شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۳ - May 13, 2006
نتايج دهمين دوره جوايز وبي اعلام شد
برندگان اسكار اينترنتي
002208.jpg
گروه علمي فرهنگي: برندگان دهمين دوره جوايز سالانه وبي (Webby Awards) كه به اسكار اينترنت مشهور شده و همه ساله براي تقدير از بهترين هاي اينترنت در زمينه طراحي و كاربرد وب از سوي مردم و متخصصين تعيين مي شود، اعلام شدند. از برندگان دهمين جوايز سالانه وبي روز ۱۲ ژوئن ،۲۰۰۶ طي مراسمي در نيويورك تقدير خواهد شد. در اين مراسم همچنين برندگان جوايز دستاوردهاي ويژه در عرصه اينترنت نيز حضور خواهند داشت.
بيش از ۶۰۰برنده، پيشگامان صنعت اينترنت و شخصيت هاي مشهور در اين مراسم حضور خواهند داشت. برندگان، طبق سنت مراسم هنگام دريافت جايزه تنها مي توانند در پنج كلمه سخناني ايراد كنند! جوايز وبي در۶۹ رشته مختلف تجاري، مصرفي و فرهنگي اهدا شده است. امسال در كنار رشته هاي شناخته شده اي چون اجتماعات اينترنتي، مد، فيلم و سياست، رشته هاي تازه اي نيز به اين جوايز افزوده شده اند. پادكست، بهترين طراحي ديداري، وبلاگ تجاري و يا بهترين استفاده از ويدئو يا تصاوير متحرك از جمله رشته هاي تازه اين جوايز هستند. جوايز وبي امسال به ركورد ۵۵۰۰ شركت كننده از۴۰ كشور جهان دست يافته است.
جوايز دستاوردهاي ويژه
بيش از ييي هزار راي دهنده از گوشه و كنار جهان سايت هاي مورد علاقه شان را معرفي كردند تا برندگان جايزه صداي مردم ( Award Voice Peoples) را تعيين كنند. گروه موسيقي گوريلاز (The Gorillaz) جايزه هنرمند وبي سال را دريافت كرده است. گوريلاز به عنوان موفق ترين گروه مجازي موسيقي در جهان و پيشگام تركيب موسيقي و انيميشن معرفي شده است. از ديگر برندگان جوايز دستاوردهاي ويژه مي توان به توماس فريدمن، ستون نويس روزنامه نيويورك تايمز اشاره كرد كه جايزه شخصيت وبي سال را از آن خود كرده است. جايزه وبي يك عمر دستاورد نيز به دكتر رابرت كان (Robert Kahn) يكي از بانيان اينترنت تعلق گرفته است.
برندگان از سوي اعضاي آكادمي بين المللي علوم و هنرهاي ديجيتال مورد گزينش قرار گرفتند. در اين سازمان بين المللي كه بيش از ۵۰۰ عضو دارد كساني چون ديويد بويي آهنگساز و خواننده، ريچارد برانسون بنيانگذار گروه ويرجين، مت گروينگ خالق شخصيت هاي كارتوني سيمپسون و ماكس آزريا، طراح لباس از جمله اعضاي اين آكادمي هستند.
برندگان دهمين جوايز وبي
از ميان شناخته شده ترين برندگان جوايز امسال مي توان به اي اس پي ان (ESPN) در زمينه ورزش، اكسپديا (Expedia) در مورد سفر و بانك آمريكا (Bank of America) در حوزه امور بانكي و پرداخت پولي اشاره كرد. گوگل نيز چند جايزه كسب كرده است. نقشه گوگل (Google Maps) جايزه امور خدمات و گوگل زمين (Google Earth) جايزه بهترين طراحي ديداري- كارايي و جايزه اينترنت پر سرعت را كسب كرده است.
سايت فليكر (Flickr) نيز كه امكان انتشار عكس را به كاربران مي دهد دو جايزه دريافت كرده است؛ بهترين مسيريابي - ساختار و بهترين كاربري. سايت روزنامه بريتانيايي گاردين نيز براي دومين سال پياپي برنده جايزه وبي روزنامه شده است. جايزه صداي مردم در اين رشته به روزنامه واشنگتن پست تعلق گرفته است. مردم همچنين سايت ياهو! را به عنوان سايتي كه با آن وارد اينترنت مي شوند يا خانه (HomeWelcome Page) معرفي كرده اند. جايزه پادكست نيز از آن صفحه پادكست ياهو! شده است.
بخش دو سويه سايت خبري بي بي سي (BBC News Interactive) دو جايزه را از آن خود كرده و بي بي سي كامبريا (BBC Cumbria) نيز جايزه وبي اجتماعات اينترنتي (community award) را به خاطر امكاني كه به كاربران براي انتشار مطالبشان مي دهد، دريافت كرده است.

در مراسم ششمين سالگرد تأسيس مركز افكارسنجي دانشجويان مطرح شد
بافت فرهنگي درايران مي تواند پذيراي
گرايش هاي گوناگون باشد
گروه علمي فرهنگي: همزمان با ششمين سالروز تأسيس مركز افكارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا) طي مراسمي در دفتر مركزي جهاددانشگاهي شعب برتر اين مركز در سال ۸۴ معرفي شدند.
در اين مراسم دكتر سيد عبدالحميد احمدي معاون فرهنگي جهاددانشگاهي طي سخناني پويايي و شور و نشاط را ويژگي مهم اين مركز دانست و گفت: در سال هاي اخير اتفاقات مهمي در حوزه فعاليت هاي فرهنگي جهاددانشگاهي رخ داده است كه ايجاد عرصه هاي جديد براي حضور دانشجويان در برنامه هاي فرهنگي اين نهاد از اين جمله است.وي هدف از تاسيس مركز افكارسنجي دانشجويان ايران را ايجاد فضايي جديد براي انجام فعاليت هاي فرهنگي در جامعه و دانشگاه ها عنوان كرد و ادامه داد: مجموعه «ايسپا» با بهره گيري از نيروهاي جهادگر و متخصص خود توانست مسئله توجه به افكار عمومي جامعه را در نزد مسئولان نهادينه سازد و اين امر گامي در جهت رشد و پيشرفت و توسعه است.
معاون فرهنگي جهاددانشگاهي يادآور شد: اين مركز دريچه اي جديد براي مشاركت گسترده دانشجويان در فعاليت هاي فرهنگي جهاددانشگاهي گشود و تشكيل يك خانواده هفت هزار نفري در مجموع شعب «ايسپا» گواهي بر اين مدعاست.وي با تاكيد بر حفظ فرهنگ و جوهره جهادي در بين اعضاي اين مركز تصريح كرد: اين مجموعه بايد همواره خود را يكي از اجزاي جهاددانشگاهي به عنوان يك نهاد انقلاب اسلامي بداند، ضمن اينكه بايد با تقويت شعب مختلف «ايسپا» در سراسر كشور و ارتقاء سطح كيفي فعاليت ها زمينه بهره مندي هر چه بيشتر جامعه از نتايج طرح هاي مختلف اين مركز را پديد آورد.
در ادامه اين مراسم دكتر محمدرضا تاجيك استاد دانشگاه شهيد بهشتي در سخناني با اشاره به نقش افكار عمومي در عرصه حكومت داري و سياست، گفت: فضاي پيچيده امروز جامعه ايران در حقيقت محصول فرهنگ جهاني سازي است و اين موج تاثير به سزايي در جامعه داشته است، زيرا بافت فرهنگي ايرانيان به شكلي است كه مي تواند پذيراي نحله ها و گرايش هاي گوناگون باشد.
وي با بيان اينكه هويت ايرانيان همواره يك هويت پيوندي بوده است، خاطرنشان كرد: در حقيقت امروزه انسان ها مخلوق گفتمان هاي گوناگون هستند و تمامي افعال و افكار آنها تحت تاثير اين گفتمان ها و نظريات قرار دارد و به واقع چارچوب هاي گفتماني تمام فضاي معرفت شناختي ما را در بر گرفته است. تاجيك افزود: انسان امروز پديده ها را آن گونه مي بيند كه گفتمان او حكم مي كند و اين در حقيقت نوعي ظلم و به بند كشيدن مفاهيم و پديده هاست. امروزه هويت هاي شفاف رنگ باخته اند و دوران تاثيرگذاري رهبران سياسي و روشنفكران به سرآمده است.
اين استاد دانشگاه يادآور شد: جهان امروز با ديكتاتوري ابررسانه هايي مواجه است كه وقايع و حقايق را در اشكال بسيار جذاب توليد و صادر مي كند و انسان ها نيز با رغبت آنها را مصرف مي كنند. به گونه اي كه فضاي عمومي جوامع به راحتي مورد تعرض قرار مي گيرد.

دومين كنگره بين المللي سلول هاي بنيادي
گروه علمي فرهنگي: دومين كنگره بين المللي سلول هاي بنيادي و هفتمين كنگره بين المللي پزشكي و بيولوژي باروري از سوي پژوهشكده رويان از بيست و دوم تا بيست و چهارم شهريورماه برگزار مي شود.
دكتر رضا ساماني- مدير روابط عمومي و بين الملل رويان- با اشاره به اينكه برگزاري چنين كنگره هايي، فضاي مناسبي براي تبادل اطلاعات علمي- پژوهشي بين متخصصان داخلي و خارجي فراهم مي كند، معرفي توانمندي هاي علمي جمهوري اسلامي ايران در زمينه مسائل پزشكي- به ويژه انتقال دانش فني باروري و بيولوژي توليد مثل و سلول هاي بنيادي به كشورهاي خاورميانه و پذيرش دانشجو براي دوره هاي پيشرفته تشخيص و درمان نازايي- را از جمله اهداف اين كنگره ها برشمرد.
وي همچنين گفت: در اين كنگره ها كه با مشاركت انجمن باروري خاورميانه و انجمن جنين شناسي و توليدمثل اروپا برگزار مي شود، مباحث نازايي زنان، ناباروري در مردان، ژنتيك، علوم سلولي و مولكولي، جنين شناسي، ايمني شناسي، بيولوژي و تكنولوژي توليدمثل و بهداشت باروري مورد طرح و بررسي قرار مي گيرد.در اين دو كنگره كه در سالن همايش هاي رازي برگزار مي شود، بيش از يكصد سخنراني، ميزگرد پرسش و پاسخ و مقاله به صورت پوستر با شركت برجسته ترين محققان از سراسر دنيا ارائه مي شود.

نسل جديد تراشه هاي اينتل
002217.jpg
ايرنا: اينتل نسل جديد تراشه هاي ويژه رايانه هاي شخصي روميزي و همچنين لپ تاپ خود را با نام تجاري كور۲ديو در فصل تابستان آينده به بازار مي دهد. به گزارش پي سي ورلد، تراشه هاي جديد بر پايه فن آوري۶۵ نانومتري ساخته شده و نمونه ويژه رايانه هاي شخصي روميزي آن به نام اختصاري كونرو و نمونه ويژه رايانه هاي لپ تاپ از اين تراشه ها با نام اختصاري مروم عرضه خواهند شد.
اينتل اعلام كرده است پس از عرضه پردازنده هاي ياد شده، فن آوري معماري۶۵ نانومتري را به تدريج در تمامي انواع پردازنده هاي اين شركت، يعني پردازنده هاي مورد استفاده در رايانه هاي شخصي، لپ تاپها و تجهيزات الكترونيكي، جايگزين فن آوري هاي فعلي خواهد كرد. تمامي پردازنده هاي خانواده جديد كور۲ديو از نوع دو هسته اي هستند. استفاده از دو هسته پردازنده مجزا درون يك پردازشگر بدان امكان مي دهد در مقايسه با پردازنده هاي تك هسته اي، چندين عمليات مختلف را با سرعتهاي بالاتر به طور همزمان انجام داده و به علاوه انرژي كمتري نيز مصرف كند.
علاوه بر نام تجاري كور۲ديو، شركت اينتل از حروف انگليسي يو، ال، تي و اكس و همچنين اعداد ۴۰۰۰ ۵۰۰۰، ۶۰۰۰، و ۷۰۰۰ براي مشخص كردن مدلهاي مختلف هر كدام از اين پردازنده هاي جديد خود استفاده خواهد كرد. بدين ترتيب نام پنتيوم در آينده نزديك برچيده شده و نامهاي تجاري جديد جايگزين آن خواهند شد.

نخستين هاردديسك تركيبي جهان
002214.jpg
ايرنا: مايكروسافت و يك شركت كره اي در حال آماده سازي هاردديسك جديدي هستند كه از تركيب فن آوري هاي مورد استفاده در هاردديسكهاي فعلي و همچنين حافظه هاي فلش استفاده مي كند.
به گزارش تك وب، اين هاردديسك تركيبي جديد ويژه استفاده تحت سيستم  عامل آينده شركت مايكروسافت به نام ويندوز ويستا طراحي شده و امكان بوت شدن (بالا آمدن) سريع ويندوز را فراهم مي كند.
هاردديسك جديد در همايش موسوم به وين اچ يي سي (WinHEC) شركت مايكروسافت كه از روز ۲۴ماه مه آغاز به كار خواهد كرد،معرفي خواهد شد.
اين درايو جديد از حافظه فلش براي افزايش سرعت بوت شدن رايانه استفاده كرده و به علاوه به دليل مصرف برق كمتر از هاردديسكهاي مرسوم، عمر باتري هاي رايانه هاي لپ تاپ را نيز افزايش مي دهد. هاردديسك جديد ويژه استفاده در رايانه هاي مبتني بر سيستم عامل جديد ويندوز ويستا طراحي شده و نگارشهاي قديمي تر ويندوز و همچنين ساير سيستم عامل ها قادر به استفاده از آن نخواهند بود. جزئيات بيشتر نظير گنجايش، قيمت و تاريخ ورود به بازار اين درايو جديد هنوز اعلام نشده و احتمالاً در همايش ياد شده شركت مايكروسافت، منتشر خواهد شد.

نازك ترين گوشي موبايل جهان
ايرنا: يك شركت كره اي نازكترين گوشي فعلي جهان با ضخامت تنها ۶‎/۹ ميلي متر را ساخت. به گزارش نيوزفكتور، اين گوشي موبايل جديد در نمايشگاه فن آوري اطلاعات اسوياز اكسپوكام۲۰۰۶ در شهر مسكو معرفي خواهد شد. اين گوشي جديد به رغم ضخامت بسيار اندك، به بسياري از قابليتهاي گوشي هاي پيشرفته از جمله توانايي پخش فايلهاي ام پي تري، بلوتوث، يك دوربين ديجيتالي ۲مگا پيكسل و۸۰ مگا بايت حافظه داخلي مجهز شده  است. به علاوه اين گوشي داراي يك پورت خروجي تصاوير ويدئويي است كه از آن طريق به تلويزيون و يا رايانه متصل شده و كاربر مي تواند تصاوير موجود در حافظه گوشي را در اين تجهيزات مشاهده كند.
اين شركت اعلام كرده  است فروش گوشي جديد خود را تا پايان ماه جاري در اروپا و از ماه آينده در آسيا آغاز خواهد كرد. اين شركت هنوز قيمت نازكترين گوشي جهان را منتشر نكرده  است.

آمازون گوگل را كنار مي گذارد
002205.jpg
گروه علمي فرهنگي: آمازون، فروشنده بزرگ آن لاين، هم اكنون از جست وجوي Windows Live شركت مايكروسافت استفاده مي كند تا نتايج جست وجو را براي Alexa toolbar و موتور جست وجوي A9 خود تقويت نمايد.
قبلاً اين شركت براي تقويت اين نتايج از موتور جست وجوي شركت گوگل استفاده مي كرد. بر اساس منابع نزديك به آمازون پنج شنبه گذشته A9، نتايج جست وجوي Windows Live را علاوه بر نتايج تقويت شده با استفاده از گوگل اضافه نمود.
اما مدت قراردادهاي استفاده از A9 و Alexa جست وجوي گوگل به پايان رسيده و Alexa نيز استفاده از نتايج تقويت شده Windows Live را شروع كرده است. هم اكنون Windows Live تنها موتور جست وجوي تقويت كننده نتايج براي هر دو سرويس محسوب مي شود.
يكي از سخنگويان آمازون حاضر نشد كه در مورد تجديد قرارداد آمازون با گوگل براي A9 و Alexa نظر بدهد. مايكرسافت طي دو سال گذشته تلاش كرده است تا موتور جست وجوي خود را براي رقابت با گوگل تقويت نمايد.
نهايتاً Live Search Windows كه اخيراً در آزمايش بتا قرار داشته، جايگزين موتور MSN Search اين شركت خواهد شد.

كاكتوس و نگهداري آن
002211.jpg
ميثم كريمپور:اگرچه با نگاهي به تاريخ و فرهنگ ايرانيان به نظر مي آيد كه همواره ايرانيان در زمينه موضوعات مرتبط با گل ها جايگاه خوب و ارزنده اي داشته اند ولي امروزه شرايط حاكم بر زندگي شهرنشيني باعث شده است كه فاصله نسبتاً زيادي بين مردم و طبيعت ايجاد شود.
فراهم كردن يك باغچه كوچك و يا حتي يك گلدان در پشت پنجره مي تواند نشاط و آرامش رواني را برايمان به ارمغان بياورد. از ميان گياهان آپارتماني، كاكتوس ها طرفداران نسبتاً زيادي دارند. اگرچه نگهداري از كاكتوس به خاطر تفاوت هاي بسيار بين گونه هاي مختلف آن، كار زياد آساني نيست ولي با كمي دقت مي توان از اين گياه زيبا در محيط زندگي نگهداري كرد.
اگر شما هم فكر نگهداري از كاكتوس در سر داريد ولي آشنايي با فنون اين كار را نداريد، مي توانيد از تجربيات نويسنده وبلاگ كاكتوس و نگهداري آن استفاده كنيد: كاكتوس  ها مي توانند در خاك هايي با تركيبات متفاوت از قبيل سنگلاخي، ماسه اي، رسي و... به زندگي خود ادامه دهند ولي ايده آل ترين تركيب براي آنها تركيبي است كه سريعاً خشك شود و همچنان مقداري رطوبت را در خود نگه دارد. خاك مورد نياز براي كاكتوس ها بايد داراي خلل و فرج و پرمنفذ باشد تا آب به راحتي از آن خارج شود و سريعاً خاك خشك شود و گياه امكان تنفس پيدا كند.
همواره براي كاكتوس ها از خاك سنگريزه اي استفاده كنيد. براي خاك كاكتوس تركيب هاي مختلفي توصيه مي شود. يكي از رايج ترين تركيبات براي كاكتوس دو قسمت خاك باغچه و يك قسمت ماسه درشت است. از خاكي كه ميزان زيادي خاك برگ دارد اجتناب كنيد. هميشه سعي كنيد كه خاك گلدان بين دو آبياري خشك باشد زيرا خيس بودن گلدان براي مدت طولاني به كاكتوس آسيب وارد مي كند.
آدرس وبلاگ:persianblog.com.mm11

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |