شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۳ - May 13, 2006
ديدارهاي رئيس جمهور در اندونزي
احمدي نژاد: براي مذاكره هيچ شرطي نداريم
002406.jpg
گروه سياسي: صبح امروز به وقت محلي اندونزي پنجمين اجلاس سران هشت كشور در حال توسعه مسلمان (D8) با حضور محمود احمدي نژاد در جزيره تفريحي بالي آغاز مي شود.
احمدي نژاد كه از روز سه شنبه عازم اندونزي شده است روز پنجشنبه در دانشگاه هاي دي پوك و هدايت الله اندونزي سخنراني كرد و سپس به سؤالات اصحاب رسانه در جاكارتا پاسخ داد.
ديدارهاي روز پنجشنبه احمدي نژاد
رئيس جمهور در سخنراني اش در دانشگاه دي پوك با بيان اين كه يكي از عجايب روزگار ما تشكيل كشوري در سرزمين ديگري است، اظهار كرد: اگر كشورهاي غربي حرف ما را درمورد اسرائيل كه مي گويم به زودي از بين مي رود قبول ندارند، دست از حمايت از آن بكشند تا نتيجه آن را ببينند.
احمدي نژاد با اشاره به اين كه آنها مي گويند شش ميليون يهودي در جنگ جهاني دوم كشته شده اند، اظهار كرد: آنها براي جبران اين اتفاق، اسرائيل را تأسيس كرده و از آن حمايت مي كنند، اگر به فرض اين موضوع هم درست باشد چرا بايد اسرائيل در شرق و در فلسطين برپا شود؟ مگر نه اين است كساني كه خود جنايت كرده اند بايد پاسخگو باشند؟
به گزارش ايسنا، رئيس جمهور بعد از سخنان خود به پرسش چند تن از استادان و دانشجويان حاضر در سالن دانشكده علوم سياسي و اجتماعي دانشگاه اندونزي پاسخ داد.
احمدي نژاد در پاسخ به يك دانشجوي روابط بين الملل اين دانشكده كه درباره روابط با غرب در شرايط جديد پرسيد، گفت: ما خواهان صلح براي همه كشورها هستيم و فكر مي كنيم اگر بخواهيم با غرب گفت وگو كنيم بايد آنها را نصيحت كنيم تا دست از كارهايشان بردارند، اما بدانيد كه ما يك ساعت رابطه با كشورهايي مثل اندونزي را با هزار سال رابطه با كشورهاي غربي عوض نمي كنيم.پيش از سخنان رئيس جمهور عثمان خطيب، رئيس دانشگاه جاكارتا در سخناني حضور احمدي نژاد در اين دانشگاه را نقطه عطفي در تاريخ آن دانشگاه دانست.
وي همچنين بر لزوم تبادل مباحث علمي و فرهنگي بين دانشگاهيان دو كشور تأكيد كرد و گفت: كرسي زبان فارسي اين دانشگاه نيز چندي پيش افتتاح شده است.
پاسخ به سؤالات خبرنگاران
احمدي نژاد عصر پنج شنبه به وقت جاكارتا در جمع خبرنگاران رسانه هاي مختلف اندونزي به سؤالات متعدد آنها پاسخ گفت.
محمود احمدي نژاد در ابتداي اين نشست با بيان اين كه ما به دنبال حل اساسي مسايل جهان هستيم، گفت: نامه اي كه براي بوش نوشته شده است در واقع دعوتي به فرهنگ انبياست كه بر اساس آن امروز همه مردم خواهان صلح و آرامش بر پايه توحيد هستند.
رئيس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگاري در مورد بي توجهي بوش به نامه اش گفت: اين نامه بسيار فراتر از مسايل هسته اي است.وي اظهار كرد: ما اصولاً مسأله هسته اي را مسأله مهمي نمي دانيم، زيرا طبق قانون عمل مي كنيم.
رئيس جمهور در پاسخ به سؤال ديگري درمورد اين كه آيا گفت وگوها با آمريكا بعد از نامه رودرو مي شود؟ گفت: ما اهل گفت وگو هستيم، اما طبيعي است كه افراد مختلف شرايط مختلف دارند. ما براي گفت وگو هيچ شرطي نداريم، اما كساني كه با بداخلاقي و توهين مي خواهند گفت وگو كنند، بايد خودشان را عوض كنند. او ادامه داد: اگر كسي اسلحه روي شقيقه شما بگذارد و بگويد صحبت كن؛ شما هم صحبت نمي كنيد.
احمدي نژاد احتمال حمله به ايران از سوي آمريكا را منتفي دانست و گفت: بعيد به نظر مي رسد كارهاي غيرعاقلانه بكنند. اما به هر حال ما براي قرار گرفتن در هر شرايطي آماده ايم.
خبرنگار ديگري پرسيد آيا در زمينه گفت وگو هاي دوجانبه با آمريكا، اندونزي مي تواند نقش ميانجي را بازي كند؟ گفت: ما با كسي دعوا نداريم. ما دنبال كار خودمان هستيم و مي خواهيم خودمان براي سرنوشت و آينده كشورمان تصميم بگيريم. كساني كه عادت به مزاحمت ملت ها كرده اند، بايد عادات شان را ترك كنند.
وي ادامه داد: ما با رئيس جمهور اندونزي درمورد مسايل مختلف گفت وگو كرده ايم شايد بهترين كمك به ايران اين باشد كه به مزاحمين بگويند، مزاحم نشو. اما در عين حال اگر قرار باشد براي گفت وگو گروهي تعيين شوند، حتماً اندونزي در آن گروه خواهد بود.
ديدارهاي روز جمعه احمدي نژاد
رئيس جمهور احمدي نژاد ديروز (جمعه) نيز از چند سازمان اسلامي  بازديد كرد و پس از شركت در مراسم نماز جمعه با بازرگانان در اين كشور و پس از آن با جمعي از علما و مبلغان ديدار كرد.
محمود احمدي نژاد در ديدار با اعضاي سازمان اسلامي محمديه اندونزي، اظهار كرد: كشور و ملت اندونزي يك ذخيره براي اسلام هستند و خوشبختانه موضع گيري دو كشور در مسائل مختلف با هم هماهنگ است.وي با بيان اين كه اين روزها دنيا و جهان اسلام با چالش هاي متعددي مواجه است، گفت: ظلم و اختلاف هاي طبقاتي بين كشورها، رقابت سنگين تسليحاتي و بسياري ديگر از نابساماني ها و ترويج بي هويتي به سرعت از سوي دستگاههاي تبليغاتي در حال گسترش است.

مذاكرات ۳+۳ در لندن برگزار نشد
002403.jpg
درخواست كوفي عنان براي مذاكره مستقيم
ايرنا: كوفي  عنان  دبيركل  سازمان  ملل  متحد روز گذشته در وين  خواستار آن شد كه  ايران  و آمريكا مذاكرات  رودرروي  خود را آغاز كنند.وي  كه  در حاشيه  گردهمايي  سران  اتحاديه  اروپا و آمريكاي  لاتين  وكارائيب  در وين  با خبرنگاران  سخن  مي گفت  از آمريكا خواست  كه  به ميز مذاكره بين  اتحاديه  اروپا و ايران  بپيوندد.
وي  افزود: خيلي  مهم  است  كه  اين  كشور به  ميز مذاكرات  بپيوندد تا راه حلي پيدا شود.
عنان  همچنين  از طرفين  درگير در پرونده  هسته اي  ايران  خواست  كه «پيامهاي» خود را «معتدل  كنند» تا براي  اين  موضوع  راه  حل «ديپلماتيك» پيدا شود.

گروه سياسي، كامبيز توانا: قرار بود پنج شنبه گذشته مذاكرات ۳+۳ در لندن برگزار شود كه اين دور از ديدارها به مدت يك هفته به تعويق افتاد. حتي از سخنگوي وزارت خارجه آمريكا پرسيدند كه چرا اين مذاكرات برگزار نشده كه وي در يك حركت شبه ديپلماتيك گفت كه فراموش كرده و اعلام تاريخ ياد شده، خطا بوده است. سه كشور اروپايي انگليس فرانسه و آلمان كه پيشتر در جريان مذاكرات هسته اي ايران حضور داشتند و طبق بيانيه سعدآباد در اكتبر ۲۰۰۳ و پس از آن بيانيه پاريس در ۲۰۰۴ متعهد به همكاري هاي امنيتي، سياسي و اقتصادي با ايران در حل پرونده هسته اي شده بودند، بار ديگر به اين جايگاه بازمي گردند و ازاين رو از آنها با نام ۳ ياد مي شود تا در سمت ديگر ۳ كشور آمريكا، چين و روسيه نيز وارد گفت وگوها شده و وضعيت را هدايت و در صورت نياز تأييد كنند.
در جلساتي كه روز گذشته و با حضور نمايندگان سياست خارجي اعضاي اين اتحاديه و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجي اين اتحاديه برگزار شد، بحث اعطاي مشوق هاي اقتصادي به ايران و در ضمن تقاضاي تعليق نيز مطرح شد. رويترز از بروكسل گزارش داد كه اروپا اين بار نيز به سراغ اعطاي مشوق رفته تا در ازاي آن ايران را به تعليق راضي كند. طبق سنت ديرينه در اروپا، وقتي بحث اعطاي مشوق مطرح مي شود، اتهام هاي تازه نيز مطرح مي شود كه در آخرين ادعا از سوي خبرگزاري فرانسه اعلام شده كه در برخي تأسيسات هسته اي ايران اورانيوم با درصد بالاي غني سازي مشاهده شده است.
سخنگوي وزارت خارجه ايران اين خبر را تكذيب كرد.
در حال حاضر و با درخواست دبيركل سازمان ملل از آمريكا براي مذاكره با ايران، هنوز حركت سياسي آمريكا مبهم است اما سخنگوي وزارت خارجه اين كشور هرگونه گفت وگو با ايران را رد كرد و اعلام كرده است كه وضعيت ايران و كره شمالي با هم متفاوت است و آمريكا نيازي نمي بيند كه مانند پرونده كره شمالي با ايران نيز وارد گفت وگو شود. روسيه نيز بر هرگونه اعمال فشار غيرمنطقي بر ايران اخطار داده و دبير شوراي عالي امنيت ملي اين كشور حق هسته اي ايران را به رسميت شناخته است.
معاون بين الملل سازمان انرژي اتمي ايران نيز در همين راستا سفري به روسيه داشت و از طرف روسي خواست كه روند كار تكميل نيروگاه بوشهر را تسريع كنند.
آمريكا از پيشنهاد مشوق و مجازات اروپا استقبال مي كند
به گزارش خبرگزاري رويترز، نيكلاس برنز، معاون سياسي وزارت خارجه آمريكا پنجشنبه (گذشته) در يك سخنراني گفت:  واشنگتن مسير ديپلماتيك را به سادگي رها نخواهد كرد.
برنز درباره مجموعه چماق و هويج كه اروپا قصد دارد به ايران ارائه كند گفت كه انگليس، فرانسه و آلمان با حمايت آمريكا و روسيه و چين قرار است ظرف ۱۰ روز آينده مجموعه اي از مشوق ها و مجازات ها را بسته به اين كه اين كشور مسير همكاري يا مقاومت را انتخاب كند، ارائه دهند.

البرادعي: آمريكا به ايران تضمين دهد
اسرائيل داراي بمب اتمي است
002400.jpg
گروه سياسي: دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت كه بايد آمريكا به ايران تضمين امنيتي دهد تا مسئله هسته اي ايران حل شود چرا كه بحث هسته اي بر سر امنيت منطقه اي است.
البرادعي در لاهه به رويترز گفت: اولويت در منطقه امنيت است. ايران در محاصره كشورهايي است كه به سلاح اتمي مجهز هستند، روسيه، پاكستان و اسرائيل بمب اتمي دارند و عراق هم كه از سلاح شيميايي عليه ايران استفاده كرد. تمام مسئله ايران در حال حاضر ناامني است.
دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: تنها با تعامل كامل آمريكا با ايران و رفع نگراني امنيتي ايران و حل مسائل ۵۰ سال گذشته مي تواند اين مسئله را حل كند.وي ضمن خوشحالي از تعامل نسبي آمريكا گفت: تضمين نهايي به ايران، از سوي آمريكا بايد صادر شود. در خصوص امنيت ايران فقط يك كشور مي تواند با ايران صحبت كند و آن آمريكا است و نه اروپا. اروپا مي تواند درخصوص اقتصاد و همكاري هاي تجاري با ايران وارد گفت وگو شود اما در مورد تضمين هاي امنيتي جدي، فقط كار آمريكا است.
البرادعي گفت كه همكاري ايران با آژانس ادامه دارد و هنوز هيچ لغزش شاخصي در اين پرونده ديده نشده است.
وي اين را در پاسخ به پرسشي در خصوص اشاره آمريكا براي دستيابي ايران به سلاح هسته اي در ۵ تا ۱۰ سال آينده عنوان كرد.

يادداشت
چشم انداز تازه
فرشاد مهدي پور
از شامگاه دوشنبه شب پيش كه وزراي خارجه قدرت هاي بزرگ، ساعتي را در ميهماني شام كاندوليزا رايس در نيويورك گذراندند تا ديروز، موجي از خوش بيني بر فضاي سياسي حاكم بر پرونده هسته اي ايران، سايه افكنده است و محمد البرادعي و كوفي عنان، آنچنان حرف مي زنند كه گويي قرار است همه چيز به يك پايان خوش ختم شود!
اوج گيري بحران در نيمه ارديبهشت و شدت گرفتن حملات لفظي ميان ايران و آمريكا، برخي را به اين باور رسانده بود كه پرونده در حال نزديك شدن به نقطه جوش است؛ انتشار گزارش هايي در برخي نشريات آمريكايي و بحث درباره نقشه هاي حمله و واكنش محكم ايران و متعاقب آن، طرح برخي مشوق هاي اقتصادي در يكي دو روز اخير، همزمان با سفرهاي نيمه علني مقاماتي از ايران به كشورهاي اروپايي، همه حاكي از گشوده شدن برگي تازه در اين ماجراي سه ساله است.
روس ها اكنون دكترين نويني را درمورد خاورميانه پيش كشيده اند؛ آمريكايي ها از وقفه اي در ادامه مذاكرات شوراي امنيت سخن مي گويد؛ كاخ سفيد خبر از تعليق نشست ۵+۱ در لندن مي دهد و انگليس ها هم پس از كنار گذاردن استراو، در سكوت خبري فرورفته اند. دبيركل سازمان ملل، براي دومين بار طي يك هفته خواستار مذاكره رودررو بين ايران و آمريكا شد. اين درحالي است كه نامه رئيس جمهور ايران به بوش حاوي هيچگونه نقطه نظر خاصي در مورد بحث هسته اي نيست و در اظهارات جاكارتا، هيچ پيش شرطي براي مذاكره به ميان نمي آيد. خوش بيني مفرطي در صحنه سياست به چشم مي خورد؛ خوش بيني كه تا چند روز پيش، يك شوخي بيشتر نبود.

آيت الله جنتي: نامه احمدي نژاد بوي حكمت، اقتدار و عزت را به مشام مي رساند
مهر: امام جمعه موقت تهران تاكيد كرد: پيام نامه احمدي نژاد در اين نامه اين بود كه جمهوري اسلامي ايران اهل منطق، استدلال و عقلانيت است.
احمد جنتي در خطبه هاي نمازجمعه اين هفته تهران با اشاره به نامه رئيس جمهوري ايران خطاب به رئيس جمهوري آمريكا با بيان اينكه اين نامه، نامه فوق العاده اي بود، اظهار داشت: اين نامه نشان داد كه خدا بر اين مردم و مملكت عنايت دارد و بايد قدر اين عنايت را دانست. دبير شوراي نگهبان با بيان اينكه اين نامه جاي خود را در دنيا باز كرد، گفت: هيچ كس در دنيا جرأت ندارد كه چنين نامه اي به رئيس جمهور آمريكا بنويسد. اين نامه بوي حكمت و اقتدار و عزت را به مشام مي رساند و احساس كوچكي در آن ديده نمي شود. اين نامه حالت يك ناصح مشفق دارد كه رئيس جمهور امريكا را نصيحت مي كند و فسادها را بيان مي كند. خطيب نماز جمعه تهران افزود: اين نامه مي گويد شما با اين همه دروغ گويي و تناقضاتي كه در عمل داريد بازهم ادعا مي كنيد كه مسيحي هستيد و پيرو آيين مسيح هستيد و از حقوق بشر و دموكراسي دم مي زنيد.

درگذشت جانشين معاونت اطلاعات ستاد كل نيروهاي مسلح
ايرنا: امير سرتيپ خلبان دكتر «محمد دانشپور» جانشين معاونت اطلاعات و عمليات ستاد كل نيروهاي مسلح، پنجشنبه براثر ضايعه قلبي دار فاني را وداع گفت.براساس اطلاعيه معاونت فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح مراسم تشييع پيكر «امير سرتيپ خلبان دكتر محمد دانشپور» جانشين معاونت اطلاعات و عمليات ستاد كل نيروهاي مسلح امروز در تهران برگزار مي شود.

دعوت ايران از نخست وزير عراق
ايسنا: دفتر نخست وزير عراق اعلام كرد كه ايران به صورت رسمي از نوري المالكي براي سفر به تهران دعوت به عمل آورده است.به گزارش خبرگزاري عراق، بخش اطلاع رساني دفتر نوري المالكي، نخست وزير عراق در بيانيه اي اعلام كرد كه اين دعوتنامه از سوي حسن كاظمي قمي، سفير ايران در بغداد به نوري المالكي تحويل داده شد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |