دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۷ - Apr 24, 2006
دولت از سرمايه گذاري بخش خصوصي
در عرصه بيوتكنولوژي حمايت مي كند
013104.jpg
گروه دانش و فناوري- علي اصغر محمدي: دولت از سرمايه گذاري بخش خصوصي در عرصه بيوتكنولوژي استقبال و حمايت مي كند، زيرا تجربه نشان داده است اگر بخواهيم در زمينه فناوري هاي نو پيشرفتي كسب كنيم و حرفي براي گفتن داشته باشيم، بايد بخش خصوصي را بيش از گذشته تقويت كنيم و اين تقويت بايستي برنامه ريزي شده و كنترلي باشد.
به گزارش همشهري، دكتر عباس صاحبقدم لطفي، دبير شوراي عالي زيست فناوري در آيين افتتاحيه نخستين كارگاه آموزشي جايگاه حق ثبت اختراع در عرصه زيست فناوري كشور با اعلام اين مطلب گفت: وارد شدن بخش دولتي در اين عرصه موفقيت آميز نبوده است و شوراي عالي زيست فناوري و مسئولان از فعاليت بخش خصوصي در اين زمينه حمايت مي كنند.
وي تأكيد كرد: شوراي عالي زيست فناوري با ساز و كارهايي كه در اختيار دارد بايستي وظيفه هدايتي، نظارتي و حمايتي خود را گسترش دهد و دبيرخانه شورا نيز بايد تلاش كند تا با تأمين بودجه مورد نياز، همه بخش هاي سند ملي زيست كشور، جنبه اجرايي به خود بگيرد.
دكتر لطفي با اشاره به فعاليت گروه هاي پنج گانه توليد و بازاريابي، حقوق ، استاندارد و اخلاق زيستي، منابع انساني، پژوهش و منابع مالي (بودجه اي)، در دبيرخانه شوراي عالي زيست فناوري گفت: اين گروه ها وظيفه دارند تا با هماهنگي، همگرايي و تأمل با دستگاه هاي دولتي و بخش خصوصي، راهكارهاي مناسبي براي اجرايي كردن سند ملي زيست فناوري اتخاذ كنند.
وي با تأكيد بر ايفاي نقش نظارتي، كنترلي و حمايتي توسط شوراي عالي زيست  فناوري اظهار داشت: بخش دولتي قصد ورود به اين عرصه را ندارد و يكي از بخش هايي كه مي تواند در اين زمينه سرمايه گذاري كند، اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي و پژوهشي هستند و چون سرمايه گذاري در اين عرصه ريسك پذير است ، دولت بايستي از اين سرمايه گذاري ها حمايت كند و افرادي را كه وارد اين عرصه مي شوند تشويق كند.
دبير شوراي عالي زيست فناوري با تأكيد بر تجاري سازي پژوهش هاي انجام شده در عرصه زيست فناوري گفت: اگر در اين زمينه تعلل كنيم بازار ايران و منطقه را از دست خواهيم داد و به يك وارد كننده صرف محصولات زيست فناوري تبديل خواهيم شد.دكتر لطفي با اعلام اين كه دولت از ارتباط بين شركت هاي اقماري با دانشگاهيان در چند رشته خاص زيست فناوري به منظور تقويت ساختارها، شكل دهي و شكل گيري شركت هاي خصوصي حمايت  مي كند، تصريح كرد: براساس برنامه چهارم توسعه، دستگاه هاي دولتي مجاز به همكاري با شركت هاي اقماري زيست فناوري هستند.وي با تأكيد بر محوريت سند ملي زيست فناوري و داشتن افكار ملي و پرهيز از بخشي نگري گفت: فناوري ها بايد هر چه زودتر تجاري سازي و وارد بازار كشور شود تا نيازها برطرف شود.
دكتر لطفي در پايان از مسائل موجود در زمينه مالكيت معنوي و ثبت اختراع به عنوان يكي از مهم ترين موانع اجرايي شدن سند ملي زيست فناوري ياد كرد و گفت: مشكلات، نقايص و ساير موارد ثبت مالكيت معنوي اختراعات بايد با همكاري و همفكري متخصصان زيست فناوري و حقوقدانان پيگيري شود.
احتمال ادغام شوراهاي عالي
دكتر عباس صاحبقدم لطفي كه واپسين روز هاي سال گذشته به عنوان دبير جديد شوراي عالي زيست فناوري منصوب شد، در حاشيه برگزاري نخستين كارگاه آموزشي جايگاه حق ثبت اختراع در پاسخ به سؤال همشهري درباره شايعه ادغام شوراي عالي زيست فناوري و ستاد ويژه توسعه فناوري نانو گفت: «بحثي دراين باره مطرح نشده است، اما ممكن است در آينده مسئولان مربوطه به اين نتيجه برسند كه به جاي چند شوراي عالي، يك شوراي عالي تشكيل شود و شوراي عالي فعلي به عنوان بازوهاي بسيار قوي آن شورا عمل كنند.»
وي افزود:« به لحاظ اهميت موضوعات مربوطه بوده كه براي آنها شوراي عالي تشكيل شده است و اگر تعداد شوراها به حدي زياد باشد كه رئيس جمهور فرصت شركت در آنها را نداشته باشد و جلسات آنها برگزار نشود، هدف اصلي اين شوراهاي عالي كه حمايت از سوي بالاترين مقام هاي اجرايي كشور است، تأمين نخواهد شد و در نتيجه انتظار اوليه از تشكيل چنين شوراهايي محقق نمي شود.»
به گفته دكتر لطفي در صورت ادغام نيز هدف همسو و همگام كردن شوراهاست تا رئيس جمهور به عنوان بالاترين مقام اجرايي كشور بتواند همه آنها را يكسان هدايت كند. به طور مثال يك شوراي عالي در طول سال ۴-۳ جلسه تشكيل شده است و شوراي ديگري اصلاً جلسه اي نداشته است.
غفلت از بيوتكنولوژي
وي درباره گرايش و توجه بيشتر به نانوفناوري در ايران اظهار كرد: نانوفناوري در دنيا رونق بيشتري گرفته و به تبع آن در ايران هم توجه بيشتري به نانو شده است.بودجه هنگفتي هم به نانو اختصاص دارد و از بيوتكنولوژي (زيست فناوري) تا حدودي غفلت شد و اميد است از امسال به بيو هم توجه بيشتري  شود.
دبير شوراي عالي زيست فناوري در پاسخ به اين كه چه راهكارهايي براي پيشرفت زيست فناوري در كشور داريد، گفت: بحث بيو، بحث نگرش است كه در مرحله اول بايد نسبت به اين موضوع فرهنگسازي و اطلاع رساني شود، زيرا علوم زيستي كه بيوتكنولوژي نشأت گرفته از آن است و مبناي تحولات بسياري بوده است، مي تواند ثروت اقتصادي براي كشور ايجاد كند و در اين صحنه با رقباي خارجي رقابت كنيم.
دكتر لطفي با تاكيد بر اهميت موضوع زيست فناوري در كشور گفت: بيوتكنولوژي قابليت  افزايش توانايي هاي اقتصادي و علمي كشور را دارد، بنابراين لازم است در بودجه بندي ها، مسئولان عنايت ويژه اي نسبت به اين موضوع داشته باشند.
بودجه ۶/۳ ميليارد توماني شورا
وي درباره بودجه شوراي عالي زيست فناوري نيز گفت: بودجه پيشنهادي شورا ۷ ميليارد تومان بود كه حدود ۵۰درصد آن در مجلس تصويب شده است و اميدواريم اين ميزان كمبود را در متمم بودجه بگنجانيم.دكتر لطفي در پايان گفت وگو با همشهري اظهار داشت: تغيير دبير شوراي عالي زيست فناوري هيچ تاثيري در سياست هاي اصولي و كلي شورا ندارد، زيرا شورا حول محور سند ملي زيست فناوري كشور تشكيل شده است و ما هم معتقد به ايجاد همگرايي با محوريت اين سند هستيم.

ثبت ششمين پتنت جهاني ايران در زمينه فناوري نانو
گروه دانش و فناوري: ششمين پتنت جهاني ايران به عنوان Process for growing colloidal silica توسط دكتر كاووس فلامكي از پژوهشگاه مواد انرژي در دفتر پتنت اروپا ثبت شد.
به گزارش همشهري، مهندس سلطاني مدير دبيرخانه ستاد ويژه توسعه فناوري نانو با اعلام اين مطلب گفت: اين پتنت پس از ثبت چهار پتنت توسط پژوهشگاه صنعت نفت و يك پتنت توسط دانشگاه تهران، ششمين پتنت كشورمان در زمينه فناوري نانو است كه دهم فوريه سال ۲۰۰۶ در دفتر پتنت اروپا به ثبت رسيده است.
مدير دبيرخانه ستاد ويژه توسعه فناوري نانو با ابزار گلايه از اين كه اين پتنت از سوي صدا و سيما به عنوان اولين پتنت ثبت شده در زمينه فناوري نانو توسط ايران اعلام شده است، خواستار اطلاع رساني دقيق و صحيح در اين زمينه  شد.

مسابقه داستان هاي علمي - تخيلي ژنتيك و بيوتكنولوژي
گروه علمي - فرهنگي: اولين مسابقه داستان هاي علمي تخيلي ژنتيك و بيوتكنولوژي به زبان فارسي توسط انجمن ژنتيك ايران برگزار مي شود.
به گزارش همشهري،شركت در اين مسابقه براي همه گروه هاي سني آزاد است. علاقه مندان به شركت در اين مسابقه مي توانند ضمن مراجعه به سايت انجمن ژنتيك ايران به نشاني htpp:/www.genetics.ir پس از ثبت نام، داستان خود را به صورت الكترونيكي ثبت و ارسال كنند.
حجم داستان هاي ارسالي محدوديتي ندارد، ولي توصيه مي شود داستان ها حداقل ۶۰ و حداكثر ۲۰۰ سطر با رعايت قالب تعيين شده در نرم افزار word باشد.
مهلت ثبت نام و ارسال داستان ها تا ۱۵ ارديبهشت سال ۱۳۸۵ است و از نويسندگان داستان هاي برگزيده طي مراسمي در حاشيه نهمين كنگره ژنتيك ايران _ ۳۰ ارديبهشت تا ۱ خرداد- تقدير مي شود و داستان هاي برتر به تدريج در نشريات و سايت هاي مرتبط با انجمن ژنتيك ايران منتشر خواهد شد.

الگوريتمي براي تعيين ساختار نانوذرات
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو:چون نانوذرات آرايش بلورين وسيعي ندارند، استفاده از روش هاي معمول بلورشناسي براي مشاهده ساختار آنها مشكل است اما محققان دانشگاه ايالت ميشيگان به الگوريتمي دست يافته اند كه مي توانند با كمك آن، ساختار سه بعدي يك نانوذره را از اطلاعات پراش يك بعدي نوتروني يا اشعه x تعيين كنند.
سيمون بلينگ- از دانشگاه ميشيگان- مي گويد: «بازسازي يك ذره سه بعدي با حدود ۱۰۰ اتم از يك مجموعه اطلاعات يك بعدي پراكنده، به طور محاسبه اي مشكل است. الگوريتم هاي قديمي نيز نظير روش استاندارد مونت كارلو براي بسياري از خوشه هاي كوچك جواب نمي دهند؛ لذا تصميم گرفتيم براي رشد خوشه ها به طريق محاسبه اي، روشي طراحي كنيم. اگر بتوانيم خوشه هاي كوچكي بيابيم كه با اين داده ها سازگار باشند، مي توانيم آنها را تا رسيدن به يك ذره نهايي رشد دهيم.»
بلينگ مي گويد: «الگوريتم ساخت خوشه از روش رقابتي بين خوشه ها كه مشابه ليگ فوتبال است، استفاده مي كند. خوشه هاي قوي تر ترقي مي كنند و با اضافه كردن بازيكن(اتم ها) رشد مي كنند. خوشه هاي ضعيف نيز به مكان هاي پايين تر نزول مي كنند و بدترين بازيگر (اتم) خود را قبل از اينكه مجدداً در رقابت قرار گيرند و نزول كنند، رد مي كنند. در نهايت، خوشه اي كه در رأس اين طبقه بندي قرار مي گيرد يك خوشه صحيح و كامل است. ما اسم اين الگوريتم را الگوريتم ليگا (برگرفته از عنوان ليگ فوتبال اسپانيا) گذاشتيم.»
اگرچه اين گروه قبلاً موفق به دستيابي به يك الگوريتم ژنتيكي نيز شده بودند، ولي الگوريتم ساخت خوشه در تعيين ساختار نانوذرات چندين برابر، بهتر عمل مي كند. محتمل ترين كاربرد اين الگوريتم در نانومواد معدني است، زيرا اين وسيله براي مولكول هاي متقارن و بزرگ نظير پروتئين ها چندان موثر نيست. اين الگوريتم همچنين مي تواند براي مطالعه مولكول ها و خوشه هاي محلول نيز به كار رود. با واردكردن اطلاعات شيميايي و محدوديت هاي قياسي، ديگر امكان مطالعه سيستم هاي كاملاً پيچيده نيز وجود دارد.
هم اكنون اين گروه تحقيقاتي در حال توسعه الگوريتم ليگا براي بررسي سيستم هاي چندعنصري و خوشه هاي بزرگ تر با هدف به كاربردن آن در سيستم هاي فيزيكي و شيميايي واقعي هستند. بلينگ مي گويد كه اين الگوريتم، شايد براي حل ساير مشكلات محاسبه اي نيز مفيد واقع شود.

سحابي اسرار آميز
013107.jpg
پارس اسكاي- اسماعيل حسيني مروجي:به تازگي رصدخانه جميني امواج انفجاري بسيار قدرتمندي را كه مواد حاصل از آن با سرعتي بالغ بر ۵۰۰ كيلومتر در ثانيه در فضا منتشر مي شوند، دريافت كرده است. اتا شاه تخته در صورت فلكي شاه تخته، ستاره اي متغير است كه در فاصله ۸۰۰۰ سال نوري از ما قرار دارد. اين ستاره ۵ ميليون بار از خورشيد پرنور تر است و ۱۰۰ برابر آن جرم دارد.
اين ستاره توسط ابرهاي غير عادي سحابي هومونكلوس احاطه شده است. دانشمندان عقيده دارند كه اين سحابي توسط انفجارهاي پي در پي  لايه هاي سطحي اين ستاره به و جود آمده است. به تازگي رصدخانه جميني امواج انفجاري بسيار قدرتمندي كه مواد حاصل از آن با سرعتي بالغ بر ۵۰۰ كيلومتر در ثانيه را در فضا منتشر مي شوند دريافت كرده است.
اگرچه سحابي هومونكلوس كه ستاره مذكور را احاطه كرده است طي مدت ها مورد مطالعه و بررسي دانشمندان و متخصصين بوده ، اما هنوز هم اسرار فراواني در خود جاي داده است. ناتا اسميت از دانشگاه كلورادو و تيم همراهش با استفاده از طيف نگار مادون قرمز فونيكس با وضوح بالا در تلسكوپ رصدخانه جميني توانستند دو قطبي هاي اين سحابي را كشف كنند. به اين ترتيب بخش مهمي از تحولات ستاره اتا شاه تخته براي بررسي هاي بيشتر در اختيار دانشمندان قرار گرفت. نتايج به دست آمده از اين مشاهدات تغييرات و واكنش مولكولي هيدروژن و همچنين خط هاي اتمي آهن يونيزه شده به دانشمندان كمك كرد تا بتوانند از لحاظ ساختار هندسي و همچنين سرعت انتشار، گسترش گازهاي اين سحابي را بازسازي كنند.
در پژوهش هاي بعدي مشخص شد كه ساختاري پوسته مانند با سرعتي در حدود ۵۰۰ كيلومتر در ثانيه در حال گسترش مي باشد. همچنين لايه اي ضخيم ،با حرارت زياد از آهن توسط قشر بيروني از هيدروژن با درجه حرارت كمتر ولي چگالي بيشتر احاطه شده است. اگرچه قشر بيروني از لايه بسيار نازكي از هيدروژن به صورت غير يكنواخت تشكيل شده است با اين حال داراي چگالي بسيار زيادي(۱۰۷ ذره در سانتي متر مربع) مي باشد.
برپايه همين مشاهدات دانشمندان توانستند به ساختار پيچيده سحابي پي ببرند. مقدار زيادي از جرم اين سحابي در هنگام انفجارهاي عظيم ستاره كه در اواسط قرن نوزدهم ميلادي اتفاق افتاده، از دست رفته است. پيش از اين تصور مي شد كه اين سحابي از تراكم و به هم فشرده شدن مواد اطراف ستاره به وجود آمده است. ساختار خاص اين سحابي و نوع پراكندگي و توزيع مواد آن حاكي از آن است كه از انفجار غيركروي و انحنادار ستاره اي به وجود آمده است.

GUGE، نام جديد گوگل براي كاربران چيني
بر اساس گزارش هاي اعلام شده، شركت گوگل در صدد است تا نام جديد چيني براي خود انتخاب كند. به گزارش KATAWEB،هدف شركت گوگل از انتخاب نام چيني، افزايش تعداد كاربران و جذب بيشتر چيني ها به اين شركت اعلام شده است. بر اين اساس مقامات شركت گوگل نام جديد خود را GUGE به معناي «ترانه شاد » انتخاب كرده اند.
مقامات شركت گوگل براي اينكه فعاليت هاي مستقلي در چين داشته باشند اقدام به انتخاب نام جديد چيني براي خود كردند. در حال حاضر اين شركت هيچگونه فعاليت مستقلي در چين ندارد و فعاليت هاي اين شركت از طريق وب سايت GINJI.COM صورت مي گيرد.
گوگل اعلام كرده است كه مقامات اين شركت در تلاش هستند كه براي توسعه فعاليت ها در چين براي جذب بيشتر كاربران چيني جهت استفاده از خدمات اين شركت نام جديد چيني براي خود در نظر بگيرند. گوگل در صدد است تا براي رقابت با ديگر رقباي خود دست به هر اقدامي بزند و خودش را در بين ساير شركت ها و در بين تمام كاربران كشورهاي جهان محبوب تر جلوه دهد.

فهرست ثبت حوزه اروپا به سرقت رفته است
پي سي ورد ايران- آرش فريدوني: فهرست حوزه (domain) جديد eu. ، ۱.۴ ميليون آدرس وب را از صبح روز جمعه ثبت كرده است. اما يك ثبت كننده، گروه ثبت كننده را به بي كفايتي متهم ساخته است. وي گفته كه به ثبت كنندگان جعلي براي كار كردن از طرف آنها، اجازه داده شده است.
باب پارسونز، رئيس اجرايي ثبت كننده نام حوزه GoDaddy.com در وبلاگ خود نوشت: چه اتفاقي مي افتد هنگامي كه يك دفتر ثبت بي كفايت با يك تاجر ماهر همراه شود؟ پاسخ يك نيرنگ بسيار بزرگ خواهد بود. Eurid كه عمليات ثبت را انجام مي دهد، از ثبت كنندگان مي خواهد تا پيش از شروع عمليات ثبت، قسمت اعتبار نامه را پر كنند. ممكن است ثبت كنندگان اعلام كنند كه آنها يك شركت مستقل هستند و براي يك اعتبار انفرادي درخواست مي كنند، عمليات نام نويسي  را براي همه مشتريانشان بر پايه اي مشابه ارائه دهند و مبلغي در حدود ۱۰۰۰۰ پوند (۱۲۱۰۰ دلار) پس انداز كنند.
سيستم ثبت نام Eurid به گونه اي طراحي شده است كه به هر ثبت كننده دسترسي يكساني را به پايگاه داده مي دهد و همچنين شانس برابر براي ثبت نام به وجود مي آورد. پارسونز در وبلاگ خود نوشت: اين سيستم طوري برنامه ريزي شده است كه هنگامي كه يك درخواست براي نام حوزه eu. انجام مي گيرد، در صورت موجود بودن، آن را براي مشتري مي گيرد. در غير اين صورت ثبت كننده مي بايست به عقب برگشته و مجدداً يك نام ديگر را وارد كند. پارسونز ادعا مي كند كه برخي از شركت ها يك راه نفوذ در سيستم به وجود آوردند. آنها توسط ساختن ثبت كننده هاي اضافي و پر كردن قسمت اعتبارنامه، قادرند شانس موفقيت خود را در عمليات ثبت چند برابر كنند.
صبح دوشنبه ۱۵۵۶ ثبت كننده توسط Eurid شناسايي شدند. بعضي از آنها نامها، آدرس ها و شماره تلفن هاي مشابه داشتند. براي مثال، نام ۱۰ ثبت كننده پس از نام هاي گياهان يا گلها قرار داشت و آدرس و شماره تلفن آنها نيز در استراسبورگ آلمان بود.
پارسونز از Eurid خواسته است تا زماني كه ثبت كنندگان جعلي شناسايي مي شوند، نام هاي حوزه را از كار بيندازد و سپس نامها را در مركز قرار دهد. طبق خبري كه براي ثبت كنندگان داراي اعتبار ماه آگوست منتشر شد، قوانين Eurid مي گويد كه اين سيستم فقط با ثبت كنندگان داراي اعتبار سر و كار دارد و آنها مي  بايست مستقيماً با خريداران نام هاي حوزه در ارتباط باشند و هيچ واسطه يا آژانس ديگري اجازه دخالت ندارد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |