چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۵ - May 3, 2006
بورس هاي نقدشونده جهان معرفي شدند
بورس تهران در رتبه ۴۲
000381.jpg
گروه بورس: بورس تهران از نظر ميزان گردش سهام و نقدشوندگي اوراق قابل مبادله در آن در رتبه چهل و دوم جهان جاي گرفت.
به گزارش همشهري، آخرين اطلاعات منتشر شده نشان مي دهد در ماه مارس به طور متوسط ۶/۱۵ درصد از كل سهام پذيرفته شده در بورس تهران دست به دست شده است. اين نسبت در فوريه ۲۰۰۶ برابر ۷/۱۶ درصد و در ژانويه همين سال معادل ۱۷درصد ارزيابي شده بود.
براساس گزارش فدراسيون بين المللي بورس هاي اوراق بهادار، بورس سهام تكنولوژيك ايالات متحده مشهور به «نزدك» نقد شونده ترين بازار سهام دنياست.
ميزان گردش سهام در اين بازار طي ماه مارس ۲۵۵درصد تخمين زده شده، اين نسبت در بورس نزدك از ابتداي سال ۲۰۰۶ ميلادي همواره بالاي ۲۵۰ درصد بوده است. بورس كره نيز با توجه به گردش ۲۲۱ درصدي سهام قابل عرضه در آن، رتبه دوم جهان را به خود اختصاص داده است. ميزان گردش سهام در بورس كره در سال جاري ميلادي در محدوده ۲۲۰درصد در نوسان بوده است.
اما نكته جالب در اين ميان حضور بورس استانبول در جمع سه بورس برتر جهان از نظر نقدشوندگي اوراق بهادار قابل مبادله است.
اين نسبت طي ماه مارس در بورس استانبول به ۱۵۹درصد رسيده، بورس استانبول در ماه هاي فوريه و ژانويه به ركوردهاي بهتري دست يافته بود. به طوري كه نسبت نقدشوندگي سهام در اين دوره ها از ۱۶۰ درصد در بورس استانبول فراتر رفته است.
اين گزارش حاكي است: بورس لوكزامبورگ با توجه به گردش چهاردهم درصدي سهام در آن، بدترين بازار اوراق بهادار جهان از نظر قابليت نقدشوندگي است. بورس هاي جزاير موريس، مالت و برمودا در كنار دو بورس آمريكاي لاتين يعني مكزيك و بوئنوس آيرس آرژانتين  و ليوبليانا پايتخت اسلووني نيز از جمله بورس هايي هستند كه اصطلاحاً گردش سهام در آنها قفل شده است.
اما در اين ميان حضور بورس اوزاكا دومين بازار اوراق بهادار فعال در ژاپن در جمع اين گونه بورس ها جالب توجه مي نمايد. نسبت گردش سهام در بورس اوزاكا در ماه مارس برابر ۸/۸ درصد بوده، همين رقم در ماه هاي فوريه و ژانويه ۲۰۰۶ براي بورس اوزاكا تكرار شده است.
بالاترين نسبت گردش سهام همواره به عنوان عاملي اساسي در تعيين قيمت صحيح در بازارهاي اوراق بهادار شناخته مي شود. آمار فدراسيون بين المللي بورس هاي اوراق بهادار نشان مي دهد: براي يك بار گردش كامل سهام پذيرفته شده در بورس تهران، سهامداران بايد حدود ۷ سال در انتظار بمانند در حالي كه مثلاً در بازار نزدك هر سال كل سهام حاضر در بورس سهام تكنولوژيك آمريكا ۵/۳ بار دست به دست مي شود.
يكي از عوامل اصلي در افزايش سرعت نقدشوندگي سهام، شفاف شدن هرچه بيشتر روند اطلاع رساني در بازارهاي اوراق بهادار است.
مجازات اطلاعات نادرست
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به اين موضوع اعلام كرد: بر مبناي فصل ششم قانون جديد بازار اوراق بهادار، تشكيل دادگاه ويژه بورس ضروري است.
علي صالح آبادي كه با خبرگزاري مهر گفت و گو كرده، افزود: براساس ماده ۵۷ قانون جديد بازار اوراق بهادار، سازمان بورس، موظف است مستندات و مدارك مربوط به جرائم شناسايي شده در قانون را جمع آوري و به مراجع قضايي اعلام كند. مراجع قضايي نيز بايد تخلفات را پيگيري كنند كه اين كار بدون تشكيل دادگاه ويژه بورس محقق نمي شود.
صالح آبادي در ادامه از اقدام جديد سازمان بورس در شفاف سازي اطلاعات خبر داد و گفت: در بازار سرمايه اطلاعات ملاك تصميم گيري سرمايه گذاران است و وظيفه سازمان است كه حتي الامكان چارچوب گزارشگري سالم را در بورس ايجاد كند. براساس آيين نامه انضباطي تدوين شده شركت هاي پذيرفته شده در بورس موظف شده اند اطلاعات بودجه اي خود را به همراه نظر حسابرس بر اساس استاندارد ۳۴۰ به سازمان بورس اوراق بهادار ارائه بدهند. سازمان حسابرسي از مهرماه سال ۱۳۸۴ اجراي استاندارد ۳۴۰ در كشور را لازم الاجرا كرده است.
رئيس سازمان بورس اوراق بهادار ادامه داد: با توجه به فصل ششم كه بحث جرائم مورد توجه قرار مي گيرد اگر مديران شركت ها اطلاعات نادرستي ارائه بدهند بايستي در پيشگاه قانون پاسخگو باشند، بنابراين مجازات سنگيني براي اين افراد در نظر گرفته شده است.

بهشت سرمايه گذاران خارجي
ايسنا: اقتصاد و بورس ايران براي سرمايه گذاري خارجي بهشت است.
حسين خزلي خرازي، مديرعامل شركت كارگزاري بانك كشاورزي در عين حال تأكيد كرد: هرچند به سرمايه گذاران خارجي اجازه سرمايه گذاري داده شده، اما تا به حال نديديم كه اين سرمايه گذاران پولشان را آورده و سهمي را خريداري كرده باشند، او گفت: البته اين مجوزها تضميني براي اصل سرمايه گذاري و بازگشت سود براي سرمايه گذاران خارجي از سوي دولت است، اما در طول چند ماه گذشته كه اين سرمايه گذاران مجوزهايي را دريافت كرده اند، نديديم كه عملاً وارد بازار شوند.
وي با تاكيد بر اين كه بازار داراي بهترين شرايط براي خريد است، گفت: در حال حاضر سهم هايي وجود دارد كه شايد با حفظ شرايط موجود سياسي در سه سال آينده پنج برابر شود.
مديرعامل شركت كارگزاري بانك كشاورزي در پاسخ به اين پرسش كه چگونه مي توان امنيت را نسبت به سرمايه گذاري در ايران براي سرمايه گذاران خارجي ايجاد كرد گفت: مذاكرات متعددي در اين زمينه انجام شده است، واقعاً اقتصاد ايران از يك طرف و بورس ما از طرف ديگر براي سرمايه گذاران خارجي بهشت است. نرخ هاي مالياتي كه ما داريم براي سرمايه گذاران خارجي قابل باور نيست، تنها راه تغيير نگرش سرمايه گذار خارجي احساس امنيت و ثبات در بازار است.
او گفت: سرمايه گذار خارجي شديداً تحت تاثير اطلاعات خارجي است، هر زمان كه ما توانستيم به ايرانيان و ايرانيان مقيم خارج از كشور اين اعتماد را بدهيم كه خريد كنند به راحتي به سرمايه گذار خارجي هم مي توانيم بگوييم كه وارد بازار شوند.
مديرعامل كارگزاري بانك كشاورزي با اشاره به اين كه ريسك امنيت و يا اعتماد را نمي توان دستوري يا فيزيكي به بازار داد گفت: اين امر بسته به نگرش افراد دارد، كساني كه سرمايه هاي بزرگ دارند يك ميليارد دلار رقم زيادي نيست تا ۲۰ درصد بازارمان را به راحتي بتوان به خارجيان بفروشيم. بايد اين ذهنيت را به آن ها القا كرد كه در حال حاضر سودهاي بسيار خوبي عايدشان مي شود.

آغاز دوباره رشد شاخص ها
000378.jpg
گروه بورس: روز گذشته اگر چه تغييرات شاخص هاي بورس چشمگير نبود، اما به هر حال در مسير صعودي گام برداشتند.
به گزارش «همشهري» در اين روز تقريباً همه شاخص ها سيري صعودي را آغاز كردند، اما شاخص عملكرد تالار اصلي يك واحد ديگر كاهش را در پرونده خود ثبت كرد و به ۹ هزار و ۲۱۶ واحد بازگشت. در مقابل شاخص عملكرد تالار فرعي ديروز با ۴ واحد افت خود را به ۹هزار و ۷۴۴ واحد رساند.بنابراين گزارش طي معاملات ديروز شاخص واسطه گري هاي مالي با رشد ۳ واحدي خود عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري را مثبت ارزيابي كرد و در پايان روي عدد ۲۰ هزار و ۸۳۴ واحد ايستاد.شاخص صنعت نيز ديروز با اندك تغييراتي روند افزايشي داشت و به ۷ هزار و ۴۶۵ واحد نزديك شد.در جريان داد و ستدهاي ديروز بورس تهران شاخص سهام نفت و سوخت هسته اي با بيشترين افزايش مواجه شد و ۷۰ واحد رشد كرد.شاخص سهام فلزات اساسي هم در اين روز ۴/۲ واحد افزايش يافت، اما شاخص گروه وسايل نقليه با ۴ واحد افت به رقم ۴ هزار و ۷۶۵ واحد نزول كرد.

حجم عرضه سرمايه گذاري غدير دو برابر شد
گروه بورس: حجم عرضه سهام سرمايه گذاري غدير در معاملات ديروز دو برابر افزايش يافت.
به گزارش «همشهري» در اين روز ۲ هزار و ۸۰۱ نفر ۲۱ميليون سهم اين شركت به ارزش ۳/۸۶ميليارد ريال را در بورس تهران به فروش گذاشتند. پس از سرمايه گذاري غدير روز گذشته سيمان فارس و خوزستان با حجم عرضه يك ميليون سهم به ارزش ۲/۵ ميليارد ريال در رديف دوم جدول عرضه جاي گرفت. سيمان سپاهان، گاز لوله، سيمان كرمان، شاهد، سيمان خاش و كربن ايران هم ديروز پس از دو شركت ياد شده بيشترين دستور فروش ها برايشان به ثبت رسيد.
براساس اين گزارش همزمان با برنده شدن كابل هاي مخابراتي شهيد قندي در مناقصه STE كشور سوريه روز گذشته توجه بازار به شدت به خريد سهام اين شركت جلب شد. ارزش اين مناقصه با احتساب بهاي پايه مس هر تن ۲هزار و ۳۰۰دلار مبلغ ۳۴ميليون دلار برآورد شده است.
در اين روز ۱۶۵نفر براي خريد ۴/۱ ميليون سهم مخابراتي شهيد قندي به ارزش ۷/۵ميليارد ريال به كارگزاري ها مراجعه كردند. ۱۷۲نفر نيز ديروز براي خريد ۶۷۱ هزار سهم پتروشيمي اصفهان به ارزش ۴ميليارد ريال دستور خريد صادر كردند.

آخرين پيش بيني سود خودروسازان
گروه بورس: پارس خودرو قصد دارد ۸۰ درصد سود قابل تقسيم خود را براي سال مالي ۸۴ بين سهامدارانش تقسيم كند.
اين شركت در سال گذشته با كسب ۳۱۴ ميليارد ريال سود خالص به ازاي هر سهم ۲۶۲ ريال سود كنار گذاشت و بر اين اساس ۱۰۰ درصد پيش بيني هايش را محقق ساخت.
در اين مدت درآمد حاصل از فروش شركت ۳ هزار و ۴۴۰ ريال و بهاي تمام شده كالاي فروش رفته آن دو هزار و ۵/۳۸ ميليارد ريال بود.
ايران خودرو ديزل هم درآمد خالص هر سهم خود را براي سال مالي ۸۵ مبلغ يك هزار و ۱۰۰ ريال پيش بيني كرده است.
اين شركت امسال ۱۲ هزار و ۴۱۷ ميليارد ريال درآمد حاصل از فروش، ۱۰ هزار و ۶۹۳ ميليارد ريال بهاي تمام شده كالاي فروش رفته، يك هزار و ۳۲۴ ميليارد ريال سود عملياتي و يك هزار و ۶۹ ميليارد ريال سود خالص خواهد داشت.ايران خودرو ديزل قصد دارد در مجمع عمومي عادي سالانه خود، براي سال مالي ۸۴ به ازاي هر سهم ۸۵۰ ريال و براي سال ۸۵ به ازاي هر سهم يك هزار ريال سود بين سهامدارانش تقسيم كند.بر اين اساس در مجموع ميزان سود قبل تقسيم اين شركت براي دو سال ياد شده به يك هزار و ۷۹۸ ميليارد ريال مي رسد.

كارگزاران بورس كشاورزي «نقدي» مبادله كردند
ايلنا: در مبادلات روز گذشته بورس كالاي كشاورزي، ۲ هزار و ۲۱۰ تن انواع كالا به ارزش ۸/۳ ريال، داد و  ستد شد. اين داد و ستد نسبت به روز قبل، از نظر حجم ۱۸۹ درصد و از نظر ارزش ۱۵۰ درصد افزايش داشت.
بر اساس اين گزارش، در اين روز ۹ هزار و ۹۳۵ تن انواع محصولات شامل ۱۱۵ تن برنج، يك  هزار تن جو دامي، ۲۰ تن پسته، ۴ هزار و ۱۱۰ تن ذرت دانه  اي، ۲۰۰ تن عدس درشت و ۴ هزار و ۴۹۰ تن انواع كنجاله در تالار بورس كالاي كشاورزي مورد عرضه قرار گرفت كه در برابر آن، براي ۲ هزار و ۲۲۰ تن از اين محصولات، تقاضا در تالار ارائه شد. متقاضيان اين محصولات توانستند در اين روز ۳۰ تن جو دامي را به ارزش ۴۲ ميليون و ۹۰۰ هزار ريال، ۲ هزار و ۱۵۰ تن ذرت دانه  اي را به ارزش ۳ ميليارد و ۷۵۴ ميليون و ۹۰۰ هزار ريال و ۳۰ تن كنجاله سويا پليت را به ارزش ۸۷ ميليون و ۶۰۰ هزار ريال، خريداري كنند.
بنا بر اين گزارش، نسبت به روز مبادلاتي قبل، حجم و ارزش مبادله انجام شده در گروه جو به ترتيب با ۲۵ و ۲۴ درصد كاهش، حجم و ارزش مبادله انجام شده در گروه ذرت به ترتيب با ۲۴۱ و ۲۶۰ درصد افزايش و حجم و ارزش مبادله انجام شده در گروه كنجاله ها به ترتيب با ۵۷ و ۳۰ درصد افت مواجه بود.
همه مبادلات انجام شده در روز گذشته به صورت نقدي انجام شد.

سهامداران سه شركت به مجمع دعوت شدند
گروه بورس: سهامداران سيمان قائن سه شنبه ۱۶ارديبهشت ماه به مجمع عمومي عادي سالانه اين شركت دعوت شدند.
به گزارش «همشهري» رأس ساعت ۹صبح روز ياد شده، سهامداران اين شركت مي توانند به محل هتل ورزش در تهران مراجعه كنند. در اين جلسه ضمن بررسي صورت هاي مالي، اعضاي هيأت مديره شركت نيز معرفي مي شوند. مجمع عمومي عادي سالانه دوره صنعتي پاريس كه به منظور بررسي صورت هاي مالي شركت تشكيل مي شود نيز رأس ساعت ۹روز شنبه ۲۳ارديبهشت ماه در محل هتل ارم تهران تشكيل مي شود.مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده رسيدگي و بافندگي كاشان هم كه قرار بود رأس ساعت ۱۰روز پنجشنبه ۷ارديبهشت ماه تشكيل شود به دليل به حد نصاب نرسيدن آراء حاضر در مجمع به تنفس كشيده شد. قرار است اين جلسه ۲۳ارديبهشت ماه جاري برگزار شود.

آخرين تصميم مجامع سه شركت
گروه بورس: شركت هنكل پاك وش كه درآمد خالص هر سهم خود را ۷۳۱ريال پيش بيني كرده بود، در مجمع عمومي عادي سالانه اعلام كرد مبلغ ۷۱۸ ريال آن محقق شده است.
اين شركت در مجمع ياد شده بين سهامداران خود ۲۵۵ ريال سود خالص تقسيم كرد.
معرفي اعضاي هيات مديره سيما ن فارس و خوزستان
سيمان فارس و خوزستان در مجمع عمومي عادي سالانه اعضاي هيات مديره خود را معرفي كرد.براين اساس محمدحسن پورخليل نماينده سرمايه گذاري صبا تامين، محمود حجتي نماينده سرمايه گذاري سيمان تامين، سيدعباس آزادي نماينده سيمان قائن و علي محمد بد به عنوان اعضاي هيات مديره اين شركت انتخاب شدند. البته صندوق بازنشستگي پس انداز و رفاه كاركنان صنعت نفت نيز عضو ديگر هيات مديره سيمان فارس و خوزستان است كه در مجمع ياد شده نماينده آن معرفي نشد.در اين مجمع محمدرضا حيدري، نماينده سرمايه گذاري تامين اجتماعي به عنوان رئيس هيات مديره و عباس صفاكيش، نماينده سيمان اروميه به عنوان مديرعامل و نائب رئيس هيات مديره معرفي شدند.

ثبت افزايش سرمايه پشم شيشه ايران
شركت پشم شيشه ايران افزايش سرمايه خود را به ثبت رساند. بر اساس تصميم مجمع عمومي فوق العاده سرمايه اين شركت از مبلغ ۳۰ميليارد ريال به ۵۲ ميليارد ريال افزايش مي يابد.

هيأت مديره ليزينگ صنعت و معدن معرفي شد
گروه بورس: شركت ليزينگ صنعت و معدن اعضاي هيأت مديره خود را معرفي كرد.
به گزارش همشهري حسن سلامت نماينده گروه كارخانجات صنعتي معدني ايران و غلامرضا مصطفي پور نماينده سرمايه گذاري آتيه دماوند به ترتيب به عنوان رئيس و نائب رئيس هيأت مديره اين شركت معرفي شدند. همچنين حسن كاظم اويني نماينده بانك صنعت و معدن و محمدجواد طلا نماينده ليزينگ آتيه دماوند اعضاي هيأت مديره اين شركت شدند و سيد حسن ميرسعيدي نماينده سرمايه گذاري صنعت و معدن به عنوان مدير عامل و عضو هيأت مديره ليزينگ صنعت و معدن انتخاب شد.

اساسنامه شركت بورس فلزات آماده شد
000387.jpg
گروه بورس:  دبير كل بورس فلزات تهران گفت: اساسنامه شركت سهامي بورس فلزات تهران حدود يك ماه قبل تهيه و در ابتداي ارديبهشت ماه جاري براي تصويب به سازمان بورس و اوراق بهادار تقديم شد.
علي اكبرهاشميان درگفت وگو با «مهر» تأكيد كرد: بر اساس قانون جديد بورس و اوراق بهادار، مي بايست تمامي بورس هاي فعال كشور از سازمان به شركت سهامي تبديل شوند و در همين راستا بايد اساسنامه هاي آنها متناسب با قانون جديد تهيه و تصويب شود.
وي با اشاره به اينكه سازمان بورس و اوراق بهادار نوپاست و هنوز اركان آن شكل نگرفته است، افزود: به محض تائيد و ابلاغ اساسنامه شركت سهامي بورس فلزات تهران از سوي سازمان مذكور، آمادگي كامل داريم كه مقدمات برگزاري پذيره نويسي و ايجاد اين شركت را انجام دهيم. دبيركل بورس فلزات تهران تصريح كرد: با اين تغييرات و تبديل سازمان بورس هاي موجود به شركت سهامي و عنوان پست، دبيركل آن به مديرعامل تبديل خواهد شد.
رانت  خواري
اما در عين حال اعتراض ها به بورس فلزات همچنان ادامه دارد، ديروز هم هيأت مديره سنديكاي لوله و پروفيل در اعتراض گفت:  فولاد مباركه برخلاف دستورالعمل دولت قيمت را ۳ درصد در بورس فلزات افزايش داد. يك عضو هيات مديره سنديكاي لوله و پروفيل، در گفت و گو با ايلنا، افزود: اين اقدام فولاد مباركه در حالي صورت گرفت كه جو رواني آماده تثبيت و كاهش قيمت بود. افزايش ۳ درصدي قيمت در بورس فلزات توسط فولاد مباركه برخلاف دستور  العمل بوده و جو رواني بدي را پديد آورده است.
او مهم  ترين ضعف بورس فلزات يكي بودن خريدار و فروشنده دانست و تصريح كرد: اين امر منجر به نوعي خريد و فروش صوري در بورس فلزات شده و قيمت  ها به همين صورت بالا و پايين مي  رود. اين معاملات قبل از دور رينگ و پيش از معاملات واقعي انجام مي  شود، به طوري يك سري خريد و فروش بيرون از سيستم انجام شده و در زمان آغاز معاملات دوباره فروشنده محصول عرضه شده را خريد مي  كند. بنابراين معامله  كنندگان فقط براي بالا بردن ركورد حق  العملي را به بورس فلزات پرداخت مي  كنند.وي تصريح كرد: به عنوان نمونه روز ۱۶ فروردين در اولين ساعات قيمت گروه A ۳۷۵ تومان عرضه شد و۱۰دقيقه بعد در معاملات رسمي با قيمت ۳۸۹ تومان فروخته شد و معلوم نيست اين اختلاف فاحش قيمت به جيب چه كسي مي  رود.
عضو هيات مديره سنديكاي لوله و پروفيل كه نام او اعلام نشده، در تشريح دليل چنين اقدامي گفت: خصوصي بودن بورس فلزات و عدم نظارت بر نحوه عملكرد از سوي دولت موجب شده تا دست  اندركاران بورس فلزات براي وصولي بيشتر با فروشندگان همگامي كرده و به معاملات صوري خود وجهه قانوني دهند.عضو هيات مديره سنديكاي لوله و پروفيل، افزود: اين در حالي است كه طبق عرف بين  الملل بورس فلزات بايد از تشكل  هاي صنعتي، بازرگاني، توزيعي و بي  طرف همچنين نمايندگاني براي نظارت بر عملكرد بورس فلرات از سوي وزارت بازرگاني تشكيل شده باشد.

مجوز افزايش سرمايه سه شركت صادر شد
گروه بورس: دبيركل بورس تهران، با درخواست افزايش سرمايه سه شركت موافقت كرد.
به گزارش «همشهري» براين اساس مجوز افزايش سرمايه سه شركت سيمان شمال، سيمان هگمتان و زامياد صادر شد.موضوع افزايش سرمايه سيمان شمال و سيمان هگمتان، طرح ايجاد واحد ۳ هزار و ۴۰۰ تني است. با موافقت دبيركل سرمايه اين دو شركت كه در حال حاضر به ترتيب۹۲ ميليارد ريال و ۲۲۲ ميليارد ريال ۱۰۰ درصد افزايش مي يابد.
بنابراين گزارش مبلغ افزايش سرمايه سيمان شمال از محل آورده نقدي سهامداران و سيمان هگمتان از محل آورده نقدي و مطالبات حال شده سهامداران تأمين خواهد شد.
همچنين سرمايه زامياد از ۳۰۰ ميليارد ريال به ۶۰۰ ميليارد ريال از محل آورده نقدي و مطالبات حال شده سهامداران افزايش مي يابد. دليل افزايش سرمايه اين شركت طرح راه اندازي خط توليد اعلام شده است.

فرصت يك ماهه به دولت براي تعيين تكليف بورس نفت
000384.jpg
فارس: رئيس كميسيون انرژي مجلس گفت: اگر تا يك ماه ديگر تكليف بورس نفت مشخص نشود، اين كميسيون جلسه اي با معاون اول رئيس جمهور، وزيرنفت، وزير اقتصاد، رئيس سازمان مديريت و مجري طرح براي پيگيري اين موضوع خواهد داشت.
كمال دانشيار اظهار داشت: هفته گذشته اعضاي كميسيون انرژي مجلس جلسه اي با حضور دست اندركاران بورس نفت تشكيل دادند و به بررسي آخرين اقدامات انجام شده پرداختند. اما به نظر مي رسد وزارت نفت از برنامه زمان بندي شده عقب است.
دانشيار با اشاره به علت تاخيرهاي انجام شده تصريح كرد: مشكل اصلي، سيستم بوروكراتيك درون مجموعه وزارت نفت و دولت است كه متاسفانه سبب كندي روند انجام كار مي شود. حدود ۳ سال است كه درباره بورس نفت كار مي شود و در ۶ ماهه اخير اين روند، شتاب خوبي به خود گرفته است اما متاسفانه غول پنهان بوروكراسي و دستهاي پنهان مافياي نفتي نمي خواهد بورس نفت راه اندازي شود. بورس نفت، عزم و اراده اي ملي مي طلبد.
دانشيار اظهار داشت: اگر ظرف مدت تعيين شده تكليف بورس نفت روشن نشود، مجلس وارد مسئله مي شود و قضيه را جدي تر دنبال خواهد كرد.
درحالي كه براي تشكيل بورس نفت ايران برنامه اي اعلام نشده، دولت قطر اعلام كرده در نظر دارد اولين بورس نفت خاورميانه بر پايه دلار را تشكيل دهد.
بر اساس اين گزارش، گروهي از شركت هاي مشاوره اي و سرمايه گذار خارجي در زمينه تشكيل اولين بورس خاورميانه يادداشت تفاهمي را با دولت قطر به امضاء  رسانده ا ند.
سهامداران بورس نفت
اما در خبري ديگر يك مقام آگاه با اعلام اينكه بنياد مستضعفان و صندوق بازنشستگي نفت از سهامداران عمده بورس نفت كيش هستند، گفت: «پتروتوريسم» مي تواند نقش ارزنده اي در پيشبرد اهداف گردشگري منطقه آزاد كيش داشته باشد.
به گزارش فارس اين منبع مطلع اعلام كرد: با توجه به ثبت شركت بورس نفت كيش طي چند روز آينده در اين جزيره و فعاليت كاري اين بورس طي چند ماه آينده، جزيره كيش با توجه به قابليت ها و زيرساخت هاي موجود مي تواند محلي براي جذب گردشگراني باشد كه در اين زمينه فعالند.
وي گفت: راه اندازي بورس نفت در جزيره كيش مي تواند علاوه بر جذب سرمايه گذاران بزرگ و ايجاد مركزي مطمئن براي عرضه محصولات نفتي و پتروشيمي در بازار، به بهشتي براي سرمايه گذاري هاي متوسط تبديل شود.
اين مقام آگاه تصريح كرد: يك سفر ساده توريستي با هزينه مناسب به كيش، نه تنها مي تواند تفريح سالم و رفع خستگي هاي روزمره گردشگران را در پي داشته باشد، بلكه مي تواند جايگاهي مناسب براي سرمايه گذاراني باشد كه مي خواهند با فراغ خاطر و فرصت كافي و بدون فشارهاي معمولي بورس هاي ديگر، به سرمايه گذاري در بخش انرژي به عنوان يكي از مطمئن ترين راه هاي سرمايه گذاري براي آينده خود و خانواده هايشان بپردازند.
اين مقام آگاه مدعي شد: بنياد مستضعفان و صندوق بازنشستگي نفت از سهامداران عمده اين بورس هستند.

تغييرات قيمت سهام
تعداد
درصد نوسان
آخرين قيمت
نام شركت
۰.۱۱-
۱-
۸۷۱
آبسال
۱.۹۸-
۱۹-
۹۳۹
آبفر
۰.۵۳
۴
۷۵۳
آزمايش
۱.۸۷
۶۷
۳,۶۴۳
آهنگري تراكتورسازي ايران
۰
۰
۱۵,۵۰۵
افست
۰.۴۸-
۱۶-
۳,۲۹۹
الكتريك خودرو شرق
۱.۹۸
۸۵
۴,۳۸۳
ايران ارقام
۰.۳۲-
۱۰-
۳,۱۴۲
ايران خودرو
۰.۴۱-
۱۵-
۳,۶۵۹
ايران خودروديزل
۰
۰
۲,۱۳۶
ايران مرينوس
۰.۵۷
۵۵
۹,۶۵۳
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۰.۰۴-
۱-
۲,۴۱۲
بانك اقتصادنوين
۰.۰۶
۱
۱,۵۴۹
بانك پارسيان
۰.۰۴-
۱-
۲,۳۵۹
بانك كارآفرين
۰.۸۹
۴
۴۵۳
پارس الكتريك
۰
۰
۱,۶۲۰
پارس خودرو
۰
۰
۶,۴۹۲
پارس دارو
۱.۰۱-
۳-
۲۹۳
پارسيلون
۰.۴۹
۴۰
۸,۱۸۴
پتروشيمي آبادان
۰.۰۲
۲
۹,۹۸۳
پتروشيمي اراك
۰.۰۵
۳
۵,۵۶۶
پتروشيمي اصفهان
۰.۰۸-
۱-
۱,۲۴۸
پتروشيمي شيراز
۰.۱۲-
۲-
۱,۶۲۲
پمپ سازي ايران
۰.۲۱-
۲۹-
۱۳,۶۲۹
تامين ماسه ريخته گري
۰.۰۶-
۱-
۱,۶۵۷
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۰.۰۵
۳
۶,۳۷۱
تولي پرس
۰.۳۴-
۳۱-
۹,۰۹۳
توليد سموم علف كش
۲.۵۳-
۱۷-
۶۵۵
حق تقدم سراميك هاي صنعتي اردكان
۲.۸۶
۹۷
۳,۴۸۴
حق تقدم سيمان سپاهان
۰.۳۵-
۱۰-
۲,۸۵۱
حمل و نقل توكا
۱.۴۸
۱۱۳
۷,۷۵۶
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۱.۷-
۱۳۰-
۷,۵۰۲
داروسازي اسوه
۰.۱۴-
۱۸-
۱۲,۹۹۰
داروسازي اكسير
۰.۶۴-
۵۲-
۸,۰۴۹
داروسازي جابرابن حيان
۰.۰۱-
۱-
۶,۹۸۹
داروسازي روزدارو
۰.۱۷
۵
۲,۹۸۴
داروسازي كوثر
۰.۱۵
۱۲
۸,۲۳۹
دارويي رازك
۱.۸۷
۶۹
۳,۷۵۶
دارويي لقمان
۰.۳۶
۶
۱,۶۵۲
درين كاشان
۰.۴۸
۶
۱,۲۶۱
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۰.۱۷-
۲-
۱,۱۴۴
رينگ سازي مشهد
۰.۰۴-
۱-
۲,۷۵۳
سامان گستراصفهان
۰
۰
۴,۱۰۱
سايپا
۰.۶۵
۱۰
۱,۵۵۷
سايپا شيشه
۰.۰۶-
۱-
۱,۸۱۰
سايپاآذين
۰
۰
۵,۰۹۸
سايپاديزل
۰.۰۷
۱
۱,۴۷۰
سرما آفرين
۰
۰
۳,۲۵۰
سرمايه گذاري بانك ملي ايران (هلدينگ )
۰.۰۹-
۱-
۱,۱۰۳
سرمايه گذاري بهمن
۰.۲۱-
۲-
۹۳۷
سرمايه گذاري بوعلي
۰.۰۵
۱
۲,۰۰۹
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۱.۷۶
۴۸
۲,۷۷۴
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۰.۱-
۱-
۹۶۷
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۰
۰
۱,۹۳۰
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات (هلدينگ )
۱.۲۵
۵۱
۴,۱۴۳
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۰.۵۲-
۹-
۱,۷۱۳
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۰
۰
۱,۰۸۶
سرمايه گذاري سپه
۰
۰
۱,۸۹۹
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري
۰
۰
۱,۲۵۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۰.۲۸-
۶-
۲,۱۰۸
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۰
۰
۲,۱۱۲
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۰
۰
۴,۰۸۶
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۰.۳۲
۳
۹۳۰
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۰.۰۹-
۱-
۱,۰۶۷
سرمايه گذاري ملي ايران
۰.۲۶
۳
۱,۱۵۸
سرمايه گذاري نيرو
۰
۰
۱۱,۲۰۰
سنگ آهن گل گهر
۰.۰۱-
۱-
۶,۸۹۹
سيمان ايلام
۰.۰۲-
۱-
۶,۵۹۳
سيمان بجنورد
۰.۰۱-
۱-
۷,۲۸۹
سيمان تهران
۰.۲۶-
۱۶-
۶,۱۳۴
سيمان داراب
۰.۰۲-
۱-
۵,۶۵۴
سيمان سپاهان
۰.۰۱
۱
۹,۲۰۶
سيمان شاهرود
۰.۰۱-
۱-
۸,۹۳۷
سيمان شرق
۰
۰
۲۰,۰۰۰
سيمان هرمزگان
۰.۱۴-
۸-
۵,۹۰۸
سينا دارو
۱.۸۳
۱۰۷
۵,۹۵۱
شير پاستوريزه پگاه خراسان
۰
۰
۶,۲۸۳
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۱.۲۳
۸۲
۶,۷۲۹
صنايع جوشكاب يزد
۱.۹۸-
۴۸-
۲,۳۷۴
صنايع لاستيكي سهند
۰.۰۷
۱
۱,۳۸۶
صنعتي آما
۰.۰۲-
۱-
۴,۲۹۸
صنعتي دريايي ايران
۰
۰
۲,۱۶۷
فرآورده هاي تزريقي ايران
۰
۰
۱,۶۴۶
فرآورده هاي نسوز آذر
۰.۲۹-
۴-
۱,۳۹۵
فراورده هاي غذايي و قند تربت جام
۰.۲۵-
۳-
۱,۱۷۶
فنرسازي خاور
۰
۰
۱,۷۰۷
فولاد كاويان
۰.۱۲
۱۱
۹,۴۶۹
قند اصفهان
۱.۶۷
۲۸
۱,۷۰۶
قند پارس
۰
۰
۲,۰۵۲
قند ثابت خراسان
۰
۰
۱,۴۴۲
قند شيرين خراسان
۰
۰
۱,۵۵۶
قند مرودشت
۱.۹۹
۳۹
۱,۹۹۸
كابل سازي ايران
۱.۹۹
۷۸
۴,۰۰۰
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۰
۰
۵,۱۳۱
كارخانجات داروپخش
۰.۹
۱۳
۱,۴۶۱
كارخانجات صنعتي پيام
۰.۴۶-
۵-
۱,۰۹۲
كارخانه فارسيت درود
۰.۲۵-
۷-
۲,۷۸۲
كاشي اصفهان
۰.۰۵-
۱-
۱,۹۴۷
كربن ايران
۰
۰
۱,۲۸۰
كف
۰.۸۸
۲۸
۳,۲۲۲
كمباين سازي ايران
۰
۰
۲,۱۹۷
كمك فنر ايندامين
۱.۳۴
۲۶
۱,۹۶۹
كنتورسازي ايران
۰
۰
۳,۹۳۵
كيميدارو
۱.۰۸-
۲۹-
۲,۶۵۵
گازلوله
۰
۰
۳,۸۲۹
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۰.۱۴
۳
۲,۰۸۷
گلتاش
۰
۰
۵,۵۴۲
لبنيات پاك
۰.۰۹-
۱-
۱,۱۴۹
لوله وماشين سازي ايران
۱.۵
۲۲
۱,۴۸۵
ليزينگ ايران
۰.۴۶-
۹-
۱,۹۳۷
مارگارين
۰.۳۴
۵
۱,۴۵۸
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۰.۳-
۶-
۲,۰۰۷
محورسازان ايران خودرو
۱.۹۹
۱۵۳
۷,۸۳۳
معادن بافق
۱.۶۳-
۹۸-
۵,۹۱۴
معادن منگنز ايران
۱.۹۶
۹۳
۴,۸۲۷
ملي سرب و روي ايران
۰.۲۳
۳
۱,۳۲۷
مهركام پارس
۱.۹۸
۴۳
۲,۲۱۲
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۰.۶۴
۸۵
۱۳,۳۵۷
نفت بهران
۰.۰۱-
۲-
۱۴,۵۳۲
نفت پارس
۱.۶۸-
۷۵-
۴,۳۸۰
نورد آلومينيوم
۰.۷-
۴-
۵۶۷
نورد و لوله اهواز
۰
۰
۱,۹۳۵
نوسازي وساختمان تهران
۰
۰
۱,۶۲۱
نيرو محركه

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |