شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۳ - May 13, 2006
با تلاش پيگيرانه پليس تهران
عاملان جنايت شهران بازداشت شدند
002316.jpg
گروه حوادث: با دستگيري دو متهم پرونده جنايت منطقه شهران كه در آن دختر جواني به قتل رسيده بود، پليس جنايي تحقيقات گسترده اي را براي مشخص شدن انگيزه اصلي متهمان آغاز كرده است.
به گزارش همشهري، اواسط اسفند سال گذشته جسد مجهول الهويه دختر جواني كه با ضربات چاقو به قتل رسيده بود، در اطراف منطقه شهران كشف شد. پس از گزارش كشف جسد به بازپرس بهروز هنرمند، وي به همراه كارآگاهان اداره دهم آگاهي تهران و ماموران تشخيص هويت براي بررسي هاي قضايي در صحنه جرم حاضر شدند.
بعد از انجام تحقيقات اوليه، جسد اين زن مجهول الهويه براي تشخيص علت تامه مرگ به پزشكي قانون انتقال يافت.
در حالي كه نتايج آزمايشات نشان داد كه مقتول بر اثر خفگي و با وارد آمدن ضربات جسمي سخت به قتل رسيده است، پليس جنايي تهران در مرحله بعدي تحقيقات خود، موفق به كشف هويت مقتوله به نام اكرم شد. بررسي هاي تكميلي كارآگاهان اداره دهم احتمال اينكه اين دختر جوان توسط فرد يا افرادي به قصد آزار ربوده شده و سپس توسط ربايندگان به انگيزه نامشخصي به قتل رسيده باشد، قوت بخشيد.
به اين ترتيب مرد جواني كه تصور مي شد با مقتول در ارتباط بوده دستگير و تحت بازجويي قرار گرفت. اما بازجويي از اين متهم نشان مي داد كه وي  ارتباطي با اين جنايت نداشته است. در بررسي هاي پليس، كارآگاهان توانستند دو جوان را كه احتمال مي رفت در جنايت دست داشته باشند را تحت كنترل هاي نامحسوس پليس قرار داده و مخفيگاه آنان را شناسايي كنند. بدين ترتيب دستورات لازم از سوي مراجع قضايي صادر شد، و در نهايت صبح روز پنج شنبه كارآگاهان اداره دهم آگاهي تهران عمليات بازداشت اين دو متهم را نيز آغاز كردند. دستگيري متهمان طي يك عمليات تعقيب و گريز و درگيري آنان با پليس جنايي صورت گرفت و سرانجام اين دو نفر دستگير شدند.
در حال حاضر بازجويي از متهمان جديد اين پرونده كه مظنونان اصلي ارتكاب اين جنايت به حساب مي آيند زير نظر بازپرس هنرمند آغاز شده است و احتمال داده مي شود آنها اطلاعات مهمي درباره اين جنايت در اختيار پليس بگذارند.

قاتلان افغاني، مرد چوپان را آتش زدند
002313.jpg
گروه حوادث: عاملان قتل مرد چوپاني كه قرباني اختلاف مالي شده و جسد سوخته اش در داخل يك گاوداري كشف شده بود، با تلاش كارآگاهان ويژه قتل اصفهان به دام افتادند.
به گزارش همشهري، صبح روز ۲۴ فروردين ماه مرد جوان با صدايي لرزان و وحشتزده از وقوع يك جنايت هولناك در يك گاوداري در اطراف روستاي فيروزآباد اصفهان خبر داد.
با هماهنگي هاي قضايي و انتظامي ماموران به محل مورد نظر رفتند و در نخستين بررسي ها با جسد سوخته مرد ۳۰ ساله اي به نام قاسم در داخل يكي از سوله هاي داخل گاوداري روبه رو شدند. ماموران تجسس انتظامي با اطلاع اين موضوع به محمدرضا محمدي بازپرس ويژه قتل اصفهان، نگهبان گاوداري را تحت بازجويي مقدماتي قرار دادند.
وي در خصوص وقوع حادثه به ماموران گفت: مقتول به نام قاسم ،چوپان بود. گاهي اوقات به عنوان مهمان به گاوداري من مي آمد. عصر امروز وقتي در حال سركشي به گاوداري بودم، صدايي از داخل گاوداري به گوشم رسيد. اول تصور كردم، صاحب گاوداري آمده است. اما دقايقي بعد صداي ناله هاي جواني به گوشم رسيد. به جلوي در رفتم كه دو مرد افغاني را ديدم كه قاسم را داخل يك گوني كرده و در حال ضرب و جرح وي هستند. از آنها دليل اين كار را پرسيدم. دو مرد افغاني كه در يك دامداري در نزديكي ما مشغول به كار هستند مرا با چاقو تهديد كردند. آنها مدعي شدند، قاسم به آنها خيانت كرده است. در همان لحظه قاسم كه قصد نجات خود را داشت مي خواست از گوني خارج شود كه يكي از افغاني ها با چاقو ضربه اي را به پهلويش وارد كرد. من وحشتزده نمي دانستم چه كار كنم. تنها از دو مرد افغاني مي خواستم كاري با من نداشته باشند.
وي ادامه داد: دو مرد جنايتكار پيكر خونين قاسم را داخل سوله اي بردند و آن را در حالي كه نيمه جان بود سوزانده و از محل متواري شدند. ماموران انتظامي با توجه به حساسيت موضوع با كسب دستور قضايي جسد سوخته چوپان جوان را براي بررسي علت اصلي مرگ به پزشكي قانوني انتقال دادند و رديابي هاي ويژه خود را براي شناسايي و دستگيري عاملان اين جنايت هولناك آغاز كردند.
كارآگاهان با توجه به اينكه، هويت عاملان جنايت آشكار بود، به سرعت آنها را دستگير كرده و تحت بازجويي قرار دادند، متهمان پس از دستگيري در نخستين بازجويي ها به قتل اعتراف كردند و تنها انگيزه خود را اختلافات مالي بيان كردند.
با دستور بازپرس شعبه پنجم دادسراي عمومي و انقلاب متهمان با قرار وثيقه روانه زندان شدند تا تحقيقات تكميلي در خصوص پرونده صورت گيرد.

ردپايي از متهم سوم در پرونده قتل هاي سريالي زنان تهران
002298.jpg
002304.jpg
گروه حوادث: دو متهم پرونده جنجالي قتل هاي سريالي زنان خانه دار تهراني در ۱۶ خردادماه در شعبه ۴ بازپرسي دادسراي امور جنايي تهران آخرين دفاعيات خود را بيان خواهند كرد.
به گزارش همشهري عبدالصمد خرمشاهي وكيل دادگستري كه وكالت اعظم متهم رديف دوم پرونده قتل هاي سريالي زنان خانه دار تهراني را پذيرفته است در خصوص آخرين وضعيت اين پرونده گفت: اعظم در اين پرونده قبل از آنكه قاتل باشد خود قرباني اين ماجرا بوده است. چرا كه عليرضا از اين دختر شهرستاني به عنوان طعمه اي براي جلب اعتماد قربانيان ديگر پرونده سوءاستفاده كرده است.
به گفته اعظم كه وضعيت مالي مناسبي نداشته و در دانشگاه در حال تحصيل بوده است، تحت تأثير گفته هاي عليرضا و وعده هايش وارد اين ماجراي خونين شده و بعدها متوجه شده كه گرفتار چه ماجراي هولناكي شده است. وي گفت: اين دختر جوان به شدت از اين كه به اين ترتيب از وي سوءاستفاده شده است پشيمان است.
وي در پايان گفت: بخشي از پرونده را مطالعه كرده ام و براساس گفته بازپرس ويژه قتل كه بررسي اين پرونده به وي سپرده شده است، احتمالا در اين پرونده متهم ديگري نيز وجود دارد كه تحقيقات براي شناسايي او ادامه دارد.

سارقان ترسو، وسايل كارشان را جا گذاشتند
002301.jpg
گروه حوادث: مردان مسلحي كه قصد سرقت از يك شركت صادرات آهن آلات را داشتند، با ديدن سرايدار شركت پا به فرا گذاشتند اما پلاك خودروي آنها راز سرقت ناكام را فاش كرد.
به گزارش همشهري، روز پنجشنبه سرايدار يك شركت واردات و صادرات در خيابان شريعتي زماني كه به مقابل در شركت رسيد متوجه يك خودرو پرايد سفيدرنگ شد كه به طور مشكوكي در كنار خيابان پارك شده بود. مرد سرايدار با باز كردن در متوجه حضور سه مرد ناشناس داخل شركت گرديد.
مردان سارق با ديدن مرد سرايدار در حاليكه به شدت شوكه شده بودند، با برجاي گذاشتن وسايلي كه براي سرقت به همراه خود آورده بودند از محل گريختند.
سرايدار خيلي سريع به تعقيب سارقان پرداخت و شماره پلاك خودروي آنها را به ذهن سپرد.وي لحظاتي بعد موضوع را به پليس ۱۱۰ اطلاع داد. با حضور ماموران كلانتري ۱۲۴ قلهك و بررسي هاي مقدماتي، مشخص شد سارقان از پنجره طبقه دوم وارد ساختمان شركت شده اند و با ديدن مرد سرايدار به حدي ترسيده اند كه با بر جاي گذاشتن چسب و طناب در داخل يكي از اتاق هاي شركت فرار كرده اند.
با تحقيقات بيشتر از مرد سرايدار ماموران تجسس پليس توانستند، با رديابي شماره پلاك خودرو، صاحب آن به نام غلام را در يكي از مناطق شمال تهران شناسايي و وي را بازداشت كنند.
در بازرسي از خانه متهم يك قبضه اسلحه كلت كمري پلاستيكي به همراه گاز اشك آور كشف شد. وي در نخستين بازجويي ها به سرقت ناكام از شركت صادرات و واردات آهن با همدستي دو تن از دوستانش اعتراف كرد. ماموران كلانتري، پس از تكميل تحقيقات و در طي يك قرار صوري موفق به دستگيري دو همدست متهم اصلي شدند. هم اكنون متهمان براي تحقيقات بيشتر در اختيار كارآگاهان دايره يكم اداره آگاهي تهران قرار گرفتند.

برق طلايي شمش ها سارقان را به طمع واداشت
گروه حوادث: سارقان نقابدار، با حمله مسلحانه به كارگاه توليد ورقه هاي مس، ۵/۷ تن شمش مس را به سرقت بردند.
به گزارش همشهري، حادثه سرقت شمش هاي مس هنگامي به كارآگاهان پليس اصفهان گزارش داده شد كه نگهبان شركت تبديل شمش هاي مس به ورقه، با مراجعه به كلانتري ۲۸ اصفهان از سرقت مسلحانه چندين تن شمش خبر داد. اين مرد در توضيح ماجرا به كارآگاهان پليس گفت: ساعت ۵ صبح در حال استراحت بودم كه ناگهان متوجه حضور مردان نقابدار در داخل اتاقم شدم. همين كه مي خواستم از آنها دليل حضورشان را بپرسم، ناگهان با تهديد اسلحه كلت كمري اقدام به بستن دست و پايم كردند.
آنها مرا تهديد كردند در صورتي كه بخواهم سروصدا كنم مرا به قتل مي رسانند. آنها به سرعت محموله بزرگ شمش هاي مس را سوار خودرو كرده و فرار كردند، چند ساعت بعد پس از آنكه توانستم دست و پاهايم را باز كنم متوجه شدم كه آنها ۵/۷ تن شمش را به سرقت برده اند. برپايه اين گزارش، هم اكنون پرونده اي در اين زمينه تشكيل و تحقيقات در خصوص شناسايي عاملان اين سرقت ادامه دارد.

حوادث خارجي
قتل صاحب رستوران روزنامه خوان قاتل زنجيره اي را به دام انداخت
002307.jpg
گروه حوادث:پاتريك سلفاك قاتل وحشتناك آمريكايي كه در دو جنايت مرگبار، سه نفر را به قتل رسانده است در جلسه دادگاه گفت: روزنامه خواندن، مرگ رستوران دار روستايي را رقم زد.
به گزارش آسوشيتدپرس ماجراي سه قتل وحشتناك پاتريك سلفاك هنگامي آغاز شد كه اين جوان جنايتكار ۲۷ ساله ، ماه مي سال گذشته به همراه نامزد ۱۹ ساله خود سامانتا باچيونسكي به خانه زوج ثروتمندي به نام اسكات و مليسا برل رفتند.
آنها قصد داشتند تا از خانه اين زوج ثروتمند اهل بالتيمور سرقت كرده و بدون سر و صدا از آنجا بگريزند اما وقتي كه صاحبخانه جوان متوجه حضور سارقان شد قصد داشت با جوان سارق درگير شود، اما جوان سارق با شليك گلوله اي وي را از پاي درآورد و سپس به سراغ همسر اين زن رفت و او را كه وحشتزده در گوشه اي مخفي شده بود به خاطر آن كه مي ترسيد شناسايي شود به قتل رساند و سپس با سرقت وسايل گرانقيمت منزل اين زوج از خانه گريخت.

قاتلان تحت تعقيب و قتل سوم
با شروع تحقيقات درباره اين جنايت كارآگاهان پليس در نخستين بررسي هاي پليسي خود ردپايي از مرد جواني كه سوابق مختلفي از سرقت تا آدم ربايي داشت را پيدا كردند، اما آنها هنگامي كه خانه وي را به محاصره درآوردند متوجه شدند متهم متواري شده است.
به اين ترتيب عكس وي و نامزدش در اختيار مطبوعات و رسانه ها قرار گرفت و پليس از تمامي كساني كه آنها را ديده اند خواست اطلاعات خود را در اختيار پليس بگذارند، پليس با توجه به حساسيت موضوع جايزه قابل توجهي را نيز براي كسي كه اطلاعاتي در اين باره در اختيار پليس قرار بدهد در نظر گرفت.

مرگ رستوران دار روستايي
در حالي كه تحقيقات درباره اين جنايت ادامه داشت، كارآگاهان پليس از قتل يك مرد ۵۳ ساله به نام فردريك جانسون كه در روستايي در نزديكي بالتيمور زندگي مي كرد اطلاع پيدا كردند.
با شروع بررسي هاي پليسي در اين باره مشخص شد احتمالاً عامل اين جنايت نيز پاتريك سولفاك است و اين بار به انگيزه نامشخصي و بدون آن كه سرقتي انجام دهد مرتكب قتل شده است، به اين ترتيب وي بار ديگر تحت تعقيب پليس قرار گرفت تا اين كه چند روز بعد دستگير شد و به ارتكاب سه قتل اعتراف كرد.
در جلسه محاكمه اين مرد جوان كه چهارشنبه گذشته در دادگاه گينس كاونتي برگزار شد اين قاتل وحشتناك با اعتراف به قتل زن و شوهر گفت آنها را به خاطر سرقت به قتل رساندم اما هنگامي كه از وي درباره انگيزه اش از سومين قتل سؤال شد گفت: مرد روستايي تصوير مرا كه در روزنامه همان روز منتشر شده بود شناخته بود و مي خواست به پليس اطلاع بدهد و جايزه بگيرد.
او گفت نمي خواستم مرتكب اين جنايت بشوم اما وقتي كه متوجه سماجت و طمع اين مرد شدم مجبور شدم او را به قتل برسانم.
او روز گذشته در دادگاه گينس كاونتي با قبول دو قتل اول گفت قبول دارم كه مرتكب جنايت شده ام اما سومين قتل را به خاطر سماجت مقتول مرتكب شدم، وي گفت شايد اگر اين مرد روزنامه آن روز را نخوانده بود كشته نمي شد.

با انتشار خبر دستگيري باند صد متري
۴ شكايت جديد در پرونده باند آدم ربايان
گروه حوادث: با شكايت چهار زن ديگر تعداد شاكيان پرونده اعضاي باند صد متري مشهد به ۱۵ زن و دختر جوان افزايش يافت.
به گزارش همشهري، پس از اعلام خبر دستگيري اعضاي اين باند و انتشار عكس متهمان آنها چهار زن جوان كه از سوي متهمان ربوده و سپس اموالشان به سرقت رفته بود، با مراجعه به اداره آگاهي مشهد شكايت خود را مطرح كردند. يكي از شاكيان پس از شناسايي اعضاي اين باند گفت: حدود دو ماه قبل سوار خودروي اعضاي اين باند كه سه مرد سرنشين آن بودند شدم. در ميان راه مرد جواني كه كنار من نشسته بود با تهديد چاقو سر مرا به سمت پايين كشيد. متهمان سپس من را به باغي برده و پس از سرقت پول و طلاهايم مرا به شدت مورد ضرب و جرح قرار داده و سپس در كنار خيابان رها كردند.
در حالي تاكنون ۱۴ زن و دختر جوان از اعضاي اين باند شكايت كرده اند كه ماموران احتمال مي دهند اعضاي اين باند مرتكب آدم ربايي، سرقت و تجاوز بيشتري شده باشند. دستگيري اعضاي اين باند در پي شكايتهاي متعدد در خصوص ربودن زنان و دختران جوان در خيابان صد متري مشهد در دستور كار ماموران قرار گرفت. در حالي كه تحقيقات  پليسي ادامه  داشت ، هر روز به  تعداد شاكيان  در اين  باره  اضافه  مي شد تا اينكه  ماموران  در بررسي هاي  خود متوجه  شدند متهمان  اين  پرونده  چندين  نفرند كه  با دو خودرو پيكان  آبي رنگ  و يك  پرايد اقدام  به  ربودن  دختران  و زنان  مي كنند.
اين  در حالي  است  كه  اين  افراد بيشتر در روزهايي  كه  شرايط  جوي  نامساعد است ، زنان  و دختران  را سوار كرده  و سپس  با تهديد آنها را به  مكان هاي  خلوتي  منتقل  مي كردند. با پيگيري  اين  موضوع  از سوي  ماموران  چند روز پس  از مطرح  شدن  ۱۰ شكايت  از سوي زنان  مالباخته ، ماموران  موفق  به  شناسايي  خودرو پيكان  آبي رنگ  شدند. به  اين  ترتيب  يكي  از متهمان  اين  باند كه  مرد جواني  بود از سوي  ماموران  شناسايي  و دستگير شد و با اعترافات  او بقيه  اعضاي  باند نيز دستگير شدند.
متهمان  كه  در ميان  آنها يك  زن  نيز حضور داشت  درباره  انگيزه  اصلي  خود گفتند: زنان را به  انگيزه  سرقت  مي ربوديم . اعضاي  ۱۱ نفره  اين  باند در بازجويي ها اعتراف  كردند طعمه هاي  خود را در دو گروه  چهار نفره  سوار خودرو مي كرديم . اكثر مواقع  در مسيرهاي  صدمتري ، خواجه ربيع ، طلاب ، ميدان  قائم و نقاط ديگر به  ويژه  زماني  كه  شرايط  جوي  نامساعد بود و به  شدت  باران  مي باريد زنان  و دختران  را پس  از سوار كردن  تهديد مي كرديم . دست هايشان  را بسته  و سرشان  را ميان  دو صندلي  جلو خودرو مي گذاشتيم  تا متوجه  نشوند آنها را به  كجا مي بريم . متهمان  در ادامه  بازجويي ها اظهار داشتند: آنها را معمولا به  بيابان ها يا انبارهاي  آهن  در اطراف  شهر مشهد و يا باغ هاي  چناران  منتقل  كرده  و پس  از سرقت  وجوه  نقد و طلاهايشان آنها را رها مي كرديم.

مدير كل پليس بين الملل ناجا:
اجلاس رؤساي پليس ، تحول در استراتژي هاي پليسي
002310.jpg
گروه حوادث: اولين اجلاس رؤساي پليس كشورهاي اسلامي با شعار «همكاري همه جانبه پليسي، نياز قرن ۲۱؛ فرصت ها و چالش ها» دراصفهان، پايتخت فرهنگي جهان اسلام برگزار مي شود.
به گزارش همشهري،سردار مرتضي نجفي، دبير اولين اجلاس رؤساي پليس كشورهاي اسلامي، اين اجلاس را يكي از بي سابقه ترين اجلاس هايي از اين دست دانست و اظهار كرد: تحول دنياي كنوني، استعداد، امكانات و بسترهاي مناسب در كشورهاي اسلامي بر ضرورت هر چه بيشتر برگزاري اين اجلاس تاكيد دارد، به طوري كه براي اولين بار با ابتكار جمهوري اسلامي ايران، اين حركت در راستاي آغاز تحول در تدوين استراتژي جديد ميان نيروهاي پليسي كشورهاي اسلامي صورت مي گيرد.
مشاور فرماندهي ناجا، با ارزيابي اهداف اولين دوره برگزاري اجلاس، اعلام كرد: فراهم شدن شرايط آشنايي محيط و ساختار سازماني پليس و چگونگي انجام ماموريت ها، ارتقاي تعاملات پليسي كشورهاي اسلامي متناسب با ويژگي اين كشورها و بسترسازي براي تحكيم مباني فني و پليسي در كنار شناخت ظرفيت هاي موجود در آموزه هاي دين اسلام براي ساخت جامعه اسلامي نمونه و ايجاد آرامش و امنيت عمومي از اهداف اوليه برگزاري اجلاس رؤساي پليس است. آشنايي با جرايم و ناهنجاري هاي اجتماعي در كشورهاي اسلامي و روشهاي مقابله با آن، بايدها و نبايدهاي موجود در بستر قوانين اسلامي، آشنايي با قابليت ها و فرصت ها در كنار بررسي تعاملات و ارزيابي وضعيت نيروهاي پليس در رعايت حقوق بشر و قوانين حقوق شهروندي، تعيين كننده ترين محورهاي اولين دور اجلاس رؤساي پليس كشورهاي اسلامي است.
مدير كل پليس بين الملل ناجا (اينترپل) با اعلام اين كه در حال حاضر ايران با ۱۸۱ كشور جهان ارتباط پليسي دارد، افزود: در اين ميان تنها كشوري كه با آنها ارتباط پليسي نداريم، اسرائيل است، چراكه حتي ارتباطات پليسي با آمريكا نيز از طريق كشور حافظ منافع، پيگيري مي شود. گفتني است، اولين اجلاس رؤساي پليس كشورهاي اسلامي از ۲۵ تا ۲۷ ارديبهشت ماه در هتل عباسي اصفهان برگزار مي شود و تاكنون نيز حضور ۴۰ كشور و سه سازمان جهاني در اين اجلاس قطعي شده و تلاشها براي حضور سه كشور ناظر نيز ادامه دارد.

آن سوي حادثه
قرص برنج يا سيانور فرقي ندارد
مهارت زندگي كردن را يادشان بدهيم
آزاده مختاري
در روزهاي گذشته خبري در مطبوعات منتشر شد كه سه دختر دانش آموز در دبيرستاني در جنوب شهر تهران با استفاده از قرص برنج اقدام به خودكشي كردند.
مرگ دردناك اين سه دانش آموز شايد بهانه اي باشد تا بار ديگر موضوع سلامت روان دختران نوجوان به درستي مورد توجه قرار گيرد.
دكتر علي اسلامي نسب - روان درمانگر در اين خصوص گفت متاسفانه به رغم تلاشهاي پراكنده اي كه در سالهاي گذشته در زمينه جلوگيري از خودكشي صورت گرفته است و از جمله معاونت بهزيستي و وزارت بهداشت برنامه ها و تحقيقاتي را در اين باره انجام داده اند، اما متاسفانه به دليل نبود برنامه مدون و مشخص در اين زمينه، تلاشها نتيجه زياد اميدواركننده اي را به دنبال نداشته است.بررسي هاي تخصصي نشان مي دهد كه اين بي برنامگي سبب شده است تا به مقوله بهداشت روان در كشور ما توجه لازم و شايسته صورت نگيرد و به اين ترتيب تا زماني كه فرد دچار بيماريهاي روحي و رواني شديد نشده و يا اقدام به خودكشي نكرده باشد توجهي به اين گونه بيماران كه غالباً دچار افسردگي هاي شديد روحي هستند صورت نگيرد.البته بعد از خودكشي هاي ناموفق نيز تنها كاري كه صورت مي پذيرد يا به اين صورت است كه فرد به مركز نگهداري بيماران رواني انتقال مي يابد يا آن كه خانواده در اين امر مداخله كرده و به صورتي مسئله را براي خودشان حل مي كنند، اين در حالي است كه بيماران رواني و خصوصاً كساني كه اقدام به خودكشي مي كنند بايد تحت مراقبتهاي ويژه قرار گيرند.
يك حلقه مفقوده
انتشار خبر مرگ خاموش اين سه دختر جوان با استفاده از قرص برنج كه همگي از دانش آموزان يك مدرسه بوده اند، علاوه بر آن كه نشان دهنده كم توجهي خانواده ها نسبت به موضوع و شرايط روحي فرزندانشان است، بيانگر آن است كه بعد از وقوع نخستين مرگ و انتشار خبر آن، مقابله درستي با اين ناهنجاري صورت نگرفته است و اقدامات بهداشت رواني مناسبي تدبير نشده است كه اين خود نشانه ناتواني در برنامه ريزي اجراي سلامت روان در كشور ما و خصوصاً در مراكزي است كه تعليم و تربيت كودكان بر عهده آنهاست.
بررسي دقيق در اين مورد نشان مي دهد كه بعد از نخستين مورد خودكشي با قرص برنج اين وظيفه مسئولان مدرسه بود كه با مداخله در خانواده و ارائه آموزشهاي لازم به آنها براي رفتار مناسب با فرزندانشان براي جلوگيري از حوادث بعدي تلاش مي كردند؛ ضمن آن كه آنها بايد با آموزش صحيح درس مهارت زندگي به دانش آموزان چگونگي مقابله با مشكلات و درست زندگي كردن را مي آموختند.
علاوه بر آن كه بايد به سرعت دانش آموزان كلاسي و يا حتي مدرسه اي كه اين واقعه در آن اتفاق افتاده بود را تحت بررسي ها و تست هاي دقيق اندازه گيري افسردگي و اعتماد به نفس قرار مي دادند و مشكل موجود را به طور دقيق تحت بررسي قرار مي دادندعلاوه بر آن دانش آموزاني كه اين حادثه در مدرسه آنها رخ داده است بايد به مراكز مشاوره آموزش و پرورش فرستاده مي شدند تا مشاوره هاي روانشناسي مناسبي با آنها انجام شود.
اگرچه نمي توان به طور دقيق در اين باره نظر داد اما با توجه به ويژگيهاي مشترك قربانيان قرصهاي برنج در اين مدرسه، بايد گفت كه آنها داراي فاكتورهاي مشتركي مانند فقر، فقدان حمايت عاطفي مناسب، نداشتن اعتماد به نفس و .... قرار داشته اند ضمن آن كه آنها دختراني بوده اند كه به خاطر بافت منطقه اي كه در آن زندگي مي كرده اند احساس آزادي كمتري داشته اند، اما متاسفانه به اين مسايل توجه كافي نشده و همين عامل باعث تكرار حادثه مرگبار شده است.
قرص برنج تنها يك وسيله است
متاسفانه در روزهاي گذشته بيش از آن كه به اصل موضوع پرداخته شود بحث هايي حول محور قرص برنج صورت گرفته است و اين قرص به عنوان عامل اصلي اين مرگهاي سياه معرفي شده است در حالي كه هيچ تفاوتي بين قرص برنج و قرص سيانور نيست و شايد اگر قرص سيانور به راحتي در اختيار اين دختران جوان بود آنها با اين قرصها اقدام به اين كار مي كردند، آنچه كه در اين جا مهم است مشكلي است كه وجود دارد و بايد آن مشكل بررسي شود نه آن كه تمامي بحثها حول محور يك قرص صورت گيرد. وقوع سه خودكشي مشابه با يك روش و در يك مدرسه هشداري است جدي براي تمام مسئولان تا نظارت بيشتري به اين منطقه داشته باشند و بررسي هاي بيشتري درباره علت و انگيزه مرگ اين دختران صورت گيرد.

آبميوه هاي خنك وسوسه تلخ سارقان
گروه حوادث: تلاش پليس انتظامي براي دستگيري سارقاني كه با آبميوه مسموم اقدام به سرقت وجوهات نقد مي كنند، آغاز شده است. به گزارش همشهري،عصر ۱۹ ارديبهشت، مرد جواني با مراجعه به كلانتري ۱۱۷ جواديه تهرانپارس با طرح شكايتي درباره سرقت چند ميليون توماني به افسر نگهبان گفت: ظهر روز حادثه پس از آنكه از خرمشهر به تهران رسيدم،سوار يك دستگاه خودرو پيكان شدم ، در بين راه آنها به من آبميوه تعارف كردند و من آن را خوردم و بيهوش شدم. بعد از چند ساعت وقتي به هوش آمدم، متوجه شدم سرنشينان خودرو پيكان كليه وجوه نقدم را كه حدود سه ميليون تومان بود سرقت كرده و متواري شده اند. با طرح شكايت اين مرد، پرونده اي در اين زمينه تشكيل شد و هم اكنون پليس تحقيقات و رديابي هاي خود را براي شناسايي و دستگيري سرنشينان خودرو زردرنگ آغاز كرده اند.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |