دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۷ - Jun 12, 2006
گزارش همشهري از آخرين وضعيت تونل رسالت
روزهاي پاياني بزرگترين پروژه شهري
كارشناسان مي گويند با بهره برداري از اين پروژه عظيم ترافيك تهران نفس تازه مي كند
001143.jpg
گروه شهري _ سرانجام پس از سالها انتظار عمليات احداث تونل رسالت كه بزرگترين پروژه شهري كشور لقب گرفته، در آستانه پايان است. انتظار مي رود كه از نيمه دوم تير با گشايش اين تونل، ترافيك تهران نفس تازه كند.
مهندس ميرصادقي مجري طرح تونل رسالت، درباره وضعيت فعلي اين پروژه گفت: در جريان احداث اين تونل، ما بارها شاهد نوسان در اجراي پروژه بوديم و حتي يك بار هم در حدود ۱۶ ماه توقف كامل در اجراي پروژه صورت گرفت اما در طول هفت ماه گذشته با كار شبانه روزي و تلاش مسئولان خوشبختانه اين تونل در تاريخ مقرر به پايان رسيد و پس از انجام تست هاي فني آماده بهره برداري خواهد بود.
او با اشاره به پايان كار تونل گفت: الان در مرحله پياده روسازي هستيم كه تا اواخر هفته اين كار به پايان خواهد رسيد. در قسمتي از اين مسير ۱۸۰۰ متري نيز آسفالت را آغاز كرده ايم. هم اكنون آسفالت تونل كوتاه به پايان رسيده و سپس آسفالت بخش هاي شرقي انجام خواهد شد.مهندس ميرصادقي با بيان اين كه تا بيست روز ديگر كار آسفالت به پايان خواهد رسيد ادامه داد: «هم اكنون قطعات اصلي جت فن هاي سفارش داده شده در اسپانيا آماده انتقال به كشور است و تا چند روز ديگر ۲۴ جت فن تونل رسالت را تحويل گرفته و بلافاصله نصب خواهيم كرد.»وي با توجه به حفظ استانداردهاي جهاني در طراحي تونل رسالت گفت: يك شركت اسپانيايي كه معتبرترين شركت در دنيا براي نصب تجهيزات فني و ايمني است، پس از بازديد از تونل رسالت، براساس هزينه ها و كارهاي انجام شده، اين تونل را يكي از ۱۰ تونل برتر دنيا دانست.
وي با اشاره به سيستم هاي مختلف ايمني به كار گرفته شده در تونل از جمله سيستم هاي تصويري، كنترل ترافيك و اعلام حريق و اطفاء حريق و همچنين تهويه اتوماتيك با كنترل خودكار اكسيد كربن، در مورد هزينه هاي انجام گرفته گفت: «از سال ۷۶ تا به امروز درحدود پنجاه و چهار ميليارد تومان براي احداث اين پروژه هزينه شده است.»
وي در پايان ضمن بيان اثرات اين تونل در كاهش ترافيك غربي _ شرقي تهران گفت: با بهره برداري از اين تونل هر هفته به طور متوسط ۴۵۰ ميليون تومان در مصرف سوخت صرفه  جويي خواهد شد.
با افتتاح تونل رسالت به عنوان بزرگترين پروژه شهري كشور، مي توان شاهد كاهش ترافيك در قسمت هاي مختلف پايتخت بود.
با نزديكي به بهره برداري از پروژه عظيم تونل رسالت، مهندس مهرداد تقي زاده _ معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، با اعلام تسريع در پروژه هاي عمراني گفت: هرجا كلنگ احداث پروژه اي به زمين مي خورد، عمليات اجرايي آن نيز بايد سريعاً به پايان برسد.وي بر دستور شهرداري تهران مبني بر انجام كار دوشيفته و سه شيفته در پروژه هاي عمراني را در حل مشكل ترافيك تهران بسيار مؤثر دانست و گفت: هر معبري كه به صورت موقت بسته مي شود براي شهرونداني كه در آن مسير آمد و شد مي كنند، مشكلات زيادي به وجود مي آورد و بنا بر اين عبارت موقت بودن بايد معنا و مفهوم خود را در گذشت زمان از دست ندهد.معاون شهردار تهران با اشاره به سرعت عمل معاونت فني و عمراني در اجراي پروژه تونل رسالت اظهار كرد: اگر بر روي اين پروژه سه شيفته كار نمي شد، اين پروژه سال ۸۶ هم به بهره برداري نمي رسيد.

پاسخ قاليباف به پرسش هاي دانشجويان
گروه شهري- دكتر محمد باقر قاليباف شهردار تهران بعد از ظهر روز شنبه با حضور در تالار رازي دانشگاه تهران در جلسه پرسش و پاسخ دانشجويان دانشكده داروسازي شركت كرد.
به گزارش همشهري در اين جلسه شهردار تهران به وضعيت آشفته خوابگاه هاي دانشجويي اشاره كرد و گفت: علي رغم اينكه ساخت و تأمين خوابگاه هاي دانشجويي وظيفه شهرداريها نيست اما قول مي دهم در تأمين و تقويت سرانه هاي فرهنگي، ورزشي، رفاهي و فضاي سبز دانشجويان تلاش كنيم.
قاليباف در اين باره همچنين خبر داد: با توجه به فرا رسيدن فصل گرما اعتباري براي خريد سيستمهاي سرمايشي و نصب آن در خوابگاهها تخصيص دهد. وي گفت: شهرداري در كنار امور خدماتي به بهبود كيفيت زندگي شهروندان در همه ابعاد از جمله بهداشت، سلامت روح و جسم توجه دارد. او در اين باره به وضعيت آلودگي هوا و آلودگي صوتي در تهران اشاره و آن را به عنوان مرگ آرام تشبيه كرد و افزود: در صورت تحقق مديريت واحد شهري مي توان بر اين معضل چيره شد.
قاليباف اظهار داشت: براي حفظ سلامت شهروندان با همكاري دانشگاه هاي علوم پزشكي در نظر داريم در هر محله يك خانه سلامت راه اندازي كنيم.
در ادامه اين جلسه شهردار تهران دانشجويان را در پرسيدن سئوالات آزاد دانست و قول پاسخگويي شفاف را داد.
نخستين سئوال در مورد وضعيت حجاب و پوشش ظاهري زنان بود. قاليباف با رد نگاه سليقه اي به مسئله حجاب بر اجراي قوانين برخاسته از مسائل شرعي و الهي تأكيد كرد. وي در پاسخ به سئوال ديگري مربوط به اقدامات شهرداري براي تردد راحت معلولان گفت، با ابلاغ بخشنامه اي در آذرماه سال گذشته تمام زيرمجموعه هاي شهرداري را ملزم به اصلاح و بهسازي معابر و اماكن عمومي جهت تردد معلولان كرديم.
قاليباف در پاسخ به سئوالي درباره نقش وي در حادثه ۱۸ تيرگفت: من ۱۱ ماه پس از حادثه ۱۸ تير در نيروي انتظامي مشغول به خدمت شدم و در آن زمان اصلاً در ناجا حضور نداشتم. وي در پاسخ به پرسشي درباره راهكارهاي شهرداري تهران در مبارزه با رشوه خواري در اين نهاد گفت: بيش از ۵ ماه است تلاش داريم ضوابط را به گونه اي تنظيم كنيم كه با استفاده از سيستم IT دخالت افراد در تعيين شاخص ها به صفر برسد. وي درباره همكاري دولت و شهرداري گفت: همان توقعاتي كه آقاي رئيس جمهور در زمان تصدي خود بر شهرداري از دولت وقت داشتند،  اگر كمتر از ۵۰ درصدش را براي ما عمل كنند كمك زيادي به شهر شده است.
ديدار با وزير خارجه فلسطين
شهردار تهران براي تربيت و آموزش نيروي متخصص انساني و ارائه تجهيزات و سازماندهي ساختاري شهرداري هاي بزرگ فلسطين از جمله غزه، تهيه طرح جامع، ارائه ماشين هاي جمع آوري و حمل زباله، ماشين ها و تجهيزات آتش نشاني در چارچوب توافقاتي كه دولت ايران با دولت فلسطين دارد، اعلام آمادگي كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، محمدباقر قاليباف عصر ديروز در ديدار با وزير امور خارجه فلسطين و مديركل امور شهرداري هاي فلسطين با تاكيد بر اينكه هر مسلماني در ايران نسبت به فلسطين از يك حساسيت و تعصب خاصي برخوردار است، گفت: فكر نمي كنم در ايران كسي را پيدا كنيد كه اين حساسيت را نداشته باشد و فلسطين همواره به عنوان پاره تن اسلام مورد توجه بوده است.
وي با اشاره به پيروزي اخير حماس در فلسطين گفت: اينك كه حماس در فلسطين به اين پيروزي عظيم دست يافته ديگر وظيفه اي به مراتب سنگين تر از گذشته دارد كه همان توسعه و اداره شهر و مردم فلسطين است كه اگر بگوييم اين مسئوليت از وظيفه جهادي حماس نيز مهمتر است، گزافه نگفته ايم. قاليباف تأكيد كرد: حماس هم بايد اصول انقلابي خود را داشته باشد و هم به مردم در حل مشكلات و توسعه شهر كمك كند.

سختگيرانه تر از سال هاي قبل
فصل ماهيگيري در لار آغاز شد
001065.jpg
گروه شهري _ سازمان حفاظت محيط زيست در حالي آغاز فصل صيد ماهي قزل آلا در درياچه لار را اعلام كرد كه به نظر مي رسد امسال در اين باره تمهيدات بسيار سختگيرانه تري را در نظر گرفته است.
به گزارش خبرنگار ما برخلاف سالهاي گذشته كه معمولاً فصل صيد از ابتداي خرداد تا آخر شهريور ادامه داشت، امسال اين زمان به نيمه خرداد تا آخر مرداد منحصر شده است.زمان دقيق ماهيگيري نيز از يك ساعت قبل از طلوع تا يك ساعت قبل از غروب آفتاب روزهاي شنبه، دوشنبه و چهارشنبه اعلام شده و مكان آن دقيقاً درياچه بوده و ماهيگيري در رودخانه هاي منتهي به آن نيز ممنوع اعلام شده است. اداره كل محيط زيست استان تهران در اين باره اعلام كرده است كه با هر پروانه مي توان پنج ماهي صيد كرد و اين پروانه ها توسط پاسگاه هاي قموشخانه و دليچاي صادر مي شود. اين اداره كل همچنين اعلام كرده است كه صيد غيرمجاز هر ماهي ۱۶ هزار تومان جريمه دارد.
درياچه لار در فاصله ۷۵ كيلومتري شمال شرق تهران قرار داشته اما مسير اصلي ورودي آن از منطقه پلور منشعب مي شود. به عبارت ديگر براي رفتن به لار بايد رنج دست كم دوساعت رانندگي را كه نيم ساعت آن بسيار سنگلاخ و ناهموار است، به جان خريد. عملاً كمپينگ و بيتوته شبانه نيز ممنوع بوده و البته ماهيگيري در روزهاي آخر هفته نيز ممنوع است. به نظر مي رسد اقدامات بسيار سختگيرانه در برابر ورود طبيعت دوستان به لار بيشتر از آن كه دلايل حفاظتي و زيست محيطي داشته باشد ناشي از بي اعتنايي سازمان حفاظت محيط زيست به اكوتوريسم و سردرگمي اين سازمان در اين باره است. قطعاً با اعمال يك برنامه جامع بهره برداري پايدار مي توان ضمن فراهم آوردن امكان براي بهره مندي افزونتر طبيعت دوستان از پارك ملي لار، براي حفاظت مناسب تر اين منطقه نيز اعتبارات مالي قابل توجه ايجاد كرد.

ستون نامه ها
ما و پيدن كوئيه
بورخس مي گفت هر سرنوشتي، هرچه قدر كه مي خواهد پيچيده و طولاني باشد، در واقع تنها شامل يك لحظه است: لحظه اي كه در آن انسان براي ابد مي داند كه كيست.
ماجراي زندگي روستائيان پيدن كوئيه جيرفت كه گزارش آن چندي پيش در همشهري به چاپ رسيد، هنوز براي بسياري از مردم عجيب و باورنكردني است.
نكته مبهم اين است كه در حالي كه محل سكونت آنها فقط پانزده كيلومتر تا يكي از جاده هاي اصلي و پرتردد استان كرمان فاصله داشته، چرا زندگي آنها تا به اين حد بدوي و محرومانه بوده است؟
براي روشن  ساختن اين نكته بايد به ده سال پيش بازگرديم؛ زماني كه خشكسالي هاي ممتد دهه هفتاد بسياري از زيست بوم هاي جنوب و شرق ايران را به نابودي كشيد و زادآوري زيستي در گستره هاي وسيعي از ايران را براي ساليان طولاني متوقف كرد. پيدن كوئيه اي ها تا پيش از اين زمان، مردمي بودند مثل همه ديگر روستاييان ايران. اگر نه هم مرفه تر از برخي روستاييان ديگر، اما نه لزوماً فقيرتر از همه آنها. اما با خشكسالي، چمنزارها خشكيدند، چشمه ها از جوشش بازماندند و احشام يك به يك تلف شدند.
دست پيدن كوئيه اي ها تهي شد و براي آنها باقي نماند جز جامه اي كه بر تن داشتند و اين گونه شد كه تنها ده سال بعد از آن خشكسالي و در هنگامه قرن ريزتراشه هاي شگفت انگيز، زندگي آنها مانند انسان هاي دوره پارينه سنگي شده است.
هفته پيش به مناسبت روز جهاني محيط زيست دبيركل سازمان ملل با انتشار بيانيه اي درباره وقوع يك خشكسالي طولاني در قرن بيست ويكم، به همه جهانيان هشدار داد. در اين بيانيه آمده بود كه در سالهاي در پيش  رو نزولات جوي بيست  درصد كاهش يافته، سرزمين هاي خشك، خشك تر شده و بيابانها پيشروي شتابناكي پيدا خواهند كرد. كوفي عنان به ويژه از كشورهاي خشك خواسته بود براي مقابله با شرايط ناگوار اقليمي در پيش رو از آمادگي لازم برخوردار شوند. قطعاً اگر فقط پنج كشور قرار باشد به واسطه بيانيه دبيركل سازمان ملل خيلي نگران شوند، يكي از آنها مي بايست ايران باشد. اما عجيب است كه از سازمان هاي مسئول ايراني در اين باره هيچ واكنشي مشاهده نشد. شايد هنوز خبر را نشنيده  اند و شايد هم فرصتي براي ابراز واكنش نداشته اند. اما بعيد است اهميت حياتي آن را براي سرزمين ما ندانند. اگر هم اين خطر را به جد نمي گيرند، خوب است كه به زندگي پيدن كوئيه اي ها توجه كنند. به ياد داشته باشند يك خشكسالي دوره اي و نه دوراني (دوره اي كوتاه مدت تر و كم اثرتر بوده و هر ۳۳ سال يك بار رخ مي دهد، دوراني مهيب تر بوده و هر صد سال يك بار رخ مي دهد) آنها را به عصر پارينه سنگي بازگردانده است... و واي به وقتي كه خشكسالي دوراني دهشتناك قرن بيست ويكم فرا برسد.
همو(بورخس) جايي ديگر گفته است كه يك سرنوشت از سرنوشت ديگر باارزش تر نيست، ولي هر كسي بايد به سرنوشتي توجه كند كه در درون خود دارد. دريابيم سرنوشتي را كه در پيش رويمان است.

شهادت يك محيط بان ديگر در گيلان
ايسنا: يكي از محيط بانان اداره كل حفاظت محيط زيست استان گيلان در هنگام عمليات تعقيب و گريز متخلفين در تالاب انزلي به شهادت رسيد.
در ساعت ۴:۴۵ صبح يكشنبه ۱۴ خرداد ماه سال جاري، قايق گشتي اداره كل محيط زيست گيلان با مشاهده گروهي از متخلفين و قاچاقچيان از پاسگاه قلمگوده انزلي تقاضاي كمك كرده و ظرف مدت كوتاهي قايق كمكي وارد منطقه مي شود.
در ادامه اين تعقيب و گريز تيم حفاظتي تشكيل شده تصميم مي گيرند تا به صورت همزمان وارد منطقه شده و هر دو قايق گشتي به مركز دايره ايجاد شده متخلفين را محاصره و بازداشت كنند كه متاسفانه قايق متخلفين با خالي كردن جاي خود باعث برخورد دو قايق گشت مي شوند. در اثر اين برخورد آسيبهاي جدي به سرنشينان دو قايق وارد شده و متاسفانه «مير داوود مومني» در اثر شدت آسيبهاي وارده جان خود را از دست داده و ساير سرنشينان دچار آسيب ديدگي مي شوند. به دنبال اين حادثه زلفي نژاد، مديركل محيط زيست استان گيلان با ارسال نامه اي به دكتر واعظ جوادي معاون رييس جمهوري و رييس سازمان محيط زيست با تشريح اين حادثه اظهار داشت: اگر چه به شهادت رسيدن محيط بانان، اين حافظان كم ادعاي آفريدگان ذات مقدس خداوند، به انحاء مختلف، حديثي آشنا به نظر مي رسد، اما اين رسم نمي تواند از دلخراش بودن موضوع بكاهد.

با همكاري شهرداري تهران و سازمان نظام مهندسي
آئين نامه شناسنامه فني ساختمان اصلاح مي شود
گروه شهري- شناسنامه فني ساختمان با همكاري سازمان نظام مهندسي شوراي شهر و شهرداري تهران اصلاح مي شود.
به گزارش همشهري، مهندس چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در پايان دويست و سي و نهمين جلسه علني و بدون حضور مستمع شورا با بيان اين مطلب افزود: از آنجا كه شناسنامه فني ساختمان در اجرا با اشكالاتي روبرو شده است مقرر شد آئين نامه آن با مشاركت معاونت شهرسازي و معماري شهرداري، كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر و سازمان نظام مهندسي اصلاح شود.
وي افزود: در اجراي شناسنامه فني ساختمان و براي صدور پروانه ساختمان هاي بالاي ۳ هزار مترمربع مشكلاتي ايجاد شده بود كه قرار شد آئين نامه طوري اصلاح شود كه مدت زمان صدور پروانه اين ساختمان ها زياد به طول نينجامد و كوتاه تر شود.
فروش ملك مسكوني به نفع بافت فرسوده
چمران همچنين از بررسي طرح فروش ساختمان مسكوني متعلق به شهرداري واقع در منطقه يك (تجريش خيابان آقابزرگي) در جلسه ديروز شوراي شهر خبر داد و گفت: اين ملك قبلا به عنوان محل سكونت اعضاي شوراي شهر دوره اول در نظر گرفته شده بود كه در مديريت جديد از سوي سازمان نوسازي شهر تهران به محل اداري تبديل شده و مقرر گرديد پس از تخليه از سوي اداره املاك شهرداري تهران به فروش برسد و براي نوسازي بافت هاي فرسوده هزينه شود.
به گفته وي تصميم بر اين است كه از اين پس ساختمان هايي كه شرايط مسكوني دارند به عنوان مراكز اداري شهرداري مورد استفاده قرار نگيرد.
وي افزود: سازمان نوسازي ۳ ماه فرصت دارد تا از اين ساختمان به مكان مناسب ديگري منتقل شود.
تسهيلات براي طرح جامع و تفصيلي
رئيس شوراي شهر همچنين از تصويب لايحه ايجاد تسهيلات براي مركز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران جهت تهيه طرحهاي جامع و تفصيلي شهر تهران خبر داد و گفت: با تصويب اين لايحه سيستم هزينه كرد اين مركز براي تهيه طرح هاي جامع و تفصيلي مشخص شد.
وي افزود: حدود ۱۳ ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان براي تهيه طرح هاي جامع و تفصيلي هزينه شده بود كه اجازه داده شد توسط شهرداري به هزينه گرفته شود.
چمران گفت: هزينه هايي كه تاكنون براي تهيه اين طرح ها انجام گرفته است توسط شهرداري پرداخته شده كه سهم وزارت مسكن و شهرسازي از اين ميزان يك ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان است كه قرار است ۸۰۰ ميليون تومان آن را طي روزهاي اخير به شهرداري پرداخت كند.
وي درباره تشكيل نهاد برنامه ريزي و تهيه طرح جامع و تفصيلي شهر تهران به پيشنهاد مركز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران گفت: اين نهاد زير نظر شهرداري و با همكاري وزارت مسكن و شهرسازي فعاليت خواهد كرد. شوراي راهبردي نيز با حضور شهردار، رئيس شوراي شهر، وزير مسكن و شهرسازي و تعدادي از مشاوران و متخصصان بر فعاليت اين نهاد نظارت خواهد داشت و در صورت تغيير مديران بخش هاي فوق مشاوران عوض نخواهند شد و اصلاحات طرح ها به روز خواهد شد.

نگاه
001062.jpg
جمال رحمتي

معاينه اجباري موتورسيكلت ها
مهر: مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران با تاكيد بر ضرورت اجباري شدن معاينه فني موتورسيكلت ها گفت: راهنمايي و رانندگي ناجا در قالب طرح ساماندهي موتورسيكلت ها، اجباري شدن معاينه فني اين وسايل نقليه را در دستور كار دارد.
اميري صفت تصريح كرد: اجراي قانون معاينه فني موتورسيكلت ها در تهران هنگامي عملي خواهد بود كه ابزار و امكانات نظارت و اجراي دقيق اين قانون ازسوي راهنمايي و رانندگي و ساير دستگاه هاي مسئول وجود داشته باشد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |