دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۷ - Jun 12, 2006
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
هر مؤمني كه به بلائي مبتلا شود و بر آن صبر كند، پاداش صبر او، معادل پاداش هزار شهيد مي باشد.
مسكن الفؤاد، ص ۵۱
امروز با حافظ
كه به پيمانه كشي شهره شدم روز الست
مطلب طاعت و پيمان و صلاح از من مست
چار تكبير زدم يكسره بر هر چه كه هست
من همان دم كه وضو ساختم از چشمه عشق
رنگين كمان كودكان جهان به ايران مي تابد
001056.jpg
مهر: آثار بيش از ۲۲۰ كودك و نوجوان ايراني و خارجي از ۱۹ كشور جهان در قالب نمايشگاه چهارمين مسابقه بين المللي نقاشي كودكان تهران طي روزهاي اول تا ۱۱ تيرماه در تهران به نمايش گذاشته مي شود.
اين كودكان با نقاشي هاي خود با موضوع «سرزمين من و رنگين كمان» و موضوع آزاد آثار خود را براي شركت در مسابقه بين المللي نقاشي به تهران ارسال كرده بودند و نقاشي هاي آنها خود از ميان ۵۲۷۹ اثر انتخاب شده است كه در روز پاياني نمايشگاه به آنها نشانها و جوايزي اهدا خواهد شد. بر اين اساس ۴۰ اثر نقاشي با راي هيات داوران اين مسابقه حايز رتبه اول و دريافت نشان طلا، ۹۲ اثر حايز رتبه دوم و نشان نقره و ۱۸۸ اثر حايز رتبه سوم و نشان برنز مي شوند. داوران اين مسابقه بين المللي كه شامل سيد مهدي صالح مجتهد، محمد علي كشاورز، محمد حسين صلواتيان، ايرج داداشي و ليندا ولفزگروبر از اتريش هستند همچنين دو اثر نقاشي از يك كودك ايراني و يك كودك ويتنامي را به عنوان برندگان ويژه معرفي كرده اند. در چهاردهمين مسابقه بين المللي دوسالانه نقاشي كودكان و نوجوانان تهران در مجموع ۱۹۸۳ اثر از كشورهاي يونان، صربستان و مونته نگرو، كويت، اسلواكي، مقدونيه، لهستان، اسلوونيا، هنگ كنگ، سري لانكا، افغانستان، ويتنام، اندونزي، هندوستان، بلغارستان، قزاقستان، اكراين، بلاروس، ازبكستان و پاكستان و ۳۴۸۶ اثر از ايران به دبيرخانه مسابقه ارسال شد.
چهارمين نمايشگاه بين المللي نقاشي تهران صبح روز اول تير در مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون واقع در خيابان حجاب گشايش خواهد يافت و تا ۱۱ تير طي ساعات ۹ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۸ ميزبان علاقمندان خواهد بود.

در نيويورك به صحنه مي رود
نمايشنامه اي در هجو «ازرا پاوند»
گروه ادب و هنر- نمايشي با عنوان خيانت درباره زندگي ازرا پاوند، (۱۹۷۲-۱۸۸۵) شاعر معروف آمريكايي از هشتم ژوئيه (۱۸ خرداد) در سالن پري استريت نيويورك به روي صحنه رفته و از خيانت هاي اين شاعر نسبت به خانواده و وطنش پرده برداشته است.
نمايشنامه خيانت توسط سالي بينگهام، رمان نويس، نمايشنامه نويس و بيوگرافي نويس معاصر آمريكايي نوشته شده و تئاتر آن توسط مارتين پلات كارگرداني مي شود.
به گزارش ميراث خبر، در بروشور اين نمايش آمده است: «ازرا پاوند علاوه بر شعر، متن اپراهاي بسياري را نوشته و آثاري را از زبان يوناني، چيني و ژاپني به انگليسي برگردانده است.
او بر تي اس اليوت و جيمز جويس تاثير زيادي گذاشته و آثار او با آثار هم پالكي هايش مانند ارنست همينگوي، رابرت فراست و آلن گينزبرگ پهلو مي زند.پاوند در عين حال يك نژادپرست، پدري هميشه غايب از خانواده و خائني بزرگ نسبت به وطنش بود.
نمايشنامه جديد بينگهام بيش از بيست سال از زندگي ازرا پاوند را به تصوير كشيده و مدعي است كه از شخصيتي كه در پشت چهره اين نابغه پنهان شده بود، بر اساس سخنان پنج زني كه او را دوست مي داشتند، پرده برداشته است.
در اين نمايش فيليپ پليزنتز نقش ازرا پاوند را ايفا مي كند و ديگر بازيگران عبارتند از: جنيفر استرنبرگ، ماري بيكون، كاتلين ايرلي، پيتر ون واگنر، آنجلا ريد و دمون گوپتون.
البته مقصود آقاي سالي بينگهام از خيانت پاوند به وطنش، جانبداري او از آلمان ها در جنگ جهاني دوم به علت تعلق فكري او به مكتب فكري فاشيسم بوده است. صدالبته پاوند، هزينه آن جانبداري و تعلق را پرداخت كرد و مدتي را در زندان گذراند، زيرا پاوند، شاعر، مترجم و منتقدي است كه در شكل گيري ادبيات مدرن در جهان نقش بسيار كليدي داشته است، چنان كه تي اس.اليوت سرزمين هرز را كه بعدها توسط منتقدان جهان به عنوان بزرگترين شعر قرن بيستم انتخاب شد، به او تقديم كرده است؛ چرا كه ازرا پاوند ويراستار اين شعر بلند بوده است و بعدها وقتي اصل ويرايش نشده سرزمين هرز به چاپ رسيد، حجم آن بيش از دو برابر حجم منتشر شده توسط اليوت بود.

نقد كتابي از كاوه بيات در كتابخانه مجلس
جلسه نقد كتاب نيروهاي مذهبي در بستر حركت نهضت ملي از سلسله جلسات نقد كتاب در كتابخانه مجلس برگزار مي شود.
به گزارش ميراث خبر، كتابخانه مجلس شوراي اسلامي چندي پيش با همكاري موسسه پژوهش هاي تاريخ به مديريت عباس سليمي نمين، سلسله نشست هايي را بنياد گذاشت كه بر مبناي آن برخي از كتاب هاي منتشره توسط اين موسسه و برخي كتب ديگر با حضور كارشناسان مورد نقد و بررسي قرار بگيرد.

با جام جهاني در راديو ورزش
با جام جهاني عنوان برنامه همه روزه راديو ورزش است كه از گروه طرح و تأمين برنامه اين شبكه ساعت ۳۰/۱۴ تا ۱۵ به مجري گري جواد طبسي نژاد روي آنتن مي رود. در اين برنامه سرگرم كننده شركت كنندگان ضمن پيش بيني بازي ها به طور مستقيم از آلمان در جريان حاشيه هاي جام جهاني قرار مي گيرند و كارشناسان فوتبال هم مهمترين بازي ها را نقد مي كنند. تهيه كننده اين برنامه مهدي حسن زاده و مسئوليت هماهنگي آن با احمد فرضي است.

يادداشت
به انگيزه تحولات اخير در عرصه مديريت هنرهاي تجسمي
به دور از هياهو
سهيلا نياكان
در خبرها آمده بود دكتر عبدالمجيد حسيني راد در كمتر از يك  سال پس از قبول تصدي در يكي از پست هاي مديريت هنري كشور، به دليل مشغله دانشگاهي از اين سمت استعفا داده و حبيب  صادقي،(نقاش)، پس از وي به عنوان رئيس مركز هنرهاي تجسمي و سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي شده است. فارغ از آن كه اين تغيير و تحولات كه تأثيرات منفي در فضاي هنري كشور برجاي مي گذارد و به دور از هر داوري، قبل از اعلام برنامه مدير جديد بايد اذعان كرد بحران مديريت هنري در كشور ما امري بديهي و تا حدي تنش زا در سه دهه اخير محسوب مي شود. روزنامه همشهري با انتشار مجموعه گفت وگوهايي با استادان، هنرمندان، كارشناسان و مديران باتجربه هنري مدتهاست كه اين بحران را گوشزد كرده و از همه دست اندركاران دعوت نموده تا با شركت در اين بحث راه چاره اي براي حل اين معضل بينديشند.
از طرفي برنامه، روش اجرايي و ديدگاه مديريت هنري، نشانگر فعاليت هنرمندان در ايران امروز است و به هر دليلي اگر فضاي مناسبي براي خلاقيت هنري هنرمندان در كشور ايجاد نشود، مستقيماً آن را ناشي از كارآيي، قدرت و ضعف مدير هنري بايد دانست. در تمامي گفت و گوها و نظرخواهي هايي كه صورت گرفته، كارشناسان عنوان كرده اند كه امنيت و آرامش در جامعه، مهمترين نياز يك هنرمند براي خلاقيت و ارتباط با مردم است و اگر به هر دليلي رابطه بين هنر و مردم مغشوش و متشنج شود، اثر مستقيم خود را در كيفيت خلق آثار هنري مي گذارد.
همچنين پيشكسوتان عرصه هنر متذكر شده اند كه بر مسئولان ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد است تا در انتخاب هايشان براي تفويض مديريت هنري از ميان گزينه هاي موجود، افرادي را برگزينند كه هم از طرف هنرمندان مديريتش مقبوليت يافته باشد و هم هدف و برنامه اجرايي مشخص و مدوني داشته باشد تا هنرمندان و دانشجويان وضعيت معيشتي و كاري خود را نسبت به برنامه ارائه شده از سوي مدير تنظيم كنند. از بررسي اجمالي اين گفت وگوها به اين نتيجه مي رسيم كه وجود اهداف بلندمدت كه به ايجاد فضاي آرام و مطمئن براي هنرمند مي انجامد، همان قدر مهم است كه وجود بستري مناسب براي كشف و معرفي استعدادهاي جوان و هر دوي اين مقولات تنها در محيطي كه به هنرمندان احترام گذاشته شود، امكان توليد و خلاقيت برايش فراهم مي شود و صد البته مكاني براي نمايش و عرضه عمومي آثار هنري و تبادل نظر بين علاقه مندان و هنرمندان متجلي خواهد شد.
جامعه منتقدان و كارشناسان منتظر هستند تا مديريت جديد موضوع كاري خود را اعلام كند تا هركس با توجه به امكانات بالقوه خود تلاش نمايد تا هنرمندان كشور به دور از مسائل اجتماعي، سياسي، اقتصادي و هر بحران و تنش به خلق آثار هنري خود بپردازند.

تئاتر ملي در دانشگاه تهران بررسي مي شود
فارس: مركز هنرهاي نمايشي با همكاري دانشگاه تهران، سمينار پژوهشي تئاتر ملي را طي روزهاي ۲۳ و ۲۴ خرداد در تالار شهيد آويني دانشگاه تهران برگزار مي كند.
سه شنبه ۲۳ خردادماه در نخستين روز از برپايي اين سمينار، نصرالله قادري
(دبير سمينار)، حسين صفار هرندي (وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي) و محمد حسين ايماني (معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) سخنراني هاي افتتاحيه را برعهده خواهند داشت.
در پايان نخستين روز از برپايي اين سمينار پژوهشي هم، از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقيقه ميزگردي با حضور فرشيد ابراهيميان، بهزاد فراهاني، رضا صابري و به رياست جلسه اي محمدحسين ناصربخت در خصوص تئاتر ملي برگزار مي شود.

برگي از تاريخ
امروز دوشنبه بيست و دوم خرداد سال ۱۳۸۵ هجري شمسي مقارن است با پانزدهم جمادي الاول سال ۱۴۲۷ هجري قمري و برابر است با دوازدهم ژوئن ۲۰۰۶ ميلادي.در چنين روزي:
* در سال ۱۸۱۹ ميلادي چارلز كينگزلي نويسنده برجسته انگليسي به دنيا آمد. وي كشيش نيز بود. به سمت غرب عنوان مهم ترين كتاب اوست.
* در سال ۱۸۱۲ ميلادي حمله ناپلئون به روسيه آغاز شد.
* در سال ۱۹۳۵ ميلادي جنگ چندساله چاكو ميان بوليوي و پاراگوئه پايان يافت.
* در سال ۱۹۶۴ ميلادي دولت حامي آپارتايد آفريقاي جنوبي نلسون ماندلا را به حبس ابد محكوم كرد.
* در سال ۱۴۸۲ آنگولا به عنوان يك مستعمره جديد به تصرف پرتغالي ها درآمد.
* در سال ۱۷۸۵ براي اولين بار در تاريخ، فاصله درياي مانش، ميان دو كشور فرانسه و انگلستان به وسيله بالن طي شد.
* در سال ۱۸۰۰ نبرد مشهور مونتبلو ميان اتريش و فرانسه درگرفت. در اين جنگ فرانسه پيروز شد.
* در سال ۱۸۹۸ ميلادي فيليپين از اسپانيا مستقل شد. همه ساله چنين روزي به عنوان روز ملي در اين كشور گرامي داشته مي شود.

كوتاه از هفت هنر
سفير صنايع دستي ايران : فدراسيون فوتبال اعلام كرده است سه تابلوي فرش به «علي دايي» اهدا شد كه پس از بازي هاي مرحله اول جام جهاني به كاپيتان هاي تيم ملي كشورهاي آنگولا، مكزيك و پرتغال هديه كند تا نمادي از ايران و هنر فرش ايران از آن بازي در خاطره ها باقي بماند. اين سه تابلو فرش توسط دو بافنده تبريزي (پدر و پسر) به نام يوسفي بافته شده و «نرگس خاتون حيدري» براساس نقشه اين سه كشور و گلبرگ بلوتوس كه يادآور نقش برجسته هاي تخت جمشيد و هنر كهن ايراني است آنها را طراحي كرده است.
گروه فاخته و هفته فرهنگي ايران در قطر: گروه موسيقي فاخته، به سرپرستي و آهنگسازي رضا موسوي زاده از ۲۳ تا ۲۹ خرداد در هفته فرهنگي ايران در قطر به اجراي برنامه مي پردازند. در اين گروه ۷ نوازنده و خواننده عضويت دارند كه قطعاتي از موسيقي ايراني و ساخته هاي تازه موسوي زاده را اجرا مي كنند.
001053.jpg
مختاباد در پاريس: سيد عبدالحسين مختاباد، خواننده و آهنگساز به همراه ۶ نوازنده بانو سه شنبه آينده در پاريس كنسرتي برگزار مي كند. مختاباد در گفت و گويي با همشهري ضمن اعلام اين خبر گفت: اين برنامه از سوي سازمان صدا و سيما تدارك شده است و سرپرستي گروه را نيز آذر هاشمي نوازنده سنتور از بانوان فعال در عرصه موسيقي عهده دار است. اين گروه قرار است چندين اجرا از قطعات قديم و جديد موسيقي سنتي ايران را در پاريس به صحنه ببرند.
نمايشنامه خواني: نخستين جلسه از دومين فستيوال نمايشنامه خواني هاي تالار مولوي، دهم تيرماه برگزار مي شود. بازبيني ۶۶ متن رسيده به دومين فستيوال نمايشنامه خواني تالار مولوي بزودي و از بيست و پنجم خرداد ماه آغاز مي شود و تا ۲۹ اين ماه ادامه خواهد داشت و همچنين جواب قطعي و نتايج آن تا چند روز بعد از آن اعلام مي شود.
نمايشگاه كاريكاتور: همزمان با برگزاري جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان ، نمايشگاه گروهي آثار كاريكاتوريست هاي ۲۴ كشور جهان در تهران، برپا مي شود. در اين نمايشگاه آثاري از كاريكاتوريست هاي كشورهاي مختلف همراه با منتخبي از آثار داخلي و بين المللي علي اكبر ابراهيمي نژاد - نقاش و طراح معاصر- در نگارخانه ابراهيم نژاد به نمايش گذاشته مي شود.
به سوي وحش : «شون پن» ، كارگردان و نويسنده آمريكايي در پروژه جديد خود با نام «به سوي وحش» از «ويليام هارت» و «مارسيا گاي هاردن» ، دو بازيگر برنده اسكار استفاده خواهد كرد. «شون پن»، بازيگر و كارگردان سينماي هاليوود، سومين فيلم خود، «به سوي وحش» را براساس رمان موفق و پرفروشي به همين نام نوشته «جان كراكائور» مي سازد.
تصويرسازي: هنرجويان هنرستان و مركز پيش دانشگاهي هنر سوره دختران نيشابور، اشعار و حكايات شاعر و عارف برجسته كشورمان شيخ عطار  نيشابوري را تصوير سازي كردند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
فرار گاو وحشي
كاليفرنيا: يك گاو وحشي در آمريكا كه يك تن وزن داشت وارد خيابان شد و دهها پليس را درگير خود كرد. اين گاو از محل برگزاري يك مسابقه گاوبازي گريخت و در خيابان به تعقيب مردم پرداخت. به همين دليل چندين خودروي گشت پليس به همراه يك هلي كوپتر به مدت ۱۵ دقيقه به تعقيب اين گاو وحشي پرداختند و سرانجام اين حيوان را بدام انداختند.
پرواز خلبان نابينا
001059.jpg
بروكسل: يك تاجر ۴۲ ساله در بلژيك كه دو سال قبل نابينا شد دست به يك ركورد شكني زد و با هواپيماي سبك بر فراز خاك فرانسه پرواز كرد. اين تاجر مسافت ۱۹۰۰ كيلومتري را طي ۱۳ ساعت پرواز منقطع طي كرد تا اينكه نامش در كتابهاي ركورد ثبت شود. در تصوير وي در كابين خلبان در حاليكه عينك بر چشم دارد مشخص است.
سه روز سرگرداني در شهر
ميامي: سه پيرمرد و پيرزن كه همه آنها بيش از ۷۰ سال سن داشتند به مدت سه روز در ميامي گم شدند. اين سه نفر براي عيادت يكي از دوستان بيمار خود به ميامي سفر كردند و در يك هتل ساكن شدند. صبح روز بعد آنها با خودرو به سمت خانه بيمار كه در ۱۳ كيلومتري هتل قرار داشت به راه افتادند اما در راه بازگشت به هتل، مسير خود را گم كردند. آنها ابتدا قصد داشتند با تلفن همراه از پليس كمك بخواهند اما متاسفانه باتري تلفن آنها تمام شده بود. به همين دليل به مدت سه روز به صورت نوبتي به رانندگي در خيابانهاي شهر پرداختند اما باز هم هتل محل اقامتشان را به دليل ابتلا به بيماري آلزايمر پيدا نكردند. سرانجام در پايان روز سوم گشت پليس آنها را شناسايي و هدايت كرد.
به خاطر سوسمارها
اريگن: يك مرد كه از ۲۶ سال قبل تا كنون با سه سوسمار خانگي خود زندگي كرده است شايد مجبور شود محل زندگي خود را به خاطر اين حيوانات تغيير بدهد. اين مرد از اين سه سوسمار مانند فرزندانش نگهداري و مراقبت مي كند و حتي همراه با آنها به گشت و گذار مي رود. البته چندي پيش همسايه هاي اين مرد به دليل وجود اين حيوانات خطرناك از اين مرد شكايت كردند و دادگاه نيز حكم داد كه وي بايد سوسمارها را از خانه اش دور كند و در غير اينصورت از شهر برود. همچنين به ازاي هر روزي كه وي از اين حيوانات در خانه اش نگهداري بكند بايد ۱۵۰۰ دلار جريمه بپردازد. به همين دليل اين مرد قصد دارد از اين شهر محل سكونت خود نقل مكان كند تا بتواند در ايالتي ديگر به نگهداري سوسمارها در خانه اش بپردازد.

گل و گياه
گل ساق عروس
001050.jpg
نام علمي: Echeveria glauca
خانواده: GRASSULACEAE
نيازها: مكان آفتابي و هواي خنك و خشك، در فصل زمستان نياز به استراحت در دماي ۱۰-۵ درجه سانتي گراد دارد. در فاصله بين دو آبياري اجازه دهيد سطح خاك كاملاً خشك شود و روي برگها مستقيماً آب نريزيد.
خاك مناسب: مخلوطي از خاك باغچه، كود دامي پوسيده، ماسه شسته و خاك رس با نسبت مساوي. از ارديبهشت تا شهريور،ماهي يك بار كود محلول با غلظت دو گرم در ليتر.
ازدياد: از طريق قلمه انتهاي برگدار ساقه هايي كه بلند شده اند در حرارتي كمتر از ۱۶ درجه سانتيگراد در بهار و تابستان و كشت بذر در اوايل بهار.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |