شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۷ - May 6, 2006
نقد و بررسي بازي «رانندگي در تهران»
با هوتن ، سيا ساكتي و داود خطر همبازي شويد
بازي رانندگي در تهران را به عنوان اولين بازي ايراني مي توان نام برد كه از يك موتور گرافيكي ايراني استفاده شده
باگ در بازي به وفور مشاهده مي شود براي همين رندر بازي پايين آمده
000789.jpg
ميثم كريمپور:بازي رانندگي در تهران توسط شركت سميع رايان پرداز طراحي شده و ناشر آن راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ است و به عنوان اولين بازي ايراني مي توان نام برد كه از يك Engine (موتور گرافيكي) ايراني استفاده شده است. در اين بازي از اسپانسرهاي زيادي كمك گرفته شده و تبليغات در آن بيداد مي كند! به طوري كه گويي ملاك اصلي ساخته شدن آن، معرفي كالاهاي ايراني به بازي كننده بود!
داستان اين بازي از ماجراهاي هوتن و داداش سيا استخراج شده و محمد حسيني نيز در آن حضور دارد. آقاي حسين صاحب يك آژانس كرايه اتومبيل است كه در آن هوتن با فك و فاميلش و سيا نيز به همراه اعضاي خانواده و بستگانش مشغول به كار هستند و هر يك خود را رانندگاني متبحر مي دانند.
اين بازي از دو سناريوي متصل به هم طرح ريزي شده است و براي همين منظور، شما مي توانيد با كاراكتر هوتن از سناريوي قهوه خانه شروع كنيد و يا اين كه با سيا از سناريوي آژانس. با هر كدام كه بازي را آغاز كنيد پايان هاي متفاوتي مشاهده خواهيد كرد كه اين مورد شايد يكي از نكات قوي بازي باشد كه موجب كشش در آن مي شود. همان طور كه قبلاً اشاره شد اين بازي از يك موتور گرافيكي ايراني بهره مي جويد كه توسط مبتكران ايراني طراحي و از آن در بازي استفاده شده است.
بيش از اين به حاشيه نمي رويم و به گرافيك خود بازي اشاره مي كنيم. در نگاه اول گرافيك بسيار ساده و كارتوني به نظر مي آيد كه در آن بافت اجسام بسيار با بي دقتي طراحي شده است كه تنها شايد بتوان گفت گرافيك اتومبيل هاي استفاده شده در بازي كمي منطقي تر طراحي شده و تا حدودي زيبا جلوه مي كنند. در طراحي محيط و محيط خارج از ماشين به هيچ عنوان خوب كار نشده و بيشتر اجسام حس يك بازي دو بعدي را به بازيگر القا مي كند تا يك بازي سه بعدي!!
نورپردازي اين بازي در پايين ترين حد مي باشد و از سايه گذاري به هيچ عنوان استفاده نشده است. گويا موتور طراحي شده توانايي اجراي pixel shadier را نداشته يا اين كه تيم سازنده آن، بر روي نورپردازي و سايه گذاري زماني را صرف نكرده اند!!
باگ در بازي به وفور مشاهده مي شود و همين امر موجب پايين آمدن رندر بازي شده و از نظر گرافيكي مشكلات بيشتري به چشم مي خورد. يكي از مشكلات ديگر در تنظيمات بازي است كه شما امكان تنظيم جزئيات گرافيكي را نداريد و فقط يك تنظيم از پيش تعيين شده را در اختيار داريد كه اين مورد در ساير قسمت هاي ديگر نيز همانند صدا و كنترل و... صدق مي كند كه تمامي آنها پيش فرض هستند و كاربر هيچ اختياري در تغيير آنها ندارد!
از نظر فيزيك واقع گرايي، بازي حرفي براي گفتن ندارد چون براي اتومبيل شما در هنگام بر خورد با اجسام اطراف، هيچ گونه صدمه اي وارد نمي شود و اين مورد با در نظر گرفتن اهداف سازنده كه آموزش نكات ايمني مي باشد كمي متناقض به نظر مي رسد، چون اين مورد مي بايست در بازي گنجانده مي شد تا بازي كنندگان ايراني متوجه عواقب سرعت بالا در بزرگراه ها باشند!!
موسيقي منوي بازي از يك ريتم جالب و خوبي استفاده شده است. صداي محمد حسيني به عنوان خواننده حس يك بازي رانندگي را در گيمر ايجاد مي كند. موزيك در حين رانندگي بارها شنيده مي شود كه بعد از سپري شدن مدتي، بسيار خسته كننده و تكراري به نظر مي آيد.
كاش سازنده ها به اين نكات بيشتر توجه مي كردند كه موزيك منو بايد با موزيك در حين اجراي بازي متفاوت باشد و ما اين مورد را در تمام بازي هاي روز دنيا مشاهده مي كنيم. البته از چندين تراك  كوتاه در بعضي از مراحل استفاده شده است كه چنگي به دل نمي زند اما همان طور كه اشاره كرديم موسيقي منوي بازي نسبتاً خوب و زيبا كار شده است.
شما در اين بازي پنج نوع اتومبيل در اختيار داريد كه همگي آنها جزو يك شركت خاص خودروسازي مي باشند و اين تعداد بسيار كم هستند. صداگذاري محيط جالب كار نشده ولي صداي ترمز، رينگ و لاستيك ها در هنگام رانندگي بهتر انجام شده و طبيعي تر از صداگذاري محيط اطراف جلوه مي كند.
حرف آخر
با تمام تفاسيري كه ارائه شد و خرج هاي ميليوني كه اين بازي براي دولت در پي داشت، به مراتب انتظار بيشتري از اين بازي مي رفت كه متأسفانه با آن تبليغاتي كه در مورد موتور پايه  بازي و گرافيك بازي ارائه شده بود فاصله زيادي دارد و به هيچ عنوان رضايتمند نيست!
اما به عنوان بازيگر كامپيوتر ايراني از سميع رايان پرداز به خاطر ساختن يك بازي كاملاً ايراني تشكر مي كنيم و اميدواريم كه بازي «رانندگي در تهران» جرقه اي باشد براي ساختن بازي هاي بزرگ ايراني كه بتوان آنها را جايگزين مناسبي براي بازي هاي روز دنيا دانست.

نقض حريم خصوصي اعتراض
عليه شناسايي كاربران اينترنتي
گروه علمي فرهنگي:اوايل هفته جاري اعلام شد پايگاه مركزي فيلترينگ ايران با قابليت شناسايي كاربران اينترنت و ذخيره تمام مراجعات آنها به سايت ها، طي روزهاي آينده فعاليت خود را به طور آزمايشي آغاز خواهد كرد و فقط براي فيلترينگ سايت هاي غيرمجاز راه اندازي مي شود.
اين مركز به منظور يكسان سازي فيلترينگ سايت هاي غير مجاز در سراسر كشور و بومي سازي نرم افزار آن- كه سالانه نزديك به ۵۰۰ هزار دلار صرفه جويي ارزي براي كشور دارد- راه اندازي مي شود.
مدير عامل يك شركت ارائه دهنده خدمات اينترنتي(ISP) روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه ايرنا گفت كه اين اقدام حيطه خصوصي افراد را در اينترنت تنگ تر مي كند و شايد نتايج خوبي در پي نداشته باشد.
اگر شناسايي كاربران از طريق IP و ذخيره تمام مراجعات آنها به سايت ها در شرايط خاص مانند مسائل امنيتي باشد ممكن است كارساز باشد، اما اگر در تمامي موارد باشد، نتيجه مناسبي نخواهد داشت. اقدامات انجام شده در هر كشور بنا بر مقرراتي است كه در آن جامعه حكمفرماست و اجراي آن بستگي به سياستگذاري هاي مسئولان دارد.
مدير عامل شركت فناوري اطلاعات نيز با اشاره به اينكه مرحله آزمايشي اين طرح تا دو هفته آينده به بهره برداري مي رسد، تصريح كرده بود كه اين مركز تنها براي فيلترينگ سايت هاي غير مجاز به كار گرفته مي شود. وي گفته بود كه هدف اصلي از راه اندازي پايگاه، بومي سازي اين فناوري است.

نپستر دوباره شروع كرد
000783.jpg
ايرنا: نپستر كه زماني اصلي ترين سايت دانلود فايلهاي موسيقي در اينترنت محسوب مي شد، هم اكنون براي بازگشت به روزهاي اوج خود و براي رقابت هرچه بيشتر با خدمات مشابه آي تيونز اپل، امكان گوش كردن به بيش از ۲ميليون ترانه موسيقي را به صورت رايگان در وب سايت خود فراهم كرده است.
به گزارش رويترز، خدمات جديد نپستر كه هزينه هاي آن از طريق تبليغات اينترنتي تأمين خواهد شد، نتيجه چندين ماه مذاكرات اين شركت با شركتهاي بزرگ ضبط و پخش موسيقي است كه در پي اين مذاكرات، نپستر بخشي از درآمدهاي ناشي از تبليغات موجود در وب سايت خود را بدين شركتها ارائه داده و امكان گوش دادن ترانه هاي موسيقي را نيز به صورت رايگان در اختيار كاربران قرار خواهد داد. نپستر در كنار اين خدمات رايگان، خدمات فروش ترانه هاي موسيقي را نيز همچنان ارائه خواهد كرد.
كارشناسان عقيده دارند ارائه امكان گوش دادن به ترانه هاي موسيقي دلخواه به صورت رايگان، كاربران بسياري را به سوي اين وب سايت جلب كرده و اين امر در آمار فروش فايلهاي ام پي تري همين شركت تأثير مثبت فراواني خواهد داشت.
بر طبق اين خدمات جديد، كاربران تنها بايد به وب سايت نپستر رفته و بدون نياز به دانلود هيچ نرم افزار اضافي، با استفاده از مرورگر خود به ترانه هاي مورد علاقه شان گوش بدهند. خدمات نپستر هم اكنون پس از خدمات آي تيونز شركت اپل، دومين سايت موفق فروش موسيقي در اينترنت محسوب مي شود.
سايت اينترنتي نپستر كه زماني به عنوان نخستين و پر طرفدارترين شبكه به اشتراك گذاري رايگان فايلهاي موسيقي ديجيتالي در اينترنت با روش پير تو پيرPeer to Peer مطرح بود، در سال ۲۰۰۱و پس از سه سال فعاليت با حكم دادگاه به علت نقص قانون حق مالكيت معنوي، تعطيل شد.
پس از مسدود شدن سايت نپستر به حكم دادگاه، شركت راكسيو در سال ۲۰۰۲اين شركت ورشكست شده را خريداري كرد و آن را به يك مركز دانلود قانوني و پولي ترانه هاي موسيقي از اينترنت بدل نمود. هم اكنون خدمات فروش موسيقي ديجيتالي نپستر داراي آرشيوي شامل بيش از دو ميليون ترانه است و بسياري از علاقه مندان موسيقي از آن براي خريداري ترانه هاي مورد علاقه خود استفاده مي كنند.

عرضه ويندوز ويستا باز هم به تأخير افتاد
000795.jpg
ايرنا: شركت تحقيقاتي گارتنر اعلام كرد زمان ورود سيستم عامل جديد شركت مايكروسافت به بازار احتمالا باز هم با تاخير بيشتر مواجه خواهد شد.
به گزارش سي نت نيوز، در حالي كه مايكروسافت در ابتدا زمان عرضه ويندوز ويستا به بازار را اواخر سال ۲۰۰۶ اعلام كرده بود، اين شركت در ماه مارس گذشته زمان عرضه ويستا را به اوايل سال ۲۰۰۷ موكول كرد و هم اكنون محققان گارتنر زمان عرضه ويستا به بازار را حتي ديرتر از اين تاريخ پيش بيني كرده اند.
با وجود آنكه مقامات مايكروسافت همچنان بر تاريخ اعلام شده خود، يعني اوايل سال ۲۰۰۷ در زمينه ورود نسخه نهايي ويستا به بازار تاكيد مي كنند، اما محققان شركت گارتنر عقيده دارند اين واقعه مهم ديرتر از زمان ذكر شده به وقوع خواهد پيوست.
با توجه به آن كه مايكروسافت در سه ماهه دوم سال جاري دومين نسخه آزمايشي Beta 2) ) از ويندوز ويستا را منتشر خواهد كرد، كارشناسان عقيده دارند اين شركت به زمان زيادي براي رفع معايب گزارش شده توسط كاربران اين نگارش آزمايشي نياز خواهد داشت و به همين علت نمي تواند در زمان مقرر نسخه نهايي ويستا را وارد بازار كند.
ويندوز سيستم عامل مورد استفاده در بيش از ۹۰ درصد رايانه هاي شخصي جهان است و ورود نسخه جديد آن به بازار تأثير مستقيم بر بازار محصولات سخت افزاري و نرم افزاري مختلف در سرتاسر جهان خواهد داشت و از اين رو مشخص بودن زمان دقيق ورود اين سيستم عامل جديد مايكروسافت به بازار داراي اهميت فراواني است.

مجمع عمومي سنديكاي توليدكنندگان
فناوري اطلاعات ايران
ايرنا: مجمع عمومي سنديكاي توليدكنندگان فناوري اطلاعات براي انتخاب پنجمين دوره هيات رئيسه و بازرس سنديكا با حضور اعضا در مجتمع فرهنگي- ورزشي وزارت كار برگزار شد. در مجمع عمومي سنديكا، هيات رئيسه دوره چهارم، طي گزارشي به تشريح فعاليت هاي اجرايي- مالي خود طي دوره مسئوليتش پرداخت. سپس راي گيري براي انتخاب بازرس سنديكا و اعضاي هيات رئيسه برگزار شد.
در اين انتخابات، توليدكنندگان فناوري اطلاعات ايران، علي معيني و ابوالحسن شهراسبي را به عنوان بازرسان اصلي و علي البدل سنديكا انتخاب كردند. اعضاي سنديكاي توليدكنندگان فناوري اطلاعات ايران براي انتخاب اعضاي هيات رئيسه جديد به ترتيب به محمدحسين محبي ايراني، محمدرضا فراهاني، مسعود شنتيايي، احمد بيدآبادي و ويدا سينا راي دادند.
در اين انتخابات پورمختار و يوسفي به عنوان اعضاي علي البدل هيات رئيسه سنديكا انتخاب شدند. اولين جلسه پنجمين دوره هيات رئيسه سنديكاي توليدكنندگان فناوري اطلاعات، ابتداي هفته آينده برگزار خواهد شد.
در حال حاضر اعضاي رسمي سنديكاي توليدكنندگان فناوري اطلاعات،شاملي۵۰ شركت بوده و اعضاي غيررسمي، حدود ۸۰ شركت هستند.

آزمايشگاه جديد اروپا به ايستگاه فضايي متصل مي شود
000792.jpg
گروه علمي و فرهنگي: با تكميل ساخت آزمايشگاه علمي كلمبوس در قاره اروپا، اين مجموعه تجهيزات علمي در آينده نزديك به آمريكا حمل شده و از آنجا با يك سفينه رفت و برگشت(شاتل) به ايستگاه فضايي بين المللي ارسال خواهد شد.
به گزارش بي بي سي ، مقامات اروپايي از جمله آنگلا مركل صدراعظم آلمان با حضور در محل ساخت آزمايشگاه كلمبوس در شهر برمن آلمان، پايان كار ساخت اين آزمايشگاه علمي پيشرفته را گرامي داشتند.
آزمايشگاه ۱۳هزار كيلوگرمي كلمبوس در پايان ماه مه با يك هواپيماي باري به پايگاه فضايي كيپ كاناورال در فلوريداي آمريكا منتقل شده و در آنجا براي ارسال به فضا آماده خواهد شد. در مراسم پايان كار ساخت آزمايشگاه فوق پيشرفته كلمبوس علاوه بر مركل، برخي مقامات آژانس فضايي اروپا از جمله ژان ژاكس دوردين مدير اين آژانس نيز حضور داشتند.
آزمايشگاه يك ميليارد يورويي كلمبوس كه در آينده با اتصال به ايستگاه فضايي بين المللي به جزيي از اين ايستگاه تبديل خواهد شد، با همكاري ۴۰ شركت از ۱۰ كشور اتحاديه اروپا طراحي و ساخته شده  است. اين آزمايشگاه به منظور جاي گرفتن درون محفظه بار سفينه هاي رفت و برگشت آمريكا به شكل يك استوانه بزرگ ساخته شده است و به احتمال زياد در نيمه دوم امسال به فضا پرتاب خواهد شد.
پس از اتصال كلمبوس به ايستگاه فضايي، در مدت ۱۰سال عمر مفيد در نظر گرفته شده براي اين آزمايشگاه، دانشمندان مستقر در پايگاه هاي زميني با همكاري فضانوردان ساكن در ايستگاه، از آن براي انجام تحقيقات علمي در شرايط بي وزني، استفاده خواهند كرد.
اين آزمايشگاه استوانه اي شكل مجهز به تجهيزات توليد برق و سامانه خنك كننده مستقل و همچنين تجهيزات ارتباط صوتي و ويدئويي با زمين بوده و با قطر ۴‎/۵ متر در حدود ۷۵ متر مكعب فضا را براي جاي  گرفتن مجموعه اي كامل از تجهيزات پيشرفته علمي، فراهم خواهد كرد. ايستگاه فضايي بين المللي در سال ۱۹۹۸ و با همكاري ۱۶ كشور از جمله آمريكا، روسيه، كشورهاي اتحاديه اروپا، ژاپن و كانادا در مدار كره زمين قرار گرفت و از آن زمان عمليات ساخت و تكميل آن در فضا ادامه دارد و فضانوردان در آن به مطالعه و تحقيق مشغولند.

بازي هاي رايانه اي علت افزايش نزديك بيني
ايرنا: بازي هاي رايانه اي، درس خواندن در سنين پايين تر و داشتن والدين نزديك بين علت نزديك بيني نيمي از دانش آموزان چيني در مالزي است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، خبرگزاري برناما به نقل از نورهاني محي الدين رئيس مركز سنجش بينايي دانشگاه ملي مالزي اعلام كرد در كشور چند فرهنگي مالزي حدود۵۰درصد دانش آموزان چيني نزديك بين هستند .
اين ميزان در دانش آموزان مالايايي ۱۵و در دانش آموزان هندي۱۷درصد است. نورهاني گفت: علت اين موضوع دقيقا مشخص نيست، اما محققان در كنفرانس بين المللي سنجش بينايي كه در كوالالامپور برگزار شد تركيب ژنتيك و شيوه زندگي را علت نزديك بيني اين كودكان اعلام كردند. مردم سنگاپور كه در همسايگي مالزي قرار دارند و بيشتر جمعيت آن نژاد چيني است بدترين وضع بينايي را در جهان دارند. بطوري كه بيش از يك سوم از كودكان اين كشور نزديك بين هستند.
«ناتان افرون» پروفسور سنجش بينايي دانشگاه تكنولوژي كوئينزلند در استراليا كه در اين نشست حضور داشت گفت كه نژاد مي تواند يكي از عوامل نزديك بيني باشد، اما اين موضوع هنوز بايد بررسي شود.
اگر والدين عينكي باشند بنابراين احتمال استفاده از عينك در فرزندان آنها نيز وجود دارد. در مقايسه با كودكاني كه در مناطق روستايي زندگي مي كنند، كودكان مناطق شهري كه ساعت زيادي را صرف تماشاي تلويزيون و يا بازي هاي رايانه اي مي كنند، بيشتر احتمال دارد در سنين پايين نزديك بين شوند.

اختلالات خواب
ميثم كريم پور: از زماني كه بشر به ياد دارد همواره خواب و ماهيت رمزآلود آن مورد توجه بوده است. در قديم بعضي از خواب ها را حالت حد واسط مرگ و بيداري مي دانسته اند و برخي معتقد بودند كه فعاليت مغزي در خواب متوقف مي شود. در سال ۱۹۲۸ فعاليت الكتريكي مغز انسان براي اولين بار توسط Hans Bergr روانپزشك آلماني به ثبت رسيد.
در سالهاي ۱۹۳۹-۱۹۳۷ در دانشگاه هاروارد پايه هاي شناخت امواج مغزي در خواب توضيح داده شد. حال ديگر تصور بر اين نبود كه در موقع خواب فعاليت مغزي به طور كامل خاموش مي شود، بلكه برعكس در موقع خواب امواج مغزي به امواج آهسته و هماهنگي تبديل مي گردد و ...
به هر حال اگر شما علاقه مند به دانستن اطلاعات بيشتري در مورد خواب و دنياي پيچيده آن هستيد به شما توصيه مي كنيم حتماً به وبلاگ «اختلالات خواب» سري بزنيد؛ وبلاگي كه توسط پزشك متخصص اختلالات خواب بزرگسالان به روز مي شود.
در اين وبلاگ تمامي مطالب مربوط به اختلالات خواب به زبان ساده، به نگارش درآمده است. به عنوان نمونه در مطلبي تحت نام «تست خواب چيست؟» آمده است كه: يك تست خواب يا پلي سمنوگدام «سمنو= خواب» ضبط سيگنال هاي مختلف جهت تشخيص مراحل مختلف خواب و تقسيم بندي انواع اختلالات خواب است.
در موقع انجام تست خواب، فعاليت هايي كه در قسمت هاي مختلف بدن شما در زمان خواب اتفاق مي افتد «امواج مغزي، حركاتي عضلاني، حركات چشم ها، تنفس از دهان و بيني،  خروپف، ضربان قلب، حركات پاها» به وسيله صفحات كوچك فلزي «الكترود كه روي سر و بدن شما قرار مي گيرد ثبت مي شود.» كمربندهاي قابل انعطاف در اطراف قفسه صدري و شكم فعاليت تنفس شما را ثبت مي كنند.
سطح اكسيژن خون و ضربان قلب به وسيله گيرنده كوچكي كه روي انگشت شما قرار مي گيرد سنجيده مي شود. همچنين در زمان خواب از شما فيلمبرداري مي شود تا در صورت لزوم بعداً  با مراحل خواب و وقايع آن تطبيق داده شود.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |