چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۵ - May 3, 2006
رهبر معظم انقلاب:
آموزش و پرورش بايد از روزمرگي
و روش هاي متحجر بيرون بيايد
آموزش و پرورش بايد در پرتو سياستگذاري و برنامه ريزي صحيح،
نقش بسيار مهم خود را در افق روشن ملت ايفا كند
000498.jpg
فارس: حضرت آيت الله خامنه اي در ديدار فرهنگيان و  معلمان تأكيد كردند: كشور در دوران خوبي بسر مي برد، بايد از اين فرصت حداكثر استفاده را كرد و با بهره مندي از سند بسيار باارزش چشم انداز ۲۰ ساله، آموزش و پرورش را متحول ساخت.
در گراميداشت روز معلم و تجليل از نقش و منزلت رفيع معلمان و فرهنگيان،  معلمان برگزيده ۷۰۰ منطقه آموزش و پرورش سراسر كشور صبح ديروز سه شنبه در ديداري صميمانه با رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدگاه هاي جامعه معلمان را درباره مسايل مختلف آموزش و پرورش با ايشان درميان گذاشتند.
در ابتداي اين ديدار حضرت آيت الله خامنه اي با تبريك روز معلم، تشكيل اين جلسه را نماد ارادت و اخلاص عميق رهبري به جامعه بزرگ معلمان و فرصتي براي آشنايي نزديك با ديدگاه هاي جامعه معلمان برشمردند.
سپس آقايان و خانم ها، فاطمه بهروزي راد معلم نمونه از استان قم،طلعت رجبي دارنده رتبه برتر الگوهاي تدريس از مازندران،يدالله مرادي مؤلف و محقق از استان كهگيلويه و بويراحمد،علي اكبر رئوف معلم و مولف از استان يزد،حميد رضا وردي پژوهشگر از استان خراسان جنوبي، محمدجواد محبت پژوهشگر و شاعر از استان كرمانشاه،حميده ماحوزي مدير و معلم نمونه از استان بوشهر و علي اصغر برهمند معلم و مخترع نمونه از خراسان رضوي، به نمايندگي از معلمان سراسر كشور، ديدگاه ها و خواسته هاي جامعه معلمان را بازگو كردند.
در اين مراسم، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي با گراميداشت ياد معلم شهيد آيت الله مرتضي مطهري و شهيدان رجايي و باهنر و نيز تكريم جايگاه و منزلت معلمان، با تبيين نقش سرنوشت ساز آموزش و پرورش افزودند: آموزش و پرورش سنگ بناي آينده كشور است و اگر در پي آينده روشن و بهبود وضع كشور در زمينه هاي مختلف از جمله اقتصاد، سياست _ سلامت و بهداشت _ زيبايي و هنر _ رفتار عمومي و «دين و فلسفه و اخلاق» هستيم بايد توجهي ويژه، عميق و همه جانبه به آموزش و پرورش داشته باشيم.
ايشان آموزش ساده فلسفه را، به كودكان در مدارس كشورهاي پيشرفته نمونه اي روشن از «نگاه نوين به نقش آموزش و پرورش در آينده جهان و مسايل اساسي حيات بشر» دانستند و خاطرنشان كردند: اگر مي خواهيم از قافله پرشتاب حركت جهاني عقب نمانيم لازم است به آموزش و پرورش نگاهي بنياني و اساسي داشته باشيم.
حضرت آيت الله خامنه اي، با توجه به آثار تعيين كننده آموزش و پرورش در حال و آينده كشور، آموزش و پرورش را مهمترين دستگاه مولد خواندند و با اشاره به لزوم سرمايه گذاري اساسي و همه جانبه در اين عرصه، افزودند: بهترين و برجسته ترين انديشه ها و فكرها بايد به كار گرفته شود تا آموزش و پرورش از حالت روزمرگي و «اسارت در چارچوبها و روشهاي متحجر و منسوخ» بيرون بيايد و در پرتو سياستگذاري و برنامه ريزي صحيح، نقش بسيار مهم خود را در افق روشن ملت ايفا كند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به عقب نگه داشته شدن ملت ايران در دوران قاجار و پهلوي افزودند: براي جبران اين عقب ماندگي تحميلي بايد با همه توان، كار و تلاش كنيم و با استفاده از راه هاي ميانبر خود را به قله هاي علم و پيشرفت برسانيم كه اين مهم، با توجه به هوش و استعداد ايراني، كاملاً امكان پذير است.
حضرت آيت الله خامنه اي، ترويج نگاه عدالت محور را در آموزش و پرورش، زمينه ساز برقراري عدالت نسبي در آينده كشور و كاهش فاصله طبقاتي برشمردند و افزودند: نگاه عدالت محور وجود مدارس محروم را در كنار مدارس كاملاً مجهز و پيشرفته بر نمي تابد و در پرورش استعداد ها، فقط استعداد را ملاك مي گيرد نه مسايلي نظير پول يا منطقه تحصيل را.
حضرت آيت الله خامنه اي، احياي توجه به مسئله پرورش را ضروري خواندند و يادآوري كردند: مقوله پرورش، علاوه بر تعميق ايمان نسل نوجوان و جوان _ در رشد شخصيت، تقويت اعتماد به نفس و شكوفايي استعداد ها تاثير به سزايي دارد و لازم است به موازات توجه به تدوين و ترسيم افق آينده آموزش و پرورش، به مقوله پرورش، اهميتي اساسي داده شود.
ايشان، با انتقاد از مهجوريت قرآن در نظام آموزشي افزودند: حركت قرآني موجود در جامعه، بسيار خوب است اما آموزش و پرورش از اين بعد، عقب مانده است كه بايد براي حضور صحيح، زيبا و موثر قرآن در مقاطع گوناگون نظام آموزشي، فكري اساسي كرد.
ايشان همچنين نقش مراكز تربيت معلم را در تامين نيروهاي مطلع _ كاردان و حرفه اي، مهم دانستند و توجه بيشتر به اين مراكز را خواستار شدند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در پايان سخنانشان با ابراز خرسندي مجدد از ديدار با جمعي از معلمان خاطرنشان كردند: كشور در دوران خوبي به سر مي برد و دولت كار و تلاش، اهداف انقلاب و مسائل اساسي را مورد توجه قرار داده است بنابراين بايد از اين فرصت حداكثر استفاده را كرد و با بهره مندي از سند بسيار با ارزش چشم انداز ۲۰ ساله،آموزش و پرورش را متحول ساخت تا آينده اي را كه ما ملت ايران براي خود ترسيم كرده ايم كاملاً محقق شود.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين مطالبي را كه معلمان در اين ديدار مطرح كردند، مهم و داراي قوت كارشناسي دانستند و بر توجه و پيگيري مسئولان ذيربط براي تحقق مسايل و خواست هاي جامعه معلمان تاكيد كردند.
وزير آموزش و پرورش نيز در اين مراسم، با تبريك روز معلم، نهادينه كردن ارزشهاي اسلامي و انقلابي در اذهان نسل جوان و زمينه سازي براي تقويت توليد علم و فناوري را سياست اصلي وزارت آموزش و پرورش خواند.
فرشيدي همچنين مهندسي فرهنگي، توجه به خلاقيت و پژوهش _ تدوين برنامه درسي ملي_ اهتمام به استفاده هوشمندانه از فناوري هاي نوين_ تقويت و توزيع عادلانه امكانات آموزش و پرورش در سراسر كشور و فراهم آوردن فضايي پرتحرك و پرنشاط در مدارس را اولويت هاي اجرايي و راهكارهاي وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد.
در پايان مراسم نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آيت الله خامنه اي اقامه شد و معلمان حاضر در اين مراسم ناهار را ميهمان رهبر انقلاب بودند.

در پي درج گزارش تخريب منابع طبيعي در همشهري رئيس جمهوري:
از تجاوز به منابع طبيعي با قدرت جلوگيري شود
000495.jpg
گروه شهري:  در پي درخواست جامعه جنگلباني ايران از رئيس جمهور مبني بر بازپس گيري اراضي واگذارشده به مجري طرح آزادراه تهران شمال و جلوگيري از تخريب منابع طبيعي، رئيس جمهور با ارسال نامه اي به وزير جهاد كشاورزي، خواستار جلوگيري از تجاوز به منابع طبيعي و معرفي متخلفان به مردم شد.
محمود احمدي نژاد به پيوست گزارش روزنامه همشهري كه تحت عنوان تراژدي تخريب منابع طبيعي در اسفند گذشته به چاپ رسيده بود خطاب به اسكندري، وزير جهاد كشاورزي دستور داد: «از هر نوع تجاوز به منابع طبيعي با قدرت جلوگيري كنيد و متخلفين را در هر سمتي و عنواني به مردم معرفي كنيد.»
اين تشكل زيست محيطي و غيردولتي خواستار افزايش حمايت هاي دولت از منابع طبيعي بويژه جنگلها، مراتع،تالاب ها و رودخانه ها شده بود. جامعه جنگلباني ايران با تهيه گزارشي مفصل از تخريب منابع طبيعي ايران در دهه ،۷۰ واگذاري ۳۲ ميليون مترمربع از جنگلها و مراتع شمال كشور به بنياد مستضعفان در ازاي ساخت آزادراه تهران _ شمال را بزرگترين تخريب منابع طبيعي در سالهاي گذشته عنوان كرد و از رئيس جمهور درخواست كرد در اين مورد به شيوه اي تصميم گيري كند تا درس عبرتي براي تصميم گيران دستگاه هاي دولتي در برخوردهاي نسنجيده با منابع طبيعي كشور باشد.
با اين وجود در حاليكه ۱۴ روز از دستور اكيد رئيس جمهور به وزير جهاد كشاورزي مي گذرد هنوز معلوم نيست اين وزارتخانه چه برنامه اي براي جلوگيري از تجاوزهاي بعدي به منابع طبيعي و بازپس گيري اراضي ملي واگذارشده به دستگاه هاي دولتي دارد.

سيدحسن نصرالله:
آمريكا به دنبال ايجاد دشمن جديد است
ايسنا: سيدحسن نصرالله در ديدار با سفير ايران در لبنان بر وجود روابط صادقانه و برادرانه لبنان و ايران تأكيد كرد.
سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب الله لبنان در ضيافتي كه از سوي اين حزب و با حضور مسعود ادريسي،سفير ايران در لبنان ترتيب داده شده بود اظهار داشت: جمهوري اسلامي  ايران از زمان تأسيس تاكنون در كنار مردم و مقاومت لبنان ايستاده و چيزي جز خير و مصلحت مردم لبنان را نخواسته و در تمامي  عرصه هاي شيعي، اسلامي  و ملي با مردم لبنان متحد مي باشد.
وي با اشاره به طرح هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي در منطقه كه بر ايجاد فتنه و آشوب بين امت مسلمان استوار است تأكيد كرد: ما مي توانيم از اين طرح ها فراتر رفته و مكر و نيرنگ آنها را خنثي كنيم.
وي خاطرنشان كرد: آمريكا بعد از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي تنها شد و به دنبال ايجاد دشمن جديد براي خود بود كه در اين ميان ايران به دليل قدرت و تاريخ بزرگش آماده ترين دشمن براي آمريكا محسوب مي شود.
وي سخناني را كه مبني بر تلاش ايران جهت توسعه امپراطوري فارسي و هلال شيعي در جهان مطرح است توطئه و نيرنگ آمريكا و اسرائيل دانست كه با هدف ايجاد نفاق بين شيعه و سني در جهان اسلام صورت مي گيرد.
ادريسي نيز ضمن تقدير از تلاش هاي گروه مقاومت تأكيد كرد: مبارزان مقاومت مايه سرور و شادي قلب هاي تمامي  آزادگان جهان و تمامي كساني هستند كه آنها را دوست دارند. اعضاي مقاومت مايه افتخار امت مسلمان هستند.

در دومين روز سفر امير قطر به تهران مطرح شد:
گسترش روابط تهران- دوحه، تحت تأثير
ساير عوامل خارجي قرار نخواهد گرفت
000504.jpg
گروه سياسي: امير قطر در دومين روز سفر خود به تهران، روز پركاري را گذراند. وي ديروز با محمود احمدي نژاد، منوچهر متكي و مصطفي محمد نجار ديدار كرد.
اما جالب ترين نكته ديدارهاي وي در حاشيه مراسم خداحافظي وي رخ داد. «شيخ محمدبن خليفه آل ثاني» هنگام خداحافظي با آرزوي پيروزي تيم ملي فوتبال ايران در جام جهاني گفت: اميدوارم «تيم ملي ايران» و «تيم ملي خليج فارس عربي» در جام جهاني يكي از تيم هاي پيروز باشند كه احمدي نژاد خطاب به وي گفت: «البته از زماني كه امير قطر به مدرسه مي رفته، در كتاب هاي درسي كشورش هم خليج فارس نوشته شده بود نه خليج فارس عربي.»
در اين هنگام شيخ حمدبن خليفه آل ثاني كه ديد سخن نابجايي گفته است، بلافاصله خطاب به رئيس جمهوري ايران گفت: البته الان كه خليج فارس متعلق به همه است و اميدوارم با افزايش قيمت نفتي كه شاهد هستيم، توسعه و ارتقاي همه جانبه را در منطقه خليج فارس شاهد باشيم.احمدي نژاد نيز براي اين كه اين موضوع كش  پيدا نكند، ابراز اميدواري كرد بازيهاي آسيايي به شكل مطلوبي برگزار شود.
تأكيد اميرقطر بر برخورداري ايران از انرژي هسته اي
شيخ  حمد بن  خليفه  آل  ثاني  امير قطر برخورداري  از فناوري  هسته اي  صلح  آميز را حق  مسلم جمهوري  اسلامي  ايران  دانست  و گفت : اعتقاد داريم  ساخت نيروگاه  هسته اي  براي  كاربرد مسالمت  آميز براي  همه  كشورها ازجمله  ايران آزاد و مباح  است .
امير قطر اين  اظهارات  را قبل  از ترك تهران  و بعد از امضاي  موافقتنامه ها و يادداشت  تفاهم هاي  همكاري  بين ايران  و قطر، در گفت وگو با خبرنگاران  و در پاسخ  به  سئوالي  در خصوص  موضع قطر در خصوص  فعاليتهاي  صلح  آميز هسته اي  ايران ، عنوان  كرد.
به گزارش ايرنا، حمد بن  خليفه  آل  ثاني  افزود: قطر تأكيد دارد كه  استفاده  از فناوري  صلح آميز و نيروگاههاي  هسته اي  براساس  قوانين  آژانس  بين المللي  انرژي  هسته اي  صورت  گيرد.امير قطر همچنين  سفر به  جمهوري  اسلامي ايران  را فرصت  بسيار خوبي  براي تقويت  روابط دو كشور و گسترش  مناسبات  دو جانبه  بين  تهران  - دوحه  دانست  و اظهار اميدواري  كرد با موافقتنامه ها و يادداشت  تفاهم هايي  كه  در اين  سفر به  امضاي  مقامات  دو كشور رسيد، روابط ايران  و قطر در سطوح  مختلف  اقتصادي  و سياسي ، بيش  از پيش  تعميق  يابد.
رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  نيز در اين  مصاحبه  مشترك، روابط ايران  و قطر را تاريخي  و پايدار برشمرد و گفت : دو طرف  مصمم  به  گسترش  و توسعه  روابط در همه  زمينه ها هستند و براي  اين  منظور تلاش  مي كنند.
احمدي  نژاد تصريح  كرد: پيش  بيني  مي شود با سفر امير قطر به  جمهوري  اسلامي  ايران  كه  به  دعوت  اينجانب  انجام  شده است ، گامهاي  موثري  در جهت  گسترش و توسعه  روابط و مناسبات  داشته  باشيم .
احمدي  نژاد خاطرنشان  كرد: در مذاكراتي  كه  با امير قطر داشتيم ، توافق كرديم  كه  گسترش  روابط تهران  - دوحه  تحت  تاثير ساير عوامل  خارجي  قرار نگيرد.
امير قطر، پيشرفت صنايع دفاعي ايران را ستود
سردار سرتيپ  مصطفي  محمد نجار وزير دفاع  و پشتيباني  نيز روز گذشته  با امير قطر ديدار و گفت وگو كرد.
در اين  ديدار وزير دفاع  با اشاره  به  روابط ديرينه ، علايق  و منافع  مشترك  دو كشور بر گسترش  و توسعه روابط دفاعي  ميان  ايران  و قطر تأكيد كرد.
سردار نجار در اين  ديدار خاطرنشان  كرد: جمهوري  اسلامي ايران  مصمم  است با همكاري  و مشاركت  ساير كشورهاي  منطقه ، خليج  فارس  را به  امن ترين  منطقه  جهان  تبديل  كنند.
وي  همچنين  بر هوشياري  رهبران  كشورهاي  منطقه  در مسايل  امنيتي  و سياسي كشور عراق  تأكيد كرد و خواهان  تداوم  كمك  جهت  تقويت  امنيت  اين  كشور به دور از هرگونه  اشغالگري  شد.
امير قطر در اين  ديدار از پيشرفت  علمي ، صنايع  نظامي و دفاعي  ايران ابراز خرسندي  كرد و خواستار تداوم  همكاري هاي  دفاعي  جمهوري  اسلامي ايران  و قطر شد.
استقبال وزير خارجه ايران از سرمايه  گذاري قطر
در ادامه برنامه هاي ديدار امير قطر در كشورمان، ديروز منوچهر متكي وزير امور خارجه هم با وي ملاقات و طي آن اهم تفاهمات پنجمين كميسيون همكاري هاي مشترك اقتصادي دو كشور و تحولات منطقه اي مورد گفتگو قرار گرفت. به گزارش مهر، شيخ حمد بن خليفه آل ثاني امير قطر، سياست دولت قطر را ارتقاي مناسبات ميان تهران و دوحه در كليه زمينه ها برشمرد و گفت: روابط ايران و قطر بايد الگوي مناسبات در منطقه باشد.
وي همچنين ابعاد مثبت اين همكاريها در مناسبات ميان كشورهاي اسلامي را حائز اهميت بر شمرد و اظهار داشت: ديدگاه و عزم مشترك براي پيشبرد مناسبات و همكاريهاي منطقه اي و مشورت هاي نزديك ميان دو كشور ، روند همكاريها را تسريع و گامهاي جديد را امكان پذير مي سازد.
وزير امور خارجه كشورمان كه رياست طرف ايراني كميسيون همكاريهاي مشترك اقتصادي را بعهده دارد، ضمن برشمردن رئوس توافقات بعمل آمده در اجلاس پنجم، از سرمايه گذاري شركت هاي قطري در پروژه هاي مختلف استقبال كرد. ايشان توافق طرفين براي ديدارهاي منظم وزارت خارجه براي رايزني هاي مستمر در خصوص تحولات دوجانبه و منطقه اي را مهم توصيف كرد.
متكي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران خواهان استفاده از ظرفيتهاي عظيم منطقه براي تامين امنيت و تقويت همكاريهاي منطقه اي در ابعاد مختلف مي باشد و تقويت تماس و گفتگو و همكاريهاي درون منطقه اي راهكار مفيد براي استفاده از ظرفيت عظيم منطقه براي توسعه است.
اشغال عراق سرمنشأ مشكلات امنيتي
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و شيخ حمدبن خليفه آل ثاني امير قطر صبح ديروز با يكديگر ديدار و پيرامون مسائل دوجانبه و منطقه گفت و گو كردند.
به گزارش مهر، آيت الله  هاشمي رفسنجاني اتحاد كشورهاي حوزه خليج فارس در تامين امنيت منطقه را مهم ارزيابي كرد و اشغال عراق را سرمنشأ مشكلات امنيتي منطقه عنوان كرد و گفت: اشغالگران در عراق درس كافي گرفته اند كه اتكاي صرف به تجهيزات نظامي و نيرو براي تامين منافع و امنيت كفايت نمي كند.
وي همچنين حضور كشور قطر در شوراي امنيت را به نفع كشورهاي عربي، اسلامي و منطقه خليج فارس عنوان كرد.
در اين ديدار شيخ حمدبن خليفه آل ثاني روابط دو كشور را مطلوب و رو به گسترش خواند و تصريح كرد: اميدوارم در اين سفر با تشكيل كميته مشترك اقتصادي ميان دو كشور، شاهد رشد روابط قطر و جمهوري اسلامي ايران باشيم.
امير قطر با اشاره به استفاده ايران از انرژي هسته اي و مخالفتهايي كه توسط برخي قدرتها با آن مي شود، راه برون رفت از اين مسئله را مذاكره و تعديل مواضع طرفين عنوان كرد و گفت: عدم اظهارات تحريك آميز از سوي طرفين موضوع و فعاليت ايران براي رايزني با كشورهاي منطقه مي تواند فرصت را براي سوء استفاده برخي از اوضاع فعلي و تلاش براي ناامن جلوه دادن اين منطقه بگيرد.

افتتاح قريب الوقوع كنسولگري ايران در بصره
ايسنا: خبرگزاري عراق به نقل از كاردار ايران در بغداد گزارش كرد كه به زودي كنسولگري تهران در بصره افتتاح خواهد شد.
حسين ذوالانوار، كاردار ايران در بغداد اعلام كرد كه به منظور تحكيم روابط دو كشور و تسهيل دريافت ويزا براي شهروندان عراقي جهت سفر به ايران كنسولگري ايران در بصره به زودي افتتاح مي شود.به گفته ذوالانوار، كنسولگري ايران در بصره و همچنين كنسولگري اين كشور در كربلا از سال ۱۹۸۰ يعني آغاز جنگ عراق و ايران از سوي رژيم صدام بسته شد.

حضور رئيس جمهور در منزل استاد شهيدمرتضي مطهري
ايسنا: محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور دوشنبه شب در آستانه سالروز شهادت استاد شهيد مرتضي مطهري و روز معلم در منزل اين شهيد بزرگوار حضور يافت و با همسر، فرزندان و اعضاي خانواده استاد مطهري ديدار كرد.
رئيس جمهور در اين ديدار ضمن ابراز ارادت به استاد مطهري با اشاره به خدمات ارزشمند ايشان به اسلام ناب محمدي(ص) و نظام جمهوري اسلامي، نقش بسيار مهم شهيد مطهري را در انقلاب اسلامي يادآور شد و گفت: كساني كه افكار بلند اين شهيد را بر نمي تابيدند، افرادي وابسته و نوكر استكبار بودند كه تصور مي كردند با حذف فيزيكي ايشان به اهداف خود مي رسند، اما شهادت استاد مطهري موجب شد افكار و نظريات اين شاگرد برجسته امام خميني(ره) بيش از هميشه در جامعه مطرح و منشاء اثر شود و اين اثرگذاري با گذشت ۲۷ سال همچنان ادامه دارد.
در اين ديدار كه سخنگوي دولت، معاون اجرايي رئيس جمهور، رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران، وزير علوم، تحقيقات و فناوري و معاونان وي و دبير هيات دولت، حضور داشتند، همسر شهيد مطهري، خاطراتي از مبارزات، تلاش هاي علمي و نحوه شهادت اين استاد بزرگ و دشمني هاي برخي مغرضان با وي را بيان كرد.

وزير كشور:
حمله آمريكا به ايران بعيد است
ايرنا: وزير كشور جمهوري  اسلامي ايران  گفت : بعيد مي دانم  آمريكا به  ايران  حمله كند.حجت الاسلام  مصطفي  پورمحمدي  صبح  ديروز در اهواز افزود: با اين  وجود هيچگاه  نبايد از اقدامات  احتياطي  و پيشگيرانه در اين باره  غافل  بمانيم .وي  تأكيد كرد: دشمن  همواره  خطرآفرين  بوده  و اين  وظيفه  ماست  كه  هوشيارباشيم  و اجازه  ندهيم  اتفاقي  بيفتد.
وزير كشور، وضع  كنوني  امنيت  در خوزستان  را بهتر و مناسب  ارزيابي  كرد وگفت : اميدواريم  وضع  امنيت  در اين  استان  با اقدامات  به  عمل  آمده  بهتر از گذشته  شود و ديگر شاهد اتفاقاتي  كه  پارسال  خوزستان  اتفاق  افتاد، نباشيم .
وزير كشور كه به همراه  هياتي  به  خوزستان  سفر كرده ، صبح  ديروز با نماينده  ولي  فقيه  در خوزستان  و امام  جمعه  اهواز ديدار و گفت  وگو كرد.قرار است،  در جريان  سفر وزير كشور به  خوزستان  بازارچه  مرزي  چزابه  درغرب  خوزستان  و هم  مرز با استان  ميسان  عراق  به  طور رسمي افتتاح  و كار ساخت بزرگترين  پل  كابلي  كشور در اهواز بر روي  رودخانه  كارون  آغاز شود.

مهندس آقازاده خبر داد
كشف معادن جديد اورانيوم
000501.jpg
گروه سياسي: پس از اعلام خبر خوش هسته اي مبني بر دستيابي ايران به چرخه كامل سوخت هسته اي، منابع خبري مدتي است كه از اخبار خوش هسته اي ديگري خبر مي دهند.
مهندس آقازاده نيز روز گذشته با اشاره به كشف و استخراج ذخاير اورانيوم در كشور گفته است: معدن اورانيوم بندرعباس در مقايسه با ساغند يزد، معدني روباز است و از اين نظر سرمايه گذاري اندكي را براي هزينه جمع آوري انتقال سنگ معدن در بر مي گيرد.
وي درخصوص ميزان ذخاير اين معدن گفت: اين معدن هنوز شناسايي كامل نشده است، اما شناسايي هاي اوليه حكايت از ذخاير قابل توجه در اين معدن دارد. همچنين برنامه اكتشافي و طراحي اين معدن درحال انجام است.
آقازاده در گفتگو با ايسنا ادامه داد: برآورد اوليه از محصول كيك زرد در معدن بندرعباس ۳۰ تن در سال است.
برنامه ريزي ايران براي شناسايي جامع ذخاير اورانيوم كشور
وي درخصوص ديگر معادن اورانيوم در كشور نيز ابراز داشت: كارشناسان سازمان انرژي اتمي در حال برنامه ريزي براي شناسايي جامع از ذخاير اورانيوم كشور هستند كه پيش بيني مي شود سرمايه گذاري وسيعي را در نقاط مختلف كشور داشته باشيم. وي گفت: پيش بيني هاي موجود شامل مناطقي در آذربايجان، شمال خراسان، مركز ايران و بندرعباس است.
مناقصه هاي هسته اي تا دو ماه آينده
معاون رئيس جمهور درباره دو مناقصه اي كه بنا بود درسال جاري براي تاسيس دو نيروگاه اتمي ديگر در كشور انجام شود، اظهار داشت: اسناد اين مناقصه ها در حال تهيه است و احتمالا تا دو ماه آينده آماده و به شركت ها و كشورهاي مختلف براي بررسي ارايه مي شود.
آقازاده از اختصاص ۲۰۰ ميليون دلار براي پيش پرداخت اين دو مناقصه در سال ۸۵ از سوي دولت خبر داد و افزود: براساس پيش بيني كه در بودجه سال ۸۵ شده بود، اين مبلغ براي پيش پرداخت مناقصه ها در نظر گرفته شده كه با تصويب دولت در اختيار سازمان انرژي اتمي قرار گرفت.
وي ادامه داد: براساس تبصره اي در مصوبه بودجه پيش بيني شده است كه اگر اين مناقصه ها محقق نشد، اين مبلغ به خزانه برنگردد و براي نيروگاه بوشهر استفاده  شود كه اين نشاندهنده انعطاف مجلس براي پيشبرد اهداف سازمان انرژي اتمي است.
آبشار ۳۰۰۰ تايي در دست اجرا
رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به برنامه ايران تا پايان سال جاري براي تحقق آبشار ۳۰۰۰ تايي اظهار داشت: در زنجيره ۱۶۴ تايي، آزمايشات متفاوتي انجام مي دهيم و تجربيات مان را نيز تكميل خواهيم كرد.
وي تأكيد كرد: اين زنجيره تاثير بسزايي در تحقيقات هسته اي داشته است. همچنين براي اجراي آبشار ۳۰۰۰ تايي عمليات ساختماني و آماده سازي دستگاه هاي سانتريفوژ درحال انجام است.
معادن كشف نشده زياد است
از سوي ديگر معاون تحقيقات و فناوري سازمان انرژي اتمي هم از كشف چند معدن جديد اورانيوم در نقاط مختلف كشور خبر داد.
به گزارش مهر، دكتر محمد قنادي معاون تحقيقات و فناوري سازمان انرژي اتمي كشور در دومين همايش و نمايشگاه حمايت هاي مردمي از دستاوردهاي صلح جويانه هسته اي كه در دانشگاه قم برگزار شد طي سخناني با اعلام اين خبر تصريح كرد: در حال حاضر فقط يك سوم كشور در رابطه با اكتشافات، بررسي شده و بقيه معادن در حال بررسي است.
وي همچنين به وجود هزار و ۱۰۰ تن اورانيوم در معادن ساغند اشاره كرد و در ادامه يادآور شد: خوشبختانه خبرخوشي كه داريم اين است كه در حال حاضر معادن زيادي اورانيوم در قسمت هاي مركزي كشور شناسايي شده كه اقدام براي كشف آن در حال بررسي است.
وي گفت: اورانيوم به شكلي در دنيا پراكنده شده كه نمي توان گفت در يك نقاط خاصي قرار گرفته و ممكن است در ايران نيز معادن زيادي از اورانيوم باشد كه كشف نشده است.

رايزني ها در باره پرونده ايران ادامه دارد
دو هيات اروپايي در تهران
گروه سياسي: ديروز تهران كانون رايزني هاي سياسي اروپائيان بود؛ رئيس كميسيون روابط خارجي پارلمان آلمان و چند مقام كميسيون اروپايي در ديدارهاي خود به بحث درباره برنامه اتمي ايران پرداختند.
در پاريس هم كشورهاي ۱+۵ گرد هم آمدند تا موضع خود را در برابر ايران هماهنگ سازند؛ هر چند يك مقام ناشناس از تهيه پيش نويس قطعنامه تازه انگليس و فرانسه عليه ايران در شوراي امنيت خبر داده است.
علي لاريجاني چندروز ديگر به آنكارا مي رود، سفري كه پيشتر به تعويق افتاده بود و نامه محمدجواد ظريف در نيويورك هم هنوز به دفتر كوفي عنان نرسيده، واكنش نماينده آمريكا در سازمان ملل را برانگيخت.
بازتاب  نامه ظريف به عنان
نامه  جواد ظريف به كوفي عنان كه از وي خواسته است عليه تهديدهاي آمريكا از جمله احتمال حملات هسته اي درباره  ايران اقدام كند، نماينده  آمريكا در سازمان ملل را به واكنش واداشت.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري كويت، جان بولتون، نماينده  آمريكا در سازمان ملل گفت: اگر ايران مي خواهد كه مانند ساير كشورها با اين كشور رفتار شود، بايد رفتارش را در قبال تروريسم و تقاضاهاي هسته ايش تغيير دهد.
وي همچنين در جمع خبرنگاران بار ديگر ادعاهاي تكراري آمريكا عليه كشورمان مبني بر پيگيري برنامه  تسليحاتي هسته اي و حمايت از تروريسم را تكرار كرد.
بر اساس اين گزارش، دفتر عنان تاكنون به اين نامه پاسخ نداده و گفته است كه عنان هنوز نامه  ياد شده را دريافت نكرده است.
سفر لايجاني به آنكارا
وزارت امور خارجه  تركيه نيز اعلام كرد كه علي لاريجاني به منظور مذاكره درباره  برنامه  هسته اي ايران در تاريخ هشتم ماه مه (۱۸ ارديبهشت)  به آنكارا سفر خواهد كرد.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، وزارت امور خارجه  تركيه در بيانيه اي اعلام كرد:علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در اين سفر با رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه ، عبدالله گل، وزير امور خارجه و ايگيت آلپاگون، رييس شوراي امنيت ملي اين كشور ديدار خواهد كرد.
مقامات كميسيون اروپا در تهران
هياتي متشكل از سه مقام كميسيون اروپا، كه سه شنبه براي سفري سه روزه به ايران آمده اند، مي خواهند درباره تعامل سازنده با ايران با مقامات ايراني گفتگو كنند.
«پاتريك لوران» رييس بخش مسايل ايران، عراق، كشورهاي حوزه خليج فارس و يمن در كميسيون اروپا، رياست اين هيات را دراين سفر به عهده دارد.
سخنگوي كميسيون اروپا اخيرا اعلام كرد كه اتحاديه اروپا خواستار ادامه گفتگو با تهران است اما با توجه به بن بست اخير در زمينه برنامه هسته اي ايران، تعميق روابط ممكن نيست.
كميسيون اروپا به نمايندگي از جانب ۲۵ كشور عضو اتحاديه اروپا، هدايت مذاكرات مربوط به موافقتنامه تجارت و همكاري با تهران را به عهده دارد.
آخرين دور اين مذاكرات در تابستان سال گذشته برگزار شد و اختلاف نظرها درباره برنامه هسته اي ايران، اين مذاكرات را متوقف كرد.
بازگشت به مسير عادي
بروجردي هم اعلام كرد در ديداربا همتاي آلماني اش روبرشت پولنز، پيشنهاد شده كه در صورت خارج شدن موضوع ايران از شوراي امنيت، مجلس شوراي اسلامي در يك تعامل منطقي، مقدمات حل كليه ابهامات ميان ايران و آژانس را فراهم كند.
علاءالدين بروجردي در گفتگو با مهر، با اشاره به سفر صبح امروز همتاي آلماني اش به تهران گفت: در اين ديدار در زمينه مسائل هسته اي ابعاد مختلف موضوع و اقدامات جمهوري اسلامي ايران در جهت اعتماد سازي و رفع ابهامات از جمله تعليق دوونيم ساله داوطلبانه فعاليتهاي فن آوري هسته اي صحبت شد و اين نكته مطرح گرديد كه با توجه به اينكه طرف مذاكره سه كشورآلمان و فرانسه و انگليس بوده اند اين انتظار وجود داشت كه در پي اقدامات اعتماد ساز ايران موضوع در بستري عادي مورد بررسي قرار گيرد.
به گفته بروجردي طرف آلماني نيز در اين مذاكرات بر ضرورت حل معضل از طريق ديپلماتيك تاكيد داشت و درعين حال بر اجراي قطعنامه شوراي حكام اصرار ورزيد و در مقابل بطور مشخص پيشنهاد شد اگر پرونده ايران در مسير عادي قرار گيرد طبيعتا نتيجه آن گسترش همكاريها خواهد بود.
وي اعلام كرد دراين ديدار پيشنهاد شد كه در صورت قرار گرفتن پرونده ايران در مسير عادي و خارج شدن موضوع آن از شوراي امنيت، مجلس شوراي اسلامي نيز آمادگي دارد كه در يك تعامل منطقي مقدمات حل كليه ابهامات ميان ايران و آژانس را فراهم كرده و موضوع را به سمت عادي شدن هدايت كند.
پيش نويس قطعنامه
خبرگزاري كيودو به نقل از منابعي در شوراي امنيت نوشت: انگليس و فرانسه عناصري از اولين پيش نويس قطعنامه اي كه از ايران مي خواهد فعاليت هاي غني سازي اورانيوم را متوقف سازد، به چين و روسيه ارايه كرده اند.
به گزارش ايسنا، اين خبرگزاري به نقل از منابع ياد شده كه به علت حساسيت موضوع خواستند نام شان فاش نشود، افزود: ما عناصري از پيش نويس قطعنامه را ارايه كرده ايم.
اين اقدام پس از انتشار گزارش محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره ايران انجام شد كه اعلام كرد ايران به درخواست ها، براي توقف فعاليت هاي غني سازي پايبند نبوده است.
آمريكا اعلام كرده است كه انتظار دارد شوراي امنيت قطعنامه اي الزام آور از نظر حقوقي درباره  ايران تصويب كند كه از تهران بخواهد تا پايان ماه جاري ميلادي فعاليت هاي غني سازي را متوقف سازد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |