يكشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۸ - May 7, 2006
اصلاحيه قانون شوراها به افزايش تصدي گري دولت منجر مي شود
اعتراض به كاهش اختيارات شوراها
اعضاي شوراي شهر تهران: لايحه پيشنهادي وزارت كشور موجب كاهش مشاركت مردم در مديريت شهري خواهد شد
گروه شهري: در حالي كه هشت سال فعاليت شوراهاي شهر و روستا يك تجربه كارآمد و فراگير از افزايش مشاركت مردم در مديريت عمومي و اجرايي را پيش روي دولت و جامعه قرار داده بود لايحه اخير وزارت كشور كه به طور آشكار موجب كاهش اختيارات شوراها مي شود اعتراض ها و انتقادهاي بسياري از كارشناسان و از جمله اعضاي شوراي شهر تهران را برانگيخته است.
به گزارش خبرنگار ما شوراهاي شهر و روستا فراگيرترين نهاد مردمسالار در كشور به شمار آمده و با وجود مشكلاتي كه در دو دوره فعاليت اين شوراها وجود داشته است، در مجموع نقش ملموس و مؤثري در ساماندهي مديريت شهري در ايران و توزيع عادلانه مزيت هاي نسبي در فضاهاي شهري داشته اند. اين در حالي است كه به نسبت شوراهاي شهر در ديگر مناطق جهان، عملاً حوزه اختيارات شوراها در ايران بسيار كمتر بوده و فقط محدود به مديريت خدمات شهري است. از اين نظر باز هم كاستن از اختيارات محدود و ناقص شوراها جاي تعجب دارد.
مهندس چمران رئيس شوراي شهر تهران در اين باره اعتقاد دارد كه كاستن از اختيارات شوراها به ضرر همه خواهد بود. وي با اشاره به لايحه جديد وزارت كشور مي گويد: هر روز سعي مي شود از قدرت شوراها كاسته شود، در قانون سال ۸۲ بخشي از اختيارات از بين  رفت و اينك نيز شاهد اين امر هستيم.
مهندس بيادي نايب رئيس شوراي شهر نيز با تمجيد از عملكرد دور دوم شوراهاي شهر مي گويد: مردم از عملكرد شوراهاي شهر در دور دوم، به ويژه در كلان شهرها به صورت نسبي راضي هستند، اما كساني دنبال تضعيف شوراها هستند.
همچنين واعظي آشتياني عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران اشاره مي كند كه اختصاص ۷ اصل از قانون اساسي جمهوري اسلامي به شوراها، نشان دهنده اهميت و ارزشي است كه اين قانون براي شوراها قائل است.
وي با اشاره به دستاوردهاي تأسيس شوراها مي گويد كه حضور شوراها فضاي مشاركت را در مردم ايجاد و به تبع آن ديدگاه آنان را نسبت به شهرداري ها عوض كرد. آشتياني اضافه مي كند كه تا قبل از شوراها مردم نگاه خوبي نسبت به شهرداري ها نداشته و شهرداري ها را سازمان منفعت طلب و تضييع كننده حقوق خود مي دانستند. آشتياني همچنين به ضرورت تحقق مديريت واحد شهري اشاره مي كند كه لازمه آن افزايش اختيارات شوراهاست؛ در حالي كه وزارت كشور در لايحه پيشنهادي خود خواستار كاهش وظايف شوراها شده است.
در اين باره رسول خادم از ارائه پيش نويس اصلاحي قانون شوراها توسط وزارت كشور با رويكرد محدودشدن اختيارات شوراها و گسترش دخالت دولت انتقاد كرد و نسبت به پيامدهاي آن هشدار داد.رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: پيش نويس اصلاحي قانون شوراها به بهانه شفا ف سازي در پي محدودكردن نقش مردم و اختيارات شوراها و با رويكرد گسترش دخالت دولت در امور شوراهاست. وي افزود: اين موضوع با سياست هاي كلان كشور مبني بر كاهش تصديگري دولت در امور مديريتي كشور مغايرت دارد.خادم گفت: پيشنهادهاي جديد وزارت كشور در ارتباط با اصلاح قانون شوراها، بيشتر با رويكرد دولت محوري تهيه شده تا مردم محوري، در حالي كه توقع و انتظار مردم همواره اين بوده و هست كه به طور جدي در اداره امور به مشاركت گرفته شوند نه اينكه هر روز به عناوين مختلف شاهد محدودترشدن نقش و جايگاه خود در تصميم گيري ها باشند.
وي با اشاره به اينكه قرار است پيشنهادهاي اصلاحي وزارت كشور به زودي در هيات دولت بررسي شود، گفت: اين طرح بدون هماهنگي شوراهاي اسلامي شهرها و شوراي عالي استانها و به صورت يك جانبه توسط وزارت كشور تهيه شده است و اعضاي شوراهاي اسلامي شهرهاي مختلف كشور طي روزهاي اخير در تماس هاي مكرر با شوراي شهر تهران نگراني خود را نسبت به اين موضوع ابراز داشته اند.خادم افزود: انتظار شوراهاي شهرها اين بوده و هست كه پيش نويس جديد اصلاحي قانون شوراها اولاً با هماهنگي شوراها و در راس آنها شوراي عالي استانها تهيه شود و ثانياً به لحاظ محتوايي هرگونه اصلاحي در اين خصوص در راستاي شفاف سازي نكات مبهم و بلاتكليف قانون فعلي شوراها باشد؛ در حالي كه متاسفانه پيش نويس جديد بر ابهامهاي شكلي و محتوايي خواهد افزود.
وي گفت: شوراهاي اسلامي شهر و روستا از رياست محترم جمهوري كه خود عضوي از خانواده بزرگ مجموعه مديريت شهري بوده است، انتظار دارند هرگونه اقدام اصلاحي در ارتباط با قانون كنوني شوراها با تامل و تدبير لازم و در راستاي سياست هاي كلان و برنامه ريزي استراتژيك ۵ ساله سوم و چهارم به ويژه مفاد ماده ۱۳۶ برنامه سوم و ماده ۱۳۷ برنامه چهارم توسعه مبني بر واگذاري ۲۳ وظيفه و اختيارات دستگاه هاي دولتي به مديريت شهري انجام شود.

لايحه پيشنهادي وزارت كشور به كاهش مشاركت مردم منجر مي شود
انتقاد رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي
شوراي شهر تهران از اصلاحيه قانون شوراها
خادم:
پيامد اين لايحه قطعا گسترش تصدي گري دولت و تضعيف
نهاد شوراها خواهد بود
گروه شهري: رسول خادم از ارائه پيش نويس اصلاحي قانون شوراها توسط وزارت كشور با رويكرد محدودشدن اختيارات شوراها و گسترش دخالت دولت انتقاد كرد و نسبت به پيامدهاي آن هشدار داد.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران به همشهري گفت: پيش نويس اصلاحي قانون شوراها با ادعاي شفا ف سازي، در پي محدودساختن نقش مردم و اختيارات شوراها و با رويكرد گسترش دخالت دولت در امور شوراها است.
وي افزود: اين موضوع با سياست هاي كلان كشور مبني بر كاهش تصدي گري دولت در امور مديريتي كشور مغايرت دارد.
خادم گفت: پيشنهادهاي جديد وزارت كشور در ارتباط با اصلاح قانون شوراها، بيشتر با رويكرد دولت محوري تهيه شده تا مردم محوري، در حالي كه توقع و انتظار مردم همواره اين بوده و هست كه به طور جدي در اداره امور به مشاركت گرفته شوند نه اينكه هر روز به عناوين مختلف شاهد محدودترشدن نقش و جايگاه خود در تصميم گيري ها باشند.
وي با اشاره به اينكه قرار است پيشنهادهاي اصلاحي وزارت كشور به زودي در هيات دولت بررسي شود، گفت: اين طرح بدون هماهنگي شوراهاي اسلامي شهرها و شوراي عالي استانها و به صورت يك جانبه توسط وزارت كشور تهيه شده است و اعضاي شوراهاي اسلامي شهرهاي مختلف كشور طي روزهاي اخير در تماس هاي مكرر با شوراي شهر تهران نگراني خود را نسبت به اين موضوع ابراز داشته اند.
خادم افزود: انتظار شوراهاي شهرها اين بوده و هست كه پيش نويس جديد اصلاحي قانون شوراها اولا با هماهنگي شوراها و در رأس آنها شوراي عالي استانها تهيه شود و ثانيا به لحاظ محتوايي هرگونه اصلاحي در اين خصوص در راستاي شفاف سازي نكات مبهم و بلاتكليف قانون فعلي شوراها باشد. در حالي كه متاسفانه پيش نويس جديد بر ابهام هاي شكلي و محتوايي خواهد افزود.
وي گفت: شوراهاي اسلامي شهر و روستا از رياست محترم جمهوري كه خود عضوي از خانواده بزرگ مجموعه مديريت شهري بوده است، انتظار دارند هرگونه اقدام اصلاحي در ارتباط با قانون كنوني شوراها با تامل و تدبير لازم و در راستاي سياست هاي كلان و برنامه ريزي استراتژيك ۵ ساله سوم و چهارم به ويژه مفاد ماده ۱۳۶ برنامه سوم و ماده ۱۳۷ برنامه چهارم توسعه مبني بر واگذاري ۲۳ وظيفه و اختيارات دستگاه هاي دولتي به مديريت شهري انجام شود.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران با يادآوري اهميت و جايگاه شوراهاي اسلامي در كشور گفت: اثرگذاري شوراهاي اسلامي شهرها در تحولات مديريت كشور به ويژه در دور دوم نشان از استقبال مردم از شوراهاست و دولت نبايد اين مهم را ناديده بگيرد.

مدير عامل سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهرداري تهران اعلام كرد:
۵۰ درصد عمليات خدمات شهري امسال بدون
اتكا به بودجه شهرداري انجام مي شود
001152.jpg
گروه شهري: در يك دستور ويژه از سوي دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران مقرر شده است امسال ۵۰ درصد عمليات خدمات رساني شهري به ارزش ۲۵۰۰ ميليارد تومان از محل جذب سرمايه گذاريهاي عمومي، خصوصي و خارجي تأمين شود.
همشهري به نقل از دكتر ياوري مدير عامل سازمان سرمايه گذاري و مشاركتهاي مردمي مي نويسد: حوزه عمليات خدمات شهري مورد اشاره توسعه مراكز تفريحي، فرهنگي، گردشگري و تجاري را شامل مي شود. اين در حالي است كه ياوري رقم ۲۵۰۰ ميليارد تومان سرمايه گذاري مشاركتي در حوزه شهرداري را به هيچ وجه بلند پروازانه تلقي نمي كند و پتانسيل هاي موجود در شهر تهران را براي جلب و جذب سرمايه هاي خصوصي بسيار بيشتر از ظرفيت اعلام شده مي داند.
ياوري از حل بخش عمده مشكلات درون و برون سازماني بر سر راه تحقق پروژه هاي مشاركتي سخن گفت به گونه اي كه با اعمال يكسري انعطاف پذيريها در برابر سرمايه گذاران تمهيداتي انديشيده شده تا آنان را به جاي انصراف، تشويق به ادامه مشاركت و يا سرمايه گذاري در پروژه هاي جديد نمايد.
وي گفت: به منظور اطلاع رساني در مورد هماهنگي ها و اقدامات صورت گرفته از سوي شهرداري تهران براي جذب سرمايه  گذاران، اعلام پتانسيلهاي موجود در شهرداري به پيمانكاران و تسهيلات ارائه و فراهم شده از سوي شهرداري براي سرمايه گذاران، همايش يك روزه اي در تاريخ سه شنبه ۱۹ ارديبهشت در محل بزرگراه حقاني مركز همايشهاي كتابخانه ملي برپا خواهد شد كه طي آن در مرحله نخست از سرمايه گذاران داخلي و در همايشهاي بعدي از سرمايه گذاران حوزه خليج فارس، آسياي جنوب شرقي و اروپا دعوت به همكاري خواهد شد.
به گفته ياوري در اين زمينه كليه واحدها، سازمانها، شركتهاي تابعه شهرداري كه موازي با سازمان سرمايه گذاري عمل مي كنند هماهنگ شده اند. مشاورين معين مناطق و شهرداران مناطق ۲۲ گانه آماده ارائه كليه اطلاعات به سرمايه گذاران بوده و معاونت شهرسازي شهرداري نيز مسئوليت تعريف پروژه ها و تطبيق آنها در چارچوب قوانين و مقررات شهرسازي را بر عهده دارد و وظيفه هماهنگي در اجرا و عقد قراردادها و نظارت عاليه بر پروژه هاي مشاركتي بر عهده سازمان سرمايه گذاري و مشاركتهاي مردمي خواهد بود.
به گفته ياوري نگاه غلط سياست گذاران و سيستم هاي كنترلي و نظارتي نسبت به سرمايه گذاران بخش خصوصي، وجود واسطه هاي غير تخصصي و فاقد دانش و تجربه لازم در وصل و ارتباط سرمايه گذاران با پروژه ها موجب شده است كه هم اكنون در سطح كشور موفق به جذب ۵ درصد از نياز به سرمايه گذاري خارجي و غيردولتي شده باشيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود خبر داد: علي رغم موانع اعلام شده ،شهرداري تهران موفق شد از ميان ۱۳۰ پروژه نيمه تمام مشاركتي كه بعضا از ۱۵ سال قبل راكد مانده چندين پروژه به ارزش ۱۱۰ ميليارد تومان را فعال سازد.
ياوري از جمله اين پروژه ها را فاز ۲ برج ميلاد شامل هتل ۵ ستاره و فروشگاه مركزي به مساحت ۲۵۰ هزار مترمربع، احداث فضاهاي تفريحي و گردشي در پارك جنگلي كوهسار و لويزان، احداث چند هتل در مناطق مختلف شهر، احداث چندين پروژه تركيبي تجاري، فرهنگي و تفريحي، احداث پاركينگ بيهقي و نمايشگاه بين المللي در شهر آفتاب و يك فروشگاه زنجيره اي با مشاركت امارات و كشور فرانسه ذكر كرد.

توزيع دو هزار مخزن جمع آوري زباله در نمايشگاه كتاب
001149.jpg
سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران براي نخستين بار، ۲۰۰۰ مخزن جمع آوري زباله در محل برگزاري نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب توزيع كرده است.
دكتر ابوالفضل ابراهيمي افزود: با توزيع اين مخازن، كاغذهاي باطله و زباله هاي خشك توليدي به تفكيك جمع آوري و به مراكز بازيافت منتقل و از دفن آنها جلوگيري مي شود.وي اظهار داشت: انجام اين گونه طرح ها در مراكز علمي در رفتار شهروندي و تبيين الگوي صحيح برخورد با مديريت مواد زائد جامد تاثير دارد.

سبد رايگان غذا در بين محرومان تهران توزيع مي شود
001140.jpg
فارس: معاون اجتماعي شهرداري تهران گفت: تا پايان سال جاري شهرداري تهران بين محرومان اين شهر سبد غذاي رايگان توزيع خواهد كرد.
احمد نوريان با اشاره به اينكه طرح توزيع سبد غذاي رايگان بصورت پايلوت از منطقه ۱۹ در اسفندماه سال گذشته آغاز شده است، افزود: در هنگام توزيع سبد غذاي رايگان، شهرداري تهران قطعا به گونه اي برخورد خواهد كرد، كه كرامت محرومان به بهترين شكل حفظ شود.
وي ادامه داد: شناسايي محرومان و مستمندان تهراني توسط كميته امداد، بهزيستي، خيريه ها و شوراياري محلات انجام مي شود.

برخورد با موتوسيكلت سواران متخلف
001143.jpg
ايرنا : معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران خواستار برخورد راهنمايي و رانندگي با موتوسيكلت سواران متخلف و جلوگيري از تخلفات آنان شد.مهرداد تقي زاده تأكيد كرد: رعايت قانون از سوي رانندگان كليه وسايل نقليه از جمله راكبين موتوسيكلت ها ضروري است.وي اظهار داشت: خطرات ناشي از قانون شكني بخشي از موتوسيكلت سواران نه تنها خود ايشان بلكه سرنشينان ساير وسايل نقليه و به ويژه عابرين پياده را هم مورد تهديد جدي قرار مي دهد.تقي زاده گفت: تجربه نشان داده اعمال قانون از سوي نيروهاي راهنمايي و رانندگي سهم قابل توجهي در كاهش ميزان تخلف موتوسيكلت سواران متخلف دارد.

شهرداريها براي بازسازي بافت هاي فرسوده
۵۰۰ ميليارد ريال اوراق مشاركت مي فروشند
فارس: دستورالعمل ۱۱ ماده اي فروش ۵۰۰ ميليارد ريال اوراق مشاركت از سوي شهرداريهاي كشور براي اجراي پروژه هاي نوسازي بافت هاي فرسوده ابلاغ شد.
به منظور اجراي پروژه هاي نوسازي بافت هاي فرسوده داراي طرح مصوب كميسيون ماده ۵ قانون تاسيس شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران، به شهرداري هاي كشور اجازه داده مي شود پس از تصويب شوراي شهر مربوط با رعايت مفاد قانون انتشار اوراق مشاركت و آيين نامه اجرايي مربوط و ماده ۴ آيين نامه اجرايي بند (ب) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۵ كل كشور نسبت به انتشار و فروش اوراق مشاركت تا سقف ۵۰۰ ميليارد ريال از طريق بانك عامل انتخاب شده توسط شهرداري ها اقدام نمايند تا وجوه حاصل از فروش اوراق ياد شده به حساب جاري ويژه اي كه براي اين منظور به نام شهرداري مربوط نزد بانك (عامل كارگزاري) افتتاح مي شود واريز شود.
اين گزارش مي افزايد: بانك مركزي مجوز انتشار اوراق موضوع ماده يك اين آيين نامه را صادر كرده و ترتيب و نوبت هاي عرضه اوراق مشاركت موضوع اين آيين نامه، براساس توافقنامه بين شهرداري و بانك عامل مربوط خواهد بود.
وجوه واريز شده به حساب شهرداري نزد بانك عامل طبق شرح عمليات توافق نامه مبادله شده بين آن شهرداري و وزارت كشور هزينه مي  شود.
در اين دستورالعمل آمده است كه سود علي الحساب اين اوراق ۵/۱۵ درصد خواهد بود كه به صورت روز شمار هر سه ماه يكبار به دارندگان اوراق مشاركت پرداخت مي  شود.همچنين هزينه هاي مربوط به تبليغات كارگزاري حسابرسي و ساير هزينه هاي انتشار اوراق مشاركت از محل منابع شهرداري يا بخشي از منابع مربوط به فروش اوراق يادشده پرداخت مي  شود.
بر اساس اين گزارش انتخاب امين موضوع اوراق مشاركت اين آيين نامه به عهده بانك مركزي بوده و شهرداري (ناشر) نيز موظف است بازپرداخت اصل و سود متعلقه را در سررسيدهاي مقرر در اوراق، تعهد كند وثايق لازم را براي تضمين بازپرداخت اصل و سود متعلق به اوراق را در اختيار بانك عامل قرار دهد.

فرهنگسراي خاتم در سال پيامبر اعظم (ص) افتتاح مي شود
گروه شهري: رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: با احداث سه فرهنگسراي رسانه، خاتم و نماز، شمار فرهنگسراهاي اين سازمان به ۳۰ مركز مي رسد.
به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، دكتر علي عسگري تصريح كرد: باتوجه به لزوم توسعه مراكز فرهنگي، ۳ فرهنگسرا و دو مركز فرهنگي هنري نوجوان در سال جاري افتتاح مي شود.
وي گفت: فرهنگسراي خاتم به مناسبت نام گرفتن سال ۸۵ از سوي مقام معظم رهبري به عنوان پيامبر اعظم (ص) طراحي شده است.
عسگري با اشاره به اينكه مجموعه رازي به مركز فرهنگي هنري نوجوانان تغيير نام و كاركرد داده است گفت: مجموعه فرهنگي هنري شفق و فرهنگسراي دانشجو به فرهنگسراي كودك تبديل و تغيير كاركرد خواهد داد.
وي لزوم اين جابه جايي را به دليل محدودبودن فضاي فيزيكي فرهنگسراي كودك، مرتبط دانست.
عسگري همچنين دوربودن فرهنگسراي دانشجو به مراكز دانشگاهي را دليل تغيير مكان اين فرهنگسرا عنوان كرد.
علي عسگري گفت: فرهنگسراي دانشجو با مجموعه اي از برنامه هاي مختص دانشجويان داخل و خارج از كشور، با رويكردي نوين و پويا در حاشيه ميدان وليعصر(عج) شروع به كار خواهد كرد.

نگاه
001137.jpg
علي درخشي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |