شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۷ - May 6, 2006
همزمان با سالگرد بهره برداري صورت مي گيرد
گسترش ناوگان ريلي خط آهن بافق-مشهد
گروه شهري _ امير موسي كاظمي: همزمان با سالگرد بهره برداري از خط آهن بافق _ مشهد، مجري طرح هاي ساخت و توسعه شبكه راه آهن كشور از تكميل اجراي انشعابات مسير راه آهن  بافق _ مشهد در سال جاري خبر داد.
حسين تهراني از انشعابات چادرملو، معدن پراوده و تربت حيدريه _ سنگان به عنوان سه انشعاب اين طرح نام برد و افزود: طول انشعاب چادرملو ۲۰ كيلومتر است و معدن سنگ آهن چادرملو و محور راه آهن اردكان _ چادرملو را از طريق ايستگاه جندق به محور راه آهن بافق - مشهد اتصال مي دهد. همچنين طول انشعاب معدن پراوده ۴۶ كيلومتر است كه معدن زغال سنگ پراوده را در نزديكي طبس از طريق ايستگاه كال زرد به شبكه راه آهن متصل مي كند.
وي با اشاره به ايستگاههاي با اهميت محور بافق _ مشهد، گفت: اين محور داراي ۳۶ ايستگاه است كه ايستگاههاي مهم مسافري آن شامل كاشمر، تربت حيدريه، طبس و بافق و ايستگاههاي مهم باري آن شامل سنگان، پراوده، چادرملو و سه چاهون است.
عضو هيأت مديره شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور در ادامه هدف از احداث راه آهن بافق - مشهد را اتصال استان خراسان به استان هاي اصفهان، يزد، كرمان و هرمزگان از طريق راه آهن ذكر كرد و افزود: كاهش مسافت به ميزان ۸۰۰ كيلومتر جهت حمل و نقل ترانزيتي از كشورهاي آسياي ميانه به بندرعباس و آب هاي آزاد بين المللي، امكان حمل مواد خام معدني از معادن سنگ آهن، زغال پراوده و مزينون، سنگ آهن چادرملو و سنگ آهن سه چاهون به فولاد نيشابور، ذوب آهن، فولاد مباركه، اصفهان و فولاد هرمزگان و يا صدور به خارج از كشور از جمله اهداف ديگر احداث محور بافق _ مشهد به شمار مي رود.
تهراني با اشاره به اينكه طرح راه آهن خواف _ هرات به طول ۲۰۲ كيلومتر در دست مطالعه است، اظهار داشت: اين طرح از ايستگاه سنگان آغاز و به شهر هرات واقع در افغانستان مي رسد كه باعث افزايش ترابري بين المللي ترانزيتي و تسهيل در سفرهاي مردم منطقه شده و هم اكنون مطالعات آن رو به پايان است.
در همين حال مدير عامل راه آهن كشور از گسترش ناوگان ريلي خط آهن بافق  - مشهد خبر داد و گفت: هم اكنون دو قطار باري به صورت رفت و برگشت در اين محور تردد مي كنند كه تا پايان سال به چهار قطار افزايش مي يابد.
محمد سعيدنژاد با اعلام اينكه در يك سال گذشته در اين مسير يك ميليون و ۸۰۰ هزار تن بار و ۷۲ هزار و ۲۰۰ نفر جابجا شده است، خاطر نشان كرد: ۱۴ قطار مسافري هر هفته در مسير بافق _ مشهد تردد مي كند كه متناسب با تقاضا تعداد اين قطارها تا پايان سال افزايش مي يابد.
مدير عامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران همچنين درباره احتمال دو خطه شدن محور بافق _ مشهد گفت: هر گاه تقاضاي ترانزيت كالا در اين مسير به مرز ۱۰ ميليون تن برسد طرح دو خطه كردن آن اجرا خواهد شد.
سعيدنژاد با اشاره به اينكه هم اكنون سهم ترانزيت كالا در شبكه ريلي كشور ۳۰ درصد است، افزود: براساس سند چشم انداز ۲۰ ساله، شبكه ريلي كشور به شبكه ريلي جمهوري آذربايجان، عراق و افغانستان متصل خواهد شد كه حجم ترانزيت بين المللي كالا از اين طريق افزايش خواهد يافت.
از سوي ديگر مدير كل راه آهن استان خراسان رضوي نيز با اشاره به اينكه بهره برداري از خط آهن مشهد- بافق در رونق ترانزيت كالاي كشور مؤثر بوده است، گفت: با گشايش اين مسير زمان شش روزه حمل و نقل كالا از سرخس به بندرعباس به چهار روز كاهش يافت.
محمدهادي ضيايي مهر كه به مناسبت سالروز بهره برداري از خط آهن بافق _ مشهد سخن مي گفت، افزود: با انتقال كالا از مسير ريلي مشهد به بافق حمل و نقل جاده اي در اين مسير به حمل و نقل ريلي تغيير يافته است.

شركت هاي تركيه اي و سوئيسي
در ايران سرمايه گذاري مي كنند
شركت هاي تركيه اي «راحت» و سوئيسي «پاد» با هدف توسعه زيربناهاي گردشگري ايران كار ساخت هتل در مراكز اقامتي را تا پايان ارديبهشت ماه در شهرهاي مختلف شروع خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري، رئيس شركت توسعه گردشگري با بيان اين مطلب گفت: در مطالعات انجام شده براي شناسايي نقاطي كه نياز به ساخت هتل و مراكز اقامتي دارند، ۶۶ نقطه به عنوان اولويت هاي اوليه مطرح شد و زماني كه آمادگي خود را براي ساخت هتل هاي ۳ستاره و ۵ ستاره در اين نقاط اعلام كرديم بسياري از شركت هاي سرمايه گذاري خارجي، تمايل خود را براي مشاركت در ساخت اين هتل ها، اعلام كردند.«مهدي جهانگيري» تصريح كرد: در نقاطي مانند گنبد، سمنان، قم، جمكران، اردبيل، سرعين، بوشهر، عباس آباد بهشهر سرمايه گذاري هايي از طريق شركت هاي راحت و پاد تا نيمه اول خرداد آغاز خواهد شد.وي با اشاره به قانوني بودن كار اين شركت ها گفت: اين شركت ها هم ثبت شده اند و هم در بعضي از نقاط كار خود را شروع كرده اند.
به طور مثال شركت توسعه هتل هاي راحت اولين شركت سرمايه گذاري خارجي است كه در امر هتل سازي در ايران فعاليت خود را شروع كرده است.شركت راحت اواخر ارديبهشت ماه با حضور آقاي مشايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يك مركز آب درماني و يك هتل ۴ ستاره در شهر اردبيل راه اندازي خواهد كرد.
جهانگيري افزود: از ۶۶ اولويت اوليه شناسايي شده در كشور براي ساخت هتل و مراكز اقامتي نيز، در ۳۰ نقطه به دليل تمايل نداشتن سرمايه گذاران خارجي در اين مناطق، قرار است خود شركت توسعه گردشگري كلنگ شروع كار را بزند تا كار در اين مناطق به اصطلاح عقب نيفتد.

چشم انداز
000816.jpg
ويلاسازي و زمين خواري ديگر نه در حريم رودخانه كه بر بستر رودخانه هاي تهران هم سرايت كرده است؛ با اين حال مسئولان دستگاه هاي مربوطه هنوز هم پاسخ قانع كننده و بازدارنده اي در اين مورد ارائه نداده اند و تنها به توجيه مسأله مي پردازند. اين پاسخ ها اين انديشه را تقويت مي كند كه گويا يك نيروي ماوراءالطبيعه دست به چنين خرابكاري هاي عمومي يا سهوي مي زند! به راستي كدام يك مسبب هستند؟ سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، شهرداري اوشان، فشم، ميگون و لواسانات، بنياد مسكن، محيط زيست، سازمان جنگلها و مراتع، وزارت كشور، وزارت راه، نيرو، وزارت مسكن و شهرسازي و...؟ سازمان بازرسي كل كشور پاسخ دهد.

خبرنگاران و روزنامه نگاران جهان
با جاذبه هاي ايران آشنا شدند
مسئول ستاد نمايشگاهها و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرد:  باخبرنگاران و روزنامه نگاران كشورهاي مختلف از طريق گفت وگوهايي كه در نمايشگاه ATM دبي انجام داده ايم با تسهيلات جديدي كه ايران براي ورود مسافران در نظر گرفته است آشنا كرده ايم تا اين گروه بتوانند با گزارش ها و اخبار خود از ايران انعكاس بهتري در جهان ارائه دهند.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري، حسين هاتفي فارمد در اين نمايشگاه مذاكراتي نيز با وزير سياحتي لبنان در زمينه توسعه گردشگري و روابط فرهنگي ميان دو كشور انجام داده است.
هاتفي فارمد گفت:  همچنين با مجلات گردشگري انگليس براي انتشار روزنامه گردشگري در نمايشگاه WTM لندن سال جاري مذاكراتي داشتيم كه در آينده نزديك نتايج اين مذاكرات را اعلام خواهيم كرد.وي افزود: درنمايشگاه ATM دبي تعداد زيادي از راهنمايان تور كشورهاي مختلف از غرفه هاي گوناگون كشورهاي شركت كننده بازديد كرد ند.در اين ميان غرفه ايران نيز در فضايي معادل با ۲۰۰ متر مربع با تصاوير زيبايي از جاذبه هاي تاريخي   طبيعي كشورمان تزيين شده بود و تعداد زيادي از تورليدرها و كساني كه تمايل سفر به جمهوري اسلامي ايران را دارند از غرفه ايران بازديد كردند.
هاتفي تصريح كرد: اين نمايشگاه از دوازدهم تا پانزدهم ارديبهشت (دوم تا ۵ مي) در مركز تجارت جهاني دبي برگزار شد. روزهاي اول اين نمايشگاه مخصوص راهنمايان تور و روزهاي بعد براي عموم بازديد كنندگان بود.
وي تاكيد كرد: از ايران ده شركت  و آژانس مسافرتي از جمله آژانس ايران مركز ، آژانس راستين سير، پرديسان و ... در اين نمايشگاه شركت كرده  و محصولات گردشگري خود را عرضه كردند.

ارسال دومين گزارش كانون ديده بانان زمين به سازمان بازرسي كل كشور
آيا مسئولان نگران پيامدهاي بحران آب تهران نيستند؟
000819.jpg
گروه شهري: با گذشت بيش از يك ماه از وقوع زمين لغزش در حوزه سد لتيان و تخريب اراضي پيرامون سد، كانون ديده بانان زمين براي دومين بار با ارسال گزارش ديگري به سازمان بازرسي كل كشور خواستار واكنش جدي قوه قضائيه به كوتاهي دستگاه هاي مسئول نسبت به ساخت و سازهاي غيرقانوني در حوزه آبخيزهاي لتيان شد.
رانش زمين كه دو ماه قبل در منطقه فشم و ميگون خسارات زيادي برجا گذاشته بود اوايل سال جاري به شكل گسترده تري منطقه حفاظت شده جاجرود و اراضي پيرامون سد لتيان را درنورديد و به دنبال آن بيش از ۷۵ هكتار از اراضي تا عمق ۴ متري شكاف برداشتند؛ به طوري كه به نظر مي رسد شكاف هاي عمقي تا بستر درياچه سد لتيان هم پيش رفته است.
به گفته كارشناسان و مسئولان محيط زيست و وزارت نيرو ساخت و سازهاي غيرمجاز در اين حوزه، رانش زمين را تشديد كرده است. با اين وجود شهرداري فشم ميگون اين ساخت و سازها را مجاز و حق قانوني مالكان آن برشمرده است!
با اين وجود تاكنون پاسخي مبني بر نحوه واگذاري اراضي ملي و ساخت و ساز در آنها از سوي اداره كل منابع طبيعي استان تهران، شهرداري لواسان و فرمانداري شميرانات صادر نشده است.
كانون ديده بانان زمين در گزارش خود به سازمان بازرسي كل كشور مي نويسد: حوزه لتيان اكنون كلكسيوني از بي قانوني محض از انواع تصرف و خصوصي سازي ها است. قطع درختان، تصرف مناطق حفاظت شده، تصرف حريم رودخانه ها و ساختمان سازي تا ارتفاع ۲۰۰۰ متري در اين حوزه رو به گسترش است. باغات تغيير كاربري داده مي شود و به جاي آن ويلاهاي سرمايه داران از سراسر كشور جايگزين مي شود. راه سازي به بهانه توسعه گردشگري و دستيابي به ويلاها افزايش مي يابد و گويي مديريت اين حوزه كه معلوم نيست دست چه ارگاني است به همه چيز مي انديشد جز حفظ آبخيزهاي ملي و سد لتيان.
كانون ديده بانان زمين با اشاره به اظهارات مديركل محيط زيست استان تهران در گفت وگو با همشهري مبني بر اين كه «سازمان محيط زيست هيچ زميني را در مناطق حفاظت شده استان واگذار نكرده» و اين كه «دستگاه قضايي فقط به ۱۵ درصد از ۳۷۰ مورد پرونده هاي دخل و تصرف در مناطق حفاظت شده استان رسيدگي و دستور خلع يد صادر كرده است» مي افزايد: آيا سازمان محيط زيست تنها بايد به ارجاع پرونده هاي تخلف به قوه قضائيه بسنده كند يا وظيفه پيگيري و به جريان انداختن همه پرونده ها را نيز بر دوش دارد؟ اگر اين سازمان با موانع جدي براي انجام وظايف خود مواجه است كه ادعا مي كند خود اراضي را واگذار نكرده پس بهتر است آن را شفاف با ملت در ميان بگذارد تا مردم تكليف شان را با اين سازمان عريض و طويل بدانند. دكتر محمدحسن پيراسته، مديركل اسبق محيط زيست استان تهران، دو هفته قبل در گفت وگو با همشهري درباره تعريض محور ميگون- فشم در منطقه حفاظت شده البرز مركزي گفت: اين محور در حوزه مديريت شهرداري است و اين محورها جزو مستثنيات است و... اما نسرين دخت خطيبي از كارشناسان كانون ديده بانان زمين مي گويد: چه طور ممكن است اقداماتي در منطقه حفاظت شده«البرز مركزي» انجام گيرد و اين امر ربطي به سازمان حفاظت محيط زيست نداشته باشد؟ اگر اين منطقه از مناطق حفاظت شده البرز مركزي حذف شده، پس بهتر است سازمان محيط زيست شفاف اطلاع رساني كند و مساحت آن را هم از مساحت مناطق خود كم كرده و نقشه جديد منطقه را ارائه كند.از سوي ديگر انوشيروان نجفي، معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست نيز ۱۰ روز قبل با اشاره به وسعت ۷۵ هكتاري رانش زمين در حوزه لتيان درباره ساخت ويلا و تفكيك زمين در منطقه حفاظت شده ورجين و جاجرود در حوزه لتيان تنها گفته بود، سوابق اين امر در دست بررسي است.
كانون ديده بانان زمين در گزارش خود به سازمان بازرسي كل كشور مي افزايد: چرا سازمان محيط زيست پاسخ نمي دهد كه چگونه مجوز احداث اين ويلاها در اين چند سال (كه قطعاً يك شبه ساخته نشده)، صادر شده است؟ چرا نمي گويد اين سندسازي ها در مناطقي كه ملت به شكل اماني براي حفاظت به دست اين سازمان سپرده اند، توسط كدام نهاد انجام مي گيرد؟ آيا بايد هميشه منتظر تخريب شد و بعد تازه بررسي كرد؟ اين سكوت و عدم شفافيت تنها متجاوز را جسورتر مي كند.
در بخش ديگري از اين گزارش كه روز چهارشنبه به سازمان بازرسي كل كشور ارسال شده، آمده است: كانون ديده بانان زمين معتقد است آبخيزفروشي در حوزه لتيان و ساير حوزه هاي آب تهران بايد هرچه سريع تر قطع شود و آزادسازي حريم رودخانه ها در دستور كار فوري قرار گرفته و ويلاهاي ساخته شده در ارتفاعات سريعاً تخريب شود. همچنين ضرورت دارد برنامه مدوني براي عملكرد هماهنگ و غيربخشي مسئولان در اين حوزه مهم آب تهران، تدوين و به ملت ارائه شود و اگر قرار است طرح گردشگري براي آن تعريف شود، حتماً بايد با توجه به اولويت حفظ اين آبخيز حياتي باشد. در غير اين صورت بايد مسئولان منتظر پيامدهاي مهلك يعني بحران آب تهران باشند و در اين مورد ترديدي به دل راه ندهند.
كانون ديده بانان زمين از سازمان بازرسي كل كشور درخواست كرده تا به منظور جلوگيري از تخريب بيشتر اين حوزه به اقدامات خود سرعت بخشيده و نتايج آن را به مردم ارائه دهد.

محوطه باستاني تپه هگمتانه ساماندهي خواهد شد
000825.jpg
با خريد ۶۰۰ پلاك براي آزادسازي محوطه باستاني هگمتانه، اين تپه ساماندهي مي شود.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري، حبيب الله رشيد بيگي، مدير پايگاه تپه باستاني هگمتانه، ضمن بيان اين مطلب گفت: كار ساماندهي تپه هگمتانه از سال پيش آغاز شد و با اختصاص ۴۸۵ ميليون تومان اعتبار توانستيم ۱۶ پلاك را براي آزاد سازي محوطه هگمتانه خريداري كنيم.وي ضمن اشاره به خريد ۳۰ پلاك ديگر در سال جديد افزود: در مجموع براي آزادسازي محوطه هگمتانه بايد ۶۰۰ پلاك مسكوني و تجاري خريداري شود كه براي تحقق اين امر ۱۵ تا ۲۰ ميليارد تومان بودجه نياز است و در صورت تامين اعتبار مي توانيم اين محوطه را به طور كامل آزاد و ساماندهي كنيم.
رشيد بيگي در خصوص چگونگي ساماندهي تپه هگمتانه گفت: پس از آزادسازي كامل، محوطه را حصاركشي و محيط را براي كاوش  هاي باستان شناسي آماده مي كنيم تا پس از كاوش  ها بتوانيم طرح نهايي ساماندهي هگمتانه را اجرا كنيم. البته در صدد هستيم كه با كف سازي و مسطح كردن محوطه مسيرهايي را براي بازديدكنندگان تعريف كنيم.

سه پارك ويژه بانوان تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد
000828.jpg
مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران گفت: سه پارك ويژه بانوان تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد.
مهندس مختاري در گفت و گو با ايسنا با اشاره به اينكه ۶۰درصد عمليات اجرايي پارك بانوان آزادگان به مساحت حدود ۲۷ هكتار به اتمام رسيده، تصريح كرد: پارك هاي قائم و چيتگر به ترتيب با مساحت هاي ۲۷ و ۱۷ هكتار نيز در مرحله احداث و انعقاد قرارداد هستند.
وي در ادامه با اشاره به اين كه ۱۵۰ پارك محله اي، منطقه اي و فرامنطقه اي تا پايان امسال در تهران به بهره برداري مي رسد، افزود: امسال نيز به منظور تكميل كمربند تهران ۵هزار هكتار جنگل كاري مي شود.
مختاري گفت: همچنين در سال جاري، زمين هاي بازي كودكان در كليه پارك ها به تدريج با كفپوش هاي استاندارد ايمن مي شود.
به گفته وي در تعدادي از پارك ها ايمن سازي انجام شده و به تدريج در كليه پارك هاي تهران اين اقدام صورت خواهد گرفت. مختاري بازسازي و مرمت قنوات، اجراي طرح جامع آب خام و ارتقاي سرانه فضاي سبز در تهران را از برنامه هاي ديگر سازمان پارك ها در سال جاري عنوان كرد.

كميته سيماي شهري نماهاي ساختماني را ساماندهي مي كند
000804.jpg
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: «عباس اخلاصي» مدير كل معماري و ساختمان شهرداري تهران گفت: «سيماي شهري پايتخت بسيار آشفته است و مي توان گفت تهران نابسامان ترين شهر در اين زمينه است. به همين دليل طرحي در معاونت شهرسازي تهيه شد تا با تشكيل يك كميته تخصصي در اين زمينه، سيماي پايتخت بهبود پيدا كند.»
وي با بيان اينكه اين كميته تا يك ماه ديگر كار خود را آغاز مي كند، افزود: «ما بايد به دنبال راهكارهايي باشيم كه مردم را تشويق به ساخت بناهايي با نماي مناسب كنيم. البته علاوه بر معيار زيبايي بايد در ساخت بناهاي جديد به ايمني نماهاي ساختماني نيز توجه شود. البته نهادينه كردن اين امور نيز با نظارت دائمي امكان پذير خواهد بود.»
اخلاصي تشكيل چنين كميته هاي تخصصي را يكي از راهكارهاي بهبود نماهاي ساختمان هاي پايتخت عنوان كرد و ادامه داد: «در اين كميته صاحب نظران حوزه معماري و شهرسازي نيز حضور دارند.
همچنين از مشاوراني كه به طور تخصصي در زمينه نماي شهري فعاليت كرده اند استفاده شده و شهرداري از نظرات كارشناسي آنها در حوزه معماري منظر بهره خواهد برد.»

پيك بادپا مسئول توزيع حقوق بازنشستگان شد
000822.jpg
گروه شهري: طي قرارداد في مابين شركت پيك بادپا با وزارت رفاه و تأمين اجتماعي، مستمري بگيران چهار سازمان تابعه اين وزارتخانه مي توانند توسط شركت پيك بادپا حقوق خود را بدون مراجعه به بانك در منزل خود دريافت كنند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس گلرخي - مدير عامل شركت پيك بادپا - با اعلام اين خبر گفت: حدود ۵ ميليون مستمري بگير سازمان هاي تأمين اجتماعي، بازنشستگي كل كشور، بهزيستي و خدمات درماني در صورت تمايل، منتظر دريافت حقوق خود توسط پيك بادپا باشند.
وي در خصوص نحوه انجام اين طرح گفت: اين طرح از ابتداي ارديبهشت ماه آغاز شده است و بازنشستگان مي توانند با پركردن فرم هايي كه در بانك هاي عامل توزيع مي شود، حقوق خود را در منزل دريافت كنند.مدير عامل پيك بادپا خاطرنشان كرد: هزينه اين سرويس دهي توسط شركت پيك بادپا ۴هزار ريال خواهد بود.
مهندس گلرخي درباره مدت زمان توزيع حقوق بازنشستگان گفت: شركت پيك بادپا ظرف ۵ روز توزيع حقوق مستمري بگيران را به اتمام خواهد رساند.وي خاطرنشان كرد: توزيع حقوق مستمري بگيران اولويت بندي شده است، لذا كساني كه عجله بيشتري براي دريافت حقوق خود داشته باشند، زودتر از ديگران، حقوق خود را دريافت مي كنند.
مهندس گلرخي تصريح كرد: پس از آشنايي موتورسوارها با آدرس هاي مستمري بگيران در روزهاي ابتدايي، بعدها يك موتورسوار مي تواند در روز ۱۰۰ حقوق را به افراد تحويل دهد، همانطور كه سال۸۴ در مدت چهار روز توانستيم ۷ هزار بسته ۳۵كيلويي از هداياي بازنشستگان را ارسال كنيم.

هوا
000807.jpg
000813.jpg
000801.jpg
000810.jpg

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |