دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۷ - Apr 24, 2006
واحد توليد «متان» از زباله در كهريزك آغاز به كار كرد
013314.jpg
013254.jpg
013257.jpg
گروه شهري: پروژه بين المللي زيست محيطي استحصال گاز متان با حضور شهردار تهران و تني چند از مقام هاي مسئول در منطقه كهريزك به طور رسمي گشايش يافت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران در مراسم بهره برداري از اين پروژه گفت: مردم تهران (به خصوص منطقه كهريزك) چند دهه است كه از وجود زباله هاي خطرناك رنج مي برند به همين دليل شهرداري تا پايان شهريور موضوع دفن غيراصولي زباله را متوقف خواهد كرد تا از توليد شيرابه هاي خطرناك جلوگيري شود.
منطقه كهريزك در جنوب تهران واقع است و بيش از ۴۰ سال محل تجمع ۴۰ ميليون تن زباله خطرناك تهراني ها بوده است.
شهرداري تهران با همكاري سازمان حفاظت محيط زيست، شركت «پروتجتوترا» ي ايتاليا و پشتيباني مالي بانك جهاني پروژه استحصال گاز متان را در زميني به وسعت ۵۰۰ هكتار به بهره برداري رساند.
شهردار تهران در اين مراسم كه تني چند از مقام هاي مسئول نيز حضور داشتند بر موضوع تفكيك از مبدأ پسماندها با همكاري شهروندان تأكيد كرد و گفت: تفكيك از مبدأ پسماندها گام بزرگي براي جلوگيري از توليد بيش از حد زباله است.
وي افزود: اميدوارم سال آينده در دوم ارديبهشت ماه و روز جهاني زمين پاك، منطقه كهريزك با خروج از وضعيت فعلي به يك تفرجگاه و فضاي سبز براي ساكنانش تبديل شود.
وي خاطرنشان كرد: هم اكنون تفكيك از مبدأ پسماندها نيز ۱۰ تا ۱۵ درصد زباله ها را شامل مي شود كه اين رقم بايد دست كم به ۳۰ درصد ارتقا يابد.شهردار تهران همچنين درخصوص جمع آوري، ساماندهي، حمل و امحا زباله هاي بيمارستاني گفت: مطابق قوانين و مقررات وزارت بهداشت، متولي اصلي ساماندهي وضعيت زباله هاي بيمارستاني است.
وي ادامه داد: هرچند كه اين موضوع بايد با همكاري تنگاتنگ و سازمان يافته شهرداري تهران و وزارت بهداشت به شرايط قابل قبولي برسد.
قاليباف تأكيد كرد: قبول دارم كه شرايط جمع آوري، دفع و امحا زباله هاي بيمارستاني قابل قبول نيست.
در مراسم گشايش پروژه استحصال گاز متان، دكتر جوادي رئيس سازمان حفاظت محيط زيست نيز گفت: مطابق قوانين پيمان كيوتو، دولت ايران موظف به ساماندهي وضعيت گازهاي گلخانه اي در سرزمين خود شده است.
رئيس سازمان حفاظت از محيط  زيست ادامه داد: با توجه به اين كه هر تن زباله در حدود ۳۰۰ ليتر شيرابه و ۵۰۰ گرم گاز توليد مي كند، موضوع ساماندهي و رسيدگي به وضعيت ناخوشايند منطقه دفن زباله در كهريزك از اهميت بسيار زيادي برخوردار بود.
وي گفت: من خوشحالم كه امروز ما شاهد گشايش پروژه بزرگي هستيم كه مردم عزيز منطقه و همه تهران را خوشحال مي كند.
در اين مراسم، همچنين مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران با بيان اين كه مردم صبور منطقه كهريزك حق دارند گلايه كنند، گفت: ما در مجموعه شوراي شهر و شهرداري تهران موظف به پيگيري مطالبات بحق شهروندان در راستاي صيانت از حقوق شهروندي هستيم.
رئيس شوراي شهر ادامه داد: ايران به عنوان كشوري قدرتمند در منطقه و عرصه هاي بين المللي بايد با شتاب به سوي توسعه همه جانبه و پايدار حركت كند و در اين راستا بهبود وضعيت محيط زيست از اهميت فوق العاده اي برخوردار است.
به گفته رئيس شوراي شهر تهران انجام پروژه عظيم استحصال گاز متان و ديگر حركت هاي بزرگ علمي و صنعتي به موازات هم براي رسيدن به پيشرفت، لازم و ضروري است.
در ابتداي مراسم گشايش پروژه استحصال گاز متان، ابوالفضل ابراهيمي مديرعامل سازمان بازيافت معاونت خدمات شهري گفت: طرح بزرگ استحصال گاز متان در راستاي بهبود وضعيت محيط زيست منطقه و كاهش توليد گازهاي گلخانه اي انجام مي شود.
اين مقام مسئول در شهرداري تهران گفت: سازمان بازيافت و تبديل مواد با مساعدت مجموعه سازمان ها و دستگاه هاي مسئول در وضعيت زيست محيطي شهروندان همچنين همكاري يكي از چهار كمپاني بزرگ استخراج در ايتاليا به گشايش پروژه بين المللي محيطي استحصال گاز متان پرداخت.
ابراهيمي افزود: بيش از ۴۰ سال است زباله تهراني ها در كهريزك دفع مي شود كه اين موضوع به پيدايش دست كم ۱۰ ميليون تن گاز متان در منطقه منجر شده است.
مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد ادامه داد: هر تن گاز متان كه در طرح استحصال سوزانده شود چهار دلار ارز وارد كشور مي كند و چنانچه به انرژي تبديل شود اين رقم به ۵ دلار افزايش پيدا مي كند. وي پيش بيني كرد كه تا شش ماه آينده ۵۰۰ هزار تن گاز متان استحصال شود.
گفتني است، آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اعطاء لوح از دكتر ابراهيمي به دليل توسعه فرهنگ و مديريت پسماندها و اجراي طرح تفكيك زباله از مبدأ تقدير كرد.

راه اندازي فروشگاه هاي مجازي
013263.jpg
سما: شهرداري تهران راه اندازي فروشگاه هاي شهروند محله و مجازي را در سال جاري دنبال خواهد كرد. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، محمد عيديان- قائم مقام معاون خدمات شهري-گفت: بنا داريم در محله هاي تهران به راه اندازي فروشگاه هاي شهروند محله اقدام كنيم.وي ادامه داد: ايجاد فروشگاه هاي مجازي نيز از ديگر برنامه هايي است كه معاون خدمات شهري شهرداري تهران به دنبال عملي كردن آن است.وي هدف از اين اقدامات را كاهش مراجعه هاي شهروندان به سطح شهر عنوان كرد و گفت: هر چه ميزان دسترسي مردم به فروشگاه ها و مراكز خريد راحت تر باشد خروج آنان براي خريد از منزل كاهش خواهد يافت.

افزايش فضاي پارك
013251.jpg
مهر: مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از ايجاد ۵ هزار پارك جديد طي سالجاري با اولويت محدوده مركزي شهر و حريم مجتمع هاي تجاري خبر داد.مهندس سيد جعفر هاشمي تشكري گفت: هسته مركزي شهر تهران و حريم مجتمع هاي تجاري از اولويت هاي سال جاري در طرح پاركبان است. وي با تاكيد بر اينكه پاركبان ها علاوه بر ايجاد نظم در محل توقف پاركهاي حاشيه اي از تخلفاتي مانند پارك دوبل و ۳ رديفه خودروها ممانعت به عمل مي  آورند، تصريح كرد : در سال جاري، نيز پاركبان ها آموزش هاي لازم را زير نظر پليس راهنمايي و رانندگي ديده و با استقرار در محل هاي مورد نظر انضباط ترافيكي را در محدوده خود ايجاد خواهند كرد.

ساماندهي وضعيت اعتياد
013260.jpg
ايسنا: رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي اسلامي شوراي اسلامي شهر تهران از تدوين آيين نامه اجرايي ساماندهي وضعيت اعتياد در شهرها و پايتخت خبر داد.رسول خادم با اشاره به اين كه عليرغم تلاش هاي دستگاه هاي اجرايي اعتياد همچنان از مهمترين دغدغه هاي مردم بشمار مي رود و از سوي ديگر با گستردگي آسيب هاي ناشي از اعتياد مواجه هستيم، افزود: با توجه به اين موضوع، طرح ساماندهي وضعيت اعتياد در شهرها با استناد به مفاد ماده ۹۷ برنامه چهارم توسعه و نيز مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر كه به تأييد رياست جمهوري رسيده در دستوركار مجمع مشورتي كميسيون هاي فرهنگي و اجتماعي مراكز استان هاي كشور قرار گرفت.

مديركل محيط زيست استان تهران معرفي شد
ايسنا: سيد قوام الدين بزرگيان، مدير كل محيط زيست استان تهران شد.
دكتر فاطمه واعظ جوادي، معاون رييس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست طي حكمي سيد قوام الدين بزرگيان، مدير كل محيط زيست خراسان شمالي را به عنوان مديركل محيط زيست استان تهران منصوب كرد.
در جلسه اي كه روز يكشنبه با حضور بازرس ويژه سازمان حفاظت محيط زيست، مدير كل حراست، نظارت و بازرسي و معاون پشتيباني سازمان در اداره كل محيط زيست استان برگزار شد، سيد قوام الدين بزرگيان به عنوان مديركل محيط زيست استان تهران معرفي و از زحمات دكتر محمد حسن پيراسته، مدير كل سابق اداره كل محيط زيست استان تهران تقدير شد.
گفته مي شود دكتر محمد حسن پيراسته بازنشسته شده است.

رئيس شوراي شهر اعلام كرد:
بليت اتوبوس و مترو امسال گران نمي شود
گروه شهري: رييس شوراي اسلامي شهر تهران از تلاش مديريت شهري براي سرمايه گذاري يك هزار و ۱۶۰ ميليارد تومان توسط سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي وابسته به شهرداري تهران خبر داد.
به گزارش همشهري، مهندس مهدي چمران در پايان دويست و بيست و هفتمين جلسه علني و بدون حضور مستمع شوراي شهر در اين باره گفت: درحال حاضر حدود ۳۶۰ ميليارد تومان سرمايه گذاري توسط اين سازمان در سطح شهر انجام شده كه در پروژه هاي شهري درحال اجرا است و همچنين ۸۰۰ ميليارد تومان ديگر نيز قرارداد بسته شده كه درحال طي شدن مراحل اداري است و هنوز به مرحله اجرا نرسيده است.
رييس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به وجود برخي پروژه هاي قديمي اجرا نشده از سوي اين سازمان گفت: به دليل اختلافي كه بين سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي با معاونت امور مناطق شهرداري تهران براي جلوگيري پروژه ها در مناطق مختلف شهر تهران وجود داشت، بسياري از پروژه ها طي ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته نيمه كاره مانده است كه با تعامل به وجود آمده بين اين دو نهاد شهرداري، پروژه هاي نيمه  كاره نيز اجرايي مي شود.
چمران همچنين با بيان اينكه سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهر تهران از اميدهاي درآمدزايي شهر تهران است گفت: در اين جلسه گزارشي از سوي دكتر محمد ابراهيم ياوري مديرعامل سازمان به شورا ارايه شد.
وي همچنين با اشاره به گزارش ارايه شده از سوي سازمان زيباسازي و نحوه فعاليت اين سازمان مبني بر ساماندهي قراردادهاي زيباسازي گفت: ۲ سال قبل شوراي شهر مصوبه اي در زمينه اصلاح و ساماندهي تابلوهاي تبليغاتي و مبلمان شهري تهران داشت كه اين مصوبه در اجرا مشكلاتي به وجود آورد كه در اين جلسه مقرر شد براي اصلاح مصوبه مذكور و به روزشدن موارد يادشده شهرداري پيشنهاد خود را به شورا ارائه كند.
چمران همچنين گفت: در جلسه شوراي شهر اعتراض و پيشنهادهاي فرمانداري تهران درباره مصوبه بودجه سال ۸۵ كه براي ۱۰ مورد ذكرشده بود بررسي شد.
رييس شوراي شهر همچنين با انتقاد از انتشار خبري در برخي رسانه ها مبني بر گراني بليت اتوبوس و مترو گفت: در شورا هنوز صحبتي از گراني بليت اتوبوس و متروي شهر تهران به ميان نيامده است و قرار هم نيست بليت اتوبوس و مترو گران شود.
چمران درباره بررسي نرخ برخي خطوط تاكسيراني نيز گفت: كميسيون عمران شوراي شهر تهران درحال بررسي برخي خطوط تاكسيراني است ولي هنوز اين كار به اتمام نرسيده است و سعي ما بر اين است كه برخي خطوطي كه كرايه گران مي گيرند نرخشان اصلاح و تعديل شود.
وي در پاسخ به سوالي درباره سخنان اخير استانداري تهران مبني بر بازگرداندن نرخ كرايه تاكسي ها براساس نرخ هاي قبلي گفت: استانداري تهران اگر مي تواند كرايه ها را به حالت اوليه بازگرداند و نرخ هاي قبلي را اعمال كند.
چمران همچنين درخصوص نظارت شورا بر عملكرد برخي معاونت هاي شهرداري و اظهارات تقي زاده معاون حمل و نقل و ترافيك مبني بر رضايتمندي مردم از نرخ كرايه تاكسي ها گفت: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري براي ارايه توضيحاتي درخصوص عملكرد معاونت حمل و نقل ترافيك و صحت برخي اظهارات به شورا دعوت خواهد شد.

نگاه
013245.jpg
علي مريخي
در يك پديده نادر در كشور ، خروسي هم تخم مي گذارد،هم غدغد هم مي كند.

مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران:
راه اندازي مترو در كلان شهرها نيازمند
سرمايه گذاري بانكها و بخش خصوصي است
فارس: مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران گفت: قطار شهري يكي از سيستم هاي ريلي پرهزينه است كه بايد براي راه اندازي آن از سرمايه گذاري بخش خصوصي و بانكها استفاده كنيم. محسن هاشمي در اجلاس روساي كميسيونهاي عمران شوراهاي اسلامي كلان شهرها، سيستم حمل و نقل قطار شهري را ارزانترين سيستمهاي حمل و نقل و پيش شرط توسعه پايدار بيان كرد و افزود: صرفه جويي در فضا، كاهش چشمگير مصرف سوخت، يكپارچه سازي سيستم هاي حمل و نقل، استفاده از فن آوري در صنعت ريلي و ايمني بالا و آلوده نكردن محيط زيست از ويژگيهاي قطار شهري است.وي احداث قطار شهري در شهرهاي كشور را ضروري دانست و گفت: اين سيستم ايمن، ارزان و مقرون به صرفه است.
وي گفت:  در حال حاضر در هفت شهر كشور طرح قطار شهري در حال اجراست.
مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران، طول شبكه قطار شهري اين شهر را ۹۰ كيلومتر شامل ۳ خط و ۴۱ ايستگاه اعلام كرد و افزود: براي اجراي قطار شهري تهران تاكنون يكهزار ميليارد تومان هزينه شده است.
در اين اجلاس، رؤساي كميسيون هاي عمراني شوراهاي اسلامي كلان شهرها بر اهميت قطار شهري در اين شهرها،  مشاركت حداكثري دولت براي تامين اعتبارات و حمايت اين طرح و سياستگذاري اصولي براي تسريع در اجراي طرح قطار شهري در كلان شهرها تاكيد كردند.

پاكسازي رودخانه هاي گيلان
ايسنا:مديركل محيط زيست گيلان گفت: با پاكسازي حاشيه رودخانه هاي زرجوب و گوهررود، عمليات پاكسازي رودخانه هاي استان آغاز شد.
مهندس كامران زلفي نژاد تاكيد كرد: يكي از دغدغه هاي تمامي مردم استان ما آلودگي شديد دو رودخانه زرجوب و گوهررود است كه به مناسبت روز زمين پاك عمليات پاكسازي حاشيه زرجوب را آغاز كرديم.
زلفي نژاد تصريح كرد: در سال ۸۵ برنامه هاي آموزشي نيز جايگاه خاصي خواهند داشت كه در اين راستا خصوصا در مناطق روستايي از طريق دهياري ها، دهداري ها و شوراهاي اسلامي شهر و روستا آموزشهاي لازم را ارا ئه خواهيم كرد.
وي با تاكيد بر اهميت مديريت زباله هاي مناطق روستايي گفت: بخش بزرگي از مواد زائد مربوط به روستاهاست كه از طريق رودخانه ها به درياي خزر مي ريزد. به همين دليل، ما سعي مي كنيم با همكاري دستگاه هاي مختلف، كارشناسان و تشكل هاي غيردولتي، برنامه هاي آموزشي مختلف را در مناطق روستايي اجرا كنيم. مديركل محيط زيست گيلان نقش گشت ويژه و گارد محيط زيست را بسيار مثبت دانست و خاطرنشان كرد: فعاليت اين  بخش تاكنون نمود بسيار خوبي داشته است و مردم هم همكاري قابل قبولي داشته اند.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران:
۸۰ درصد سرنشينان خودروها
زباله هايشان را در خيابان مي اندازند
013248.jpg
فارس: معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: بيش از ۸۰ درصد از شهروندان تهراني زباله هايشان را از داخل خودرو به بيرون پرتاب مي كنند.
مسعود كرباسيان افزود: ريختن برخي از زباله ها به بيرون از خودرو همانند ته سيگار بسيار خطرناك و براي شهر و شهروندان زيان آور است.
وي در ادامه گفت: براي برخي از رانندگان خودرو مهم نيست كه با ريختن زباله هايشان در خيابان باعث آلودگي شهر مي شوند، براي آنها مهم تميزي داخل خودروهايشان است.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران با بيان اينكه در كشورهاي خارجي هنگامي كه شهروندان حيوانات اهلي را با خودشان به داخل شهر مي برند، موظف هستند كه كيسه اي با خود حمل و فضولات حيوانشان را جمع آوري كنند، گفت: متاسفانه در كشور ما هيچ قانوني براي برخورد با بي نظمي شهروندان وجود ندارد.
كرباسيان در خصوص افزايش بي رويه موش در تهران گفت: عدم وجود فاضلاب هاي شهري باعث رشد بي رويه موش در سطح شهر شده است و يكي از راه هاي مبارزه با موش در سطح شهر تهران، جمع آوري زباله به روش مكانيزه است.
وي با بيان اين مطلب كه در حال حاضر با روش هايي همانند طعمه گذاري و سم هاي شيميايي از افزايش بي رويه موش ها جلوگيري مي كنيم، افزود: با تمام اين روش ها باز هم نمي توان تمامي موش ها را از سطح شهر زدود.
وي همچنين در خصوص جمع آوري روزانه ۸۰ تن زباله بيمارستاني كه خارج از وظايف شهرداري تهران است، گفت: شهرداري تهران براي جمع آوري زباله هاي بيمارستاني ماهيانه ۷۰۰ ميليون تومان هزينه مي كنند در صورتي كه هيچ وظيفه اي در اين زمينه ندارد.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اشاره به قانون پسماندها گفت: بر اساس قانون مديريت پسماندها، مصوبه مجلس شوراي اسلامي، متولي امحاء زباله هاي بيمارستاني وزارت بهداشت است اما از آنجا كه مديريت شهري خود را موظف به پاكيزگي شهر تهران مي داند، همچنان كار جمع آوري و امحاء زباله هاي ويژه بيمارستاني را انجام مي دهد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |