چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۹ - May 31, 2006
بيماري يا واكنش انتقام جويانه
گروه شهري- محدثه قيدي: از دي ماه سال گذشته كه شهرداري تهران درصدد برآمد با 8 ميليارد تومان هزينه دست كم 40 هزار مخزن مكانيزه جمع آوري زباله در سطح 120 ناحيه تهران نصب كند، تاكنون كه۶ ماه از آن تاريخ مي گذرد اخبار پراكنده اي از آمار آتش سوزي و يا سرقت مخازن مكانيزه جمع آوري زباله در سطح شهر به گوش مي رسد و چند روزي است كه اين آمار روند رو به رشدي نيز برخود گرفته است.
اقداماتي از اين دست به غير از آسيب هايي كه مستقيماً به اقتصاد شهري وارد مي كند با يك واسطه متوجه جيب شهروندان تهراني به عنوان تأمين كننده بخشي از بودجه شهرداري از ناحيه پرداخت عوارض و ماليات نيز مي شود.
اين در حالي است كه در نظر اول شايد سرانه هزينه سرشكن شده اين گونه اقدامات در ميان خانوارهاي تهراني رقم چشمگيري را دستگيرمان نكند، اما با در نظر گرفتن اهدافي كه شهرداري تهران در طراحي و نصب اين گونه جايگاه ها دنبال مي كند شايد بتوان به اهميت و ضرورت وجود جايگاه هاي مكانيزه جمع آوري زباله از ابعاد مختلف پي برد و رفتارهاي آنارشيست گونه و سازمان دهي شده تخريب گران را تنها در زيان هاي مادي حاصله خلاصه نكرد.
بي ترديد زندگي سالم، پويا، شاداب و آرام در شهر پرجمعيت و بزرگي چون تهران الزامات و آدابي دارد كه مجموعه آن فرهنگ شهرنشيني را رقم مي زند با تمام ظرايف، زاويا، پيچيدگي ها، گستردگي ها و تازگي هايي كه رعايت آنها هر بار به گونه اي خود را به زندگي ما تحميل مي كند، از آن جمله يكي جمع آوري بهنگام و روزانه هزاران تن زباله خانگي، صنعتي و بيمارستاني و... است كه تنها يك روز تأخير در انجام اين مهم علاوه بر آسيب هاي جدي زيست محيطي و بهداشتي منظر شهر را آزار دهنده، زشت و نازيبا مي سازد.
در هر حال اقدام شهرداري تهران در طراحي و احداث و نصب 40 هزار مخزن مكانيزه جمع آوري زباله در سطح تهران هر چند ديرهنگام اما قدمي در راستاي استاندارد كردن پاكسازي معابر و جمع آوري زباله به شكل سيستماتيك است كه البته ديري است در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه امري رايج است.
محاسن اين روش را مي توان از زواياي گوناگون برشمرد؛ جلوگيري از نشت شيرابه زباله ها و آلودگي معابر و محيط زيست و به خطر افتادن بهداشت عمومي و سلامتي مأموران جمع آوري زباله و كاهش فشار كاري از دوش آنها، جلوگيري از دسترسي جانوران موذي به كيسه هاي زباله و انتشار آلودگي بر اثر پارگي كيسه هاي زباله، جلوگيري از تردد بيش از اندازه ماشين آلات جمع آوري زباله در شهر كه اغلب چهره نازيبايي هم دارند، فراهم شدن امكان تفكيك مواد زايد از طريق نصب مخازن اصلي از مبدأ، اعمال مديريت سيستماتيك و نظارت و ارزشيابي مؤثرتر بر عملكرد ماشين آلات، صرفه جويي در زمان و هزينه جمع آوري زباله، امكان ذخيره سازي موقت زباله ها در جايگاهي امن و فراهم شدن امكان تفكيك مواد زايد از طريق نصب مخازن اصلي از مبدأ از جمله اين مزاياست كه گويا به مذاق برخي آن هم به دليل به خطر افتادن منافع اقتصادي اشان خوش نيامده است. شواهد بسيار قوي وجود دارد كه تخريب اين مخازن از سوي شركتهاي پيمانكاري است كه پيش از اين كار جمع آوري و حمل زباله به روش سنتي را در اختيار داشتند و هم اكنون با مكانيزه شدن و كنار رفتن روش سنتي منافع اين گونه شركتها به خطر افتاده است، لذا سعي مي كنند با اقداماتي از اين دست و تحت فشار قرار دادن مديريت شهري به نوعي واكنشهاي انتقام جويانه از خود بروز دهند؛واكنشي زودهنگام، عجولانه و ناپسند، چرا كه شنيده ها حاكي است با موافقت شوراي اسلامي شهر و شهرداري تهران قرار بر تجميع اين شركتهاي پيمانكار و در نتيجه افزايش بنيه مالي آنهاست تا از تجربيات و امكانات اين شركتها اين بار در امر جمع آوري مكانيزه زباله استفاده شود.

چشم انداز
عكس: عليرضا بني علي
005733.jpg
تخريب اموال عمومي بيش از هر چيز، نمايانگر رفتار شهرونداني است كه نه تنها حقوق ديگران را محترم نمي شمارند كه خود نيز از اين رهگذر آسيب  مي بينند.

۷۲طرح دريايي در استان مازندران
005730.jpg
۷۲ طرح دريايي به منظور ارائه تسهيلات گردشگري در فصل تابستان در استان مازندران اجرا مي شود . نقي اميراسماعيلي، مدير روابط عمومي سازمان بنادر و كشتيراني استان مازندران با بيان اين مطلب گفت : از آنجا كه بيش از 70 درصد گردشگران مازندران در فصل تابستان قصد استفاده از دريا را دارند، در جلسه اخير كار گروه گردشگري استان ، افزايش طرحهاي دريايي از 46 به 72 طرح به عنوان مهمترين موضوع جلسه در دستور كار قرار گرفت و به اين منظور كميته هاي ويژه اي نيز تشكيل شد .وي افزود: تعيين فضاي مشخص و مناسب براي شناي بانوان و آقايان، فراهم ساختن امكانات اوليه نظير احداث سرويس بهداشتي مناسب و دوش آب شيرين، ايجاد امكانات اوليه براي استفاده از ساحل و ايمن سازي محيط دريا، از جمله وظايف اين كميته است . به گفته وي، مقرر شد فرمانداران شهرهاي ساحلي نيز ستادهايي مشابه را در شهرستان خود فعال كرده و بر حسن اجراي عمليات ستاد نظارت كنند.

موزه فلك الافلاك افتتاح مي شود
005727.jpg
خبرگزاري ميراث فرهنگي – طراحي داخلي موزه باستان شناسي فلك الافلاك به پايان رسيده و چيدمان اشيا آغاز شده است.موزه باستان شناسي قلعه فلك الافلاك تا پايان خرداد ماه آماده افتتاح مي شود.ديانوش چراغي، مدير مجموعه تاريخي قلعه فلك الافلاك با بيان اين مطلب افزود: طراحي و چيدمان ويترين هاي داخلي موزه به پايان رسيده است و در حال آماده سازي موزه براي آغاز چيدمان اشيا هستيم .طرح مطالعاتي راه اندازي موزه باستان شناسي قلعه فلك الافلاك از دو سال پيش مطرح و اجرا شده است. به موجب اين طرح سه سالن از اين قلعه براي موزه در نظر گرفته شده اند.
چراغي درباره افتتاح موزه گفت: با توجه به اينكه در حال حاضر موزه مشكل خاص اعتباري ندارد در تلاش هستيم تا آن را به سرعت آماده و افتتاح كنيم.
موزه باستان شناسي فلك الافلاك دومين موزه اي است كه در حاشيه اين بناي تاريخي شاخص خرم آباد به راه مي افتد.

برج مراقبت
مهرآباد از زاويه اي ديگر
گروه شهري آرش نهاوندي: چند سال پيش، دقيق تر بگويم، سال 1380، فرودگاه مهرآباد حال و هواي ديگري داشت. آن موقع راهنماي تور بودم و وظيفه ام گرداندن توريست ها در سراسر ايران بود. به فرودگاه مراجعه مي كردم تا توريست ها را از آن ترخيص كرده و به هتل ببرم، فرودگاه مهرآباد و يا بهتر بگويم اصلي ترين محل ورود و خروج توريست به ايران در آن سال ها وضعيتي كاملاً متفاوت داشت؛ وارد سالن فرودگاه كه مي شدي از شلوغي و سر و صدا سرسام مي گرفتي، آن زمان مهرآباد تنها فرودگاه مختص پروازهاي خارجي در تهران بود و يازده سپتامبر نيز به وقوع نپيوسته بود. مدتي زمان لازم بود تا اوضاع جهان با حمله تروريستي به برج هاي تجارت جهاني كاملاً دگرگون شود؛ آمريكا به عراق و افغانستان حمله كند و آشفته بازاري بر جهان حاكم شود. آن زمان فرودگاه بين المللي امام خميني(ره)  در دست احداث بود و مانند امروز اغلب پروازهاي امارات بدان جا منتقل نشده بود.
اما امروز اوضاع فرق كرده حتي در فرودگاه  مهرآباد. جمعه شب به فرودگاه مهرآباد رفتم تا اين بار نه در نقش راهنماي تور كه در نقش يك رهگذر، ناظر تغييرات انجام گرفته طي سال هاي اخير باشم.
ديشب، اما پس از سالي چند به فرودگاه رفتم و آنچه ديدم چه از نظر ظاهر و چه به لحاظ واقع با آنچه در گذشته ديده بودم، بسيار فرق داشت.فرودگاهي كه ديرزماني پيش، از كمترين امكانات رفاهي برخوردار بود، امروزه داراي پيشرفته ترين امكانات- تنها در عرصه امكانات رفاهي- است.
البته منظورم ترمينال بين المللي كوچك فرودگاه مهرآباد است كه، پس از چندين سال حال و هوايي تازه پيدا كرده است.مجموعه اين تغييرات من را متعجب و ناراحت كرد،  متعجب از آن جهت كه طي سال هاي اخير چقدر به امكانات فرودگاه افزوده شده و ناراحت از آن رو كه در مقايسه با امكانات فرودگاهي در ساير نقاط جهان همچنان فرودگاه مهرآباد از امكانات ابتدايي و فضايي اندك بهره مي برد. فرودگاه مهرآباد حدود هفت دهه پيش ساخته شده و طي اين مدت به فضاي پروازي آن (باندهاي فرودگاه) افزوده نشده و تنها به ارتقاي سطح كيفي امكانات ظاهري اكتفا شده است. در حالي كه مسئولان فرودگاهي لندن به منظور ايجاد شرايطي مناسب جهت فرود آزمايشي يك فروند هواپيماي پهن پيكر
380 – A كه هفته گذشته در لندن انجام نشد – در فرودگاه هيترو، يكي از باندهاي اين فرودگاه را عريض كردند.  به فضاي پروازي فرودگاه مهرآباد افزوده نشده است.
طي سال هاي اخير حتي اقدام مناسبي جهت انتقال فرودگاه پير پايتخت از تهران صورت نگرفته است و همچنان شاهد سقوط هواپيماهاي نظامي در گوشه و كنار شهر هستيم، كه اوج آن حادثه  دلخراش سقوط يك فروند هواپيما C – 130 و كشته شدن جمعي از اصحاب قلم و تصوير اين مرز و بوم بود.علاوه بر اين آلودگي هاي ديداري و شنيداري نيز بسياري از ساكنان محله هاي اطراف فرودگاه را آزار مي دهد.
در كنار همه اينها فرودگاه مهرآباد همچنان از كمبود تسهيلات پذيرايي از توريست  خارجي رنج مي برد و طي سال هاي اخير جهت اسكان جهانگردان خارجي در محوطه اطراف فرودگاه اقدام خاصي صورت نگرفته است، حتي از نظر امكانات ترابري (تاكسي و آژانس) تغيير چنداني ايجاد نشده است.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |