يكشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۸ - May 7, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام
رسول خدا صلي ا... عليه و آله و سلم در ربا چند كس را نفرين كردند؛ دهنده و گيرنده ربا، شاهدان ربا و نويسنده قرارداد آن.
الوسائل ج ۱۲ ص ۴۳۰
امروز با حافظ
دل بي تو به جان آمد وقت است كه بازآيي
اي پادشه خوبان داد از غم تنهايي
كز دست بخواهد شد پاياب شكيبايي
مشتاقي و مهجوري دور از تو چنانم كرد
بازتاب جايزه ارشاد به نويسندگان
تجليل از داستان نويساني كه به حاشيه رانده مي شوند
گروه ادب و هنر: نويسندگاني كه در اولين روز نمايشگاه بين المللي كتاب تهران به عنوان داستان نويسان برتر كشور معرفي شده بودند، درباره جايزه ادبيات داستاني وزارت ارشاد، توضيح دادند.
واكنش به خط و خط بازي
محسن مؤمني شريف، جايزه ادبيات داستاني وزارت ارشاد را نشانگر جهت گيري اين وزارتخانه درباره ادبيات داستاني دانست و گفت: شايد اين انتخاب ، واكنشي هم به جريان جايزه هاي بخش خصوصي باشد.
اين داستان نويس ، به ايسنا، گفت: كساني كه در اين جايزه انتخاب شدند، افراد فعالي هستند كه آثارشان هم از اقبال عمومي برخوردار است.
مؤمني همچنين متذكر شد: اين جايزه با جهت دهي كه جايزه هاي ديگر مثل يلدا در ادبيات داستاني مي خواهند داشته باشند، متفاوت است.
او با تاييد اين كه بنا بر شنيده ها، رضا اميرخاني به خاطر رياست در انجمن قلم ايران، جايزه وزارت ارشاد را نپذيرفته است، گفت: كتاب پرفروش و به لحاظ ادبي مقبول «من او» در ليست جايزه هاي ديگر هم نبوده و آثار ارزشي يا مربوط به دفاع مقدس، در آن جايزه ها جايگاهي ندارند. حتي كتاب احمد دهقان، با آن كه جنبه هاي انتقادي داشت، مورد توجه وزارت ارشاد قرار گرفت، اما جايزه هايي از آن دست، به اين كتاب توجهي نشان ندادند؛ درحالي كه خيلي كارهاي سطح پايين و حتي مبتذل هم جايزه گرفتند و اين نشان مي دهد آن ها جهت دهي خاصي دارند.
جلوگيري از جوايز محفلي
همچنين مصطفي مستور با اعلام اين مطلب كه هيچ قدرتي نمي تواند نويسنده را ساكت كند مگر خواننده اش و هيچ تصميمي و جايزه اي به نويسنده اش قدرت نمي دهد، گفت: در واقع داشتن خواننده فرهيخته و فهيم موهبتي است كه اگر از نويسنده اي دريغ شود ضرر مي بيند.وي تصريح كرد: به نظر من بهترين جايزه به نويسنده، تجديد چاپ آثار اوست و جوايز ديگر در ذيل اين موضوع قرار مي گيرند و من همواره آرزو مي كنم كه اين اقبال هرگز از من دريغ نشود.نويسنده كتاب «روي ماه خداوند را ببوس» در پايان خاطر نشان كرد: براي خروج از وضعيت فعلي در حوزه ادبيات داستاني بايد جوايز از حالت محفلي- چه روشنفكري و چه دولتي - خارج شوند و با نگاه عام تر به آثار نگاه شود و در غير اين صورت يك مشكل جديد به مشكلات ادبيات داستاني اضافه كرده ايم.
من انتخاب خوبي نبودم
داوود غفارزادگان هم درباره جايزه اش گفت: دلم مي خواست ادبيات داستاني هم در كنار همه بخش هاي ديگر، در كتاب سال جايزه اش را بگيرد؛ كه حالا قرعه به نام ما افتاد و احساس خوبي ندارم.
او در عين حال درباره انتخاب هاي صورت گرفته يادآ ور شد: بايرامي در نوشتن، كم كسي نيست؛  نمي شود گفت نويسنده  اي تنها مورد علاقه جمهوري اسلامي است، چراكه در سوئيس هم جايزه گرفته است.
دهقان با مجموعه آخرش - من قاتل پسرتان هستم - يك سال است كه بحث روزنامه هاست. مستور هم خواننده هاي زيادي دارد و اين ها خوش نام اند. غفارزادگان در همين زمينه متذكر شد: منتها انتخاب ها به شكلي بود كه انگار همه از يك طيف هستند. انتخاب خودم بجا نبود؛ بقيه را نمي توانم بگويم.
گفتني است محسن مومني شريف به همراه احمد دهقان، محمدرضا بايرامي، داوود غفارزادگان و مصطفي مستور، چند روز پيش به عنوان برگزيدگان جايزه ادبيات داستاني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي شدند.

دكتر حسن لاهوتي: پروفسور شيمل تصويري روحاني
از پيامبر اكرم (ص) به غربيان نشان داد
001182.jpg
001179.jpg
گروه ادب و هنر: پروفسور آن ماري شيمل كوشيده است تا با نشان دادن چهره انساني و روحاني پيامبر اسلام(ص) به عالم غرب ، تصوير نادرستي را كه دانشمندان مغرب زمين ، خواه از سر عناد و خواه از سر غفلت و ناآگاهي ، از محمد مصطفي صلي الله عليه و آله و سلم در طول ساليان دراز گذشته ترسيم كرده اند، محو سازد و برجاي آن تصوير حقيقي پيامبر را بنشاند.
دكتر حسن لاهوتي، مولوي پژوه صاحب نام كه آثار بسياري از پروفسور آن ماري شيمل را برگردان فارسي كرده و به تازگي نيز كتاب محمد رسول خدا(ص) را ترجمه و به بازار كتاب عرضه كرده است، ضمن اعلام مطلب فوق گفت: پروفسور شيمل در كمال متانت و با مراجعه به قرآن ، حديث ، روايات و اخبار و افكار و آراي دانشمندان مسلمان و غير مسلمان و افزون بر آن ، با استفاده از آثار عرفا و شعرا، به مقابله با شبهات نامعقول و توهمات بي اساسي پرداخته است كه در طول قرنها منجر به دشمني مسيحيان با اسلام ،  خصوصاً با پيامبر اكرم شده است. به گفته لاهوتي : شيمل ، به درستي پي مي برد كه اعتقادات عامه پسندي كه مسلمانان همه دنيا، چه در خاورميانه و چه در آفريقا، نسبت به پيامبر اسلام در سر دارند و به آن عمل مي كنند و حتي نام مباركش را حرز جان مي دانند، از آن عشق كهن سرچشمه گرفته و در اشعار عاميانه آنان به روشني جلوه گر شده است.
وي در باره چگونگي آشنايي خود با اين كتاب به ديدارهاي خود با خانم شيمل در ايران اشاره كرد و گفت: «از سالهاي قبل خبر داشتم كه خانم شيمل كتابي درباره رسول اكرم(ص) به زبان آلماني نوشته اند، اما خبر نداشتم كه همان كتاب را با تغييراتي به زبان انگليسي منتشر كرده اند. تا  آنكه به هنگام سفر ايشان به مشهد در سال ۱۳۷۶ از وجود چنين كتابي آگاهي يافتم. يعني خود ايشان ضمن آن كه دو سه جلد از آثارشان را به بنده مرحمت فرمودند خبر دادند كه آن را به زبان انگليسي هم منتشر ساخته اند و البته بر اثر خواهش من پس از بازگشت از ايران اصل آن كتاب را برايم فرستادند. روزي كه، پس از چند ماه، مأمور خوش خبر پست اين كتاب را كه از آمريكا رسيده بود به دستم داد، شادي همه وجودم را فرا گرفت. روايت انگليسي محمد رسول خدا را انتشارات دانشگاه كاروليناي شمالي منتشر كرده است. با خواندنش علاقه مند شدم كه آن را به فارسي برگردانم و همكيشانم را در اين شادي شريك گردانم تا درباره پيامبر محبوب خود از روزنه چشم پژوهشگري بزرگ رخسار پرفروغ و پر مهر حضرت محمد ( ص) را بنگرند.»

برگزاري هفتمين جشنواره بين المللي راديو
معاون صداي سازمان صدا و سيما در نشست راديويي، تلويزيوني و مطبوعاتي اين جشنواره با تشريح برنامه هاي هفتمين جشنواره بين المللي راديو، استقبال در سطح بين المللي و شبكه هاي داخلي براي شركت در اين جشنواره را بسيار خوب ارزيابي كرد و گفت: همزمان با اين جشنواره، راديو گفتگو به عنوان شبكه اي جديد گشايش خواهد يافت.
شهرام گيل آبادي دبير بخش بين الملل اين جشنواره هم گفت: تعامل انديشه، انتقال تجربيات حرفه اي و ايجاد رقابتي پويا از مهمترين هدف هاي برگزاري اين جشنواره بين المللي است. وي افزود: خانواده ، محيط زيست، صلح ، فرهنگ و هنر، دين و اخلا ق از مهمترين محورهاي بخش بين الملل جشنواره است. دبير بخش بين الملل هفتمين جشنواره بين المللي راديو افزود: معتبرترين شبكه هاي راديويي دنيا با ۱۲۷ برنامه در اين جشنواره حضور دارند كه از آن جمله مي توان به كشورهاي انگليس، هلند، فرانسه ، اسپانيا، سوئد، چين، بلژيك، تركيه، مكزيك، امريكا، لهستان ، اوگاندا و كره جنوبي اشاره كرد. تاكنون حضور ۳۶ كشور جهان در جشنواره بين المللي راديو قطعي شده است. مجيد جهاني دبير بخش مسابقه جشنواره نيز گفت: ۲۰۶ اثر به بخش مسابقه ارسال شده است و نخستين بار در بخش ويراستاري ، نويسندگي و نظارت پخش نيز به افراد برتر جوايزي اهدا مي شود.

در نشست سينماي انيميشن مطرح شد
تولد انيميشن قبل از پيدايش سينما
001176.jpg
گروه ادب و هنر: يك كارشناس  سينماي  انيميشن  گفت:  انيميشن  قبل از پيدايش  سينما وجود داشته  و بسياري  از تخيلات  آرشيوي  هنرمندان  از اين طريق ، قابل  نمايش  است .
به  گزارش  بنياد سينمايي  فارابي ، اميرمحمد دهستاني   در نشست  سينماي  انيميشن  كه به  نمايش  فيلم هاي  عروس  مرده  از تيم  برتون  و فيلمي از علي  بخشي اختصاص  داشت ، افزود: سبك  فيلم سازي  تيم  برتون  به  انيميشن  نزديك  بوده  و همواره  در قالب  سبك  شخصي  خود كار كرده  است . نشست  سينماي  انيميشن  با حضور جمعي  از منتقدان  و كارشناسان  در سينمافرهنگ  برگزار شد. دهستاني  فيلم  عروسي  مرده  را يك  اثر انيميشن  عروسكي  معرفي  كرد و افزود: سبك  كاري  برتون  به  شيوه  اكسپرسيونيسم  سينماي  آلمان  است  و رنگ آميزي  تند، شخصيت هاي  عجيب  و غريب  به  زواياي  غير مستقيم  از ويژگي هاي  اين  سبك  به شمار مي رود.

كوتاه از هفت هنر
001173.jpg
توقف تاكسي سرويس: مرضيه برومند نويسنده و كارگردان از توقف ساخت سريال «تاكسي سرويس پريان» خبر داد و گفت: اين برنامه در مرحله نگارش و تست متوقف شده است و براي ادامه كار به بودجه بيشتري نياز داريم. «تاكسي سرويس پريان» كار الف شبكه اول سيما محسوب مي شود كه از تكنيك هاي جديد برنامه سازي كودك بهره مي گيرد.
گل و ستاره ادبيات فارسي : گل و ستاره با محوريت بررسي و پژوهش مفهوم گرايانه درباره دنياي تصاوير در شعر فارسي نوشته آنه ماري شيمل و ترجمه دكتر سيد سعيد فيروزآبادي منتشر شد. اثر حاضر كه مجموعه اي از درس هاي پروفسور آنه ماري شيمل در دانشگاه  هاروارد است، نشان دهنده اين واقعيت است كه مولف، فارغ از مرزهاي جغرافيايي و سياسي و در هر نقطه اي كه زبان و شعر فارسي وجود داشته، به بررسي و كنكاش دست زده است.
موفقيت سينمايي ايران: فيلم مستند از پس برقع به كارگرداني مهرداد اسكويي، در چندمين حضور بين المللي خود در جشنواره مديا ويو مجارستان، موفق به دريافت جايزه ويژه هيات داوران اين جشنواره شد. «از پس برقع» پيش از اين در نخستين جشنواره فيلم مستند مونترال به نمايش درآمد و بهترين فيلم اين جشنواره از منظر هيات داوران اين جشنواره انتخاب شد.
۵ عكاس ايراني در اسلواكي: آثار پنج عكاس ايراني در فهرست نهايي داوران نمايشگاه بين المللي عكاسي محيط زيست اسلواكي جاي گرفت. سيدعلي سيدي، كيارنگ علايي، مسعود احمدزاده، مجتبي خاتمي، قدير وقاري و سيد مجيد جلاليان در نمايشگاه اسلواكي شركت مي كنند.
درگذشت كارگردان ترك: عاطف  ييلماز كارگردان  مشهور تركيه  به  علت  ناراحتي  معده  در سن  هشتادسالگي  در منزل  خود در استانبول  درگذشت . اين  كارگردان  ترك  كه  بيش  از يكصد فيلم  بلند سينمايي  دارد در سال  هزار ونهصد و بيست  و شش  در شهر بندري  مرسين  در جنوب  تركيه  بدنيا آمد.
جشن تئاتر در اراك: نخستين  همايش  سراسري  تئاتر نمايشگران  ماه به  مناسبت  گراميداشت  روز جهاني تئاتر روز شنبه  دراراك  آغاز شد. دراين  همايش  چهاروزه  ۱۵ نمايش  از استانهاي  چهارمحال  و بختياري ، كهكيلويه و بوير احمد، كرمان ، بوشهر، لرستان ، اردبيل ، آذربايجان  غربي ، هرمزگان ، كرمانشاه ، قم ، قزوين ، ايلام ، كرج ، گلستان  و مركزي  اجرا مي شود.
فيلم مستند فاخر : سياست مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در حيطه توليد فيلمهاي سينمايي، مستند، كوتاه و انيميشن اعلام شد. توليدات اين مركز مشتمل بر حمايت از فيلمهاي اول و دوم، فيلمهاي مستند فاخركوتاه و بلند، فيلمهاي انيميشن كوتاه و بلند و آثار كوتاه حرفه اي داستاني و تجربي خواهد بود.
نمايش خياباني در ورامين: سه  نمايش  خياباني همزمان  با روز جهاني تئاتر از امروز و به  مدت  سه  روز درمحوطه  فرهنگسراي  رازي  ورامين  اجرا مي شود. شهرقشنگ  به  كارگرداني علي رضا، نمايشنامه  بيابان به  كارگرداني اشرف  سرلك و نمايشنامه  طاعون  به  كارگرداني علي رضا امين از ساعت ۳۰/۱۷ درمحوطه  بيروني فرهنگسراي  رازي  ورامين  اجرا مي شود.
داوران جيفوني: آزمون  انتخاب  داوران  ايراني  جشنواره  بين المللي  فيلم جيفوني  در امور بين الملل  بنياد سينمايي  فارابي  برگزار شد و فيلم هاي  المپيك  در اردوگاه ساخته  مجيد مجيدي  و همسرايان  از عباس  كيارستمي در قالب  اين  آزمون  به نمايش  درآمد و كودكان  ونوجوانان  حاضر دراين  نشست  به  بحث  و گفت  و گو به زبان  انگليسي  درمورد اين  اثر پرداختند.
تبليغ رايگان در مشهد: براي اولين بار در ايران معاونت فرهنگي شهرداري مشهد چند بيلبورد خود را به صورت رايگان به تبليغات سه فيلم برگزيده مردم مشهد در جشنواره فيلم فجر اختصاص داده است. شبكه صدا و سيماي مركز خراسان نيز تيزر تبليغاتي اين سه فيلم را به صورت رايگان از شبكه هاي سيماي خراسان پخش مي كند.
مرادي كرماني: هوشنگ مرادي كرماني نامزد دريافت جايزه ۶۵۰ هزار دلاري آمستريد لينگرن شد. پريناز نصيري - يكي از اعضاي شوراي كتاب كودك - با اعلام اين خبر گفت: اين جايزه هر ساله به يك نويسنده يا فعال حوزه كتاب كودك اهدا مي شود كه سال گذشته، توران ميرهادي از سوي مسئولان معرفي شد و امسال نيز هوشنگ مرادي كرماني نامزد دريافت اين جايزه شد.
تئاتر شهر با ۱۴هزار تماشاگر: تالارهاي تئاترشهر در ۲۴ اجراي خود بيش از ۱۴ هزار تماشاگر را به تماشا كشاندند؛ بعد از پايان اين اجراها هشت نمايش در تئاترشهر اجرا مي شود. نمايش «دشمن مردم» با ۲۴ اجرا در تالار اصلي تا پانزدهم ارديبهشت شش هزار و ۷۰۴ تماشاگر داشته و نمايش «تيغ و ماه» به كارگرداني آتيلا پسياني در تالار چهارسو دو هزار و ۹۶ تماشاگر به خود اختصاص داده است. بر اساس اعلام آمار از سوي روابط عمومي تئاتر شهر، نمايش «شب بخير جناب كنت و آهنگ هاي شكلاتي» به كارگرداني ميكائيل شهرستاني در تالار قشقايي دو هزار و ۳۱۲ تماشاگر داشته و نمايش «سكوت» به كارگرداني حسين مهكام نيز در تالار سايه ، هزار و ۱۲۰ تماشاگر داشته و نمايش «وقتي فرشته خواب سگ مي بيند» به كارگرداني علي نرگس نژاد نيز در تالار كوچك در اجراهاي خود هزار و ۱۳۶ تماشاگر داشته است.

با رهبري در نمايشگاه
خريد از حراجي ها
با آن همه سرگرمي ها در زمان طاغوت، چه كسي حوصله داشت كه در خيابان استانبول و خيابان شاه رضاي آن زمان سراغ كتاب برود؟! كتابخانه؟ كتابخانه چيست؟! كتابخانه را حراج مي كردند! من خودم در همين خيابان شاه آباد سابق، بارها در حراج كتاب شركت كرده بودم و كتابهايي را به قيمت ارزان خريده بودم. يكي از آنها، كتاب «الهيات شفا» بود كه به قيمت خيلي ارزاني _ كه در آن وقت اصلاً پيدا نمي شد _ خريداري كردم؛ يكي هم كتاب «طهارت» حاج آقا رضا۱ بود. كتابخانه هاي حسابي را به قيمت ارزاني حراج كردند.
بيانات در ديدار با برگزيدگان مراسم انتخاب كتاب سال _ ۷/۱۰/۷۲
۱ - حاج آقا رضا همداني

برگي از تاريخ
درگذشت استاد فروزانفر
استاد بديع الزمان فروزانفر خراساني در حدود سال ۱۲۷۹ ش (۱۳۱۸ق) در بشرويه در استان خراسان به دنيا آمد. تحصيلات خود را در صرف، نحو، معاني، بيان، منطق، حكمت و فلسفه در مشهد و تهران در خدمت استاداني مانند اديب نيشابوري، ميرزا طاهر تنكابني و سيدكاظم عصار و... به پايان رساند و پس از آن در مدرسه دارالمعلمين عالي، سمت معلمي ادبيات را بر عهده گرفت. بديع الزمان از استعداد و هوشي به سزا برخوردار بود و حافظه اي فوق العاده داشت. وي سفرهاي علمي متعددي به خارج از كشور انجام داد و در دانشگاه هاي برخي كشورها، كرسي تدريس زبان و ادبيات فارسي را تأسيس كرد. استاد فروزانفر دانشمندي نكته سنج، استادي محقق و مدرسي بي نظير بود و علاوه بر داشتن اطلاعات بسيار در زمينه معارف اسلامي و ادبيات فارسي، شاگردان بسياري تربيت نمود كه هريك از آنها در شمار استادان بزرگ به شمار مي آيند. از اين اديب گرانقدر آثار فراواني برجاي مانده كه تأليف كتاب سخن و سخنوران در چهار جلد، تاريخ ادبيات ايران و نيز تصحيح كليات شمس تبريزي و نيز تصحيح فيه مافيه مولوي و... از آن جمله اند. استاد فروزانفر سرانجام در ۱۷ ارديبهشت ۱۳۴۹ بر اثر سكته قلبي در هفتاد سالگي در تهران دار فاني را وداع گفت و جامعه ادبي ايران را سوگوار نمود.

بهارستان
نگين
شيخ بوالقاسم گفت:... رسول را صلي الله عليه و سلم به خواب ديدم... مرا گفت: درجه شيخ، ابوسعيد مي طلبي؟ گفتم: بلي  يا رسول الله! او انگشت به من نمود گفت: چون نگيني است در انگشتري.
اسرارالتوحيد- شيخ ابي سعيد

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
طلاي قشنگ
نگاهش را از روي ساعت طلايي رنگ توي ويترين برداشت. دست كوچكش را فرو كرد داخل جيب و اسكناس هاي مچاله شده را به زور كشيد بيرون و شروع كرد به شمارش. فقط صد تومان كم بود. اسكناس ها را دوباره فرو كرد توي جيب و باز چشم دوخت به ويترين. چشمانش درشت شد. ساعت آنجا نبود. مرد سبيل گنده اي به همراه فرزندش از مغازه بيرون آمد.
سيد رضا حسيني كوشالشاهي

گشتي در دنياي خبرها
كارگر خوش شانس
توكيو: كارگر يك شركت بازيافت زباله در ژاپن صاحب ۲۷۵ هزار دلار پول نقد شد. چندي پيش وي اين مبلغ را از ميان زباله ها پيدا كرد و موضوع را بلافاصله به مدير شركت اطلاع داد. بر اساس قوانين ژاپن اگر ظرف ۶ ماه صاحب مبلغ گمشده پيدا نشود اين پول به شخص يابنده تعلق خواهد گرفت. به هر حال در ۶ ماه گذشته ۶ نفر مدعي شدند كه صاحب اين پول هستند اما نشاني هاي همه آنها اشتباه بود. به همين دليل پس از سپري شدن اين مهلت ۶ ماهه مبلغ مورد نظر به كارگر تعلق گرفت.
نوزاد غول پيكر
تگزاس: در حدود ۳۰ روز قبل يك خانم باردار به دليل رشد بيش از حد جنين خود مجبور شد يك ماه زودتر از موعد مقرر زايمان كند. جالب اين كه نوزاد وي در حين تولد تقريبا ۶ كيلوگرم وزن داشت. همين موضوع باعث شد تا پزشكان به مدت ۲۵ روز وي را در بيمارستان بستري كنند چون شش و قلب كودك به طور كامل رشد نكرده بود. به گفته پزشكان وي در صورتي كه ۹ ماه داخل شكم مادر مي ماند وزنش به ۷ كيلوگرم مي رسيد.
اشتباه مادر بزرگ
واشنگتن: ديروز شهروندي با پليس تماس گرفت و خبر داد يك خانم به وي كودكي چند ماهه همراه با يك بسته پوشك تحويل داده است و او نمي داند با اين كودك چه كند. به همين دليل پليس در محل حاضر شد و كودك را به مهد كودك تامين اجتماعي انتقال داد. به هر حال پس از گذشت چند ساعت مشخص شد، خانمي كه كودك را تحويل داده در واقع مادر بزرگ وي بوده. وي قرار بود نوه اش را به مهد كودك تحويل دهد اما سهواً به يك آدرس اشتباه مراجعه كرد و به جاي مهد كودك، نوه اش را تحويل يك شهروند داد.
بازگشت به زندان
ايند يانا: يك زنداني در آمريكا چند ساعت پس از اينكه از زندان آزاد شد بارديگر به پشت ميله هاي زندان بازگشت. وي پس از اينكه از زندان آزاد شد همراه با همسر و سه فرزندش جشن بزرگي را در رستوران برپا كردند اما در مسير بازگشت به خانه اين مرد بار ديگر جنجال آفريد و دستگير شد. وي كه تحت تاثير مشروبات الكلي قرار داشت در داخل مترو به آزار و اذيت مسافران پرداخت كه پليس وي را دستگير كرد.
راهب فداكار
بريستول: يك راهب در انگليس با فداكاري خود باعث شد مراسم عقد يك زوج جوان طبق برنامه انجام شود. درحالي كه تنها چند دقيقه به زمان آغاز مراسم عقد زمان باقي مانده بود مشخص شد كه حلقه هاي ازدواج آنان در خانه جا مانده است. به همين دليل راهب لباس هاي رسمي خود را از تن بيرون آورد و فاصله ۲/۱ كيلومتري كليسا تا خانه زوج را طي چهار دقيقه دويد و حلقه هاي ازدواج را به موقع به كليسا رساند.

گل و گياه
گل ساعتي
001170.jpg
نام علمي:
Passiflora x caponii
خانواده:
PASSIFLORACEAE
گياه بالارونده هميشه سبز با ساقه هاي چوبي و اندام پيچيده (تندريل) كه گلهاي كاسه اي شكل و سفيد- ارغواني آن در فصل تابستان ظاهر مي شوند. برگها داراي سه لوب و به رنگ سبز روشن هستند. حداكثر بلندي آن به ۸ متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك معمولي باغچه كه داراي زهكش خوب باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۷ درجه سانتيگراد است. بنابراين درنواحي سرد بهتر است در مكاني محفوظ كاشته شود. در شهرهاي شمالي ايران بخوبي در فضاي باز پرورش مي يابد.
ازدياد: از طريق قلمه هاي نيمه رسيده در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |