چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۹ - May 31, 2006
آنچه گوگل در چنته دارد
مبارزه عليه مايكروسافت
غول نرم افزاري با استفاده از نفوذ مرورگر وب محبوب خود، اينترنت اكسپلورر و سيستم عامل ويندوز، كاربران را به ديگر تجارت هاي خويش رهنمون مي سازد و به سهم بازار رقيبان ديگر هجوم مي برد. اين روزها توجه مايكروسافت در سايه محصولاتي نظير «ادسنتر» روي درآمدهاي تبليغات آنلاين تمركز يافته است
005703.jpg
005709.jpg
گروه علمي فرهنگي- شكي نيست كه رقباي گوگل براي پايين كشيدن اين شركت از صدر جدول جست وجوي اينترنتي، صف آرايي كرده اند. رهبري اين گروه را مايكروسافت در دست دارد و در نظر دارد تا سهام نخستين شبكه تبليغات اينترنتي خود را به عموم عرضه كند و اميدوار است تا به كمك اين ابزار بتواند درآمدي از بازار پررونق تبليغات اينترنتي كسب كند. اين، تنها يكي از تعرض هاي اخير برترين سازنده نرم افزار جهان به قلمرو گوگل است، اما گوگل در برابر آن بيكار ننشسته است. گوگل چندي پيش خدمات جديدي را ارائه كرد كه اين شركت را در هجوم به قلب قلمرو مايكروسافت ياري مي دهد؛ دسك تاپ كامپيوتر.
اين شركت نسخه جديدي از گوگل دسك تاپ را براي مبتديان ارائه داده كه علاوه بر فراهم كردن امكان جست وجوي ديسك هاي سخت، تعدادي ابزار نيز ارائه مي كند؛ برنامه هاي كوچكي كه روي دسك تاپ نشسته و هر چيزي از اخبار و آب و هوا گرفته تا انيميشن هاي سرگرم كننده را فراهم مي آورند.
همچنين بايد اشاره اي نيز به گوگل نوت بوك داشت كه برنامه اي براي يادداشت برداري بر مبناي وب است،  يا گوگل كواپ كه ارتقايي در موتور جست وجوي آن است و به كاربران، امكان يادداشت برداري از نتايج جست وجو را مي دهد. گوگل ترندز به مرور زمان، نموداري از تعداد جست وجوهاي خاص را ارائه مي دهد. دسك تاپ و ديگر ابزارها، در راستاي راهبردهاي دوگانه اين شركت ارائه شده اند كه يكي نشاندن نشان تجاري گوگل در برابر كاربران كامپيوتر از هر راه ممكن و ديگري ايجاد همزمان شيوه هايي براي آگهي دهندگان تا بتوانند پيام هاي خويش را به مخاطبان برسانند. مهمترين نكته براي گوگل تداوم موفقيت بخش جست وجو است تا در پناه آن در ديگر حيطه ها نيز به موفقيت دست يابد.
غول نرم افزاري با استفاده از نفوذ مرورگر وب محبوب خود، اينترنت اكسپلورر و سيستم عامل ويندوز، كاربران را به ديگر تجارت هاي خويش رهنمون مي سازد و به سهم بازار رقيبان ديگر هجوم مي برد. اين روزها توجه مايكروسافت در سايه محصولاتي نظير «ادسنتر» روي درآمدهاي تبليغات آنلاين تمركز يافته است.
اين شركت با توسعه شيوه هاي جديد در تداوم جلوداري گوگل نزد وب گردان، مي تواند شانس بهتري در جلب كاربران به سوي موتور جست وجوي خود داشته باشد.
با آنكه بسياري از برنامه سازان قادر به توسعه ابزارهاي خاص خود براي اين نوع خدمات خواهند شد، اما حقيقت آن است كه بسياري از ويژگي هاي ابزارهاي جديد نيز واسطه اي ميان بر به ديگر محصولات گوگل هستند.
برنامه گوگل دسك تاپ، نوار جست وجوي استاندارد گوگل را همچنان روي دسك تاپ قرار مي دهد. برنامه نوت بوك امكان ذخيره لينك ها، تصاوير و سايت هاي وب مورد علاقه را براي كاربران فراهم آورده و همانند يك دستيار در همه جاي وب، آنان را همراهي مي كند.
گوگل همچنين از ابزارهاي جديد خود براي جلب تبليغات و آگهي هاي مناسب تر و نهايتاً پرسودتر استفاده خواهد كرد. برنامه دسك تاپ گوگل كماكان تمامي ديسك سخت كاربران را در دسترس خواهد داشت و در كنار ارائه امكان جست وجو و يافتن اطلاعات، به گوگل هم شانس كارايي بهتري در زمينه تبليغات هدفمند را مي دهد.
«گوگل.كو.آپ» كه به همراه موتور جست وجوهاي خاص در زمينه سلامتي و راهنمايي هاي شهري راه اندازي شده بود نيز اين فرصت را به گوگل مي دهد تا حوزه هاي جديدي را در جست وجو باب كند.
اگر گوگل بتواند خود را مقصدي براي جست وجو در اقلام مختلف معرفي نمايد،  مي تواند براي تبليغات هدفمندي كه مخاطبانشان كاربران گروه هاي خاص هستند، از آگهي دهندگان، نرخ هاي بالاتري طلب كند.
البته در حالي كه گوگل مدت مديدي سردمدار سودآوري از تبليغات هدفمند حاشيه نتايج جست وجو و سايت هاي وب شريك خود است، همچنان مي كوشد تا راهي به ديگر بخش هاي «زندگي ديجيتال» كاربران بيابد.
طبق آمارهاي اعلام شده، محصول پرطرفدار غيرجست وجوگر گوگل يعني سرويس ايميل «جي ميل» ، پس از «ياهوميل» و «هات ميل» شركت مايكروسافت، در رتبه سوم قرار دارد. اما ميليون ها تن از كساني كه روز خود را صرف كار يا بازي در برابر كامپيوتر مي كنند، كم كم به نشان گوگل در بسياري جاهاي ديگر به جز سايت هاي جست وجو عادت مي كنند و هر يك از آنها باعث مي شود تا دسك تاپ مايكروسافت، حاشيه امن كمتري داشته باشد.

اسكناس سخنگو
محل قرار گرفتن باركد نوري يا نوار مغناطيسي روي اسكناس
005715.jpg
گروه علمي فرهنگي- مهدي صارمي فر: يك مبتكر سيستاني طرحي ارائه داده است كه با استفاده از آن مي توان جلوي اسكناس ها و چك هاي مسافرتي تقلبي را گرفت. طرح فخرالدين طبيبيان به اين صورت است كه روي كاغذ اسكناس نواري قرار مي گيرد كه روي آن اطلاعات به صورت ديجيتال يا آنالوگ ذخيره مي شود. اين اطلاعات مي تواند هم به صورت مغناطيسي و هم به صورت كدهاي نوري(فوتوسل) روي نوارهايي در طرفين اسكناس ضبط شود. با قرار گرفتن دستگاه خواننده روي اين نوارها و حركت آن روي كناره اسكناس، دستگاه قيمت اسكناس را اعلام مي كند.
اين طرح علاوه بر اين كه مي تواند جلوي تقلب اسكناس و چك هاي مسافرتي را بگيرد، مي تواند براي نابينايان نيز كاربرد داشته باشد. همچنين از ديگر فوايد اين طرح اين است كه چون مچاله كردن اسكناس  باعث از بين رفتن يا خراب شدن اين نوارها مي شود، مردم مجبور مي شوند كه در حفظ و نگهداري اسكناس و چك بانكي دقت بيشتري كنند و تنها در صورت لزوم اسكناس  را از وسط تا بزنند. اين كار عمر اسكناس را بالا برده و در كاهش هزينه هاي ناشي از ازبين بردن اسكناس هاي فرسوده و چاپ و نشر اسكناس نو، موثر است.
به گزارش همشهري، وي براي عملي كردن ايده نصب نوار مغناطيسي يا فوتوسل روي اسكناس، صحبت هايي هم با بخش نشر اسكناس بانك مركزي داشته اند كه در صورت عملي شدن اين طرح براي اولين بار در دنيا خواهد بود كه اسكناس ها يا چك هاي بانكي كشورمان به اين تكنولوژي مجهز مي شوند.

كشف سياره اي جديد به وسيله ستاره شناسان آماتور
005712.jpg
ايسنا:گروهي از ستاره شناسان غيرحرفه اي در كشفي قابل توجه، با استفاده از تجهيزات بسيار ارزان رصد فضايي، سياره اي در حد و اندازه مشتري كشف كردند كه به دور ستاره اي همچون خورشيد مي چرخد. اين سياره جالب توجه به دور ستاره اي مي چرخد كه در فاصله ۶۰۰ سال نوري از ما قرار دارد. اين گروه از ستاره شناسان غير حرفه اي از روش ترانزيتي براي تماشاي اين كه چگونه اين ستاره به تدريج افول مي كند استفاده كردند. اين دستگاه كه در واقع يك تلسكوپ غير حرفه اي است به بررسي هزاران ستاره درخشان در عالم پرداخته است و طي آن اين گروه از دانشمندان، شماري از آنها را به عنوان نامزد بررسي انتخاب كردند. اين سياره جديد كه در جريان گزينش ستاره هاي ياد شده كشف شد موسوم به X-b1 است.
سرپرست اين گروه از دانشمندان، پيتر مكلو از موسسه علوم فضايي در بالتيمور است كه به همراه چهار ستاره شناس آماتور ديگر از آمريكاي شمالي و اروپا در اين كشف مهم مشاركت داشتند. آنها طي ماه هاي اخير با استفاده از اين تلسكوپ غيرحرفه اي به رصد گوشه هاي مختلف فضا مشغول بودند. اگرچه ستاره شناسان بيش از ۱۸۰ سياره بيرون از منظومه شمسي را شناسايي كردند با اين حال اين سياره جديد دهمين سياره اي است كه با استفاده از روش قديمي ترانزيتي كشف شده است. كشف اين سياره جديد حاصل تحقيقات سه ساله اين دانشمندان است.

انرژي ستارگان در يك باتري
گروه علمي فرهنگي- دانشمندان روس ماده جديدي ساخته اند كه با استفاده از آن در باتري در هر شرايط آب و هوايي در روي زمين انرژي خورشيد و حتي ستارگان جذب و در باتري ذخيره مي شود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مسكو،سامويلوف رئيس مركز مطالعات كاربردي مؤسسه تحقيقاتي در سازمان هسته اي دوبنا نزديك مسكو در گفت وگو با ايتارتاس گفت: اين باتري مي تواند شبانه روزي كار كند و كارايي آن دو برابر يك صفحه خورشيدي معمولي است كه نور خورشيد را به الكتريسيته تبديل مي كند. اين باتري ارزانتر از صفحه خورشيدي است.

از نرم افزارهاي كاربردي خود محافظت كنيد
گروه علمي فرهنگي:علاوه بر امنيت فايل ها و پوشه ها و محافظت از آنها به وسيله مخفي كردن و پسوردگذاري در آنها با نرم افزارهاي مختلف، نرم افزارهاي كاربردي ديگري نيز مي توانند به عنوان گزينه اي براي محافظت شدن و شخصي شدن تلقي شوند!
براي مثال شما نرم افزاري را در سيستم خود نصب كرده ايد كه فقط مايليد خود به شخصه از آن استفاده كنيد و به هيچ عنوان دوست نداريد شخص ديگري از آن استفاده نمايد، در چنين مواقعي چه مي كنيد؟
شركت Eltima Software نرم افزاري جديد، قدرتمند و بسيار مفيد تحت عنوان Exe Password protector عرضه كرده است كه به شما امكان محافظت كردن از هر فايل اجرايي تحت ويندوز توسط يك رمز عبور را مي دهد. بنابر اين به لحاظ اجراي نرم افزار، از كاربر رمز عبور پرسيده خواهد شد. تنها در صورت درست وارد كردن رمز، امكان استفاده از نرم افزار ميسر خواهد بود.نكته جالب در مورد قدرت نرم افزار اين است كه حتي با كپي فايل اجرايي محافظت شده به سيستم ديگري، باز هم فايل به صورت Password-Protected باقي خواهد ماند. اين امر به خاطر افزودن كدهاي خاصي به فايل اجرايي است كه حدود ۱۰۰ كيلوبايت به حجم آن مي افزايد. برخي از ويژگي هاي كليدي اين نرم افزار عبارتند از:
- پسوردگذاري به صورت ۱۶ و ۳۲ و ۶۴ بيتي روي فايل اجرايي درون محيط ويندوز
- امكان گذاردن و حذف پسوردها در محيطي بسيار ساده و آسان با امنيت بالا براي سلامت فايل ها
- محافظت از فايل ها در درايوهاي محلي و شبكه اي
- توانايي پسورد گذاري تا پنجاه كاراكتر
- توانايي تهيه نسخه پشتيبان از فايل اصلي براي آسودگي خاطر كاربر
اين نرم افزار در نشاني زير قابل دانلود است:
www.eltima .Com/download/exe- password- protector exe.

اس ام اس براي نابينايان
005706.jpg
گروه علمي فرهنگي-عميد نمازي خواه: يكي از پرطرفدارترين محصولات نمايشگاه تجهيزات رايانه اي ويژه  نابينايان كه در فرانكفورت آلمان برگزار شد، دستگاه هاي كوچك نوشتاري خط نابينايان بود كه اتصال آنها به تلفن همراه اين امكان را براي نابينايان فراهم مي كند تا آنها پيغام هاي كوتاه ارسال كنند. البته فرد گيرنده با همان حروف معمولي كه روي تلفن همراه  نصب شده، پيغام را دريافت مي كند.اين نمايشگاه بيشتر با هدف ارايه  وسايلي كه زندگي در دنياي پيشرفته را براي نابينايان آسان تر كند، برگزار شد. از شاخص ترين اين امكانات مي توان به تلفن  همراهي اشاره كرد كه به كمك برنامه  رايانه اي مخصوصي كه روي آن نصب شده، صفحه  نمايش تلفن را با صداي روبات  مانند روخواني مي كند. همچنين جستجوگرهاي اينترنتي در اين نمايشگاه ارايه شد كه مخصوص نابينايان است و حتي بهتر از چشم افراد سالم به نتيجه مي رسند.از ديگر بخش هاي قابل توجه در اين نمايشگاه، بخش مربوط به سيستم جهت ياب ها بود و رقابت تنگاتنگ شركت هاي رايانه اي براي عرضه  دستگاه هاي هرچه كوچكتر و سبك تر از نكات جالب توجه به شمار مي آمد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |