چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۹ - May 31, 2006
طرح توانمندسازي زنان سرپرست خانوار اجرا مي شود
005721.jpg
گروه اجتماعي _ ليلا خاكسار: سياستگذاري و تخصيص بودجه مرتبط با امور زنان كليه دستگاهها و وزارتخانه ها از طريق مركز امور زنان و خانواده صورت مي گيرد.دكتر طبيب زاده مشاور رئيس جمهور و رئيس مركز امور زنان و خانواده ضمن اعلام اين مطلب در نخستين نشست خبري خود گفت: بودجه اختصاص يافته به مركز رقمي حدود ۸ ميليارد و ۹۰۰ ميليون تومان است كه قصد ما اين است كه بخش قابل توجهي از اين بودجه را به توانمندسازي قشر زنان سرپرست خانوار اختصاص دهيم و با هماهنگي با سازمان بهزيستي و وزارت رفاه بتوانيم گام موثري در جهت توانمندي اين قشر محروم از جامعه برداريم.وي افزود: طرح توانمندسازي زنان سرپرست خانوار، تقريباً تكميل شده و آيين نامه اجرايي آن در حال نوشته شدن است.
دكتر طبيب زاده همچنين گفت: يكي از اهداف مهم ما كه تغيير نام مركز را نيز به دنبال داشت، تقويت نظام حاكم بر خانواده بود. ما معتقديم سلامت خانواده مساوي با سلامت جامعه است و اگر نياز ما در يك چارچوب مشخص شده اي جواب داده شود، از بسياري از مشكلات اجتماعي جلوگيري خواهد شد. سياست حاكم بر جامعه ما زن را سكان دار امور خانواده مي داند و تسهيل و تحكيم امر ازدواج را يكي از مهمترين اهداف تلقي مي كند.
دكتر طبيب زاده همچنين از تشكيل برخي كميته ها و طرحهاي ملي از سوي مركز امور زنان و خانواده خبر داد و گفت: كميته اي به نام كميته حقوقي در اين مركز تشكيل مي شود كه به دنبال حقوق پايمال شده زنان خواهد بود و نمايندگي اي در دادگاهها و مراكز قضايي براي امور زنان ارسال خواهد شد.همچنين طرحي نيز به نام طرح غربالگري و سنجش سرطان از زنان ۳۵ سال به بالا با همكاري وزارت بهداشت در دست اقدام است كه به عنوان يك نياز اساسي و بهداشتي در زنان پيگيري خواهد شد.وي در پاسخ به اين سؤال كه مركز در مورد بيمه زنان خانه دار چه اقدامي انجام خواهد داد گفت: طرح قبلي علي رغم آنكه مورد استقبال واقع شد اما به دليل ناپخته بودن و كمبود بودجه با مشكلات فراواني همراه بود و تنها توانست ۲۶۰ هزار نفر از ۱۵ ميليون افراد واجد شرايط را تحت پوشش قرار دهد. اين طرح در دست بررسي است و تصور مي شود كه به شركت هاي بيمه گذار سپرده شود تا به شكل عملي تر به اجرا درآيد.
رئيس مركز امور زنان همچنين گفت: طرحي به نام «طرح رحمت» در ۱۵ استان به صورت پايلوت اجرا خواهد شد كه طي آن آموزشها و مهارتهايي براي زنان و خانواده ها در جهت تحكيم بنيان خانواده و استحكام باورهاي ديني آموزش داده مي شود.

سازمان ملل:
«ايدز» بيش از ۲۵ ميليون نفر قرباني گرفته است
005718.jpg
ايرنا: در تازه ترين گزارش سازمان  ملل كه در ژنو منتشر شد، آمده است: بيماري ايدز از زمان پيدايش آن در سال۱۹۸۱ تا پايان سال گذشته ميلادي، بيش از ۲۵ميليون نفر را به كام مرگ كشانده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از ژنو، شمار مبتلايان به «اچ آي وي» (ويروس ايدز) در پايان سال ۲۰۰۵ ۶،/۳۸ ميليون نفر اعلام شده كه روندي نزولي را نشان مي دهد. اين رقم ظرف چند سال گذشته همواره حدود ۴۰ ميليون نفر تخمين زده مي شد.
گفته مي شود، در حال حاضر ۵/۲۴ ميليون آفريقايي هم اكنون حامل ويروس اچ آي وي مي باشند و ميزان شيوع آن در ميان بزرگسالان اين قاره نيز ۱/۶درصد اعلام شده است.
كشور كوچك «سوازيلند» با مبتلاياني به ميزان ۴/۳۳ درصد، بالاترين آمار مبتلايان به ايدز را در ميان كشورهاي واقع در صحراي جنوب آفريقا دارد.
بنا بر اين گزارش، آفريقاي جنوبي بيشترين ميزان مبتلايان به بيماري ايدز را در قاره آفريقا دارد و حدود ي ۵/۵ ميليون نفر كه ۸/۱۸ درصد از آنان را بزرگسالان تشكيل مي دهند، زندگي را همراه با اين ويروس مي گذرانند.
گزارش يادشده همچنين با اشاره به وجود ۷/۵ ميليون مبتلا به اين بيماري در هند، از آسيا به عنوان يك نگراني عمده ياد كرده، اما از اقدامات مهم كامبوج و تايلند در كاهش ميزان مبتلايان به ايدز، قدرداني كرده است.
روسيه در اروپا بيشترين ميزان مبتلايان به ايدز را دارد و ۹۴۰ هزار نفر به اين بيماري مبتلا هستند كه بيشترين عامل ابتلاي به اين بيماري تزريق مواد مخدر در ميان جوانان اعلام شده است.
سازمان بهداشت جهاني در گزارش خود وضعيت بيماري ايدز را در برخي از نواحي خاورميانه و شمال آفريقا از جمله الجزاير و سودان بسيار نگران كننده خوانده است.

كودكان براي مواجهه با مين آموزش مي بينند
005724.jpg
گروه اجتماعي- مينا شهني: كودكان براي مواجهه با مين هاي نهفته در زمين آموزش مي بينند.
مدير كل دفتر پيشگيري از معلوليت هاي سازمان بهزيستي با اعلام اين خبر گفت: «كودكان مناطق مرزي كه در معرض خطر انفجار مين هاي كاشته شده در زمين قرار دارند توسط سازمان بهزيستي آموزش مي بينند.»
طرح آموزش كودكان با عنوان «آگاه سازي و پيشگيري از معلوليت هاي ناشي از انفجار مين هاي نهفته» امسال در دو استان كردستان و ايلام اجرا خواهد شد.
دكتر نوپرست با تأكيد بر اين كه سال گذشته گروهي از دانش آموزان استان كردستان در مقطع دبستان آموزش ديده اند،  افزود: «امسال در استان كردستان علاوه بر دانش آموزان پايه اول تا پنجم ابتدايي، قصد داريم كشاورزان و دامپروران را نيز در اين استان آموزش دهيم.»
بنابر بررسي هاي انجام شده و ارزشيابي طرح  آموزش در سال گذشته آگاهي عمومي در زمينه خطر مين هاي نهفته ۳۰ درصد افزايش داشته است.
امسال علاوه بر استان كردستان، استان ايلام نيز تحت پوشش طرح مذكور قرار خواهد گرفت.
استان خوزستان نيز با توجه به موقعيت جغرافيايي اش خواستار طرح آموزش مذكور است اما بهزيستي هنوز آمادگي كافي براي ارائه اين آموزشها در استان خوزستان را ندارد.
مدير كل دفتر پيشگيري از معلوليت  هاي سازمان بهزستي، ديگر طرح هاي اين دفتر را طرح « پيشگيري از سوختگي» عنوان كرد و در توضيح آن گفت:« با توجه به اين كه بيشتر سوختگي ها در ميان كودكان ۳ تا ۶ ساله رخ مي دهد، اين دفتر در نظر دارد تا براي كودكان پيش دبستاني و مهد كودك ها آموزش هايي متناسب با خطرات سوختگي ارائه دهد.»
در سال جاري ۵۰۰۰ كودك در مهد ها تحت پوشش اين طرح قرار خواهند گرفت.
فاز بعدي طرح پيشگيري از سوختگي با گروه هدف ۱۸ تا ۴۰ ساله و در محيط هاي كار انجام خواهد شد.
پيشگيري از مصرف دخانيات با ارائه اطلاعات و آگاهي هايي به مادران پيش از بارداري و يا هنگام بارداري از ديگر برنامه  هاي اين دفتر است.
طرح غربالگري تنبلي چشم امسال نيز مانند سالهاي گذشته اجرا خواهد شد.
غربالگري شنوايي در نوزادان و شير خواران نيز با همان يك دستگاه در هر مركز استان ادامه خواهد يافت.
در دو طرح اخير كارشناسان بهزيستي معتقدند كه با آگاه سازي در سطح جامعه، در اختيار گرفتن تجهيزات بيشتر و همكاري با نهادهاي خصوصي وNGOها بتوانند در مردم حساسيت هاي لازم را ايجاد نمايند.

جامعه پرستاري نيازمند سياستگذاري شفاف است
۳۳ درصد پرستاران در ايران در اورژانس ها و پشت درهاي اتاق عمل خشونت را تجربه كرده و مورد ضرب و شتم همراهان بيماران قرار گرفته اند
گروه اجتماعي- مريم غفاري: مهمترين مشكل جامعه پرستاري، عدم شناخت مردم و مسئولان از اين حرفه است همچنين سياست هاي غلط، مديريت پزشك سالارانه و ديدگاه هاي تنگ نظرانه نيز باعث مغفول ماندن مشكلات پرستاران شده است.
به گزارش همشهري، رئيس سازمان نظام پرستاري كشور به مناسبت روز پرستار (۱۲ خرداد ماه) گفت: براساس پژوهش هاي علمي انجام شده، پرستاران تنها گروهي هستند كه بعد از ۱۲ سال خدمت (به طور ميانگين) سلامتي خود را از دست مي دهند و به يكي از انواع بيماري ها از روحي رواني گرفته تا اسكلتي و عضلاني، قلبي و ريوي، بيماري هاي واگير و... مانند آرتروز، انواع آسيب هاي ديسك مهره هاي ستون فقرات، واريس، ناراحتي هاي معده، اختلالات خواب، مشكلات ناشي از شيمي درماني، بيماري هاي عفوني مانند هپاتيت و... مبتلا هستند، همچنين ۳۳ درصد پرستاران در ايران خشونت را تجربه كرده اند كه بيشتر آنها در اورژانس ها و پشت درهاي اتاق عمل مورد ضرب و شتم همراهان بيماران قرار گرفته اند يا در بخش هاي رواني توسط خود بيمار دچار ضرب و شتم شده اند. پرستاران به دليل شيفت هاي متعدد كاري در خانواده مشكلات زيادي داشته و از روابط خانوادگي خود رضايت ندارند.
اين گزارش حاكي است سن خدمت در اين شغل در اكثر كشورها در حد بيست سال و ساعت كار آنها بين ۳۰ تا ۵/۳۴ ساعت در هفته متغير است، ولي در كشور ما اين گونه نيست و پرستاران بازنشسته شده نيز آسيب ديده ترين و از كارافتاده ترين نوع بازنشستگان كشور هستند.رئيس دفتر پرستاري وزارت بهداشت از حضور پرستاران در تيم پزشك خانواده خبر داد و گفت: پرستاران با حضور در تيم پزشك خانواده در امر بيماريابي، پيشگيري و آموزش به مردم فعاليت خواهند كرد.

مراكز تلفني پاسخگويي به مشكلات حقوقي در ۱۰استان
گروه اجتماعي- رئيس مركز خدمات الكترونيك قوه قضاييه اعلام كرد: تا پايان سال جاري در بيشتر استانها يا حداقل در ۱۰ استان بزرگ كشور مركز تلفن ۱۲۹ به منظور پاسخگويي به شهروندان راه اندازي مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، دكتر بهرام بهرامي افزود:  تاسيس مركز خدمات الكترونيك در استانها مشكلات خاص خود را دارد اما قرار است در استانها اين مركز ايجاد شود.
وي افزود: تلاش ما اين است كه اين مركز در تهران ۲ نوبت كامل يا شبانه روزي، پاسخگوي مردم باشد و در حال حاضر در نوبت صبح كه از ۸ صبح الي ۴ بعد از ظهر است، ۶۵ نفر مشغول كار هستند.وي تصريح كرد: وظيفه ديگر ما وظيفه نظارتي است و مردم از هر مقام مسئولي كه شكايت دارند اعم از قضات يا از كارشناسان دادگستري مي توانند طي تماس با ۱۲۹ و دستوري كه داده مي شود مستقيما با رئيس قوه در ميان بگذارند. به گفته وي،  در اين تماسها يك قسمت از پيامها در ارتباط با رياست قوه قضاييه مي باشد و بعضي ها پيشنهاد و انتقاد دارند و بعضي پيام ها تقدير و تشكر است.رئيس مركز خدمات الكترونيك قوه قضاييه گفت: سعي ما بر اين است كه خدمات الكترونيك در قوه قضاييه گسترده شود. از همين جهت از تمام انديشمندان و صاحبنظران تقاضا دارم طرحهايي كه دارند با مامطرح كنند.

تامين اجتماعي ۱۸ميليارد تومان متضرر مي شود
مهر:  مديرعامل سازمان تامين اجتماعي پيش بيني كرد اين سازمان به دليل افزايش دستمزدها، در سال جاري ۱۸ ميليارد تومان متضرر شود.
مهندس داود مددي در اراك افزود: تلاش سازمان تامين اجتماعي، گذر از نقطه سر به سر در ميزان ورود و خروج از اين سازمان است كه يكي از راهكارها افزايش دايره بيمه در كشور است.وي افزود: چهار راهكار در كشورهاي جهان براي افزايش مالي بيمه انجام مي شود كه افزايش تعداد بيمه شدگان يكي از اين راههاست كه مي تواند نتايج ثمر بخشي نيز در جامعه داشته باشد.مددي، بيشترين پرونده هاي اين سازمان را مرتبط با كارفرمايان عنوان كرد و گفت: اشتغال بيشترين تاثير مثبت را بر افزايش مالي اين سازمان مي گذارد.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
ادبيات در مدارس
در مدارس، به ادبيات فارسي و نگارش دانش آموزان بهاي لازم داده نمي شود. البته برخي معلمان بنا به انگيزه و رغبت  خودشان در اين زمينه اهتمام مي ورزند، ولي تقويت بنيه ادبيات و توان نوشتاري دانش آموزان روال نيست، در حالي كه در گذشته هاي دورتر، مدارس در اين خصوص موفق تر عمل مي كردند.
توران يوسفي
فقر، مادر بزهكاري ها
فقر، مادر بسياري از خلاف ها و بزهكاري هاست. دولت و مجلس به كمك كارشناسان بايد براي حل و فصل تورم و ايجاد اشتغال چاره انديشي كنند. به هر ميزان كه در اين جهت موفق باشيم به همان اندازه از جرايم اجتماعي كاسته خواهد شد.
محمد سلطانعلي _ كرج
سد طالقان و پيامدها
ظاهراً ميزان پيشروي درياچه سد طالقان به مراتب بيشتر از حدود محاسبات اوليه بوده است و متاسفانه، بسياري از درختزارها و باغ ها بدون آنكه پاك تراشي و آماده سازي شوند، زير آب مي روند. آيا در اين مورد نبايد پيش بيني و اقدامات لازم انجام مي شد؟
پوريعقوبي _ كرج
مدارس چندگانه و...
يكي از مشكلات روزافزون آموزشي در ايران چندگانگي مدارس با امكانات متفاوت است كه مغاير با ايجاد فرصت هاي برابر براي كودكان و نوجوانان اين مرز و بوم مي باشد و در آزمون سراسري دانشگاه ها، بيشتر نمايان مي گردد. به مرور بايد سايه تبعيض و نابرابري هاي فاحش از مدارس كشور برداشته شود.
بيك آقا _ تهران
ضرورت ورزش براي دختران
ورزش و امكانات ورزشي براي دختران از دوران كودكي، ضروري است. عدم تحرك و كمبود ورزش پس از ازدواج، بخصوص در مرحله زايمان براي زنان مسئله آفرين است. در اين مورد بايد سازوكارهاي مناسبي انتخاب و برنامه ريزي هاي دقيق تري انجام گيرد.
پزشك متخصص زنان و زايمان
دريا، اختصاصي يا همگاني؟
در دهه هاي گذشته، در نوار ساحلي درياي خزر در كنار بعضي ويلاهاي خصوصي، مجتمع هاي محدود دولتي هم وجود داشت كه مورد استفاده همگان بود، اما حالا، تعداد ويلاهاي اختصاصي آنقدر زياد شده كه راه دسترسي مردم به ساحل دريا بسته شده است.
خوش بيان _ تهران
آبخيزداري
در دوره هاي خشكسالي، رسانه هاي گروهي انباشته از تحليل ها و تفسيرهاي گوناگون براي مقابله با كم آبي است، اما در اين سال ها كه برف و باران به طور نسبي وضع بهتري دارد، كمتر به اهميت آبخيزداري و استفاده بهتر از منابع طبيعي آب اشاره مي شود.
مهندس خليلي _ ورامين
جدول اعلام آب و هوا
در جدول پيش بيني وضع هوا در همشهري نام شهرهاي بزرگ و پرجمعيت چاپ مي شود، چرا كمتر از شهرهاي كوچك نامي به ميان مي آيد.
بهاري _ تهران
همشهري: در اين جدول در حد امكان سعي شده كه حوزه هاي جغرافيايي كشور پوشش داده شود و هر حوزه، شهرهاي بسياري را شامل مي گردد. در برنامه هاي اعلام وضع هوا توسط سازمان هواشناسي نيز به ذكر نام استان ها بسنده مي شود و نيازي به ذكر جزئيات و اسامي شهرها و روستاها نيست.
تخفيف ندهيد
وقتي در نزاع دسته جمعي، چند تن با نقشه قبلي و آگاهانه يك نفر را به قتل مي رسانند، نبايد دادگاه در مورد آنها تخفيف قائل شود، زيرا بار ديگر همان جرم را تكرار خواهند كرد. تخفيف بايد شامل قتل هاي غيرعمد باشد كه عامل يا عاملان بدون انگيزه و هدف و تنها بر اثر تصادف، مرتكب مي شوند.
شاهين پور
هنرجويان با استعداد و دانشگاه
بسياري از هنرجويان هنرستان ها با استعداد و علاقه فراوان به تحصيل در رشته  هنرهاي تجسمي مي پردازند، اما در آزمون سراسري، اين ويژگي ناديده گرفته مي شود و در نتيجه كساني كه علاقه و استعداد چنداني به اين رشته ها ندارند وارد دانشگاه مي شوند و چهره هاي مستعد به رشته مورد علاقه  خودشان راه نمي يابند. اين مشكل بايد برطرف شود.
طواف _ تهران

توسعه حمل و نقل عمومي مشكل خودروهاي
تك سرنشين را حل مي كند
اين درست است كه خودروهاي تك سرنشين يكي از عوامل مهم سنگيني ترافيك تهران و مشكلات ناشي از آن مي باشند، اما هر معلولي يك علتي دارد. پس بايد ديد كه چرا اغلب مردم مايل اند با تحمل سنگيني ترافيك و جنگ اعصابي كه در راهبندان هاي طولاني به وجود مي آيد، خودرو شخصي خودشان را به خيابان بياورند؟ پاسخ آسان است، حمل و نقل عمومي يا همگاني به اين نياز جواب نمي دهد. خطوط مترو هنوز تكميل نشده، اتوبوسراني شهري جوابگوي نياز جمعيت كلان تهران نيست و در مورد تاكسي ها هم ترجيح مي دهند، مسافر دربستي سوار كنند. آمد و شد هميشه با خودروهاي مسافربر شخصي هم مقرون به صرفه نبوده و گران درمي آيد. پس اگر قرار است رفت و آمد خودروهاي تك سرنشين در شهر كنترل شود بايد تدبيري به كار برده شود كه حمل و نقل عمومي جوابگوي نياز مردم باشد.
در تعداد زيادي از شهرهاي بزرگ و پرجمعيت جهان كه وسايل نقليه همگاني مثل مترو، تراموا و اتوبوس به حد كافي وجود دارد و نياز مردم را تأمين مي كند كسي راغب نيست، خودرو شخصي اش را به خيابان ببرد، چون براي او مقرون به صرفه نيست و تازه با وسيله عمومي زودتر و راحت تر به مقصد مي رسد. نكته مهم ديگر قيمت سوخت است كه به رانندگان خودروها اجازه نمي دهد به هر بهانه اي به صورت تك سرنشين به خيابان بروند، چون در آن صورت بايد هزينه سنگيني بپردازند. در مملكت ما هم بايد با بودجه عمومي و مشاركت مردم، هرچه سريعتر شبكه حمل و نقل عمومي تأمين و تجهيز گردد. مسئولان مطمئن باشند كه در آن صورت مردم خودشان تمايلي به آوردن خودرو شخصي به معابر نخواهند داشت و نيازي به اجراي مقررات ويژه نخواهد بود.
نويد كسري

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |