دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۷ - Jun 12, 2006
دبير شوراي عالي امنيت ملي در مصر اعلام كرد
جزئياتي از بسته پيشنهادي ۱+۵ به ايران
001134.jpg
گروه سياسي- علي لاريجاني كه در قاهره به سر مي برد. روز گذشته و پس از ديدار با وزير خارجه و رئيس جمهوري مصر ديداري نيز با عمروموسي، دبيركل اتحاديه عرب داشت و پس از رايزني و گفت و گو در كنفرانسي خبري حاضر شد. به گزارش رويترز دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در ديدارهاي خود بر تحكيم روابط ايران با كشورهاي منطقه تأكيد و ذكر كرده كه فعاليت هاي هسته اي ايران صلح آميز است و نه تنها نبايد از آن هراس داشت بلكه بايد به آن به عنوان نزديك كننده كشورهاي اسلامي ياد كرد. الجزيره نيز از قاهره گزارش داد كه لاريجاني گفته استراتژي جمهوري اسلامي اين است كه همواره در كنار كشورهاي عربي و اسلامي باشد. نكته مهم اين ديدار، جزئياتي بود كه براي نخستين بار توسط يك مقام رسمي از بسته پيشنهادي اروپا ارائه شد. دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران تأكيد كرد كه در پيشنهادهاي اروپا هيچ بحثي از مهلت دادن به ايران نيامده و در ضمن به تنبيه نيز اشاره نشده است. علي لاريجاني بار ديگر تأكيد كرد كه پيشنهادهاي ۱+۵ مثبت است هر چند ابهامهايي دارد. دبير شواري عالي امنيت ملي تصريح كرد بر خلاف اعلام رسانه ها مهلت زماني به ايران داده نشده و هيچ پيش شرطي هم براي مذاكرات مطرح نشده و ايران از مذاكرات سازنده و بدون پيش شرط استقبال مي كند. لاريجاني به دبيركل اتحاديه عرب گفت كه برنامه هسته اي ايران نه تنها خطرناك نيست بلكه به كشورهاي عربي و اسلامي نيز كمك مي كند.
لاريجاني در حالي به سفر خود در مصر پايان مي دهد كه گفته شده شايد پس از قاهره راهي الجزاير شود. دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران به كشوري چون مصر كه روابط عالي ديپلماتيك با ايران ندارد اطمينان داده كه فعاليت هاي هسته اي ايران صلح آميز است تا ديگر كشورهاي عربي نيز كه روابط ديپلماتيك بالايي با ايران دارند نيز به حسن نيت ايران اطمينان كنند.

نشست امروز وين درباره ايران
مهر: خبرگزاري فرانسه گزارش داد: ديده بان هسته اي سازمان ملل امروز (دوشنبه) در وين نشستي را برگزار مي كند و تمام جهان در انتظار است كه مشخص شود آيا ايران پيشنهاد بين المللي براي متوقف شدن برنامه هسته اي را مي پذيرد يا نه.
در اين نشست عادي شوراي حكام كه بحث هاي دقيق صورت خواهد گرفت، هيچ گونه قطعنامه اي صادر نخواهد شد و اعضاي شوراي حكام در كنار برنامه هسته اي ايران در مورد موضوعات متعدد و عادي ديگر نيز بحث و تبادل نظر خواهند كرد.
ديپلمات ديگري نيز اظهار داشت: گمان نمي كنم درنشست شوراي حكام هيچ كشوري قصد داشته باشد در اين برهه از زمان موضع گيري خاصي در مورد ايران داشته باشد.

تغييرات اندك در هيأت رئيسه هفت كميسيون مجلس
عكس: جواد گلزار
001128.jpg
گروه سياسي- انتخابات هيأت رئيسه ۷ كميسيون تخصصي مجلس روز گذشته با كمترين ميزان تغييرات برگزار شد و طي آن هيچ رئيس كميسيوني تغيير نيافت. مهمترين تغييرات مربوط به كميسيون فرهنگي بود كه ميرتاج الديني به جاي حسينعلي قاسم زاده به عنوان نايب رئيس اول و جواد آرين منش به جاي ميرتاج الديني به عنوان نايب رئيس دوم انتخاب شدند.
در كميسيون اجتماعي صرفاً جاي منشي اولي و دوم با هم جابجا شد و تغيير ديگري رخ نداد. ضمن اينكه علي معلمي پور نيز در كميسيون كشاورزي به جاي طهماسبي به عنوان نائب رئيس اول و عبدالله كعبي به جاي معلمي پور نائب رئيس دوم شد. در كميسيون اقتصادي نيز نائب رئيس دوم، مخبر و منشي اول كميسيون عوض شدند. در كميسيون آموزشي و تحقيقات هم با كمترين حد تغيير تنها فاطمه آجرلو از منشي گري كميسيون كنار رفته و كورش نيكنام جايگزين او شد.
كميسيون انرژي نيز شاهد تغيير نائب رئيس اول و دوم خود بود كه در آن ناصر سوادي جايگزين محسن يحيوي و دانش منفرد جايگزين عطار زاده شد. در كميسيون بهداشت و درمان نيز مخبر و منشي اين كميسيون تغيير يافتند.

كوتاه از خانه ملت
مذاكره يك پيروزي
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: مذاكره به اين معنا نيست كه بسته دربسته از طرف مقابل دريافت شود و هرچه در آن هست، پذيرفته شود.
به گزارش خبرنگار ما، غلامعلي حداد عادل در آغاز جلسه علني ديروز با اشاره به اينكه همگان منتظر واكنش كشور ما نسبت به پيشنهاد ۱+۵ به ايران هستند، گفت: اصولا از اينكه اروپا به مذاكره بازگشته استقبال مي كنيم و برقراري مجدد مذاكره و ايجاد فضاي مذاكره را يك پيروزي مي دانيم.
واكنش به اظهارات رئيس ديوان محاسبات
حداد عادل در پاسخ به تذكر داريوش قنبري نماينده ايلام در واكنش به اظهارات رحيمي، رئيس ديوان محاسبات كشور در همايش مديران ديوان محاسبات مبني بر اينكه امسال گزارشي از تخلفات مديران نخواهيم داشت چون مديران دولت نهم همه پاكدامن هستند گفت: اگر رئيس ديوان محاسبات نسبت به مديران و مسئولان دولت به طور كلي اظهار اعتماد كرده است به معناي سلب مسئوليت از خودش نيست.
رفع توقيف روزنامه ايران
كمال دانشيار، عضو فراكسيون اكثريت گفت: در پي توقيف روزنامه ايران افراد زيادي بيكار شده اند. نبايد به خاطر تخلف يك فرد، ساير كاركنان يك روزنامه را مجازات كرد. مسئولان اين روزنامه نيز عذرخواهي كردند و آذري ها هم با روحيه بلند اسلامي خود خواهند گذاشت با رفع توقيف كاركنان روزنامه به سر كار خود برگردند.
سكوت مطلق
محمدرضا اسكندري وزير جهاد كشاورزي كه در جلسه علني ديروز جهت پاسخ به سئوال نديمي حاضر شده بود در مقابل پرسش هاي مكرر خبرنگاران در خصوص اهداي سكه به برخي از نمايندگان سكوت كرد و تنها گفت از خود نمايندگان سئوال كنيد.
لايحه الحاق ايران به كنوانسيون سازمان ملل
نمايندگان مجلس در بررسي لايحه الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون سازمان ملل متحد براي مبارزه با فساد اعاده شده از سوي شوراي نگهبان، بر نظر قبلي خود اصرار كردند.
بررسي طرح پيشنهادي ۱+۵ در مجلس
جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي روز گذشته با حضور منوچهر متكي، وزير خارجه براي بررسي طرح پيشنهادي ۱+۵ برگزار شد.
كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت: در اين جلسه وزير خارجه كلياتي از مفاد پيشنهادي اروپا به ايران را در كميسيون اعلام كرد و در اين جلسه در خصوص نقاط قوت و ضعف و راهكارهاي مناسب بحث و گفت وگوي مفصل شد.

سران سه قوه در يك جلسه مشترك
گروه سياسي _ همزمان با هفتم تيرماه و هفته قوه قضائيه، قواي سه گانه به ميزباني دستگاه قضايي، نشست مشتركي را برگزار خواهند كرد.
يك منبع آگاه ضمن اعلام اين خبر گفت در اين نشست كه اعضاي هيأت دولت، هيأت رئيسه مجلس و رؤساي كميسيون ها و مسئولان عالي قضايي حضور خواهند داشت نوع وحدت رويه نيروهاي اصول گرا براي اداره بهتر جامعه در دستور كار قرار خواهد داشت و همچنين راهكارهاي ويژه اي براي افزايش سطح تعاملات سه قوه و بهبود روابط في مابين انديشيده خواهد شد.پس از اين كه محمود احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهور ايران انتخاب شد، اين اولين بار است كه مسئولان سه قوه و مديران ذيربط قوا در چنين نشست مشتركي شركت مي كنند.

باشگاه احزاب
هاشمي و مصباح يزدي در فهرست جامعه مدرسين
سيد محمد غروي سخنگوي جامعه مدرسين حوزه علميه قم از قرارگرفتن نام هاشمي رفسنجاني و مصباح يزدي در فهرست كانديداهاي اين تشكل در تهران خبر داد و گفت كه اين تصميم پس از انجام رايزني، گرفته شده و قطعيت دارد. غروي پيش بيني كرد كه طي سه هفته آينده فهرست اين تشكل نهايي خواهد شد.
جمعيت آبادگران فهرست نمي دهد
حسن بيادي سخنگوي جمعيت آبادگران جوان، مؤتلفه و جمعيت ايثارگران را دو حزب نزديك به تشكل خود عنوان كرد و گفت: جمعيت آبادگران جوان در انتخابات خبرگان فهرستي ارائه نمي كند اما براي انتخابات مياندوره اي مجلس كه همزمان با خبرگان برگزار مي شود، فهرست ارائه خواهد كرد.

سعود الفيصل با يك پيام در تهران
گروه سياسي- سخنگوي وزارت خارجه روز گذشته در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران اعلام كرد كه ترافيك ديپلماتيك همچنان بالاست و در هفته جاري با دو اتفاق بزرگ همراه است. وي با تاييد خبر سفر رئيس جمهوري به چين براي شركت در اجلاس شانگهاي خبر داد كه امروز سعود الفيصل وزير خارجه عربستان سعودي همراه با يك پيام به تهران مي آيد.
حميدرضا آصفي در خصوص پيام مزبور توضيحي نداد و هرگونه خبررساني درباره پيام را به انجام شدن سفر منوط كرد اما در خصوص سفر محمود احمدي نژاد به چين تاييد كرد كه در پاسخ به دعوت همتاي چيني، رئيس جمهور ايران راهي پكن مي شود و برنامه ملاقات هايي نيز براي رئيس جمهوري در نظر گرفته شده كه در زمان مقتضي اعلام مي شود.
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به همشهري درباره ارتباط ميان حضور سريع وزير خارجه عربستان پس از ديدار غير رسمي و اعلام نشده معاون نخست وزير عراق و ارتباط اين سفرها با احتمال درخواست مجدد آفريقايي ها براي مذاكره در مورد عراق، اعلام كرد كه سفر عادل عبدالمهدي به ايران غيررسمي و اعلام نشده، نبوده و حتي سفري محرمانه نيز نبوده است و ايشان پس از ديدار با دبير شوراي عالي امنيت ملي با وزير خارجه ايران نيز ديدار كرده است. در خصوص سفر سعود الفيصل نيز كه سفر محرمانه اي نيست و سياست ما تشويق كشورهاي همسايه به افزايش همكاري است و اين از اولويت هاي جدي دولت است. جمهوري اسلامي ايران در دستيابي به اولويت هاي خود با همسايگان جدي است و هيچ ارتباطي نيز به موضوع مذاكره با آمريكا ندارد.
حميدرضا آصفي در پاسخ به ديگر پرسش همشهري در خصوص خبر بركناري سفير اوكراين در تهران به دستور رئيس جمهور اين كشور گفت كه در حال حاضر سفير اوكراين در تهران است و بركناري وي در حوزه اختيارات رئيس جمهور اين كشور است و كشور فرستنده اين اختيار را دارد كه آنها را نگه دارد و يا بازگرداند اما از سوي ايران مشكلي نبوده و هيچ نارضايتي نيز در اين خصوص از طرف ايران اعلام نشده است.

چهارمين انتخابات هيأت مديره سازمان نظام
مهندسي ساختمان امروز در سراسر كشور
گروه علمي فرهنگي _ چهارمين دوره انتخابات هيأت مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان ۲۲ خرداد در سراسر كشور برگزار شود.
به گزارش همشهري انتخاب هيأت مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان ساعت ۹ صبح تا ۱۷ امروز برگزار خواهد شد.

يادداشت
بحران هسته اي و دايه مهربان تر از مادر
صادق زيبا كلام _عضو هيات علمي دانشگاه تهران
هنوز سر ميهمان دار پرواز خاويار سولانا و هيات همراه به تهران برنامه استفاده از كپسول اكسيژن و نشان دادن درهاي خروج اضطراري هواپيما را به مسافرين به پايان نرسانيده بود كه مخالفت ها در تهران با پيشنهادات اروپا براي حل بحران هسته اي ايران به راه افتاد. با اينكه هيچ يك از مخالفين به درستي نمي دانستند كه محتوي پيشنهادات چيست، مع ذالك به مخالفت با آن برخاستند. كسي مدعي آن نيست كه سولانا فرشته رهايي بخش بحران هسته اي ايران است، اما عقل سليم حكم مي كند، كه دست كم پيشنهاداتش به گونه اي جدي مورد بررسي قرار گيرد و سپس رد شود. اگر زمان مناسب اعلام نظر و ملاحظات ديگري از اين دست در رد پيشنهادات رعايت نشود،بهانه به دست ديگران داده ايم و دست كم از نظر دنيا به معناي آنست كه مخالفين ما، از جمله آمريكايي ها، زياد هم بي راه نمي گويند و ما سوداي ديگري در سر داريم. آن دسته از مخالفت ها كه بيشتر از ناحيه محافل راديكال مي باشد قابل فهم است. اما آنچه كه در اين ميانه غريب و تعجب برانگيز بود، موضع گيري سرد و مخالفت ضمني برخي از اصلاح طلبان با رويكرد مصلحت جويانه اروپايي هاست. يكي از چهره هاي راديكال اصلاح طلب در واكنش به اين پرسش كه فكر مي كند چه مشكلات و موانعي بر سر راه پذيرش پيشنهادات اروپا و تعليق غني سازي براي مسئولين نظام وجود دارد پاسخ داد: مسئولين نمي توانند توقف غني سازي را بپذيرند چرا كه اين امر كل نظام را با يك بحران عميق مشروعيت مواجه خواهد ساخت؛ اعتبار بين المللي نظام، بالاخص در ميان كشورهاي جهان سوم غيرمتعهدها و جهان اسلام خدشه دار خواهد شد چرا كه آنان خواهند گفت ايران بواسطه مذاكره با آمريكا، از مواضعش عقب نشيني كرده. فرد ديگري از آن گروه اظهار داشت: چون نظام از پشتيباني مردمي برخوردار نيست، لاجرم نمي تواند در برابر غربيها مقاومت نمايد.
به راستي ما را چه مي شود؟ آيا اين ها را از سر دلسوزي براي نظام و ممكلت مي گوئيم يا از روي بغض و كينه نسبت به رقباي سياسي ؟ براساس كدام استدلال، منطق، ضابطه، قاعده قانون و تحليل، اگر ايران تصميم تازه اي بگيرد اين امر باعث مي شود كه مشروعيتش به زير سئوال رفته و با بحران مشروعيت مواجه شود؟
مي رسيم به مسئله ارتباط عجيب ميان فعاليت هاي هسته اي و روند دمكراتيزه شدن كشور. هيچ كس با گسترش آزاد ي هاي مدني، رعايت كامل تر حقوق بشر، حاكميت قانون و آزادي مطبوعات مخالفتي نداشته بلكه همه  خواهان افزايش هر چه بيشتر دامنه اين مطالبات هستيم. منتهي چه ارتباطي ميان اين مطالبات و غني سازي اورانيوم وجود دارد؟ آيا كره شمالي كه به غني سازي كامل اورانيوم دست يافته و يا پاكستان كه بمب اتمي هم ساخته، خيلي دمكراتيك هستند؟ يا از پشتيباني وسيع مردمشان برخوردار هستند؟
دايه هاي مهربان تر از مادر درست مي گويند كه بسياري خواهند گفت كه پذيرش پيشنهادات اروپا تسليم است. نظر ما كدام است؟ اگر عده اي مصالحه را به غلط نشانه تسليم و سازش بپندارند، آيا درست است كه ما هم از سر فرصت طلبي، ضربه زدن به حريف و يا تسويه حساب هاي سياسي آب بر آسياب آنان ريخته و اين انديشه غلط را تعميم داده و مبلغش شويم؟ گيريم كه عده اي به غلط در زمان مديريت ما هر گونه راه حل مصلحت آميز را نفي و طرد مي كردند اما خود امروزه بر همان راه و روش ها مي روند. آيا بايستي از آنان انتقام بگيريم و نگذاريم عقل سليم و اعتدال حاكم شود يا آنكه مي بايستي صرفه و صلاح بلندمدت تر كشور و نظام را ملاك قرار دهيم؟

ديدار   رئيس مجلس با وزير خارجه فلسطين
001131.jpg
مهر:محمود الزهار، وزير امور خارجه دولت خودگردان فلسطين، ديروز با دكتر غلامعلي حداد عادل،  رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفتگو كرد.
در اين ديدار آقاي حداد عادل ابتدا ضمن محكوم كردن جنايات اخير رژيم صهيونيستي عليه مردم مسلمان فلسطين اظهار داشت: اين حوادث اگر چه تلخ و تأسف آور است لكن مهر تأييدي است بر حقانيت ديدگاه حماس در خصوص ناكارآمدي طرح سازش با اشغالگران و مطمئناً اين جنايات بر پشتيباني مردم فلسطين از حماس خواهد افزود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |