دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۷ - Jun 12, 2006
سه زنداني در گوانتانامو خودكشي كردند
001044.jpg
گروه سياسي خارجي _ سه نفر از زندانيان گوانتانامو با استفاده از لباس هايشان خود را از سقف سلول حلق آويز و خودكشي كردند. اين اولين مورد گزارش مرگ در گوانتانامو است.
به گزارش خبرگزاري ها از واشنگتن، فرمانده نظامي گوانتانامو با اعلام اين خبر گفت: اين خودكشي ها به صورت هماهنگ صورت گرفته و در واقع اقدامي براي مقابله با زندانبانان بوده است. از اين سه زنداني دو تن سعودي و يك نفر تبعه يمن بودند. فرمانده نظامي گوانتانامو از تدابير جديد مسئولان اين پايگاه براي جلوگيري از خودكشي ديگر زندانيان خبر داد و گفت: از اين به بعد وسائل خواب زندانيان فقط موقع خواب به آنها داده شده و بلافاصله بعد از بيدارشدن از سلول ها جمع مي شود.
سه زنداني كه دست به خودكشي زده اند پيش از اين بارها اقدام به اعتصاب غذا كرده بودند.سخنگوي وزارت كشور عربستان ديروز در واكنش به خبر خودكشي دو تن از اتباع اين كشور در گوانتانامو گفت، معلوم نيست مرگ اين سه زنداني بر اثر خودكشي بوده باشد و يا بر اثر شكنجه كشته شده باشند.
جورج بوش كه تعطيلات آخر هفته را در كمپ ديويد مي گذراند در واكنش به اين خبر ابراز نگراني كرد و سخنگوي كاخ سفيد هم وعده داد تحقيقات جدي درباره اين موضوع انجام خواهد شد.
عفو بين الملل كه پيش از اين در كنار ديگر سازمان هاي بين المللي حقوق بشر درباره شرايط زندانيان گوانتانامو به واشنگتن هشدار داده بود، خودكشي اين سه زنداني را نتيجه غم انگيز سال ها حبس غيرمنصفانه در شرايط نامشخص خواند.
خبرگزاري رويتر ديروز به نقل از منابع خبري در پنتاگون گزارش داد از زمان شروع دوران حبس مظنونان تروريستي در گوانتانامو تا روز شنبه ۲۳ زنداني بيش از ۴۱ بار تلاش براي خودكشي كرده اند.
اكنون نزديك به ۴۶۰ زنداني در گوانتانامو نگهداري مي شوند كه وضعيت حقوقي اكثر آنها همچنان نامشخص است. سازمان ملل و كشورهاي اروپايي بارها خواستار تعطيلي اين زندان و تعيين وضعيت زندانيان آن شده اند.

نشست سران اتحاديه اروپا
گروه سياسي خارجي _ سران كشورهاي عضو اتحاديه اروپا به منظور بحث و بررسي تحولات مربوط به اين اتحاديه و مسائل مهم بين المللي از جمله فعاليتهاي هسته اي ايران پنجشنبه در بروكسل گردهم مي آيند.
سران ۲۵ كشور عضو اتحاديه اروپا قرار است در نشست روز پنج شنبه خود در بروكسل علاوه بر بررسي مسائل اروپا به بحث درباره مسائل بين المللي نيز بپردازند.در همين حال ولفگانگ شوسل صدراعظم اتريش كه كشورش در حال حاضر رياست دوره اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد در گفتگو با روزنامه بيلد ام زونتاگ در آستانه نشست آتي سران اين اتحاديه با اشاره به بحران قانون اساسي واحد اظهار داشت: رهبران كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در نظر دارند در نشست روز پنج شنبه پيشنهاد جديدي را براي خروج قانون اساسي واحد از بحران كنوني مطرح كنند.
وي با بيان اين مطلب كه قانون اساسي واحد زماني لازم الاجرا خواهد بود كه تمام كشورهاي عضو به آن پاسخ مثبت دهند، افزود: كارشناسان و مسئولان كشورهاي اروپايي براي همسوكردن اعضاي اتحاديه با مفاد قانون اساسي واحد تلاش هاي لازم را آغاز كرده اند. شوسل در همين رابطه پيشنهاد كرد كه هم زمان در همه كشورهاي اتحاديه همه پرسي قانون اساسي برگزار شود و در صورت رأي اكثريت اين قانون اساسي مورد قبول قرار گيرد.صدراعظم اتريش در بخش ديگري از اين گفتگو درباره گسترش تعداد اعضاي اتحاديه اروپا اظهار داشت: پذيرش عضو در اتحاديه اروپا نيز مستلزم موافقت ۲۵ كشور است.

كنفرانس بين المللي سومالي
گروه سياسي خارجي _ دولت جورج بوش در روزهاي آينده نشست بين المللي را درباره تحولات سياسي در سومالي و به قدرت رسيدن اسلامگرايان در اين كشور برگزار خواهد كرد.
به نوشته روزنامه واشنگتن پست، وزارت خارجه آمريكا «گروه تماس سومالي» را در اين وزارتخانه تشكيل داده است. سخنگوي وزارت خارجه آمريكا با اعلام اين خبر گفت، هدف از برگزاري اين كنفرانس جلب مشاركت و همكاري كشورها و سازمان هاي خارجي و بين المللي براي مقابله با شرايط كنوني در سومالي است و از شركت سازمان ملل در اين كنفرانس هم استقبال مي شود.
همزمان دولت بوش اعلام كرده تا زماني كه اسلامگرايان به دنبال راه هاي صلح آميز باشند، واشنگتن آماده شروع مذاكرات با اسلامگرايان است.
بعد از تصرف پايتخت سومالي توسط شبه نظاميان اسلامگرا و قوت گرفتن احتمال تشكيل دولت اسلامي توسط اين گروه، دولت آمريكا از اين تحول به شدت ابراز نگراني كرد.

كمك ۴/۲ ميليارد دلاري آمريكا به رژيم صهيونيستي
ايسنا: مجلس نمايندگان آمريكا اختصاص ۲۱‎/۳ ميليارد دلار كمك خارجي در سال۲۰۰۷را تصويب كرد كه از اين مقدار۲،‎/۴۶ ميليارد دلار به اسرائيل، بزرگترين دريافت كننده كمك هاي مالي آمريكا، داده مي شود.
مجلس نمايندگان آمريكا هم چنين پيشنهاد قطع كمك مالي۱۰۰ميليون دلاري به مصر را به دنبال دستگيري رهبران مخالف اين كشور رد كرد.
كمك مالي سالانه به اسرائيل متشكل از  ۲‎/۳۴ ميليارد دلار كمك نظامي به علاوه۱۲۰ميليون دلار كمك اقتصادي است.
قانون كمك خارجي مجلس بايد با سنا تطابق داده شود و پس از آن لايحه ي نهايي براي امضا به جورج بوش رئيس جمهور آمريكا داده مي شود.
قرار است كمك نظامي سال آينده به اسرائيل به  ۲‎/۴ ميليارد دلار برسد اما كمك اقتصادي معمول لغو مي شود.
مجلس نمايندگان آمريكا جدا از تصويب اين كمك مالي سالانه، انتقال۴۰ ميليون دلار فوق العاده به اسرائيل را با هدف كمك به اين رژيم در جذب مهاجران جديد از اروپاي شرقي، اتيوپي و كشورهاي شوروي سابق تصويب كرد.
مجلس نمايندگان آمريكا پيشنهاد قطع كمك مالي آمريكا به مصر تا۱۰۰ ميليون دلار به دليل دستگيري رهبران مخالف در اين كشور را رد كرده و ۱‎/۷ميليارد دلار كمك اقتصادي به اين كشور را تصويب كرد.

آزادي گروه ديگري از زندانيان عراقي
001047.jpg
گروه سياسي خارجي- دومين گروه از زندانيان عراقي در چارچوب برنامه آشتي ملي نخست وزير جديد عراق ديروز آزاد شدند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، اولين گروه از زندانيان روز چهارشنبه هفته گذشته آزاد شدند و اكنون با آزادي گروه دوم تعداد زندانيان آزاد شده به هزار نفر مي رسد. بيش از دو هزار عراقي از آغاز جنگ در اين كشور در زندان هاي آمريكا و دولت عراق به سر مي بردند.
در همين حال يك افسر بلندپايه پليس شهر كركوك ديروز از دستگيري هفت تروريست وابسته به القاعده عراق در داخل اين كشور خبر داد. اين هفت نفر بعد از كشته شدن زرقاوي پراكنده شده و از استان دياله به كركوك رفته بودند. از عراق گزارش مي شود كه درگيري بين نظاميان انگليسي و شبه نظاميان عراقي در العماره پنج كشته بر جاي نهاد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه در اين شهر جنوبي عراق پانزده نفر ديگر نيز در اين درگيري مجروح شدند. شهر العماره از مناطق تحت كنترل نيروهاي انگليسي است.
در خبري ديگر ارتش آمريكا نيز اعلام كرد كه در بغداد و كركوك نيز سه عراقي در درگيريهاي ديروز كشته شدند. به گفته مقامهاي نظامي كشته شدگان از شبه نظاميان مخالف دولت بودند.
در مركز بغداد نيز يك ژنرال ارتش عراق در سوءقصدي زخمي شد در حالي كه راننده او در اين سوءقصد جان خود را از دست داد. در كركوك نيز آموزگاري هنگام ترك مدرسه اي مورد سوءقصد قرار گرفت و كشته شد.

حماس:
هدف توافق ملي است
001041.jpg
ايسنا: چند ساعت پس از اعلام برگزاري همه پرسي از سوي محمود عباس درباره سند زندانيان كه در آن اسراييل به صورت تلويحي به رسميت شناخته مي شود، عباس و اسماعيل هنيه با يكديگر ديدار كردند.
به نوشته روزنامه هاآرتص، در اين نشست محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان، اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطين و سعيد صيام، وزير داخلي ( كشور) فلسطين نيز حضور داشتند.
حماس برگزاري همه پرسي در تاريخ ۲۶ ژوئيه ( ۴ مرداد) را رد كرده است.
عباس گفته است در صورتي كه طرفين تا زمان برگزاري اين همه پرسي به توافقي درباره اين سند دست يابند، همه پرسي را لغو مي كند.
عباس در حكمي كه از سوي مشاورش خوانده شد، آورده است: من به عنوان رييس كميته اجرايي سازمان آزادي بخش فلسطين و رييس تشكيلات خودگردان تصميم گرفتم از حق و وظيفه قانوني ام براي برگزاري همه پرسي در خصوص سند توافقنامه ملي موسوم به سند زندانيان استفاده كنم.
مشير المصري، قانون گذار برجسته حماس با رد اين اطلاعيه به عنوان اعلان كودتايي عليه دولت، از فلسطينيان خواست تا اين همه پرسي را تحريم كنند.
مصري اظهار داشت:  هر كس كه اعلام همه پرسي كند بايد مسووليت پيامدهاي خطير و نتايج آن را برعهده گيرد.
مقامات حماس، عباس را به بهره برداري از همه پرسي براي منحل كردن دولت حماس متهم كرده اند. در اين سند تشكيل يك كشور فلسطيني در كنار اسراييل در تمامي نوار غزه و كرانه باختري خواسته شده است.
نظرسنجي ها نشان مي دهد اكثر فلسطينيان از اين طرح حمايت مي كنند.
مشاور عباس گفت: از فلسطينيان خواسته مي شود براي پاسخ به اين سوال كه آيا با سند توافق ملي موسوم به سند زندانيان موافقيد يا خير؟ آراي خود را درون صندوق ها بيندازند.
پايگاه اينترنتي الجزيره نيز نوشت: هنيه در يك كنفرانس مطبوعاتي پس از نشست با عباس اعلام كرد: من به رييس تشكيلات خودگردان خطرات برگزاري همه پرسي و اين كه اين اقدام مي تواند اختلافات تاريخي را ميان مردم فلسطين به وجود آورد، گوشزد كردم.
هنيه بر مخالفت اين جنبش با طرح سند زندانيان و اهميت انجام مذاكره براي حل اختلافاتشان تاكيد كرد.اما عباس گفت كه باب گفت وگو تا ۲۶ ژوئيه براي دسترسي به توافق درباره اين سند باز است.
وي افزود: همه پرسي هدف ما نيست. توافق ملي هدف است. توافق ملي آن چيزي است كه ما خواهانيم.
صائب عريقات، مذاكره  كننده ارشد فلسطينيان از گروه فتح در برنامه اي زنده در شبكه خبري الجزيره از اين همه پرسي دفاع كرد و در مقابل سامي ابوزهري، سخنگوي حماس در برنامه اي مشابه مخالفت خود را با آن اعلام داشت.

روزنامه تايمز:
وجود بولتون در سازمان ملل براي جهان خطرناك است
مهر : روزنامه انگليسي تايمز در تحليلي در مورد وضعيت ناهنجار سازمان ملل و يك جانبه گرايي آمريكا در اين سازمان نوشت: براي آنكه جهاني بهتر داشته باشيم، ابتدا بهتر است به سازمان مللي بهتر از اين بينديشيم.
روزنامه تايمز در ادامه آورده است: اگر شما فكر مي كنيد دونالد رامسفلد (وزير دفاع آمريكا) چهره غير قابل قبول قدرت آمريكاست، حتما جان بولتون را نديده ايد.
حتي راست گرايان دو آتشه در مركز مطالعات سياستگذاري در آمريكا كه جان بولتون(نماينده آمريكا در سازمان ملل متحد) هفته گذشته در لندن آنها را مورد خطاب قرار داد، نيز از برخي گفته هاي جان بولتون ناراحتند.
اين روزنامه افزود: براي مثال زماني كه بولتون مي گويد كشورهايي مانند اتيوپي كه سهم زيادي در تامين هزينه سازمان ملل متحد ندارند، بايد حق راي خود را از دست بدهند، جمهوري خواهان و راست گرايان هم از تعجب نمي دانند چه موضع گيري داشته باشند.
به نوشته تايمز، اما بولتون يك توانايي دارد كه شايد جرج بوش هم كه وي را بر خلاف خواست كنگره به سفارت آمريكا در سازمان ملل فرستاد، خبر ندارد و آن ويژگي اين است: اگر شما مي خواهيد بدانيد آمريكا واقعا چطور به جهان نگاه مي كند، به اظهارات بولتون گوش كنيد.
اين روزنامه انگليسي افزود: آمريكا را مي توان دشمن شماره يك كوفي عنان دبير كل سازمان ملل دانست، زيرا اين كشور بارها از وجود وي در اين سازمان انتقاد كرده است و اين انتقادها و حملات نيز با هدفي جز دستيابي به اهداف يك جانبه گرايانه آمريكايي نبوده است.

حق وتو هم از پادشاه نپال سلب شد
گروه سياسي خارجي _ پارلمان نپال در اقدامي براي سلب آخرين اختيارات پادشاه اين كشور با تصويب قانوني، حق وتو را از او گرفت.
به گزارش آسوشيتدپرس براساس اين قانون، پادشاه ديگر حق رد لوايح و قوانين مصوب پارلمان را ندارد و نمايندگان هم ديگر نيازي ندارند پيش از تصويب قانوني نظر مثبت پادشاه را جلب كنند.
نمايندگان پارلمان بعد از تصويب اين قانون اعلام كردند كه اين به معناي پايان دادن به مفهوم پادشاه در كشور نپال است.
پادشاه نپال همچنين عنوان خود يعني رئيس كشور نپال را از دست داد و از اين به بعد به جاي عاليجناب فقط رئيس حكومت خوانده مي شود.
پيش از اين پارلمان نپال با تصويب قوانيني پادشاه نپال گيانندرا را از فرماندهي كل ارتش، مصونيت حقوقي و معافيت از پرداخت ماليات محروم كرده بود.

تهديد كره شمالي براي حمله به هواپيماهاي جاسوسي آمريكا
ايسنا: فرمانده نيروي هوايي كره شمالي ديروز تهديد كرد، آمريكا را به دليل پروازهاي جاسوسي اش در اين كشور مجازات مي كند و سرنوشت هواپيماي نيروي دريايي آمريكا را كه ۳۷ سال پيش منهدم شد، يادآوري كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه به نقل از خبرگزاري كره، نيروي هوايي اين كشور در بيانيه اي با توصيف پروازهاي جاسوسي آمريكا به عنوان اقدامي براي حملات پيشگيرانه عليه اين كشور نسبت به تكرار احتمالي واقعه سال ۱۹۶۹ كه در آن يك هواپيماي آمريكايي منهدم و تمام ۳۱ خدمه آن كشته شدند، هشدار داد.
در اين بيانيه آمده است، نيروي هوايي كره شمالي به آمريكاي امپرياليست هشدار مي دهد در صورت ادامه تجاوزات هواپيماهايشان در فضاي كره شمالي براي انجام ماموريت هاي جاسوسي، متجاوزان را تنبيه مي كند.
نيروهاي كره شمالي هواپيماي جاسوسي آمريكا را در آوريل سال ۱۹۶۹ بر فراز درياي ژاپن مورد هدف قرار داده و آن را منهدم كردند.
منابع نظامي اعلام كردند كره شمالي به پروازهاي جاسوسي آمريكا حساس است.
بيانيه امروز بيانيه اي نادر است كه به نام فرماندهي نيروي هوايي كره شمالي صادر شده است.
كره شمالي معتقد است آمريكا در حال برنامه ريزي براي حمله به اين كشور است؛ ادعايي كه از سوي آمريكا مكررا رد شده است.

كاسترو: زرقاوي بايد محاكمه مي شد
ايسنا: رهبر كوبا حمله هوايي آمريكا را كه منجر به كشته شدن زرقاوي شد، اقدامي وحشيانه خواند و گفت كه رهبر القاعده در عراق بايد محاكمه مي شد.
به گزارش آسوشيتدپرس، فيدل كاسترو، رهبر كوبا، گفت، آمريكا در مقابل رهبر القاعده در عراق به عنوان قاضي و هيات منصفه عمل كرد و خود در مورد وي حكم صادر نمود.
وي گفت: آمريكايي ها به اين كار خود مباهات مي كنند و عملا سرمست از اين اقدام هستند.
كاسترو اظهار داشت: نبايد فقط به از بين بردن اين متهم اكتفا مي شد، اين وحشيگري نبايد صورت مي گرفت.
رهبر كوبا گفت:  كوبا نيز با استفاده از همين منطق مي تواند آمريكا را بمباران كند تا لوئيز بوسادا كاريلز، دشمن شماره يك خود را كه هم اكنون به اتهام مهاجرت غيرقانوني در تگزاس بازداشت است، از بين ببرد.
كوبا ،پوسادا را به طرح ريزي چندين حمله خشونت آميز عليه خود متهم مي كند.
از جمله اين حملات مي توان به بمب گذاري در يك هواپيماي كوبايي كه درسال ۱۹۷۶ به كشته شدن ۷۳ تن انجاميد، اشاره كرد.
پوسادا كه يك كوبايي الاصل است، دست داشتن در اين بمب گذاري را تكذيب كرده است.

۵۰۰ كشته در درگيري هاي سه هفته گذشته افغانستان
گروه سياسي خارجي _ درگيري هاي خونين سه هفته گذشته در افغانستان كه خونين ترين روزهاي اين كشور در پنج سال گذشته بود، بيش از ۵۰۰ كشته به جا گذاشت.
به گزارش آسوشيتدپرس از كابل، مقامات ائتلاف بين المللي مستقر در افغانستان مي گويند، حملات نيروهاي طالبان در سه هفته اخير شدت گرفته و بخش عمده منابع مالي پشتيباني كننده اين حملات از تجارت ۸/۲ ميليارد دلاري ترياك و هروئين در اين كشور تأمين شده است. در ميان ۵۰۰ نفر تلفات سه هفته گذشته بيش از ۴۴ نفر شبه نظامي بوده اند .

يك جنايتكار جنگهاي داخلي بوسني تحويل دادگاه لاهه شد
ايرنا: دراگان زله نوويچ فرمانده جنايتكار پليس نظامي صربهاي بوسني كه بعد از ده سال فرار سال گذشته دستگير شده بود، براي محاكمه تحويل دادگاه جنايتكاران جنگي لاهه شد.
زله نوويچ سال گذشته در روسيه دستگير شد و بعد از يك سال چند روز پيش به بوسني و سپس به لاهه هلند منتقل شد.
زله نوويچ متهم به صدها مورد قتل و هتك حرمت و شكنجه زنان مسلمان شهر فوكا در مدت جنگهاي داخلي بوسني در سالهاي نخست دهه ۹۰ است. انتظار مي رود دادگاه زله نوويچ ظرف روزهاي آتي تشكيل شود.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |