چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۹ - May 31, 2006
حفظ هويت ملي در باغ -موزه دفاع مقدس
005766.jpg
گروه ادب و هنر- الهام اناري: شهر تهران در سال۸۷ صاحب يك موزه تازه مي شود؛ موزه اي ويژه جنگ و دفاع مقدس.
خبر افتتاح چنين موزه اي، هر شنونده اي را كنجكاو مي كند تا در مورد آن بيشتر بداند، اينكه موزه دفاع مقدس در كجا واقع شده و شامل چه بخش هايي است. اين باغ - موزه كه عمليات احداث آن از سوم خرداد، مصادف با سالروز آزادي خرمشهر آغاز شده، بازتاب دهنده تاريخ دفاع در ادوار مختلف گذشته سرزمين ماست. از آلات و ادوات حرب در دوران باستان تا به امروز، اسناد و فرامين و نشان هاي جنگي دوران  مختلف، از تصوير و تنديس شهيدان نام آور تاريخ تا آثار هنري مختلفي همچون آثار تجسمي، ادبي، سينمايي، نمايشي و... كه در دوران مختلف تاريخ در حاشيه جنگ يا درباره آن توليد و عرضه شده اند.
در اين باغ- موزه بازديد كنندگان مي توانند شاهد تجسم عيني برخي فضاها و نمونك هاي ميدان جنگ در ابعاد واقعي يا نمادين، با جنگ افزارهاي واقعي يا شبيه سازي شده باشند. ضمن اينكه فضاهاي باز، اعم از فضاي سبز براي حضور و تفرج عامه مردم و نيز فضاهاي قابل استفاده براي برگزاري رزمايش ها در مناسبت هاي مختلف نيز در اين موزه طراحي شده كه در مناسبت هاي زماني مختلف، امكان تنوع كاربري فضاها را افزايش مي دهد.كاربري هايي از جمله رزمايش هاي هفته دفاع مقدس تا برگزاري آئين تعزيه در ماه محرم يا نمايش فيلم هاي جنگي بر پرده بزرگ و در هواي آزاد.
در اين باغ- موزه حتي امكان برگزاري جشنواره هاي فيلم و نمايش فيلم هاي دفاع مقدس نيز وجود دارد.
باغ - موزه دفاع مقدس در زميني به مساحت ۲۰۰ هزار متر مربع در اراضي عباس آباد احداث مي شود. باغ- موزه از شمال به ايستگاه مترو حقاني از غرب به تپه هاي عباس آباد در مجاورت پارك طالقاني و از شرق به بزرگراه حقاني منتهي مي شود. ۱۰۰ هزار متر مربع از اين مساحت به باغ اختصاص يافته و ۷۰ هزار متر از اين اراضي به فضاهاي تداعي كننده دوران دفاع مقدس و ۳۰ هزار متر مربع نيز به هفت تالار با اسامي آستانه، حيرت و حقانيت، دفاع،  آرامش، شهادت، پيروزي و سرانجام اختصاص دارد. باغ - موزه دفاع مقدس با در برداشتن بهترين ساختار نرم افزاري و بهره گيري از جديد ترين تكنولوژي هاي نوين، بر پايه باغ و معمار ايراني شكل گرفته و طراحي آن بر مبناي تفكري مدون و منطبق با آموزه هاي ديني و مكتبي، اين مجموعه را در سطح تهران بي نظير مي كند.زيربناي ساختماني اين مجموعه ۳۰ هزار متر مربع و فضاهاي تداعي كننده آن ۷۰هزار متر مربع است.عملكرد مجموعه در بخش هاي سه گانه سامان مي گيرد، اين بخش هاي سه گانه راه تعالي، باغ و فضاهاي جانبي نام گرفته اند.
بخش راه تعالي شامل تالارهاي شش گانه، بناي يادبود شهيد گمنام، صحن وسيع انتظار و فضاي تداعي است.باغ شامل صحن وسيع انتظار است كه به بناي يادبود، براي ذكر، نماز و دعا اختصاص داده شده است و فضاهاي جانبي نيز، بخش هاي فضاي سبز و باز شهري و دسترسي عمومي، بخش اداري، اجتماعات، خدماتي و اطلاع رساني را شامل مي شود.
باغ - موزه دفاع مقدس مكان مناسبي براي ثبت و ضبط و يادآوري آگاهي ها، ارزش ها، احساسات و فرهنگ گرانقدر دفاع مقدس است.
باغ- موزه مكان مناسبي براي يادآوري خاطرات دوران هشت ساله دفاع مقدس است؛ مكان مناسبي براي آشنايي نسل هاي تازه با دوران دفاع مقدس. تا افتتاح موزه دفاع مقدس كمتر از سه سال زمان باقي است.

تابستان گرم و پربار سينما
005757.jpg
گروه ادب و هنر- موفقيت عظيم «مردان ايكس۳» در سه روز اول نمايش، باعث خشنودي و اميدواري صنعت سينما به موفقيت تابستاني محصولات سينمايي شده است.
به نوشته نشريه ورايتي، تابستان گذشته صنعت سينما از نظر اقتصادي وضعيت خوبي نداشت و فيلم هاي سينمايي در نمايش عمومي خود نتوانستند موفقيت زيادي براي كل صنعت سينما خلق كنند. به گفته تحليلگران اقتصادي سينما، صنعت سينما در تابستان ۲۰۰۵ يكي از بدترين تابستان هاي ده سال اخير را داشت. همان زمان تحليلگران چنين اظهارنظر كردند كه كمپاني هاي فيلمسازي بايد در ارتباط با نوع توليد محصولات خود يك بازنگري كلي كنند.
چنين به نظر مي رسد كه صنعت سينما دست به اين بازنگري زده است. فروش افتتاحيه ۱۰۷ و ۷۷ميليون دلاري دو فيلم «مردان ايكس۳» و «رمز داوينچي» در دو هفته اخير، اين اميدواري را به وجود آورده كه فيلم هاي سينمايي در فصل گرم تابستان با موفقيت هاي خوبي روبه رو شوند.
تابستان سينما كه از ۴ هفته قبل شروع شد، تا به حال همچنين شاهد موفقيت فيلم هاي «مأموريت غيرممكن۳» و انيميشن «برفراز پرچين» هم بوده است.

كتاب نوجوانانه فيلم مي شود
005760.jpg
گروه ادب وهنر- قصه كتاب نيل گايمن تبديل به يك فيلم انيميشن مي شود. اين كتاب نوجوانانه كه «كارولين» نام دارد سال ۲۰۰۲ منتشر شد.
به نوشته آسوشيتدپرس، اين كتاب از زمان چاپ، يكي از آثار پرخواننده در سطح بين المللي بوده و كودكان و نوجوانان با آن ارتباط خيلي خوبي برقرار كرده اند. قصه كتاب درباره دختر نوجواني به نام كارولين است كه وارد يك دنياي تازه و عجيب و غريب مي شود كه خيلي بهتر از دنياي واقعي خودش است. او احساس مي كند در اين دنيا زندگي خوب و راحتي دارد، اما زماني كه والدين مصنوعي او تصميم مي گيرند وي را براي هميشه نزد خود نگه دارند، كارولين تصميم به فرار مي گيرد. وي بايد خطرات متعددي را از سر بگذراند تا بتواند به دنياي واقعي خودش برگردد.
داكوتافنينگ( «جنگ دنياها» و «مردي در آتش» ) در نسخه انيميشن فيلم به جاي كارولين صحبت مي كند.
تري هچر به جاي دو كاراكتر مهم ماجرا- هم مادر واقعي و هم مادر مصنوعي كارولين- حرف خواهد زد. هنري سليك كارگردان فيلم است. كار توليد فيلم از پاييز شروع مي شود.

ممنوعيت نمايش هندي
005763.jpg
گروه ادب و هنر- ايالت گوجارات هند نمايش يك فيلم جديد هندي را ممنوع اعلام كرد. اين فيلم كه «فنا» نام دارد، اين هفته در سراسر خاك هند اكران عمومي شد، اما مالكين سالن هاي سينما، در اين ايالت گفته اند كه اين فيلم را به نمايش عمومي نخواهند گذاشت.
به نوشته BBC، اين خود فيلم و مضمون آن نيست كه باعث منع نمايش آن در ايالت گوجارات شده است. حضور عامرخان در يكي از دو نقش عمده فيلم عامل اصلي مشكل فيلم است.
اين سوپر استار سينماي هند مدتي قبل به انتقاد از احداث يك سد بزرگ در گوجارات پرداخت و گفت اين ايالت نيازي به چنين سد بزرگي ندارد. اين اظهارات عامرخان با واكنش تند مردم و مسئولين گوجارات روبه رو شد. مردم اين ايالت عقيده دارند احداث اين سد ، كمك زيادي به پيشرفت اقتصادي و فرهنگي اين منطقه مي كند.
همين مسئله باعث شده تا گوجاراتي ها عليه فيلم جديد عامرخان اقدام كنند. «فنا» كه محصول شركت قديمي فيلمسازي «ياش راج» است عامرخان را در نقش يك راهنماي توريستي دارد.

ميزگرد
نخستين نشست طنزپردازان در خانه طنز
فارس: نخستين نشست خانه طنز بنياد نويسندگان و هنرمندان با حضور اساتيد و چهره هاي صاحب نام عرصه طنز در تاريخ چهارشنبه ۱۰مرداد برگزار مي شود.
رضا رفيع- مديرخانه طنز- عنوان كرد: دوام و قوام طنز در موقعيت فعلي، نياز مبرم به هم انديشي و همدلي صنفي و كيفي از رهگذر تبادل آراء و تعاطي انديشه هاي مختلف صاحبان نظر در عرصه طنز دارد.
وي افزود: خانه طنز، اين افتخار را دارد تا با فراهم آوردن فضايي بدين منظور، با حضور صميمانه و تشويق آميز اساتيد و چهره هاي صاحب نام طنز، آغاز به كار رسمي خود را جشن بگيرد.
شعرخواني طنز، ايراد سخنراني در زمينه هاي هنر طنز و... از بخش هاي اصلي اين نشست خواهد بود. ازطنزپردازان مطرح حاضر در اين نشست منوچهر احترامي، كيومرث منشي زاده، عمران صلاحي، ابوالفضل زرويي نصرآباد، عليرضا خمسه، پوپك صابري، رضا رفيع، ناصر فيض، اسماعيل اميني و .... هستند.

روي آنتن
«طرفدار» دونيرو
مهر:فيلم سينمايي «طرفدار» با بازي رابرت دونيرو در برنامه صد فيلم اين هفته (۱۲ خرداد) از شبكه سه سيما روي آنتن مي رود.
توني اسكات در سال ۱۹۹۶ فيلم سينمايي «طرفدار» را جلوي دوربين برد. اين فيلم محصول آمريكاست و بازيگراني چون رابرت دونيرو، وزلي اسنايپس، آلن باركين، جان لگيزامو و كريس مولكي در آن به ايفاي نقش پرداخته اند.
همچنين فيلم سينمايي «فراري» روز پنج شنبه ۱۱ خرداد ماه از شبكه سه سيما پخش مي شود. جليز مكينون در سال ۲۰۰۱ فيلم سينمايي «فراري» را جلو دوربين برد.
اين فيلم محصول آمريكاست و بازيگراني چون پالوما بائز، فيليپ بارنتيني و بري بارنز در آن به ايفاي نقش پرداخته اند.داستان «فراري» درباره فردي به نام دنيس است كه به همراه همسر خود زندگي آرامي را سپري مي كند، اما يك شب چند دزد وارد خانه او مي شوند و ريكي كه سردسته دزدهاست، همسر دنيس را به قتل مي رساند.

راديو
نمايش شهرستاني در راديو فرهنگ
گروه ادب و هنر- نمايش ابله به كارگرداني ميكائيل شهرستاني از راديو فرهنگ پخش مي شود.
اين نمايش به تهيه كنندگي ماهداد توكلي و تنظيم محمدرضا قرباني آماده مي شود. در ابله ، كساني كه پايداري هاي اخلاقي آنان ثبات ندارد، محكوم مي شوند.
بازيگران اين نمايش مهين نصري، مهرخ افضلي، احمد گنجي، شهين نجف زاده و... هستند. اين نمايش در حال تمرين و آماده سازي است و نيمه دوم خرداد از ساعت ۳۰/۱۳ به مدت ۳۰ دقيقه پخش مي شود.
انديشمندان در گفتني هاي هنر
«گفتني هاي هنر» عنوان برنامه اي است كه در آن محققان و انديشمندان عرصه هاي هنري كشور به نقد و بررسي مسائل و مشكلات پيش روي هنر ايران مي پردازند.
اين برنامه با سردبيري و اجراي حسين پاكدل و با حضور صاحبنظران تاكنون موضوعاتي چون سينما، موسيقي و ادبيات را با حضور ميهمانان مختلف مورد بررسي قرار داده است.
اين برنامه در هفته چهار بار پخش مي شود، برنامه هاي شبكه راديويي گفت وگو هر روزه از ساعت ۱۸ تا ۲۴ روي موج اف ام قابل دريافت است.

بازي
Black & White2:Battle of the Gods
سيستم:PC
سبك : استراتژي
005775.jpg
اين نخستين بسته الحاقي بازي جذاب و جالب Black&Whiteاست. مراحل جديد و داستاني تازه از جمله موارد جديد اين بسته الحاقي جديد هستند. در اين نسخه باز هم شما نقش قدرت اول جهان را بازي مي كنيد. (نام سياه و سفيد به خاطر نحوه بازي شما به اين بازي داده شده است) مي توانيد قدرت خوبي باشيد و در سرزميني زيبا و سرسبز و با صفا حكمراني كنيد و يا به راه پليدي رفته و در سرزميني نفرين شده و سياه بر مردمان خود حكمفرمايي كنيد.
در Battle of the Gods، نيروي اهريمني در سرزميني ديگر به وجود آمده و با سپاهي از موجودات پليد و لشكري از اسكلت ها به جنگ با شما برمي خيزد. سبك بازي نسبت به شماره ۲ تغييري نكرده و به همانگونه است. اگر از Black & White ذخيره بازي داشته باشيد مي توانيد حيوان سمبل خود را وارد اين بازي كنيد يا اينكه از ابتدا از بين ۶ حيوان موجود در بسته الحاقي با يكي بازي را آغاز كنيد. همانطور كه مي بينيد ۲ حيوان به حيوانات سمبل قابل انتخاب اضافه شده است.كنترل بازي تماماً با موس بوده (مثل نسخه قبل) و احتياجي به لمس صفحه كليد هم نداريد. قابليت هاي جديدي در ساختمان سازي و همچنين قدرت هاي جديدي در اختيار شما در اين بسته الحاقي قرار گرفته اما هيچكدام از اين موارد، تغيير كلي در روند بازي ايجاد نمي كند هر چند روند بازي همچنان جذاب و درگير كننده است.
Ice Age2
سيستم:Pc/PS2
سبك : پلاتفورم
005778.jpg
يكي از انيميشن هاي موفق استوديوي Pixar كه امسال توانست فروش خيلي خوبي داشته باشد، نسخه دوم داستان عصر يخبندان بود. در انيميشن ماجرا در مورد تعدادي از جانوران عصر يخبندان است كه سعي مي كنند يك كودك گمشده را به قبيله بازگردانند.اما بازي يكي از سرگرم كننده ترين و جالب ترين پلاتفورم هاي موجود در بازار است. كنترل خوب، گرافيك عالي و از طرفي استفاده دوباره از صداي شخصيت هاي اصلي انيميشن در بازي بسيار جالب است.
در بازي هر سه شخصيت اصلي انيميشن يعني Diego, sid, Manfred حضور دارند اما هيچكدام شخصيت اصلي بازي نيستند اما شخصيت اصلي بازي Scrat است كه در فيلم نقش جانبي دارد. در واقع بازي، تكميل كننده انيميشن Ice Age است. بازي كمتر روي اكشن تمركز كرده و بيشتر روي كنترل، جمع كردن امتياز و حل كردن پازل هاي بازي تأكيد كرده است. تيم سازنده تمركز زيادي روي طراحي محيط بازي كرده است.اما معماهاي بازي بيشتر حوالي پريدن ها و پيدا كردن مسير دور مي زند. كنترل بازي براي بچه هاي كم سن و سال بسيار ساده و لذتبخش است. ضمن اينكه بازي با شخصيت هاي مختلف كارتوني براي بچه ها (و حتي بزرگسالان) بسيار مفرح و جالب است. دومين Ice Ageعلاوه بر انيميشن خوب، بازي زيبايي هم روانه بازار كرده است.

راهنما
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |