دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۷ - Jun 12, 2006
در همايش نگاهي نو به مواد مخدر صناعي مطرح شد:
۱۶هزار سايت، اكستازي را تبليغ مي كنند
گروه اجتماعي _ ليلا خاكسار: ۱۳۰۰نوع مواد روانگردان به وسيله ۵۰ميليون نفر در دنيا مصرف مي شود كه شامل مواد محرك و توهم زاست. نزديك به ۱۶ هزار سايت فقط تبليغ قرص هاي اكستازي را به عهده دارند و كشورهاي پيشرفته دنيا با هزينه هاي ميلياردها دلاري براي مقابله با اين پديده روبه رشد درگير هستند.
دكتر سعيد صفائيان مدير كل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در همايش نگاهي نو به مواد مخدر صناعي ضمن اعلام اين مطلب گفت: بيش از ۲۰۰ ميليون مصرف كننده انواع مواد مخدر سنتي فقط ۱۵ ميليون نفر مصرف كننده مواد مخدر خطرناك مانند هروئين هستند و اكثراً حشيش مصرف مي كنند، اما در زمان حاضر ۵۰ ميليون نفر مصرف كننده انواع مواد روانگردان صناعي هستند كه با عوارض ويرانگر، غيرقابل جبران و گاه مرگ و جنون دائمي ناشي از آن مواجه مي شوند.
وي افزود: فقط آمريكا سالانه ۲۰ ميليارد دلار براي مبارزه با اين مواد هزينه مي كند. كشورهاي اروپايي نيز ميليونها پوند و يورو به همين منظور خرج مي كنند اما نتايج اين اقدامات چشمگير نيست.
دكتر صفائيان همچنين ضمن اشاره به تنوع بيش از حد محصولات روانگردان گفت: مواد مخدر صناعي به دليل تنوع بيش از حد و ارائه آن به اشكال گوناگون و عدم آگاهي دقيق خانواده ها از آن مشكلات زيادي براي مردم و خانواده ها ايجاد مي كند.
وي همچنين گفت: در قانون جديد مبارزه با مواد مخدر، سياستهاي كلان مبارزه با مواد مخدر در مجمع تشخيص مصلحت نظام در حال تدوين و تصويب است و در اين قانون سرفصل مهمي براي مواد روانگردان باز شده است.
همچنين به گزارش ايسنا: رئيس انجمن آسيبهاي رفتاري در اين همايش گفت: ۱۰۰ نفر ظرف ۲۰ روز گذشته به علت شوك ناشي از استفاده از كراك تقلبي و هروئين جان خود را از دست داده اند.
دكتر يگانه همچنين افزود: از طريق مشاوره ژنتيكي مي توان از گرايش به اعتياد نسل آينده پيشگيري كرد و با ديدگاه ژنتيكي اعتياد اقدام به پيشگيري زيربنايي كرد.
رئيس دفتر مشاركتهاي مردمي و تشكل هاي غيردولتي ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز در اين همايش گفت: مواد مخدر سالانه ۱۰هزار ميليارد تومان به اقتصاد كشور ضرر مي زند كه معادل ۲۹ درصد كل درآمد ناخالص كشور و ۱۵۵درصد مالياتي است كه مردم مي پردازند.
محمدرضا خطيبيان همچنين افزود: مواد مخدر چهارمين تجارت دنياست و سالانه ۵۰۰ ميليارد دلار براي تاجران آن سود دارد و معضل اعتياد همه ساختارهاي اقتصادي، اجتماعي و حتي هويتي و فرهنگي جامعه را متأثر مي كند.

از سوي وزارت بهداشت:
۳۶ پايگاه امداد ساحلي در فصل تابستان ايجاد مي شود
گروه اجتماعي _ مريم غفاري: با شروع فصل تابستان و آمار بالاي غرق شدگان در سواحل دريا،نيروهاي امداد در ۳۶ منطقه و در سواحل مازندران و گيلان امداد و نجات را به عهده مي گيرند.
دكتر سيدمؤيد علويان،  معاون سلامت وزارت بهداشت و درمان در يك نشست خبري در جمع خبرنگاران افزود: اين پايگاهها وظيفه اطلاع رساني، آموزش، امدادرساني و فرهنگ سازي را به عهده دارند و شامل تجهيزات آمبولانس، تجهيزات احيا، چادر و بي سيم و... مي باشند.
اجلاس بين المللي «جامعه ايمن» برگزار مي شود
دكتر علويان در بخش ديگري از سخنانش گفت:در سال ۲۰۰۷ اجلاس بين المللي جامعه ايمن در ايران برگزار خواهد شد كه دو هزار نفر از سراسر جهان در آن شركت خواهند داشت كه مهمترين هدف آن تقويت زمينه هاي پيشگيري از حوادث است.
وي در خصوص اورژانس پيش بيمارستاني نيز گفت: ما از برنامه چهارم توسعه عقب بوديم، يعني بايد ۸۳۴ پايگاه داشتيم، اما تنها ۷۰۴ پايگاه وجود داشت. در طي ۶ ماه اخير ۳۶۵ پايگاه جديد راه اندازي شده است. اين در حالي است كه در كل برنامه توسعه سوم تنها ۲۹۶ پايگاه راه اندازي شده است يعني در طول ۶ ماه به اندازه كل برنامه توسعه چهارم پايگاه ايجاد شده است.وي در خصوص زمان رسيدن به مصدوم در شهرهاي بزرگ گفت: اين زمان از ۱۰ دقيقه به ۶/۸ دقيقه در شهر و از ۲۵ دقيقه به ۶/۱۶درصد در جاده  ها رسيده است.
پيشگيري از بيماري وبا در تابستان
معاون سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اينكه در كشورمان ۶هزار مدرسه يا دستشويي ندارند يا از وضعيت بهداشتي مناسبي برخوردار نيستند، گفت: تا زماني كه براي دفع فاضلاب روش صحيحي اتخاذ نشود نمي توانيم با بيماريهاي منتقله از آب مبارزه كنيم كه اين امر مشاركت كليه دستگاهها را مي طلبيد. وي در خصوص آبياري مزارع سبزيجات با فاضلاب گفت: اين امر علاوه بر بحث وبا، مسموميتها و بيماريهاي انگلي هم به دنبال دارد كه ما درصدد هستيم با پخش تيزرهاي تلويزيوني نحوه شستشو و ضدعفوني كردن سبزيجات را به مردم آموزش دهيم و بايد به خاطر داشته باشيم كه در بحث سلامت عوامل مؤثر زيادي دخيل اند و همه مربوط به وزارت بهداشت نيست. وي افزود: قبل از عيد به كل دانشگاههاي علوم پزشكي در بحث پيشگيري از وبا ابلاغ كرديم. علويان گفت:در سال ۸۵ صفر درصد گزارش وبا داشتيم و در سال گذشته تعداد ۱۱۳۲ مورد وبا گزارش شده بود.وي افزود: با نظارت بر آبياري سبزيجات، افزودن كلر به آب و استفاده از يخ هاي بهداشتي مي توان از ابتلا به وبا جلوگيري كرد.

۵۰۰ هزار تا يك ميليون كودك كار در ايران
نبود آمار كودكان كار، مانع برنامه ريزي منسجم شده است
001089.jpg
گروه اجتماعي- مينا شهني: تعداد كودكان كار در ايران مشخص نيست. همين امر سبب شده تا برنامه ريزي براي اين گروه در معرض خطر با مشكلات گوناگوني روبه رو شود.
مادام كه تعداد جمعيت هدف در هاله اي از ابهام فرو رفته، دسترسي به يك برنامه ريزي منسجم ناممكن مي نمايد.
تاكنون هيچ مرجع رسمي، آمار كودكان كار در ايران را اعلام نكرده است اما برخي كارشناسان تعداد اين كودكان را حدود ۵۰۰هزار نفر و برخي ديگر جمعيت آنان را تا يك ميليون نفر نيز تخمين زده اند.
دكتر صمدي- مدير كل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي كشور- آمار كودكان كار تحت پوشش اين سازمان را به ترتيب در سال ۱۳۸۲ ، ۹۰۶ نفر، در سال ۱۳۸۳ ، ۱۳۸۴ نفر و در سال ۱۳۸۴ اين تعداد را ۷۸۴ نفر اعلام كرده و گفت: «دليل اينكه تعداد كودكان كار در سال ۱۳۸۴ نسبت به سال قبل كاهش چشمگيري داشته، حضور كودكان اتباع خارجي بوده است .»
وي با توضيح اينكه سازمان بهزيستي در سال هاي گذشته صرف نظر از مليت، كودكان كار را در پناهگاه مي پذيرفت افزود: «پذيرش شدگان مهمانسراي سلامت يا پناهگاه كودكان،  همه ساله براي گذران اوقات خود- به ويژه شب ها- به اين مراكز مراجعه كرده و از امكانات بهزيستي بهره مي برند» .
مدير كل دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعي بهزيستي، تعداد اين مهمانسراها را در سراسر كشور نزديك به ۲۰ مركز اعلام كرد و گفت: «اين مراكز در مركز استان هاي پرجمعيت كشور كه عموماً  با پديده كودكان كار روبه رويند احداث شده اند و امكانات بهداشتي و آموزشي را در اختيار مراجعه كنندگان قرار مي دهند» .
تفاوت فاحش ميان آمار كودكان كاري كه تحت پوشش بهزيستي قرار مي گيرند با آمار تخمين زده شده توسط كارشناسان، نشانگر مخفي ماندن تعداد قابل توجهي از اين كودكان است.بر اساس يك سرشماري كه ۱۰ سال قبل در كشور انجام شد، حدود ۱۲درصد از جمعيت ۱۰ تا ۱۹ ساله كشورمان فعاليت اقتصادي دارند.
سازمان بين المللي كار نيز اعلام كرده است در سال ۲۰۰۰ از هر ۶ كودك در سراسر جهان، يك نفر فعاليت اقتصادي داشته است.
خبرگزاري ايرنا در گزارشي كه از سازمان بين المللي كار منتشر كرده، آورده است: «تعداد كودكان كار در جهان از ۲۴۶ميليون در سال ۲۰۰۰ با يك كاهش ۲۸ميليون نفري به ۲۱۸ ميليون نفر در سال ۲۰۰۴ رسيده است» .
ساماندهي كارگران كوچك
دكتر صمدي معتقد است كه از نظر مديريت موضوع، ساماندهي كودكان كار و خيابان برعهده سازمان بهزيستي است و تأكيد مي كند كه آيين نامه ساماندهي كودكان خياباني تصويب و به بهزيستي ابلاغ شده است.دكتر صمدي با صراحت تأكيد كرد كه مراكز بهزيستي توان پاسخگويي و سرويس دهي به تعداد زيادي از كودكان كار را دارند و چنانچه كودكان بيشتري نيز به اين مراكز معرفي شوند، بهزيستي پوشش مناسبي را براي اين گروه خواهد داشت.
جالب توجه اينكه هزينه تخمين زده شده از حذف كار كودكان در اقتصاد جهان طي ۲۰سال گذشته، حدود ۷۶۰ميليارد دلار است اما منفعت تخمين زده شده در كسب سلامتي، بهداشت و تحصيل اين كودكان، بيش از چهار تريليون دلار براي اقتصاد جهان است.

تجمعي به خاطر ۴ سال سردرگمي
گروه اجتماعي: يكصد و پنجاه تن از شهرونداني كه از ۴ سال پيش تاكنون نسبت به پيش خريد واحدهاي مسكوني شركت انبوه سازان وردآورد اقدام كرده بودند براي چندمين بار مقابل خانه هاي تكميل نشده خود تجمع كردند.
به گزارش خبرنگار همشهري، معترضان، قصور شركت سازنده مجتمع وردآورد در اجراي تعهداتي كه از طرف شركت در قرارداد قيد شده است را مهمترين دليل تجمع خود عنوان كردند.
محمدحسن معين الرعايايي وكيل دادگستري و نماينده معترضان در اين باره به همشهري گفت: شركت انبوه سازان وردآورد در سال ۸۱ در چندين نوبت آگهي فراخوان پيش فروش آپارتمان هاي منطقه وردآورد كه در آن زمان جزو شهرداري منطقه ۹ و اكنون جزو شهرداري منطقه ۲۱ است را منتشر كرد. وي توضيح داد: در اين آگهي ها تاريخ هاي تحويل آپارتمان ها از ۱۰ ماه تا ۱۸ ماه اعلام شد و جالب اينكه در هر آگهي كه پس از آگهي هاي قبلي چاپ مي شد تاريخ تحويل ديگري اعلام شده است.
نماينده معترضان با اظهار تاسف از اينكه بيش از ۲ سال از زمان واگذاري واحدهاي مسكوني وردآورد گذشته است گفت: متاسفانه وضعيت موجود نشان نمي دهد كه بتوانيم نه تنها در چند ماه آينده بلكه تا پايان امسال نيز خانه هايمان را تحويل بگيريم.
وي به برنامه در شهر و گزارش هاي واحد مركزي خبر و برخي از مطبوعات در سال ۸۴ در رابطه با مشكلات شهرونداني كه درگير پروژه وردآورد هستند اشاره كرد و گفت: پس از پخش برنامه هاي تلويزيون و چاپ گزارش هايي در برخي از مطبوعات مدير پروژه وردآورد از طريق وكيل خود اعلام كرد كه تا پايان اسفند ۸۴ همه بلوك ها را تكميل مي كند و همه واحدهاي مسكوني را به خريداران تحويل مي دهد.
معين الرعايايي افزود: ولي متاسفانه نه تنها چنين نشد بلكه طي يك سال گذشته پيشرفت مجموعه بسيار ناچيز بوده است. به طوري كه تنها سه بلوك حدود ۸۵ درصد ساخته شده است و پيشرفت هفت بلوك ديگر مانند سال گذشته در همان حد ۵۰ تا ۶۰ درصد باقي مانده است.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
تخريب كوه هاي گنجنامه
كوه ها و ارتفاعات زيباي گنجنامه همدان كه از منابع طبيعي و چشم اندازهاي ارزشمند كشور ماست، به دليل انجام عمليات مربوط به نصب تله كابين كه بدون ارزيابي زيست محيطي و كارشناسي لازم آغاز شده، در معرض تخريب شديد قرار گرفته است، چرا سازمان حفاظت محيط زيست و اداره منابع طبيعي استان در برابر اين روند تخريب، واكنشي نشان نمي دهند؟
جمعي از كوهنوردان، دوستداران طبيعت و پيشكسوتان كوهنوردي و مربيان استان همدان
انكار نكنيد
بليت مترو گران شده است و اين افزايش قيمت آنقدر واضح است كه قابل كتمان نمي باشد، اما چرا برخي مسئولان شركت مترو به جاي پاسخگويي به پرسش هايي كه مردم در اين زمينه مطرح كرده اند و يا ارائه دليل قانع كننده، گران شدن بليت مترو را انكار مي كنند؟ لطفاً به آگاهي و هوش سياسي جامعه، بها بدهيد.
هاتف مجتهدي- تهران
كارشناسي عمل كنيد
پرداخت اضافه حقوق به بازنشستگان كه از آغاز سال جاري وعده شده بود، هنوز تحقق نيافته است در حالي كه همگان مي دانند، اين قشر، با هزينه هاي سنگيني از زندگي روزمره خودشان روبه رو مي باشند. حداقل توقع اين است كه اين قبيل طرح ها به صورت كارشناسي و پيش بيني هاي لازم انجام شود تا در عمل با مشكلات گوناگون روبه رو نگردد.
ح. رحيمي- بازنشسته
خيابان بلاتكليف
وضعيت آسفالت خيابان ياران در محله باقلازار شميران كه در ابتداي ورودي به ۱۷ تعاوني مسكن قرار دارد، از ۱۵ سال پيش به اين سو نامعلوم است. نيمي از اين خيابان خاكي و نيم ديگر آسفالت است و ظاهراً آسفالت خيابان به دليل برخي مشكلات و اختلافات ميان سازمان مسكن و شهرداري منطقه يك به سامان نمي رسد. اميد است هر چه زودتر اختلافات برطرف و مشكل چند ساله آسفالت خيابان ياران نيز حل شود.
اسحاقي
تقاضاي ساكنان يك خيابان
براي حل برخي مشكلات خيابان پگاه، منشعب از بزرگراه شهيد حقاني، لازم است اقدامات زير انجام شود:
نصب سرعت گير براي جلوگيري از بروز حوادث ناگوار به دليل سرعت بالاي خودروها، استقرار پاركبان و ساماندهي پارك خودروهاي متعلق به كاركنان بانك مركزي و ضرورت پارك اين خودروها در پاركينگ بانك مركزي،خط كشي و جدول بندي و اصلاح هندسي بخشي از خيابان كه منتهي به بزرگراه حقاني است.
جمعي از ساكنان خيابان پگاه
حق خواربار
چند روز پيش مطلبي در همشهري تحت «عنوان حق عائله مندي را دوباره بشماريد» خواندم كه خيلي جالب بود و به نكته اي دقيق و ظريف اشاره كرده بود. مي خواستم در تكميل نامه اين خانم خانه دار به دو حق جالب ديگر در فيش حقوقي كارگران اشاره كنم. يكي حق خواربار «۸۰ تومان» و ديگري حق مسكن «۱۰ هزار تومان» .
حال با توجه به تورم موجود و گراني هاي سرسام آور، به خانواده يك كارگر تحت پوشش تأمين اجتماعي روزانه ۶/۲ تومان حق خواربار و حدوداً ۳۳۳ تومان هم حق مسكن تعلق مي گيرد.
با تشكر، يك كارگر از تهران
با برگزاركنندگان كنكورهاي آزمايشي
از مؤسساتي كه به برگزاري كنكورهاي آزمايشي مبادرت مي كنند، مثل تعاوني سازمان سنجش، انتظار داريم هنگام برگزاري آزمون، فضا و وسايل لازم را در اختيار شركت كنندگان قرار بدهند، چون حتي كمبود ورق چرك نويس مي تواند در بازدهي نمره شركت كنندگان تأثير منفي داشته باشد. تأمين امكانات خنك كننده در سالن برگزاري و ديگر نيازها كه جاي خود دارد.
مادر يك دانش آموز دوره پيش دانشگاهي

پزشكان فلسطيني در ايران ادامه تحصيل مي دهند
ايسنا: كامران باقري لنكراني وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با باسم نعيم وزير بهداشت دولت خودگردان فلسطين ديدار و گفت وگو كرد.
در اين نشست يك ساعته كه در دفتر وزير بهداشت برگزار شد در خصوص نيازهاي اوليه بهداشتي - درماني ملت فلسطين بحث و تبادل نظر شد و با امضاي يادداشت تفاهمي شرايط ادامه تحصيل پزشكان فلسطيني و امكان درمان بيماران فلسطيني در ايران فراهم مي شود. لنكراني در اين نشست با اشاره به وجود محدوديت هايي براي حضور مستقيم ايران در سرزمين فلسطين اعلام كرد: همچنين با پيگيري هاي به عمل آمده از طريق وزارت امور خارجه سهميه اي براي ادامه تحصيل پزشكان فلسطيني و نيز درمان بيماران پيوند مغز استخوان در كشور ايران فراهم مي شود.
باسم نعيم وزير بهداشت دولت خودگردان فلسطين همچنين در اين نشست با اشاره به مشكلات فراوان در خصوص مسايل بهداشتي - درماني پيش رو گفت: به جهت محاصره شديد به عمل آمده داروهاي مورد نياز در اختيار مردم قرار نمي گيرد.
وزير بهداشت دولت خودگردان فلسطين با اشاره به اين كه نيازهاي طولاني مدت بهداشتي و درماني ملت فلسطين در سه محور قابل تقسيم است، اظهار كرد: نيازهاي بهداشتي اوليه و درمانگاه ها،  توسعه و پيشرفت كادر نيروي انساني، برگزاري دوره هاي آموزشي در ايران و يا ساير كشورها و كمك هاي مالي ايران جهت بورسيه كردن پزشكان، نياز به بودجه ۷۰ هزار دلاري براي گسترش و تجهيز مراكز درماني از نيازهاي طولاني مدت قابل ذكر است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |