چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۵ - May 3, 2006
امام كاظم عليه السلام:
مردي از پيامبر پرسيد حق پدر بر فرزندش چيست؟ فرمود: پدر را به نام نخواند. جلوتر از او راه نرود. زودتر از او ننشيند و كاري نكند كه مردم پدرش را دشنام دهند.
امروز با حافظ
همراز عشق و هم نفس جام باده ايم
ما بيغمان مست دل از دست داده ايم
تا كار خود ز ابروي جانان گشاده ايم
بر ما بسي كمان ملامت كشيده اند
معاون امور سينمايي:
نبايد از شيوه هاي علمي روز دنيا در سينما غافل ماند
ايرنا: نشست مديران آموزشگاه هاي آزاد سينمايي با حضور معاون امور سينمايي سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزارشد.
مهندس جعفري جلوه در اين نشست با اشاره به نقش سازنده آموزشگاه ها در تقويت خودباوري و بازگشت به خويشتن جوانان كشور، گفت: شايسته است كه در آموزش ها به مسايل تكنيكي صرف نپردازيم، چرا كه آموزش مسايل علمي و فني سينما زماني موثر است كه با محتوا، مضمون و توجه خاص به هويت ايراني، ديني و شرقي همراه باشد. وي تصريح كرد: سينماي ايران امروز فرصت مناسبي را در اختيار دارد تا بومي شود و در پيوند با هويت و آرمان هاي ملي و ديني نويد بخش سينمايي باشد كه مي تواند مشكلات جامعه را برطرف سازد و در اين ميان نقش آموزشهاي سينمايي براي رسيدن به اين مقصود انكارناپذير است.
وي تأكيد كرد: نبايد از شيوه هاي علمي روز دنيا در آموزش به نسل جوان غافل بمانيم بلكه برنامه هاي مدون بايد به گونه اي طرح شود كه فاصله علمي نسل جوان كشور با استانداردهاي جهاني به كمترين ميزان ممكن كاهش يابد.
وي توضيح داد: غرب همواره در پي تسخير فضاهاي ذهني ما است و اينك در اين مقطع خاص زماني، تصرف خاك، جاي خود را به تصرف ذهن داده است و نقش مهم آموزشگاه ها در اين زمينه ايجاب مي كند كه اجازه ندهند فضاي ذهني هنرجويان را جاذبه كاذب غرب احاطه كند.
در اين نشست مقرر شد برنامه هاي پيشنهادي آموزشگاه هاي آزاد سينمايي به زودي تدوين شده و در اختيار معاونت سينمايي قرار گيرد تا با بررسي هاي لازم نسبت به عملياتي شدن اين برنامه ها اهتمام شود.

احمد ميراحسان:
گرمارودي از پيشگامان شعر مدرن مذهبي است
فارس: ميراحمد ميراحسان در نشست تحليل شعر و انديشه سيد علي موسوي گرمارودي گفت: موسوي گرمارودي از پيشگامان شعر مدرن مذهبي قبل از انقلاب است.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري استان تهران ميراحمد ميراحسان با بيان اينكه نمادهاي بديعي در اشعار گرمارودي ديده مي شود، گفت: شعر مدرن ما در قبل از انقلاب به خاطر وجود حكومتي كه مانع ورود افكار نو و جديد بود، تحت محاصره و سلطه شعر حزبي روشنفكري قرار داشت ولي با اين حال افرادي مانند موسوي گرمارودي و صفارزاده توانستند خود را به عنوان يك شاعر مسلمان به همگان معرفي كنند.
وي اتكا به فرهنگ شيعي و حضور مستمر در عرصه شعر مدرن مذهبي را از ويژگي هاي شعر گرمارودي برشمرد و گفت: تجربه موسوي گرمارودي در شعر سپيد يا بدون وزن به حد اعلاي خود مي رسد. ميراحسان افزود: نكته ديگري كه درباره گرمارودي جلب توجه مي كند اين است كه او در اشعار خود از كلماتي استفاده مي كند كه داراي بار حماسي است كه نشان مي دهد او با آراء و انديشه هاي امام خميني (ره) گره خورده است.ميراحسان در پايان تأكيد كرد: فراموش نكنيم كه متاسفانه بعد از انقلاب شعرهاي ما به قدرت و استحكام شاعران قبل از انقلاب كه البته در اختناق هم به سر مي بردند ادامه نيافت.

راديو فرهنگ به نمايشگاه كتاب مي رود
فارس: همزمان با برگزاري نمايشگاه كتاب برنامه زنده هفت اقليم ويژه نمايشگاه كتاب هر روز از ساعت ۱۲ تا ۲۰ از راديو فرهنگ پخش مي شود.
«عليرضا معيني» سردبير اين برنامه گفت: برنامه زنده هفت اقليم هر روز به يكي از شاخه هاي هنري اختصاص دارد كه با حضور ميهمان ويژه بحث هايي درخصوص تمام مقولات هنري صورت مي گيرد. اما به دليل همزماني با برگزاري نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب هفت اقليم به نمايشگاه كتاب مي رود.
وي افزود: در اين دوره از نمايشگاه هفت اقليم به اطلاع رساني دقيق نمايشگاه و آسيب شناسي نمايشگاه هاي كتاب مي پردازد.
«معيني» در خاتمه خاطرنشان كرد: هفت اقليم ويژه نمايشگاه كتاب از امروز همزمان با افتتاحيه نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب به صورت زنده از ساعت ۱۲ تا ۲۰ روز موج fm از راديو فرهنگ پخش مي شود.

دارالمجانين به صحنه مي آيد
000480.jpg
مهر: داستان دارالمجانين نوشته محمد علي جمالزاده - پدر داستان نويسي نوين ايران، با تصويب در شوراي اقتباس ادبي بنياد سينمايي فارابي به زودي صاحب نسخه سينمايي مي شود.
مصطفي جمشيدي - مسئول دفتر سينماي اقتباسي بنياد سينمايي فارابي با اعلام اين خبر، افزود: اين داستان به خاطر طرح مسائل اجتماعي دوران معاصر و نيز شرح مختصري از زندگي صاحب اثر كه پدر داستان نويسي ايران لقب گرفته است براي اقتباس در نظر گرفته شد كه از سوي شوراي مربوطه مورد پذيرش قرار گرفت.
گفتني است دارالمجانين ماجراي جواني را روايت مي كند كه به واسطه درگيرشدن درپيوندي عشقي و عاطفي سراز دارالمجانين در مي آورد كه اين اتفاق زمينه ساز طرح مباحث و رويدادهاي اجتماعي گذشته نيز مي شود.
پيشتر آثاري چون ويكونت شقه شده اثر ايتالو كالوينو و استخوان خوك و دستهاي جذامي نوشته مصطفي مستور در شوراي اقتباسي فارابي به تصويب رسيده بود كه هم اينك در مرحله نگارش فيلمنامه هستند.

از سوي نشر سوره مهر
چاپ دهم «رمان» رضا اميرخاني
در نمايشگاه كتاب تهران عرضه مي شود
000477.jpg
مهر: «من او» عنوان رماني به قلم رضا اميرخاني - نويسنده معاصر است كه براي دهمين بار به مخاطبان فرهنگ مكتوب عرضه مي شود.
«داستان سيستان» نيز اثر ديگر «رضا اميرخاني» است كه از سوي نشر قدياني در نمايشگاه كتاب عرضه خواهد شد.
اين كتاب سفرنامه دربرگيرنده مشاهدات نويسنده از سفر رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خامنه اي به سيستان و بلوچستان است.
همچنين «نشت نشاء» از سوي نشر قدياني، «از به» و «ناصر ارمني» از سوي نشر نيستان براي پنجمين نوبت عرضه مي شوند.

آغاز كنسرت هاي اركستر سمفونيك صدا و سيما
با تاكيد بر اجراي آثار آهنگسازان ايراني، كنسرت هاي اركستر سمفونيك صدا و سيما آغاز مي شود.
اركستر سمفونيك صدا و سيما به تازگي برنامه اي را در مورد اجراي آثار آهنگسازان ايراني و برگزاري كنسرت هاي موسيقي كلاسيك در نظر گرفته است كه از خردادماه امسال اجرا خواهد شد.
در اين برنامه ها قطعاتي چون «سمفوني شماره ۹ شاهين فرهت» ، «سمفوني انقلاب محمد بيگلري پور» و همچنين آثاري از امين الله حسين گنجانده شده است.
همچنين اجراي قطعات كلاسيك «سمفوني شماره ۵ بتهوون» ، سوئيت الگار، چند والس از اشتراوس در اين برنامه ها اجرا مي شود. اولين كنسرت اركستر سمفونيك صدا و سيما در آخرين روزهاي خرداد ماه امسال برگزار خواهد شد و سپس در شهريورماه و در هفته دفاع مقدس ۱۰ شب برنامه به مناسبت اين هفته اجرا مي شود.
در اين ۱۰ شب اركستر سمفونيك صدا و سيما به صحنه مي رود و قطعاتي را با محتواي موسيقي جنگ و همچنين قطعات كلاسيك اجرا مي كند.

بهارستان
صورت دنيا
نور اين صورت نيست كه مردم فهم كرده اند، آنچه مردم فهم كرده اند نورهاي آتش است، روشني اهل آتش است، زيرا اهل دنيا هيزم دوزخند و دنيا صورت دوزخ است.
معارف _ بهاء الدين ولد

نشست هاي تخصصي تئاتر در نمايشگاه مطبوعات
مهر: ميزگردهاي تخصصي در حوزه تئاتر همزمان با نمايشگاه مطبوعات با حضور چهره هاي برجسته حوزه تئاتر و رسانه از سوي سايت ايران تئاتر برگزار مي شود.
محمد خزاعي با اعلام اين خبر گفت: امسال براي نخستين بار از سوي مركز هنرهاي نمايشي در نمايشگاه بين المللي كتاب و مطبوعات براي ايجاد تعامل و ارتباط بين مخاطبان و اهالي تئاتر نشست هاي تخصصي تدارك ديده شده است.
خزاعي عنوان ميزگردها و مدعوين شركت كننده در آن را به اين شرح اعلام كرد:
- تئاتر ايران در عرصه بين المللي با حضور بهروز غريب پور، پري صابري
- بررسي وضعيت نقد تئاتر در ايران با حضور فرشيد ابراهيميان، نصرالله قادري
- بررسي وضعيت نمايشنامه نويسي در دهه ۷۰ با حضور فرهاد مهندس پور، محمد چرم شير
- ضرورت ايجاد بانك اطلاعات تئاتر با حضور محمود عزيزي، چيستا يثربي، محمود استادمحمد
- بررسي نقش و حضور زنان در تئاتر بعد از انقلاب با حضور نغمه ثميني، اعظم بروجردي، فهيمه راستكار، فريندخت زاهدي
- بررسي ارتباط و تعامل تئاتر و رسانه با حضور قطب الدين صادقي، فريدون صديقي، مجيد رضائيان
- بررسي ميزگرد موسيقي و تئاتر با حضور سعيد ذهني و لوريس چكناواريان
در اين غرفه مجله نمايش و فصلنامه تئاتر نيز حضور فعال دارند و تازه هاي توليدات اين دو مجله عرضه مي شود.

همزمان با روز گراميداشت بزرگ شاعر ايران زمين برگزار مي شود
پرده برداري از موزه فردوسي
000474.jpg
ايسنا: ياد حكيم ابوالقاسم فردوسي - بزرگ  شاعر ايران زمين - در روزهاي ۲۴ و ۲۵ ارديبهشت ماه در مشهد و توس گرامي  داشته مي شود.
همايش علمي اين بزرگداشت، عصر روز يك شنبه، ۲۴ ارديبهشت و صبح روز دوشنبه، بيست وپنجم، پي گرفته مي شود كه شركت كنندگاني از داخل و خارج كشور، با محوريت «متن پژوهي شاهنامه» سخنراني مي كنند.
جلال خالقي مطلق از آلمان، محمود اميدسالار از آمريكا، محمد نوري عثمانوف از روسيه، سعيد حميديان، عزيز الله جويني، محمدعلي اسلامي ندوشن، ايرج افشار، ميرجلال الدين كزازي، محمد دبيرسياقي و ابوالفضل خطيبي از ايران، از سخنرانان اين مراسم هستند كه در محل تالار مجتمع كانون هاي فرهنگي دانشگاه فردوسي مشهد برگزار مي شود.
برگزاري ميزگردي درباره تهيه  متن نهايي شاهنامه و همچنين نشستي براي انجام مشورت درباره  برگزاري «كنگره  بين المللي بزرگداشت فردوسي» در سال آينده، از ديگر بخش هاي مراسم است.
نمايشگاهي هم از چاپ هاي متعدد شاهنامه برگزار مي شود و در پايان همايش علمي، از تنديس فردوسي در صحن دانشگاه فردوسي مشهد پرده برداري خواهد شد.
همچنين عصر روز بيست وپنجم، آرامگاه فردوسي در توس، ميزبان علاقه مندان شعر و ادب فارسي خواهد بود.نقالي، شاهنامه خواني، ورزش هاي باستاني و زورخانه اي، مراسم موسيقي و گلباران آرامگاه، از ديگر برنامه هاي بزرگداشت خواهند بود.
همزمان با روز بزرگداشت فردوسي، با تقدير از نقالان و شاهنامه خوان ها، از هفت خوان رستم در موزه  فردوسي نيز پرده برداري مي شود.

تحليل فيلم هاي جشنواره «رويش»
تحقيق و تحليل محتواي جشنواره سراسري فيلم هاي كوتاه ديني «رويش» به منظور بررسي و ثبت انواع نمودهاي ديني در اين آثار به مرحله اجرايي خود نزديك مي شود. ستاد خبري حوزه هنري اعلام كرد كميته علمي و پژوهشي جشنواره فيلم «رويش» هم اكنون مراحل تحليل نظري و مشخص سازي روش تحقيق خود را سپري كرده و وارد مرحله آزمون اوليه مشاهدات انواع نمودهاي ديني مندرج در اين آثار شده است.

برگي از تاريخ
درگذشت قاآني شيرازي
ميرزا حبيب الله قاآني شيرازي در سال ۱۱۸۶ شمسي (۱۲۲۲ قمري) به دنيا آمد. وي براي كسب علم و دانش راهي مشهد شد و به سرودن شعر پرداخت. قاآني پس از ده سال توانست در علومي چون نحو، بيان، اصول هندسه، نجوم، حكمت، كلام، فلسفه و فنون ادب و شعر مهارت پيدا كند و پس از مدتي راهي دربار ناصرالدين شاه قاجار شود. وي از مداحان شاهان و شاهزادگان قاجاري بود و قسمت بزرگي از عمر خود را در تهران به مدح محمدشاه و ناصرالدين شاه گذراند. او نخستين شاعر ايراني بود كه به زبان فرانسه آشنا شد. از خصايص شعري  او مي توان به ساختن قصايد طولاني، متضمن اوصاف خوشايند و آوردن الفاظ خوش آهنگ و تسلط بر ايراد كلمات و لغات مترادف، بسيار نام برد و به همين سبب در گفتارش، لفظ بر معني به شدت برتري دارد. او از دانشمندان، ادبا و شعراي قرن خود به شمار مي رفت و حتي عده اي وي را برجسته ترين شاعر عصرش دانسته اند. قاآني در انواع شعر به ويژه مسمط و تركيب بند داراي مهارتي به سزا بود و سبك مخصوصي داشت كه پس از وي، سال ها مورد تقليد بعضي شاعران قرار گرفت. گذشته از ديوان شعر، از اين شاعر كتابي با نام پريشان برجاي مانده كه به سبك گلستان به نگارش درآمده است. قاآني سرانجام در ۱۳ ارديبهشت ۱۲۳۳ شمسي برابر با ۵ شعبان ۱۲۷۰ قمري در ۴۷ سالگي دار فاني را وداع گفت و در حرم حضرت عبدالعظيم(ع) در شهرري مدفون شد.
روز جهاني مطبوعات
به پيشنهاد سازمان تربيتي، علمي و فرهنگي ملل متحد، يونسكو و تصويب مجمع عمومي سازمان ملل در سال ۱۳۷۰ (۱۹۹۱ ميلادي) روز سيزدهم ارديبهشت برابر با سوم ماه مي هر سال به عنوان روز جهاني مطبوعات شناخته شده است. امروز، مطبوعات در زمينه مسائل تحليلي، سرعت در اطلاع رساني، حركت و پيش بيني برخي از وقايع و رويدادها و ارائه آگاهي هاي لازم به جامعه براي بالا بردن حساسيت هاي مردم نسبت به واقعيات اجتماعي، نقش به سزايي دارند. مطالب و نوشته هايي كه چاپ و انتشار مي يابند و براي مطالعه در دسترس عموم مردم قرار مي گيرند، اعم از كتاب، مجله، ماهنامه و... را مطبوعات مي نامند. اما در عرف عام، مطبوعات بيشتر به روزنامه ها و مجله هايي اطلاق مي شود كه اخبار روز جديد در آن به چاپ رسيده باشد.

با رهبري در نمايشگاه
متن ذيل بخشي از سخنان حضرت آيت الله خامنه اي است درباره قالبهاي گوناگون هنري و امكان ترجمه اين گونه ها به زبانهاي ديگر.
مقام معظم رهبري اين سخنان را در ديدار با «گروه ادبيات جنگ» بنياد جانبازان در تاريخ ۲۵/۷/۱۳۷۲ بيان كرده اند.
خصوصيات رمان

شعر، قابل ترجمه نيست ،شما شعر «حافظ» را اصلا نمي توانيد ترجمه كنيد. آن خصوصيات لفظي كه در شعر آمده _ كه آن قالبها در ارائه مفهوم هنري مؤثرند _ اصلا قابل ترجمه نيست. مثلا وقتي مي گويد «دامن كشان» رفتي، مي شود گفت كه مثلا «با ناز رفتي» . آيا معناي «دامن كشان» ، با «ناز رفتن» يكي است و يك چيز از آن فهميده مي شود؟ اين لفظ، در آن افاده  معناي هنري، تأثير تام و تمام دارد. حالا شما «دامن كشان» را به عربي يا به انگليسي ترجمه كنيد. آيا مي شود ترجمه كرد؟ اصلا قابل ترجمه نيست؛ اما رمان اين طور نيست. شما مي توانيد رمان را به همه زبانها ترجمه كنيد. رمانهايي هست كه شنيده ام در دنيا به سي زبان ترجمه شده است! اين گسترش مرز را، رمان بيش از شعر دارد؛ همه جا مي رود، تمام هم نمي شود. الان رمانهايي هست كه دويست سال پيش نوشته شده و ما الان داريم آنها را مي خوانيم.
هنوز بهترين رمانهاي امروز ما، رمانهاي قرن نوزدهم است. در قرن نوزدهم رمانهايي نوشته شد كه نظير آنها ديگر نيامده است. در فرانسه، در روسيه، حتي در انگليس، رمانهايي نوشته شده كه هنوز تا امروز نظير آنها نيامده است. پس رمان، مي ماند و گسترش هم دارد و تبيين و توصيف فوق العاده و ريز هم دارد. شما اين خصوصيات را در كدام هنر ديگر مي توانيد پيدا كنيد؟ اين خصوصيات نه در موسيقي هست، نه در سينما هست، نه در تآتر هست، نه در شعر هست. اصلا نمي شود شبيه رمان چيزي پيدا كرد؛ هم ترجمه مي شود. هم همه جا مي رود، هم مي ماند، هم كهنه نمي شود.

كوتاه از هفت هنر
كوچه هاي باريك در چك: فيلم سينمايي كوچه هاي باريك ساخته علي زماني عصمتي به بخش مسابقه جشنواره بين المللي فيلم زلين جمهوري چك راه يافت.
چهل و ششمين جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان زلين از هفتم تا سيزدهم خرداد ماه امسال در جمهوري چك برگزار مي شود.
مسابقه نمايشنامه نويسي: امسال اولين دوره مسابقه نمايشنامه نويسي «ساعدي» برگزار مي شود. برادر همسر ساعدي در مراسم جشن نمايشنامه نويسان خبر از برگزاري جايزه نمايشنامه نويسي غلامحسين ساعدي داد و گفت: از امسال جايزه نمايشنامه نويسي غلامحسين ساعدي برگزار مي شود و به نمايشنامه برتر جوايزي اهدا مي شود.
سينماي انيميشن: نخستين نشست سينماي انيميشن در سال ۸۵ توسط بنياد سينمايي فارابي روز جمعه در سالن شماره دو سينما فرهنگ برگزار مي شود.
در اين نشست انيميشن سينمايي «عروس مرده» ساخته تيم برتون و انيميشن هاي ايراني «كه زندان مرا» ساخته علي بخشي، «يك دو سه چهار» ساخته مهدي زرين قلمي و «چت ايروني» ساخته امير سحرخيز به نمايش درمي آيد.
جشنواره ديني رويش: محتواي فيلم هاي نخستين جشنواره سراسري فيلم كوتاه ديني رويش به منظور بررسي و ثبت انواع نمودهاي ديني در اين آثار مورد تحليل و تحقيق قرار مي گيرد.تعداد كل فيلم هاي ارسال شده به اين جشنواره يك هزار و ۱۱ مورد و تعداد كل فيلمنامه هاي ارسالي ۲۹۷ اثر است كه از ميان آثار رسيده، ۴۲۸ فيلم داستاني، ۴۸ فيلم مستند، ۸۴ فيلم پويانمايي و ۱۳۴ نماآهنگ است.
نمايش عكس: نمايشگاه آثار عكاسي گروه چن از ۱۵ تا ۲۱ ارديبهشت ماه در گالري بهمن در تبريز برپا مي شود. اين نمايشگاه شامل عكس هايي از مناظر طبيعي روستاي تاريخي اشتيبين با عنوان اشتيبين شعر ماندگار است كه از سوي هشت عضو اين گروه تهيه شده است.
هوو به آلمان مي رود: علي سرتيپي از اكران فيلم هوو، آخرين ساخته عليرضا داوودنژاد در سينماهاي آلمان و دوبي خبر داد و گفت: اين فيلم از اوايل خرداد در آلمان و دوبي به روي پرده مي رود. در آخرين ساخته داوودنژاد رضا عطاران، سپيده اعلايي، محمدرضا داوودنژاد، علي صادقي، رضا داوودنژاد، مريم كاوياني و احترام سادات حبيبيان به ايفاي نقش مي پردازند.
پيشكسوتان تئاتر ساري : هنرمندان تئاتر ساري روز پنجشنبه با حضور در آرامگاه ملامجدالدين ياد استاد ايرج پوريايي، سيدعلي علوي و طوفان يمني از هنرمندان پيشكسوت استان را گرامي مي دارند. آيين اختتاميه هفته تئاتر روز جمعه آينده با تجليل از هنرمندان پيشكسوت تئاتر ساري و اجراي نمايش سياه بازي به كارگرداني سيدعلي شيدايي فر برگزار خواهد شد.
سينماي ديجيتال: مراسم افتتاح همايش سينماي ديجيتال، چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت، ساعت ۱۴ در تالار اجتماعات خانه سينما برگزار مي شود. اين مراسم با سخنراني محمدرضا جعفري جلوه معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آغاز مي شود.
آهنگسازان سينما: مجمع عمومي كانون موسيقيدانان سينماي ايران با تصويب اكثريت آرا نام خود را به «كانون آهنگ سازان سينماي ايران» تغيير داد. همچنين مجيد انتظامي به عنوان رئيس و كامبيز روشن روان و محمد سرير به عنوان اعضاي هيأت مديره برگزيده شدند.
زمستان ۶۶: برنامه تئاتر تلويزيوني «زمستان ۶۶» به كارگرداني محمد يعقوبي، ۱۳ ارديبهشت ماه از شبكه چهار سيما پخش مي شود. اين نمايش تلويزيوني روايت خانواده اي است كه اسفند ماه ۶۶به منزل جديدشان نقل مكان مي كنند و اين جابه جايي با نخستين روز حملات موشكي به تهران مصادف مي شود. آهو خردمند، آيدا كيخائي، امير دلاوري، پگاه طبي نژاد، آشا محرابي و سعيد چنگيزيان در زمستان ۶۶ نقش آفريني كردند.
بر بلنداي باد: اجراي نمايش «بر بلنداي باد» كاري از گروه فرهنگ و هنر حوزه هنري استان كردستان به مناسبت روز جهاني نمايش به مدت چهار روز در كانون فرهنگي و هنري امام خميني سنندج آغاز شد. اين نمايش از امروز تا پانزدهم ارديبهشت ماه به صورت رايگان براي عموم مردم اجرا مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
وسواس
از وقتي كه خانه ويلائيش را با گرانترين لوازم لوكس و نفيس تزئين كرده بود؛ خانه را به هيچ وجه خالي نمي گذاشت. اما عيد امسال پس از چند سال به بچه ها قول داده بود كه حتماً آنها را به مسافرت ببرد. در روز عزيمت توقف يك ماشين جلوي خانه او را نگران كرد. صبر كرد تا ماشين برود، اما تا روز بعد همچنان در آنجا متوقف بود. طولاني شدن توقف ماشين وسواس و نگرانيش را بيشتر كرده بود، سرانجام در روز سوم صاحب ماشين به اتفاق تعميركاري آمدند و پس از ساعتي خودرو را تعمير كرده و رفتند. با رفتن ماشين، تعطيلات او هم رو به اتمام بود و زمان باقيمانده براي سفر كافي نبود؛ او امسال هم نگهبان اثاث منزلش شد...
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
فراموشي راننده پادشاه
اسلو: پادشاه سوئد كه راننده اش فراموش كرده بود پول بنزين خودرواش را بپردازد شرمنده شد. هنگامي كه  راننده پادشاه در يك پمپ بنزين در نروژ براي سوخت گيري توقف كرد بهاي بنزين مصرفي را به دليل فراموشي پرداخت نكرد به همين دليل صاحب پمپ بنزين با قصر پادشاه در سوئد تماس گرفت و موضوع را اطلاع داد. البته مسئولان قصر پس از عذرخواهي، مبلغ بنزين را بلافاصله براي صاحب جايگاه ارسال كردند.
انگشت در ساندويچ
اينديانا: يك مرد در آمريكا در ساندويچ همبرگر خود يك تكه انگشت قطع شده انسان را ديد. هنگامي كه اين مرد در رستوران همبرگر سفارش داد متوجه شد كه يك تكه انگشت دست انسان در آن وجود دارد و به همين دليل پليس را خبر كرد. داستان از اين قرار بود كه يكي از كاركنان رستوران در حين آماده كردن ساندويچ انگشت خود را بريده بود و تكه انگشت داخل ساندويچ افتاده بود. جالب اينكه وي متوجه نشده بود كه تكه انگشت قطع شده داخل غذا افتاده است.
هروئين درماني
برلين: در آلمان براي ترك اعتياد افراد معتاد به هروئين از داروي متادون استفاده مي شود اما شايد در آيند ه اي نزديك دولت به ۱۵۰۰ معتاد به جاي متادون، هروئين رايگان بدهد. به گفته پيشنهاددهندگان اين طرح، با اهداي مقادير مشخصي هروئين به افراد معتاد مي توان آنها را با زجر كمتري ترك داد و اين هروئين درماني بسيار موثرتر از متادون درماني خواهد بود.
مجازات اعدام
پكن: دو سارق در چين در حين سرقت از يك بنگاه شرط بندي جان خود را از دست دادند. اين دو سارق به همراه سه تن ديگر از دوستان خود پس از ورود به اين مكان گاز سمي در محيط پخش كردند تا اينكه تمام افراد حاضر در اين مكان بيهوش شوند. البته بر اثر انتشار گاز سمي، دو تن از سارقان خفه شدند و سه نفر ديگر نيز بيهوش روي زمين افتادند. البته آنها پس از چند ساعت به هوش آمدند و جالب اينكه تمام اشياء و پولهايي را كه همكارانشان به سرقت برده بودند از جيب لباس آنها بيرون آورده و متواري شدند. ديروز يك دادگاه در چين اين سه سارق را به اعدام محكوم كرد.
ماموريت
ريودوژانيرو: اخيرا پليس جهانگردان در شهر ريو برزيل تشكيل شده كه وظيفه اين نيرو تامين امنيت جهانگردان خارجي است. اما روز گذشته اعلام شد دو تن از ماموران اين نيرو به دليل باج گرفتن از جهانگردان و تهمت زدن به آنها دستگير شده اند. اين دو مامور كه در كنار ساحل مشغول گشتزني بودند ناگهان چند جهانگرد را به جرم حمل مواد مخدر دستگير كردند. اين جهانگردان كه از همه جا بي خبر بودند مجبور شدند ۲۶۰ دلار به ماموران خلافكار پرداخت كنند اما آنها با اين پول راضي نشدند و براي گرفتن پول بيشتر به هتل محل اقامت آنان رفتند. در همين حال يكي از جهانگردان موضوع را به مسئولان هتل اطلاع داد و پليس با حضور در محل ماموران متخلف را دستگير كرد. جالب اينكه يكي از همدستان ماموران خلافكار مواد مخدر را داخل جيب جهانگردان قرار داده بود.
جشن بزرگ قاچاقچي
مكزيكو سيتي: يك قاچاقچي بزرگ مواد مخدر در مكزيك كه هم اكنون در زندان دوران محكوميت خود را سپري مي كند در «روز كودكان» جشن بزرگي براي ۱۰۰ هزار كودك برپا كرد. وي با اجاره يك ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفري برنامه اي بسيار شاد براي كودكان برگزار كرد و در پايان مراسم به تمام آنها هديه داد. اما نكته عجيب اينكه وي روي تمام هدايا نام و تصوير خود را حك كرده و از كودكان خواسته بود با تمام قدرت به تحصيل خود ادامه بدهند.

گل و گياه
آكانتوريپساليس
000471.jpg
نام علمي:
Acanthorhipsalis monacantha
خانواده: CACTACEAE
اين كاكتوس اپي فيت بوده و داراي برگ هاي پهن مي باشد كه در برش عرضي مثلثي شكل هستند و در لبه ها خار دارند. گل ها در مهر و آبان ماه ظاهر مي شوند.
نيازها: مكان پرنور ولي دور از تابش مستقيم آفتاب، خاك سبك و اسيدي كه نسبتاً مرطوب نگهداشته شود، در تمام مدت سال بايد در محيط گرم با حداقل دماي ۱۸ درجه سانتيگراد نگهداري شود و نياز به دوره استراحت زمستاني ندارد و تنها در مهر ماه كه گل ها ظاهر مي شوند به مدت دو ماه خاك گلدان بايد نسبتاً خشك نگهداشته شود.
ازدياد: از طريق قطعات قلمه هاي برگ كه پس از آن كه كمي آب خود را از دست دادند درون ماسه كاشته مي شوند.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |