يكشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۸ - May 7, 2006
به فاصله ۳۰ سال محفل روزنامه خوان هاي قهوه  خانه اي جايش را به كافي شاپ ها داده است
تفسير سياسي در قهوه خانه
از ميان بازنشسته ها روزنامه خوان هاي حرفه اي هم وجود داشتند
كه معمولاً  پاتوق بيشتر آنها قهوه خانه بود
يوسف گرجي نژاد
001059.jpg
در جشنواره مطبوعات امسال كه همزمان با نمايشگاه كتاب در محل دائمي نمايشگاهها برپا شده است، نشريات و روزنامه هاي الكترونيك در سطح گسترده تري، حضور پيدا كرده اند.
اين از ضرورت هاي عصري است كه ارتباطات الكترونيكي جهاني در آن حرف اول را مي زنند. جهان در طول سه دهه به اندازه تمام قرون و اعصار گذشته در حوزه ارتباطات رشد يافته است، اما در ۴۰-۳۰ سال پيش، وضع مطبوعات و روزنامه هاي تهران چگونه بود؟ با درج نوشته اي كه گوشه اي از نحوه دسترسي و ارتباط مردم تهران با مطبوعات را بيان مي كند در بحران به آن زمان مي گشاييم:
* * *
روزنامه هاي اصلي تهران مثل اطلاعات و كيهان عصرها چاپ و منتشر مي شدند. تك و توك دكه هاي مطبوعاتي در تهران وجود داشت،  اما بيشتر، روزنامه فروشهاي دوره گرد و افراد وابسته به آنها با موتورسيكلت،  دوچرخه و يا پاي پياده روزنامه ها را پخش مي كردند.
حوالي ساعت ۳ بعد از ظهر، صدها موتورسوار و دوچرخه سوار خيابانهاي اطراف ميدان امام خميني(ره) (توپخانه سابق) را به اصطلاح قرق مي كردند تا روزنامه هاي چاپ شده اطلاعات و كيهان را به اهالي روزنامه خوان شهر برسانند اما در آن روزگار، قهوه خانه هاي تهران بسيار آباد و پر از جمعيت بود. كاسب و كارمند و كارگر عصرها براي رفع خستگي و تنوع و نوشيدن يكي دو فنجان چاي و يا پك زدن به قليان به قهوه خانه مي رفتند. از ميان بازنشسته ها روزنامه خوان هاي حرفه اي هم وجود داشتند كه معمولاً  پاتوق بيشتر آنها قهوه خانه بود.
معمولاً  يك نفر روزنامه را مي گشود و تيترهاي درشت آن را با صداي بلند مرور مي كرد و بعد با در نظر گرفتن ذائقه ديگران، يكي از مطالب مهم روزنامه را از سرتا ته مي خواند. در اين موقع، بازار بحث هاي سياسي داغ مي شد. قهوه چي تروفرز براي مشتري ها چاي مي آورد، ضمناً  حواسش به بحث ها، تفسيرها و گفت وشنودهاي مشتري ها هم بود و گاهي اظهار نظري هم مي كرد. اين گونه بود كه تعداد زيادي از شايعه هاي مورد علاقه مردم، از قهوه خانه ها به بيرون درز مي كرد و البته، تعدادي از شايعات از حدس و گمان ها و تحليل و تفسيرهاي قهوه خانه اي ناشي مي شد. اما همين ها به سرعت سر زبان ها مي افتاد. بحث هاي قهوه خانه اي روزنامه خوان ها، بعضي ها را كه بگويي نگويي شم سياسي داشتند به شهرت مي رساند و طرف هم، بسته به موقعيت و اخبار، تفسيرهايش را ارائه مي كرد. راديو، در آن سالها خيلي مزاحم و رقيب جدي روزنامه ها محسوب نمي شد، اما از وقتي كه تلويزيون وارد قهوه خانه ها شد، از يك طرف بساط سنت زيبا و ارزشمند نقالي برچيده شد و از طرف ديگر، محفل روزنامه خوان هاي حرفه اي كوچك و كوچكتر شد، تا آنجا كه هر كس به فراخور حالش روزنامه يا مجله اي را مي خريد و ضمن نوشيدن چاي يا كشيدن قليان، نگاهي هم به آن مي انداخت.
در دو دهه گذشته كه زمان انتشار روزنامه هاي مهم و پرخواننده از عصر به صبح موكول شده و حتي روزنامه هاي قديمي و سابقه دار هم، به مطبوعات صبح پيوسته اند، ديگر، محفل روزنامه خوان هاي قهوه  خانه اي، از يادها رفته است و كم كم، وسايل ارتباطي جديد، به كمك كامپيوتر جانشين آن فضاها شده است. وقتي مي بينم، جوانهاي امروز، به قهوه خانه هاي جديد يا همان كافي شاپ ها سري مي زنند و ضمن نوشيدن چاي و قهوه، از راه شبكه اينترنت، خبرها را مرور مي كنند، به خود مي گويم، تحولات سريع زمانه، قهوه خانه ها و محفل روزنامه خوان ها را هم متحول كرده است ،تا دستاوردهاي دانش بشري،فردا را چگونه رقم بزند؟

تجربه هاي آزاد
ارديبهشت دنا
001071.jpg
طبيعت زيبا و گوناگون ميهن عزيز ما ايران موضوع جذاب و شگفت انگيزي براي عكاسان ايراني و خارجي است. در گذشته هاي دورتر كه هنوز فن عكاسي اختراع نشده بود، ايرانگردان با استفاده از هنر طراحي و نقاشي، آثار زيبا و كم نظيري از چشم اندازهاي طبيعت سرزمين ما ثبت كرده اند كه امروزه، از آثار باارزش محسوب مي شود. در زمانه ما، وفور انواع دوربين هاي عكاسي به علاقمندان اين هنر فرصت داده است كه در فرصت هاي ممكن، عكس هاي زيبايي از مناظر زيبا و دلفريب كشورمان تهيه كنند.
ستون «تجربه هاي آزاد» اين امكان را براي همه دوستداران هنر عكاسي فراهم كرده است كه آثار عكاسي خود را براي همشهري _ صفحه سخنگاه _ ستون تجربه هاي آزاد ارسال كنند تا به نام آنها چاپ شود. شما هم اگر ذوق عكاسي داريد، مي توانيد از همين امروز، براي تهيه عكس هاي زيبا، دوربين تان را برداريد و به دامان طبيعت برويد. مضامين گوناگون فرهنگي، هنري و اجتماعي نيز موضوعات مناسبي براي عكاسي شما خواهند بود. عكس اين شماره، از دامنه هاي زيبا و خيال انگيز طبيعت كده دنا در استان فارس تهيه شده است كه مشتاقان طبيعت كشورمان را با گوشه اي از زيبايي هاي طبيعي استان فارس آشنا مي كند.

نگذاريد چاي ايران نابود شود
بهاره لاهيجان، بهاره سيلان
001068.jpg
در سال هاي نخست دهه چهل شمسي، يكي از كارشناسان چاي كشور سيلان كه به ايران سفر كرده بود، بعد از چشيدن طعم و مزه چاي بهاره لاهيجان گفت: «چاي بهاره لاهيجان در جهان نظير ندارد.» در همان سال ها، شهرت چاي سيلان كه در صندوق هاي چوبي عرضه مي شد، تا دورترين روستاهاي ايران نيز رفته بود، اما اين اظهار نظر كارشناس سيلاني، تنها در قالب يك خبر كوتاه و در يك روزنامه محلي گيلان كه در رشت چاپ مي شد انعكاس داشت و مردم ما متوجه نشدند بهترين و مرغوب ترين چاي جهان در ميهن ما عمل مي آيد.
با وجود استقبال شديد مردم از چاي سيلان، در بازار تعادل نسبي ميان چاي داخلي و خارجي وجود داشت و چرخه توليد چاي، به عنوان يك زراعت موفق با بازدهي خوب، بخش مهمي از معيشت و نيازهاي اقتصادي مردم گيلان و ديگر نقاط كشور را تامين مي كرد. عادت طولاني ذائقه مردم ايران به چاي خارجي كه در آن موقع منحصر به چاي سيلان و بعضي از محصولات هندوستان بود، سبب مي شد كه مصرف كنندگان رغبت چنداني به چاي ايراني نشان ندهند. در جهان امروز كه چاي هاي آميخته و يا در واقع آلوده به انواع اسانس هاي شيميايي مضر و عطرهاي خطرناك و خوش ظاهر، بازارها را پر كرده است، چاي شناسان به خوبي مي دانند كه چاي طبيعي و بدون افزودني هاي مضر، لذت  بخش بوده و براي سلامتي انسان مفيد است.
متاسفانه به جاي آنكه براي حفظ و توسعه چاي ايراني برنامه ريزي شود، هر سال شاهد ورود بي ضابطه هزاران تن چاي خارجي با ماهيت مشكوك به اين مملكت هستيم و عليرغم اعتراض وسيع چايكاران، كارشناسان اقتصادي و مسئولان دلسوز، هنوز اقدام اثربخشي براي متعادل كردن واردات چاي و خلع يد مافياي واردات چاي به عمل نيامده است. اكنون كه اين شرح را مي نويسم چايكاران شمال به شدت نگران آينده محصولات خود هستند، هر قدر در مورد واردات بي ضابطه چاي خارجي تساهل وجود دارد، نسبت به رفع مشكلات گوناگون چايكاران، كندي كار، كاغذبازي و وقت تلف كني بر جريان رسيدگي به امور حاكم مي باشد. در حالت بدبينانه، اينطور قضاوت مي شود كه اين كندي امور، به سود واردكنندگان چاي و به طور عمدي جريان دارد. اما با خوشبيني مي توان اينگونه داوري كرد كه تشكيلات عريض و طويل امور كشاورزي از جمله كشت و پرورش چاي از درك و سرعت لازم برخوردار نيست. هنر يك دستگاه مسئول آن است كه براي چاي بهاره لاهيجان يعني يكي از بهترين چاي هاي جهان، بازار صادرات به دست بياورد و با قدرت و درايت، توجه دولت و مجلس را به جلوگيري از فعاليت زيانبار واردكنندگان چاي هاي خارجي غيرمأكول، جلب نمايد.
بي تعارف بگويم كه چاي و چايكاري در ايران آخرين نفس هايش را مي كشد، اجازه ندهيم به خاطر بي توجهي دستگاه هاي مسئول و واردات بي حساب و كتاب چاي نامرغوب خارجي، صنعت چاي و چايكاري در ايران نابود شود.
م.دليري

از ميان پيام ها
۲۲۲۰۲۱۳۰
۹ تا ۱۱
منتقدان دلسوز و...
دولت با دلگرمي برنامه هاي خود را براي تعميم عدالت و كمك به اقشار كم درآمد به اجرا درآورد. مشروط بر اينكه در مورد اين برنامه ها كارهاي دقيق كارشناسي انجام شود تا بازدهي مثبت داشته باشد و از نظرات منتقدان دلسوز و راهگشا هم استفاده شود. البته تعدادي از انتقادكننده ها همان هايي هستند كه پشت صحنه طرحهاي اقتصادي دهه هاي گذشته بوده  اند و حاصل كار آنها منجر به افزايش فقر و شكاف طبقاتي در جامعه ايران شد.
سيدعلي ميرحسين كفاش
ساخت و ساز در جوار ارك عليشاه
در جوار بناي تاريخي و ميراث فرهنگي ارك عليشاه در تبريز، فعاليت هاي ساخت و ساز آغاز شده كه بي ترديد به اين بناي ارزشمند، آسيب هاي جدي وارد خواهد كرد. از سازمان ميراث فرهنگي تقاضا دارم، اين مسئله را پيگيري كند.
حسيني - تبريز
تبليغات غيرواقعي
از طريق يك آگهي كه در يك روزنامه درج شده بود براي خريد كامپيوتر اقدام كردم. اما آنچه كه تحويل من شد، هيچ يك از خصوصيات اعلام شده در آگهي را نداشت، راهي وجود ندارد كه از درج آگهي هاي جعلي  جلوگيري شود؟
رجبي - تهران
سخنگاه:  در پاسخ به اين خواننده محترم يادآور مي شويم كه مسئوليت كنترل كيفيت توليدات صنعتي و همچنين كالاهاي وارداتي بر عهده وزارت صنايع و معادن، وزارت بازرگاني و دستگاههاي عهده دار امور صنفي است. سازمان تعزيرات نيز براي رسيدگي به همين امور تأسيس شده است. براي روزنامه ها مقدور نيست و از وظايف آنها نمي باشد، كه درباره صحت و سقم تبليغ يك شركت كه به عنوان آگهي به روزنامه ارجاع شده است، بررسي كنند. البته در مواردي،  مثل اعلانات مربوط به توليد و يا فروش انبوه مسكن از سوي دستگاههاي مسئول تمهيداتي به كار گرفته شده است تا موجب سوءاستفاده احتمالي آگهي دهندگان نشود.
تورم را كنترل كنيد
به هر ميزان كه بر حقوق دريافتي حقوق بگيران افزوده مي شود، تورم فراتر از اين افزايش، رو به رشد مي باشد. ضمن تنظيم و تأمين حقوق دريافتي كارمندان و كارگران، بايد اقدامات اساسي براي جلوگيري از رشد عنان گسيخته قيمت ها نيز به عمل آيد و به خصوص نبايد دستگاههاي دولتي با افزايش قيمت ها، بهانه گران  كردن را به بخش خصوصي بدهند.
عيسي پور - كرج
دخترم نگران است
دخترم كه امسال در دوره پيش دانشگاهي تحصيل مي كند، نگران آزمون سراسري است. چون در دوره هاي قبل مواردي مثل تقلب و فروش سؤالات كنكور وجود داشته است.
م - س- تهران
سخنگاه: جهت اطلاع اين ولي محترم يادآور مي شويم كه مسئولان مربوط به ويژه سازمان سنجش، صريحاً اعلام كرده اند كه اقدامات اساسي براي جلوگيري از بروز هر گونه تخلف احتمالي در زمينه فروش سؤالات و غيره به عمل آمده است. اميدواريم، ترتيبي به عمل آيد كه فارغ از هر گونه نگراني و تبعيض، داوطلبان شركت در آزمون سراسري به حقوق حقه خود برسند.
كرج نياز به طرح جامع دارد
كرج به سرعت در حال گسترش است و متأسفانه اقدامات مؤثري براي تهيه طرح جامع اين شهر و جلوگيري از توسعه بي رويه آن به عمل نيامده است. مشكلاتي از قبيل آلودگي هوا، كمبود يا فقدان كيفيت آب آشاميدني (به دليل شورشدن آب چاهها) در برخي مناطق مثل گوهردشت از هم اكنون نمايان شده است.
زارع - كرج
قابل تقدير است اما...
اعلام آمادگي استانداري تهران براي جلوگيري از ساخت و سازهاي زيانبار در حوزه سد لتيان شايان تقدير مي باشد، به شرط آن كه هر گونه طرحي در اين زمينه فارغ از تبعيض و ملاحظات گوناگون به اجرا در بيايد، وگرنه، راه به جايي نخواهد برد.
سيدي - تهران
واحدهاي توليدي و كمبود نقدينگي
يكي از مشكلات اصلي واحدهاي توليدي كشور ما نداشتن نقدينگي است. من يك واحد توليدكننده مواد پلاستيكي را اداره مي كنم اما به علت كمبود نقدينگي با مشكلات زيادي روبه رو شده ام. اگر اين كارخانه را تعطيل كنم،حدود ۸۰ نفر بيكار مي شوند. دولت بايد براي جلوگيري از تعطيل شدن كارخانه ها و بخش توليد، فكر اساسي كند، تا بر تعداد بيكاران كشور اضافه نشود.
«نام محفوظ»
جواز نمي دهند
پس از گذشت ۱۸ ماه از درخواست جواز ساختمان فرسوده و پرداخت ۱۴ ماه از قسط آن هنوز جواز صادر نشده است. از شهرداري منطقه ۱۳ خواستار رسيدگي مي باشم.
اسماعيل ميرجليلي
مسئله متكديان پاكستاني
شمار متكديان پاكستاني با وضعيت ظاهري مشمئز كننده در تهران رو به افزايش مي باشد. سؤال اين است كه اينها چگونه از مرزهاي شرقي يا مبادي ديگر وارد كشور مي شوند و چرا براي جمع آوري و كنترل آنها اقدامي به عمل نمي آيد؟
عبدا... عليزاده
در جستجوي وام!
از ۳۰ سال پيش كه مدارك خانه مسكوني ام قولنامه اي بود، به اين دليل بانكها به من وام نمي دادند، حالا هم كه سند گرفته ام به هر بانكي كه مراجعه مي كنم مي گويند چون سند خانه ات هوايي است، حتي براي تعمير هم وام نمي دهيم.
طهماسب روستايي

گاز به جاي سوخت هاي فسيلي
مردم روستاها هم حق دارند
001065.jpg
از دلايل عمده مهاجرت هاي بي رويه از روستاها به تهران و ديگر شهرهاي بزرگ كشور، بي توجهي به امكانات رفاهي در روستاهاست به عنوان مثال برخورداري از انرژي سوخت، از ابتدايي ترين حقوق هر انسان در ايران است. اما شركت ملي گاز به اين دليل كه تأمين گاز براي مناطق روستايي _ به دليل دور بودن فاصله روستاها و يا كم جمعيت بودن آنها _ مشكل است ،سوخت مورد نياز روستائيان را تأمين نمي كند. اين كمبود از يكسو باعث روي آوري روستائيان به چوب و هيزم براي تأمين سوخت است كه به مرور به پوشش گياهي كشور و جنگل ها آسيب جدي وارد مي كند و زيان هاي اقتصادي آنها ممكن است به مراتب بيشتر از آن صرفه جويي مورد نظر شركت ملي گاز باشد. علاوه بر اين مهاجرت بي رويه روستائيان به شهرها و رشد حاشيه نشيني، افزايش شمار بيكاران و افزايش انواع خلاف و بزهكاري از نتايج اين قبيل مهاجرت ها مي تواند باشد.
از جمله پرورش انواع محصولات گلخانه اي اعم از سبزيجات و ميوه ها، با دارا بودن سوخت گاز ميسر خواهد بود. ماندگاري روستائيان در زادگاه خودشان با تأمين سه عامل اساسي، يعني آب، جاده و انرژي ممكن خواهد بود. در حال حاضر در مناطق روستايي وسيعي از كشور كه آب و جاده دارند، انرژي سوخت وجود ندارد و اتكاي آنها محدود و منحصر به توزيع سوخت هاي فسيلي مثل نفت و گازوئيل است كه همگان مي دانند چه وضعيتي دارد. عليهذا استدلال هميشگي شركت ملي گاز تحت عنوان «مقرون به صرفه نبودن!» ، براي خودداري از تأمين گاز مورد نياز مناطق روستايي تاكنون زيان هاي سنگيني متوجه كشور كرده است و از اين پس نيز در صورت ادامه وضعيت كنوني اين زيان ها به طور تصاعدي افزايش خواهد يافت.
از دولت تقاضا دارم در اين مورد و بخصوص استدلال شركت گاز كه ميراث دوره هاي گذشته است با تأمل بيشتري توجه كند و ضمن تجديد نظر در اين قبيل ممانعت ها، نسبت به تأمين سوخت گاز مورد نياز مناطق روستايي كه از حقوق مسلم مردم ايران است، همت گمارد.
محمد گرامي

پاسخگو
آقاي تقوي - تهران
نامه طولاني شما به اين دليل كه در آن بسياري از مسائل خصوصي خانوادگي و نام و عنوان اشخاص نوشته شده قابل درج در اين صفحه نمي باشد. در عين حال و براي درج اين قبيل مسائل از منظر كلي و جامعه نگر،نامه شما را به گروه اجتماعي همشهري ارجاع داديم.
خانم اختر _ خ _ كرج
۱- ستوني به همين نام در صفحه زندگي همشهري داير شده است. مي توانيد خاطره خود را براي اين بخش ارسال كنيد.
۲- تذكرات و پيشنهادات شما را به طراح جدول روزنامه ارجاع داديم.
آقاي يعقوبي _ تهران
براي نوشتن تنها استعداد كافي نيست. مطالعه آثار نويسندگان ايران و جهان و همچنين متون تاريخي و دارا بودن دانش عمومي، به صاحبان ذوق و استعداد براي نوشتن داستان و حتي رمان كمك شاياني مي كند. قصه هايي را كه نوشته ايد در صورت تمايل براي همشهري ارسال كنيد تا در صورت امكان، در ستون تجربه هاي آزاد مورد استفاده واقع شود.

آقاي سلگي _ كرمانشاه
عكسي را كه از چشم اندازهاي طبيعي اطراف شهر صحنه ارسال كرده ايد، از كيفيت مناسب برخوردار نيست. مي توانيد ضمن شناسايي و رفع معايب، عكس هاي تازه اي براي سخنگاه بفرستيد تا به نام خودتان چاپ شود.

آقاي موسي طاهري
مواردي را كه برشمرده ايد، بايد به دستگاه هاي نظارتي از جمله سازمان بازرسي كل كشور ارسال كنيد. درج نام اشخاص حقيقي و حقوقي كه در نامه شما متهم به سوءاستفاده شده اند، در روزنامه همشهري مقدور نمي باشد.

سرعت غيرمجار عامل مهم حوادث رانندگي است
تهديد زندگي در جاده و خيابان
001062.jpg
اعلام شده بود، در آينده نزديك رانندگاني كه به هر دليل در بزرگراهها و خيابان ها بين دو خط نرانند، جريمه خواهند شد.
مشكل ريشه دار رانندگي در تهران امروز و احتمالاً شهرهاي ديگر و پرجمعيت ايران مثل اصفهان، تبريز، رشت و... عدم پايبندي بعضي از رانندگان اتومبيل ها به مقررات راهنمايي و رانندگي و محترم نشمردن حقوق ديگران است. خودروهاي پرشتاب جديد بهانه اي براي عده اي شده است كه به اصطلاح در خيابان ها بتازند، امنيت رفت و آمد را به خطر بيندازند و از جريمه هم هراسي نداشته باشند. واقعيت اين است كه بعضي از تخلفات رانندگي در تهران مثل سرعت غيرمجاز، كورس گذاشتن و ويراژ دادن در بزرگراهها كه به صورت رفتارهاي پيش پا افتاده درآمده،  در تعدادي از كشورهاي جهان جرم سنگين اجتماعي محسوب مي شود و مرتكبين آن به اشد مجازات محكوم مي گردند. هنگامي كه راننده اي به خودش اجازه مي دهد با زير پا گذاشتن مقررات و با سرعت غيرمجاز و حركات مارپيچي امنيت و سلامت رفت و آمد در خيابان ها و بزرگراهها را به خطر افكند، اين عمل نادرست او نشان دهنده كمبود قانون يا زمينه هاي اجرايي يك قانون است.
در مقررات مربوط به راهنمايي و رانندگي در كشورها، براي تخلفاتي از نوع سرعت غيرمجاز كه منجر به برهم خوردن تعادل و امنيت رفت و آمد در شهرها و جاده ها مي شود، مجازات هايي مثل توقيف گواهينامه رانندگي بين يك تا سه سال و همچنين محروميت از رانندگي در صورت تكرار تخلف،  پيش بيني شده است.
در حال حاضر كه سرعت سرسام آور خودروها در شهرها و خارج از شهرها، به صورت تهديدي جدي عليه جامعه درآمده است، اجراي مجازات هايي مثل توقيف گواهينامه و محروم ساختن فرد متخلف از رانندگي ضروري است و در حكم اقدامات حياتي بازدارنده براي پيشگيري از حوادث خونين رانندگي و قرباني شدن انسان هاست.
همه كساني كه در تهران و در جاده ها بخصوص در شب ها، خطرات ناشي از سرعت غيرمجاز بعضي از رانندگان را شاهد بوده و هستند، مويد اين پيشنهاد مي باشند.
ابراهيم ذوقي

تبعيض در حقوق دريافتي بازنشستگان را برطرف كنيد
با سپاس از درج مقاله تحت عنوان «كاركنان و بازنشستگان دولت چشم انتظار اجراي نظام پرداخت هماهنگ حقوق » صفحه سخنگاه در شماره مورخ شنبه ۲۶ فروردين ماه ۱۳۸۵ از سوي خود و به نمايندگي از طرف تعداد كثيري از همكاران قضايي مشمول قانون فوق يادآور مي شوم: اينجانب با پايه ۱۱ قضايي و بيش از سي سال خدمت قبل از سال ۷۹ بازنشسته شده ام و حقوق دريافتي فعلي تقريبا برابر با يك سوم حقوق بازنشستگان هم پايه و هم رديف پس از سال ۷۹ مي باشد.
اميدوارم با پيگيري صميمانه آن روزنامه و با عدالتخواهي مسئولين امر و نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي كه بارها در صحن علني مجلس شرح مظلوميت اين قشر را متذكر شده اند هر چه زودتر با رفع تبعيض از بازنشستگان قبل از سال ۷۹ حقوق حقه آنان تامين شود.
قاضي بازنشسته

ياوران مهربان آسيب ديدگان
در هفته پيش فرد بيمار يا احتمالاً معتادي، در وضعيتي نامناسب و شايد از لحاظ جسماني وخيم در پياده رو، افتاده بود. به مراكزي كه معمولاً براي امدادهاي فوري و كمك به افراد نيازمند اعلام شده، تلفن كردم، اما از ميان همه مركزهاي اورژانس تهران، شماره تلفن ۱۱۵ پاسخ مثبت داد و مأموران اورژانس پس از ۱۵ دقيقه به محل رسيدند و علي رغم آن كه وضعيت فرد بيمار يا معتاد از لحاظ بهداشتي نامناسب بود، مأموران در نهايت عطوفت و بردباري بسان لطافت طبع باران، به مداواي وي پرداختند. فرد به هوش آمد و با رضايت خود آنجا را ترك كرد در حالي كه وضعيت مدهوش مي توانست منجر به مرگ وي شود.
مهم اين نيست كه يك فرد به زندگي خود بهاي لازم را مي دهد يا نمي دهد؛ مهم آن است كه وقتي زندگي انساني را در خطر مي بينيم براي نجات او بكوشيم. من به سهم خودم از سرعت عمل توأم با مهرباني و بردباري مأموران اورژانس تهران قدرداني مي كنم.
جمال زارع

چالوس در پيچ و خم توسعه
توسعه شهري در ايران هنوز در گردنه هاي نخست قرار دارد، افزايش جمعيت، توسعه ناهمگون و ناپايدار از جمله مشكلاتي شده كه دامنگير بسياري از شهرهاي كشورمان است. چالوس از ديرباز از شهرهاي زيباي مازندران بوده است و به جز ترافيك سنگين ايام تعطيل در خيابان اصلي شهر كه بخشي از محور جاده كناره محسوب مي شود، مشكل خاصي در اين شهر قديمي وجود نداشت. اما همزمان با توسعه و افزايش جمعيت اغلب شهرهاي ايران، چالوس نيز در همين مسير قرار گرفته است. در اين رهگذر اولين مشكلي كه بروز مي كند، تردد انبوه خودروها در خيابان هاي باريك يا همان كوچه هاي قديمي است كه مي تواند مسئله ساز باشد. شتاب توسعه بر برنامه هاي شهري غلبه دارد و به همين دليل، فرصت تعريض خيابان ها و بهبود گذرگاه هاي شهري فراهم نمي شود و به ناچار بسياري از طرح ها جنبه موقتي و يا مسكن را پيدا مي كنند. چالوس اين ويژگي را داشت كه عابر پياده، در تمامي خيابانها و معابر شهر، به پياده روي، اين ورزش مفرح بپردازد، اما اكنون با افزايش سرسام آور تعداد خودروها، اشغال پياده روها توسط كسبه و اتومبيل ها، امكان چنين تفريحي، بسيار محدود شده است و مردم شهر به ويژه سالخوردگان و كودكان براي عبور از پياده رو و عرض خيابانها با مشكلات جدي روبرو مي باشند.
اين كه كارشناسان شهري، تأكيد دارند كه توسعه شهرها بايد مبناي پايدار و نه شتابزده داشته باشد، بسيار درست و عبرت آموز است. براي چالوس نيز بايد، چارچوب هاي توسعه پايدار شهري تدوين و اجرا شود، تا فضاهاي شهري، پاسخگوي نياز جمعيت امروز و نسل هاي آينده باشد.
جواد نوشين

سخنگاه
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |