يكشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۸ - May 7, 2006
جام حذفي فوتبال ايران
سپاهان و صبا باتري با ادعاي مشترك
پرسپوليس از راه حذفي به آسيا مي رود
عكس : مجتبي جانبخش
001128.jpg
گروه ورزشي: سي و چهار روز تا آغاز مسابقات جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان وقت باقي است. سي و چهار روز پرالتهاب كه فرايند آن در فوتبال ما، كارنامه فدراسيون فوتبال را رونق مي بخشد و يا اتفاق ديگر... در سوي ديگر مسابقات ليگ برتر را داشتيم كه با كيفيت مطلوبي به پايان رسيد. جام حذفي هم به مرحله نيمه نهايي رسيده است. حضور پرسپوليس كه با انگيزه بيشتري قدم به اين مسابقات گذاشته است رونق خاصي به جام بخشيده است و جذابيت بازيها را نيز بالاتر برده است. اين يك واقعيت انكارناپذير است كه با حضور پرسپوليس جو و فضاي جام حذفي ابعاد مهم تري گرفته است. كنار كشيدن استقلال در اين جام اگر تبعات منفي در اقليت جماعت فوتبال دوستان داشت اما يك حركت تاكتيكي و ديپلماسي سنجيده بود تا قهرماني آنها در ليگ لوث نشود و يك اتفاق تمامي زحمات يك ساله آنها را بر باد ندهد. اگرچه اين حركت از نظر اخلاقي يك اشتباه مقطعي بود، اما در درازمدت به سود استقلال تمام شد. شايد عدم حضور استقلال به نوعي موقعيت پرسپوليس را بهبود بخشد و آينده نيز اين حركت استقلال را مثبت ارزيابي كند.
امروز دو ديدار بازيهاي نيمه نهايي انجام مي شود. پرسپوليس به ساري مي رود تا آب و هواي نوژن را تغيير دهد. تيمي كه دو هفته پيش براي استقلال برنامه ريزي كرده بود، حالا بايد تغيير برداشت و تاكتيك بدهد و با پرسپوليس و آري هان بازي كند. بازي در مقابل پرسپوليس اين روزها راحت نيست، اين تيم در فصل بهار دوباره شكوفا شده است و قصد دارد از راه كوتاه (جام حذفي) به جام قهرماني باشگاه هاي آسيا برود. پرسپوليس با وجود اين كه در ليگ برتر از استقلال عقب افتاد، اما با جدي گرفتن بازيهاي حذفي به نوعي خود را به استقلال رساند. اگر امروز پرسپوليس از سد نوژن بگذرد، در فينال صدها هزار تماشاگر، چون روز بازي استقلال با برق به حمايت تيم خود خواهند رفت و آن زمان شكست پرسپوليس براي صباباتري يا سپاهان راحت نخواهد بود. پرسپوليس تمام نفرات را در اختيار دارد، حتي كاظميان و معدنچي را كه بايد در اردوي تيم ملي باشند. اين دو مهاجم شيوه تازه اي را در خط حمله پرسپوليس به وجود آورده اند، شوت از راه دور رفتن در عمق با دو شيوه متفاوت و با دو بازيكن متمايز (معدنچي و كاظميان) پشتوانه اي كه در خط مياني ساخته شده است تا در كوتاه ترين زمان به حمايت خط حمله بروند. ماماني، آلونگ، اسدي و نوري آموخته اند كه چگونه در زماني كه صاحب توپ هستند خود را به دو مهاجم نزديك كنند و زماني كه توپ را از دست مي دهند دفاع را از زمين حريف آغاز كنند. چهار مدافع پرسپوليس هم خط خود را مي شناسند. باقري و حاجي زاده جا افتاده اند و ساها در چپ و شيث رضايي در راست به وظايف خود آشنا شده اند. پرسپوليس امروز با گلهاي بيشتري به  فينال مي رسد.
بازي بزرگ صبا باتري و سپاهان
... اما سپاهان و صبا باتري كه هر كدام در شهر خود ادعاهايي را يدك مي كشند. سپاهان محبوب اصفهاني ها در اين دوره مسابقات ليگ به حق خود نرسيد و قصد دارد تا شايد در جام حذفي چهره واقعي خود را نشان دهد. سپاهان اين پتانسيل را دارد كه در صورت سازمان دادن تيمي به اهداف خود دست پيدا كند. هر دو بازيكن ملي پوش سپاهان در اين ديدار حضور دارند. نويدكيا كه گرداننده اصلي تيم است و خطيبي كه دروازه را خوب مي شناسد.
حريف تيم راحتي نيست. صبا باتري روي تپه هاي بلند پيروزي حركت مي كند و در جام قهرماني باشگاههاي آسيا نيز يك مدعي است. بازيكنان صبا باتري در بهترين شرايط بدني قرار دارند و جزو آماده ترين نفرات تيم ملي اند. علي دايي، يحيي گل محمدي و سهراب بختياري زاده محورهاي اصلي صبا باتري در بازيهاي بزرگ اند. امروز ديدار صبا و سپاهان از جمله ديدارهاي تماشايي فوتبال ما خواهند بود. حريف پرسپوليس هر يك از اين دو تيم باشند براي آري هان آسان نخواهند بود.

علي آبادي در مجلس از يزداني خرم دفاع مي كند
001131.jpg
گروه ورزشي - محمدرضا منصوريان: در حالي كه مقرر شده است محمدعلي آبادي رئيس سازمان تربيت بدني روز سه شنبه هفته جاري با حضور در مجلس شوراي اسلامي در رابطه با نكات مبهم در خصوص تغييرات انجام شده در فدراسيون هاي واليبال و كشتي پاسخگوي اعضاي فراكسيون ورزش و كميته تربيت بدني و جوانان مجلس باشد، به نقل از وي اعلام شد كه در دو يا سه فدراسيون ديگر هم تغييراتي انجام خواهد شد. علي آبادي ديروز به خبرنگاران گفت: براساس برنامه ريزي صورت گرفته از اين به بعد عملكرد فدراسيون ها هر سه ماه در ابعاد مختلف از جمله مديريت و هزينه بررسي مي شود و اگر طبق برنامه پيشرفت داشته باشند از آنها حمايت مي شود و در غيراين صورت اين چنين نخواهد بود. وي در خصوص فدراسيون هاي ضعيف هم يادآور شد: مسائل اين فدراسيون ها را بررسي مي كنيم و يك يا دو فرصت سه ماهه ديگر به آنها مي دهيم و اگر نتيجه نداد دست به تغييرات مي زنيم. در اين حال رئيس سازمان تربيت بدني ديروز يك بار ديگر در ادامه دفاعيات قرص و محكمش از انتصاب محمدرضا يزداني خرم به عنوان سرپرست فدراسيون كشتي بار ديگر توانايي و عملكرد موفق وي در مديريت ورزشي را مورد توجه قرار داد و گفت: اهالي كشتي كسي را مي خواهند كه براي آنها زحمت بكشد، شبانه روز وقت بگذارد، امكانات مالي فراهم كند، جلوي ريخت و پاش را بگيرد و مثبت برخورد كند و اين كار از عهده يزداني خرم بر مي آيد و ما هم به شدت به وي كمك مي كنيم و مطمئناً در بازي هاي آسيايي به مدال هاي خوبي در كشتي دست مي يابيم. علي آبادي پاسخ منتقدين يزداني خرم را هم اين گونه داد: كساني كه بحث مديريت غيركشتي بر فدراسيون كشتي را مطرح مي كنند، چند نفر بيشتر نيستند.

گلايه هاي برانكو پيش از سفر
با تيم ملي همكاري نمي كنند، نه خبرنگاران نه باشگاه ها
گروه ورزشي _ سيامك قليچ خاني: برانكو پس از اين كه هفته پيش ناراحتي اش را از آسيب ديدگي بازيكنان بروز داد، اين بار انگشت اتهامش را به سوي باشگاه پرسپوليس دراز كرده است.«مسئولان و مربيان پرسپوليس نگذاشتند از كاظميان و معدنچي استفاده كنيم، گويا براي آنها بازي در ساري مهمتر از حضور ايران در جام جهاني و بازي با حريفاني مانند مكزيك است.»او سپس به رسانه ها هم حمله مي كند با ادبياتي متفاوت تر از هميشه، بخوانيد: «خبرنگاران، قصه نويس هستند، چهار سال است برعليه من مي نويسند، يك بار از ميرزاپور حمايت نكردند، او بهترين بازيكن ليگ ايران است و در مقابل طالب لو كه اصلا بازيكن ثابت استقلال هم نيست، به ستار زارع هم بي  دليل گير مي دهند .»هفته هاي پيش نوشتيم كه برانكو ناراضي است، اما پيش از سفر، واكنش هاي اينچنيني از سرمربي تيم ملي بيش از گذشته نگرانمان كرد.هنوز فراموش نكرديم كه درست در روزهايي كه شعار فتح خاكريزهاي حريفان توسط مربيان داخلي داده مي شد، حمايت همه جانبه رسانه هاي گروهي عامل اصلي بازگشت برانكو به ايران بود و نمي دانيم در آستانه جام جهاني چگونه براي دفاع از يك بازيكن، ديگر ملي پوش را بايد تحقير كرد.«پرتغال بهترين تيم اروپاست، مكزيك بهترين تيم آمريكا است و ما بايد حداكثر تلاشمان را انجام دهيم تا در جام جهاني عملكرد قابل قبول داشته باشيم.»اين سخنان انتهايي برانكو نيز پايان خوشي ندارد. براي تيم ملي دعا كنيد.

آخرين خبرها قبل از پرواز به سوئيس
گروه ورزشي: تيم ملي فوتبال ايران امشب پرواز مي كند. مقصد منطقه اي توريستي در نزديكي برن پايتخت سوئيس است و قرار است جدا از تمرينات بدن سازي پرفشار، تيم ملي سه  بازي تداركاتي برگزار كند.
* تيم ملي در حالي امشب راهي سوئيس مي شود كه تعدادي مخالف اين سفر بودند. به گفته مسئولان فوتبال، مسئولين ورزش توصيه كرده بودند كه تيم ملي ايران به جاي سوئيس در شهر اروميه اردو بزند. شنيديم كه اين خبر وقتي به گوش رئيس جمهوري رسيده، سريع آن را لغو و بر سفر به سوئيس تاكيد نموده است.
* اگر امروز پرسپوليس پيروز شود و صبا باتري نيز به فينال جام حذفي راه يابد كاظميان، معدنچي، دايي، بختياري زاده و گل محمدي با تيم ملي راهي سفر نمي شوند. فكر نكنيد اگر سپاهان راهي فينال شود بازيكنان صبا امشب سفر مي كنند.
* لژيونرها نيز راهي سوئيس نمي شوند. وحيد هاشميان، مهدي مهدوي كيا، فريدون زندي و رحمان رضايي بعد از پايان بازيهاي ليگ هاي آلمان و ايتاليا در زاگرب و پيش از بازي دوستانه ايران و كرواسي به تيم ملي ملحق مي شوند.

بايرن مونيخ براي بيستمين بار قهرمان بوندس ليگا شد
001134.jpg
گروه ورزشي _ حسن حيدري: تيم فوتبال بايرن مونيخ روز گذشته بيستمين عنوان قهرماني اش را در بوندس ليگا جشن گرفت.
اين تيم در هفته سي و سوم به مصاف كايزرسلاترن رفت و با تساوي يك بر يك مقابل اين تيم متوقف شد اما در فاصله يك هفته به پايان بازي ها اين مقام را با كسب ۷۴ امتياز به دست آورد.در اين ديدار آلتينتوپ مهاجم ترك تبار كايزرسلاترن ابتدا در دقيقه ۲۶ دروازه اليور كان را گشود.نيمه اول اين ديدار با همين نتيجه به پايان رسيد اما در نيمه دوم بايرن مونيخ در دقيقه ۶۸ روي ضربه سر بالاك و دخالت اوتل هافبك ۲۱ ساله بايرن گل تساوي اين تيم به ثمر رسيد.در ادامه بازي تلاش بايرن براي رسيدن به گل بي نتيجه بود و در نهايت بازي با همين نتيجه خاتمه يافت.كايزرسلاترن با اين نتيجه همچنان با ۳۲ امتياز در مكان شانزدهم باقي ماند تا سرنوشت اين تيم براي ماندن در بوندس ليگا به روز آخر كشيده شود. كايزرسلاترن در هفته سي و چهارم به مصاف ولفسبورگ مي رود كه خود اين تيم نيز با ۳۳ امتياز در خطر سقوط قرار دارد. ولفسبورگ در صورت كسب يك مساوي در بوندس ليگا ماندني خواهد شد.
در برلين نيز آخرين اميدهاي هامبورگ با شكست چهار بر دو مقابل هرتابرلين به يأس تبديل شد.در اين ديدار كه مهدوي كيا از ابتدا در تركيب هامبورگ قرار داشت هامبورگ توسط تروچفسكي (۱۰) و بنيامين لوت (۱۸) به دو گل رسيد. براي هرتابرلين نيز نودندورف (۱۴)، مادونگ (۵۵) نيكو كواچ (۶۹) و پانتيچ (۷۲) گلزني كردند.
هامبورگ با اين شكست در امتياز ۶۸ باقي ماند تا در جنگ براي نايب قهرماني در خانه به مصاف وردربرمن برود.وردربرمن اين هفته با پيروزي شش بر صفر مقابل كلن با ۶۷ امتياز در رديف سوم ايستاد.در اين ديدار كلاسنيچ  با(۲ گل)، كلوزه (۲ گل) و بووفسكي (۲ گل) وردربرمن را صاحب اين پيروزي درخشان كردند.در ساير بازي هاي اين هفته بيلفلد در خانه با دو گل مغلوب دويسبورگ شد. اشتوتگارت دو بر يك از سد ولفسبورگ گذشت. لوركوزن مقابل نورنبرگ به تساوي دوبردو رسيد.

جايگاه ورزش محلات
گروه ورزشي _ مريم رضايي: ريشه هاي ورزش قهرماني در جامعه ما از كجا نشأت مي گيرد. ورود پديده اي بنام ورزش نوين در جامعه از زماني شكل گرفت كه نهضت المپيك در بين جوامع جهان جدي گرفته شد. ورزش ايران نيز از اين قاعده مستثني نبود. هجوم رشته هاي ورزش نوين، بدون برنامه ريزي اجتماعي باعث شد تا نتوانيم براي هريك از آنها شرايط عيني لازم را به وجود آوريم. درواقع در مقابل اين هجوم ظرف لازم را براي حفظ دستاوردهاي آن نداشتيم و ناچار شديم كه بخش عمده مردمي اين رشته ها را به محلات واگذار كنيم. از آن زمان ورزش محلات شد، پايه ورزش قهرماني، مركز رشد و استعداديابي و قهرمانان زيادي از محلات به تيم هاي ملي معرفي شدند. گاه مسابقات محلات با كيفيت بهتر از باشگاه ها برگزار مي شد و تماشاگران آن به مراتب بيشتر از باشگاه ها بودند.
سالن هاي كشتي كه به شكل سنتي اداره مي شد، واليبال در روي زمين هاي خاكي، فوتبال كه بخش عمده اي از مسابقات مهم محلات را تشكيل مي داد. امروز ورزش محلات به دليل گستردگي و افزايش جمعيت كار دشوارتري دارد،  اما ساختارهاي ورزش محلات كه توجه عمده اي به فعاليت مردمي دارد با كمك مناطق شهرداري كه امروز ورزش يكي از مهم ترين دستاوردهاي آنهاست تلاش مي كند تا بسترهاي لازم را براي جذب استعدادهاي لازم فراهم نمايد. قصد داريم در صفحه ۲۳ روزنامه از هفته آينده به ورزش محلات بپردازيم و در اين راه كمك هاي شهرداري مناطق مي تواندما را به هدف خود نزديكتر كند.صفحات ورزشي روزنامه همشهري با استقبال از اين فعاليت ها آماده پذيرش هرگونه برنامه ورزشي در محلات است.

مربيان تيم  واليبال جوانان امروز معرفي مي شوند
گروه ورزشي _ علي شاكري: تكليف مربيان تيم  واليبال جوانان هم امروز مشخص مي شود. در نشست كميته فني فدراسيون واليبال، يزداني خرم سرپرست جديد فدراسيون كشتي نيز حضور خواهد داشت. وي هنوز با حفظ سمت تا مشخص شدن سرپرست جديد واليبال در كنار همكاران قبلي خود خواهد بود تا در تصميم گيري ها به آنان كمك كند. آن طور كه از شواهد پيداست مربيان داخلي عنوان سرمربي را نخواهند داشت و فدراسيون واليبال همچنان درصدد جذب سرمربي خارجي براي هر سه رده سني است.پيش تر در انتخاب مربيان تيم ملي بزرگسالان ابراهيم اميرحيدري و ايرج مظفري نظر كميته فني را به خود جلب كرده بودند و حال بايد ديد از ميان گزينه هاي داخلي كارخانه، شهنازي و كاظمي كدام يك در كادر فني تيم جوانان جاي مي گيرند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |