چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۵ - May 3, 2006
سفينه اي با سوخت ضد ماده
دكتر اسميت : «تخمين ما از هزينه توليد ۱۰ميلي گرم پوزيترون كه براي رساندن سفينه از زمين به مريخ كفايت كند، چيزي در حدود ۲۵۰ ميليون دلار است.
اين مقدار ممكن است زياد به نظر برسد اما بايد آن را با هزينه ساخت و پرتاب سفينه اي با سوخت شيميايي (به ازاي هرپوندوزن۱۰،هزار دلار هزينه) و هزينه توليد سوخت هسته اي و ساخت راكتوري بي خطر براي سفينه هاي هسته اي مقايسه كرد
000270.jpg
000273.jpg
نجوم- سهند پيرباديان: بسياري از سفينه ها در داستان هاي علمي- تخيلي از ضد ماده به عنوان سوخت استفاده مي كردند. زيرا ضد ماده قوي ترين سوخت شناخته شده در طبيعت است. در حالي كه براي سفر از زمين به مريخ چند تن سوخت شيميايي لازم است، تنها چند ميلي گرم از ضد ماده مي تواند ما را به مقصد برساند. اما در واقعيت اين سوخت معايبي نيز دارد. بعضي از فعل و انفعالات ضد ماده مقادير زيادي پرتو گاما ايجاد مي كند. اين پرتوها در ماده نفوذ كرده و مولكول هاي سلول هاي زنده بدن انسان را از هم مي پاشند. در نتيجه وجود اين پرتوها در محيط بسيار مضر است. پرتوهاي پرانرژي گاما همچنين مي توانند اتم هاي مواد سازنده موتور سفينه را بشكافند. مؤسسه مفاهيم پيشرفته ناسا (Nasa Institue For Advanced Concepts)با سرمايه گذاري بر روي تحقيقي جديد، در حال تلاش براي ساخت نوعي سفينه با سوخت ضد ماده است كه پرتوهاي گاما با انرژي بسيار كم توليد كرده و ضرري براي انسان نداشته باشد.
با آن كه ضد ماده از نظر ظاهر كاملاً شبيه به ماده است، بسياري از خواص مهم آن با ماده تفاوت دارد. براي مثال، الكترون ها در ماده بار منفي دارند. اما در پاد ماده اين ذرات درست بر عكس ماده بوده و بار مثبت دارند. به همين دليل دانشمندان اين ذرات را پوزيترون (Positron) مي نامند. هنگامي كه ماده و ضد ماده با يكديگر برخورد كنند، هر دو تبديل به انرژي مي شوند. اين تبديل كامل به انرژي، منشا قدرت بسيار زياد ضد ماده است. اين نوع تبديل به انرژي در طبيعت بي نظير است. حتي در واكنش هاي هسته اي كه در بمب هاي اتمي اتفاق مي افتند، تنها سه درصد ماده تبديل به انرژي مي شود. در طرح هاي گذشته از سفينه هايي با سوخت ضد ماده، براي توليد انرژي از پاد پروتون ها (ذراتي مانند پروتون با بار منفي كه در هسته اتم هاي ضد ماده قرار دارند) استفاده مي شد كه اين ذرات، پرتوهاي گاما با انرژي بسيار زياد توليد مي كردند. اما در طرح جديد، با استفاده از تبديل پوزيترون ها به انرژي، پرتوهاي گاما با انرژي معادل ۴۰۰ برابر كمتر از حالت قبل ايجاد مي شوند.
اين تحقيق، مطالعه اوليه اي براي آزمايش عملي بودن اين طرح است. اگر اين طرح عملي باشد و بودجه لازم براي تكميل پروژه در دست باشد، سفينه اي با سوخت پوزيترون در عمليات سفر انسان به مريخ بر ديگر سفينه ها ، دو برتري بسيار مهم دارد. دكتر جرالد اسميت، سرپرست گروه تحقيقاتي سفينه ضد ماده، مي گويد: «اولين و مهم ترين مزيت، امن تر بودن سفر با سفينه پوزيترون (سفينه اي كه با سوخت پوزيترون حركت مي كند) است.» در طرح فعلي سفر انسان به مريخ ، در سفينه فضايي مورد نظر از راكتور هسته اي استفاده مي شود كه اين كار طول سفر و خطرات موجود براي سرنشينان را كاهش مي دهد. همچنين سفينه هاي عادي (با سوخت شيميايي) هزينه و وزن بيشتري دارند. اما عيب سفينه اي با سوخت هسته اي، پيچيده بودن راكتورهاي آن است كه باعث مي شود احتمال بروز مشكل در طول سفر بسيار بيشتر گردد. اسميت مي گويد: «سفينه با سوخت پاد ماده همان مزاياي راكتور هسته اي را داراست علاوه بر اين كه طرز كار آن بسيار ساده است.» يكي ديگر از معايب سفينه هاي راكتوري آن است كه راكتورهاي هسته اي، حتي پس از آن كه سوخت آنها تمام مي شود، راديواكتيو بوده و بسيار خطرناكند. به همين دليل پس از آن كه سفينه به مريخ برسد، راكتور بايد در مداري به دور مريخ رها گردد به طوري كه تا چند ميليون سال آينده (زماني كه اثرات راديواكتيوي آن تقريباً به طور كامل از بين برود) با زمين برخورد نكند. سفينه اي با سوخت ضد ماده اين عيب مهم را ندارد چون راكتور پوزيتروني (دستگاهي كه در آن پوزيترون به انرژي تبديل مي شود)، پس از آن كه سوخت به اتمام برسد، ديگر تشعشعات مضري تابش نمي كند و در نتيجه نگراني براي ورود آن به جو زمين وجود ندارد.
پرتاب سفينه پوزيتروني نيز بسيار بي خطر است. اگر سفينه حامل راكتور هسته اي منفجر شود، ذرات راديواكتيو آن به جو زمين مي رسد. اسميت مي گويد: «اما سفينه پوزيتروني ما پس از انفجار تنها مقاديري پرتو گاما را در فضا پخش خواهد كرد كه تا شعاعي در حدود يك كيلومتر مي رسند. اين منطقه به شعاع يك كيلومتر كه منطقه خطر (منطقه اي در اطراف سفينه كه در صورت انفجار آن در معرض خطر شديد قرار مي گيرد) ناميده مي شود ، در سفينه هاي بزرگ با سوخت شيميايي نيز در همين اندازه است (كره اي از آتش به دور اين نوع سفينه ها تشكيل مي شود).»
مزيت بزرگ ديگر، سرعت اين نوع سفينه هاست. يكي از مهندسان پروژه سفينه پوزيتروني مي گويد : «طراحي هاي پيشرفته ما نشان مي دهد كه سفينه پوزيتروني مي تواند به جاي ۱۸۰ روز (مدت زماني كه سفينه هاي فعلي تا مريخ طي مي كنند)، در نصف اين مدت يا حتي كمتر از آن و در ۴۵ روز به مريخ برسند.» موتورهاي پيشرفته، سرعت خود را با گرم شدن موتور افزايش مي دهند. اين كار باعث مي شود تا كارآيي يا تكانه مخصوص (Specific Impulse) آنها افزايش يابد. هر چه تكانه مخصوص بيشتر باشد، سفينه مي تواند قبل از آن كه سوخت خود را به اتمام برساند، با سرعت بيشتري حركت كند. بهترين سفينه هاي با سوخت شيميايي، تكانه مخصوصي در حدود ۴۵۰ ثانيه دارند.به اين معنا كه يك پوند (تقريباً نيم كيلوگرم) از سوخت آنها، نيرويي به مدت ۴۵۰ ثانيه به سفينه وارد مي كند. تكانه مخصوص هر راكتور هسته اي يا پوزيتروني در حدود ۹۰۰ ثانيه است.
مهمترين مسئله فني براي ساخت سفينه پوزيتروني، هزينه توليد پوزيترون هاست. اين ذرات به علت واكنش دادن با مواد، در اطراف ما بسيار كميابند. بر روي زمين، اين ذرات بايد در شتاب دهنده ها (دستگاه هاي عظيمي كه الكترون ها را به يكديگر مي كوبند) ايجاد شوند. اين دستگاه ها غالبا براي كشف نوع رفتار ماده و ضد ماده در مراحل اوليه جهان به كار مي روند اما مي توان از آنها به عنوان توليدكننده ضد ماده نيز استفاده كرد. دكتر اسميت مي گويد: «تخمين ما از هزينه توليد ۱۰ ميلي گرم پوزيترون كه براي رساندن سفينه از زمين به مريخ كفايت كند، چيزي در حدود ۲۵۰ ميليون دلار است.» اين مقدار ممكن است در ابتدا زياد به نظر برسد اما بايد آن را با هزينه ساخت و پرتاب سفينه اي با سوخت شيميايي (به ازاي هر پوند وزن۱۰،هزار دلار هزينه) و هزينه توليد سوخت هسته اي و ساخت راكتوري بي خطر براي سفينه هاي هسته اي مقايسه كرد.
اسميت مي گويد: «تجربه ما در مورد سفينه هاي هسته اي نشان مي دهد كه با تحقيقات بيشتر بر روي طرح جديد، هزينه ساخت سفينه هاي پوزيتروني به تدريج كاهش خواهد يافت.» مسئله ديگر نگه داشتن مقادير زيادي پوزيترون در فضايي كوچك است. از آنجا كه اين ذرات در برخورد با مواد عادي تبديل به انرژي مي شوند، نمي توان مثلاً آنها را در يك بطري نگه داشت. در نتيجه بايد از ميدان هاي الكتريكي و مغناطيسي براي محدود كردن و نگه داشتن پوزيترون ها استفاده كرد. دانشمندان اميدوارند كه با تحقيقات بيشتر و در برنامه هاي آينده، اين مشكل نيز به راحتي حل شود و ساخت اين سفينه امكان پذير گردد.

نرم افزار طراحي ساختمان هاي سه بعدي گوگل
000282.jpg
ايرنا: گوگل نرم افزار جديدي را به صورت رايگان منتشر كرده است كه كاربران اينترنت مي توانند به كمك آن همه نوع سازه را به شكل سه بعدي طراحي كرده و روي تصاوير واقعي خدمات قديمي تر گوگل ارث همين شركت، تعبيه كنند.
به گزارش سايت اينترنتي نيوزفكتور، با استفاده از نرم افزار جديد شركت گوگل با نام گوگل اسكچاپ (GoogleSketchup) مي توان به طور مثال مدلهاي سه بعدي يك خانه، برج و يا حتي يك استاديوم ورزشي را طراحي كرده و اين مدلهاي طراحي شده را روي تصاوير ماهواره اي واقعي گوگل ارث قرار داد.
علاوه بر امكان طراحي سازه هاي مختلف با اين نرم افزار، گوگل وب سايت جديدي را نيز به نام ۳D Warehouse معرفي كرده كه كاربران مي توانند مدلهاي طراحي شده خود را براي استفاده ديگران در اين وب سايت قرار داده و از مدلهاي طراحي شده سايرين، استفاده كنند.
نرم افزار گوگل اسكچاپ هم اكنون ويژه نصب در رايانه هاي تحت سيستم هاي عامل ويندوز ۲۰۰۰ ويندوز ايكس پي به صورت رايگان در بخش نرم افزارهاي سايت گوگل قابل دانلود بوده و نگارش ويژه رايانه هاي اپل اين نرم افزار نيز در آينده ارائه خواهد شد.

ساخت ابزار امنيتي اسم رمز
000276.jpg
پي سي ورد ايران- شركت اوراكل ابزاري عرضه كرده است كه براي انواع default password متداول طراحي شده است كه از لحاظ تئوريك مي توانسته توسط هكرها مورد سو ءاستفاده قرار گيرد.
اين نرم افزار تحت عنوان، Oracle Default Password Scanner به عنوان بخشي از Critical Patch Update سه ماه يك بار اوراكل عرضه شده است.داريس وايلز مدير بخش Security Alerts Manager :اين گونه چيزها توسط ساير نرم افزارها مثل سرورهاي برنامه نيز ساخته شده اند، كه با انواع ديتابيس تعامل دارند.
هر چند اين نام ها در نسخه هاي فعلي اين ديتابيس قفل شده انداما ممكن است براي برخي كاربران ساير نسخه هاي قديمي اين ديتابيس يا كساني كه از نسخه هاي قديمي بالا آمده اند مشكل ساز شوند. نسخه هايي كه رمزهاي ورود پيش فرض داشته اند. ديتابيس هاي۹‎/۰ g ساخت اوراكل كه از اوراكل ،۷ اوراكلi ۸يا اوراكلi ،۹ Upgrade شده اند ممكن است شامل انواع نام هاي پيش فرض باشند. اين مطالب در يادداشتي كه براي مشتركين خدمات پشتيباني metaLink ساخت اوراكل عرضه مي شود وجود دارد.
Password scanner يك متن SQL يا Structured Query Language است كه اين ديتابيس را اسكن مي كند و نام هاي اكانت هاي مشهور را تايپ مي كند، البته به شرطي كه قفل برداري شده باشند.وايلز مي گويد، اين ابزار براي گرفتن آن نمونه ها طراحي شده است و سپس براي مشتريان توضيح مي دهد كه بهترين راه امنيت بخشيدن به سيستم هاي آنها كدام است.

نرم افزار جديد، رايانه ها را در برابر حملات
روزانه اينترنتي حفاظت مي كند
ايرنا: يك شركت نرم افزاري به تازگي محصول جديدي براي حفاظت رايانه ها در برابر مشكلات جديد ناشي از ايرادهاي امنيتي سيستم عامل ويندوز و همچنين مرورگرهاي اينترنتي معروف، معرفي كرده است.
به گزارش پي سي ورلد، نرم افزار ساكت شيلد شركت (SocketShield) اكسپلويت پريونشن ،( Exploit Prevention)اطلاعات ورودي به رايانه از اينترنت را به منظور شناسايي حملات اينترنتي موسوم به زيرو-دي زيرنظر مي گيرد. حملات زيرو-دي(ي (Zero-day)به حملات اينترنتي و يا كدهاي مخربي گفته مي شود كه از جديدترين حفره هاي شناسايي شده در ويندوز، مرورگرهاي اينترنت اكسپلورر و يا فايرفاكس، براي نفوذ به رايانه هاي كاربران استفاده مي كنند.
نرم افزار ساكت شيلد برخلاف نرم افزارهاي امنيتي مرسوم، رايانه را در برابر گستره وسيعي از كدهاي مخرب و حملات اينترنتي حفاظت نكرده و تنها اطلاعات ورودي به رايانه را براي شناسايي تعداد محدودي از جديدترين حملات اينترنتي در هر لحظه، زير نظر مي گيرد. معمولا در مدت زمان كوتاهي پس از انتشار خبر شناسايي يك حفره امنيتي جديد به طور مثال در مرورگر اينترنت اكسپلورر، كدهاي مخرب جديدي در اينترنت منتشر مي شود كه از همين حفره امنيتي اصلاح نشده براي نفوذ به رايانه ها استفاده مي كند و نرم افزار ساكت شيلد در اصل براي حفاظت از كاربران در برابر همين حملات (حملات زيرو-دي) طراحي شده است. شركت اكسپلويت پريونشن محصول جديد خود را از ماه خرداد و با اشتراك ماهيانه به قيمت ۳۰ دلار عرضه خواهد كرد.

دوربين هاي ديجيتالي قرصي شكل براي
تشخيص بيماري هاي داخلي طراحي شد
ايرنا:بر اساس گزارش هاي اعلام شده دوربين هاي كوچكي مانند قرص در آمريكا طراحي شده كه براي تشخيص بيماري هاي داخلي اعم روده و معده مورد استفاده قرار مي گيرد.
به گزارش سايت ايتاليايي KATAWEB اين فناوري نوين مورد استقبال بسياري از پزشكان قرار گرفته بطوريكه آنان مي توانند در تشخيص بسياري از بيماري ها از اين دوربين استفاده كنند.
بيماران براي انجام آزمايشات تشخيص بيماري هاي داخلي بايد قرصي را كه در اندازه يك قرص ويتامين بزرگ است مصرف كنند سپس اين دوربين به صورت خودكار ۵۰ هزار عكس از اندام هاي داخلي از جمله روده و معده بيمار مي گيرد.
بيماران براي استفاده از اين فناوري بايد يك كمربند كه مجهز به باطري يك گيرنده براي ذخيره عكس هاي گرفته شده است را به كمر خود وصل كنند.
بر اين اساس عكس هاي گرفته شده توسط اين دوربين با كيفيت بسيار بالا خواهد بود. كارشناسان آمريكايي زمان لازم براي گرفتن عكس توسط اين دوربين جديد را هشت ساعت اعلام كردند. بر اساس گزارش هاي اعلام شده كشور آمريكا به عنوان نخستين كشور در زمينه ارسال پيام هاي هرز در سه ماهه نخست سال ۲۰۰۶ شناخته شده است. به گزارش سايت ايتالياييKATAWEB كشورهاي چين، هنگ كنگ و كره در مقام هاي دوم تا چهارم در زمينه ارسال پيام هاي هرز در سه ماه نخست سال ميلادي جاري در جهان شناخته شده اند.
تحقيقات نشان مي دهد كه در بيش از ۲۶ كشور جهان در طول سه ماه نخست سال ۲۰۰۶ ميلادي كشور آمريكا از لحاظ ميزان ارسال و دريافت پيام هاي هرز در مكان نخست در دنيا قرار گرفته است. كارشناسان امنيتي آمريكايي در زمينه مبارزه در زمينه افزايش پيام هاي هرز، ميزان رشد اسپم ها در اين كشور اقدامات گسترده اي را در سال هاي اخير انجام دادند. اما هنوز اقدامات انجام شده توسط كارشناسان امنيتي در زمينه مبارزه با اسپم ها به نتايج مطلوبي نرسيده و آنان در صدد يافتن راه حل هاي موثرتر و مفيدتري هستند.
گزارش هاي اعلام شده نشان مي دهد كه ميزان انتشار اسپم در كشورهاي آسيايي نسبت به كشورهاي آمريكايي كمتر است بطوريكه در سه ماه نخست سال جاري در كشورهاي آسيايي كاهش يافته است. اما بر اساس اعلام آمارهاي جهاني قاره آسيا در زمينه انتشار اسپم رتبه نخست، آمريكاي شمالي و اروپا در مكان دوم آن قرار گرفته است.

دنباله دار شواسمان - واخمان ۳ يا P73
دنباله داري كه درمقابل چشمان ما در حال مرگ است
نجوم- علي كوهپايي:در اواخر سال گذشته، دنباله دار پوجمانسكي پس از يك سال، هديه سال نو رصدگران ايراني را به ارمغان آورد و با ظهور خود پس از مدت ها دوباره دنباله دارها را به فهرست اجرام رصدي با ابزار هاي ساده اضافه كرد. اما با توجه به دنباله داري كه به تازگي به حد ديد دوربين هاي دوچشمي رسيده است و اكنون انتظار رصدهاي هاي شما را مي كشد، رصد هيچ دنباله داري در چند سال اخير چنين جذاب نبوده است؛ دنباله داري كه در مقابل چشمان ما در حال مرگ و تكه تكه شدن است. شواسمان- واخمان۳- (w--s)، نام جرمي است كه سكوي هفتاد و سوم دنباله دارهاي دوره اي را از نظر زمان كشف به خود اختصاص داده است (نام كامل اين دنباله دار ۷۳-p/c Schwassmann-Wachmann است). اين دنباله دار در سال۱۹۳۰ ميلادي به كمك دو رصدگر معروف دنباله دار ها به طور مشترك كشف شد. گرچه در دوره كوتاه ۵/۵ ساله به دور خورشيد مي گردد اغلب وقتي به نزديكي خورشيد باز مي گردد اين دنباله دار كوچك چندان درخشان نمي شود. به همين دليل پس از سال ۱۹۳۰ ميلادي تا سال۱۹۷۹ رصد نشد. سپس در سال ۱۹۹۰ ميلادي بار ديگر رصد شد و پس از آن تا به امروز هر بار كه به خورشيد نزديك مي شود زير نظر تلسكوپ هاي زميني است. آخرين گذر آن به سال ۲۰۰ ميلادي باز مي گردد. كه در آن سال در پرنورترين حالت به قدر +۸ رسيد.
هسته دنباله دار در بازگشت سال۱۹۹۵ خود تكه تكه شد و باعث شد تا در آن سال دنباله دار ناگهان پرنور شود. پس از اين اتفاق هسته دنباله دار به سه قسمت اصلي تقسيم شد كه اين سه بخش را A ،B و C ناميدند (بزرگترين تكه c است). پس از آن دنباله دار باز هم به قسمت هاي بيشتري تقسيم شد به طوري كه اكنون كه با تلسكوپ هاي بزرگ بازگشت دوباره آن زير نظر گرفته شده است هسته دنباله دار حدود ۲۰ تكه است كه شگفتي اخترشناسان را به همراه داشته است.
منظره اين تسبيح دانه هايي از كوه هاي يخ در فضا، منظره دنباله دار شوميكر- لوي۹ را در ذهن تداعي مي كند كه در سال ۱۹۹۴ تكه هاي آن به مشتري برخورد كردند. البته با اين تفاوت كه با تلسكوپ هاي آماتوري كوچك سه تكه و با تلسكوپ هاي آماتوري بزرگ، به شرطي كه رصدگر دنباله دار ها باشيد مي توانيد در شرايط ايده آل تا ۷ قسمت آن را تشخيص دهيد.
ملاقات اين دنباله دار اين بار بسيار استثنايي است، نه فقط به دليل اينكه تكه تكه شده است بلكه به اين علت كه دنباله دار بيش از هر از زمان ديگري بجز زمان كشف آن به زمين نزديك مي شود و در نتيجه درخشان مي گردد، در حدي كه از اوايل ارديبهشت مي توان پرنورترين تكه دنباله دار را به دور از نور شهر با چشم غير مسلح ديد.
دنباله دار در۲۳رديبهشت به نزديك ترين فاصله از زمين (۰۷/۰ واحد نجومي) و در۱۷ خرداد به حضيض مدار خود به دور خورشيد مي رسد. اوج درخشش آن نزديك به ۲۳ ارديبهشت است، اما متاسفانه در آن شب ها نور شديد ماه كامل از زيبايي آن مي كاهد و بهترين زمان براي عكسبرداري و رصد آن بازه ۱۵ تا ۲۰ ارديبهشت است. هرچند كه هزاران منجم آماتور و صدها اخترشناس حرفه اي در سراسر جهان از اكنون به مشاهده، ثبت و دنبال كردن تغييرات درخشندگي و افزايش تكه هاي هسته دنباله دار مي پردازند.
B پس از يك فوران كه احتمالا حاصل دو تكه شدن آن بوده است در۲۴ فروردين به قدر حدود۸/۵ رسيده است و با دوربين هاي دوچشمي مناسب به دور از نور شهر قابل رويت است. تكه C روشنايي شبيه به آن دارد، اما قطعه G نيز دچار فوران شده است (احتمالا دو تكه شدن) در ۲۳ فروردين به قدر۱۲ رسيده است.
رصد اين تكه هنوز آن چنان ساده نيست. اگر مايل به رصد قطعه هاي ديگر هستيد، مي بايست تا آستانه پرنوري دنباله دار صبر كنيد چرا كه اين قطعات بسيار كوچك و كم نور هستند و رصد آنها به تجربه فراواني در زمينه رصد دنباله دار ها احتياج دارد.

نانو سيم ها به عنوان نانوژنراتور
ستاد ويژه توسعه فن آوري نانو: محققان موسسه فن آوري جورجيا در آمريكا رشته هايي از نانوسيم هاي اكسيد روي را براي تبديل انرژي مكانيكي به انرژي الكتريكي به كار برده اند كه اين روش در نهايت مي تواند كاربردهايي در نانوحسگرهاي خودران درون بدن كه نيروي لازم براي حركتشان را خود به دست مي آورند داشته باشد.
زونگ لينگ وانگ از موسسه جورجيا مي گويد : «در حالي  كه نياز به نانوحسگرها براي كاربردهاي زيستي و دفاعي رو به افزايش است، تاكنون منابع نيروي نانومقياس به بازار عرضه نشدند؛ بنابراين نوعي نوآوري در نانوفن آوري براي تبديل انرژي مكانيكي (مانند حركت بدن و يا كشيده شدن ماهيچه ها و يا انرژي لرزشي و انرژي هيدروليكي حاصل از حركت مايعات بدن و جريان خون) به انرژي الكتريكي كه براي نانوابزارهاي بدون باتري استفاده مي شوند ضروري است.»
وانگ مي گويد كه نانوسيم ها مي توانند اثر زيادي در كوچك كردن نانوسيستم هاي مجتمع با كاهش اندازه مولدهاي نيرو و بهبود كارآمدي و دانسيته نيرو داشته باشند. وانگ و همكارانش براي ايجاد يك نانومولد با استفاده از فرايند بخار- مايع- جامد و با حضور ذرات كاتاليستي طلا، آرايه اي از نانوسيم هاي منظم اكسيد روي را بر روي زيرلايه اي از جنس آلفا-Al2o3 ايجاد كردند.
نانوسيم ها ۲۰۰ تا۵۰۰ نانومتر طول داشتند و يك فيلم نازك ZnO بر روي زير لايه رشد يافت؛ سپس محققان از يك نوك ميكروسكوپ نيروي اتمي براي خم كردن نانوسيم ها استفاده كردند. هنگامي كه سيم ها از حالت خميده خارج شده و دوباره صاف مي شوند، تخليه بار پيزوالكتريك در آنها موجب توليد ولتاژ مي شود. بازده مولدها ۳۰-۱۷ درصد مي باشد. وانگ مي گويد: «اين اولين نمونه اي است كه نشان مي دهد استفاده همزمان از خواص نيمه هادي و پيزوالكتريكي، كليدي براي فرايند تخليه پيزوالكتريكي است.»
اين فناوري مي تواند براي ساخت حسگرهاي بي سيم و خودران با دريافت انرژي از محيط يا توليد برق از بدن استفاده شود. تصور كنيد با قرار دادن اين مولدها در كفش افراد با راه رفتن آنها برق توليد شده و نياز آنها به باتري ها براي تامين برق ادوات الكترونيكي مرتفع شود. اكنون اين تيم اميدوار است فناوري خود را به ساخت ادوات و سيستم هاي نانومتري خودران در سيستم هاي زيستي و ساخت مولدهاي الكتريكي با خروجي بالا براي مصارف پزشكي گسترش دهد.

نخستين قطار مغناطيسي ساخت چين آزمايش شد
ايرنا:نخستين قطار مغناطيسي چين كه مهندسان اين كشور موفق به طراحي و ساخت آن شده اند، با موفقيت آزمايش شد.
به گزارش روز سه شنبه رسانه هاي چين، اين قطار مغناطيسي كه با سرعت بيش از۱۵۰ كيلومتر در ساعت قادر به حركت است توسط مهندسان چيني بدون استفاده از فناوري خارجي ساخته شده است. اين قطار كه گنجايش۶۰ مسافر را دارد، در نخستين آزمايش مسير ۴۲۵متري ريل گذاري شده را طي كرد.
طراحان و سازندگان اين قطار معتقدند آزمايش هاي اوليه بر روي قطار نشان مي دهد از استانداردهاي امنيت و اطمينان لازم برخوردار است. استفاده  از اين قطار مغناطيسي با توجه به آلودگي پايين آن براي محيط زيست، به منظور كاهش آلودگي در چين مطلوب است.
چين در حال توسعه قطارهاي شهري و بين شهري است و قرار است قطارهاي سريع السير را در بين خطوط بين شهري بكار گيرد. مسافرت هاي زيادي در چين توسط راه آهن انجام مي شود و تنها در تعطيلات عيد بهار امسال از ۱۴ژانويه تا ۲۲فوريه (۲۴دي تا ۳ اسفند)۱۴۴ميليون سفر با استفاده از قطار در اين كشور انجام شد. هم اكنون نيز چين در تعطيلات يك هفته اي به مناسبت روز كارگر است و بسياري از جمعيت يك ميليارد و۳۰۰ ميليون نفري چين با استفاده از اين وسيله  به  مسافرت رفته اند.
چين به زودي خط آهن مغناطيسي خود را از شانگهاي به شهر «هانگ جو» در شرق اين كشور راه اندازي خواهد كرد. خطوط ريلي چين قرار است از۷۵ هزار كيلومتر كنوني، به۱۰۰هزار كيلومتر تا سال۲۰۲۰ميلادي برسد.

چاپگرهاي عكس با ويژگي هاي ضدآب و ضدلك
000279.jpg
گروه علمي فرهنگي:در حالي كه اكثر چاپگرهاي عكس موجود در بازار از سرعت كندي برخوردارند، به تازگي چاپگرهاي عرضه شده از سرعت چاپ سريع ۶۰ ثانيه اي برخوردار بوده و كاربران دوربين هاي ديجيتال و تلفن هاي دوربين دار را قادر مي سازد تا تصوير خود را سريعاً به اشتراك بگذارند. اين چاپگرها از تكنولوژي dye-sablimation برخوردارند كه به كمك آن قادر به ارائه تصاويري با كيفيت آزمايشگاهي dpi ۳۰۰هستند. همچنين توانايي چاپ عكس هاي ضدآب و ضدلك باعث مي شود تا كاربران از خاطرات خانوادگي خود در آلبوم محافظت كرده و آنها را به رايگان به اشتراك ديگران گذارند.
چاپگرهاي مدلspp-2040/2020 اولين چاپگرها با خصوصيات مذكور بود كه از طراحي بسيار شكيل برخوردار بوده و حجم كوچكي (۶۱ ۱۳۶ ۱۸۰ سانتي متري) دارند.
همچنين در مدل۲۰۴۰ -spp شما مي توانيد بدون نياز به كامپيوتر و از طريق TFT-LCD دو اينچي دستگاه، تصاوير را انتخاب، حذف يا ويرايش نمايند.قبلاً تلفن هاي دوربين دار و چاپگرهاي عكس بايستي از تكنولوژي مشابهي برخوردار مي شدند تا بتوانند تصاوير را مستقيماً منتقل كنند ولي در سري محصولات ۲۰۴۰ ـspp اينترفيس هاي مختلفي همچون كارت حافظه pictbridge و Bluetooth جهت ارتباط با گوشي هاي دوربين دار وجود دارد.

تروجاني كه اخاذي مي كند
ايرنا:  كارشناسان امنيت اينترنتي از شناسايي تروجان جديدي خبر مي دهند كه با غيرقابل دسترس ساختن اطلاعات موجود در هاردديسك رايانه هاي كاربران، از آنها براي بازگرداندن رايانه به وضعيت عادي، درخواست وجه مي كند. به گزارش پي سي ورلد، تاكنون تعداد بسيار اندكي كد مخرب و ويروس اينترنتي شناسايي شده كه از كاربران اخاذي مي كنند. تروجان جديد به نام تروج/رنسوم-اي(Troj/Ransom-A)يكي از اين موارد نادر است.
تروجان مذكور را شركت ارائه دهنده خدمات امنيت اينترنتي سوفوس شناسايي كرده و روش مورد استفاده اين كد مخرب براي گسترش در اينترنت، هنوز به درستي مشخص نشده است. تروجان به طور كلي به كدهاي مخرب رايانه اي گفته مي شود كه برخلاف ويروس هاي اينترنتي، قابليت كپي كردن خود و ارسال خود از يك رايانه به رايانه هاي ديگر را ندارند و معمولا از طريق هرزنامه ها يا با استفاده از حفره هاي امنيتي مرورگرها از وب سايت هاي آلوده به رايانه هاي كاربران راه مي يابند. هنگامي كه تروجان «تروج/ رنسوم-اي» از اينترنت به رايانه يك كاربر راه يافته و اجرا شود، رايانه از فعاليت بازايستاده و پيغامي بر صفحه نمايش نقش مي بندد كه در آن ذكر شده در هر۳۰ دقيقه، بخشي از فايل هاي موجود در هاردديسك، پاك خواهند شد.
در اين پيغام، دستورالعملي براي واريز كردن۱۰دلار به يك شماره حساب از طريق خدمات اينترنتي نقل و انتقال پول «وسترن يونيون هولدينگز» ارائه شده كه كاربر براي آزادسازي رايانه خود بايد مبلغ يادشده را پرداخت كند. نگارنده اين تروجان حتي در اقدامي عجيب، در همين پيغام اعلام كرده كه چنانچه رايانه كاربر پس از پرداخت پول و انجام كارهاي ذكرشده مجددا فعال نشد، مشكل را بررسي مي كند و كاربر مي تواند با آدرس ايميلي كه در همين پيغام آمده، با نگارنده تروجان جهت برطرف كردن مشكل تماس بگيرد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |