دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۷ - Jun 12, 2006
عضو شوراي شهر درباره طرح خروج خودروهاي فرسوده مي گويد:
بدون مشوق هاي اقتصادي كاري نمي شود كرد
گروه شهري- غلامرضا رفيع : عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران مي گويد: خروج خودروهاي فرسوده نه با شيوه هاي قهرآميز بلكه با ايجاد انگيزه هاي اقتصادي براي صاحبان آنها امكان پذير است.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني در گفت وگو با همشهري مي افزايد: در حال حاضر از مجموع
6 ميليون و 500 هزار دستگاه خودروي موجود در كشور، نزديك به 2 ميليون و 500 هزار دستگاه آن فرسوده و عمدتاً متعلق به اقشار آسيب پذيري است كه از اين راه امرار معاش مي كنند.
وي مي گويد: متأسفانه در سال هاي گذشته به جاي فراهم كردن تسهيلات براي صاحبان اين خوروها شاهد تشويق خودروسازان به خريد خودروهاي فرسوده و خروج آن از گردونه حمل و نقل در ازاي دريافت يك و نيم ميليون تومان تخفيف عوارض بوده ايم در حالي كه اين انگيزه بايد براي دارندگان خودروهاي فرسوده فراهم شود تا هم براي تعويض رغبت نشان دهند و هم توان خريد خودروي جديد را داشته باشند.
وي مي گويد: در هيچ جاي دنيا خروج خودروهاي فرسوده وظيفه خودروسازان نيست و آنها به عنوان متولي خروج اين گونه خودروها عمل نمي كنند بلكه اين موضوع از طريق تجهيز بخش خصوصي و ايجاد تسهيلات مناسب براي صاحبان خودروها انجام مي شود.
آشتياني خروج خودروهاي فرسوده را در كاهش مصرف سوخت و آلودگي هوا و صرفه جويي اقتصادي نيز بسيار با اهميت دانسته و مي گويد: هرچند در مصوبه هيأت دولت آمده است كه اگر خودرويي معاينه فني را مثبت پاسخ بدهد فرسوده تلقي نمي شود ولي اين بدان معنا نيست كه چنين خودرويي مصرف سوخت بالايي ندارد.
وي مي گويد: در حال حاضر خودروهاي فرسوده بين 18 تا 25 ليتر و خودروهاي جديد ساخت داخل به طور معمول بين 10 تا 12 ليتر در يكصد كيلومتر پيمايش سوخت مصرف مي كنند در حالي كه در كشورهاي توسعه يافته سوخت خودروهاي جديد به دليل برخورداري از تكنولوژي بالا حدود 6 ليتر در يكصد كيلومتر پيمايش است.
خزانه دار شوراي شهر 8 ليتر تفاوت مصرف سوخت هر خودروي جديد را براي اقتصاد كشور امري حياتي دانسته و مي گويد: فرض كنيد با همين شرايط و توليدات داخلي، يك ميليون خودروي جديد كه هريك از آنها به طور متوسط روزانه بين 6 تا 8 ليتر صرفه جويي در مصرف سوخت دارد جايگزين خودروهاي فرسوده شود تا چه ميزان صرفه  اقتصادي براي كشور و مردم و تأثير در بهبود آلودگي هوا و سلامت روحي و رواني شهروندان را در پي خواهد داشت. به گفته آشتياني در حال حاضر از مجموع
۴ ميليون بشكه نفت استخراجي كشور، يك ميليون و 700 هزار بشكه آن در داخل مصرف و علاوه بر اين سالانه حدود 4 ميليارد دلار بنزين از خارج وارد مي شود و اين نشان دهنده مصرف بي رويه سوخت در كشور است. وي مي افزايد: روزانه حدود
۷۰ ميليون ليتر بنزين در كشور مصرف مي شود كه سهم تهران از اين رقم حدود 13 تا 14 ميليون ليتر است.
واعظي آشتياني در عين حال از كيفيت نامرغوب سوخت توليد داخلي در مقايسه با استانداردهاي جهاني غافل نيست و مي گويد: بنزين توليد داخل
20 برابر بنزين توليدي كشورهاي توسعه يافته ppm گوگرد دارد و گازوئيل داخلي نيز 7 هزار ppm آلودگي ايجاد مي كند در صورتي كه اين ميزان در كشورهاي توسعه يافته 50 ppm است.
عضو شوراي شهر تهران مي گويد: مسئولان بايد براي خروج خودروهاي فرسوده و كاهش مصرف و ارتقاي كيفيت سوخت در كشور به طور جدي تلاش كنند چرا كه بر اساس پيش بيني ها تا اواسط برنامه چهارم، مصرف بنزين در كشور متأسفانه به رقمي حدود 100 ميليون ليتر در روز خواهد رسيد.
وي مي افزايد: اگر خروج خودروهاي فرسوده به طور جدي پيگيري نشود حل مسائلي مانند مصرف بي رويه سوخت و آلودگي هوا و ترافيك به ويژه در تهران و كلان شهرها پيچيده تر خواهد شد.
وي با بيان اين كه به رغم چند سال تلاش هنوز كمتر از 20 هزار دستگاه خودروي فرسوده از رده خارج شده است گفت: متأسفانه فرآيند بازيافت اين خودروها نيز به دليل نبود مكان هاي مناسب به درستي انجام نمي شود و در مواردي قطعات آن از جمله كاربراتور به عنوان عامل اصلي آلاينده هوا سر از بازار درمي آورد، در حالي كه اگر قرار باشد اين گونه قطعات به جاي ذوب  شدن سر از بازار درآورد توقف طرح منفعت بيشتري دارد.

نخستين دهكده سبز در قم ساخته مي شود
001092.jpg
ميراث خبر: اداره كل حفاظت محيط زيست استان قم، نخستين دهكده سبز كشور را در اين استان مي سازد. اين دهكده نمادي از منطقه اي خواهد بود كه تمامي فعاليتهاي انجام گرفته در آن منطبق بر اصول زيست محيطي باشد.
مسعود عالي خاني، مديركل اداره حفاظت محيط زيست استان قم گفت: در سال جاري طراحي و برنامه ريزي احداث نخستين دهكده سبز در كشور و در استان قم انجام شده و پس از آن فعاليتهاي اجرايي آن آغاز مي شود.
وي افزود: اين دهكده شامل يك اكوموزه است كه فعاليتهاي زيست محيطي را به مردم نشان مي دهد. اين كارشناس، مهمترين فعاليتهاي دهكده سبز را فعاليتهايي نظير بازيافت تمامي زباله ها دانست و گفت: از ديگر ويژگي هاي دهكده، نداشتن آب پسماند است، زيرا در اين منطقه تمامي آبهاي پسماند بلافاصله تصفيه شده و به چرخه مصرف وارد مي شود.

تجهيزآزادراهها به دستگاه ثبت تخلف
001098.jpg
ميراث خبر: اولين پروژه تجهيز آزادراهها به دستگاههاي ثبت تخلفات با نصب 32 دستگاه كنترل سرعت راداري ثابت در آزادراههاي كرج- قزوين و تهران- قم شروع شد.
جواد سقايي، معاون دفتر ايمني و ترافيك سازمان حمل ونقل و راهداري با اشاره به آغاز پروژه تجهيز آزادراهها به دستگاه ثبت تخلفات رانندگي گفت: اين پروژه با هدف ارتقاي ايمني محورهاي شرياني و كاهش سرعت و كاهش تلفات ناشي از بروز تصادفات شديد رانندگي ناشي از سرعت غيرمجاز اجرا مي شود.
وي افزود: به لحاظ اينكه سرعت غيرمجاز عامل اصلي بروز تصادفات شديد رانندگي است و بيشتر اين تصادفات، تلفات زيادي را برجا مي گذارد، كنترل و كاهش سرعت غير مجاز در آزادراهها اجتناب ناپذير است.
معاون دفتر ايمني و ترافيك سازمان حمل ونقل و راهداري تصريح كرد: استفاده از دوربينهاي سرعت سنج راداري ثابت، تاثير زيادي در كنترل تخلفات، كاهش سرعت و در نتيجه كاهش تعداد و شدت سوانح رانندگي دارد.

چشم انداز
001095.jpg
مطالبه اول كارشناسان محيط زيست و ترافيك از وزارت صنايع در همه ساليان گذشته توقف توليد پيكان بوده است، بعد اتخاذ راهي براي كاهش تردد خودروهاي فرسوده و غيراستاندارد در سطح شهر. اين مطالبه هرگز به مرحله تحقق نرسيد. روح پيكان در قالب جسم آردي همچنان به حيات ادامه داد(جالب است كه به تازگي شايعه توليد مجدد خود پيكان هم شنيده مي شود) و در حالي كه اجبار مصرف كنندگان به استفاده از خودروهاي بدون كيفيت و گران  داخلي عامل اصلي تردد اين همه خودروي فرسوده در شهر شده است، دولت و وزارت صنايع عملاً در اين باره خود را مسئول انجام هيچ طرح موثر و كارايي نمي دانند. جالب است بدانيم كه در حالي از ارائه مشوق هاي اقتصادي موثر براي خروج خودروهاي فرسوده كوتاهي مي شود كه همچنان بخش عمده اي از 2000 خودرويي كه روزانه شماره گذاري مي شود از نظر استاندارد مصرف  سوخت در لحظه توليد نيز فرسوده محسوب مي شوند!

برج مراقبت
اگر حفاظت نمي كنيد تخريب نكنيد
گروه شهري-آرش نهاوندي: شهر اصفهان بنابر اعتقاد بسياري از كارشناسان داخلي و خارجي اگر نه نيمي از ميراث  جهاني كه بخش عمده اي از ميراث فرهنگي كشور را در خود جاي داده است. اين در حالي است كه به واسطه طرح هاي توسعه شهري در اصفهان و به ويژه احتمال گذر قطار زيرزميني از خيابان چهارباغ، بخشي از بافت تاريخي شهر در معرض تهديد جدي قرار گرفته است.
در واقع پس از بحران احداث برج جهان نما، بحران ساخت مترو در اصفهان بزرگ ترين چالشي است كه مسئولان ميراث فرهنگي و شهرداري اصفهان را رودرروي هم قرار داده است. اما اين بار خطر جدي است و بافت تاريخي شهر بيش از گذشته تهديد مي شود. خيابان چهارباغ تنها يك خيابان معمولي نيست كه محوطه اي تاريخي است كه آثار عصر صفوي را در خود جاي داده است؛ آثاري نظير مدرسه چهارباغ، باغ و كاخ هشت بهشت و بازار هنر كه هر كدام از اين آثار در جاي خود در خور بررسي هستند، اما نكته  مهمي كه در اين مقال اشاره به آن ضروري مي نمايد، تهديدي است كه همه اين آثار با آن مواجهند و در صورت ادامه چالش هاي موجود در اين باب مي توان بحراني عظيم را انتظار داشت. مسئله احداث خط مترو در حالي مسئولان شهر ر ا با چالش مواجه كرده كه راه حل مناسبي براي برون رفت از آن وجود دارد. با حذف خيابان چهارباغ از نقشه متروي اصفهان و احداث تونل هاي قطار زيرزميني در خيابان شمس آبادي كه با يك بلوك فاصله به موازات خيابان
چهار باغ كشيده شده است، اما هنوز معلوم نيست چرا مسئولان سرسخت شهرداري اصفهان كه بر سر مسئله اي نظير برج جهان نما نيز از خود سرسختي نشان مي دادند، حاضر به پذيرش واقعيات موجود نيستند و اين كه اصولاً چرا مسئولان اين شهرداري براي ميراث تاريخي چندان ارزشي قايل نمي شوند؟
به نظر مي رسد شهرداري اصفهان بايد به عنوان يكي از اصلي ترين متوليان حفظ ميراث فرهنگي و زيست بوم شهر اقدام كند و نه به عنوان يكي از عمده ترين تخريب كنندگان آن.

جوابيه
در پي درج مطلبي با عنوان فضاي لازم براي راه اندازي ايستگاه متروي همت وجود ندارد شركت راه  آهن شهري تهران و حومه پاسخي ارسال نموده كه بخشي از آن به شرح ذيل است:
احتراماً  بازگشت به مطلب مندرج در صفحه 7 مورخ 25/2/85 با عنوان فضاي لازم براي راه اندازي ايستگاه مترو همت وجود ندارد ، ضمن تشكر از مسئولان محترم مجتمع امام خميني(ره) در خصوص همكاري با شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) به اطلاع مي رساند در مورد بازگشايي ايستگاه شهيد همت براساس مذاكراتي كه با مسئولان مربوطه صورت گرفت، قرار بر اين شد فضايي در حدود 1000 متر براي استفاده از پل هوايي عابر پياده انتهاي بخش شمالي اتوبان همت كنار پارك طالقاني تا ورودي ايستگاه شهيد همت جهت رفت و آمد مسافران و استفاده از اين ايستگاه به مترو اختصاص يابد كه طي آگهي مناقصه در روزنامه هاي كثير الانتشار با موضوع عمليات طراحي و ساخت دو پل عابر پياده در محدوده ايستگاه شهيد همت از خط يك متروي تهران نيز به چاپ رسيده است.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |