چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۵ - May 3, 2006
چرخش ناگهاني دو وزارتخانه رفاه و بهداشت
بودجه بيماران خاص به وزارت بهداشت برگشت
000462.jpg
گروه اجتماعي _ مينا شهني: بودجه بيماران خاص به وزارت بهداشت بازگشت. معاون سلامت وزارت بهداشت با بيان اين مطلب گفت: «اين اعتبارات كمافي سابق توسط وزارت بهداشت هزينه مي شود.»
همزمان مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني نيز گفت: «براي كاهش اضطراب در كشور با اختصاص بودجه بيماران خاص موافقت مي شود.» وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي نيز با بيان اين كه نمي گذاريم ارايه خدمات به بيماران خاص مختل شود گفت: «در حال رايزني هستيم تا بودجه را به وزارت بهداشت برگردانيم.» كامران باقري لنكراني ۲۳ فروردين ماه سال جاري به صراحت خبر از افزايش مشكلات بيماران خاص به دليل انتقال بودجه داده بود.
او با تاكيد بر اين كه با تصميم مجلس شوراي اسلامي بودجه بيماران خاص به وزارت رفاه منتقل شده گفت: از اين پس مي كوشيم كارهايي كه از اين محل در سال هاي گذشته به انجام مي رسيد همانند حمايت از بيماران پيوند كبدي، تهيه صافي دياليز و حمايت از بيماران تالاسمي با همكاري با وزارت رفاه به انجام برسد كه بالطبع كار كمي مشكل تر و پيچيده تر مي شود زيرا به هماهنگي دو وزارتخانه نياز دارد.
از آن سو معاون وزير رفاه اين انتقال بودجه را كاملاً منتفي خوانده بود. معاون هماهنگي وزارت رفاه و تامين اجتماعي در همان روزهايي كه وزير بهداشت خبر از افزايش مشكلات بيماران خاص داده بود تصميم اين انتقال توسط قانونگذار را كاملاً منتفي خوانده بود. محمود جعفري گفته بود: ما به عنوان خريدار (بيمار) پاي ميز مذاكره مي نشينيم و در برابر فروشنده از حقوق بيمار دفاع مي كنيم و همان روز معاون سلامت وزارت بهداشت اعلام كرد: وزارتخانه متبوعش در صدد است با ارايه يك لايحه اين اشتباه (يا همان انتقال) را برطرف كند.
مصطفي قاسمي در اين باره گفته بود: از ابتداي سال جاري انتقال بودجه بيماران خاص به وزارت رفاه سبب بروز مشكلات زودهنگام اين بيماران شده است. او با گوشزد كردن خطر جدي كه بيماران دياليزي را تهديد مي كند گفت: اين بيماران در صورتي كه يك يا حداكثر دو نوبت از زمان دياليزشان بگذرد با خطر مرگ مواجه مي شوند. دو روز قبل وزير رفاه اعلام كرد كه مراكز درمان بيماري هاي خاص با مراجعه به وزارت رفاه درخواست هايشان را اعلام كنند تا وزارت رفاه نسبت به خريد اقلام مورد نياز اقدام نمايد. اما صبح ديروز ناگهان مواضع هر دو وزارتخانه چرخشي ناگهاني داشت.
وزارت بهداشت خبر از بازگشت بودجه داد و همزمان مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني اعلام كرد: با وجود آن كه معتقديم تجميع بودجه و شفاف سازي هزينه هاي بيماران خاص در كاهش هزينه هاي آنها و افزايش كيفيت موثر است ولي به منظور كاهش اضطراب در جامعه با انتقال بودجه، ۲۳ ميليارد توماني به وزارت بهداشت موافقيم.
اين چرخش ناگهاني هرچند سبب زير سؤال  رفتن تصميم مجلس شوراي اسلامي شد اما به نظر مي رسد وضعيت بيماران خاص را به ۲ ماه پيش (قبل از اين تنش ها) برگرداند. با اين شوك، تصميم يك شبه دو وزارتخانه كلان كشور كه با جان انسان ها سروكار دارند براي بسياري از مردم جاي سؤال باقي خواهد گذاشت.
انجمن هاي حمايت از بيماران خاص با انتقال بودجه اين بيماران به وزارت رفاه مخالف بودند چرا كه اعتقاد داشتند تعلل و تاخير اين نقل و انتقال به ضرر بيماران خاص تمام خواهد شد.
بازگشت اين بودجه به وزارت بهداشت را بايد مرهون تلاش اين انجمن ها در حمايت از حقوق اعضاي خود دانست و اين سرآغاز نقش سازنده سازمان ها و نهادهاي مردمي و دولتي در تعامل با دستگاه هاي دولتي است.

برداشت بعدي...!-علي درويش
* «فراز فردا» را ... از «فرود امروز» نظاره مي كنم.
* اين يكي روي مسير يخ زده «نمي رود» آن يكي « مي دود».
* با عدم درك مسئوليت به بازي «كي بود كي بود من نبودم» سرگرم خواهيم شد.
* همه آزادند به «آزادي» ديگران «آزار» نرسانند.

گلزار شهداي كشور به مراكز فرهنگي تبديل مي شود
گروه اجتماعي: شهدا سرمايه هاي فرهنگي و اجتماعي كشور محسوب مي شوند و به همين خاطر ۱۸ هزار گلزار شهداي كشور با ترميم و ساماندهي كاركرد فرهنگي پيدا مي كنند.
دكتر حسين دهقان معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در نخستين نشست با فعالان حوزه ايثار و شهادت در رسانه هاي گروهي همچنين خاطرنشان كرد: در حال حاضر ۱۸ هزار گلزار شهدا داريم كه از اين تعداد ۱۳ هزار گلزار شهدا كمتر از ده شهيد را در خود جاي داده است. به گزارش فارس، وي اضافه كرد: بنياد شهيد و امور ايثارگران به دنبال ساماندهي گلزار شهداست و هدف يكسان سازي گلزار نيست، بلكه در پي آن هستيم كه سرمايه هاي فرهنگي را ارج نهيم.
دهقان گفت: ساماندهي هر مزار شهيد به اعتباري حدود ۵/۱ تا ۲ ميليون تومان نياز دارد و در اين طرح مزار شهدا با يكديگر از يك تجانس بهره مند مي شوند. وي با بيان اين كه منظور از ساماندهي گلزار شهدا، تغيير حتمي سنگ مزار هر شهيد نيست، اظهار داشت: هدف اصلي در ساماندهي گلزار شهدا، مرمت مزار شهدا و مراقبت از عدم تخريب آنهاست و به سنگ مزارهايي كه با طرح ساماندهي هماهنگي داشته باشند، كاري نداريم.
رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران با مخاطب قرار دادن خبرنگاران اظهار داشت: اميدواريم نشست  با خبرنگاران در دوره هاي زماني مشخص ادامه پيدا كند و بتوانيم با خبرنگاران رسانه ها تعامل خوبي داشته باشيم.

تغيير دادستان تهران تكذيب شد
ايسنا: سخنگوي قوه قضاييه با شايعه خواندن تغيير دادستان تهران گفت: خبر تغيير دادستان تهران صحيح نيست و آن را تكذيب مي كنم.
سخنگوي قوه قضاييه، درباره تحقيق و تفحص از دستگاه قضايي و اظهارات يكي از نمايندگان تهران در مجلس مبني بر انتشار گزارش اين تحقيق و تفحص در آينده نزديك، اظهار داشت: بنده شب گذشته با دكتر توكلي صحبت كردم و وي از خبررساني صورت گرفته گله مند بود و گفت برخي فكر مي كنند اين كارها چه نفعي براي نظام دارد كه مجلس را در مقابل قوه قضاييه قرار دهند.
خبرنگاري از كريمي راد درباره طرح مجلس براي جمع آوري ماهواره ها سئوال كرد كه وي پاسخ داد: اجازه دهيد تطبيق دهم بعد اظهارنظر مي كنم. سخنگوي قوه قضاييه در اين گفت وگو همچنين از صدور حكم سه سال حبس براي دو متهم سوئدي دستگير شده در جنوب ايران خبر داد. خبرنگاري به كريمي راد گفت: تصور مي شود در مورد پرونده هايي كه از شما سئوال مي شود شفاف سازي نمي كنيد، آيا مصلحت خاصي مدنظر است؟ كه وي پاسخ داد: سعي مي كنم صادقانه و خالصانه رفتار نمايم و با رعايت تمام مسائل سئوالات را پاسخ دهم. شما در مورد يك پرونده كه سئوال مي كنيد و من مي گويم كه اين پرونده در جريان رسيدگي است، توقع داريد كه از ابتدا تا انتها را برايتان بازگو كنم. در حالي كه ما بايد قانون را رعايت كنيم. اگر كلي پاسخ مي دهم به معناي لاپوشاني نيست. شما عادت كنيد كه خود را با اين فرهنگ و الفبا تطبيق داده و به طور كلي افراد محتاطي شويد.
سخنگوي قوه قضاييه با تأكيد بر اينكه قصد سانسور خبري ندارم، تأكيد كرد: تلاش مي كنم در حوزه قضايي اخبار را به موقع در اختيار شما قرار دهم. اما شما هم محدوديت ها و مصلحت هاي جزئي را از ما بپذيريد.

مدير كل سازمان بهزيستي اعلام كرد
گزارش روند آسيب هاي اجتماعي در كشور
گروه اجتماعي _ زهرا رفيعي: مديركل دفتر آسيب هاي اجتماعي سازمان بهزيستي با حضور در جمع خبرنگاران عملكرد اين سازمان و برنامه هاي آن در سال جاري را تشريح كرد.
رجب صمدي در مورد عملكرد سازمان بهزيستي در بخش آسيب ديدگان اجتماعي گفت: يكي از اقدامات بهزيستي راه اندازي مركز مداخله در بحران است كه هم اكنون در ۶۳ شهر بزرگ فعاليت مي كند. در سال گذشته خط تلفن ۱۲۳ به عنوان اورژانس اجتماعي در سه استان مشهد، اصفهان و شيراز راه اندازي شد. امسال اين خط تلفن با همكاري شركت مخابرات در ۲۰ استان راه اندازي مي شود و آنها علاوه بر كودك آزاري به تمام آسيب هاي اجتماعي نيز رسيدگي مي كنند. وي در ادامه گفت: اين خط آماده دريافت گزارش هاي شهروندان از موارد مربوط به كودك آزاري، همسرآزاري، خشونت خانگي، سالمندآزاري، رانده شدن از منزل و... است. در صورت گزارش چنين مواردي تيم كارشناسان بهزيستي به همراه پليس و با دستور قضايي مداخله مي كنند.
وي در مورد مراكز حمايت و بازپروري زنان و دختران آسيب ديده گفت: هم اكنون ۲۱ مركز در ۱۹ استان براي ساماندهي اين قشر فعال اند و در سال جاري نيز ۲۷ مركز ديگر راه اندازي خواهد شد. وي در مورد طرح خدمات اجتماعي سيار بهزيستي كه به تازگي راه اندازي شده است گفت: تعدادي از كارشناسان بهزيستي با تخصص هاي روانشناسي، پزشكي و روانپزشكي در محلهاي از پيش  تعيين شده اي مانند ترمينال ها، پارك ها و... اقدام به ارائه مشاوره به افرادي مي  كنند كه با بحران مواجه هستند. اين طرح هم اكنون به صورت پايلوت در شهرهاي تهران، قم، اصفهان، شيراز، مشهد و تبريز در حال اجراست كه با توجه به موفقيت آميز بودن آن توسعه پيدا كرده و تعداد آن در شهرهاي مذكور به ۳۰ واحد خواهد رسيد.
حبيب الله فرند مديركل دفتر پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي نيز در اين باره گفت: ۳۰ درصد طلاقها در سال اول زندگي رخ مي دهد. براي جلوگيري از وقوع اين مسئله طرح «آموزش پيش از ازدواج» در قالب ۵ هزار كلاس درس برگزار مي شود. صمدي در مورد بررسي آماري آسيب هاي اجتماعي در سال گذشته گفت: در سال گذشته ۱۵ هزار و ۴۳۷ نفر در بحث مداخله در خانواده براي كاهش طلاق از بهزيستي مشاوره گرفته اند و مراكز بازپروري زنان آسيب ديده ۸۴۳ مورد پذيرش داشته اند. در خانه هاي سلامت كه مخصوص دختران در معرض آسيب است ۷۶۱ نفر اسكان داده شده اند. ۶۸ نفر از كساني كه اختلال جنسي داشته اند در مراكز بهزيستي خدمات حمايتي دريافت كرده اند. اورژانس سيار خدمات اجتماعي به ۸ هزار و ۹۸۵ نفر در سطح شهر مشاوره داده است. مديركل دفتر آسيب هاي اجتماعي در مورد سياست برخورد با زنان خياباني گفت: زنان خياباني دو دسته هستند؛ عده اي فريب خورده اند و اعتراف كرده اند كه اين كار را دوست ندارند. عده اي نيز اين عمل را به عنوان شغل انتخاب كرده اند. براي دسته اول مراكز نگهداري و حمايت و بازپروري زنان بهزيستي پاسخگو است. اما براي دسته دوم اعتقاد ما بر اين است كه تركيبي از برخوردهاي قضايي، انتظامي، ارشادي و حمايتي لازم است. اين افراد متأسفانه علاوه بر اين كه امنيت اجتماعي را بر هم مي زنند امكان به انحراف كشيده شدن سايرين را نيز فراهم مي كنند.

گفته مي شود...
* ژنرال ميرزا اسم بيگ رئيس سابق ستاد مشترك ارتش پاكستان از نقشه مشترك آمريكا و هند جهت ايجاد بلوچستان بزرگ براي محاصره ايران و منزوي كردن افغانستان و پاكستان خبر داد.
* روزنامه «الشرق» قطر خبر داد ايالات متحده آمريكا درصدد ساخت بزرگترين پايگاه نظامي خود در منطقه فاو عراق است. اين روزنامه همچنين از ايجاد پادگان هايي توسط آمريكا در شمال عراق جهت آموزش مخالفان رژيم ايران خبر داده است.
* شركت آمريكايي DHL اكسپرس ارسال مرسولات پستي ازآمريكا به ايران را به مدت نامحدودي به حالت تعليق درآورد. به گزارش آفتاب دفتر اين شركت در تهران اعلام كرد: امكان پست مرسولات از آمريكا به ايران از طريق اين شركت وجود ندارد.
* قرار است حجت الاسلام رمضاني به سمت فرماندهي حفاظت اطلاعات سپاه منصوب شود. به گزارش بازتاب همچنين احتمالا سرتيپ اسماعيل قاآني به فرماندهي واحد اطلاعات سپاه منصوب مي شود.
* همسر يكي از شهداي خبرنگار حادثه هواپيماي ۱۳۰ _ C در نامه اي به رئيس جمهور ضمن گلايه از رسيدگي نكردن به شكل گيري اين حادثه از ارائه وثيقه دو ميليارد توماني وزارت راه براي آزادي متهمان برج مراقبت خبر داد.
* مراسم روز معلم كه قرار بود با سخنراني سوسن شريعتي (دختر دكتر علي شريعتي) برگزار شود، به دليل مخالفت مسئولان دانشگاه لغو شد. رياست اين دانشگاه بر عهده زهرا رهنورد (همسر ميرحسين موسوي) است.
* در ستون گفته مي شود ديروز خبري مبني بر پرداخت نشدن حقوق مصطفي تاج زاده و احمد بورقاني منتشر شده بود، كه مطلع شديم مدتي پيش اين مساله مرتفع گرديده است. خبر مذكور از آخرين شماره خبرنامه حزب مشاركت انتخاب شده بود.

روايت مريم بهروزي از آبادگران
دبير كميته  سياسي جبهه  پيروان خط امام و رهبري با ياد آوري اينكه تشكل متبوعش در انتخابات شوراي شهر دوم از آبادگران به عنوان تابلويي جهت پيگيري بحث عمران و آباداني در شهرها استفاده كرد حزب آبادگران فعلي را متفاوت از آبادگران آن روزها معرفي كرد.مريم بهروزي در مصاحبه با ايسنا، درباره ضرورت ايجاد تشكل آبادگران كه در برخي مقاطع از آن به عنوان تابلوي اصول گرايان نام برده مي شود، گفت: «آبادگران تشكل نبود بلكه يك تابلو و شعار بود و در جلسات شوراي هماهنگي پديد آمد. زماني كه خواستيم در انتخابات شوراي شهر دوم وارد شويم بايد تحت عنوان يك شعار خود را معرفي مي كرديم. آن موقع بحث سر اين بود كه در انتخابات شوراها نبايد چهره هاي سياسي معرفي شوند و يا در پي كار هاي سياسي باشند بلكه بايد كار هاي اجتماعي و فرهنگي، شهرسازي، شهرداري و خلاصه مسايل مربوطه به شهر و شهر ها را سرلوحه  عملشان قرار دهند و به همين دليل اسمش را گذاشتيم آبادگران.»

ديدار حزب اعتدال و توسعه با كروبي
دبيركل و تعدادي از اعضاي حزب اعتدال و توسعه طي روزهاي آينده با حجت الاسلام والمسلمين مهدي كروبي دبيركل حزب اعتماد ملي ديدار مي كنند.اين ديدار در پاسخ به ديدار دبيركل حزب اعتماد ملي از دفتر مركزي حزب اعتدال و توسعه- كه در ماه رمضان سال گذشته صورت گرفته بود _ انجام مي شود.

مجمع عمومي خانه احزاب ارديبهشت ماه برگزار مي شود
امرالله  شيخياني  عضو هيات  حل اختلاف خانه  احزاب  اعلام  كرد: مجمع  عمومي خانه  احزاب  ايران  با حضور تمامي  اعضا بزودي  برگزار مي شود. وي  ديروز در گفتگو با خبرنگار سياسي  ايرنا در توضيح  توافقات اخير هيات  توافق  خانه  احزاب  ايران  (نشست  حكميت ) گفت : براساس  توافق  نهايي اعضاي  اين  هيات  ، مجمع  عمومي  خانه  احزاب  در ارديبهشت  ماه  برپا خواهد شد. اين  عضو شوراي  مركزي  دوره  سوم  خانه  احزاب  گفت : زمان  برگزاري  مجمع عمومي  خانه  احزاب  در اواخر اين  هفته  يا اوايل  هفته  آينده  توسط  هيات  توافق خانه  احزاب  ايران  اعلام  مي شود.

حزب اعتماد ملي باعث انشعاب اصلاح طلبان نمي شود
يك عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي گفت: به همه احزاب همسو احترام مي گذاريم و صاحبان سلايق ديگر را ولو مخالف مان باشند به رسميت مي شناسيم. محمدصادق جوادي حصار گفت:انشعابي كه مجمع روحانيون مبارز در گذشته از روحانيت مبارز داشت، حتما داراي زمينه هاي منطقي و مستدلي بود كه جمعي از روحانيون احساس كردند براي ادامه  حيات و دفاع از آرمان ها و عقايد خود ناچارند بستر جديدي را فراهم كنند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |