شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۷ - May 6, 2006
مروري بر پروژه هاي نيمه كاره رشت در گفتگو با رئيس شوراي شهر
قصه ناتمام شهر باران هاي نقره اي
000831.jpg
000840.jpg
رشت - خبر نگار همشهري : رشت، شهر باران هاي نقره اي، مشكلات فراواني دارد.
شايد همين مشكلات موجب شده است كه در طول دوران فعاليت شوراي شهر،دو شهردار بر كنار شوند و كارهاي نيمه تمام، محول شود به مهندس ساغري،سومين شهردار منتخب شورا. اما شهر رشت چه مشكلاتي دارد؟ شايد پاسخ اين سئوال را در گفتگويي كه با «عاقل منش» رئيس شوراي شهر رشت، انجام داده ايم، پيدا كنيد.
گروه شهرستانها

* شنيده شده است كه شوراي شهر رشت تلاش هايي براي پذيرفته  شدن اين شهر به عنوان يك كلانشهر انجام داده است، در حالي كه مي دانيم جمعيت رشت ۵۰۰ هزار نفر است و براي كلانشهرشدن هنوز به ۵۰۰ هزار نفر ديگر نياز دارد؛ از اين رو، اين سئوال مطرح مي شود كه شما بر چه اساسي رشت را يك كلانشهر مي خواهيد ؟
- اين درست است كه جمعيت رشت ۵۰۰ هزار نفر است، اما به موجب آمار سازمان مديريت و برنامه ريزي و بررسي هاي انجام شده به وسيله كارشناسان، روزانه ۵۰۰ هزار نفر به اين شهر وارد مي شوند و مي دانيد كه فاصله شهرهاي اطراف به مركز استان بسيار نزديك است، بنابراين ساكنان شهرها و روستاهاي اطراف براي بسياري از امور خود به مركز استان مراجعه مي كنند. اين گونه است كه عملاً شهر رشت به يك ميليون نفر خدمات مي دهد، اما از ۵۰۰ هزار نفر عوارض دريافت مي كند به اين ترتيب مي بينيد كه براي به سرانجام رساندن پروژه هاي ناتمام نيازمند بهره مندي از اعتبارات ملي هستيم و دريافت اعتبار ملي متمركز در گرو تبديل شدن رشت به كلانشهر است. ما از همه مسئولان و به ويژه نمايندگان مردم رشت درخواست مي كنيم كه براي تحقق اين خواسته تلاش كنند.
* نبود يك طرح جامع، موجب ناكارآمدي شهرداري در حفظ بافت قديمي شهر و گرايش به اصول شهرسازي مدرن شده است؛ آيا براي حل اين مشكلات برنامه اي داريد؟
- با شما موافقم كه هيچگاه به تدوين طرح جامع براي شهر رشت توجه نشده است؛ در عين حال حدود يك ماه پيش شوراي شهر تصويب كرد كه احيا كنندگان بافت قديم، در بخش مسكن از پرداخت ۵۰ درصد عوارض معاف مي شوند و اين دقيقاً همان سياست وزارت مسكن است و با توجه به اينكه تسهيلات مناسبي است، بنابراين اميدواريم كه مورد توجه انبوه سازان قرار گيرد. آنان با دريافت مجوز از كميسيون ماده ۵ از اين تسهيلات بهره مند خواهند شد.
* يك مشكل ديگر؛ شهرداري براي ساماندهي فضاهاي شهري و از جمله تعريض خيابان ها طرح واحدي ندارد، مثلا در يك خيابان طرح عقب نشيني ساختمان ها با دو شيوه متفاوت اعمال شده است؛ آيا شهرداري براي ساماندهي به شهر برنامه از پيش تعيين شده اي ندارد؟
- منصفانه نيست كه اگر ناهمگوني در ساماندهي شهر وجود دارد، همه مشكلات را از جانب شهرداري ببينيم. مثلاً همين موضوع تعريض خيابان ها كه طرح آن بايد به تأييد يك كميسيون متشكل از نمايندگان شهرداري، مسكن و شهرسازي و ديگر سازمان هاي مرتبط برسد. بخشي از مصوبات اين كميسيون به دليل كمبود اعتبار معوق مانده است و از سوي ديگر هيچ طرح ديگري هم بدون مجوز كميسيون قابل تغيير نيست و شهرداري نمي تواند به تنهايي تصميم بگيرد.
* شهرداري در بخش گردشگري هم چند طرح در دست اجرا دارد كه هيچكدام تحقق نيافته اند كه از جمله مي توان به باغ پرندگان اشاره كرد، آيا هيچ عزمي براي به سامان رساندن اين طرح ها وجود دارد؟
- متأسفانه در زمان استاندار سابق از بعضي طرح ها حمايت نشد. يكي از اين موارد پروژه ايجاد يك مجتمع فرهنگي و تفريحي بزرگ، موسوم به پروژه عينك بود كه اجراي آن، قبل از سال ۷۰ به تصويب شوراي عالي شهرسازي رسيده بود اما نگاهي كه به اين پروژه شده بود، نگاهي دولتي بود و طبيعتاً اعتباري هم براي آن در نظر گرفته نشد و عملاً شهرداري ماند و يك طرح فرهنگي تفريحي، بدون امكانات مالي اگر چه ما هم بيكار ننشسته ايم و كار ساخت و ساز در اين پروژه احتمالاً با ۲ ميليارد تومان اعتبار شروع خواهد شد و در اين ميان بخش خصوصي نقش اصلي را ايفا خواهد كرد، از جمله يك شهروند گيلاني مقيم آمريكا پيشنهاد سرمايه گذاري در اين بخش را دارد و البته اين اولين و يا آخرين پيشنهاد نخواهد بود.
* اين سئوال بيشتر مردم رشت است: چرا اين همه تغييرات و عزل و نصب در سطح مديران شهرداري در رشت وجود دارد؟
- يكي از وظايف تعريف شده شوراي شهر بررسي عملكرد شهردار و در صورت لزوم استيضاح و عزل و نصب آنان است. با اين تفاصيل، پس از شكل گيري شورا، علت بركناري نخستين شهردار، عليرغم تجربيات ارزشمندش، بيگانگي او با نظام شورايي بود؛ شهردار دوم نيز كه تحصيل كرده رشته  شهرسازي و عمران بود، نتوانست خواسته شهروندان و شورا را برآورده كند. اميدواريم شهردار جديد بتواند ضمن تعامل با شورا در ارائه خدمات به شهروندان موفق عمل كند.
* خوب است مصاحبه را با مطلبي خوشايند به پايان ببريم؛ به عنوان رئيس شوراي شهر رشت چه خبر خوشي براي شهروندان داريد؟
- اميدواريم در سالجاري چند پروژه شهري را به اتمام برسانيم. يكي از اين پروژه ها، احداث پل روگذر ماشين رو در ميدان جانبازان است كه گره كور ترافيكي مناطق شرقي شهر را باز مي كند، اگرچه برنامه هاي ديگري براي پروژه هاي عمراني داريم كه اجراي آنها مستلزم بهره گيري از اعتبارات استاني و ملي است.

تلخ و شيرين صيد و صيادي در نوار ساحلي استان هرمزگان
كشتي هاي صيادي، دريا را كف 
روب و ماهي را جارو مي كنند
000837.jpg
000843.jpg
گروه شهرستانها: صيد سنتي از درياي جنوب و صيادان وابسته به آن در استان هرمزگان، اين روزها با مسائل و پيچيدگي هاي ناخواسته اي در قلمرو كار حرفه اي خود روبرو هستند و در نهايت، ناتوان از برخورد و حل گرفتاريها، چشم اميد به دولت و مسئولان استاني دوخته اند تا شايد راهكاري براي رفع گرفتاريهايشان انديشيده شود.
اين گزارش شرح مختصري از گلايه ها و دردمندي هاي آنهاست كه با همه جانكاهي، هنوز بارقه هاي اميد در زواياي آن پيداست. مسئولان استاني هم براي خود حرفها و استدلال هايي دارند كه شنيدني است.
***
... از روزي  كه  چشم  بازكردم  خود را وابسته  به  دريا ديدم .
دريا مثل  خشكي محل  بازي  من  بود و اگر روزي  دريا نروم  و دريا نبينم  ،خواب  نمي روم .
... زماني  كه  هيچ  گونه  امكانات  اوليه  براي  صيد و صيادي  نبود و باتجربه  و نگاه  به  ماه  و خورشيد، شرايط آب هوايي  دريا را تشخيص  مي دادم  و دل  به  دريا مي زدم  و تا امروز با امكانات  جديد ناوبري  و راهنماي  صيد، به  صيد و صيادي  پرداخته ام .
... گاهي  در حين  صيد، گرفتار توفان  مي شدم  و تا هنگامي كه  به ساحل  مي رسيدم ، صد بار دعا و راز و نياز مي كردم .
دريا مثل  زمين  كشاورزي  كه  هر فصلي  موقع  برداشت  يك  محصول  است ، فصل  صيد خاصي  دارد.
ماهي  گاريز، شوريده ، سنگسر، سرخو، هامور، شيرماهي ، ميگو،... اينها بخشي  از گفته هاي  مسيب  بقاپور ، دريانورد ۷۰ ساله  هرمزگاني  است كه  با زبان  محلي  بندري  با خبرنگار ايرنا در بندرعباس  به گفت و گو نشسته است.
اين  صياد پير  كه  بعنوان  بزرگ  صيادان  معروف  است ، از كمبود صيد ماهي  در دريا تا تاثير كاهش  صيد بوسيله  كشتي هاي  صنعتي  و افتادن  محصول  صيادان  به دست  واسطه ها(قمادها) يك دنيا درددل دارد .
بقاپور مي گويد: تا زماني  كه  كشتي هاي  صنعتي  به  ميدان  كارزار صيد نيامده بودند، روزگار خوبي  داشتيم  از دريا و صيد راضي  بوديم  اما همين  كه اين  كشتي ها آمدند، صيد سنتي  ذليل  و گرفتار شد.
وي  افزود: كشتي هاي  صنعتي  همه نوع  آبزي  صيد مي كنند و بصورت  كف  روب  از ته دريا ماهي  جارو مي كنند طوري  كه  در برخي  از مناطق  در دريا سنگ هاي  زينتي كه  محل  تخم گذاري  ماهيان  است ، وجود ندارد.بقاپور گفت : امروز قيمت  همه  لوازم  و ادوات  صيد آزاد است  و تهيه  آن از عهده صياد خارج  است . پارسال  براي  خريد يك  موتور لنج  به  يك  ميليارد و ۶۰۰ ميليون ريال  اعتبار نياز داشتم  كه  تنها ۸۰۰ ميليون  ريال  آن را توانستم  از طريق منابع  بانكي  تامين  كنم .
اين  صياد گفت : زماني  يك  لنج  صيادي  ماهانه  ۲۴ ميليون  ريال  درآمد داشت ، ولي  حالا به  ۱۰ميليون  ريال  هم  نمي رسد و با هزينه هاي  زياد و ۱۰نفر ملوان  و هزينه هاي  جاري  شناور، اعم  از سوخت  و تعميرات ، كفاف  نمي دهد.
يكي  ديگر از صيادان  جزيره  هرمز هم  گفت : در حالي  كه  ۱۰ ملوان  لنج  من  بيمه هستند ولي  خودم  را بيمه  نمي كنند و پس  از سالها تلاش  و زحمت  فراوان  بر روي شناور صيادي،  آينده  روشني  از لحاظ بازنشستگي  ندارم .
ابراهيم  زرنگاري  بر رفع  مشكل  صيد صنعتي  بوسيله  شناورهاي  بزرگ  در اين استان  تأكيد كرد و افزود: صيد صنعتي  براي  تامين  ماهي  كارخانه هاي  تن  ماهي در كشور صورت  مي گيرد درحالي كه  به  اصل  مهم  آن كه  از بين  رفتن  حيات  آبزيان است  توجهي  نمي شود.وي  افزود: كارگران  اين  كشتي ها اغلب  خارجي  هستند و حتي  كارگران  تور باف آنها هم  بنگلادشي  هستند آن وقت  فرزندان  ما بيكارند.
وي ، كمبود صيد آبزيان ، برخوردهاي  غيرقانوني  با صيادان  و حمايت  نشدن  از سوي  برخي  سازمانهاي  متولي  ازجمله  تعاوني ها را از ديگر مشكلات  اين  قشر عنوان كرد.
زرنگاري  گفت : در صورتي  كه  ما حامي قوي  داشتيم  و از حقوق  ما دفاع  مي شد وضعيت مطلوبي  داشتيم .
وي  اضافه  كرد: سه  سال  قبل  ۲۵۰ ميليون  ريال  ماهي  به  شركتي  فروختيم  ولي تاكنون  پول  ما پرداخت  نشده  است .
درست است كه شيلات  از صنعت  صيد و صيادان  حمايت  مي كند ولي  برخي  امور از حيطه شيلات  خارج  است  و سازمانها و نهادهاي  ديگر بايستي  كمك  كنند و براي  صيادان مانع  ايجاد نكنند.
زرنگاري  گفت : شيلات  در بيشتر مناطق  استان  پناهگاه  و اسكله  براي  پهلوگيري  شناورهاي  صيادي  احداث  كرده  و ما از اين  بابت  راضي  هستيم  و هر موقع  هواي  دريا نامساعد باشد خود را به نزديك ترين  پناهگاه  مي رسانيم ...
از سوي ديگر كارشناسان  شيلات هرمزگان، كم  نظارتي  برخي  سازمانها و ارگانهاي  متولي  در امر دريا را يكي  از چالش هاي  مهم  پيش  روي  صيد سنتي  مي دانند.
آنان  معتقدند: دستگاههاي  ناظر همانند شيلات  لازم است به  كمك  صيادان  بيايند و براي حفظ اين ذخاير كه  ميراث  گذشته  است  و بايستي  به  نحو مطلوب  تحويل  آيندگان  شود، تلاش  كنند.
رئيس  اداره  امور صيد شيلات  هرمزگان  مي گويد: شناورهاي  صنعتي  از محدوده  ۲۴مايلي  ساحل  و جاهايي  كه  شناورهاي  چوبي  قادر به  صيد نيستند و در آبهاي  بين المللي  اقدام  به  صيد مي كنند.
نادر كرمي افزود: در سالهاي  اخير اقدامهاي  خوبي  براي  تشويق  صيادان  سنتي  در آبهاي  بين المللي  انجام  شده  كه  اقتدار، حضور و ميزان  برداشت  از آبهاي بين المللي  را افزايش  مي دهد و سهم استحصال  تن  ماهيان  را بالا مي برد و صنايع تبديلي  را پشتيباني  مي كند.وي  ادامه  داد: در اين  زمينه ، تعدادي  از شناورهاي  سنتي  براي  صيد در آبهاي  دور با استفاده  از تسهيلات  بانكي  با امكانات  مناسب  ازجمله  سردخانه  براي  انجماد آبزيان  و سيستم هاي  ناوبري  مجهز شده  و قابليت  دريانوردي  را دارند.
اين  طرح  باعث  بالارفتن  كيفيت  محصول  توليدي  آبزيان  مي شود لذا تمام تلاش  خود را بر روي  تبديل  شناورهاي  چوبي  به  فايبرگلاس  گذاشته ايم  كه با استقبال خوب  صيادان  مواجه  شده  است .
كرمي افزود: براساس  توافق نامه  با سازمان  مديريت  و برنامه  ريزي  هرمزگان ، امسال  دو ميليارد ريال  اعتبار براي  كمك  به  صيادان  با سود بانكي  كم  اختصاص مي يابد كه  صيادان  مي توانند در زمينه  تجهيز شناورهاي  خود اقدام  كنند.
وي  گفت : در دو سال  اخير ۲۰۰ فروند شناور چوبي  سنتي  به  فايبرگلاس  تبديل شده  و در طول  برنامه  چهارم  توسعه  تمام  شناورهاي  چوبي  اين استان  به  فايبرگلاس تبديل  مي شود.
كرمي گفت : تمام  مسائلي   كه  عنوان  شد در راستاي  حمايت  از صيادان  سنتي  بوده و شيلات  مي خواهد بهره برداري  مسئولانه  از ذخاير آبزيان  داشته  باشيم  و بايستي قوانين  و مقررات  صيد از سوي  بهره برداران  رعايت  شود.
در همين  زمينه  همه  ساله  ممنوعيت  صيد در فصول  مختلف  صيد داريم و بايد زماني  به  صيد آبزيان  پرداخته  شود كه  ماهيان  به  بلوغ  رسيده  باشند و اين  موجب  افزايش  درآمد صيادان  مي شود و اين  امر با مشاركت  صيادان  محقق مي شود.وي  گفت : تمام  تصميم  گيريها با حضور جامعه  صيادي  هرمزگان  و كميته  مديريت صيد اين  استان  انجام  مي شود و نبايد فقط به  فكر افزايش  صيد و حجم  كارباشيم بلكه  در انديشه  بالا بردن  كيفيت  محصول  نيز باشيم .وي  گفت : برخي  گونه هاي  آبزيان  مثل  گربه  ماهي ، خرچنگ  و ماهي  مركب  كه  درگذشته  كمتر صيد مي شد و يا محلي  براي  عرضه  و فروش  و فرآوري  نداشت  با اين اقدامها يكي  از منابع  درآمدي  براي  صيادان  شده  است .
كرمي گفت : احداث  پناهگاههاي  ساحلي ، ايستگاههاي  مصنوعي (آشيانه  ماهي )بوسيله  سازه هاي  مصنوعي  در جاهايي  از دريا كه  امكان  بهره برداري  نيست  براي حفظ ذخاير و حمايت  از صيد سنتي  است  كه  با اين  كار نياز اوليه  صيادان برآورده  شده است .
معاون  ماهيگيري  و بنادر شيلات  هرمزگان  گفت : در راستاي  حمايت از صيادان  سنتي اينك در ۵۶ هكتار از بستر دريا در شهرستان  بندرلنگه  ايستگاه  مصنوعي  ايجاد شده و در دو سال  اخير ميليونها لارو ميگو در دريا رهاسازي  شده  است .
عبدالمجيد مقصودي  افزود: همچنين  علاوه  بر تجهيز تمام شناورهاي  صيادي به  سيستم ناوبري  از قبيل  بي سيم ، بالابر و كشنده  و عمق  ياب ، دوره هاي  آموزشي  متناسب با نياز صيادان  برگزار شده  است .
مقصودي  اظهار داشت : اين  دوره ها براساس  توافق نامه  بين  شيلات  واداره  بنادر و كشتيراني  در زمينه  آموزش  تمامي كاركنان  در امر صيادي  است  كه  پس  از كسب مهارتهاي  لازم،  به آنها مدرك  دريانوردي  اعطا مي شود.
وي  ادامه  داد: در همين  زمينه  براي  آموزش فرزندان صيادان به  روش  علمي تر، دانشكده  جامع  علمي كاربردي  در استان  فعال شده كه نقشي مؤثر  در زمينه  تكثير و پرورش  ميگو و ماهي  بر عهده دارد.به  عقيده  او، بزرگترين  چالش  در مديريت ، ناتواني  تشكل هاي  حامي در رابطه  با خدمات  به  صيادان  و مقوله صيد غير مجاز است .
مقصودي  گفت : پس  از اينكه  دولت  زيربخش  شيلات  را به  بخش  خصوصي  واگذار كرد و در واقع  خصوصي سازي  و غيردولتي  شد بخش  تولي گري  از دست  شيلات  خارج  گرديد.وي افزود: در ابتداي  كار، شيلات خدماتي  براي  تعاوني ها از قبيل  خريد، فروش ، تامين  ادوات  صيد، پيگيري  مسائل  حقوقي  در مجامع  رسمي  و غير رسمي انجام  مي داد كه  پس  از اين  وظيفه  به تعاون  محول  شد.
وي  گفت : با واگذاري  اين  مسئوليت ، ما از نظر قانوني  حق  نداشتيم  نظارت  كنيم  چرا كه  وظيفه  تعاوني است ، ولي  به رغم اينكه  وظيفه  ما نيست، آمادگي  همكاري  با جامعه  صيادي  را داريم. 
وي  ادامه  داد: در اين  شرايط شيلات  نمي تواند خدماتي  به  صيادان  ارائه دهد و از سوي  ديگر صيادان  از گردابي  كه  واسطه ها(قماد)بوجود آورده اند،  نمي توانند رهايي يابند لذا صياد با هر روشي  كه  واسطه  بخواهد، مجبور به  فروش صيد است .
وي  گفت : وقتي  صياد پولي  ندارد و بايستي  سرمايه  در گردش  خود را از واسطه ها بگيرد، از اين  رو ناچار است  با واسطه ها كنار بيايد.
وي  ادامه  داد: از سال  ۵۹ در استان  تنها سه  تا چهار تعاوني فعاليت  دارند كه  اكثر آنها بدهكار هستند و يا از نظر اداره  آن و مديريتي  مشكل  دارند.اين كارشناس  افزود: چون  صياد نمي تواند از بخش  خودش  سرويس  بگيرد، از روي ناچاري  به  واسطه ها متوسل  مي شود.
مقصودي ، نبود تشكل  براي  سرويس دهي  و خريد محصول  صيادان  را از جمله مشكلات  فراروي  اين  قشر عنوان  كرد و دليل  منتفع  نشدن  صيادان  را فروش  صيدشان با قيمت  نازل  مي داند.
وي  ادامه  داد: ضمن آنكه  وقتي  اين  محصول  به دست  مصرف كننده  هم  مي رسد دو تا سه  برابر توليد است  و با وجود محدوديت  منابع  ذخاير، صياد مجبور مي شود براي رفع  معيشت  خود به  دريا بيشتر فشار بياورد و بيشتر برداشت  كند.
مقصودي  گفت : با عنايت  به  اينكه  ذخائر محدود و امكان  برداشت  از ذخائر در برخي گونه ها وجود ندارد كار سخت  و درآمد كم  باعث  مي شود تا اكثر ملوانان  شناورهاي صيادي ، اين  شغل  را رها كنند و اين  كار اشتغالزايي  نيروهاي  بومي در سواحل  را به  خطر انداخته  و صاحب  لنج  مرتب  كارگر عوض  مي كند.
وي  گفت : برخي  از مردم  نوار ساحلي  براي  گذران  زندگي  و تامين  هزينه  از دريا بدون  رعايت  قوانين  و مقررات  و توجه  به  منابع  محدود و هزينه ها نسبت  به صيد آبزيان  اقدام  مي كنند.

بهره برداري از طرح توسعه بيمارستان
امام خميني (ره) مهاباد
مهاباد - طرح توسعه و تجهيز بيمارستان امام خميني (ره) مهاباد به بهره برداري رسيد.
رئيس شبكه بهداشت و درمان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اعلام اين خبر گفت: به موجب اين طرح اتاقهاي عمل اين بيمارستان از پنج واحد به هشت واحد افزايش يافته و بخش هاي بستري نيز بازسازي و نوسازي شده است.
دكتر بهاءالدين حسيني افزود: در اين طرح همچنين بخش هاي بيمارستاني و اتاقهاي عمل اين واحد درماني به جديدترين تجهيزات پزشكي مجهز شده اند.
وي اعتبارات اجرايي اين طرح را دو ميليارد و۷۰ ميليون ريال اعلام كرد.

ميدان خليج فارس در جزيره كيش
گروه شهرستانها: به منظور گراميداشت روز ملي خليج فارس يكي از ميادين اصلي جزيره كيش به نام خليج فارس نامگذاري شد.
مدير عامل سازمان منطقه آزاد كيش در حاشيه اين مراسم گفت: اين خليج زيبا هميشه به نام فارس آراسته و مزين خواهد بود و كشورهاي منطقه نيز همواره با صلح و دوستي در كنار يكديگر زندگي مي كنند.

نمايشگاه گل و گياه در قزوين
000834.jpg
قزوين- مدير عامل سازمان پارك ها و فضاي سبز قزوين گفت: سومين نمايشگاه گل و گياه از بيستم ارديبهشت به مدت يك هفته در قزوين برپا مي شود.
مهدي كاظمي در گفت وگو با خبرنگار فارس افزود: در اين نمايشگاه از تمامي زمينه هاي مرتبط با فضاي سبز، كشاورزي، منابع طبيعي و محيط زيست، خدماتي ارائه شده است. همچنين براي نمايش انواع گل هاي آپارتماني، باغچه اي و گياهان دارويي و ادوات باغباني و كتب مربوطه در اين نمايشگاه برنامه ريزي شده است. وي ادامه داد: در بخش جنبي كتب، عكس، بروشور به بازديدكنندگان عرضه مي شود كه در كنار آن برگزاري شب شعر و موسيقي به عنوان برنامه هاي جنبي نمايشگاه تدارك ديده شده است.

روزانه يك هزار زائر از خروجي مهران تردد مي كنند
مهران - مدير حج و زيارت ايلام گفت: روزانه و به طور متوسط يك هزار زائر ايراني از خروجي مرزي مهران تردد مي كنند.
علي احمد هرندي افزود: اين افراد در قالب ۲۶ كاروان سازمان حج و زيارت راهي عتبات عاليات كشور عراق مي شوند.
وي ادامه داد: در پي انعقاد قرارداد با شركت امنيتي الاحسان كشور عراق خوشبختانه تاكنون هيچگونه مشكل امنيتي براي زائران بوجود نيامده است.
وي اضافه كرد: بر اساس قرارداد، اين شركت با اخذ ۲۵ دلار از هر زائر امنيت نسبي او را تامين مي كند.

چهل درصد از شبكه توزيع آب شرب گنبدكاووس
بيش از چهل سال قدمت دارد
گنبد كاووس - رئيس اداره آب و فاضلاب شهري گنبدكاووس گفت: چهل درصد از شبكه توزيع آب شرب اين شهر بيش از چهل سال قدمت دارد.
مهدي شكيبافر در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: قدمت بالاي اين مقدار شبكه توزيع كه اكثرا از جنس آهني مي باشد سبب شده تا بعضا كدورت احتمالي در آب شرب برخي نقاط شهر مشاهده شود.
وي، شبكه توزيع آب شرب شهر گنبدكاووس را ۴۵۰ كيلومتر اعلام كرد و گفت: براي رفع مشكل علاوه بر اصلاح شبكه برنامه شستشوي مستمر شبكه هاي فرسوده در دستور كار اين اداره قرار دارد.

۵۴۰ روستاي نيشابور، داراي تلفن است
گروه شهرستانها: با پيوستن هفت روستاي ديگر شهرستان نيشابور به امكانات مخابراتي، تعداد روستاهاي داراي ارتباط تلفني در اين شهرستان از مرز ۵۴۰ روستا گذشت.
گزارش روابط عمومي شركت مخابرات خراسان رضوي حاكي است: دو مركز ۲۵۶ شماره اي قره باغ و كليدر نيز در شهرستان نيشابور به تازگي راه اندازي شده است. همچنين مركز TX روشن آباد از توابع شهرستان سبزوار با ۳۰ كانال ورودي و خروجي هفته پيش مورد بهره برداري قرار گرفت.

برگزاري نمايشگاه لوازم خانگي، صوتي و تصويري در ساري
گروه شهرستانها: نمايشگاه تخصصي لوازم خانگي، صوتي و تصويري با همكاري سازمان بازرگاني استان مازندران روزهاي اول تا پنجم خردادماه امسال در فضايي به وسعت پنج هزار مترمربع در ساري برگزار مي شود.
حميد ابوفاضلي مدير اجرايي نمايشگاه، با اعلام اين مطلب افزود: در سومين نمايشگاه ساري، آخرين دستاوردها و فن آوري هاي توليد كالاهاي صوتي، تصويري و لوازم خانگي با حضور بيش از ۳۰ شركت داخلي و خارجي به نمايش گذاشته خواهد شد.
بسترسازي تجاري براي شركت هاي توليدي و عرضه كنندگان اين صنعت، ايجاد رقابت اصولي بين توليدكنندگان به منظور ارتقاي كيفيت محصولات توليدي و حذف هزينه هاي غيرمنطقي توزيع در راستاي منافع مصرف كنندگان ازجمله اهداف برپايي نمايشگاه عنوان شده است.

ساعات كار ادارات كرمانشاه باز هم تغيير كرد
كرمانشاه- ساعات كار ادارات، ارگان ها و بانك هاي كرمانشاه باز هم تغيير كرد و از امروز ۱۶ ارديبهشت ماه، كاركنان دستگاه هاي دولتي و عمومي كرمانشاه از ساعت ۷ صبح تا ۵/۲ بعد از ظهر سر كار حاضر خواهند شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از كرمانشاه در بخشنامه معاون برنامه ريزي و اداري مالي استانداري كرمانشاه به مراكز دولتي و عمومي، همچنين ساعات كار پنجشنبه از ۷ صبح تا ۵/۱ بعد از ظهر ابلاغ شده است.
بر اساس همين گزارش، ماه گذشته شوراي برنامه ريزي و توسعه استان، ساعت ۵/۷ صبح را براي آغاز كار مدارس و ۸ صبح را براي ادارات اعلام كرده بود كه به موجب مصوبه ۹/۲/۸۵ اين بخشنامه تغيير كرد.

معرفي رئيس جديد اداره تربيت بدني سبزوار
سبزوار- خبرنگار همشهري: طي حكمي از سوي مدير كل تربيت بدني خراسان رضوي، علي اكبر كوشكي به عنوان رئيس اداره تربيت بدني سبزوار معرفي شد. پيش از اين مجيد نصرالله زاده سرپرست اين اداره بود.
ساخت نخستين آزمايشگاه تخصصي دامپزشكي در استان مركزي
خمين - براي اولين بار در استان مركزي آزمايشگاه تخصصي دامپزشكي در شهرستان خمين با اعتباري بالغ بر سه ميليارد ريال ساخته خواهد شد.
رئيس اداره دامپزشكي شهرستان خمين با اعلام اين خبر گفت: عوامل زيادي منجر به نابودي دام و طيور مي شود كه با احداث اين آزمايشگاه پيشرفته دام ها تا ۱۰ برابر در مقابل انواع انگل، باكتري و قارچ مقاوم خواهند شد.

سرمربي يك تيم فوتبال سبزوار در گذشت
سبزوار- خبرنگار همشهري: سرمربي تيم فوتبال هتل كامليا سبزوار كه چندي پيش مقام قهرماني مسابقات فوتسال ليگ منطقه ۹ كشور را كسب كرده بود درگذشت.
علي آذرنگ از پيشكسوتان فوتبال سبزوار و خراسان بود كه درحين تمرين دچار عارضه قلبي شد و جان بر سر ورزش مورد علاقه خود گذاشت. وي در دوران انقلاب مربي تيم فوتبال سبزوار و استان بود كه عنوان نايب قهرماني را بدست آورد. مرحوم آذرنگ در سال ۱۳۳۱ ديده به جهان گشود و در سن ۵۳ سالگي بر اثر سكته قلبي در مجموعه ورزشي حقاني سبزوار هنگام تمرين به سراي باقي شتافت.

شهرستان ها
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |