چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۹ - May 31, 2006
كمك نظامي آمريكا به اسراييل
كنگره آمريكا ۴۶/۲ ميليارد دلار بودجه براي كمك به اسرائيل در سال ۲۰۰۷ اختصاص داد.
به گزارش خبرگزاري امارات متحده عربي، از ۴۶/۲ ميليارد دلار بودجه اختصاصي كنگره آمريكا به اسرائيل در سال  ۲۰۰۷ ،  ۳۴/۲ ميليارد دلار صرف كمك هاي نظامي و ۱۲۰ ميليون دلار ديگر نيز شامل كمك هاي غير نظامي خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، حجم كمك هاي خارجي آمريكا  ۱/۲۳ ميليارد دلار است كه اسرائيل بيشترين سهم را از اين كمك ها دارد.

اعتصاب غذا در گوانتانامو
005817.jpg
گروه سياسي خارجي - بيش از ۷۵ زنداني زندان گوانتانامو از روز دوشنبه اين هفته دست به اعتصاب غذا زده اند و به اين ترتيب دامنه اعتراض زندانيان اين پايگاه گسترده شده است.
به گزارش خبرگزاري رويتر، يكي از سخنگويان نظامي پايگاه گوانتانامو ديروز با اعلام اين خبر به رسانه هاي اين كشور گفت ، هدف زندانيان از اين اعتصاب غذاي گسترده اعمال فشار براي تعيين وضعيت نامشخص آنها ست. در قوانين حاكم بر گوانتانامو اگر زنداني از پذيرفتن ۹ وعده غذايي سر باز بزند كار او اعتصاب غذا تلقي مي شود.
اين چندمين بار است كه زندانيان گوانتانامو دست به اعتصاب غذا مي زنند. در گذشته نظاميان آمريكايي به زور و به وسيله سرم يا تزريق به زندانيان غذا مي خوراندند و اعتصاب انها را مي شكستند. اما به گفته نظاميان آمريكايي اين بار اين اعتصاب غذا گسترده و هماهنگ تر از گذشته است.
دو هفته پيش در گوانتانامو در پي اعتراض دسته جمعي گروهي از زندانيان درگيري در گوانتانامو به وقوع پيوست كه تا كنون در اين پايگاه بي سابقه بود. اين اعتراض ها در پي اقدام به خودكشي دو تن از زندانيان با خوردن تعداد زيادي از قرصهاي معمولي زندان شروع شد. بعضي رسانه هاي آمريكايي اعتصاب غذاي كنوني زندانيان گوانتانامو را با اين درگيري مرتبط مي دانند.
در همين حال وزارت كشور عربستان ديروز از آزادي سه تن از اتباع سعودي خبر داد كه در گذشته در گوانتانامو زنداني بوده اند. دولت آمريكا تا كنون در چند مرحله ۲۳ تن از اتباع عربستان را كه در گوانتانامو زنداني بوده اند آزاد كرده است.

ناآرامي تي مور را فرا گرفت
005811.jpg
ايسنا: در حالي كه رئيس جمهور تي مور شرقي با برپايي نشست بحران در كاخ رياست جمهوري، در تلاش بود تا كشورش را از غوطه ور شدن در گرداب جنگ داخلي نجات دهد درگيري ها در پايتخت تي مور شدت گرفت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، صداي پراكنده شليك گلوله ها در شهر ديلي در حالي به گوش مي رسيد كه گروه هاي تبهكار از نواحي شرق و غرب اين كشور كوچك، خيابان هاي اصلي منتهي به فرودگاه و مركز شهر را تحت محاصره خود درآورده بودند. اين گروه ها با پوشيدن كلاه هاي دو چشمي و در دست داشتن شمشير سنتي تي موري ها، قمه و لوله هاي فلزي، ضمن ناديده گرفتن تلاش هاي صلح بانان استراليا و ساير سربازان خارجي، ساختمان ها و اماكن مختلف را به آتش كشيده و اموال موجود در آنها را به تاراج بردند.

امنيت كابل به ارتش سپرده شد
005814.jpg
گروه سياسي خارجي -بعد از يك روز درگيري و نا آرامي در كابل كه شديدترين درگيريها در پنج سال گذشته در اين شهر بوده و ۸ كشته و دهها مجروح به جا گذاشت اوضاع در اين شهر آرام بود. به گزارش بي بي سي از كابل دوشنبه شب در اين شهر حكومت نظامي برقرار شد و حفظ امنيت پايتخت بر عهده نيروهاي پليس و ارتش افغانستان با كمك نيروهاي خارجي بود. ديروز مجلس نمايندگان افغانستان براي بررسي ناآرامي هاي روز دوشنبه جلسه اضطراري تشكيل داد. ناآرامي هاي روز دوشنبه در شهر كابل در پي تصادف يك خودروي نظامي آمريكا با يك تاكسي شروع شد و طي چند ساعت گسترش يافت و به زد و خورد با نيروهاي نظامي آمريكا و پليس افغان منجر شد. اين درگيري ها تا نزديك سفارت آمريكا در كابل كشيده شد.
در اين تظاهرات به چند ساختمان دولتي حمله شد و عكس هاي حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان هم به آتش كشيده شد. كرزاي كه اكنون براي ديدار از كشورهاي منطقه در خارج از افغانستان به سر مي برد دوشنبه شب در گفتگويي در تلويزيون افغانستان اعلام كرد عوامل تحريك كننده اين درگيري ها دستگير خواهند شد. كرزاي ديروز در ادامه سفرش از ايران به قطر رفت. سفارت آمريكا در كابل هم با صدور بيانيه اي از حادثه تصادف در شهر كابل كه آغاز كننده اين درگيري ها بود ابراز تاسف كرد.
در همين حال درگيري ها در جنوب افغانستان ميان طالبان و نيروهاي چندمليتي ادامه دارد. ديروز در پي شليك يك گلوله ار پي جي به يك خودروي زرهي در ولايت قندهار پنج سرباز كانادايي زخمي شدند. نظاميان آمريكايي و نيروهاي ارتش ملي افغانستان در عمليات مشتركي در استان هيلمند ۳۰ نفر از اعضاي طالبان را كشتند.

اعتراض اوكرايني ها به ورود
ناو آمريكايي به آبهاي كشورشان
دهها نفر از مردم اوكراين به ورود كشتي آمريكايي به شبه جزيره كريمه در اين كشور اعتراض كردند.
به گزارش آسوشيتدپرس، يك مقام در نيروي دريايي اوكراين گفت كه معترضين با اعتراض خود در شهر ساحلي كريمه اوكراين، موجب ترك اين كشتي نظامي آمريكايي متعلق به ناتو از سواحل دريايي سياه شدند. معترضان آمريكا را متهم به دخالت در امور داخلي كشور خود كردند.

خروج نيروهاي نظامي از مراكز نفتي بوليوي
ايرنا: «ايوو مورالس» رئيس جمهوري بوليوي به نيروهاي ارتش اين كشور كه از اول ماه مه (يازدهم ارديبهشت ماه) تاسيسات نفت و گاز اين كشور را اشغال كرده اند دستور داد از اين مناطق خارج شوند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لاپاز، مورالس به سه هزار و ۱۳۹ نفر از نيروهاي ارتش كه در ۵۶ تاسيسات انرژي مستقر شده اند فرمان داد به بخشهاي مربوطه خود بازگردند.مورالس يك ماه پيش به نيروهاي ارتش دستور داده بود اين مكانها را كه توسط سرمايه گذاران خارجي اداره مي شد اشغال كنند.

نژاد پرستان يك جوان ارمني را در مسكو كشتند
ايرنا: نژاد پرستان، يك جوان ۱۹ ساله ارمني را در قطاري در حومه مسكو به قتل رساندند.«سيمون ساتوريان» وكيل مقتول به نقل از شاهدان عيني به راديو «اكو مسكو» گفت:گروهي از نژادپرستان در قطاري در نزديكي ايستگاه «كليازما» با كارد به «آرتور سرداريان» حمله كردند.
به گفته وي مهاجمان در حين واردكردن ضربات چاقو به قرباني، شعار «درود بر روسيه» مي دادند.
اين دومين جنايت نژاد پرستان طي يك ماه اخير در مسكو است، آنها ماه پيش يك جوان ۱۷ ساله ارمني را نيز به همين ترتيب كشتند.
اقدامات نژادپرستانه و حمله به اتباع كشورهاي آسيايي و آفريقايي در روسيه با وجود اقدامات دستگاه هاي امنيتي و قضايي اين كشور افزايش يافته است.

درگيري در حومه پاريس
پاريس- ايرنا: در درگيري  سه شنبه  شب  بين  پليس  فرانسه  با حدود ۱۰۰ جوان  فرانسوي  درحومه  شمالي  پاريس ، هفت  پليس  مجروح  شدند.
اين  درگيري  در شهر مونت  فرمي در منطقه  سندوني  در حومه  شمالي  پاريس متعاقب  بازجويي  پليس  از يك  جوان  اين  منطقه  به  دليل  حمله  به  يك  راننده اتوبوس  به وقوع  پيوست .
پس  از اين  واقعه  حدود ۱۰۰ نفر از جوانان  اين  منطقه  كه  سرو صورت  خود را با پارچه  بسته  بودند با بمبهاي  دست  ساز، شيشه  و قوطي هاي  خالي  به  شهرداري  مونت  فرمي حمله  كرده  و يك  ساختمان  را به  آتش  كشيدند.
پليس  فرانسه  براي  كنترل  اوضاع  ۲۵۰ مامور خود از جمله  ۱۵۰ نيروي  ضد شورش را به  اين  منطقه  اعزام  كرد كه  در جريان  درگيري  با جوانان ، هفت  مامور پليس مجروح  شدند.
در جريان  اين  درگيري  سه  جوان  معترض  توسط پليس  پاريس  بازداشت  شدند. اين  درگيري  تا ۳  بامداد ادامه  داشت .

فشارها براي استعفاي معاون بلر افزايش يافت
مهر: جان پرسكات معاون نخست وزير انگليس كه رسوايي اخلاقي وي، كابينه دولت انگليس را با بحران روبرو كرده است امروز بارديگر از سوي قانونگذاران عضو حزب كارگر براي كناره گيري از پست خود تحت فشار قرار گرفت.
به گزارش روزنامه انگليسي اينديپندنت، درخواست ها درباره استعفاي پرسكات شامل مشاجرات زود هنگام براي جانشيني توني بلر است. نخست وزير انگليس قول داده است پيش از انتخابات عمومي كه سال ۲۰۱۰ ميلادي برگزار خواهد شد، استعفا كند .
كريستين مك كافرتي عضو پارلمان انگليس نيز اعلام كرد تا زماني كه پرسكات به خاطر مشكلات اخلاقي اش مجازات نشود، حزب كارگر قادر نخواهد بود كه راي سرنوشت ساز زنان را از آن خود كند.

حماس پيشنهاد همه پرسي محمود عباس را نپذيرفت
گروه سياسي خارجي- يك روز پس از اعلام مهلت ده روزه محمود عباس به حماس براي پذيرش مفاد مورد تاييد زندانيان فلسطيني دربند اسرائيل، ديروز حماس به سخنان وي واكنش نشان داد.محمودعباس اعلام كرده بود كه اگر حماس ميثاق نامه زندانيان مذكور را كه مفاد آن به صورت تلويحي به منزله به رسميت شناختن اسرائيل است نپذيرد، اقدام به همه پرسي عمومي خواهد كرد، اما حماس ديروز چنين اقدامي را رد كرد.
محمودالزهار وزير خارجه فلسطين و عضو جنبش حماس ديروز در گفتگو با رويتر گفت: انجام اين همه پرسي نياز به پول دارد و دولت در حال حاضر چنين بودجه اي ندارد.
الزهار افزود: هنگامي كه هيچ كس حاضر نيست اسرائيل را به رسميت بشناسد، دعوت براي اجراي طرح همه پرسي لزومي ندارد.
وزير امور خارجه فلسطين همچنين در خصوص احياي روند صلح با اسرائيل گفت: صلحي وجود ندارد و طي سالهاي گذشته ما «براي هيچ چيز» مذاكره كرده ايم.خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس نيز با بيان اينكه اكثريت فلسطيني ها از طرح همه پرسي حمايت نخواهند كرد گفت: اگر مي خواهيد نظر مردم فلسطين را بدانيد بايد به تصميم چهارماه پيش آنها در انتخابات پارلماني (كه به پيروزي حماس بر فتح منجر شد) بازگرديد.
دبيركل جنبش جهاد اسلامي نيز ديروز طرح همه پرسي محمودعباس را رد كرد و گفت: تنها يك كشور براي يك ملت وجود دارد و آن هم ملت فلسطين است.
در همين حال مذاكره در خصوص طرح محمود عباس در ميان گروههاي فلسطيني پيگيري خواهد شد. ديروز گروههاي حماس، جهاد اسلامي و جبهه خلق براي آزادي فلسطين، در همين ارتباط خواستار انتقال مذاكرات از رام الله به غزه شدند. آنان دليل اين درخواست را افزايش امكانات امنيتي در غزه عنوان كردند.
در حال حاضر اختلاف ميان حماس و فتح هر روز عميق تر مي شود به گونه اي كه وزير خارجه فلسطين ديروز اعتراف كرد: هيچ كس منكر شكاف بين فتح و حماس نيست .

اروپا، انتقال مشخصات سرنشينان هواپيماها
به آمريكا را غيرقانوني اعلام كرد
ايرنا- ديوان  عالي  اتحاديه اروپا ديروز به  غيرقانوني  بودن  توافقنامه  مربوط به  تبادل  اطلاعات  سرنشينان  هواپيما بين  اروپا و آمريكا، راي  داد و افزود كه  آمريكا براي  حفظ حريم  خصوصي  مسافران  اروپايي ، از اين  اطلاعات  حفاظت  كافي  به  عمل  نياورده  است .
به  گزارش  آسوشيتدپرس  از بروكسل ، اين  ديوان  كه  بالاترين  مرجع  قضايي  اروپا محسوب  مي شود، افزود اين  توافقنامه ، شركت هاي  هواپيمايي  اروپا را ملزم  مي سازد تا بيش  از ۳۴ مورد اطلاعات  درباره  هر مسافر از جمله ، نام ، نشاني  و جزييات  كارتهاي  اعتباري  آنها را در فاصله  زماني  ۱۵ دقيقه  پس  از بلند شدن  هواپيما به  مقصد آمريكا، در اختيار اين  كشور (آمريكا) قرار دهد.
واشنگتن  ادعا مي كند، اين  اطلاعات  در جنگ  عليه  تروريسم  حياتي  است  و هشدار داد كه  شركت هاي  هواپيمايي  اروپا در صورت  عدم  پيروي  از اين  توافقنامه  با پرداخت  ۶ هزار دلار جريمه  براي  هرمسافر و اجازه  نيافتن  براي فرود هواپيماهايشان  روبه رو خواهند شد.
در سال  ،۲۰۰۴ پس  از آن كه  اين  توافقنامه  عليرغم  مخالفت هاي  موجود، بين  كميسيون  اروپا به  عنوان  نهاد اجرايي  اتحاديه  اروپا به  همراه  دولتهاي  اروپايي  از يك  سو، و آمريكا از سوي  ديگر امضا شد، پارلمان  اتحاديه  اروپا خواستار لغو اين  توافقنامه  شده  بود.

وزيران جديد عراق در معرض تصفيه قرار دارند
گروه سياسي خارجي _ در شرايطي كه نوري مالكي نخست وزير عراق هنوز نتوانسته است سه وزير كليدي امنيتي خود را معرفي كند، اخباري در عراق منتشر مي شود كه حكايت از احتمال تغيير چهار تا شش وزير ديگر دارد.به گزارش روزنامه الصباح چاپ بغداد، مسئول كميته ريشه كني حزب منحله بعث عراق اعلام كرد كه چهار تن از وزراي كابينه مالكي مشمول مقررات ريشه كني حزب بعث هستند.فيصل اللامي مسئول اجرايي اين كميته گفت: در حال بررسي سوابق اين چهار تن هستيم و دلايل موكدي داريم كه دو تن از اين چهار نفر پست هاي عالي در حزب بعث داشتند.
انفجار گلوله هاي خمپاره در بغداد
بر اثر انفجار يك دستگاه خودرو حاوي گلوله خمپاره و مواد منفجره در حوالي وزارت دفاع عراق، گلوله هاي خمپاره در محوطه وسيعي پراكنده شدند كه يكي از آنها به طبقه سوم وزارت كشور اصابت كرد و موجب كشته شدن دو نفر از كاركنان آن و زخمي شدن چهار مامور پليس شد.يكي ديگر از خمپاره ها نيز در يك زمين فوتبال فرود آمد كه موجب زخمي شدن سه نفر شد.
در جنوب بغداد نيز پليس اجساد سه نفر را كه چشمان و دستانشان بسته بود پيدا كرد.
در تكريت نيز طي دو حمله جداگانه دو افسر پليس عراق به قتل رسيدند. از سوي ديگر افراد مسلح ديروز يك خودرو متعلق به سفارت امارات را به رگبار بستند كه تلفاتي دربر نداشت.در همين حال يك مقام مسئول وزارت دادگستري عراق گفت: ۳۰۰ زنداني عراقي متهم به مشاركت در ناآرامي هاي اين كشور آزاد مي شوند.
رويدادهاي ديگر
* روزنامه البينه چاپ بغداد نوشت: مسئولان آمريكايي اخيرا ژنرال هاپكينز، رييس اطلاعات نظامي ارتش آمريكا در عراق را، درپي اثبات همكاري اش با گروه هاي تروريستي به آمريكا بازگرداندند.
* هياتي از طرف دولت عراق براي بررسي اوضاع بصره عازم اين شهر شد. در صدر اين هيات ابراهيم جعفري نخست وزير پيشين و طارق الهاشمي معاون رييس جمهور عراق قرار دادند.
* وزير دفاع ايتاليا ديروز براي بازديد از نيروهاي اين كشور وارد ناصريه عراق شد.
* واشنگتن پست نوشت: تيپ زرهي ۳۵۰۰ نفري آمريكا كه در كويت مستقر است براي تقويت نيروهاي آمريكايي به استان الانبار در غرب عراق اعزام خواهد شد.
* سي امين جلسه محاكمه صدام و هفت همدست وي در كشتار مردم دجيل ديروز در بغداد برگزار شد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |