يكشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۸ - May 7, 2006
آيا جهان امروزي زاييده يك جهان قبلي است؟
انقلابي در نظريه هاي كيهان شناسي
000996.jpg
بي بي سي: تيم مشتركي از دانشمندان آمريكايي و بريتانيايي نظريه تازه اي را در مورد تكامل كيهان پيشنهاد كرده اند. اين نظريه مي گويد كه گيتي احتمالاً چرخه اي را طي مي كند كه انفجارهاي بزرگ (Big Bangs) تنها بخشي از آن است و همچنين شامل ريزش هاي بزرگ (Big Crunches) نيز مي شود. اين نظريه نگاه متعارف از كائنات را، كه قدمت آن براساس مشاهدات ۱۲ تا ۱۴ ميليارد سال رقم زده مي شود، به چالش مي گيرد.
ايده تازه كه در نشريه ساينس بازتاب يافته است ممكن است توضيح دهد چرا انبساط جهان در حال شتاب گرفتن است.
پروفسور پل استاينهارت از دانشگاه پرينستون در نيوجرسي كه از آفرينندگان اين نظريه است گفت: «در حال حاضر نگاه متعارف به جهان اين است كه تمام فضا، زمان، ماده و انرژي در يك نقطه واحد شروع شد و سپس منبسط و سرد شد كه جهان امروزي را پديد آورد.
با اين حال، نظريه تازه حاكي است كه يك چرخه پيوسته از جهان ها وجود دارد، كه هركدام تكرار ديگري است اما نه دقيقاً همانند جهان قبلي.» او مي گويد: مي توان به هر جهاني به عنوان فرزند جهان قبلي نگاه كرد.
ثابت كيهاني
ايده تازه بر مطالعات قبلي همين گروه از محققان بنا شده است و مدل كنوني عالم را زير سؤال مي برد. در دهه ،۱۹۲۰ زماني كه اينشتين در حال توسعه نظريه نسبيت عام بود، يك ثابت كيهاني را معرفي كرد تا بتواند ايده خود از جهان ايستا را توضيح دهد. معادلات اينشتين پيش بيني مي كرد كه جهان زير فشار جاذبه خود متلاشي شود، درحالي كه مشاهدات و رصدها به روشني نشان داد جهان در حال انقباض نيست.
ثابت كيهاني اينشتين نمايانگر فشار يا نيرويي ذاتي مرتبط با فضاي آزاد بود، كه در مقابل انقباض ناشي از نيروي جاذبه مقاومت مي كند. اين مفهوم پس از آن كه رصدها نشان داد جهان در حال انبساط است كنار گذاشته شد و باعث شد اينشتين ثابت كيهاني را بزرگترين اشتباه زندگي حرفه اي خود توصيف كند. در سال ،۱۹۹۸ صورت تازه اي از ثابت كيهاني سر بر آورد و آن زماني بود كه معلوم شد انبساط جهان عملاً در حال شتاب گرفتن است.
سؤال هاي بي پاسخ
هرچند معرفي مجدد اين ثابت راه تطبيق محاسبات با تئوري را گشود، اما همچنين سؤال هايي را پديد آورد داير بر اينكه چيزي در فيزيك هست كه گم شده است. پروفسور نيل توروك، از دانشگاه كمبريج گفت : «زماني كه قدر اين ثابت كيهاني محاسبه شد، معلوم شد خيلي كوچكتر از حد انتظار است. اينكه چرا اين ثابت اين قدر كوچك است به يكي از بزرگترين سؤالات فيزيك بدل شده است. در حال حاضر، تنها توضيحي كه براي آن وجود دارد اين است كه شايد جهان اين گونه كار مي كند.»
اين نظريه بسياري از پرسش ها را بي پاسخ مي گذارد اما اكنون پروفسور استاينهارت و توروك نظريه تازه اي را براي توضيح علت كوچك بودن ثابت كيهاني پيشنهاد كرده اند. آنها مي گويند كه زمان عملاً پيش از انفجار بزرگ شروع شد، يعني قبل از آن جهان ديگري وجود داشته است. اين همچنين بدان معني است كه جهان كنوني بسيار كهن تر از حد پذيرفته شده فعلي است.
پروفسور توروك توضيح داد: «در حال حاضر ممكن است يك جهان ديگر از جنس ماده تاريك همزمان با جهان ما وجود داشته باشد كه ما هرگز نمي توانيم با آن تماس برقرار كنيم. اين دو جهان در نهايت بر اثر فشار نيروي جاذبه به سوي هم كشيده مي شوند و با هم تصادف مي كنند. اين بدان معني است كه اموري كه الان اتفاق مي افتد به خلق جهاني ديگر در آينده كمك خواهد كرد.»

برنامه گوگل براي اينترپرايز
تمركز جستجوي گوگل روي كاربران
پي سي ورد ايران: براي آنكه بازار جستجوي اينترپرايز سريع رشد كند، سازندگان بايد بيشتر در برآورده ساختن نيازهاي كاربران انتهايي بكوشند. ديويد گيروآرد قائم مقام و مدير كل بخش تجارت اينترپرايز شركت گوگل مي گويد: نرم افزار جستجوي اينترپرايز حقيقتا حرف دل كاربران است. وي كه در كنفرانس موتورهاي جستجو در شهر بوستون سخنراني مي كرد ضمن بيان اين سخنان گفته است كه، جستجوي اينترپرايز چندان مفيد نبوده است. اين جستجو ساده، جامع و قابل اطمينان نبوده است.
او كاربرد جستجوي اينترپرايز را با جستجوي مشتري مقايسه كرد جايي كه گوگل و موتورهاي جستجوي رقباي آن به اينترفيس ديفالت براي هر چيز به كار مي روند. وي مي گويد، جستجوي اينترپرايز به عنوان آخرين راه چاره به كار مي رود نه به عنوان نقطه آغاز و اين جستجو از ناحيه كم استفاده شدن بسيار متضرر شده است.
در راس توصيه هاي گيروآرد براي گسترش سلامت بازار جستجوي اينترپرايز آن است كه سازندگان نرم افزار به كارمندان و مشتريان خود به يك چشم نگاه كنند. يعني كه بيشتر بر تهيه جستجوهاي كليدي ساده تمركز كنند، همانطور كه در جهان مصرف كننده نيز وجود دارد.
گيروآرد مي گويد، جستجو فرصتي است براي آنكه اينترفيس انساني شود به تمامي اطلاعات شركت. او معتقد است دانش كارگران دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ كه بر يادگيري و به كارگيري چند برنامه نرم افزاري بود اكنون به صورت يك نوآوري خودگردان (self-directed innovator) تبديل شده است كه به دسترسي آسان به ابزارهاي مختلف را مي طلبد از جمله جستجو براي كمك به شبكه آنها، نهايتا تهيه حاشيه رقابتي براي كارمند.
گيروآرد مي گويد: گوگل اعلام كرد كه ويژگي One Box را در يك Upgrade Search Appliance اضافه كرده است كه بخشي است از حركت به سمت تمركز بيشتر بر جستجوي اداري در ابزارهاي كاربران. اين ويژگي كاربران را براي انجام جستجوهاي سريع در مورد برنامه هاي كاري مختلف آماده مي سازد مثل برنامه هاي كوگنوس، اوراكل و سيلزفورس تا اطلاعاتي مثل تماس ها، ورودي هاي تقويم و راهنماهاي فروش را به دست بياورند. گيروآرد تصور مي كند كه شش ماه تا يكسال وقت لازم است تا اثر One Box را در ميان كاربران تعيين كنند.
گيروآرد پيش بيني مي كند كه عمودي سازي براي نرم افزار جستجوي اينترپرايز كليدي ترين ويژگي محسوب مي شود. نه تنها از لحاظ عمودي سازي صنعتي كه از لحاظ بازتاب جستجوگري يك شركت خاص يا بخش ويژه اي در يك شركت لازم است. همانطور كه عمودي سازي رخ مي دهد، مي بايست مطمئن شد كه تجربه كاربر از نرم افزار جستجوي Enterprise هم آشنا و هم با ثبات مي ماند.

كشف گونه هاي ناشناخته جانداران
ريز شناور در اقيانوس ها
000987.jpg
ايسنا: جست و جوهاي اكتشافي دانشمندان در اعماق اقيانوس ها به كشف گونه هاي جديد و نادري از جانوران ريزشناور بر سطح درياها منجر شده كه حيرت دانشمندان را در پي داشته است.
گروهي از دانشمندان خود را به سواحل جنوب شرق آمريكا رسانده و با شنا در اعماق اقيانوس در ناحيه اي ميان سواحل اين كشور و آب راه ميان آتلانتيك به عكسبرداري از گونه هاي مختلف جانداران ريز شناور در اقيانوس پرداختند و در همين عكسبرداري در كمال حيرت در عمق ۱ تا ۵ كيلومتري اقيانوس با حدود ۲۲۰ گونه جديد و ناشناخته از اين نوع جانداران روبه رو شدند.
دانشمندان هزاران نوع جاندار كشف شده از اين نوع را طبقه بندي كرده و به يافته هاي جالب توجهي است يافتند. ماموريت اين دانشمندان بر روي كشتي تحقيقاتي شان حدود ۲۰ روز به طول انجاميد.
اين برنامه جالب توجه علمي تحقيقاتي به عنوان بخشي از يك تلاش گسترده جهاني است كه در قالب آن جانداران ريز شناور در اقيانوس ها و درياها تا سال ۲۰۱۰ ميلادي مورد بررسي و طبقه بندي قرار خواهند گرفت.

سرمايه گذاري هندي ها در نرم افزارهاي متن باز
ايرنا: شركت هاي هندي براي گسترش فعاليت هاي آموزشي نرم افزارهاي متن باز در اين كشور در اين بخش سرمايه گذاري مي كنند.
روابط عمومي طرح ملي نرم افزارهاي آزاد، متن باز اعلام كرد، دو شركت انفورماتيكي در بمبئي بورسيه اي را تخصيص داده اند كه از اين فعاليت ها پشتيباني مي كند. اين بورسيه زير نظر دانشكده آي تي دانشگاه كانوال رفي يدر بمبئي ارايه مي شود و اشتياقي را براي آن دسته از دانشجوياني كه در اين زمينه نتايج درخشاني به دست آورده اند، ايجاد مي كند.
همچنين برنامه اي تدوين شده كه گروه هاي علاقه مند بتوانند در اين برنامه به صورت آنلاين ثبت نام كنند و مبلغي معادل ۳ميليون روپيه (حدود هزار دلار) براي شروع اين بورسيه سرمايه گذاري كرده اند. از آنجا كه مبحث نرم افزارهاي متن باز، به تدريج كاربردهاي دولتي خود را نشان مي دهد، دولت هندوستان بر آن است از وجود نيروهاي كارآمد در اين عرصه مطمئن شود.

وبلاگ
برگزيده
000993.jpg
ميثم كريم پور: آيا مي دانيد مانيتورهاي CRT برق بيشتري را نسبت به مانيتورهاي LCD مصرف مي كنند يا اينكه مانيتورهاي   CRT داراي چهار تا شش قطعه سرب(۱۸۱۶تا ۲۷۲۴ گرم) و ساير مواد سمي بوده كه در صورت عدم بازيافت مناسب مي تواند صدماتي جدي را متوجه محيط زيست كند.
نكاتي چون موارد ذكرشده و ده ها مورد ديگر در زمينه كامپيوتر را مي توان با مراجعه به وبلاگ  برگزيده، مورد مطالعه قرار داد. به گفته نويسنده اين وبلاگ، مطالب موجود، پس از ساعت ها جست وجو در سايت ها و رسانه هاي مختلف، گردآوري شده است. اگر به فكر تهيه مانيتور هستيد بد نيست نكاتي را كه در اين وبلاگ منتشر شده است، بدانيد.
در اين وبلاگ آمده است: مانيتور، از جمله تجهيزات سخت افزاري است كه پس از انتخاب، چندين سال در كنار ما بوده و از آن استفاده خواهد شد. بنابراين لازم است در زمان انتخاب آن، بررسي لازم و جامعي صورت پذيرد. انتخاب نامناسب يك مانيتور مي تواند در درازمدت آسيب هايي جدي را متوجه چشمان كاربر نمايد. همچنين مانتيور انتخابي بايد داراي محدوده ديد قابل قبول و متناسب با نوع نياز كاربران باشد. مانيتورهاي ۱۹ اينچ CRT و ۱۷ اينچ CRT داراي محدوده قابل ديد مناسبي در ارتباط با اكثر كاربرهاست. در ضمن، در نظر داشته باشيد در صورتي كه نوع استفاده از كامپيوتر به گونه اي است كه ضرورت وجود يك محدوده ديد بيشتر وجود داشته باشد مي توان از دو مانيتور كوچك در مقابل يك مانيتور بزرگ استفاده كرد.
در اين رابطه بايد كارت گرافيك، داراي پتانسيل  ارسال دو تصوير همزمان روي دو مانيتور باشد. بدين ترتيب مي توان دو تصوير جداگانه از يك مانيتور را روي دو مانيتور مشاهده كرد. در ضمن با استفاده از پورت هاي USB مي توان به سادگي و به سرعت، تجهيزات جانبي را به كامپيوتر متصل كرد .
آدرس وبلاگ : bargozideh.blogsky.com

مجازات براي ايجاد مزاحمت اينترنتي
جمال الدين موسوي: بر اساس مصوبه وزارت كشور امارات متحده عربي، مجازات مرداني كه با استفاده از اينترنت براي زنان مزاحمت ايجاد مي كنند، تشديد شده است. در اين فرمان آمده، در صورتي كه خارجيان به ارتكاب چنين جرمي در اين كشور محكوم شوند، بعد از گذراندن يك ماه حبس، از امارات متحده عربي اخراج مي شوند.
طبق اين فرمان مجازات براي اتباع امارات متحده عربي سنگين تر خواهد بود. بر اساس فرمان جديد، عكس و مشخصات شهرونداني كه به دليل اقدام به چنين مزاحمت هايي مجرم شناخته شده اند نيز منتشر خواهد شد. آنها همچنين بسته به ميزان جرمشان، دوره اي را در زندان سپري خواهند كرد.
به گزارش منابع محلي، شيخ سيف بن زايد آل نهيان، وزير كشور امارات متحده عربي، اين فرمان را براي ريشه كن كردن مشكل مزاحمت براي دختران و زنان با استفاده از اينترنت صادر كرده است. گزارش شده است كه بيشتر اين مزاحمت ها به بهانه خريد كالا از فروشگاه هاي بزرگ زنجيره اي و نيز استفاده از خدمات بانكي و مراكز اطلاع رساني در اينترنت، براي زنان و دختران شاغل در اين محل ها ايجاد مي شود.استفاده از اينترنت در امارات متحده عربي به سرعت در حال توسعه است. اكنون در شهرهايي مانند ابوظبي، دوبي و شارجه، استفاده از اينترنت براي سفارش اجناس، پرداخت صورتحساب، مبادله پول و آموزش امري عادي است. وزارت كشور امارات متحده اعلام كرده كه در سه سال گذشته ۱۰۸ مورد شكايت از آزار زنان و دختران در ابوظبي، پايتخت اين كشور، گزارش شده است كه در كل حدود ۱۳۰ مرد در اين موارد دخيل بوده اند.
بر اساس آمارها، اكنون ۲۳ نفر در اين ارتباط دوره محكوميت خود را مي گذرانند كه از اين تعداد ۱۸ نفر از آنان شهروند امارات متحده عربي هستند. هفت اميرنشين نيمه خودمختار در امارات متحده عربي وجود دارد كه همه آنها دسترسي به برخي از سايتهاي اينترنتي را محدود كرده اند. بيشتر اين سايتها، سايتهايي هستند كه حاوي مطالب خلاف اخلاق عمومي و شئون جامعه قلمداد مي شوند.
منبع: بي بي سي

روزانه ۶۰ ميليارد نامه الكترونيكي
ايرنا: تحقيقات انجام شده نشان مي دهد در سطح جهان روزانه ۶۰ ميليارد نامه الكترونيكي بين كاربران اينترنتي رد و بدل مي شود.
به گزارش KATAWEB بيش از ۵۸ درصد از مجموع ايميل هاي فرستاده شده در سطح جهان حاوي پيام هاي هرز و ويروسي است. بر اين اساس كارشناسان امنيتي به كاربران اينترنتي هشدار دادند كه از باز كردن ايميل هاي ناشناخته خودداري كنند.
آمار ياد شده نشان مي دهد رشد پيام هرز و ويروسي در سطح جهان رو به افزايش است كه بايد در اين زمينه اقدامات لازم صورت گيرد.
تحقيقات نشان مي دهد كه كشورهاي آسيايي و آمريكايي از لحاظ ميزان رشد و ارسال پيام هاي هرز در مقام هاي اول و دوم قرار گرفته اند. گزارش هاي اعلام شده نشان مي دهد ۹۱ درصد ايميل هاي دريافت شده كاربران هندي حاوي پيام هاي هرز و ويروسي است. كشورهاي چين، هنگ كنگ و كره در مقام هاي دوم تا چهارم در زمينه ارسال پيام هاي هرز در جهان شناخته شده اند. گزارش هاي اعلام شده نشان مي دهد ميزان انتشار هرزنامه در كشورهاي آسيايي نسبت به كشورهاي آمريكايي كمتر است به طوري كه در سه ماه نخست سال جاري در كشورهاي آسيايي كاهش يافته است.

گوگل بهترين برنامه نويسان را استخدام مي كند
000990.jpg
ايرنا: گوگل مسابقه جديدي را براي شناسايي بهترين برنامه نويسان رايانه اي در قاره اروپا راه اندازي كرده كه برنده آن علاوه بر دريافت يك جايزه ي ۲۱هزار دلاري، در همين شركت استخدام خواهد شد. به گزارش سي نت نيوز.كام، در اين مسابقه كه به نام كد جم (Code Jam ) برگزار خواهد شد، شركت كنندگان بايد با برخي از دشوارترين مسائل مطرح در علم برنامه نويسي رايانه اي رو به رو شده و براي آنها راه حل ارائه كنند.
گوگل در ميان تمامي شركت كنندگان ، ابتدا ۵۰۰ نفر را برگزيده و سپس از ميان آنها، ۵۰ نفر را براي شركت در مسابقه نهايي برخواهد گزيد. اين شركت هدف از برپايي مسابقه كد جم را شناسايي برترين استعدادهاي برنامه نويسي قاره اروپا جهت استخدام در مراكز تحقيقاتي خود در همين قاره، ذكر كرده است. به گفته مسئولان گوگل، مسابقه كد جم يك سرگرمي جالب براي برنامه نويسان تيزهوش محسوب مي شود كه در آن مي توانند براي اثبات قابليت هاي خود و همچنين دريافت جايزه ويژه، با يكديگر رقابت كنند.
علاقه مندان براي شركت در اين مسابقه مي توانند در سه هفته اول ماه مه به ثبت نام اينترنتي بپردازند. گوگل اطلاعات بيشتر در رابطه باچگونگي ثبت نام و جزييات مسابقه برنامه نويسي خود را در وب سايتي با نام Code Jam در اينترنت ارائه كرده است.

كنفرانس اينترنتي اسكايپ
000984.jpg
ايرنا:  با كمك خدمات رايگان و جديد شركت اسكايپ، تا صد كاربر اينترنت مي توانند با يكديگر ارتباط صوتي برقرار كرده و در واقع كنفرانس اينترنتي داشته باشند. به گزارش آسوشيتدپرس، شركت اسكايپ در اصل خدمات تلفن اينترنتي براي تماس دو تا حداكثر۱۰نفر به صورت همزمان را ارائه مي كند، اما اين شركت در خدماتي جديد به نام اسكايپ كست Skypecast امكان كنفرانس اينترنتي صد كاربر را فراهم كرده كه در اين ميان يك نفر به عنوان ميزبان، در هر لحظه اجازه صحبت را به هر كدام از اين صد نفر اعطا مي كند.
در خدمات عادي تلفن اينترنتيVoIP شركت اسكايپ، كاربران مي توانند به صورت رايگان و با استفاده از هدفون و ميكروفون از طريق اينترنت با يكديگر صحبت كرده و يا با قيمتهاي ناچيز، به خطوط تلفن ثابت و يا همراه متصل شوند.
شركت اسكايپ در آينده نزديك امكان ارسال پيغام كوتاه به تلفن هاي همراه را نيز در ازاي دريافت مبالغي اندك و از طريق همين خدمات تلفن اينترنتي خود، فراهم خواهد كرد. علاقه مندان به استفاده از خدمات جديد كنفرانس اينترنتي اسكايپ كست بايد به وب سايت اين شركت مراجعه كنند.

دوازدهمين نمايشگاه بين المللي الكامپ
ايرنا: مدير عامل شركت سهامي نمايشگاههاي بين المللي جمهوري اسلامي ايران از برگزاري دوازدهمين نمايشگاه بين المللي الكترونيك و كامپيوتر و تجارت الكترونيك الكامپ۲۰۰۶در اواخر تيرماه سال جاري در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران، خبر داد.
دكتر سيد حميد قوام شهيدي براهميت اين نمايشگاه در معرفي توانمنديهاي كشور در عرصه رايانه، فناوري اطلاعات و آشنا كردن گروههاي بسياري از مردم با آخرين دستاوردهاي روز جهان، تاكيد كرد . وي ضمن دعوت از كليه دست اندركاران اين صنعت براي مشاركت جدي و قوي در اين نمايشگاه تاكيد كرد، شركت سهامي نمايشگاههاي بين المللي از هر گونه مساعدت و همفكري متخصصان، صنوف، انجمنها و سنديكاهاي رايانه اي و فناوري اطلاعات در برگزاري هر چه بهتر اين نمايشگاه، استقبال مي كند.
قوام شهيدي ابرازاميدواري كرد تا در اين دوره از نمايشگاه مشكلات و موانع قبلي مرتفع شود و شركتهاي مهم و عمده داخلي و خارجي با حضور خود به ارائه آخرين دستاوردهاي روز، رقيب جدي نمايشگاههاي مشابه در سطح منطقه شوند و بتوانند در آينده اي نزديك بازار مهم و استراتژيك منطقه را به دست آورند. يازدهمين نمايشگاه بين المللي الكترونيك و كامپيوتر و تجارت الكترونيك الكامپ ۲۰۰۵سال گذشته از يكم تير ماه به مدت پنج روز و با حضور ۳۲۰ شركت داخلي و خارجي در محل دايمي نمايشگاه بين المللي تهران برگزار شد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |