چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۹ - May 31, 2006
امروز انتخاب مي شود
هيأت رئيسه سوم براي مجلس هفتم
گروه سياسي- انتخابات هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي امروز براي سومين دوره در مجلس هفتم برگزار مي شود.به گزارش خبرنگار پارلماني ما، حسن سبحاني نماينده دامغان از حضور خود در انتخابات هيات رئيسه با  عنوان كانديداي رياست مجلس خبر داد و گفت: از آنجايي كه به روال  عمومي و كاري مجلس انتقاداتي وجود دارد فكر مي كنم مجلس فاقد برنامه ريزي است.وي افزود: با استفاده از ظرفيت هاي فراوان مجلس مي توان مشكلات را حل كرد و تلاش هاي فعلي با ظرفيت هاي مجلس هماهنگ نيست.
سبحاني تصريح كرد: كانديداي فراكسيون خاصي نبوده و به صورت فردي كانديداي رياست مجلس شوراي اسلامي هستم.
تركيب فعلي حفظ مي شود
علي عسگري نماينده مشهد نيز در خصوص انتخابات هيات رئيسه گفت: در جمع عمومي فراكسيون اصولگرايان تصميم گرفته شد به دليل عدم تغيير رئيس و نواب رئيس تركيب فعلي هيات رئيسه مجلس هفتم حفظ شود.نايب رئيس كميسيون اصل ۹۰ افزود: با توجه به اين كه منشي ها سابقه حضور در هيات رئيسه مجلس هاي قبلي را هم داشتند بنابراين بهتر است تغيير عمده اي در هيات رئيسه داده نشود. ولي با توجه به اين امر قرار شد نمايندگان انتقادات خود نسبت به هيات رئيسه را مطرح كنند.
وضعيت وفاق
رضا طلايي نيك مخبر فراكسيون وفاق و كارآمدي نيز در اين راستا گفت: اين فراكسيون كانديدايي براي رياست و نواب رئيس در انتخابات هيات رئيسه مجلس ندارد.
وي افزود: بر اساس نظرسنجي ها اسامي ۲۱ نفر از نمايندگان جهت كانديداتوري در سمت هاي منشي و كارپرداز مجلس از طرف فراكسيون وفاق و كارآمدي اعلام شده است.
طلايي نيك تصريح كرد: افراد مطرح در سمت منشي به ترتيب حروف الفبا حميدرضا حاجي بابايي، حسين سبحاني نيا، عشرت شايق، عفت شريعتي، رضا طلايي نيك، محمدحسين فرهنگي، موسي قرباني، محمد نوعي اقدم، جهانبخش محبي نيا، سيد محمود مدني، سيدقباد مرتضوي،  شاهين محمدصادقي، حسين نجابت و محمد حسين  نژاد فلاح فارغ از نسبت فراكسيوني آنان و سيدمحمود ابطحي، محمد آشوري، علي دانش منفرد، حسن زماني، محسن كوهكن، احمد ناطق نوري و حسن نوعي اقدم به عنوان كانديداي كارپرداز اين فراكسيون معرفي خواهند شد.

پيام تسليت رهبر انقلاب
به مناسبت درگذشت پدر رئيس جمهور
ايرنا: در پي درگذشت پدر «محمود احمدي نژاد» رياست محترم جمهوري اسلامي ايران ، آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي پيام تسليتي خطاب به ايشان صادر كردند.متن نامه به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاي دكتر احمدي نژاد رياست محترم جمهوري اسلامي ايران
درگذشت پدر بزرگوارتان را كه از مردان صالح و مومن و انقلابي بودند به جنابعالي و ديگر فرزندان آن مرحوم و والده ي مكرمه تسليت عرض مي كنم و رحمت و مغفرت الهي را براي ايشان و دوام تأييد و توفيق جنابعالي را از خداوند متعال مسألت مي نمايم.
سيد علي خامنه اي ۹/خرداد/۱۳۸۵

پدر رئيس جمهور به لقاءالله پيوست
005886.jpg
گروه سياسي- حاج احمد احمدي نژاد پدر دكتر محمود احمدي نژاد رئيس  جمهوري اسلامي ايران سحرگاه سه شنبه دارفاني را وداع گفت.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، مرحوم حاج احمد احمدي نژاد در سن ۸۲ سالگي و بر اثر عارضه قلبي در بيمارستان شهيد چمران تهران به لقاءالله پيوست.
مراسم تشييع پيكر و تدفين پدر رئيس جمهور ساعت هفت صبح امروز از مسجد «انصارالحسين» واقع در شهرك شهيد محلاتي تهران برگزار مي شود. درپي اعلام اين خبر رئيس قوه مقننه و رئيس مجمع تشخيص نظام و جمعي از مقامات بلندپايه كشوري به رئيس جمهور تسليت گفتند.

سيد محمد خاتمي با امير كويت ديدار كرد
فارس: سيد محمد خاتمي  رئيس جمهور سابق ايران در ادامه سفر خود به كويت در ديدار با امير اين كشور گفت: امنيت كشورهاي منطقه خليج فارس جزئي از امنيت ايران است.
 شيخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امير كويت دوشنبه گذشته در قصرالسيف با سيد محمد خاتمي  ديدار و گفت وگو كرد.
امير كويت در اين ديدار استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را حق مردم ايران دانست و افزود: اميدواريم مسئولان جمهوري اسلامي  ايران در اثبات صلح آميز بودن برنامه هاي هسته اي خود به افكار عمومي  موفق باشند.
امير كويت از خاتمي به عنوان فردي اديب كه در دوران مسئوليت خود تلاش كرد آرامش و صلح را در منطقه ايجاد كند، نام برد و اظهار اميدواري كرد كه به زودي سفري به ايران داشته باشد.
وي در عين حال نگراني خود را از آلوده شدن آب هاي خليج فارس با زباله هاي هسته اي نيروگاه بوشهر اعلام كرد و توجه ويژه جمهوري اسلامي  ايران را به مسائل زيست محيطي خليج فارس خواستار شد.
سيد محمد خاتمي نيز در اين ديدار گفت : منطقه خليج فارس به امنيت نياز دارد و امنيت هريك از كشورهاي منطقه جزئي از امنيت ايران است.
رئيس جمهور سابق ايران گفت: نيروگاه اتمي بوشهر اگرچه فاصله اندكي با كشورهاي منطقه دارد اما اين نيروگاه در جوار شهرهاي ايران است و طبيعي است كه مسائل حفاظتي و زيست محيطي نيروگاه اتمي  بوشهر مورد توجه ويژه ايران بوده و خواهد بود.

آصفي:
از حقوق خود صرف نظر نمي كنيم
005892.jpg
گروه سياسي- سخنگوي وزارت خارجه در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران بار ديگر تأكيد كرد كه ايران از حقوق خود صرف نظر نمي كند اما آماده است كه با گفت وگو و تفاهم با طرف هاي مقابل به نتيجه برسد.وي در پاسخ به پرسشي درخصوص اين كه آيا ايران به زنجيره ۱۶۴ سانتريفيوژ خود اضافه مي كند، پاسخ داد كه اين بحث جاي گفتن ندارد و به برنامه كشور بازمي گردد و نمي توان درخصوص برنامه هاي تحقيقي نظر قاطع داد. آصفي تصريح كرد كه ايران هيچ محدوديتي را از پيش براي خود نمي پذيرد.از آن جايي كه ايگور ايوانف، دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه نيز به تازگي سفري به ايران كرده بود ولي خبري از نتايج گفت وگو منتشر نشده بود. از آصفي پرسشي در اين خصوص شد و او گفت: «در اين سفر موضوعاتي عام و فراگير مورد بحث قرار گرفت و طرح روسيه نيز به عنوان طرحي جانبي مطرح شد. در اين جلسه سعي شد راه هاي بررسي پرونده ايران در آژانس دنبال شود.»

وزير خارجه: ايران حاضر به مذاكره است
حمايت قاطع جنبش عدم تعهد از برنامه هسته اي ايران
005889.jpg
گروه سياسي- وزير خارجه ايران در پايان نشست غيرمتعهدها در مالزي دركنفرانسي خبري حاضر شده و به پرسش هاي حاضران پاسخ گفت. به گزارش خبرگزاري فرانسه منوچهر متكي در اين ديدار اعلام كرده كه ايران بدون پيش شرط حاضر به ازسرگيري مذاكرات است. وي در خصوص مذاكره با آمريكايي ها موضعي كه در عراق گرفته بود را بار ديگر تكرار كرده و گفت: آمريكا رفتار بدي كرد و از اين رو تصميم گفت وگو با آنان درخصوص عراق معلق شد و بررسي مجدد آن منوط به تغيير رفتار آنان است.
نشست وزراي خارجه جنبش غيرمتعهدها روز گذشته با صدور بيانيه پاياني و بيانيه اي جدا درخصوص حمايت اين جنبش از فعاليت هسته اي صلح آميز ايران پايان يافت. منوچهر متكي در سخنراني خود در اين اجلاس تأكيد كرد كه جنبش غيرمتعهدها در مجامع بين المللي تحرك بيشتري داشته باشد.
وزير خارجه ايران در جريان اين نشست با همتايان خود از كشورهاي هند، ونزوئلا و كوبا ديدار كرد و همچنين نشستي با دبيركل اتحاديه عرب داشت. عمروموسي در اين ديدار بر حقوق هسته اي صلح آميز ايران تأكيد كرد.

كوتاه از انتخابات خبرگان
ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين علي اكبر ناطق نوري در پاسخ به اين سئوال كه آيا در انتخابات خبرگان كانديدا مي شويد، تنها به گفتن كلمه نه بسنده كرد.
سيدمحمد غروي سخنگوي جديد جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز درباره روند تهيه ليست جامعه مدرسين براي انتخابات خبرگان گفت: در برخي از استان ها ليست جامعه مدرسين تا حدودي مشخص شده و در برخي استان ها نيز اين ليست ناقص است، در برخي ديگر نيز هنوز بررسي ما آغاز نشده است.وي از مشخص شدن حدود نيمي از افراد ليست جامعه مدرسين براي انتخابات خبرگان خبر داد ولي از طرح نام اين افراد خودداري كرد و ترجيح داد كه اسامي اين افراد را بعد از قطعي شدن ليست و نزديك شدن به زمان برگزاري انتخابات اعلام كند.حال برخي از اخبار حاكي از آن است كه در اين ليست نام افرادي چون آيت الله مشكيني، آيت الله جنتي، آيت الله مصباح يزدي، آيت الله  هاشمي  رفسنجاني، آيت الله جوادي آملي، آيت الله امامي كاشاني، آيت الله محمد يزدي، حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد خاتمي، حجت الاسلام والمسلمين دري نجف آبادي قرار دارد.
از طرف ديگر تشكل هاي اصلاح طلب نيز براي انتخابات خبرگان فعاليت هاي خود را افزايش داده اند و برخي اخبار حاكي از ملاقات هاي حجت الاسلام والمسلمين خاتمي با حجت الاسلام والمسلمين  هاشمي  رفسنجاني در ارتباط با انتخابات خبرگان است.

فردا نشست شش قدرت درباره پرونده هسته اي
سولانا: آمريكا بايد باايران مذاكره كند
طي دو ماه آينده برگزار مي شود
مناقصه راكتور آب سبك اتمي در ايران
ايسنا: روزنامه شيكاگو تريبيون به نقل از معاون بين الملل سازمان انرژي اتمي ايران نوشت، ظرف دو ماه آينده، ايران ساخت دو راكتور آب سبك را به مناقصه مي گذارد.محمد سعيدي، گفت كه اين راكتورها به توليد انرژي هسته اي براي استفاده در سراسر ايران خواهند پرداخت و شامل دو واحد مجزا خواهند بود.وي بار ديگر تأكيد كرد: ما به بمب هسته اي نيازي نداريم.

گروه سياسي _ در روزي كه سخنگوي وزارت خارجه ايران پشت تريبون قرار گرفت تا به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ گويد و بار ديگر تاكيد كند كه ايران دست از غني سازي اورانيوم برنمي دارد، همتاي چيني او نيز در پكن پشت تريبون رفت و به خبرنگاران گفت كه چرا در لندن نتيجه نهايي حاصل نشده است. ليو جيانچائو در كنفرانس خبري خود گفت كه در لندن اختلاف بر سر اعطاي تشويق ها به ايران بود ضمن اين كه نتيجه نهايي بر سر نوع و زمان بندي اعمال تحريم عليه ايران نيز مورد توافق قرار نگرفت. به گزارش رويترز، سخنگوي وزارت خارجه چين پس از اين اظهارات ابراز اميدواري كرد كه در نشست پنج شنبه هفته جاري در وين، مذاكرات به نتيجه نهايي برسد.
وين در حالي مركز مذاكرات است كه تمامي طرف ها، گفت وگوهاي خود را كرده و پيام هاي لازم را دريافت كرده اند. نقطه ثقل و مركز اصلي اين نشست، برنده صلح نوبل و مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي است كه به تازگي از كاخ سفيد بازگشته است. محمد البرادعي در مركز اين مذاكرات و در مركز تحت نظر خود به اين استدلال مي انديشد كه فشار فعلي در پرونده هسته اي ايران بي نتيجه است و لزومي نيز بر اعمال فشار نمي بيند بلكه مي توان ايران را به نوعي در همكاري ها وارد كرد كه هم حقوق اين كشور حفظ شود و هم نگراني هاي بين المللي كاهش يابد.
در آستانه تشكيل اين اجلاس، خاوير سولانا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در بروكسل گفت وگويي با رويترز انجام داد و به آمريكا پيام داد كه ايران را دست كم نگيرد چرا كه بازيگري مهم و اصلي است و اين نقش مهم تر نيز خواهد شد. سولانا تاكيد كرد كه اگر از من بپرسيد، جواب مثبت داده و بسيار خرسند خواهم شد از اين كه ببينم ايران و آمريكا به گفت وگوي مستقيم جواب مثبت داده اند و تا الان،  ايران پيام را داده است اما آمريكا هنوز تصميمي نگرفته است. سولانا تصريح كرد كه «طبق يك تحليل عقلايي و منطقي به آمريكا مي گويد كه با ايران مذاكره كند چرا كه ايران بازيگري بسيار مهم در دنيا خواهد بود، اما اين تصميمي است كه آمريكايي ها بايد بگيرند.» وي همچنين اظهار اميدواري كرد كه نتيجه نهايي در يك موافقت اصولي به دست آيد چرا كه به تازگي با ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه و رئيس جمهور چين نيز گفت وگو و رايزني كرده است. ديپلماتهاي حاضر در آژانس پيش از شروع مذاكرات وين اعلام كردند كه بدون موافقت نهايي آمريكا در تضمين امنيتي به ايران، هيچ جايي از موافقت بزرگ وجود ندارد و نمي توان اين موضوع را به يك پايان مسالمت آميز و پايدار رساند.
سخنگوي وزارت خارجه چين نيز بار ديگر و با اشاره به گفته هاي البرادعي تاكيد كرد كه ايران به عنوان عضوي از معاهده منع گسترش تسليحات كشتار جمعي حق دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي را دارد اما بايد به مسئوليت هاي بين المللي خود نيز وفادار بماند. در همين راستا روز گذشته بوش با همتاي روسي خود مكالمه اي تلفني داشت. پس از آن بود كه سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه نيز به خبرگزاري ريانووستي اعلام كرد كه در هفته جاري وقايع بين المللي مهمي در پرونده هسته اي ايران رخ مي دهد.
وي هيچ اشاره اي به نوع اين رخدادها نكرد اما ممكن است از يك توافق بزرگ با حضور آمريكا تا يك فضاي منفي عليه ايران رخ دهد كه مورد دوم بعيد به نظر مي رسد. در حال حاضر و پيش از مذاكرات وين اين اسرائيلي ها هستند كه سعي در امنيتي كردن فعاليت هسته اي ايران دارند و از اين رو وزير خارجه آنها در آنكارا بار ديگر از اين موضوع سخن گفته است اما به گزارش رويترز، پاسخ عبدالله گل، وزير خارجه تركيه نيز محكم بوده و گفته كه تركيه مورد مصداقي را به كار نمي برد بلكه به مساله منطقه  عاري از سلاح هاي هسته اي مي انديشد و بهتر است تمامي سلاح هاي هسته اي در منطقه نابود شوند.

كوتاه از خانه ملت
* عضو هيات رئيسه مجلس اعلام كرد: دولت در نامه اي استرداد لايحه «اصلاح موادي از قانون مدني» را درخواست كرده است.
* نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ديروز به مناسبت شانزدهمين سالگرد ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران براي اداي احترام به مقام شامخ ايشان به مرقد مطهر رفتند.
* ۱۳ نفر از نمايندگان مجلس هم به وزير علوم، تحقيقات و فناوري براي جلوگيري از برخوردهاي ناصواب و دور از شأن با اساتيد دانشگاه و ذخاير علمي كشور و بازنشسته  كردن آنها تذكر دادند.
* ۲۲۰ نماينده طي نامه اي به احمدي نژاد از تعامل مثبت وزير رفاه و تامين اجتماعي با مجلس تشكر كردند.

يادداشت
كار با ايران پيروز
دكتر محمد جواد لاريجاني
005871.jpg
۱- در جريان جنگ تحميلي، پس از فتح اعجاب انگيز فاو به دست رزمندگان دلير ايران، دولت ريگان تصميم گرفت كه با «ايران پيروز» كار كند. اين سياست از طريق برخي رهبران اروپايي به اطلاع مسئولان ايران رسيد و پس از توافقات كلي، ريگان در اقدامي متهورانه مشاور خاص خود مك فارلين را به ايران فرستاد. اما اين برنامه با خرابكاري صهيونيست ها ناكام ماند و تا حد استيضاح ريگان پيش رفت. مطابق گزارش كميته سنا، تحت نظارت سناتور «تاور» دو نفر از عناصر موساد در هيأت مك فارلين بدون اطلاع مقامات كاخ سفيد، حضور داشتند و پس از اطمينان از اين كه سياست كار با ايران پيروز در حال شكل گيري و تحقق است دست به كار شده و از طريق روزنامه نيويورك تايمز در آمريكا و الشراع در لبنان قضيه را خبري كرده و با مسأله «كنترا» آلوده نمودند و شد آنچه كه شد.
۲- شرايط امروز ايران از جهات زيادي به وضعيت پس از فتح فاو شباهت دارد: مناقشه هسته اي كه صرفاً از طرف آمريكا و دول غربي براي كوچك نگه داشتن شأن و قدرت ايران به راه افتاده است، با اتخاذ تصميمات درست دولت آقاي احمدي نژاد، به نقطه اي رسيده است كه مي توان به روشني پيروزي ايران اسلامي را مشاهده نمود. لذا هشيارانه است اگر دول غربي و به ويژه آمريكا سياست كار با ايران پيروز را جايگزين مواضع مندرس قبلي بنمايند و بدين ترتيب به صلح و امنيت منطقه اي و جهاني و منافع حياتي خود و ديگران خدمت كنند.
البته ابتكار جناب آقاي احمدي نژاد در ارسال نامه به آقاي بوش راه را براي اتخاذ چنين سياستي از طرف دولت آمريكا هموار نموده است در حالي كه در زمان ريگان اين تمهيدات به صورتي عمدتاً محرمانه و از سوي دولت وي صورت گرفته بود.
۳- پروژه «كار با ايران پيروز» داراي حدود و محورهاي متعددي است:
اولاً: دولت آمريكا بايد از مخالفت عملي با حقوق مصرح ايران در زمينه استفاده صلح آميز از تكنولوژي هسته اي كه در قوانين و تعهدات بين المللي _ همانند NPT _ آمده است، دست بردارد و بدينسان تناقضي را كه در ادعا و رفتار از خود نشان داده است برطرف نمايد.
ثانيا: جمهوري اسلامي ايران، ضمن حفظ شفافيت موجود و همكاري قانوني با آژانس بين المللي انرژي هسته اي، لايحه الحاق به پروتكل را به مجلس شوراي اسلامي تقديم كند
ثالثا: آمريكا و دول غربي در توسعه صنعت انرژي هسته اي ايران سرمايه گذاري و مشاركت نمايند
رابعا: آمريكا تلاش نمايد از سياست تقابل منطقه اي با جمهوري اسلامي به سوي همكاري سازنده براي برقراري صلح و ثبات حركت نمايد.
۴- نبايد فراموش كنيم كه جمهوري اسلامي ايران و آمريكا در مسائل مهمي در سطح جهاني و منطقه اي با هم اختلافات عميق و ريشه اي دارند، مانند:
* تلاش آمريكا براي استقرار سيطره خود تحت عنوان «رهبري جهاني» نه عملي است و نه معقول و جمهوري اسلامي آن را تهديد جدي براي صلح در دنيا مي داند و هرگز پذيراي آن نمي باشد.
* سياست حضور نظامي گسترده در افغانستان و عراق، سرنوشتي بهتر از لشكركشي شوروي سابق ندارد و آثار آن براي منطقه بسيار زيانبار است. درحالي كه سياست جمهوري اسلامي ايران كمك به مردم اين دو كشور مسلمان در استقرار حكومت هاي ملي و مورد قبول مردم و براساس معيارهاي مورد قبول دموكراسي و احترام به علاقه مردم به ديانت اسلامي است.
* آينده خليج فارس در همه جهات از امنيت گرفته تا استفاده از ذخاير انرژي فسيلي و محيط زيست دريايي، بايد با همكاري منطقه اي و نه با حضور نظامي خارجي تأمين گردد.
* تجربه توليد فرزندان ناخلف و خطرناك دست نشانده همانند حزب بعث عراق و طالبان كه محصول سياست هاي غلط آمريكا و انگليس بوده اند _ تجربه اي عبرت آموز است و نبايد در منطقه تكرار شود.
* سياست جانبداري «كور» از رژيم صهيونيستي بيش از نيم قرن است كه محصولي جز جنايت و خونريزي و پاكسازي قومي توسط اين رژيم نداشته است و زمان آن رسيده است كه به فكر تأسيس حكومتي در سرزمين فلسطين باشيم كه در آن مسلمان، مسيحي و يهودي در كنار هم و با حقوق مساوي به زندگي شرافتمندانه مشغول باشند و اين «نگين فرهنگي» دنيا جايگاه ويژه خود را دوباره بدست آورد.
۵. نكته مهم اينست كه دولتمردان آمريكايي نبايد فكر كنند هر آنچه را كه مي خواهند مي  توانند بدست آورند و يا اين كه براي هميشه در رأس قدرت باقي خواهند ماند؛ بلكه بايد به فكر فرزندان خود و ساير ملل باشند. من ترديدي ندارم كه نسل هاي آينده در آمريكا از سياست زيانبار دولتمردان خود در نيم قرن گذشته در خاورميانه فاصله خواهند گرفت، همانطور كه از جنگ ويتنام فاصله گرفتند. پس راه ها را نبايد بست و بايد اجازه داد «مصلحت» به جاي «تعصب» راهنما باشد.
متاسفانه، دولتمردان آمريكايي در اقدامات خود به تئوري كهنه «قدرت سياسي» كه محور آن عمدتا ناشي از توان نظامي است اتكا دارند؛ در حالي كه در دنياي امروز نه تنها اين تئوري كارآمدي خود را از دست داده است، بلكه عملا اثر معكوس دارد و سبب شده تا آمريكا به يكي از منفورترين حكومت ها در سطح جهان تبديل شود. در دنياي امروز اين امكان پيدا شده است كه كشورهايي با توان نظامي _ اقتصادي متوسط ولي با نفوذ معنوي از قدرت سياسي چشمگيري بهره مند شوند. ناديده گرفتن اين امر اشتباه محاسبه اي جبران ناپذيري در رفتار بين المللي آمريكا به وجود آورده است.
خلاصه كلام اين كه: دنبال كردن سياست «كار با ايران پيروز» نه تنها به نفع كشورهاي منطقه است بلكه در نهايت براي منافع  قانوني ملت آمريكا و به ويژه در بازسازي چهره ناموزون فعلي اين رژيم فوائد مهمي در بردارد. سياستمداران عاقل و دورانديش در انبوه مسائل اختلافي نقاط همگرايي را جستجو كرده و با اميد به آينده به سرمايه گذاري بر آنها و توسعه حوزه نزديكي مي پردازند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |