چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۵ - May 3, 2006
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خبر داد:
گسترش همكاري با ايتاليا و اسپانيا
گروه شهري: رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور در ديدارهاي جداگانه با سفراي كشورهاي ايتاليا و اسپانيا از آمادگي ايران براي سرمايه گذاري در زمينه توسعه صنعت گردشگري و همكاري در زمينه پژوهش و تحقيقات باستانشناسي و مرمت خبر داد.
به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، اسفنديار رحيم مشايي در ديدار با روبرتو توسكانو، سفير ايتاليا، فرهنگ و تمدن غني دو كشور را عاملي مهم در گسترش همكاري ها ايران و ايتاليا برشمرد.
وي با اشاره به اينكه جهان آينده متعلق به همه انسان ها با منطقي مشترك نشأت گرفته از خاستگاه همه انسان هاست و طرحي هايي همچون نظم نوين جهاني در قبال خواست هاي بشري پاسخگو نخواهد بود، گفت: اولويت هاي برنامه ريزي كشورها بايد از اقتصاد و سياست به فرهنگ برگردد و كشورهايي مي توانند در اين زمينه نقش مهم و اساسي ايفا نمايند كه از ريشه هاي فرهنگي مستحكمي برخوردارند.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، جهان آينده را متعلق به همه انسان ها دانست كه مرزهاي سياسي در آن نقش نخواهند داشت.
مشايي با تاكيد بر فرهنگ و تمدن غني كشورمان و صلح و دوستي ايرانيان اظهار داشت: در تاريخ ۲۵۰ ساله اخير در هيچ منبعي از ايران به عنوان كشور متخاصم نامبرده نشده است. مشايي در اين ديدار با اعلام رواديد ۱۵ روزه اتباع خارجي و تمديد آن تا يك ماه جهت تسهيل ورود گردشگران به ايران گفت: چنين اقدامي از سوي كمتر دولتي صورت گرفته است.
وي زمينه همكاري هاي مشترك بين ايران و ايتاليا را با توجه به ظرفيت هاي بالاي دو كشور قابل توسعه و افزايش دانست و به اجرا در آوردن تفاهم نامه هاي پيشين بين دو كشور، مبادله هيأت هايي از خبرنگاران و شخصيت هاي فرهنگي و سياسي، هيأت هاي كارشناسي از باستانشناسان و مرمت گران، فراهم كردن ارتباط با دفاتر خدمات مسافرتي، سرمايه گذاري و برگزاري هفته هاي فرهنگي در هر دو كشور را از جمله زمينه هاي همكاري بين دو كشور اعلام كرد.
توسكانو، سفير ايتاليا نيز در اين ديدار با اشاره به تحولات جهان امروز و كوچك شدن دنيا در سايه ارتباطات و نزديكي ملت ها با يكديگر، حفظ و احياي مواريث فرهنگي و مبادله گردشگران را دو مؤلفه شناخت ملت هاي دو كشور ايران و ايتاليا ذكر كرد.
سفير ايتاليا همچنين از آمادگي كشورش براي حضور در فعاليت هاي ميداني، باستانشناسي ،مرمت و احياي سرمايه گذاري در بخش گردشگري خبر داد.
مشايي همچنين در ديدار با آنتونيو پرژ هرناندز، سفير اسپانيا، آمادگي ايران براي همكاري و سرمايه گذاري مشترك در زمينه هاي گردشگري و تبادل هيأت هاي كارشناسي جهت تغيير كاربري بناهاي تاريخي را اعلام كرد.
معاون رئيس جمهور با تاكيد بر ظرفيت هاي فرهنگي، اقتصادي و گردشگري كشور اسپانيا، اين كشور را با توجه به استقرار دفتر سازمان جهاني گردشگري در آن كشور، پايتخت گردشگري جهان خواند.
وي با اشاره به آثار تاريخي اسلامي در اسپانيا فعاليت در حوزه تمدن و هنر اسلامي را از جمله زمينه هاي همكاري مشترك ذكر كرد كه مي تواند بهانه اي براي سفر و آشنايي ملت هاي دو كشور باشد.
مشايي، تجربه كشور اسپانيا در تغيير كاربري بناهاي تاريخي به اماكن قابل بهره برداري همچون مكان هاي اقامتي، هتل، رستوران، فضاهاي اداري و غيره را زمينه همكاري مناسبي در راستاي طرح پرديسان سازمان برشمرد.
وي همچنين با اشاره به مصوبه دولت در راه اندازي صندوقي براي مرمت و احياي بناهاي تاريخي كشور از آمادگي ايران در زمينه زير ساخت هاي گردشگري همچون هتل، اقامتگاه هاي بين راهي و رفاهي با حضور سرمايه گذاران بخش خصوصي اسپانيا خبر داد.

چشم انداز
000312.jpg
000315.jpg
000318.jpg
هزار و يك راه براي جذب گردشگر وجود دارد؛ از تبليغات مستقيم گردشگري گرفته تا ترفندهايي نظير سفر به كشوري ديگر به عنوان هديه شركت هاي هواپيمايي به مشتريان، تبليغ از طريق تورها و راهنمايان محلي در مناطق داراي گردشگر بيشتر و... همكاري با اسپانيا، نخستين دارنده درآمد گردشگري دنيا و همچنين ايتاليا، كشوري با ميليون ها گردشگر در سال، مي تواند نويد خوبي براي ايران باشد؛ نويدي براي آشنايي ايران با روش هايي كه اين كشورهاي موفق به كار مي برند و دريافت همكاري آنها براي شناساندن و جذب گردشگر.
به اتفاقات خوش بين باشيم؛ چاره اي جز اين نيست!

مديركل آلودگي آب و خاك محيط زيست :
طرح كاهش آلودگي رودخانه ها آغاز شد
مديركل دفتر بررسي آلودگي آب و خاك سازمان حفاظت محيط زيست از آغاز طرح كاهش آلودگي رودخانه هاي كشور خبر داد.
دكتر مدبري در گفت وگو با (ايسنا)، با اشاره به مشخص شدن رودخانه هاي اولويت دار و آلوده در كشور گفت: بر اين اساس طرح كاهش آلودگي ۱۰ رودخانه «كرخه» ، «سفيد رود» ، «زرينه رود» ، «سيمينه  رود» ، «حله» ، «گرگان رود» ، «هراز» ، «اترك» ، «ارس» و «مند» در سطح ملي اجرا و ۲۸ رودخانه نيز در سطح استاني بررسي مي شوند.
وي با اشاره به اين كه اجراي اين طرح در رودخانه هاي كوچك يك سال و در رودخانه هاي بزرگ ۲ سال به طول مي انجامد، گفت: بر اين اساس با ايجاد ايستگاه هاي نمونه برداري در رودخانه هاي كشور از هر ايستگاه چهار دوره نمونه برداري خواهد شد و در پايان طرح هايي همچون كنترل، كاهش و رفع آلودگي و احيا و بازسازي اين رودخانه ها تدوين مي شود.
مديركل دفتر بررسي آلودگي آب و خاك سازمان حفاظت محيط زيست اظهار اميدواري كرد كه با اجراي اين طرح ها تا پايان برنامه چهارم وضعيت زيست محيطي رودخانه هاي كشور به طور كامل مشخص شود.
وي آلودگي رودخانه ها را به دو دسته نقطه اي مانند پسابها و غيرنقطه اي مانند كود و سموم زمين هاي كشاورزي عنوان كرد و گفت: به طور كلي ورود لجام گسيخته فاضلاب صنايع و سموم و كودهاي كشاورزي مهمترين منابع آلودگي رودخانه ها هستند.

معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران:
سيماي منظري خيابان ناصرخسرو احيا مي شود
پايگاه اطلاع رساني معماري و شهرسازي: طراحي معماري خيابان ناصر خسرو مطابق با هويت اين خيابان قديمي انجام شده است. مرمت، بهسازي، مقاوم سازي و حتي پاكسازي ديوارها و ساماندهي تابلوهاي تبليغاتي مخدوش در دستور كار شهرداري قرار دارد.
«قدير افروند» ،معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در اين باره گفت: «سر و صدا و آلودگي هاي صوتي و بصري، ازدياد جمعيت و ناهمگوني ساخت و ساز، آرامش محيطي منظر خيابان ناصرخسرو را دستخوش نابساماني  كرده است» .
افروند در همين حال افزود: اين خيابان با در نظر گرفتن بافت تاريخي - فرهنگي آن داراي معماري متفاوتي است كه بخشي از آن مربوط به دوران تحول معماري و شهرسازي و بخش ديگر آن، معماري هاي جديدي است كه به آن الحاق شده است.وي افزود: از ديگر برنامه هاي شهرداري در اين زمينه كف سازي و ساماندهي زيرگذر عابر پياده است.افروند با اشاره به اين مطلب كه مطالعات اين پروژه توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري انجام شده، گفت:  شهرداري به عنوان مجري اين پروژه از پيمانكارهاي بسياري استفاده كرده تا در كمترين زمان ممكن كار به اتمام برسد.
رويكرد اصلي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در اين پروژه تلطيف اغتشاش بصري و ايجاد ساختاري موثر به لحاظ زيبايي شناختي است كه توجه شهروندان را به خود جلب كند.

آيين نامه ۲۸۰۰ ناقص است
000306.jpg
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: آيين نامه ۲۸۰۰ با وجود ويرايش سوم همچنان نقص هايي دارد.
«حميدرضا وثوقي فر» عضو گروه تحقيق آزمايشگاه بركلي آمريكا گفت: «برخي از كدهاي ذكر شده در آيين نامه طراحي ساختمان ها در برابر زلزله (آيين نامه ۲۸۰۰) مبهم بوده و كنترل مقاوم سازي ساختمان ها در برابر زلزله را مي كاهد.»به گفته اين استاد دانشگاه، وجود نكات مبهم و بندهاي خاموش در اين آيين نامه منجر به عملكرد سليقه اي مي شود و مهندسان در امر ساخت و ساز با تفسيرهاي مختلف آيين نامه ۲۸۰۰ را استفاده مي كنند.
وي در ادامه افزود: «آنچه از زلزله هاي گذشته آموخته ايم در آيين نامه طراحي ساختمان ها در برابر زلزله وجود ندارد و اين خود از عوامل مخرب هنگام بروز زلزله هاي احتمالي است.»وي نكات ذكر شده درباره ديافراگم ساختمان و اختلاف نسبي طبقات را مبهم دانست و گفت: «علاوه بر ابهامات موجود برخي از نكات مهم از قبيل ضوابط مربوط به ستون نرم و طبقه كوتاه در اين آيين نامه ذكر نشده است.»

۶۰ درصد از گورستان هاي باستاني املش از بين رفته است
000303.jpg
ميراث خبر: تاكنون ۶۰ درصد از گورستان هاي باستاني منطقه املش گيلان به علت قرار گرفتن در منطقه اي كوهستاني و عدم امكان حفاظت مداوم، مورد حفاري غير مجاز و تخريب قرار گرفته اند.
«ولي جهاني» ، باستان شناس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان گيلان در اين باره گفت: «منطقه املش، كوهستاني و صعب العبور است و به همين علت نيروي انتظامي يا پاسداران ميراث فرهنگي نمي توانند حضور مداوم در اين منطقه داشته باشند. از سوي ديگر در اين منطقه گورستان هاي زيادي وجود دارد كه علاوه بر تخريب هاي عمراني، همچنان متحمل حفاري هاي غير مجاز هستند.»
وي در ادامه گفت: «در سال ۱۳۳۴ دكتر حبيب الله صمدي اولين باستان شناس ايراني بود كه پا به سرزمين گيلان گذاشت و حفاري هاي باستان شناسي خود را در منطقه املش آغاز كرد. وي گورستان تماجان را كه پيشتر مورد كاوش هاي غير مجاز و تخريب هاي عمراني قراگرفته بود، براي كاوش انتخاب كرد اما كاوش هاي وي تنها بخشي از گورستان را در بر مي گرفت و تماجان همچنان براي حفاران غير مجاز، سفره پهن و آماده اي بود.»حفاري هاي غيرمجاز در گورستان تماجان آن را به ويرانه اي بدل كرده است كه تنها مي توان خاطره اي از تاريخي بودن آن را به ياد آورد.
به گفته جهاني، حفاري هاي غيرمجاز در منطقه املش تنها به گورستان تماجان ختم نمي شود و بايد به گورستان هايي چون «خشكه لنگه» ، «زرچاك» ، «شيرچاك» و «بويه» نيز اشاره كرد.
برخي از اين گورستان ها بر اثر احداث جاده هاي كوهستاني، نصب لوله هاي گاز و احداث پاركينگ از بين رفته و باقي مانده آنها نيز به دست غارتگران اموال فرهنگي تخريب شده اند.

تهيه نقشه باستان شناسي استان هاي كشور
000309.jpg
ستاد مركزي ويژه تهيه نقشه باستان شناسي استان ها تشكيل شده و تا يكي دو سال آينده نقشه مقدماتي براي برطرف شدن نيازها تهيه مي شود.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري ، سيد طه هاشمي معاون سازمان و رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در حاشيه بازديد از خبرگزاري CHTN ضمن اعلام اين خبر گفت: با توجه به اهميت تهيه نقشه باستان شناسي در ابتدا ستاد مركزي را با همكاري روساي گروه باستان شناسي دانشگاه آزاد، دانشگاه تهران و تربيت مدرس، كارشناس و مديران گروه هاي پژوهشكده باستان شناسي تشكيل داديم.وي در ادامه افزود: با توجه به گستردگي حجم كار تصميم گرفتيم كه ستادي مشابه را در ۳ استان براي تهيه اين نقشه تشكيل دهيم.
هاشمي تصريح كرد: پس از تشكيل ستاد در هر استان مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري آن استان به عنوان مسئول ستاد و يك پژوهشگر يا باستان شناس را به عنوان دبير اجرايي اين كار در نظر خواهيم گرفت.احتمال مي دهيم كه تا يكي دو سال آينده به يك نقشه مقدماتي براي برطرف شدن نيازها برسيم. اما مسلماً بايد به طور مرتب روي اين موضوع كار كنيم.

تخريب اثر ۲۷۰۰ ساله  ايذه
000288.jpg
مسئول انجمن دوست داران ميراث فرهنگي حميديه، گفت: درباره  مخدوش شدن كتيبه هاي تاريخي اشكفت سلمان در ايذه با مسئولان اجرايي گفت وگو كرده ام؛ ولي تاكنون پاسخ قانع كننده اي نگرفته ام.
غانم سواري در گفت و گو با ايسنا در خوزستان، اظهار كرد: در سفر به شهرهاي تاريخي باغ ملك و ايذه، متوجه شدم كه كتيبه هاي تاريخي اشكفت سلمان در ايذه، مخدوش شده اند و تغيير هويت آن اثر باستاني كه در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملي ثبت شده، غيرقابل ترديد است.
سواري پيشنهاد كرد كه براي تعيين ميزان ضرر و زيان وارد شده به اين اثر، تصويرهاي قبلي اين كتيبه  باستاني با وضعيت فعلي آن مقايسه شود.
جعفر مهركيان مدير پايگاه ميراث فرهنگي ايذه نيز در ابتداي سال ۱۳۸۵ و در گفت وگو با خبرنگار ايسنا، از تخريب نقش برجسته هاي اشكفت سلمان با رنگ و اسپري خبر داده بود.
وي گفته بود: در روزهاي پيش  از آغاز تعطيلات نوروزي، برخي از بازديدكنندگان با اسپري روي نقش برجسته هاي اشكفت سلمان، يادگاري نوشته اند كه دليل چنين اتفاقي، بي توجهي مسئولان ميراث فرهنگي نسبت به حفاظت از اين اثر باستاني است.
اشكفت سلمان حدود دوهزار و ۷۰۰ سال قدمت دارد و به دوره  ايلام نو مربوط است كه به علت نبود نگهبان مورد تعرض قرار مي گيرد. روي نقش برجسته ها و خطوط ميخي اين منطقه  باستاني در سال هاي پيش نيز با رنگ و اسپري يادگاري نوشته شده بود كه هزينه  پاك  كردن آن ها را نزديك به چهار ميليون تومان، تخمين زده اند.

با احتساب سالانه يكهزار كيلومتر راهسازي
چهار خطه شدن راه هاي اصلي كشور ۲۰سال زمان مي برد
000321.jpg
گروه شهري-اميرموسي كاظمي:معاون وزير راه و ترابري در حالي از چهارخطه شدن كليه راه هاي شرياني و اصلي كشور خبر مي دهد كه هم اكنون مجموع بزرگراه ها و آزادراه هاي ايران شش هزار كيلومتر است كه با احتساب سالانه يكهزار كيلومتر راهسازي در كشور، به نظر مي رسد براي تحقق اين هدف و رسيدن به مرز ۲۵ هزاركيلومتر بزرگراه و آزاد راه، حدود ۲۰سال زمان لازم است.
اين در حالي است كه وزير راه  و ترابري ساخت و توسعه آزادراه ها را از برنامه هاي مهم اين وزارتخانه مي داند و از آمادگي دولت براي ارائه و لايحه استفاده از صندوق ذخيره ارزي براي توسعه راهها به مجلس خبر مي دهد.
محمد رحمتي حتي به اهتمام دولت نهم براي سرعت بخشي به اجراي طرحهاي عمراني اشاره مي كند و مي گويد: نسل آينده ما بايد از حمل و نقل ارزان، روان و بدون دغدغه و دردسر برخوردار باشد و گسترش راهها و راه آهن در كشور از راههاي رسيدن به چنين هدفي است.
تأكيد وزير راه و ترابري بر اينكه حمل و نقل در بخش هاي هوايي، زميني و دريايي زيربناي توسعه در كشور است نيز مؤيد اين نكته است كه «دولت با تمام توان و قدرت براي تخصيص اعتبارات به اجراي پروژه هاي عمراني و عام المنفعه مصمم است.»
با چنين رويكردي شايد بتوان اميدوار بود كه وعده معاون وزير راه و ترابري و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در زماني كمتر از دو دهه محقق شود. اين را مي توان از لابه لاي حرفهاي او نيز دريافت، وقتي از اميدواري هايش براي تحول اساسي در حوزه نگهداري، بهسازي و ايمن سازي راههاي كشور سخن مي گويد.
محمدبخارايي مي گويد: امسال براي نگهداري و ايمن سازي راههاي كشور مبلغ ۷۰۰ميلياردتومان اعتبار اختصاص يافته است كه در مقايسه با ۵۵۰ميلياردتومان سال گذشته افزايش قابل توجهي داشته است.
وي همچنين از اختصاص ۴۰۰ميلياردتومان براي بهسازي راههاي شرياني و ملي كشور خبر مي دهد و مي گويد: امسال ۲۰۰ميلياردتومان در راههاي شرياني و ملي هزينه خواهد شد و ۲۰۰ميلياردتومان نيز از محل اعتبارات عمراني استان ها به مابقي راههاي كشور اختصاص مي يابد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با اشاره به اينكه اين رقم صرف رفع ناهمواري هاي جاده اي و روكش آسفالت مي شود، مي افزايد: البته بخشي از اين اعتبار بايد از محل متمم بودجه سال ۸۵ تأمين شود و كل ۴۰۰ميلياردتومان در بودجه امسال در نظر گرفته نشده است.
بخارايي مجموع راههاي كشور را ۱۸هزار و ۲۸۰كيلومتر ذكر كرده و با اشاره به اينكه بيشتر راههاي ترانزيتي كشور منطبق بر راههاي شرياني است مي گويد: در سال گذشته شاهد رشد ۹درصدي ترانزيت بوديم كه با توجه به بهسازي جاده هاي كشور پيش بيني ما براي امسال افزايش ۱۰درصدي ترانزيت از كشور است.
وي همچنين هموارسازي جاده ها، ايجاد باند اضطراري در كنار جاده ها و كاهش مقدار سرعت گيرهاي غيراستاندارد در مسيرهاي ترانزيتي و روستايي گردنه ها را از مهمترين برنامه هاي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي ذكر مي كند و مي افزايد: امسال با هدف كاهش تصادفات، برنامه نوسازي ناوگان عمومي حمل ونقل را در دستور كار قرار داده ايم كه در راستاي اين طرح قرار است چهارهزار دستگاه خودروهاي عمومي در سطح كشور نوسازي شود.
براساس اعلام وزير راه و ترابري باند اول آزاد راه اهواز_ بندرامام، بزرگراه زنجان- تبريز تا بستان آباد، ميانگذر درياچه اروميه، محورهاي نيك شهر و ايرانشهر امسال به بهره برداري مي رسد.
ضمن اينكه آزادراه اهواز _انديمشك با موافقت اصولي بين وزارت راه و ترابري، بنياد مستضعفان و شبكه بانكي كشور براي اتصال به آزادراه اهواز _ بندر امام احداث خواهد شد.

هوا
000294.jpg
000291.jpg
000297.jpg
000300.jpg

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |