دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۷ - Jun 12, 2006
وبلاگ چيست و چگونه مي توان آن را ساخت؟
دفترچه خاطرات اينترنتي
ميثم كريم پور/ مرتضي اسلام زاده
001110.jpg
در پايان يك روز پرحادثه يا يك هفته پرخاطره، چه سرگرمي اي لذت بخش تر از رفتن به سراغ يك دفترچه خاطرات كهنه سراغ داريد؟ خاطره نويسي شايد تلاشي باشد براي نگه داشتن تصويري از زندگي يا تثبيت يك حس و يك لحظه يا نگهداري يك تجربه، اما بيشتر خاطرات در كنج خلوتي از خانه يا گوشه اي پرغبار از يك كنج قديمي، اغلب بلااستفاده مي مانند.
اما ظهور اينترنت و گسترش ارتباطات بر عالم شخصي و محدوده فردي خاطره نويسي نيز بي تأثير نبوده است؛ ظهور پديده اي به نام وبلاگ كه مي توان آن را دفترچه خاطرات اينترنتي ناميد. وبلاگ، يادداشت نويسي روزانه را به نوعي رسانه تبديل كرده كه در آن، خاطره نويس، چيزهاي تازه اي را كه تجربه كرده است با اشتياق براي ديگران تعريف مي كند. از يك سايت زيبا كه تازه پيدا كرده تا خبر و مطلب جالبي كه خوانده يا افكار جديدي كه به ذهنش رسيده است. وبلاگ، در واقع سايت كوچك شخصي شماست كه مي توانيد روزانه هر پيامي را به مخاطبان خود ارائه دهيد. اين پيام ها كه بر حسب زمان مرتب شده اند، مي توانند از اسامي سايت هايي كه آنها را جذاب يافته ايد تا احساستان از يك واقعه خاص يا نظرتان درباره مطلبي مشخص تغيير كنند. در سال۱۹۹۸ تنها چند سايت محدود از نوعي كه اكنون آنها را با نام وبلاگ مي شناسيم، وجود داشتند. در اين سال «جيمز گرت» كه خود چنين سايتي داشت، شروع كرد به جمع آوري اسامي سايت هايي كه فكر مي كرد شبيه سايت خودش هستند. در نوامبر همان سال، همين ليست در سايت Camworld ارائه شد. هر كاربر مي توانست با ارسال نشاني، سايت خود را وارد اين ليست نمايد. در آغاز سال ۱۹۹۹ اين ليست تنها بيست و سه عضو داشت.
اگر تعداد هزاران هزار وبلاگ موجود را در نظر بگيريد، مي توان گفت وبلاگ ها به صورتي ناگهاني رشد كردند. در همين سال بود كه نام «Wee-blog» را براي چنين سايت هايي برگزيدند كه بعدها به اختصار «Weblog» يا مختصرتر «blog» خوانده شد. ابزار ايجاد چنين سايت هايي را نيز blogger ناميدند. وبلاگ هاي ابتدايي، تركيبي از آدرس سايت هاي مفيد، توضيحات و ايده هاي مربوط به آنها و افكار و ايده هاي روزمره بودند. امروزه نيز بيشتر وبلاگ ها از همين شيوه استفاده مي كنند. آنها اغلب گوشه هاي ناشناخته وب و زندگي روزمره را به خوانندگان معرفي مي كنند.
يك وبلاگ به اين صورت تعريف مي شود: «گزارش روزمره افراد از زندگي، احساسات و افكار» . بنابراين تفاوت يك وبلاگ با دفترچه خاطرات اين است كه در وبلاگ به مخاطب نيز توجه مي شود و تلاش براي آگاه كردن يا سود رساندن به او هم وجود دارد.
شايد اين سؤال برايتان پيش آيد كه با وجود اين همه سايتي كه در اينترنت به اطلاع رساني تخصصي و عام در همه زمينه ها مي پردازد، ديگر چه نيازي به سرزدن به سايت هاي شخصي افراد وجود دارد؟ و اصولاً چه كساني ممكن است به خواندن وبلاگ علاقه مند باشند؟ وبلاگ يك روزنامه شخصي است. فرض كنيد شما دوستي را مي شناسيد كه به دانش او در زمينه اينترنت اعتماد داريد، پس حتماً وبلاگ او را خواهيد خواند و آدرس هايي را كه معرفي كرده خواهيد ديد. يا دوست ديگري كه خوب قلم مي زند و نكته هايش در زمينه اجتماعي يا سياسي، شنيدني است، وبلاگ او را هم خواهيد خواند و از آن لذت خواهيد برد. بنابراين مخاطبين ابتدايي هر وبلاگ و بازديد كنندگان آن عبارتند از جامعه كوچكي كه حول فرد نويسنده وجود دارند و او را مي شناسند. البته اين جامعه به تدريج گسترش مي يابد و افراد ديگري به جمع خوانندگان وبلاگ مي پيوندند.
هرگز نبايد فراموش كرد كه وبلاگ، يك رسانه اينترنتي است با تمام مشخصات رسانه هاي اينترنتي. در وبلاگ بايد به صورت بسيار مختصر حرف زد، ساده گفت و جدا نوشت. مهم نيست كه تا چه حد عادت به نوشتن داريد. اگر حرفي براي گفتن داريد يا تجربه اي براي درميان نهادن، داشتن يك وبلاگ، سريع ترين و ساده ترين راه بيان آن است. در غير اين صورت، سهيم شدن در دنياي ديگران، تجربه اي است كه به امتحانش مي ارزد. باز كردن هر صفحه وبلاگ و خواندن محتويات آن، آشناشدن با يك دنياي شخصي جديد است، با امكاناتي جذاب و منظره  هايي بديع.
اولين وبلاگ ايراني
اولين وبلاگ ايراني، ۶سال پيش نوشته شد و طبق آمار موجود، ايران در مقام چهارم وبلاگ نويسي در جهان قرار دارد؛ مقامي كه انتظار مي رود با توجه به رويكرد جوانان ايراني به آن، به مقامي بالاتر هم برسد. وبلاگ يك تريبون آزاد است كه در آن هر كس بدون سانسور و با هر عنواني، هر آنچه را كه مي خواهد، مي نويسد و در اختيار خوانندگان قرار مي دهد. وبلاگ، مرزها را شكسته و يك نسل مجازي جديد را پديد آورده است. رسانه وبلاگ، يگانه رسانه اي است كه بدون ناشر است و با سرعت سرسام آوري پيشروي مي كند و به رسميت شناخته مي شود. بسياري از جوانان گمنام و حتي نويسندگان صاحب نام از آن براي ارتباط با ديگران استفاده مي نمايند. در بعضي از كشورها پديده وبلاگ بسيار مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه اين مقاله، سعي شده است راه چگونگي ساخت و راه اندازي يك وبلاگ ارائه شود.
چطور يك وبلاگ فارسي بسازيم؟
حداقل امكانات براي نصب:
سيستم عامل ويندوز: XP /98/ ME/۲۰۰۰
اينترنت اكسپلورر ۵/۵ يا بالاتر
مراحل كار
در ابتدا بايد زبان فارسي را به رايانه اضافه نماييد(اگر زبان فارسي را داريد، از اين مرحله بگذريد).
مراحل نصب فارسي
به اين آدرس برويد: Start=Settings =Control Panel=Regional and Language Options = Language
در اينجا شما بايد گزينه Install Files for complex script and right-to-left languages  را انتخاب نماييد. در اين مرحله پنجره اي باز مي شود كه از شما تأييديه نصب اين گزينه جديد را مي خواهد و هنگامي كه شما بر روي OK كليك كنيد، از شما سي دي ويندوز را خواهد خواست. پس از قرار دادن سي دي ويندوز در جاي مربوطه، گزينه OK را انتخاب كنيد.
پس از نصب سي دي از شما پرسيده مي شود كه آيا رايانه Restart شود يا نه كه شما گزينه No را انتخاب نماييد. در ادامه به قسمت Advanced (سمت چپ منوي Language) رفته و در فهرست پايين Arabic را تيك بزنيد و در ليست بالا زبان Farsi را انتخاب نماييد. سپس به منوي Language بازگشته و گزينه Details را انتخاب كنيد.
در ادامه، گزينه Add را انتخاب كرده و در قسمت Input Language گزينه فارسي را انتخاب كنيد و سپس OK را بزنيد. سپس در صفحه Text Service and Input Languages نيز OK را بزنيد. در صفحه Regional and Language Option نيز OK را بزنيد. حال شما داراي زبان فارسي هستيد؛ البته نياز به Restart يا بازنشاني دوباره رايانه داريد.
وقتي كه ويندوز دوباره بالا آمد، مشاهده مي كنيد كه گوشه پايين سمت راست صفحه، يك مربع با حروف EN قرار دارد. از اين به بعد تقريباً در همه نرم افزارهاي درحال اجرا، روي آن مربع كليك كنيد و با انتخاب FA، به زبان فارسي هر آنچه مي خواهيد بنويسيد.
ثبت نام وبلاگ
ابتدا وارد اينترنت شويد و به يكي از وب سايت هاي ارائه دهنده خدمات وبلاگ مثل http://www.blogger.com برويد.
در صفحه اصلي، گزينه   Create Your Blog Now را انتخاب نماييد.
در ادامه، سه صفحه خواهيد داشت؛  صفحه اول براي ساختن كلمه عبور و ديگر مشخصات فردي است. صفحه دوم براي ساختن نام وبلاگ مورد نظر شماست و صفحه سوم، براي انتخاب نوع صفحه براي وبلاگ از لحاظ شكل ظاهري است.
در صفحه اول كه با نام ۱ باز مي شود، در مقابل گزينه هاي داده شده مطابق دستور زير عمل نماييد:
در مقابل گزينه Choose a user name يك نام انتخاب نماييد. اين نام را به هنگام ورود به صفحه ۲ نياز خواهيد داشت.
در مقابل گزينه Enter a password بايد يك اسم رمز انتخاب نماييد كه حداقل از ۶ كاراكتر تشكيل شده باشد.
در مقابل گزينه Retype password بايد يك بار ديگر اسم رمزي را كه انتخاب نموده ايد، انتخاب نماييد. اين عمل براي اين است كه از انتخاب اسم رمز خود مطمئن گرديد.
در مقابل گزينه Display name بايد اسمي را انتخاب نماييد كه در واقع با اين نام، شما در وبلاگ شناخته مي شويد.
در مقابل گزينه Email address بايد آدرس پست الكترونيكي يا ايميل خود را وارد نماييد.
در مقابل گزينه Acceptance of Terms يك گزينه اختياري وجود دارد با اين عنوان: I accept the Terms of Service كه در صورت انتخاب آن، از خدمات ويژه بلاگر هم بهره مند مي شويد.
در ادامه، روي گزينه Continue كليك كنيد تا به صفحه ۲ برويد.
در صفحه جديد كه صفحه ۲ نام دارد، در مقابل گزينه هاي داده شده، مطابق دستور زير عمل نماييد:
در مقابل گزينه Blog title بايد اسمي انتخاب نماييد؛ اين اسم وبلاگ شما خواهد بود.
در مقابل گزينه Blog address نوشته شده است: http:// .blogspot.com كه بايد در قسمت خالي، اسمي را بنويسيد كه در آينده آدرسي براي ورود به وبلاگ شما خواهد بود.
در مقابل گزينه Word Verification تعدادي كاراكتر به صورت مورب نوشته شده كه بايد دقيقاً عين نوشته را وارد قسمت مشخص شده كنيد؛ بدين صورت كه اگر حروف بزرگ بود، بزرگ نوشته و اگر كوچك نوشته شده بود، كوچك بنويسيد.
در ادامه، روي گزينه Continue كليك كنيد تا به صفحه ۳ برويد.
اگر نام آدرس شما قبلاً استفاده شده باشد، نمي توانيد از آن استفاده كنيد و بايد آدرس جديد بنويسيد. در صورت تأييد، دوباره گزينه Continue را كليك كنيد تا به صفحه ۳ برويد.
در اين صفحه، شما با صورت ظاهر تعدادي از صفحات اصلي از قبل ساخته شده مواجه مي شويد كه مي توانيد يكي از آنها را انتخاب نماييد تا به عنوان صفحه اصلي وبلاگ شما مورد استفاده قرار بگيرد. دقت نماييد در زير هر شكلي، نوشته اي با اين مضمون وجود دارد: perview template كه در صورت كليك كردن روي آن، مي توانيد شكل ظاهر صفحه انتخابي مورد نظرتان را مشاهده نماييد. در ادامه، در صورتي كه صفحه اصلي وبلاگ مورد نظرتان را انتخاب نموديد، روي گزينه Continue كليك كنيد. در ادامه، بلاگر در حال ساختن وبلاگ شما خواهد بود و هنگامي كه ساخت آن به پايان رسيد، به شما پيغام زير را مي دهد:
Your blog has been created
Weve just created blog for you. You can now add your posts to it, create your personal profile, or customize how your blog looks.
در پايين نوشته فوق، روي نوشته Start posting كليك نماييد تا مشخصات و موارد خواسته شده را وارد نماييد.
در صفحه جديد كه در واقع صفحه وبلاگ شماست، مي توانيد مطالب خود را وارد نماييد و سپس آن را Publish Post نماييد و بلاگر به شما پاسخ زير را خواهد داد:
Your blog published successfully كه اين نشان دهنده اين است كه مطالب شما منتشر شده است.
از اين به بعد براي وارد شدن به وبلاگ خود، پس از ورود به آدرس وبلاگ در قسمت شناسه Username و رمز ورود يا Password بايد مواردي را كه قبلاً هنگام ثبت نام انتخاب نموده ايد وارد نماييد و پس از ورود، اطلاعات مورد نظر خود را وارد آن نماييد.

رسول خدا در مقابل انتقادات
بخش سي وسوم
چنان كه مي دانيم همه مسلمانان به عصمت و مصونيت رسول اكرم(ص) از خطا و گناه ايمان داشتند و عمل آن حضرت را سزاوار اعتراض نمي دانستند، ولي در عين حال سيره رسول اكرم(ص) در رهبري بر اين اساس استوار بود كه با كمال ملايمت و با نهايت سعه صدر، اعتراضات را گوش مي داد و توضيحات لازم را با منطق و دليل ارايه مي فرمود.
در غزوه حنين كه سهمي از غنائم را به اقتضاي مصلحت به نو مسلمانان اختصاص دادند، سعدبن عُباده و جمعي از انصار كه از پيشقدمان و مجاهدان بودند، زبان به اعتراض گشودند كه چرا آنها را بر ما ترجيح دادي؟ فرمود همگي معترضين در يك جا گرد آيند. آن گاه با بياني شيوا و دلنشين آنها را به موجبات اين امر و به اشتباه خودشان واقف فرمود به طوري كه همگي آنها به گريه افتادند و پوزش خواستند.
دستور داده بودند كه هرگاه زمامداري كاري برخلاف قانون عدل مرتكب شد، در مقام اعتراض برآيند. روزي به لشكري از مسلمانان مأموريت جنگي داده و شخصي را از انصار به فرماندهي آنها نصب فرمودند، فرمانده در بين راه بر سر موضوعي بر آنها خشمگين شد و دستور داد هيزم فراواني جمع كنند و آتش بيفروزند. همين كه آتش برافروخته شد، گفت آيا رسول اكرم(ص) به شما تأكيد نكرده است كه از اوامر من اطاعت كنيد؟ گفتند: بلي. گفت: فرمان مي دهم خود را در اين آتش بيندازيد، آنها امتناع كردند وقتي رسول اكرم(ص) از اين ماجرا مستحضر شدند فرمودند:
«اگر اطاعت مي كرديد براي هميشه در آتش مي سوختيد، اطاعت در موردي است كه زمامداران مطابق قانون دستوري بدهند.»
در جنگ ها و پيكارها، همراه و همرزم سپاه بودند، در ميان سپاه از ديگران تميز داده نمي شدند. در مدت ده سال بعد از هجرت با گرفتاري هاي روزافزوني كه از ناحيه دشمنان دين داشتند و كارشكني هايي كه يهود و منافقان مسلمان نما مي كردند، معارف ديني و قوانين اسلام را با همه وسعت آن به مردم رسانيدند و بيش از ۸۰ جنگ با دشمنان اسلام داشتند.
با وجود اين همه جنگ و پيكار نه دلسرد شدند، نه سستي به خود راه دادند و نه اندكي عقب نشيني كردند و نه صبر و حوصله و مهرباني و رقت قلب ايشان نقصان يافته بود. در دوران پيري در مدينه همان قدرت صبر و ايستادگي را داشتند كه در اوايل رسالت در مكه.
در سايه رهبري آن حضرت كسي حق تحكم و زورگويي به كس ديگري را نداشت و مردم موظف به رعايت قوانين بودند.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |