يكشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۸ - May 7, 2006
پرونده هسته اي ايران در شوراي امنيت
مخالفت چين و روسيه با قطعنامه پيشنهادي آمريكا
گروه سياسي: قطعنامه پيشنهادي آمريكا، فرانسه و انگليس كه اصرار دارد ضمانت اجرايي آن مبني بر بند هفتم منشور سازمان ملل متحد باشد، با مخالفت چين و روسيه مواجه شد. روسيه در نخستين موضع رسمي از سوي وزارت خارجه اعلام كرد كه اين قطعنامه مشكلات جدي دارد. سرگئي كيسلياك، معاون وزير خارجه روسيه به نيويورك تايمز گفت كه روسيه به دنبال تغييرات اساسي در اين پيش نويس است.
گزيده اي از بيانيه سفارت ايران در روسيه
گزارش مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي  به شوراي امنيت و شوراي حكام به صورت همزمان عرضه شده است. البرادعي نيز در ملاقات هاي رسمي در تهران گفت كه موضوع به دليل فني راستي آزمايي در شوراي امنيت منعكس نشده است، بلكه به دليل عدم ادامه تعليق و اعتمادسازي كه خواست اعضايي از شوراي حكام بود، گزارش شد.
در گزارش دبيركل آژانس اشاره شده كه همكاري ايران در زمينه ارايه اطلاعات بيشتر در خصوص سانتريفوژهاي P2 و تفاهم ميان ايران و آژانس درباره اقداماتي كه بايد در تاسيسات نطنز و UCF (تاسيسات فرآوري اورانيوم) اصفهان انجام پذيرد، استمرار دارد. بنابراين جنجال هاي تبليغاتي در خصوص وجود نگراني درباره اين فعاليت ها بي مورد است.تمامي  مواد هسته اي اعلام شده از سوي ايران حسابرسي شده و آژانس هيچ فعاليت اعلام نشده اي را پيدا نكرده است. چنين امري ماهيت صلح آميز برنامه هاي هسته اي ايران را نشان مي دهد.
جمهوري اسلامي ايران معتقد است كه آژانس بايد محور بررسي موضوع هسته اي باشد و مسيري كه برخي از كشورهاي خاص در خارج از آژانس در پيش گرفته اند، مسيري كاملا نادرست است كه مي تواند مسايل مربوطه را تحت تاثير خود قرار دهد. حق ايران براي غني سازي و برخورداري از دانش هسته اي غيرقابل چشم پوشي است و موضوع درخواست براي متوقف نمودن غني سازي به دليل مصوبه مجلس امكان پذير نيست.در مورد طرح روسيه، همانطوري كه ايران همواره اعلام داشته از هرگونه ابتكاري كه در چارچوب طرح رئيس جمهوري اسلامي  ايران در سازمان ملل، ارايه شود، استقبال مي كند و اين در صورتي است كه چنين ابتكاري حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي به ويژه غني سازي را ناديده نگيرد.

كيسلياك همچنين تأكيد كرد كه قرار است پرونده ايران در آژانس بررسي شده و موارد مبهم آن مشخص شود. درخواستي هم كه از ايران مي شود اين است كه براي اعتمادسازي به تعليق غني سازي بازگردد.
معاون وزير خارجه روسيه تصريح كرد كه قرار نيست هدف ما توقف غني سازي در ايران باشد بلكه ما خواهان آن هستيم كه ايران براي اعتمادسازي به اين كار دست بزند تا ابزار لازم براي جلب اعتماد فراهم شود.
كيسلياك تأكيد كرد كه اين قطعنامه بايد دستكاري زيادي شود تا بتواند نظر موافق روسيه را به همراه داشته باشد.
ديك چني، معاون بوش نيز كه در روز پاياني اجلاس اكو وارد قرقيزستان شده است نيز در گفت وگو با رئيس جمهور قرقيزستان درخواست كرد كه ايران نيز مانند قرقيزستان از پروژه ساخت سلاح اتمي فاصله بگيرد. پيشتر چني در گفت و گويي درخواست كرده بود ايران مدل ليبي را انتخاب كند. اين ادعا در حالي مطرح مي شود كه هنوز موارد انحرافي در فعاليت هسته اي ايران ديده نشده است.
مخالفت اروپا با توسل به زور عليه ايران
منابع ديپلماتيك اتحاديه اروپا در بروكسل به ايرنا گفتند: هيچ كس در اتحاديه اروپا در انديشه تدابير نظامي عليه جمهوري اسلامي نيست. اين منابع به شرط فاش نشدن نامشان گفتند: تدابير نظامي عليه ايران به هيچ وجه در دستور كار اتحاديه اروپا قرار ندارد .
اين منابع تأكيد كردند: از نظر ما، اين ائتلاف بين المللي، روندي در سازمان ملل است كه درصدد حمايت از مذاكرات است.
اين منابع گفتند: با اين حال ما به درخواست از ايران براي متوقف كردن فعاليت هاي مرتبط با غني سازي ادامه خواهيم داد. اين درحالي است كه خاوير سولانا رئيس سياست خارجي و امنيت اتحاديه اروپا قرار است براي شركت در نشست وزيران امورخارجه پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت چين، فرانسه، روسيه و آمريكا به اضافه آلمان، به نيويورك سفر كند. انتظار مي رود، پيش از رأي گيري در شوراي امنيت درمورد قطعنامه ايران كه قرار است هفته آينده صورت گيرد، مذاكرات دشواري پيش رو باشد.
منابع اتحاديه اروپا گفتند پس از آن، به ايران يك ماه، كه احتمالاً تا پايان ماه ژوئن خواهد بود، فرصت داده خواهد شد تا از قطعنامه جديد پيروي كند.
درخواست آلبرايت از بوش
وزير امورخارجه پيشين آمريكا با اشاره به تلاشهاي جامعه بين الملل براي حل موضوع هسته اي ايران گفت: به نظر مي رسد گفتگوي مستقيم ايران- آمريكا مي تواند در حل پرونده هسته اي تهران مؤثر واقع شود.
مادلين آلبرايت درگفتگو با شبكه تلويزيوني الجزيره همچنين تصريح كرد: واشنگتن بايد با انديشه حل ديپلماتيك موضوع هسته اي ايران براي پايان دادن هرچه زودتر به اين مسئله تلاش كند.
وي در ادامه افزود: اقدام نظامي عليه ايران نه تنها نمي تواند مشكلي را حل كند، بلكه سبب افزايش تنش نيز مي شود و هنوز از راه ديپلماتيك مي توان مسئله را حل كرد.
آلبرايت با اشاره به جنگ عراق خاطر نشان كرد: جنگ آمريكا عليه عراق بزرگترين اشتباه اين كشور به شمار مي آيد. وي همچنين با اشاره به پيدا نشدن تسليحات كشتارجمعي در عراق(كه آمريكا به همين بهانه حمله كرد) تصريح كرد: تمام اهداف و برنامه هاي در نظر گرفته شده رئيس جمهوري آمريكا در عراق با ناكامي روبه رو شد.
آلبرايت در بخش ديگري از اين گفتگو با بيان اين مطلب كه رابطه عراق جديد و ايران رابطه اي تنگاتنگ است، خاطرنشان كرد: رابطه كنوني ايران - عراق هرگز قابل قياس با گذشته نيست.
موضع ايران
ايران از پيش اعلام كرده كه از موضع خود عقب نمي نشيند. جان بولتون، سفير آمريكا در شوراي امنيت هنوز اصرار دارد كه بايد قطعنامه مطرح شده را مورد تأييد قرار داد. چين نيز مخالف هرگونه اعمال فشار با استفاده از بند هفتم است. در همين حال محمدجواد ظريف، نماينده ايران در سازمان ملل در گفت وگويي تلويزيوني زنده حاضر شده و به پرسش هاي مخاطبان برنامه پاسخ گفت. وي تأكيد كرد كه راستي آزمايي فعاليت هاي صلح آميز توسط آژانس فرايند زمان بر است و پيشتر براي كشورهاي ديگر نيز تكرار شده و از اين رو نبايد بحث ايران آنقدر گسترده باشد. ظريف ضمن اين كه گفتار رئيس جمهور آمريكا درخصوص اين كه همه گزينه ها روي ميز هستند را نقد كرد، تصريح كرد كه رئيس جمهور ايران هرگز كشوري را به استفاده از زور تهديد نكرده است.

دركنگره بزرگداشت حضرت معصومه (س) مطرح شد
حوزه علميه قم، افتخار بزرگ جهان اسلام
رسا _ كنگره بزرگداشت شخصيت حضرت فاطمه معصومه (س) و مكانت فرهنگي قم با حضور مراجع تقليد، علما و اساتيد و پژوهشگران حوزه علميه قم ديروز در شبستان امام خميني (ره) حرم مطهر برگزار شد.
در نوبت صبح كنگره بزرگداشت شخصيت حضرت فاطمه معصومه (س) و مكانت فرهنگي قم حضرت آيت الله مكارم شيرازي، آيت الله جعفر سبحاني و حجت الاسلام والمسلمين علي دواني به سخنراني پرداختند.
حوزه علميه قم افتخار بزرگي براي جهان اسلام است
حضرت آيت الله ناصر مكارم شيرازي با بيان اين كه حوزه علميه قم افتخاري براي جهان اسلام است تقويت حوزه به منظور تقويت اسلام و بهره مندي محققان جهان اسلام از آن را خواستار شد.
حضرت آيت الله ناصر مكارم شيرازي  شنبه در مراسم افتتاحيه نخستين كنگره بزرگداشت شخصيت حضرت فاطمه معصومه (س) و مكانت فرهنگي قم در شبستان امام خميني (ره) حرم مطهر، با اشاره به آيات قرآن مبني بر لزوم تكريم شعائر الهي اظهار داشت: يكي از بركات انقلاب اسلامي تشكيل كنگره ها با هدف بزرگداشت شعائر الهي است.
اين همايش ها موجب پويايي و تحرك جامعه به سوي تقواي قلوب مي شود.
در اين مراسم كه نماينده بيوت مراجع تقليد، رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب، جمعي از علما و اساتيد حوزه علميه قم حضور داشتند،  حضرت آيت الله مكارم شيرازي كرامات حضرت فاطمه معصومه (س) را مد نظر قرار داد و تصريح كرد: زيارت نامه حضرت فاطمه معصومه (س) خود نشانگر علو درجات و جايگاه معنوي ايشان است.
به بركت كريمه اهل بيت (س) شهر قم مهد علم و دانش و علوم اهل بيت (ع) قرار گرفت و امروز هم بزرگترين مركز علمي جهان شيعه و دنياي اسلام در اين سرزمين مقدس ايجاد شده است.وي ضمن پيشنهاد نام گذاري يك هفته به نام قم گفت: خوب است مسئولان هفته اي را به نام قم نامگذاري كنند و رسانه ها به ويژه صدا و سيما به تبيين و تشريح ويژگي هاي قم بپردازند. اگر اين امر صورت گيرد كمك بزرگي به پيشرفت علمي تمام كشور مي شود.
اسلاميت كشور مديون علماي بزرگ حوزه علميه است
آيت الله سبحاني، دينداري ملت ايران و اسلاميت كشور را مديون تبليغ و خدمات علماي بزرگ حوزه علميه قم دانست.
آيت الله جعفر سبحاني، با بيان سير تاريخي جايگاه علوم ديني و حوزوي در قم تصريح كرد: بعد از پيروزي انقلاب حوزه جان تازه اي گرفت و قدرت و عظمت بيشتري پيدا كرد و فعاليت هايي انجام داد كه امروز جهانيان با شگفتي به آن مي نگرند.
وي تبليغ را يكي از خدمات حوزه علميه قم به جهان اسلام عنوان كرد و گفت: در ايام محرم و صفر طلاب در سفرهاي كوتاه و مهاجرت خود به تبيين و تشريح دين مبين اسلام مي پردازند.
بزرگان و مراجع امروز حوزه، خود در سال هاي متمادي به تبليغ پرداخته اند و دين اين كشور و اسلاميت ايران مرهون خدمات تبليغي علماست.
آيت الله سبحاني در ادامه پاسخگويي به شبهات و بهره گيري از تكنولوژي روز را از ديگر ويژگي هاي حوزه ارزيابي كرد و خاطر نشان ساخت: بايد حوزه هاي علميه در مقابل انديشه هاي ويرانگر غرب از سايت هاي اينترنتي و پايگاه هاي اطلاع رساني كمال استفاده را ببرند.
صهيونيسم
نابود خواهد شد
يك محقق حوزه علميه قم با اشاره به حديثي از امام صادق (ع)، از نابودي صهيونيسم به دست مردم اهل قم خبر داد.
به گزارش خبرنگار رسا، حجت الاسلام علي دواني نيز با اشاره به نامگذاري امسال به نام پيامبر اعظم (ص) از سوي رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: با توجه به اين كه امسال به نام پيامبر اعظم (ص) نامگذاري شده است، بنده از تمام علما و شخصيت ها دعوت مي كنم كه رسول خدا را با نام پيغمبر اسلام (ص) خطاب نكنند. زيرا ايشان پيغمبر همه عالم، رسول خدا و خاتم الانبياء (ص) است و فقط پيامبر اسلام نيست.
استاد حوزه و دانشگاه با قرائت حديثي از امام صادق (ع)، ملت ايران را همانند آهن هايي دانست كه صهيونيسم را از بين خواهند برد و تصريح كرد: امام صادق (ع) فرموده است: روزي خواهد آمد كه اهل قم، صهيونيسم را از خانه هايشان بيرون مي كشد و آنها را از بين خواهد برد.
هنگام حمله اسرائيل به فلسطين يك خاخام صهيونيستي بعد از مشاهده عكس امام خميني (ره) گفته بود، امام (ره) كسي است كه يهود را از بين خواهد برد.

احزاب و پرونده هسته اي ايران
گروه سياسي: با ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل و پايان مهلت يك ماهه به ايران براي تعليق كامل همه فعاليت هاي هسته اي خود، پنج كشور داراي حق وتو در شوراي امنيت به اضافه آلمان، رايزني و گفت وگوهاي خود را جهت رسيدن به نظر واحد بر روي قطعنامه شوراي امنيت آغاز كردند. نشست ۱+۵ ابتدا در مسكو و اخيرا در پاريس تشكيل شد اما به دليل مخالفت هاي روسيه و چين با تحريم هاي احتمالي ايران، رايزني ها نتوانست به سرانجام نهايي برسد. طرح پيش نويس انگليس و فرانسه كه در اجلاس پاريس مورد بررسي قرار گرفت، دوشنبه هفته جاري (فردا) در نيويورك مورد بررسي مجدد قرار مي گيرد، آمريكا و كشورهاي هم پيمان اروپايي آن تلاش مي كنند تا پيش از تشكيل جلسه رسمي شوراي امنيت سازمان ملل كه تاريخ آن هنوز مشخص نشده است، به متن قطعنامه اي برسند كه الزام آور بوده و اقدامات شوراي امنيت عليه ايران را به طور اتوماتيك وار رسميت مي بخشد، البته درصورتي كه ايران متن قطعنامه نهايي و تصويب شده را نپذيرد، اقدامات بعدي كه تحريم و حتي گزينه نظامي است ازنظر بين المللي مورد تاييد و حمايت كشورهاي عضو شوراي امنيت قرار مي گيرد.
به نظر مي رسد تا زماني كه كشورهاي اصلي عضو شوراي امنيت به توافقي پايدار درخصوص متن قطعنامه نرسند، جلسه شوراي امنيت تشكيل نخواهد شد.
در رابطه با سير پرونده هسته اي ايران و تلاش هاي ديپلماتيك آمريكا و اروپا جهت به تصويب رساندن قطعنامه اي الزام آور عليه ايران، برخي فعالان سياسي عضو احزاب اظهارنظرهايي كرده اند كه مي خوانيد:
گزينه جنگ و توسعه تحريم ها قابل اجرا نيستند
اسدالله بادامچيان قائم مقام حزب موتلفه اسلامي معتقد است كه آمريكا راهي جز سازش با ايران و پذيرش واقعيتي بنام جمهوري اسلامي  ندارد.
بادامچيان در مطلبي با عنوان بن بست آمريكا كه در شماره ديروز هفته نامه شما چاپ شده است، دو راه ديگر پيش روي آمريكا را گزينه جنگ و توسعه تحريم ها دانسته و خاطرنشان كرده است كه اين دو گزينه قابل اجرا نيست.
قائم مقام حزب مؤتلفه درخصوص گزينه جنگ نوشت: آمريكا در جنگ با ايران نمي تواند اجماع كشورها را به دست آورد.اين فعال سياسي تأكيد كرد: جنگ آمريكا با ايران، محدود نمي تواند باشد، زيرا وارد آوردن چند ضربه به تاسيسات دفاعي، ايران را فلج نمي كند بلكه مقاومت مردمي و انسجام ملي و وحدت همگاني ايرانيان را بيشتر مي كند.
وي يادآور شد كه بحران اقتصادي يا نابساماني هاي اقتصادي در كشورهاي اروپايي و ساير كشورها، تحمل بحران بيشتري بر اثر افزايش تحريم ها عليه ايران را ندارد.
بادامچيان نتيجه گرفته است كه راهي براي آمريكا جز سازش با ايران و پذيرش واقعيت جمهوري اسلامي نمانده و به همين دليل عقلاي آمريكايي و بسياري از مردان خاكستري آمريكا اين موضوع را فهميده و به دولتمردان فعلي و بوش اعتراض هاي جدي دارند.
دكترين آمريكا، فشار از بيرون، تغيير در درون است
جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي اعلام كرد درخصوص مساله هسته اي، هرگونه تهديد به تحريم مي تواند سبب بحراني شدن شرايط حساس منطقه و كاهش سطح همكاري ايران با بازرسان آژانس بين المللي هسته اي شود.
در بيانيه اين تشكل سياسي آمده است: ايران در هشت سال دفاع مقدس ثابت كرد كه در مقابل تحريم بخوبي ايستادگي مي كند لذا به مصلحت كشورهاي غربي است كه با پذيرش يك ايران اتمي در جهت ثبات شرايط كنوني منطقه، تلاش نمايند.
اين بيانيه با تأكيد بر ضرورت ادامه مذاكرات با آژانس مشروط بر لحاظ كردن حق ايران در دانش هسته اي بومي مي افزايد: به مصلحت كشورهاي غربي است كه  از ايجاد يك بحران در آينده جلوگيري كنند. بحراني كه درصورت وقوع، هيچكدام از قدرت هاي منطقه اي  و جهاني نخواهند توانست آن را مديريت و كنترل نمايند.
اين تشكل با اشاره به همكاريهاي ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي و مانع تراشي هاي آمريكا در اين قضيه مي افزايد: درصورتي كه پرونده هسته اي ايران طبق روال فني و حقوقي بررسي مي شد، تابه حال مختومه اعلام شده بود، اما آمريكا و همفكرانش سعي دارند با ايجاد يك جنگ رواني و تهديد دكترين فشار از بيرون و تغيير از درون را عملياتي كنند.

سخنگوي شوراي نگهبان اعلام كرد:
انتخابات خبرگان ۲۶ آبان ماه
001209.jpg
گروه سياسي- ياسر مرادي: سخنگوي شوراي نگهبان روز گذشته اعلام كرد: انتخابات مجلس خبرگان رهبري در سراسر كشور همزمان با انتخابات ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي در سه حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر، بم و اهواز برگزار مي شود.
عباس كدخدايي تصريح كرد: اين امر در پي موافقت شوراي نگهبان با نامه وزارت كشور در اين خصوص صورت پذيرفته است. وي در مورد همزماني انتخابات شوراهاي شهر و روستا با انتخابات خبرگان گفت: اين امر يك بحث اجرايي است و به شوراي نگهبان ربطي ندارد و وزارت كشور بايد در اين باره تصميم بگيرد و زمان آن به ما ربطي ندارد.
كدخدايي در خصوص اظهارات محمدرضا باهنر در خصوص اينكه بحث نظارت انتخابات شورا هم به شوراي نگهبان محول شود گفت: با شوراي نگهبان در اين باره هيچ رايزني نشده و ما هم تمايلي براي اينكه انتخابات شوراهاي شهر و روستا را برگزار كنيم، نداريم. وي افزود: اگر مجلس قانوني در اين زمينه تصويب كند و مصوبه آن را براي ما بفرستد، شوراي نگهبان آن زمان در مورد آن مصوبه نظر خود را اعلام خواهد كرد، ولي به هر حال اين امر روند پيچيده اي دارد كه در صورت مطرح شدن هم بعيد مي دانم به انتخابات اين دوره برسد.
در ادامه جلسه روز گذشته خبرنگاري درباره علت تاييدنشدن طرح منطقي كردن سود تسهيلات بانكي از سخنگوي شوراي نگهبان سئوال كرد كه كدخدايي گفت: در اين خصوص عليرغم بحث و بررسي هاي مفصلي كه در شوراي نگهبان انجام شد و رايزني هايي كه با برخي كارشناسان و صاحبنظران انجام داديم هنوز ابهاماتي وجود دارد و برخي معتقدند اگر قرار است درآمدهاي دولت از اين طريق كاهش يابد هزينه هاي متقابلي كه براي جبران آنها از اين منابع در نظر گرفته شده بود بايستي تعيين تكليف شوند، در غير اين صورت كاهش درآمدهاي دولت مغاير اصل ۷۵ قانون اساسي خلاف قانون است.
قائم مقام شوراي نگهبان ادامه داد: البته بايستي اين موضوع نيز با دقت بررسي شود كه آيا اجراي اين طرح وضعيت كلان اقتصاد را به هم مي ريزد يا خير. اميدواريم مجلس اين موارد ابهام را براي ما روشن كند تا بتوانيم اظهار نظر صريح در خصوص طرح منطقي كردن سود تسهيلات بانكي داشته باشيم.
وي تاكيد كرد: بر اساس قانون،مصوبات مجلس بايستي بطور كافي شفاف باشد.
كدخدايي در پاسخ به سئوال ديگري درباره رد لايحه الحاق ايران به كنوانسيون سازمان ملل متحد براي مبارزه با فساد گفت: اشكال در بخش معاضدت قضائي وجود داشت و اينكه مشكلات قضائي مسلمين به غير مسلمين ارجاع مي شد و اين امر بر خلاف قانون اساسي است.
سخنگوي شوراي نگهبان پيش بيني كرد به دليل اصرار مجلس بر نظر خود، اين لايحه به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع شود و در آنجا تعيين تكليف گردد.

اين هفته انجام مي گيرد
حضور لاريجاني و ۱۰ مقام دولتي ديگر
در كميسيون هاي مجلس
001212.jpg
گروه سياسي: علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ظهر امروز به منظور بررسي آخرين اخبار و تحولات هسته اي كشور در جلسه كميسيون امنيت ملي در مجلس حاضر مي شود.فرشيدي وزير آموزش و پرورش، اسكندري وزير جهاد كشاورزي، فتاح وزير نيرو، باقري لنكراني وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سليماني وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، سعيدي كيا وزير مسكن و شهرسازي، پورمحمدي وزير كشور، علي آبادي رئيس سازمان تربيت بدني، رحمتي وزير راه و ترابري و وزيري هامانه وزير نفت براي پاسخگويي به سئوالات نمايندگان در كميسيون هاي تخصصي مجلس حضور مي يابند.
هيأت پارلماني ايراني در اجلاس مجمع بين المجالس
به گزارش اداره اخبار و رسانه هاي گروهي مجلس شوراي اسلامي هيأت پارلماني جمهوري اسلامي ايران به منظور شركت در يكصد و چهاردهمين اجلاس مجمع جهاني بين المجالس كه از امروز لغايت ۲۲ ارديبهشت در نايروبي پايتخت كنيا برگزار مي شود به اين كشور عزيمت كرد. در اين اجلاس موضوعاتي همچون اوضاع سياسي، اقتصادي و اجتماعي جهان، در نشست عمومي و سه موضوع نقش پارلمان ها در تقويت كنترل سلاح هاي كوچك و سبك و مهمات مربوط، نقش مجالس در مديريت و كنترل محيط زيست و مقابله با تخريب آن و همچنين وظايف و مسئوليت پارلمان ها در اتخاذ روش هاي مؤثر به منظور ارتقاي روش هاي مقابله با خشونت عليه زنان در تمام زمينه ها در سه كميته مطالعاتي تخصصي مورد بحث و كنكاش نمايندگان مجالس بيش از ۱۲۰ كشور جهان قرار خواهد گرفت.
سرپرستي هيات پارلماني اعزامي به كنيا را سيدمحسن يحيوي دبيركل گروه بين المجالس كشورمان به عهده دارد و قدرت الله عليخاني، بهمن محمدياري، سيدمحمد ميرمحمدي، حبيب الله اسماعيل زاده، محمدتقي كاوياني، بايرام گلدي برمك و نفيسه فياض بخش ساير اعضاي هيأت اعزامي را تشكيل مي دهند.كاظم جلالي، رئيس شوراي اجرايي گروه بين المجالس كشورمان و عضو علي البدل كميته حقوق بشر نمايندگان مجالس به طور جداگانه در اجلاس مزبور شركت مي كند.
بررسي طرح كنترل و مبارزه با دخانيات در مجلس
مخبر كميسيون بهداشت و درمان گفت: سرنوشت طرح جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات با قرارگرفتن در دستور كار اين هفته مجلس مشخص مي شود. مخبر كميسيون بهداشت و درمان تصريح كرد:   برهمين اساس،  طرح مبارزه ملي با دخانيات هماهنگ با لايحه كنترل دخانيات دولت در دستور مجلس ششم قرار گرفت كه به عمر آن مجلس كفاف نكرد و مجددا در دستور كار مجلس هفتم قرار گرفت كه شور دوم و تصميم گيري نهايي آن در مجلس بررسي مي شود.
جلسه مشترك فراكسيون زنان
و مركز امور خانواده رياست جمهوري
فاطمه آليا رئيس فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي  اظهار داشت: بنا به دعوت رئيس مركز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري جلسه مشتركي درباره بررسي سياست ها و قوانين درباره زنان فردا صبح در نهاد رياست جمهوري برگزار خواهد شد. رئيس فراكسيون زنان مجلس همچنين خبر از ديدار نمايندگان صندوق بين المللي جمعيت و توسعه در عصر فردا با اعضاي فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي داد.
توكلي: مجلس نمي تواند بر همه لوايح دولت،
مهر تأييد بزند
وي خاطرنشان كرد: مجلس اصولگرا در تعامل با دولت عدالتخواه عمل مي كند و طبق قانون اساسي، نظام ايران مردمسالاري ديني است و بررسي موشكافانه لوايح دولت از وظايف مجلس شوراي اسلامي است.
احمد توكلي تصريح كرد: در هيچ جاي دنيا مجلس و دولت از يك طيف نيست، زيرا زمان برگزاري انتخابات مجريه و مقننه متفاوت است، مجلس نمي تواند بر همه لوايح دولت مهر تأييد بزند.
بروجردي و زمينه سازي تصويب پروتكل
علاء الدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر پرونده هسته اي ايران به مسير طبيعي و اصلي خود با نظارت آژانس بين المللي انرژي هسته اي بازگردد، زمينه براي بررسي تصويب پروتكل الحاقي در مجلس شوراي اسلامي فراهم مي گردد.
وي ديروز در ديدار ليو جن تانگ سفير جمهوري خلق چين در تهران با اشاره به همكاريهاي مستمر جمهوري اسلامي ايران با سازمان بين المللي انرژي اتمي، منطقي ترين راه براي حل پرونده هسته اي ايران را قرارگرفتن آن در مسير طبيعي و اصلي خود با نظارت آژانس دانست.
بروجردي به اقدامها و رويكرد شفاف و اعتمادساز ايران در عرصه فعاليتهاي صلح آميز هسته اي از جمله پذيرش بازرسيهاي مكرر و نظارت مستمر آژانس بين المللي انرژي هسته اي اشاره كرد و گفت: پيشنهاد رئيس جمهوري اسلامي ايران درخصوص آمادگي تهران براي انجام كار مشترك با ساير كشورها درمورد موضوع غني سازي و تشكيل كنسرسيومي به همين منظور، نشانه حسن نيت و اوج شفافيت ايران در زمينه فعاليتهاي صلح آميز هسته اي و مناسبترين وسيله براي كنترل و عدم انحراف برنامه هاي هسته اي ايران است.بروجردي با اشاره به موضوع هسته اي ايران، با حساس توصيف كردن اوضاع كنوني، انجام مذاكرات و تفاهم سياسي در چارچوب مقررات بين المللي به ويژه بر اساس مفاد عهدنامه منع گسترش سلاحهاي هسته اي و مقررات آژانس بين المللي انرژي هسته اي را تنها راه حل منطقي و مناسب براي خروج از وضعيت فعلي و حل و فصل اين مساله دانست.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، قرارگرفتن پرونده ايران در شوراي امنيت و اصرار آمريكا مبني بر تصويب قطعنامه اي مبتني بر اصل هفتم منشور سازمان ملل متحد را غيرمنطقي و غيرقانوني خواند.

رحيم صفوي:
سپاه بايد براي هر شرايطي آمادگي داشته باشد
فارس: فرمانده كل سپاه با اشاره به شرايط سياسي، امنيتي و اقتصادي منطقه، محيط امنيت جهاني را ناپايدار، سيال و نامطمئن ارزيابي كرد و گفت: سپاه بايد براي هرگونه شرايطي در چارچوب ماموريت هاي خود آمادگي كامل داشته باشد به اين منظور امسال را سال دفاع همه جانبه نام نهاده ايم.
سردار سرلشگر رحيم صفوي فرمانده كل سپاه پاسداران صبح شنبه در مراسم توديع و معارفه ۴ تن از فرماندهان ارشد سپاه كه در مجتمع غدير برگزار شد، شرايط كشور و منطقه را فوق العاده حساس، پيچيده و سرنوشت ساز ارزيابي كرد و گفت: بايد امنيت داخلي، منطقه اي و بين المللي با جديت مورد توجه قرار گيرد.فرمانده كل سپاه با بيان اين كه از شمال آفريقا تا خاورميانه داراي سرنوشتي مشترك هستند، اظهار داشت: بايد كشور و نيروهاي مسلح را براي سناريوهاي مختلف از جمله فشارهاي سياسي - اقتصادي و احتمال حملات نظامي آماده كنيم.
صفوي افزود: سپاه بايد براي هرگونه شرايطي در چارچوب ماموريت هاي خود، آمادگي كامل داشته باشد به اين منظور امسال را سال دفاع همه جانبه نام نهاده ايم.

جلسه مجمع تشخيص مصلحت براي
ترويج فرهنگ ايثار و جهاد
گروه سياسي: در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام، پيشنهادهاي بنياد شهيد براي افزودن مواردي به بندهاي قبلي و بند مستقل به سياست هاي كلي نظام براي ترويج و تحكيم فرهنگ ايثار، جهاد و ساماندهي امور ايثارگران كه در جلسه قبل مجمع پايان يافت مطرح و علاوه بر ۱۰بند قبلي دو بند ديگر به اين سياست ها اضافه شد.اين دو بند شامل موارد زير مي شود:
۱۱- صيانت و حفاظت از حريم ايثارگري، ايثارگران و خانواده آنها با ايجاد ساز و كارهاي مناسب توسط قوه قضاييه.
۱۲- حفظ و ترويج آثار، ارزشها، حماسه ها و تجارب انقلاب اسلامي و دفاع مقدس با ايجاد توسعه و نگهداري موزه ها، يادمان ها، نمادها و نشان هاي جهاد، مقاومت و ايثار و پاسداشت قداست و منزلت تربت پاك شهيدان و ساماندهي و نگهداري مناسب آنها به صورت مراكز فرهنگي.
در ادامه اين جلسه، مصوبه مجلس شوراي اسلامي در مورد ممنوعيت قلع ساختمانهاي آموزشي و پرورشي تابع آموزش و پرورش كه مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفته و به عنوان مورد اختلافي به مجمع ارجاع شده بود با حضور فقهاي شوراي نگهبان و رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي بررسي و به دليل طولاني شدن مباحث مقرر شد براي حل مشكل آموزش و پرورش و دفاع از حقوق مالكيت صاحبان ملك، موضوع به كميسيون حقوقي، قضايي مجمع براي بررسي جامع موضوع و تصميم گيري نهايي با حضور مسئولان ذيربط ارجاع شود.

واكنش وزارت خارجه به بيانيه حقوق بشر اروپا
مهر: سخنگوي وزارت خارجه موضعگيري غيرمنطقي و نامناسب اتحاديه اروپا در قبال وضعيت حقوق بشر در ايران را رد كرد.
حميدرضا آصفي در واكنش به بيانيه اتحاديه اروپا پيرامون تحولات حقوق بشر در جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: در قوانين كيفري جمهوري اسلامي ايران مجازات اعدام براساس موازين شرعي و منطبق با ميثاق بين المللي حقوق مدني و سياسي براي شديدترين جرائم پيش بيني شده و لذا مجازات يادشده در مورد محكومين به جرائم شديد در قانون، ساري و جاري است.
سخنگوي وزارت خارجه گفت: صدور بيانيه هاي اعتراض آميز نسبت به اجراي احكام قانوني در كشورها و به ويژه كشورهاي اسلامي دخالت آشكار در امور داخلي و فرآيند قضايي آنها بوده و غير قابل قبول است.
آصفي افزود: جمهوري اسلامي ايران عميقا نگران موارد متعدد نقض حقوق بشر و آزادي هاي اساسي در كشورهاي مختلف اروپايي است و به ويژه نسبت به وخامت وضعيت بدرفتاري، ضرب و شتم و نقض حقوق افراد متعلق به اقليت هاي قومي و نژادي و همچنين وجود بازداشتگاه هاي مخفي و انجام شكنجه در خاك اروپا اظهار نگراني و تاسف شديد مي نمايد. وخامت رو به تزايد وضعيت نژادپرستي، تبعيض نژادي، بيگانه ستيزي، اسلام ستيزي و برخورد نامناسب با مهاجرين و اقليت ها در اروپا هشداردهنده و مستلزم اتخاذ اقدامات فوري است.

نشست هاي منظم مشاور رئيس جمهور
با علما و مراجع تقليد
ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين دكتر سقاي بي ريا، مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت گفت: به منظور انتقال نظرات و ديدگاه ها با روحانيت ديدار و گفت وگو خواهيم داشت.بي ريا با بيان اينكه ما در ديدار با روحانيت هيچ محدوده  خاصي نداريم و با همه روحانيت از هر قشر و سازماني ارتباط داريم و ارتباط با كل روحانيت را وظيفه  خود مي دانيم در مورد اهداف شان از اين ديدارها گفت: اين ديدارها به منظور انتقال نظرات و ديدگاه ها صورت مي گيرد.سقاي بي ريا در ادامه گفت: ما در جلسه اي كه به همراه تعدادي از وزرا در محضر يكي از مراجع عظام بوديم، واقعاً اين فضا را درك كرديم كه مراجع ما بدون مهابا و بدون اين كه ابايي داشته باشند به صورت ريز انتقادات خودشان را مطرح كردند.

رئيس جمهوري در بازگشت از باكو:
اعضاي اكو حق كشورها در استفاده از انرژي
هسته اي را به رسميت شناختند
ايسنا: سران كشورهاي عضو اكو در بيانيه نهايي اجلاس باكو تصريح كردند كه حقوق ملت ها را در استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي به رسميت بشناسند و از اين حق دفاع  كنند.
دكتر محمود احمدي نژاد، رييس جمهور، جمعه شب پس از بازگشت از نهمين اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان همكاريهاي اقتصادي( اكو)كه در آذربايجان برگزار شده بود در تهران در جمع خبرنگاران حضور پيدا كرد و با اعلام خبر فوق به تشريح نتايج سفر خود به اين كشور و شركت در اين اجلاس پرداخت.
رئيس جمهور به برخي از مفاد توافقات انجام شده بين كشورهاي عضو اكو پرداخت و اظهار داشت: از جمله توافقاتي كه در اين اجلاس انجام شد در مورد ترانزيت كالا و حمل و نقل بود و قرار شد كه تسهيلات بيشتري در اين ارتباط كشور هاي عضو براي يكديگر فراهم كنند. همچنين كشورهاي عضو در بخش صنايع و انرژي نيز تصميمات خوبي گرفتند و قرار شد كه دبيرخانه اكو در ارتباط با ارايه گزارش در مورد روند اجراي پروژه ها به سران كشورها گزارش دهد.
وي همچنين گفت: كشورهاي عضو اكو بيانيه مفصلي را در ارتباط با مسائل فرهنگي، اقتصادي و سياسي منطقه و بين الملل تنظيم كرده و آن به تشريح ديدگاه هاي خود پرداختند.
در اين بيانيه بر امنيت و گفتگو بين كشورهاي منطقه و بين الملل تاكيد شده است و نكته  جالبي كه در اين بيانيه گنجانده شده اين است كه كشورها حقوق ملت ها را در استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي به رسميت شناخته و از اين حق دفاع مي كنند.
وي به ديدار خود با نخست وزير پاكستان، تركيه، قزاقستان و همچنين رئيس جمهور آذربايجان و افغانستان اشاره كرد و گفت: در اين ديدار ها توافقات قبلي بين دو كشور مورد بررسي قرار گرفت و تصميم بر گسترش هرچه بيشتر روابط دوجانبه گرفته شد.
احمدي نژاد همچنين به ديدار خود با ايرانيان مقيم آذربايجان، بازرگانان ايراني مقيم آذربايجان و همچنين دانشجويان ايراني ساكن در آنجا اشاره كرد و گفت: در اين ديدار دانشجويان برخي از مشكلات خود را بيان كردند و ان شاءالله مشكلات آنها در آينده نزديك حل خواهد شد.
رئيس جمهور هم چنين به كنفرانس مطبوعاتي خود در كشور آذربايجان اشاره كرد و گفت: متاسفانه برخي رسانه ها سعي دارند چهره اي خشن از ايران ارايه دهند و بعضا بي اخلاقي به خرج مي دهند كه لازم ديديم در اين مصاحبه مطبوعاتي به تشريح ديدگاه هاي ملت ايران بپردازيم و خوشبختانه علي رغم جوسازي كه رسانه ها در ارتباط با كشور ها انجام مي دهند مردم آذربايجان با ملت ايران آشنا بودند و آنها نيز بر حق ملت ايران تاكيد داشتند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |