شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۳ - May 13, 2006
دكتر قاليباف اعلام كرد:
نمايشگاه كتاب  جابجا نمي شود
گروه شهري: نمايشگاه كتاب و مطبوعات به دليل ويژگي هاي خاص خود و با توجه به ظرفيت هاي موجود قابل انتقال به مكان ديگري نيست.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمدباقر قاليباف ديروز در بازديد از نمايشگاه بين المللي كتاب و مطبوعات با بيان اين مطلب افزود: مكان نمايشگاه بين المللي تا سه سال آينده به شهر آفتاب انتقال مي يابد اما نمايشگاه كتاب و مطبوعات به دليل آن كه مورد توجه ويژه اصحاب فرهنگ و رسانه و متخصصان و دانش پژوهان است در محل فعلي نمايشگاه بين المللي تهران باقي خواهد ماند.
وي افزود: نمايشگاه كتاب و چند نمايشگاه تخصصي و محدود ديگر كه به دليل شرايط فرهنگي و حضور مستمر اقشار مرتبط با فرهنگ و فناوري قابل برگزاري در جاي ديگري از جمله شهر آفتاب نيستند در همين مكان باقي خواهد ماند؛ ساير نمايشگاه هايي كه به هر دليل ايجاد ازدحام مي كنند به شهر آفتاب منتقل خواهند شد.
شهردار تهران ديروز با حضور در سالن هاي ۱ ، ۲ ، ۳ و همچنين سالن ۳۵ كه به غرفه هاي رسانه هاي گروهي، خبرگزاري هاي و مطبوعات اختصاص دارد از سيزدهمين نمايشگاه مطبوعات بازديد كرد.
دكتر قاليباف بار ديگر با تاكيد بر اينكه مسئله ترافيك تهران متولي مشخصي ندارد گفت: در يك دهه اخير هرگاه كه به  محل نمايشگاه نزديك مي شويم وضعيت ترافيك تهران در محدوده برپايي نمايشگاه ها دچار بي نظمي و به تبع آن افزايش وحشتناك بار ترافيكي مي شود.
شهردار تهران گفت: مجموعه مديريت شهري - هم شهرداري و هم شوراي شهر- متفق القولند كه تمامي نمايشگاه هايي كه ايجاد ازدحام بيش از حد مي كنند بايد به محل ديگري منتقل شوند. وي تصريح كرد: به همين دليل، چهار روز قبل با نهايي شدن قرارداد احداث نمايشگاه بين المللي جديد در شهر آفتاب و تأكيد شوراي محترم شهر بر ساماندهي وضعيت نمايشگاه ها در عمل نقشه هاي اجرايي فاز يك تا سه نمايشگاه بين المللي شهر آفتاب نهايي شد.
او تاكيد كرد احداث نمايشگاه بين المللي شهر آفتاب با هزينه اي بالغ بر ۸۵۰ ميليارد تومان سه سال زمان مي برد.
شهردار تهران مشاور ساخت نمايشگاه بين المللي جديدالتاسيس شهر آفتاب را يك شركت خارجي معرفي كرد و گفت: چنانچه مطابق برنامه ها پيش رويم دست كم كار ساخت نمايشگاه آفتاب سه سال زمان خواهد برد.
شهردار تهران همچنين درمورد ترويج فرهنگ كتابخواني و اقدامات انجام شده از سوي شهرداري تهران در اين زمينه گفت: شهرداري تهران با همياري سازمان فرهنگي هنري گام هاي جدي در اين مورد برداشته است و مشخصاً بستري مناسب براي مشاركت بخش خصوصي را به منظور ارتقاي سطح كتابخواني در بين توده مردم فراهم كرده است.وي افزود: به همين منظور توسعه كتابخانه هاي عمومي سطح شهر، مدارس و دانشگاه ها و همچنين تقويت خانه هاي فرهنگ مناطق از مهم ترين اولويت هاي كاري شهرداري بوده است.

۱۰۰ درصد تخفيف در عوارض شهرداري
براي بازسازي بافتهاي فرسوده
گروه شهري: معاون امور مسكن و ساختمان وزارت مسكن و شهرسازي گفت: به منظور بازسازي بافت هاي فرسوده در شهرهاي بزرگ ۱۰۰درصد تخفيف در عوارض شهرداري در نظر گرفته شده است.
خواجه  دلوئي، معاون وزير مسكن و شهرسازي كه در همايش سراسري انبوه سازان مسكن و ساختمان در بندرعباس سخن مي گفت همچنين افزود: يكي از برنامه هاي جدي وزارت مسكن و شهرسازي استفاده از مصالح مناسب و استاندارد شهرسازي است تا علاوه بر جلوگيري از توسعه بي رويه ساخت و سازها، مسكن هاي ساخته شده را در برابر زلزله مقاوم سازي كند.
وي همچنين افزود: ظرف ۲ سال آينده ۲۰ هزار و پانصد كارگر ساختماني در ۵ حرفه خاص آموزش مي بينند.
خواجه دلوئي افزود: طبق برنامه زمانبندي شده در وزارت كشور، كليه طرح هاي عمراني در نيمه دوم سال ملزم به استفاده از كارگر هاي ماهر و آموزش ديده هستند.
وي با بيان  اينكه استفاده از كارگرهاي ماهر تا پايان سال در ساخت و ساز مسكن نيز گسترده خواهد شد، اضافه كرد: وزارت كار   آزمون و صدور كارت مهارت براي كارگران را رايگان انجام مي دهد.

خيابان دماوند تعريض و خط اتوبوس
برقي آن برچيده مي شود
گروه شهري: به دنبال بازديد دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران از منطقه ۱۳ مقرر شد آزادسازي ۷۵ درصد باقيمانده از املاك معارض بر سر راه تعريض خيابان دماوند با سرعت بيشتري پيگيري شود.
به گزارش همشهري، براي آزادسازي ۱۸ هزار متر مربع عرصه و ۲۰ هزار مترمربع اعياني شامل كاربري هاي تجاري، اداري و صنعتي و مسكوني واقع بر سر راه تعريض خيابان دماوند حداقل ۷۰۰ ميليارد ريال اعتبار نياز است تا عرض ۳۰ متري خيابان دماوند حد فاصل ميدان امام حسين تا ترمينال شرق (با ۷ هزار و دويست متر طول) به ۴۵ متر عرض افزايش يابد.
به گفته قاليباف، اختصاص بخش قابل توجهي از محور خيابان دماوند به خط ويژه اتوبوس برقي سبب ناهمگوني خطوط سواره رو و ايجاد گلوگاه در محدوده تعدادي از تقاطعات  موجب بروز معضلات ترافيكي در يكي از اصلي ترين شبكه معابر  شرق يعني خيابان دماوند و افزايش زمان سفر و آلودگي هوا شده است.
قاليباف افزود: با اجراي كامل طرح تعريض، انتقال خطوط ويژه اتوبوس برقي از خيابان مذكور و احداث تقاطعات غيرهمسطح، اجراي تعدادي دوربرگردان و حذف چراغهاي راهنمايي زمان دار و چپ گردها شاهد روانسازي ترافيكي در سراسر خيابان دماوند خواهيم بود.
بنابر اين گزارش با توجه به تسهيلات در نظر گرفته شده ازسوي شهرداري تهران و فعال  شدن كميسيون توافقات املاك منطقه ۱۳ انتظار مي رود در مدت زمان محدودي، اجراي طرح تعريض خيابان دماوند به پايان برسد.

فراخوان براي نقد مديريت شهري تهران
عكس : عليرضا بني علي
002364.jpg
گروه شهري: دكتر محمدباقر قاليباف شب چهارشنبه در نشستي مشترك با مدير مسئولان مطبوعات كشور كه در سالن «مبنا» ي نمايشگاه بين المللي برگزار شد گفت: مطبوعات مي توانند با فرهنگ سازي در حوزه حقوق و مفاهيم شهروندي، مردم و مسئولان را به سمت شكل دادن جامعه اي شهروند مدار هدايت كنند.
وي افزود: مطبوعات و رسانه ها با انعكاس صداي مردم و مطالبات آنها مي توانند جايگاه شهرنشيني مردم را به جايگاه شهروندي ارتقا دهند و نقش مردم را به عنوان محور اصلي تصميم سازي و تصميم گيري در عرصه هاي كلان مديريتي تثبيت كنند.
شهردار تهران با تأكيد بر استفاده از تمامي فرصت هاي نهادينه سازي فرهنگ شهروندي گفت: رسانه ها و به ويژه هنر، از ظرفيت و تأثير بالايي براي توليد فرهنگ شهروندي در جامعه برخوردارند و من شخصاً معتقدم با فرهنگ سازي مي توان شهر را با كمترين هزينه اداره كرد و پايه هاي آن را بر بنياني محكم و روحي انساني استوار كرد و ساخت.
دكتر قاليباف خاطرنشان كرد: رفتار ترافيكي مردم، وجدان كاري، نظافت شهر، رعايت الگوهاي نوين توليد و مصرف و بسياري از رفتارهاي برازنده يك شهروند، جزو عواملي هستند كه در صورت نهادينه سازي در جامعه مي توانند بسياري از مشكلات جامعه را حل كنند و روند توسعه شهر را تسريع بخشند.
وي تصريح كرد: من اگر پذيرفته ام كه نه مدير شهرداري، بلكه مدير شهر هستم و براساس رويكرد شهروندمحوري مي خواهم شهر را اداره كنم بايد حقوق، مطالبات و از سويي مسؤوليت شهروندان را درك كنم.
شهردار تهران، نقد مديريت شهري به وسيله مطبوعات و رسانه ها را يكي از عوامل اصلاح و رشد مديريت شهري دانست و گفت: ما در سومين جشنواره مطبوعات شهري به آثاري جايزه داديم كه بيشترين انتقادها را به مديريت شهري مطرح كرده بودند.
وي افزود: مدير شهر بايد ظرفيت نقد داشته باشد؛ اما در صورتي كه نقد براساس غيرعلمي، غيركارشناسانه شكل بگيرد هيچ نتيجه اي جز تخريب و تضعيف مديريت شهر نخواهد داشت.
دكتر قاليباف همچنين استفاده از دانش، تجربه هاي روز دنيا و باورهاي ديني را در ارتقا و توسعه شهر ضرورتي انكارناپذير دانست.
در ادامه اين نشست، محمد عطريانفر مديرمسئول روزنامه شرق با اشاره به ارتقاي سطح عملكرد شهرداري تهران از يك نهاد صرفا خدماتي به يك نهاد اجتماعي، فرهنگي و خدماتي گفت: چنين رويكردي در مديريت شهري بيش از هر چيز نيازمند حمايت رسانه هاست و رسانه ها جزء لاينفك توسعه كشور در همه عرصه ها به شمار مي آيند.
عطريانفر اضافه كرد:روزنامه همشهري به عنوان رسانه شهرداري تهران به هيچ عنوان براي اجراي رسالت هاي يادشده كافي نيست و رويكرد نوين مديريت شهري به رسانه هايي فراتر از يك روزنامه نياز دارد، از اين رو بايد زمينه اي فراهم شود تا تمامي رسانه ها شهرداري را براي توسعه شهر همراهي كنند.
در ادامه اين نشست علي معلم، مديرمسؤول مجله دنياي تصوير گفت: شهردار فعلي تهران، تنها شهرداري است كه پيش از آن كه نگران تميزي جوي هاي آب شهر باشد، نگران نبود فرهنگ در شهر است. وي ادامه داد: تداوم اين رويكرد و گسترش فرهنگ شهروندي در تهران مي تواند بخش زيادي از مشكلاتي نظير ترافيك، بافت هاي فرسوده و... را حل كند.
دكترپورحسين مدير شبكه دو صدا و سيما جمهوري اسلامي ايران نيز نبود رفتار شهري مناسب را يكي از موانع اصلي توسعه شهر دانست و گفت: تهران يك شهر بي هويت است و كمتر ردپايي از نشانه هاي فرهنگ خودي مي توان در آن يافت كه پيوند مشترك رسانه ها و شهرداري مي تواند براي پايان دادن به اين رويه نقش مهمي ايفا كند.
بنابه اين گزارش، مهندس اسماعيلي، مدير مسئول خبرگزاري مهر نيز با اشاره به روند روبه رشد مطبوعات خاطرنشان كرد: من فضاي فعلي مطبوعات را خيلي سياه و محدود نمي بينم و بر اين باورم كه گفتمان يك سويه و ناتواني در به تعامل كشيدن مخاطب آفتي است كه مي تواند رسانه هاي ما را از ايجاد پيوند ميان مردم و مسئولان ناتوان سازد.
همچنين جعفري، مدير عامل روزنامه جام جم با تأكيد بر همراهي رسانه ها با مديريت شهري گفت: همان طور كه رسانه ها نسبت به اطلاع رساني و فرهنگ سازي در حوزه مديريت شهري مسئوليت سنگيني دارند، مديريت شهري نيز وظايفي در مقابل رسانه ها دارد كه پذيرش اهميت و نقش رسانه ها، تصحيح نگاه مقطعي و صرفاً ابزاري به مطبوعات و بالا بردن تحمل در مقابل پيگيري ها و نظارت رسانه ها بخشي از آنهاست.

نگاه
002361.jpg
علي درخشي

۴ بوستان ويژه بانوان تا پايان سال به بهره برداري مي رسند
گروه شهري: ۳ بوستان از ۴ بوستان در حال ساخت ويژه بانوان تا پايان سال جاري مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
مديريت شهر تهران با توجه به جمعيت زنان و جايگاه آنان در افزايش ضريب بهداشت و سلامت خانه، خانواده و محيط  شهري در تلاش است فضاهاي عمومي ويژه بانوان ايجاد كند و در اين راستا، در گام نخست ۴ بوستان در حال ساخت دارد.
واقعيت امر اين است كه هر چند سرانه فضاهاي عمومي از جمله محيط هاي ورزشي و بوستان در تهران، نسبتا به استانداردهاي جهاني نزديك است، اما سهم و سرانه فضاهاي ورزشي و بوستان ويژه بانوان داراي اختلاف فاحشي با شاخصه هاي پذيرفته شده جهاني است.
البته مديريت شهر تهران براي كاهش فقر فضاهاي ورزشي بنا دارد بيش از ۹۰ سالن چندمنظوره ويژه بانوان با اولويت مناطق جنوبي شهر را در ۶ ماهه نخست سال جاري به بهره برداري برساند، اما به همين نيز بسنده نكرده و ۴ بوستان ويژه بانوان نيز در نقاط مختلف شهر مي سازد.
مهندس علي محمد مختاري _ مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران به همشهري گفت: فعلا بنا داريم ۳ بوستان شامل بوستان مادر آزادگان به مساحت ۲۷ هكتار واقع در جنوب شرقي تهران، بوستان مادر قائم به مساحت ۱۷ هكتار در جنوب غربي تهران، بوستان مادر چيتگر به مساحت ۷ هكتار در شمال غرب تهران را در سال جاري مورد بهره برداري قرار دهيم. همچنين مقدمات ساخت يك بوستان ويژه بانوان ديگر به مساحت تقريبي ۴ هكتار در شمال بزرگراه شهيد همت (اراضي عباس آباد) فراهم شده كه بدين ترتيب ۴ بوستان ويژه بانوان ساخته مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |