دوشنبه ۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۹ - Jun 26, 2006
صفحه آخر
Front Page

پيامبر اعظم (ص) مي فرمايد:
فرزند آدم، آنچه حاجت تو را رفع كند در دسترس خود داري و درپي آنچه تو را به طغيان وا مي دارد روز مي گذاري، به اندك قناعت نمي كني و از بسيار سير نمي شوي.
(كنزالعمال، ج 3، ص 782، ح 8740)
امروز با حافظ
كه روز محنت و غم رو به كوتهي آورد
نسيم باد صبا دوشم آگهي آورد
بدين نويد كه باد سحرگهي آورد
به مطربان صبوحي دهيم جامه چاك

آب و هوا
003435.jpg

عكس روز
003492.jpg
عكس: اينترنشنال هرالد تريبون‎/ ريچارد هارباس- 25 ژوئن 2006
اين روزها كه محاكمه صدام به موضوع كشتار مردم حلبچه نزديك شده است، وكلاي ديكتاتور سابق عراق مدعي شده اند كه نمي توان ثابت كرد ، مردم اين شهر بر اثر حملات شيميايي به قتل رسيده اند. اما آبين هندريكس، پزشك بازنشسته و همكارانش نمونه هايي در اختيار دارند كه ثابت مي كند مرگ اين افراد بر اثر حملات شيميايي بوده است. در تصوير موي يكي از قربانيان اين اقدام غير انساني، در دست دكتر هندريكس ديده مي شود. اين نمونه در سال 1988 در شهر حلبچه به دست آمد.

در شهر چه خبر...
در حالي كه ايران چك در بانك ها ناياب شده، اين روزها مبادلات تجاري در گوشه و كنار شهر به دشواري انجام مي شود. دارندگان مشاغل آزاد در هفته هاي اخير به شوخي مي گويند: به بانك مي رويد؟ گوني را فراموش نكنيد.

تنظيم بازار تخم مرغ
بانك ها را با بي پولي شان وا مي گذاريم و به سراغ سفره خانوارها مي رويم. اتحاديه مركزي مرغداران اعلام كرده براي تنظيم بازار، بسته هاي تخم مرغ  10 تا 5/11 كيلوگرمي را هركيلو با نرخ 5 هزار و 500 ريال مي خرد، حال بايد منتظر ماند و تأثير اين اقدام را بر بازار مصرف  ديد.

بستني بدون خامه و زعفران
گرماي بالاي 40 درجه اين روزها، سمت  و سوي نگاه هر رهگذري را به طرف بستني و آبميوه  فروشي ها تغيير مي دهد. به طرف صنفي كه با انتشار خبر مربوط به غير بهداشتي بودن بستني هاي سنتي و افزايش قيمت شير، شكر و خامه به نسبت سال گذشته روزهاي خوبي را تجربه نمي كنند. بايد اذعان كرد كه بستني هاي امسال طعم نارضايتي مي دهد. رئيس اتحاديه بستني، آبميوه و فالوده فروشي در تاييد اين موضوع مي گويد: مصوب قيمت بستني متعلق به سال 79 است. اگر چه مجمع امور صنفي توزيعي و خدماتي اين ميزان را از كيلويي 1800 تومان به 2 هزار تومان ترقي داد اما قيمت شكر، شير و به دنبال آن خامه دو برابر شد. وي مي افزايد: بنابراين هم اكنون اغلب توليد كنندگان اين صنف از خامه و زعفران و شير پرچرب استفاده نمي كنند تا گراني شير و شكر را به نحوي جبران كنند.

صعود آهن
درحالي كه طي روزهاي اخير گزارش هاي متفاوتي از افزايش قيمت مسكن منتشر شده، رئيس اتحاديه آهن فروشان هم اعلام كرده، قيمت آهن آلات هم 100 درصد افزايش يافته است.

وفور نعمت در بازار ميوه
اما كمي آن سوتر از شادآباد و بازار آهن، بارفروشان تهراني مي گويند؛ اين روزها ميوه آن قدر زياد شده كه انواع و اقسام آن با بهترين قيمت به فروش مي رسد.
خاكپور، عضو اتحاديه بارفروشان ميدان مركزي ميوه و تره بار تهران مي گويد: با افزايش عرضه، قيمت ميوه در دو هفته اخير به پايين ترين حد خود رسيده است. او تاكيد مي كند: البته عرضه زياد، برخي مشكلات را نيز به همراه داشته كه براي حل آن بايد شبكه هاي توزيع ديگري غيرسازمان ميادين در سطح شهر ايجاد شود.

بازار داغ كولر هاي گازي
نسل پيش، پنكه ها را به عنوان يك عضو تابستاني خانواده، در جمع خود پذيرفت اما با پيداشدن سروكله كولرهاي آبي و به اصطلاح آمدن نو به بازار پنكه ها دل آزار شدند. گويا اين اتفاق براي نسل فعلي هم آهسته آهسته با آمدن كولرهاي گازي رخ مي دهد. كاهش رطوبت هوا، اشغال فضاي كمتر و سرماي بيشتر از جمله مزيت هايي است كه اين كالا را در صدر جدول فروش خنك كننده هاي بازار لوازم خانگي قرار داده است. يكي از فروشندگان كولرهاي گازي مي گويد: عمده كولرهاي گازي خارجي محصول چين و كره هستند هر چند بر چسب برندهاي اروپا و آمريكا هم روي اين كالا در برخي موارد به چشم مي خورد. اين توليدات آسياي شرقي كه 80 درصد بازار كولر را اشغال كرده اند اگر چه 10درصد با انواع داخلي تفاوت قيمت دارند اما به لحاظ كيفي مزيت خاصي ندارند.

بازار
003501.jpg
شكستن يك ركورد تازه در بازار خودرو

سرانجام مرسدس هاي وارداتي سقف گران ترين خودروهاي موجود در بازار تهران را شكستند و پس از يك سال، بي ام  و را پشت سر گذاشتند. اتحاديه صنف دارندگان نمايشگاه ها و فروشندگان اتومبيل تهران در تازه ترين گزارش وضعيت بازار اعلام كرده، مرسدس بنز 350S با قيمتي معادل 154 ميليون تومان گران ترين خودرو موجود در نمايشگاه هاي شهر تهران است. پيش از اين بي ام  و مدل 630I با قيمتي در حدود 110 ميليون تومان عنوان گران ترين خودرو را با خود يدك مي كشيد.
اما خارج از فضاي خودروهاي لوكس خارجي كه با قيمت هاي سرسام آور بالاي 100 ميليون تومان داد و ستد مي شوند در بازار خودرو داخلي با پنج ميليون تومان نيز مي توان مالك يك چهارچرخه بنزيني شد. در حال حاضر سپند پي كي با قيمتي در حدود 5 ميليون تومان ارزان ترين خودرو صفركيلومتر در بازار تهران است. پرايد صندوق دار پرفروش ترين خودرو روز بازار نيز در حال حاضر 8/6 ميليون تومان قيمت گذاري شده است.
البته بايد توجه داشت قيمت اين خودرو در زمان پيش فروش يا فروش هاي فوق العاده و هم چنين با در نظر گرفتن امكانات جانبي نظير رنگ يا فرمان هيدروليك متفاوت است.

سكه، طلا و ارز
003498.jpg

اصل مطلب
در فوايد و لذات سفر
003504.jpg

تئاتر
آخرين جشن
كارگردان: حميد ابراهيمي
بازيگران: خسرو احمدي، مهران امام بخش
محل اجرا: تالار سايه
داستان نمايش، آخرين جشن، درباره عده اي است كه همچون رابين هود تصميم بر اين گرفته اند تا حق فقرا را از متمولان ظالم گرفته و به خودشان برگردانند، اما يكي از آنها خيانت مي كند.

بانوي بي نشان
كارگردان: كوروش زارعي
بازيگران: كوروش زارعي، علي فرحناك، محمدرضا آزاد
محل اجرا: فرهنگسراي بهمن
شب هنگام در جوار قبرستان بقيع، كاروان حجاج به همراه گوينده اي روضه حضرت زهرا(س) مي خوانند. مادري اما جدا از كاروان نشسته و با خود زمزمه اي ديگر دارد.

سينما
به آهستگي
كارگردان: مازيار ميري
بازيگران: محمدرضا فروتن، نيلوفر خوش خلق.
سينماي نمايش دهنده: عصر جديد 1، صحرا، شهر تماشا 2
فيلم در نقد قضاوت كردن افراد جامعه نسبت به يكديگر است. محمود، كارگر جوشكار خط هاي راه آهن، پري همسرش منزل را ترك كرده است. همه شواهد نشان از خيانت پري دارد، اما...
003450.jpg
سر تو بدزد رفيق
كارگردان: علي عبدالعلي زاده
بازيگران: نصرالله رادش، رابعه اسكويي
سينماي نمايش دهنده: نادر
عروسكي، يك راننده تريلي را در جاده گروگان مي گيرد و ماجراهاي مختلفي مي آفريند.

تلويزيون
003495.jpg

آلودگي هواي تهران
003438.jpg
شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
خنده يك مطلب جدي است
پيش پرده يك فيلم كمدي را در جنگل نشان مي دادند. يكي از حيوانات زد زير خنده. شير با عصبانيت گفت:
- مگه كوري؟ تا خنده شير و نديدي چه حقي داري بخندي؟
چند لحظه بعد يكي ديگر از حيوانات خنده اش گرفت. شير سرش داد زد:
- مگه كري؟ تا صداي خنده شير بلند نشه حق نداري بخندي.
بالاخره خود شير هم خنده اش گرفت. وقتي شير خنديد روباه زد زير خنده.
شير گفت: تو خوب مي خندي، چون شم فكاهي داري.
نتيجه اخلاقي: كسي بهتر مي خندد كه ديرتر بخندد.
مارك آزوف‎/ ولاديمير تيخوينسكي
گشتي در دنياي خبرها
ترك اعتياد ميمون
003441.jpg
پكن: شايد باور اين موضوع دشوار باشد اما واقعاً ميموني را كه در تصوير مشاهده مي كنيد سيگار مي كشيد. اين ميمون سالها بود كه در باغ وحش پكن به سيگار كشيدن اعتياد داشت و هر روز دو بسته سيگار مي كشيد كه با تلاش پزشكان سرانجام موفق شد اعتياد خود را ترك كند.
جوجه تيغي فراري
لندن: پليس به مردم شمال غرب كشور انگليس هشدار داد مراقب يك جوجه تيغي فراري باشند. اين جوجه تيغي كه در حدود يك متر طول دارد از يك باغ وحش فرار كرده و اگر خارهاي سمي وي به بدن انسان برخورد كند، مسموميت شديد به وجود خواهد آورد. در حال حاضر گشت هاي پليس در حال جست وجو براي به دام انداختن اين حيوان فراري هستند.
اشياء گمشده
لندن: شهروندان لندني هر روز بين 600 تا 800 شيء در سيستم حمل و نقل عمومي اين شهر از جمله تاكسي، اتوبوس و مترو جا مي گذارند. در ميان فهرست اشياء گمشده در اين سيستم، بيشترين گمشده به ترتيب مربوط به كيف دستي، كتاب و لباس است و جالب اين كه چندي پيش حتي لباس عروس نيز در يكي از قطارهاي مترو ديده شد. همچنين تعداد زيادي گوشي تلفن همراه داخل مترو جا مي ماند كه به دليل شباهت هايي كه نسبت به يكديگر دارند هيچ گاه شناسايي نمي شوند. اما جالب ترين شيء گمشده در مترو لندن يك قايق بود كه صاحبش اين قايق دو متري را داخل قطار جا گذاشته بود.
تعطيلي برنامه رئيس جمهور
كاراكاس: هوگو چاوز رئيس جمهور كشور ونزوئلا يكشنبه هر هفته در يك برنامه زنده تلويزيوني براي مردم كشورش سخنراني مي كند اما وي دو هفته است كه به خاطر رقابتهاي جام جهاني اين برنامه زنده را تعطيل كرده است. با توجه به اين كه يكشنبه هفته گذشته برزيل، تيم محبوب چاوز بازي داشت به همين دليل وي در اين برنامه شركت نكرد. او همچنين برنامه ديروز را نيز تعطيل كرد تا هم خود وي و هم مردم به تماشاي اين بازي ها بپردازند.
بيسبال بعد از مرگ
فيلادلفيا: سال گذشته ميلادي بيش از 5/14 ميليارد دلار لوازم ورزشي به ويژه لوازم رشته ورزشي بيسبال در آمريكا به فروش رسيد به همين دليل توليد كنندگان اين لوازم در پي افزايش درآمدهاي خود هستند. با توجه به اين كه مردم اين كشور علاقه بسيار زيادي به ورزش بيسبال دارند روز گذشته يكي از توليدكنندگان لوازم ورزشي اعلام كرد از اين پس طرفداران بيسبال پس از مرگ نيز مي توانند از تيم محبوب خود حمايت كنند. اين شركت به درخواست علاقه مندان روي تابوت آنها آرم تيم و تصوير بازيكنان محبوبشان را نقاشي خواهد كرد. قيمت اين نوع تابوت  ها بين 600 تا 3500 دلار متغير خواهد بود.
بوينس آيرس قفل شد
بوينس آيرس: در پي پيروزي دو بر يك تيم ملي فوتبال آرژانتين در برابر تيم مكزيك، ترافيك در خيابانهاي شهر بوينس آيرس اين كشور از حركت ايستاد. پس از پيروزي نزديك تيم ملي اين كشور در مرحله يك هشتم پاياني رقابتهاي جام جهاني، مردم بوينس آيرس به خيابانها ريختند. تراكم جمعيت به حدي بود كه ترافيك در اين شهر قفل شد و تا چند ساعت هيچ خودرويي نتوانست حركت كند.
قهرمان مهارتهاي سگي
003447.jpg
بالتيمور: اين سگ 15 ماهه اي كه در تصوير مشاهده مي كنيد قهرمان يك دوره مسابقه مهارتهاي سگي در بالتيمور شده است. يكي از مهارت هاي اين سگ پارس كردن با صداي بسيار بلند و گوشخراش مي باشد، اما مهارت ديگر وي كه مورد توجه مردم قرار گرفته است، بيرون آوردن زبانش در حين خنده مي باشد.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |    شهري    |
|   دانش    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |