شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۷ - May 6, 2006
معاون وزير رفاه خبر داد:
آيين نامه اجرايي بيمه درماني مكمل بازنشستگان ابلاغ شد
ايسنا: معاون هماهنگي و نظارت وزارت رفاه و تأمين اجتماعي از ابلاغ آيين نامه اجرايي بيمه درماني مكمل بازنشستگان، از كار افتادگان و وظيفه بگيران كشوري و لشكري و عائله تحت تكفل آنها حداكثر تا ۴ نفر خبر داد.
مهندس محمود جعفري افزود: اعتبار مربوط به بيمه درماني مكمل بازنشستگان، از كار افتادگان و وظيفه بگيران كشوري و لشكري در سال گذشته ۱۷ ميليارد تومان بوده كه در سال جاري با افزايش ۵۸ درصدي به ۲۸ ميليارد تومان افزايش يافته است.
وي تصريح كرد: براساس اين آيين نامه كه به پيشنهاد شوراي عالي بيمه خدمات درماني به تصويب رسيده است، ساير افراد تحت تكفل و سرپرستي شخص بيمه شده مازاد بر چهار نفر كه داراي دفترچه بيمه درمان هستند، مشروط بر آن كه حق سرانه بيمه مكمل درمان را به طور كامل پرداخت كنند، مي توانند از خدمات بيمه مكمل استفاده كنند.
معاون هماهنگي و نظارت وزارت رفاه و تأمين اجتماعي اعلام كرد: همچنين سازمانهاي بازنشستگي كشوري و لشكري موظفند در چارچوب اصول و موازين اين آيين نامه و با رعايت مفاد تصويب نامه موضوع «ضوابط مربوط به حداقل شمول و سطح خدمات پزشكي و دارو و ليست خدمات فوق تخصصي مشمول بيمه هاي مضاعف (مكمل)» و صرفه و صلاح دولت براساس مفاد تبصره ماده (۶) قانون بيمه همگاني خدمات درماني كشور اقدام كنند.
جعفري خاطرنشان كرد: سازمانهاي بازنشستگي كشوري و لشكري موظفند براي تأمين هزينه هاي مربوط به حق سرانه بيمه مكمل درمان، حسب مورد به صورت رقم ثابت و يا درصدي از حقوق بازنشستگان با توافق آنان اخذ كنند.
سهم دولت از حق سرانه بيمه مكمل درمان در هر حال نبايد حداكثر از ۵۰ درصد حق سرانه بيمه همگاني درماني بيشتر باشد.
وي يادآور شد: سازمانهاي بازنشستگي كشوري و لشكري موظفند ضمن نظارت بر حسن اجراي قرارداد منعقد شده با شركتهاي بيمه، در مقاطع زماني سه ماهه، عملكرد اجرايي خود را به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و وزارت رفاه و تأمين اجتماعي گزارش كنند.

مخبر كميسيون بهداشت و درمان مجلس:
مصرف سيگار در كشور ۷ درصد افزايش يافته است
ايسنا: مخبر كميسيون بهداشت و درمان گفت:  سرنوشت طرح جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات با قرار گرفتن در دستور كار اين هفته مجلس مشخص مي شود.
نورالدين پيرموذن، با بيان اينكه اين طرح فردا به صحن مجلس مي آيد، خاطرنشان كرد: همه گيري  و اپيدمي  دخانيات يك مشكل جهاني است كه ضرورت همكاري بين المللي را براي همه كشورها ايجاب مي كند. وي ادامه داد: بر اساس آمار، در دنيا ۱‎/۳ ميليارد فرد سيگاري وجود دارد كه اين ميزان تقريبا   ۱۷درصد جمعيت كل جهان را شامل مي شود كه از اين تعداد ۸۲ درصد در كشورهاي در حال توسعه مي باشد.
نماينده اردبيل با بيان اين كه سيگار دومين علت مرگ و مير در دنياست، گفت: از هر  ۱۰مرگ بالغين يك مرگ، مربوط به افراد سيگاري است. روزانه  ۱۱هزار نفر و ساليانه  ۵ميليون نفر در اثر استعمال سيگار مي ميرند و نصف جمعيتي كه امروز سيگار مي كشند؛ يعني  ۶۵۰ ميليون نفر تا سال  ۲۰۲۵ از دنيا خواهند رفت.
مخبر كميسيون بهداشت و درمان با اشاره به اين كه در كشور ما بين  ۱۵-۱۲ درصد مردم سيگاري هستند، يادآور شد: در ايران جمعيتي بالغ بر  ۱۲ميليون نفر سيگاري وجود دارد كه مصرف سيگار در سنين ۱۵تا  ۲۴سالگي در  ۱۰سال اخير از  ۱۰ درصد به  ۱۷درصد افزايش يافته است كه اين بيانگر زنگ خطري براي جمعيت جوان كشور است. پيرموذن افزود: اگر هر سيگاري روزانه ۳۰۰ تومان براي سيگار هزينه كند، روزانه سه تا چهار ميليارد تومان پول دود مي شود كه اين مبلغ در سال  ۱۰۰۰ تا  ۱۵۰۰ ميليارد تومان خواهد شد. بر اساس مطالعه بانك جهاني  ۲ تا  ۳ برابر هزينه مصرف دخانيات صرف درمان بيماري ها، ناتواني ها و مرگ هاي زودرس ناشي از مصرف دخانيات مي شود كه اين مبلغ به مراتب بالاتر از بودجه فصل بهداشت و درمان در كشور است. مخبر كميسيون بهداشت و درمان تصريح كرد:   برهمين اساس،  طرح مبارزه ملي با دخانيات هماهنگ با لايحه كنترل دخانيات دولت در دستور ششم قرار گرفت كه به عمر آن مجلس كفاف نكرد و مجددا در دستور كار مجلس هفتم قرار گرفت كه شور دوم و تصميم گيري نهايي آن فردا در مجلس بررسي مي شود.
وي افزود: به دنبال معاهده بين المللي كنترل دخانيات توسط سازمان بهداشت جهاني طرح كنترل و مبارزه ملي با دخانيات را تقديم مجلس كرده ايم كه هدف آن حفاظت نسل كنوني و آينده از اثرات زيانبار دخانيات و ايجاد تكليف براي دولت است تا با كنترل دود سلامت عمومي جامعه را حفظ كند. پيرموذن در توضيح نكات اساسي اين طرح گفت: ثابت شده كه انحصار دولتي دخانيات مصرف را  يي درصد كنترل مي كند. اگر سيگار را آزاد بگذاريم و قاچاق آن كنترل نشود به طور متوسط  ۱۰درصد افراد نيز علاوه بر آمار فعلي سيگاري خواهند شد.
وي افزود: ممنوعيت جامع تبليغ مواد دخانيات چه مستقيم و چه غيرمستقيم بر اساس گزارش بانك و سازمان بهداشت جهاني ۷درصد كاهش در مصرف سيگار را نشان داده مي دهد. با چاپ هشدارهاي مناسب و برچسب هايي كه بيانگر اثرات زيانبار دخانيات در انسان و مخصوصا ايجاد سرطان هاي مختلف ۸ درصد كاهش در مصرف ديده شده است. پيرموذن يادآور شد: تبليغ عليه سيگار  ۱۱ درصد كاهش مصرف داشته است. افزايش ماليات بر سيگار و افزايش قيمت سيگار نشان داده كه  ۱۰درصد افزايش قيمت در كشورهاي پيشرفته ۴ درصد كاهش مصرف سيگار را به دنبال داشته و افزايش  ۱۰درصدي قيمت سيگار در كشورهاي در حال توسعه  ۸ درصد كاهش مصرف سيگار را همراه داشته است.
مخبر كميسيون بهداشت و درمان با اشاره به شعار امسال جام جهاني فوتبال كه با هماهنگي سازمان بهداشت جهاني مبني بر ورزش، نه سيگار تعيين شده تصريح كرد: همسو با لايحه دولت، طرح مبارزه ملي با دخانيات را كميسيون بهداشت و درمان از تلفيق لايحه دولت و طرح نمايندگان به صورت قانون جامع و كاملي تقديم ملت ايران كرده، كه اين هفته درمورد آن تصميم گيري مي شود.

خط امامي  بودن بايد در عمل ثابت شود
سيدحسن خميني در ديدار مهدي كروبي و اعضاي شوراي مركزي حزب اعتماد ملي يادآور شد: آنان كه خود را در خط امام مي دانند، بايد در عمل آن را ثابت كنند. اعضاي شوراي مركزي حزب اعتماد ملي با حضور در دفتر بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در جماران با سيدحسن خميني ديدار كردند. در اين ديدار نوه امام (ره) در تشريح علل بي ثبات احزاب در ايران گفت: اگر تاريخ احزاب در ايران را از گذشته تا به حال مورد ارزيابي قرار دهيم، به احزاب زيادي مي رسيم كه در دوره هاي مختلف شكل گرفته اند، ولي اگر آنها را به معناي حقيقي حزب مورد بررسي قرار دهيم، در خواهيم يافت كه اكثر آنها حزب نبوده اند و اگر بخواهيم تعريف درستي از آنها ارائه دهيم، مي توانيم آنها را در قالب تجمع، تشكل، ائتلاف و يا جبهه ذكر كنيم. وي نظارت حزب روي افراد و اعضاي خود را يكي ديگر از عوامل ثبات احزاب دانست و تصريح كرد: در اين شرايط افراد عقايد خود را به اهداف حزب نزديك مي كنند كه اين نزديكي ثبات بيشتر حزب را در پي خواهد داشت.

گفته مي شود...
* آشوب گري فرصت طلبان در سردشت: جريمه راننده يك تانكر سوخت رسان در شهر سردشت منجر به بروز ناآرامي و آشوب در بعدازظهر روز چهارشنبه در سردشت شد. ماجرا از اين قرار بود كه پس از مشاجره لفظي افسر راهنمايي و راننده تانكر سوخت، تعدادي از جوانان اطراف آنها جمع شدند و به طرفداري از راننده خودرو، افسر راهنمايي را مورد انتقاد قرار دادند. در همين حال تعدادي از افراد فرصت طلب حاضر در محل خودرو، ماشين راهنمايي و رانندگي را مورد حمله قرار داده و شيشه هاي خودرو را شكستند و همين امر منجر به مسدودشدن خيابان محل حادثه و خيابان هاي اطراف شد.
* احساس غرور ايراني ها در نطنز: خبرگزاري فرانسه در گزارشي درباره شهر نطنز مي نويسد به خاطر روي آوردن مردم بيشتر به نطنز قيمت ها در اين شهر رو به افزايش است. با اين حال يك باغدار چهل ساله گفت: نطنز امن ترين جاي ايران براي كاركردن است. اين گزارش حاكي است كه در ميان مردم شهر نطنز كمترين بيم و نگراني از نزديك بودن به تأسيسات هسته اي وجود ندارد و احساس غرور مي كنند.
* طرح جديد هلند : در ادامه فعاليت چند كشور اروپايي به رهبري آلمان، به منظور عدم تحقق اهداف آمريكا در شوراي امنيت سازمان ملل بر ضد برنامه هسته اي ايران، كشور هلند اقدام به ارايه طرحي به ايران نموده است كه در آن از يك سو تضمين مي شود تا فعاليت هسته اي ايران به سمت دستيابي به سلاح هسته اي منحرف نگردد و از ديگر سو، ايران نيز به حق خود كه استفاده صلح آميز از انرژي است دست مي يابد. به گزارش نوسازي مسئولين كشور هنوز در مورد اين پيشنهاد جديد هسته اي، اظهارنظر نكرده اند.

برداشت بعدي...!-علي درويش
* «عبادت» را از حالت «عادت» خارج كنيم.
* حسود «بود» خود را در «نبود» ديگران مي بيند!
* چرا «آدرس عشق» را... فقط در داستان ها جست وجو مي كنيم؟
* با «تعلل» تصميم بگير... تا با «تعجيل» تسليم نشوي.

معاون اول رئيس قوه قضاييه :
تلاش مي كنيم سر و كار اصحاب رسانه
به دستگاه قضايي نيفتد
ايسنا:  معاون اول رئيس قوه قضاييه گفت: فضاي كلي مطبوعات در حال حاضر فضاي قابل قبولي است  كه نقد در آن صورت مي گيرد و در عين حال از چارچوب آزادي استفاده مي شود كه مشكل خاصي اتفاق نيفتد. حجت الاسلام والمسلمين سيد ابراهيم رئيسي در گفت وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره نوع تعامل دستگاه قضايي با مطبوعات اظهار داشت: آزادي بيان در قانون اساسي وجود دارد و يكي از افتخارات نظام اسلامي، آزادي بيان و قلم است اما معلوم است آزادي، حدود و ثغوري دارد كه اگر حد آزادي رعايت نشود طبيعي است اولين خسارت و ضرر به اصحاب رسانه، قلم و بيان برمي گردد. يعني اگر چارچوب ها رعايت نشود و حدود بشكند، طبيعتا اولين خسارت را صاحبان قلم و بيان خواهند ديد.
رئيسي تأكيد كرد: بايد بيان و قلم در چارچوب موازيني كه قانون تعيين كرده حركت كنند و قطعا اولين نفع، رعايت اين چارچوب براي اصحاب رسانه و قلم خواهد بود و بعد براي كل كشور. رئيسي خاطرنشان كرد: تمام تلاش ما اين است كه به هيچ عنوان سر و كار اصحاب رسانه براي رسيدگي به پرونده به دستگاه قضايي نيفتد و از اين جهت به هيچ عنوان مسرور نخواهيم شد كه پرونده يك روزنامه يا بخشي از يك رسانه به دادگستري كشيده شود و دوست داريم رعايت قانون باعث شود كه مساله به اين جا كشيده نشود. معاون اول رئيس قوه قضاييه اظهار داشت: با اين حال، اگر موضوع در حدي باشد كه رعايت خط قرمزها نشده باشد و حريم قانون شكسته شده باشد، طبيعتا دادگستري وارد رسيدگي مي شود.

نظارت شوراي نگهبان مانعي ايجاد نمي كند
حجت الاسلام مصباحي مقدم با حضور در غرفه ايسنا در نمايشگاه مطبوعات با اشاره به همزماني دو انتخابات شوراها و خبرگان و نظر متفاوت دولت و وزارت كشور در اين باره به نكات مثبت و منفي برگزاري همزمان اين دو انتخابات اشاره كرد. وي به ايسنا گفت: بدين ترتيب كه مردم به جاي آن كه دو بار براي انتخابات در پاي صندوق هاي راي حضور يابند يك بار حضور خواهند يافت و نيز ممكن است هزينه تجميع دو انتخابات كمتر از هزينه برگزاري آنها به صورت جداگانه باشد. سخنگوي جامعه روحانيت مبارز با بيان اين كه تجميع اين دو انتخابات به لحاظ انتخاب كنندگان تفاوتي نمي كند، گفت: فضاي انتخابات خبرگان يك فضاي تبليغاتي پرحجم نيست. همچنين تعداد كانديداها نيز در آن كثير نمي باشد. در اين انتخابات فضا تا حدودي معنوي است، چرا كه مردم مي خواهند از ميان خبرگان فقه كساني را برگزينند، اما فضاي انتخابات شوراها يك فضاي پرشور و با حضور گسترده تر كانديداها است كه درسطوح متفاوت شهري روستايي برگزار مي شود و تبليغات متناسب با خود را طلب مي كند. وي با بيان اين كه انتخابات شوراها به تبليغات پرحجمي  نياز دارد و فضاي رقابت در آن بسيار تنگاتنگ خواهد بود، اظهار داشت: با توجه به اين نكات، اگر دو انتخابات شوراها و خبرگان كنار هم قرار گيرند، ممكن است به يكديگر لطمه بزنند. وي در عين حال افزود: معتقد نيستم اگر اين نظارت به شوراي نگهبان واگذار شود، احيانا فضاي انتخابات محدود خواهد شد.

جريانات موجودكشور بينابين گروه و حزب هستند
نماينده مردم شهركرد جريانات سياسي موجود در كشور را امري بينابين گروه و حزب ارزيابي كرد. مرتضي تمدن در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: اين جريان ها را از نظر نوع تشكيلات و فعاليت و سهم آنها در اداره كشور نمي توان حزب ناميد و هم چنين چون به حدي از بلوغ فكري رسيده و در يك رويكرد كلي به سمت تحزب پيش مي روند، نمي توان گروه عنوان كرد. وي درباره تعامل بين احزاب گفت: جريان هاي سياسي در بسياري از مواقع ناخواسته و بدون اين كه خودشان اراده كرده باشند در يك راستا قرار گرفته و به نوعي به ائتلاف از قبل پيش بيني نشده دست پيدا مي كنند، ولي چون مبناي ائتلاف شفاف بودن مرزهاي تحزب است و آنها به اين اندازه شفاف نيستند، معمولا به صورت مقطعي يا تصادفي در كشور تعامل بين احزاب پيش مي آيد.

بعضي از ارزش ها را حتي با اتكا
به آراي عمومي هم نمي توان تغيير داد
رئيس موسسه پژوهشي امام خميني(ره) گفت: بعضي از ارزش ها را حتي با اتكا به آراي عمومي هم نمي توان تغيير داد. آيت الله مصباح يزدي در جمع خبرنگاران در مشهد در پاسخ افزود: در جوامع غربي بين ارزش هاي ثابت و ارزش هاي متغير تفاوتي وجود ندارد و گمان مي كنند كه همه ارزش ها قابل تغيير است و راه اثبات آن را هم مراجعه به آراي عمومي مي دانند. وي افزود: از نظر اسلام اين موضوع درست نيست زيرا ارزش هايي وجود دارد كه ريشه هاي عقلاني داشته و قابل تغيير نيستند.

پيشنهادي جهت محدودسازي
علي ربيعي اظهار داشت: اصلاحات مفهوم يك حزب، جريان و تشكل خاص نبود، اما متاسفانه چه مخالفان و چه موافقان، آن را بيشتر به عنوان يك گروه تلقي مي كنند، به ويژه مخالفاني كه امروز از مردن و نيمه جان بودن اصلاحات صحبت مي كنند. مشاور رئيس جمهور پيشين كه در غرفه ايسنا در نمايشگاه مطبوعات حضور يافته بود، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران افزود: اصلاحات فرآيندي است كه در لايه هاي زيرين اجتماعي شكل گرفته و در حقيقت جرياني فكري است كه به اعتقاد من از ابتداي پيروزي انقلاب وجود داشته، در اثر جنگ اتفاقاتي حاصل شده كه هژموني نظري و فكري جنگ بر آن حاكم شده و پس از آن هم قدرت بروز پيدا كرده و ربطي به ۸ سال دوره رياست  جمهوري خاتمي نداشته است. وي افزود: اصلاحات ادامه دارد و بسياري از تحولات امروز ناشي از آن است. البته اصلاح طلبان را بايد از اصلاحات جدا كرد. اصلاحات روندي اجتماعي است و ربطي به گروه خاص ندارد. انتخابات پيش هم در جريان اصلاحات ريشه داشته است.
معتقدم انتخابات شوراي شهر، مجلس و رياست جمهوري را نيز بايد با توجه به چند اتفاق مثل عدم توجه به برخي شاخص هايي كه جريان اصلاحات مي طلبيد، بررسي كرد. ربيعي يادآور شد: اين انتخابات نتيجه اي بود از انزواطلبي سياسي، اما اگر بشود آن را برطرف كرد، اصلاح طلبان باز هم مي توانند حضور پيدا كنند؛ گرچه جريان اصلاحات در صورت وجود ياس سياسي باز به حالت نهفته باقي است. مشاور رئيس  جمهور پيشين درباره پيشنهاد واگذاري نظارت انتخابات شوراي شهر به شوراي نگهبان نيز گفت: به نظر مي رسد اين اقدام به دليل محدودسازي باشد.

استاندار تهران:
ساماندهي حاشيه نشينان تهران
نيمه دوم ارديبهشت آغاز مي شود
فارس: استاندار تهران با اشاره به اعتبار ۷/۳ ميليارد توماني دولت براي ساماندهي حاشيه نشينان تهران گفت: كار ساماندهي حاشيه نشينان تهران از نيمه دوم ارديبهشت، شروع مي شود.
كامران دانشجو افزود: استانداري تهران براي ساماندهي حاشيه نشينان تقاضاي ۱۰ ميليارد تومان بودجه از دولت كرده بود كه فقط ۷/۳ ميليارد تومان آن محقق شده است.
وي با بيان اينكه علت اصلي حاشيه نشيني مهاجرت است گفت: بايد استان هاي مهاجرفرست را مشخص كنيم تا بتوانيم جلوي مهاجرت بي رويه به استان تهران را بگيريم. به گفته استاندار تهران، تهران تنها استاني است كه بيشترين مهاجر را در كشور دارد.
دانشجو با اشاره به اتمام طرح سند ملي مهاجرت معكوس در تهران گفت: با ايجاد اين سند استان هاي مهاجرفرست به تهران شناسايي شده و تا حدودي مهاجرت به تهران ساماندهي مي شود.وي تصريح كرد: در صورت تصويب دولت و در راستاي اجراي طرح مهاجرت معكوس در استان تهران، درصدد پرداخت وام اشتغال به مهاجران هستيم تا به شهرهاي خود بازگردند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |