شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۷ - May 6, 2006
قاليباف در جمع معتمدان منطقه يك اعلام كرد:
برخورد جدي شهرداري با ساخت و ساز
در خارج از خط حريم تهران
000921.jpg
شهرداري تهران با تمام قوا مانع از هرگونه ساخت و سازي در خارج از خط حريم شهر تهران مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر قاليباف در جمع معتمدان منطقه يك (شميرانات) از شهرداران مناطق خواست بدون توجه به در نظر داشتن مالكيت، اجازه ندهند ساخت و سازي در خارج از خط حريم شهر انجام شود.
وي با تأكيد بر اين كه بايد مبنايي براي شهر تهران تعيين شود گفت: براساس طرح كوهساران ما موظف به حفظ ارتفاعات هستيم و اجازه نمي دهيم هيچ شخص حقيقي يا حقوقي خارج از محدوده تعيين شده دست به ساخت و ساز بزند.
براساس طرح كوهساران كه به تصويب شوراي عالي شهرسازي نيز رسيده براي ارتفاعات جنوب البرز تعيين تكليف شده و خط حريم مشخصي در منطقه همجوار با اين ناحيه تعيين شده است.
شهردار تهران گفت: به همين دليل حتي اگر ساخت و سازي مجوز شهرداري را داشته باشد با پرداخت خسارت مجوز باطل مي شود و اجازه ساخت صادر نمي شود.
شهردار با اشاره به مشكلات موجود در شهر و دغدغه هايي كه نخبگان و معتمدان در اين زمينه ها دارند گفت: بدون برنامه و كار مطالعاتي هيچ اتفاقي صورت نخواهد گرفت.
قاليباف تجربه هاي موفق دنيا در اداره شهرهاي بزرگ را يادآور شد و افزود: مردم بايد در اداره شهر مشاركت داشته باشند و همه بايد تلاش كنند با كمك هم و با برنامه ريزي علمي مشكلات شهر را كاهش دهيم.
به گفته شهردار تهران در ۴۰ سال گذشته، تهران سليقه اي و بدون برنامه اداره شده و هيچ طرح جامع و تفصيلي در آن اجرا نشده است.
قاليباف خواستار تحقق مديريت جامع شهري شد و گفت: اگر اين مهم تحقق پيدا نكند روند معيوب گذشته اتفاق خواهد افتاد و طبيعي است اگر توسعه اي هم صورت گيرد به سخت تر شدن زندگي مي انجامد.
وي محله گرايي را محوري ترين سياست مديريت شهري عنوان كرد و افزود: مردم به اين دليل كه منبع تأمين هزينه ها در شهر هستند، بايد مرجع تشخيص نيز باشند و ما براي ايجاد يك توسعه منطقي تلاش داريم با كمك نخبگان و معتمدان، اين فرهنگ را نهادينه كنيم.قاليباف در بخش ديگري از سخنانش به شرايط فعلي شهر تهران اشاره كرد و گفت: امروز در شرايط دو قطبي اين شهر، مناطق جنوبي از نظر امكانات بسيار عقب مانده تر از مناطق شمالي هستند.
وي ادامه داد: عليرغم قبول برخي كمبودها در مناطق شمال شهر و توجه براي رفع آنها، مديريت شهري در اجراي هر برنامه اي اولويت را به جنوب شهر مي دهد.
شهردار تهران از شهروندان خواست با همكاري خود اجازه دهند مديريت شهري با توزيع عادلانه امكانات شهر را از حالت دوقطبي خارج كند.اما قاليباف خبر خوشي هم براي مردم شمال شهر داشت كه با استقبال و ابراز احساسات معتمدان و نخبگان منطقه يك روبه رو شد.
شهردار از ساختار گورستان جديدي در شرق تهران و در انتهاي بزرگراه شهيد بابايي خبر داد.
وي گفت: با هدف تمركززدايي از بهشت زهرا مذاكرات براي ساخت گورستان جديدي در شرق تهران نهايي شده است و به زودي عمليات اجرايي ساخت آن آغاز مي شود.
قاليباف در ادامه سخنان خود در پاسخ به برخي از درخواست هاي معتمدان منطقه در مورد رفع مشكلات گفت: شهرداري تهران در دومقياس كلان و منطقه اي برنامه هاي خود را دنبال مي كند.وي گفت: از شهرداران مناطق خواسته ام طرح ها و كارهايي را در اولويت بگذارند كه به طور مستقيم بر زندگي اهالي منطقه تأثير بگذارد.وي افزود: اين قول را هم داده ام كه اگر اين كار انجام شود در سريع ترين زمان مشكلات مالي پروژه هاي محلي را حل كنيم.
برخورد قاليباف با شهردار منطقه يك به دليل اعتراض مردم
شهردار تهران در حاشيه بازديد هفتگي از مناطق شهرداري به دنبال اعتراض شهروندان نسبت به نظافت موقتي منطقه با شهرداري برخورد كرد.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمدباقر قاليباف _ شهردار تهران- در حاشيه بازديد از منطقه يك، پس از اعتراض مردم مبني بر نظافت منطقه به مناسبت بازديد وي، با شهردار منطقه برخورد كرد و گفت: شهروندان بهترين و موثق ترين نمايندگان شهرداري در شهر به شمار مي آيند و پيش از هر چيز بايد شهر را براي بازديد روزانه آنان نظافت كرد و آراست.
وي افزود: تلاش هاي شهرداري هاي مناطق در تمام ايام هفته بايد بدون توجه به هرگونه مناسبت و بازديدي شبانه روزي و به همين شكل سريع و ضربتي باشند و هيچ مناسبتي را بيشتر از حضور خود شهروندان مبناي تلاش قرار ندهند.

رئيس كميته مقاوم سازي شوراي شهر تهران:
ارتقاء كيفيت ساختمان به اصلاح
چرخه ساخت و ساز بستگي دارد
گروه شهري: اجباري شدن بيمه مسئوليت براي سازندگان ساختمان بدون اصلاح چرخه ساخت و ساز در كشور، ارتقاي كيفيت را درپي نخواهد داشت.
دكتر حمزه شكيب - رئيس كميته مقاوم سازي شوراي اسلامي شهر تهران در گفتگو با همشهري، به مصوبه اخير دولت و لايحه مربوط به بيمه مسئوليت عوامل دخيل در ساخت و ساز اشاره كرد و افزود: اين مصوبه تأثير چنداني در مقاوم سازي ساختمان ها نخواهد داشت و نمي تواند مشكلات اساسي موجود در رابطه با چرخه ساخت و ساز در كشور را برطرف سازد.وي گفت: در چرخه ساخت و ساز عوامل متعددي شامل مصالح ساختماني،  طراحي و محاسبه،  تكنولوژي ساخت،  محل وقوع ساختمان به لحاظ لرزه خيزي، عوامل انساني شامل مهندسين ناظر و تكنيسين ها دخيل هستند و اشكال در هر يك از اين پارامترها اثرات نامطلوبي بر كيفيت و مرغوبيت ساختمان مي گذارد.عضو كميسيون شهرسازي و فني و معماري شوراي شهر افزود: در شرايطي كه هنوز مشكلات اساسي در اين رابطه وجود دارد شناسايي و پيداكردن مقصر و مسئول اصلي توليد نامرغوب ساختمان در چرخه معيوب ساخت و ساز كاري بس دشوار و تقريبا غيرممكن است و با اين مصوبه هم راه به جايي نمي برد مگر اينكه تمهيدات ديگري انديشيده شود.عضو كميسيون شهرسازي شوراي شهر، خلأ موجود در اين زمينه را فقدان نظام بيمه سوانح و ساز و كارهاي مربوط به چرخه ساخت و ساز دانست و گفت: مصوبه اخير دولت در رابطه با «بيمه مسئوليت »متفاوت از يك نظام بيمه اي است كه بخواهد ساخت و ساز را كنترل كند و ارتقاء كيفيت بدهد.شكيب با بيان اينكه مصوبه ارائه شده از سوي دولت مانند ساير مصوبات سال هاي گذشته كارايي لازم را ندارد گفت: با تدوين يك نظام بيمه اي كارآمد و تصويب قوانين و مقررات و ساز و كارهاي مناسب بايد شركت هاي بيمه خصوصي ايجاد شوند تا ضوابط فني را در حين ساخت و ساز مرحله به مرحله و گام به گام كنترل كنند و در كنار آن با فرهنگ سازي، نقش بيمه ساختمان به طور ملموس احساس شود و مردم خودشان براي بيمه كردن ساختمان پيشقدم شوند.

شمال شرق تهران ، انتهاي بزرگراه شهيد بابايي
مكان گورستان جديد تهران اعلام شد
000963.jpg
گروه شهري: شهردار تهران در ديدار پنج شنبه گذشته خود با معتمدان منطقه يك از نهايي شدن انتخاب بخشي از اراضي تلو به عنوان گورستان جديد تهران خبر داد. اين خبر نقطه عطفي در چند سال درخواست ها و بحث ها و تلاش هاي كارشناسان و دست اندركاران مديريت شهري تهران براي ايجاد گورستاني جديد در تهران به شمار مي آيد.
به گزارش خبرنگار ما اگر چه از سالها پيش مشكلات تردد همه ساكنان شهر تهران براي دسترسي به تنها گورستان اين شهر در منتهااليه جنوب شهر و نيز محدوديت ظرفيت بهشت زهرا براي سالهاي آينده الزام تعيين گورستاني جديد براي تهران را مطرح ساخته بود، اما فقط از دو سال پيش و با تأكيد شوراي شهر تهران براي تعيين مكان گورستان هاي جديد اين بحث جنبه جدي و اجرايي به خود گرفت. متعاقب تصويب طرحي در شوراي شهر در اين باره كارشناسان شهرداري پس از چندين ماه بررسي دو نقطه در غرب تهران حوالي شهرستان خرمدره كرج و شمال شرق تهران، اراضي تلو واقع در انتهاي بزرگراه شهيد بابايي را براي اين منظور مناسب تشخيص دادند.
با تفكيك خرمدره از حريم تهران تأسيس گورستان در اراضي محدوده اين شهرستان از نظر حقوقي براي شهرداري ناممكن شد و در نهايت آنچنانكه دكتر قاليباف پريروز اعلام كرد راه اندازي گورستان جديد در اراضي تلو قطعي شده و حداكثر تا سه ماه بعد شاهد عمليات اجرايي مرتبط با اين طرح خواهيم بود. اراضي تلو مجموعه اي از تپه ماهورهاي باير در آخرين نقطه شمال شهر تهران به طور تقريبي در محل تلاقي بزرگراه هاي لشكرك و شهيد بابايي است كه در حال حاضر عمدتا كاربري نظامي دارد.
اين اراضي در سالهاي گذشته با مشكل ساخت و ساز غيرمجاز در حواشي خود رو به رو بوده است و انتظار مي رود ايجاد گورستان در اين منطقه از گسترش بي رويه و بدون ضابطه شهر نيز جلوگيري كند. مضاف بر آنكه دسترسي به اين منطقه دست كم براي نيمي از مردم شهر تهران آسانتر از دسترسي به بهشت زهرا بوده و از نظر محيطي نيز هيچ مشكلي براي مناطق و محله هاي همجوار ايجاد نمي كند.
اگرچه با توجه به مرتفع بودن و شيب اراضي به سمت داخل شهر و نوع رژيم آب شناختي منطقه پيامدهاي زيست محيطي ايجاد گورستان در تلو با دقت مورد بررسي قرار گرفته و تمهيدات پيشگيرانه در اين باره انجام شد. البته بررسي شرايط زيست محيطي نشان مي دهد ايجاد گورستان در منطقه تلو نسبت به گزينه هاي ديگري كه قبلا مطرح شده است از عوارض زيست محيطي كمتري برخوردار است.

تامين روشنايي بزرگراه آزادگان
000918.jpg
گروه شهري:  در پي وقوع حوادث مكرر رانندگي به علت فقدان روشنايي كافي، معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران خواستار تامين روشنايي بزرگراه آزادگان شد.روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گزارش داد: با توجه به بررسي ها و مطالعات انجام شده، تعداد و شدت تصادفات رانندگي در ساعات شب و هنگام تاريكي هوا در بزرگراه آزادگان به علت عدم روشنايي مناسب، از ميزان بالايي برخوردار است.در اين ارتباط معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اظهار داشت: بزرگراه آزادگان در جنوب تهران به عنوان يكي از پر رفت و آمدترين شريان هاي ارتباطي تهران نياز به تامين روشنايي در حداقل زمان ممكن دارد.

نظارت بر انتخابات شوراها
000924.jpg
ايسنا: نايب رئيس شوراي شهر در واكنش به مخالفت دولت با برگزاري همزمان انتخابات شوراي شهر و مجلس خبرگان گفت: از دولت به خاطر اين تصميم تشكر مي كنم. حسن بيادي افزود: اعضاي شوراي شهر مطمئن بودند كه آقاي احمدي نژاد به علت اين كه خود برآمده از دل شوراها هستند و زحمات زيادي براي ايجاد انسجام بين شوراهاي شهرها كشيده اند، با اين امر موافقت نخواهند كرد.وي با ابراز مخالفت با اين موضوع كه نظارت انتخابات شوراهاي شهر از مجلس به شوراي نگهبان واگذار شود، گفت: بايد در نظر داشت كه انتخابات شوراي شهر، هم سطح انتخابات مجلس نيست، از سويي آن قدر حوزه كاري شوراي نگهبان وسيع است كه با واگذاري نظارت انتخابات شوراها به اين نهاد، مشكلاتش وسيع تر مي شود.

فروش برخي از املاك شهرداري
براي تامين بودجه پروژه هاي عمراني
برخي املاك و مستغلات در اختيار اشخاص حقيقي و حقوقي با هدف تامين بودجه پروژه هاي عمراني و تسريع در بهره برداري از آنها در مرحله تخليه و فروش هستند.
رسول توكلي _ مدير كل املاك و مستغلات شهرداري تهران گفت: با توجه به فروش بخشي از مستغلات ياد شده به سازمان بازنشستگي شهرداري تهران، فروش به ساكنين آنها كه بعضا كاركنان شهرداري هستند با اعطاي تسهيلات مناسب از طريق سازمان بازنشستگي انجام مي شود.

شهرداري بخشي از خسارات آتش سوزي
مسجد ارگ را تامين مي كند
گروه شهري: بر اساس مصوبه شوراي شهر تهران، شهرداري مجاز است تا سقف يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان به سانحه ديدگان مسجد ارگ و هزينه هاي ناشي از آتش سوزي سال گذشته اين مسجد پرداخت كند.
دكتر محمدحسين  پورزندي- معاون مالي و اداري شهرداري تهران با اعلام مطلب فوق، افزود: بخشي از هزينه ها تعهدي است كه از زمان مديريت سابق روي دوش شهرداري گذاشته شده است.وي تصريح كرد: در پي بروز آتش سوزي در مسجد ارگ و بروز خسارات جاني و مالي، شهرداري تهران در صدد جبران بخشي از اين خسارات برآمد و اين در حالي بود كه ساير نهادها و ارگانها به لحاظ فلسفه وجودي و وظايف ذاتي شان مي بايست در جهت رفع اين خسارات برمي آمدند.
وي افزود: به دلايل ويژه اي كه در آن ايام به وجود آمد،  شهرداري حتي براي تهيه و خريد دارو و ساير امكانات مورد نياز مصدومين، اقدامات و كمكهايي را ارائه داد.
دكتر پورزندي در ادامه افزود: در پي مصوبه شوراي شهر تهران، شهرداري خود را موظف به تامين هزينه هاي مربوطه تا سقف يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان كرده است.

جشنواره علمي - فرهنگي زنبور عسل
000915.jpg
نخستين جشنواره زنبور عسل و محصولات آن از ۲۵ ارديبهشت ماه لغايت ۳ خرداد ماه در فرهنگسراي طبيعت برگزار مي شود.غلامحسين خسروي- رئيس فرهنگسراي طبيعت گفت: اين جشنواره با هدف ارتقاي صنعت زنبور داري و ارائه آخرين دستاوردهاي علمي و تحقيقاتي، توليدات فرآورده هاي زنبور عسل و خواص درماني آن در محل دائمي نمايشگاه فرهنگسرا برگزار خواهد شد.
رئيس فرهنگسراي طبيعت از راه اندازي ۳۰ غرفه نمايشگاهي در بخش جانبي جشنواره شامل كارگاههاي آموزش زنبورداري و مبارزه با آفات زنبور، درمان با محصولات زنبور عسل، برنامه هاي كودك و زنبور عسل، عرضه مستقيم محصولات و فرآورده هاي زنبور عسل و محصولات آرايشي و بهداشتي حاصل از آن خبر داد.

نگاه
000912.jpg
علي مريخي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |