دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۷ - Apr 24, 2006
سازمان ملي جوانان اعلام كرد:
سن ازدواج جوانان به ۲۹ سال افزايش يافت
ايسنا: ساختار مجمع ملي جوانان با تدوين سياست هايي از سوي سازمان ملي جوانان با افزوده شدن ۵ فدراسيون جديد به فدراسيون هاي پانزده گانه آن بازسازي مي شود.
دكتر زكريا يازرلو، معاون توسعه انساني سازمان ملي جوانان با اشاره به چالش هاي پيش روي مجمع ملي جوانان و توجه به نقش مشورت دهنده و تصميم سازي مجمع در سطوح استاني بيان كرد: در اين زمينه سازمان ملي جوانان با تصويب قاطع هيأت رئيسه مجمع براي زدودن كاستي ها و توسعه ويژگي هاي برجسته مجمع سياست هايي را تدوين كرده كه ملاك عمل قرار گرفته و متناسب با آن بازسازي مجمع ملي جوانان را مورد توجه قرار داده است.
دكتر يازرلو با بيان اين كه فرايند تصميم سازي مجمع ملي جوانان بايد بر اساس نتايج پژوهش ها و تحقيقات باشد بر دانستن مسائل جوانان تأكيد و بيان كرد: تحقيقات نشان مي دهد كه دستيابي به تحكيم، تعميق و استحكام هويت ديني و ملي يكي از موضوعات مربوط به جوانان است؛ به گونه اي كه هويت همسرگزيني جوانان به ۲۹ سال افزايش يافته است.
يازرلو، تعليق در دستيابي به هويت را يكي از چالش هاي اساسي پيرامون جوانان و رسيدن به همكاري جوانان در موضوعات مربوط به آنها را يكي از نيازهاي فدراسيون ها دانست و خاطرنشان كرد: با توجه به اين امر ۵ فدراسيون ديگر با عناوين «توسعه فرهنگي» ، «توسعه اجتماعي» ، «توسعه هنري» ، «فدراسيون IT» و فدراسيون «هنري» به مجموع ۱۵ فدراسيون ديگر افزوده خواهد شد كه فدراسيون هاي IT و هنري حاصل تفكيك فدراسيون هاي «رسانه و IT» و «هنري ادبي» است، لذا اين ۱۵ فدراسيون با پيشنهاد معاونت توسعه انساني و تصويب مجمع ملي جوانان به ۲۰ فدراسيون افزايش خواهد يافت.
دكتر يازرلو با بيان اين كه طبق مصوبه هيأت رئيسه مجمع ملي جوانان امكان اين توسعه فراهم شده است، ادامه داد: انتخابات مربوط به اين ۵ فدراسيون در استان ها برگزار خواهد شد، همچنين عناوين برخي از فدراسيون ها نيز به روز، بهينه و بهنگام خواهند شد.
در اين راستا رسول پورحسين، رئيس مجمع ملي جوانان نيز گفت: طي جلسه هم انديشي خلاق با حضور روساي فدراسيون هاي ملي و مجامع استاني تصميم گرفته شد كه تعداد فدراسيون ها در سطح ملي و استاني افزايش داشته باشد و ساير فدراسيونها تا پايان دو سال در شرايط موجود خود قرار گيرند.

دومين جلسه شوراي عالي علوم،
تحقيقات و فناوري تشكيل شد
ايسنا : دومين جلسه شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري، صبح ديروز به رياست دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور تشكيل شد.
شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري، براساس لايحه تغيير ساختار وزارت علوم تشكيل شده و مسئوليت سياستگذاري كلان در بخش تحقيقات و فناوري كشور را برعهده دارد.
رئيس جمهور به عنوان عالي ترين مقام اجرايي كشور رياست اين شورا را عهده دار بوده و مصوبات آن با تأييد رئيس جمهور از سوي دستگاه هاي مختلف لازم الاجراست.
در شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري، علاوه بر رئيس جمهور، وزراي علوم، تحقيقات و فناوري،  آموزش و پرورش و بهداشت، چهار تن ديگر از اعضاي هيات دولت، رئيس سازمان مديريت،  رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، دو تن از اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي به انتخاب مجلس، رئيس بانك مركزي،  رؤساي فرهنگستان هاي كشور، رؤساي دو دانشگاه دولتي و يك دانشگاه علوم پزشكي، رئيس يكي از دانشگاه هاي غيردولتي و غيرانتفاعي(رئيس دانشگاه آزاد اسلامي)، سه نفر از دانشمندان و صاحبنظران به انتخاب انجمن هاي علمي و سه تن از صاحبنظران بخش هاي توليدي خصوصي عضويت دارند.
نخستين جلسه شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري اسفندماه ۸۳ به رياست حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي برگزار شده بود.

قصد برخورد تند نداريم
آموزش پليس براي مقابله با بدحجابي
013110.jpg
ايسنا: معاون دادستان تهران از آموزش تعداد زيادي از افراد نيروي انتظامي براي برخورد با پديده  بدحجابي خبر داد و در عين حال تاكيد كرد كه نه نيروي انتظامي و نه دادسرا به هيچ وجه در اين موضوع قصد برخورد تند و بي رويه را ندارند.
محمود سالاركيا،معاون امور نظارت بر ضابطان دادستان تهران درباره  نحوه برخورد ضابطان با پديده بدحجابي اظهار داشت: حجاب از جمله هنجارهاي اجتماعي است و رعايت آن در جامعه اسلامي نشان دهنده حفظ شئوناتي است كه وجود دارد و قطعاً اگر كسي بخواهد اين شئونات را بشكند خلاف آب شنا كرده كه قابل پذيرش نيست و قطعاً بايد با اين افراد برخورد شود.
وي با بيان اين كه امر به معروف و نهي از منكر يكي از فروعات دين اسلام است كه بايد از جانب همه مردم رعايت شود، خاطرنشان كرد: امر به معروف و نهي از منكر شرايط خاصي دارد و اصولاً كسي مي تواند آمر به معروف باشد كه خود عامل به معروف باشد و اين وظيفه همه آحاد يك جامعه اسلامي است اما از آنجايي كه واگذار كردن يك امر عمومي به مردم ممكن است ايجاد تنش كند و شايد برخي ظرفيت لازم و برخي پذيرش لازم را نداشته باشند اين مساله به تعدادي افراد آموزش ديده واگذار مي شود.
سالاركيا ادامه داد: از آنجايي كه نيروهاي خوبي در اختيار نيروي انتظامي قرار دارند آموزش لازم به آنها داده مي شود تا در جامعه با روي گشاده اقدام به امر معروف و نهي از منكر كنند و با ارشاد لازم جلوي خيلي از مفاسد را بگيرند.
معاون نظارت بر ضابطان دادستان تهران در پاسخ به اين سؤال كه كساني كه در نيروي انتظامي براي برخورد با بدحجابي در نظر گرفته شده اند چه آموزش هايي را ديده اند، با تأكيد بر اين كه اين افراد آموزش لازم را براي برخورد صحيح ديده اند، اظهار داشت: آنچه در آموزش به ضابطان مورد تأكيد است اين كه برخورد نظامي و قضايي مطرح نباشد و گام اول از ارشاد و تذكر شروع شود كه البته اميدواريم در همين گام اول مسأله حل شود.
وي با بيان اين كه نمايش حجاب اسلامي از جمله ديگر راهكارهاي پيشگيري در اين زمينه است، عنوان كرد: در اين زمينه بايد دستگاه هاي ذيربط مانند وزارت ارشاد با نظارت بر اماكن تفريحي مانند سينماها و پارك ها همكاري داشته باشند.
معاون دادستان تهران خاطرنشان كرد: يكي از معضلاتي كه در حال حاضر وجود دارد اين است كه در مراكز اداري و دولتي استخدام ها بدون توجه انجام مي شود كه مي توان مبارزه غيرمستقيم را از چنين مواردي شروع كرد و ادارات دولتي نظام اسلامي تأكيد كنند كه از پذيرش افراد بدحجاب معذورند.
وي تأكيد كرد: بايد فضاي جامعه اسلامي به گونه اي باشد كه عرصه بر افراد محجبه تنگ نشود و افراد احساس كنند در رعايت حجاب آزادند.
سالاركيا خاطرنشان كرد: ما معتقد نيستيم كه همه كساني كه به نوعي بدحجاب اند عناد و قصد بر هم زدن شئونات جامعه را دارند بلكه كساني كه عناد دارند عده قليلي هستند.
وي افزود: در صحبتي كه با نيروي انتظامي داشتيم آنها نيز تأكيد كردند كه به خاطر حساسيت هايي كه در جامعه وجود دارد به هيچ وجه قصد برخورد تخريبي ندارند بلكه قصدشان اصلاحي است.
وي تأكيد كرد كه نيروهاي آموزش ديده در نيروي انتظامي با اين نگرش برخورد مي كنند كه سازنده باشد نه تخريبي.
سالاركيا در عين حال خاطرنشان كرد: بحث رعايت شئونات اعم از خانم و آقاست و ممكن است خيلي از آقايان وجود داشته باشند كه به گونه اي برخورد كنند كه در شأن نظام و حكومت اسلامي نباشد و طبيعي است كه اين هنجارشكني است و بايد با آن برخورد شود.
وي همچنين با اشاره به طرح ساماندهي مد و لباس در مجلس و تأكيد بر تصويب هرچه سريع تر اين طرح، اظهار داشت: براي اين كه از خيلي از مشكلات جلوگيري شود بايد تعريف جامعي از حجاب ازسوي مسئولان امر ارائه شود كه آيا صرف چادر مد نظر است يا مانتو و مقنعه.
سالاركيا همچنين تأكيد كرد كه در برخورد با بدحجابي نه افراط را قبول داريم و نه تفريط را چراكه دين مان تأكيد دارد كه به دور از افراط و تفريط عمل كنيم. لذا در برخورد با اين پديده رعايت قانون را مي كنيم كه چارچوب را مشخص كرده است.
معاون دادستان تهران افزود: ضابطان كه در اين زمينه فعاليت مي كنند قطعاً بايد در چارچوب قانون و اخلاق عمل كنند چراكه ما معقتديم هيچ حركت اخلاقي با اقدام غيراخلاقي اصلاح نخواهد شد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه نحوه برخورد با ضابطاني كه در اين باره سليقه اي و خارج از چارچوب قانون و اخلاق عمل كنند چگونه خواهد بود، اظهار داشت: قطعاً اگر در اين برخوردها اهانت از جانب ضابطان صورت گيرد قابل گزارش به مراجع انتظامي و قابل پيگيري قانوني است. ما هم در حيطه وظايف خود با كسي كه قصد ايجاد تنش و سوءاستفاده دارد برخورد قضايي خواهيم كرد.
سالاركيا در پايان تأكيد كرد كه در برخورد با پديده بدحجابي نه نيروي انتظامي و نه دادسرا به هيچ وجه قصد برخورد تند و بي رويه ندارند.

دبيرانجمن داروسازان:
مصرف دارو درايران ۵برابراستانداردهاي جهاني است
سالانه۲۰۰ ميليون دلار داروي قاچاق وارد كشور مي شود
ايسنا: دبير انجمن داروسازان ايران گفت: مصرف بي رويه دارو در ايران ۵ برابر استانداردهاي جهاني است كه ۳۰ درصد افراد كشور به انجام اين كار مبادرت مي ورزند.
دكتر سيدجمال سعيد واقفي با بيان مطلب فوق اظهار كرد: در مجموع ۵ تا ۱۰ درصد داروها عوارض ناخواسته اي دارند كه بيشترين آن مربوط به آنتي بيوتيك ها، مخدرها، داروهاي مغز و اعصاب و تا حدودي مسكن هاي ضد التهابي است.
وي با اشاره به اين كه حداقل ۱۰ درصد افرادي كه به مصرف بي رويه دارو مي پردازند، عوارض شديد دارويي را تجربه مي كنند، گفت: عوارض مصرف بي رويه دارو بيشتر بر روي دستگاه تنفسي و قلب اعمال مي شود و به اين ترتيب افراد مبتلا به عوارض دارويي، به بيماري هايي از قبيل نارسايي قلبي و كم  رساني اكسيژن و در صورت عدم مراجعه به موقع به پزشك به مرگ دچار مي شوند.
اين متخصص افزود: از ديگر عوارض دارويي مي توان كاهش يا افزايش فشارخون، ايجاد حالت ايست قلبي، سنكوپ در صورت حساسيت شديد به آنتي بيوتيك، ناراحتي هاي حاد تنفسي، مشكلات پوستي حاد از قبيل تاول، اگزما، قرمزي و خارش، آبريزش چشم و بيني و در صورت مصرف برخي آنتي بيوتيك ها، وزوز گوش را نام برد.
دكتر واقفي درباره قاچاق دارو نيز گفت: سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ ميليون دلار داروي قاچاق وارد كشور مي شود كه اغلب آنها در سوپرماركت ها، بقالي ها و بوتيك ها به فروش مي رسد.
وي با اعلام اين كه هم اكنون كنترل قاچاق دارو مقطعي است، بيان كرد:  اين روش صحيح نيست و كنترل دارو بايد از طريق مرزها صورت گيرد.
دكتر واقفي با تاكيد بر لزوم تشكيل ستاد مبارزه با قاچاق دارو همانند ستاد مبارزه با مواد مخدر، اظهار كرد: كنترل اين معضل، همت سازمان هاي ذي صلاح از قبيل وزارت كشور، نيروي انتظامي، قوه قضائيه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي را مي طلبد.

افكار فمينيستي دغدغه اصلي زنان ما نيست
گروه اجتماعي: همايش «بررسي ابعاد اشتغال زنان» به همت معاونت پژوهشي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) و با همكاري مركز مطالعات و تحقيقات زنان حوزه علميه قم در تالار موسسه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، دكتر محمد صادق مهدوي عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي در اين همايش طي سخناني گفت: گسترش روزافزون افكار فمينيستي افراطي از القائات مصنوعي رسانه هاي غربي است كه طي سال هاي اخير در ميان دختران افزايش پيدا كرده است.دكتر مهدوي افزود: در اين القائات، مشكلات ساختگي در زمينه مسائل مربوط به قضاوت، شهادت و ديه زنان مطرح شده است، در حالي كه اين موضوعات دغدغه هاي اصلي زنان جامعه ما نيست.عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي ادامه داد: اين معضل به صورت تمايلات ضد مرد، عدم ازدواج و مجرد ماندن دختران بروز كرده است كه بي توجهي به ابعاد و عدم بررسي ريشه هاي آن، تبعات اجتماعي و فرهنگي زيادي را به دنبال دارد.وي حضور كم رنگ زنان در خانه را موجب افزايش آسيب هاي اجتماعي در غرب عنوان كرد و اظهار داشت: بر اساس آمار موجود ۶۰ درصد دانش آموزان دبيرستان هاي اروپا، سيگار مصرف مي كنند كه مهم ترين عامل آن اشتغال طولاني مدت زنان است و جامعه نبايد اين اتفاق را مجدداً تجربه كند.خانم علاسوند ديگر سخنران اين همايش، خواستار توجه بيشتر به رابطه تحصيل دختران و افزايش تقاضاي شغل شد و اظهار داشت: مسئولان بايد با برنامه ريزي صحيح و مؤثر در صدد برطرف كردن اين مشكلات برآيند.
عضو هيأت علمي مركز مطالعات و تحقيقات زنان حوزه علميه قم به تبيين مسئله اشتغال زنان از ديدگاه اسلام پرداخت و افزود: مسئله اشتغال زنان در غالب موارد، ممنوعيت شرعي ندارد اما امروزه بايد با بررسي دقيق و كارشناسانه به آن پرداخت چرا كه افزايش آمار طلاق از آن نشأت مي گيرد.حجت الاسلام بستان سومين سخنران همايش «بررسي ابعاد اشتغال زنان» گفت: سه محور اساسي و كلي در اشتغال زنان وجود دارد كه شامل انگيزه اشتغال، كم رنگ شدن مسئله مادي و نقش همسري زنان و نداشتن پيامدهاي منفي اشتغال زنان در جامعه است.عضو هيأ ت علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در خصوص پيدايش انگيزه اشتغال در زنان گفت: اين مسئله اهميت قابل ملاحظه اي دارد كه زنان با چه انگيزه  و نيازي به اشتغال روي مي آورند.

وزير ارشاد در نشست با مسئولان قرآني اعلام كرد:
مجمع عمومي اهالي قرآن تشكيل مي شود
گروه علمي فرهنگي: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست با مسئولان، صاحب نظران و اهالي قرآن از تشكيل «مجمع عمومي اهالي قرآن» در آينده نزديك خبر داد و گفت: در سال پيامبر اعظم(ص) تعظيم قرآن، آموزه ها و معارف آن، تعظيم پيامبر مكرم اسلام(ص) است.
به گزارش روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمد حسين صفارهرندي با اشاره به اين مطلب كه «رسمي ترين دستگاه و مرجعي كه طبق قانون براي ترويج وتحكيم مباني قرآن و آموزه هاي قرآني در كشور پيش بيني شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است» اظهار داشت: روح قرآن و لطائف قرآني را به صورت فراگير در همه بخش هاي وزارتخانه توسعه مي دهيم و به صراحت مي گويم همه بخش  ها بايد درخدمت قرآن و معارف نبوي باشند.»
وي در ادامه افزود: فعاليت قرآني به يك ستاد مركزي نياز دارد تا از همه فعاليت هاي مرتبط جمع بندي لازم را ارائه دهد و پاسخگوي اميدهاي مؤمناني كه به آن معطوف شده اند باشد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تأكيد بر اين كه آنچه كه به نام فرهنگ و هنر در كشور صادر مي شود از جايگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و اگر ترويج قرآني از آن گرفته شود مورد تأييد نيست اظهار اميدواري كرد: در آينده نزديك« مجمع عمومي اهالي قرآن »با گرايش هاي ويژه قرآني تشكيل شود.
محمدحسين صفارهرندي درباره دغدغه بعضي از اهالي قرآن كه وجود نداشتن متولي واحد را براي فعاليت هاي قرآني كشور نقطه ضعف مي دانند اعلام كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به مثابه بستر فراگير براي پرورش همه ذوق ها و استعدادهاي قرآني در كشور است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جلسه هم انديشي با انديشمندان قرآني ضمن تشبيه عرصه هاي فعاليت قرآني با دو عرصه ورزش همگاني و ورزش قهرماني اظهار داشت: در عرصه عمومي، فراگير شدن آموزش و فهم قرآن در جامعه اي كه متصف به قرآن است و خود را جامعه اي اسلامي معرفي مي كند و در عرصه الگونمايي ومعرفي افراد شاخص در داخل و خارج از كشور كه در همه شاخه ها و رشته هاي مختلف قرآني معرف آموزه ها و معارف الهي باشند ضرورت دارد.
وي ادامه داد: اگر روزي بتوانيم وزارتخانه اي به نام وزارت قرآن داشته باشيم حتماً  از آن دفاع خواهيم كرد.
صفار هرندي در پايان با تأكيد بر تدوين نظام نامه اي براي تبيين فرهنگ قرآني به زبان هنر گفت: از همه نظراتي كه انديشمندان حاضر در جلسه ارائه نمودند استفاده خواهد شد.وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از انتخاب«دكتر علي خواجه  پيري »به عنوان مدير كل دفتر ترويج فعاليت هاي قرآني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان زمينه هاي موفقيت ابتدايي در اين حوزه ياد كرد.در اين نشست تعداد زيادي از متوليان امور قرآن، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، حافظان و قاريان بين المللي قرآن حضور داشتند.

از طريق شماره تلفن ۱۹۷
معاون وظيفه عمومي ناجا مستقيماً به سؤالات شما پاسخ مي دهد
گروه اجتماعي: معاون وظيفه ناجا و مديران تابعه از طريق شماره تلفن ۱۹۷ پاسخگوي هموطنان خواهند بود.
مركز اطلاع رساني ناجا در ادامه برگزاري جلسات ارتباط مستقيم مسئولان نيروي انتظامي با مردم، امروز سردار بهمن كارگر، معاون وظيفه عمومي ناجا به همراه مديران مربوطه از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ از طريق تلفن ۱۹۷ پاسخگوي هموطنان خواهند بود. بر اساس اين گزارش عموم شهروندان تهراني با استفاده از شماره تلفن ۱۹۷ و ساير هموطنان در استان هاي سراسر كشور از طريق شماره تلفن ۸۸۷۲۷۷۷۷-۰۲۱ دفتر نظارت همگاني ناجا ضمن تماس مستقيم با معاون وظيفه عمومي ناجا و ساير مديران ذيربط مي توانند در اين خصوص مسائل ، مشكلات و سؤالات خود را مطرح كنند.
توصيه هاي ناجا به شهروندان در مواجهه با مأموران قلابي
اداره كل آموزش همگاني نيروي انتظامي، با توجه به سوء استفاده هاي احتمالي از عناوين مأموران و نيز شناسايي تعدادي مأمور قلابي ، توصيه ها و هشدارهايي به شهروندان در مواجهه با مأموران قلابي ارائه داشت.
بر اساس اعلام اداره كل آموزش همگاني ناجا ، در مواجهه با افرادي كه خود را مأموران نظامي، انتظامي، قضايي يا امنيتي معرفي مي كنند حتما از آنان كارت شناسايي معتبر و حكم مأموريت بخواهيد و در صورت مشكوك بودن مراتب را سريعاً به پليس ۱۱۰ گزارش دهيد.
در ادامه هشدارها آمده است: شهروندان به مندرجات كارت شناسايي و حكم مأموريت مأموراني كه به آنان مراجعه مي كنند كاملاً دقت نموده تا با هوشياري و تعامل با پليس از دسيسه هاي مأموران تقلبي در امان باشند.

۱۰ هزار پرونده وقفي در محاكم قضائي
مهر: معاون امور اوقافي و خيريه سازمان اوقاف و امور خيريه از وجود ۱۰ هزار پرونده مربوط به مطالبات سازمان در محاكم قضائي كشور خبر داد.
نادر رياحي عمده موضوعات ۱۰ هزار پرونده در محاكم و دادگستري استانها را اثبات وقفيات و مطالبات سازمان اوقاف ذكر كرد و افزود: حجم بالاي پرونده ها در محاكم يكي از مشكلات سازمان اوقاف است كه انتظار دارد تكليف اين پرونده ها در محاكم مشخص شود.
وي با تاكيد بر اين كه بايد شعبات خاصي در دادگستري هاي استانها براي رسيدگي به پرونده هاي وقفي اختصاص داده شود گفت: در استانهايي كه حجم پرونده هاي وقفي بسيار است بايد در دادگستري هاي استانها شعبات ويژه اي براي رسيدگي به آنان اختصاص داده شود.
معاون امور اوقافي و خيريه سازمان اوقاف و امور خيريه تصريح كرد: پرونده هاي وقف داراي پيچيدگي خاصي است و رسيدگي به آنها دقت نظر خاصي مي طلبد كه با توجه به اين امر سازمان اوقاف پيشنهادي به قوه قضائيه ارائه كرده تا شعبات خاصي در دادگستري هاي استانها اين پرونده ها را مورد رسيدگي قرار دهند.

۸ هزار   جانباز در معرض خطر شديد
ايلنا: معاون بهداشتي و درماني بنياد شهيد و امور ايثارگران، گفت: ۸ هزار جانباز در معرض خطر شديد شامل جانبازان قطع نخاعي، شيميايي شديد، اعصاب رواني شديد و ضايعات نخاعي در سراسر كشور وجود دارد.
دكتر حسن عراقي  زاده، معاون بهداشتي درماني بنياد شهيد و امور ايثارگران، افزود: معاونت بهداشت و درمان بنياد شهيد براي ارائه خدمات فعالانه جهت اندازه  گيري سلامت اين افراد، طرح پايش سلامت را از سال گذشته آغاز كرد.
وي تصريح كرد: بر اساس اين طرح، جانبازان در معرض خطر شديد تحت پوشش بنياد شهيد و امور ايثارگران، توسط پزشكان مجرب و متخصص ويزيت مي  شوند و آزمايشات لازم از آنان به عمل آمده و پرونده پزشكي براي آنان تشكيل مي  شود.
عراقي  زاده افزود: بر اساس اين طرح براي هر ۲۰ نفر از اين جانبازان يك پزشك سلامت به صورت قراردادي استخدام مي  شود كه خدمات لازم بهداشتي درماني را براي اين افراد ارائه مي  دهند. وي نتيجه اين طرح را عالي ارزيابي كرد و تصريح كرد: از سال گذشته تاكنون، ۸۵ درصد جامعه هدف تحت پوشش طرح پايش سلامت درآمده  اند و نتيجه آن بسيار عالي بوده است. معاون بهداشتي درماني بنياد شهيد و امور ايثارگران اعلام كرد: اميدواريم در آينده نزديك سيطره اين طرح را گسترش داده و به ديگر اقشار جامعه تحت پوشش نيز تعميم دهيم.

گزارش بانك جهاني از موفقيت ايران در فقرزدايي؛
ايران موفق ترين كشور خاورميانه در مبارزه با فقر
مهر: بانك جهاني اعلام كرد: طي ۱۰ سال آينده شمار فقرا با سطح درآمد كمتر از ۲ دلار در روز در ايران به ۵/۱ درصد خواهد رسيد كه پايين ترين رقم در سطح خاورميانه خواهد بود. در پايان سال ۲۰۰۵ فقط ۵/۳ درصد از جمعيت ايران با درآمد كمتر از ۲ دلار در روز زندگي مي كردند كه پايين ترين رقم در سطح خاورميانه محسوب مي شود.
اين در حالي است كه در سطح كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا به طور ميانگين ۲/۱۷ درصد از مردم با درآمد ۲ دلار در روز يا كمتر امرار معاش مي كنند.
بر اساس اين گزارش، شمار فقراي با سطح درآمدي پايين تر از ۲ دلار در روز در ايران از سال ۱۹۸۶ كاهش چشمگيري يافته و از ۱۲ درصد به ۵/۳ درصد رسيده است.
به گزارش بانك جهاني، طي دهه ۱۹۸۰ بالغ بر ۱۲ درصد مردم ايران با درآمد كمتر از ۲ دلار در روز زندگي مي كردند كه اين رقم در اواسط دهه ۱۹۹۰ به ۸ درصد و در اواخر همان دهه به ۷ درصد كاهش يافت و طي سال هاي اخير تا ۵/۳ درصد نيز نزول كرد.بانك جهاني پيش بيني مي كند در صورتي كه رشد اقتصادي ايران طي سال هاي آينده به طور متوسط ۳ درصد باشد، ميزان فقراي با سطح درآمدي كمتر از ۲ دلار در روز در سال ۲۰۱۰ به ۵/۲ درصد و در سال ۲۰۱۵ به ۵/۱ درصد كاهش خواهد يافت.

اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |