دوشنبه ۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۹ - Jun 26, 2006
طرح جديد مقابله با تخلفات رانندگي در بزرگراه ها اجرا مي شود
مأموران مخفي در تعقيب رانندگان متخلف
چشم انداز
يكي از انتقاداتي كه هميشه به پليس راهنمايي و رانندگي در ايران وارد بوده اين است كه پليس همه تمركز و توان خود را متوجه ترافيك ساكن مي كند و عملاً ترافيك متحرك در شهر از حوزه نفوذ و تأثير پليس خارج است. اگر دقت كنيد شما هم درمي يابيد كه بيش از ۹۰ درصد برگ هاي جريمه اي كه به دستتان رسيده مربوط به مواردي همچون پارك غيرمجاز، عبور از خط عابر پياده، حضور در محدوده طرح ترافيك و... است و به ندرت ممكن است مواردي همچون سرعت غيرمجاز، سبقت غيرمجاز و... را دربر بگيرد.
به نظر مي رسد كه طرح جديد پليس راهنمايي و رانندگي با هدف رفع همين نقص تدوين شده است.
003354.jpg
003351.jpg
گروه شهري- اسدالله افلاكي: از هفته آينده مأموران آموزش ديده پليس با خودروهاي تندروي مدل بالا به طور نامحسوس، بزرگراه ها ي شهر را كنترل و با رانندگان خاطي به شدت برخورد مي كنند.
سردار حسين ساجدي نيا- رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ- در گفت وگوي اختصاصي با همشهري افزود: ۱۴ماه پيش پليس بزرگراه در سطح تهران راه اندازي شد اما به دليل برخي مشكلات، مصمم شديم براي برخورد با رانندگان متخلف كه سلامت و امنيت تردد ساير رانندگان را به خطر مي اندازند بزرگراه هاي شهر را تحت كنترل نامحسوس درآوريم. بر اين اساس از نيمه تيرماه جاري، گروهي از نيروهاي پليس كه دوره آموزشي خاصي را گذرانده اند با خودروهاي مدل بالا رانندگان مختلف را تعقيب و متوقف مي سازند تا قانون درباره آنها اعمال شود.
به گفته وي، اين مأموران كه با خودرو و لباس شخصي در بزرگراه ها در خدمت تأمين سلامت ترافيك خواهند بود، پس از توقف- در صورت درخواست شهروندان- موظف به ارائه كارت شناسايي خواهند بود تا شائبه سوءاستفاده وجود نداشته باشد.
ساجدي نيا در خصوص چگونگي برخورد با رانندگان خاطي و ميزان جرايم گفت: با توجه به نوع تخلف، اين جرايم متفاوت خواهد بود، اما در صورت لزوم خودروي متخلف ،متوقف و به پاركينگ هاي درنظرگرفته شده حمل مي شود و راننده خاطي به مراجع قضايي معرفي مي گردد. افزون بر اين، ممكن است با توجه به نظر مراجع قضايي، راننده براي تست عقل به پزشكي قانوني معرفي و در رابطه با اختلال فكري و ذهني او آزمايشات لازم به عمل آيد و سپس قانون درباره او اعمال شود. توقف چندماهه خودرو، محروميت از رانندگي و ابطال گواهينامه، از ديگر جرايمي است كه در مورد رانندگان خاطي اعمال خواهد شد.
تشكيل پليس راهنما
سردار ساجدي نيا با اشاره به اينكه راهنمايي و ارشاد در اولويت وظايف پليس راهنمايي و رانندگي قرار دارد، از تشكيل پليس راهنما و شروع به كار آنها از اول مردادماه امسال خبر داد و افزود: اين مجموعه از مأموران پليس، طي ماه آينده با رويكرد گسترش تعامل ميان مردم و پليس فعاليت خود را آغاز خواهند كرد. اين نيروها كه عمده فعاليت آنها مبتني بر ارشاد شهروندان خواهد بود، در موارد گريزناپذير با شهروندان خاطي طبق مقررات و ضوابط قانوني برخورد خواهند كرد.
خطوط ويژه بزرگراه ها و مشكلات آن
رئيس پليس راهور تهران بزرگ با اشاره به اجراي ۲هفته كار آزمايشي خطوط ويژه در بزرگراه  چمران گفت: براي اجراي اين طرح ۷دستگاه دوربين در طول محور مذكور نصب شد، ضمن آنكه نيروهاي پليس براي كنترل و مديريت آن در مسير مورد نظر مستقر شدند و در نتيجه، اجرا با موفقيت نسبي همراه بود اما مشكلاتي هم به دنبال داشت.
از جمله در هنگام تصادف، رانندگان، خودروهاي آسيب ديده را ناگزير به منتهي اليه سمت راست مسير منتقل مي كنند كه اين امر خط ويژه را با محدوديت مواجه مي سازد. اين مشكلات نشان داد كه اجراي طرح خطوط ويژه به مطالعه و كار كارشناسي بيشتري نياز دارد كه بر اين اساس، يكي از گزينه هاي در دست بررسي، انتقال خطوط ويژه در خط سرعت است كه ممكن است در آينده نزديك عملي شود.وي بحث تسهيلات براي خودروهايي با بيش از ۳سرنشين در استفاده از خطوط ويژه را در حد طرح دانست و گفت: اجراي اين طرح، مشكلات و تبعاتي دارد. از جمله تفكيك خودروهاي با بيش از ۳سرنشين از ساير خودروها با دشواري هايي همراه است. از همين رو، اين طرح هنوز اجرايي نشده و نياز به كار كارشناسي دارد و تصور مي شود در آينده نزديك به مرحله اجرا در نيايد.
روزانه ۳۵هزار شهروند جريمه مي شوند
ساجدي نيا مي گويد: توقف دوبله، استفاده از تلفن همراه در حين رانندگي، ايستادن زير تابلوي توقف ممنوع، نداشتن معاينه فني خودرو، نبستن كمربند ايمني و نداشتن كلاه ايمني، بيشترين آمار تخلفات رانندگان تهراني را به خود اختصاص مي دهد.
به گفته وي روزانه ۳۵هزار قبض جريمه در تهران صادر مي شود. با اين همه بر اساس آمار، نسبت به سال گذشته در زمان مشابه ۲۵درصد تخلفات رانندگي در تهران كاهش يافته كه اين ناشي از احترام شهروندان به قانون و رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي است.
رئيس پليس راهور تهران بزرگ معتقد است كه در حال حاضر فقط با ايجاد محدوديت مي توان از سنگيني بار ترافيك شهر كاست كه اين شيوه چندان موافق طبع پليس نيست بلكه بايد با فرهنگسازي، شهروندان را به استفاده از وسايل نقليه عمومي ترغيب كرد.
توصيه هاي پليس، ويژه تابستان
ساجدي نيا با توجه به فرارسيدن فصل تابستان از شهروندان خواست براي ايمني سفر، پيش از مسافرت از سلامت خودروي خود به ويژه لاستيك هاي آن اطمينان حاصل كنند و بدون اخذ معاينه فني از سفر با خودروي شخصي امتناع ورزند. وي تأكيد كرد: شهروندان از سپردن خودرو به افرادي كه تازه گواهينامه گرفته اند و تجربه رانندگي در مسيرهاي برون شهري را ندارند، جداً خودداري كنند و در صورت مواجه شدن با مشكل، با پليس ۱۱۰ و ساير مجموعه  راهنمايي و رانندگي تماس حاصل كنند.
ممنوعيت تردد كاميون ها در سطح شهر
ساجدي نيا در بخش ديگري از سخنان خود از ممنوعيت تردد كاميون ها و خودروهاي سنگين در معابر تهران خبر داد و گفت: طي نشستي با صنف اتحاديه كاميون داران مقرر شد از اين پس كاميون ها در طول هفته فقط از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح در سطح شهر تردد كنند و در شب هاي جمعه، ساعات مجاز تردد كاميون ها از ۱۲ شب پنج شنبه تا ۸ صبح جمعه خواهد بود.

برج مراقبت
مديريت شهري و ميراث فرهنگي
گروه شهري _ آرش نهاوندي: طرح جامع تهران به عنوان تنها سند قانوني برنامه ريزي پايتخت تا ۲۰سال آينده، در حالي تا يك ماه ديگر براي تصويب و تاييد نهايي به شوراي شهر و سپس شوراي عالي شهرسازي و معماري ارسال مي شود كه مسئولان ميراث فرهنگ از جزئيات بي خبرند و فرصت مطالعه اين طرح مهم را نيافته اند.
مسئولان ميراث فرهنگي در شرايطي از بررسي اين طرح حياتي محروم مانده اند كه طرح جامع تهران پس از تاييد نهايي به عنوان مرجع اصلي تصميم گيري مديران شهر قرار گرفته  و اجراي هر تصميمي بر اساس آن حتي اگر مغاير با منافع هر سازماني باشد، قانوني تلقي مي شود.
يكي از دلايل نبود كرسي و جايگاه ميراث فرهنگي در ميان مسئولان شهري را مي توان در سابقه مديريتي مسئولان و متوليان ميراث فرهنگي تهران جست وجو كرد.
در حالي كه مديران ميراث فرهنگي براي ارتقاي سطح فرهنگي تهران در جهان بايد اقدامات خويش را با مديران شهري منطبق كنند، از آنان براي نظردهي در تدوين طرح جامع دعوت نمي شود و آنان در حاشيه قرار مي گيرند
اين سوابق گواه بر آن است كه مسئولان يادشده هيچ گاه براي رسيدن به جايگاه مناسب در ميان مديران شهري تلاشي از خود نشان نداده اند.
اما برخلاف ميراث فرهنگي، سازمان حفاظت محيط زيست استان تهران توانسته  با بررسي تمام جزئيات طرح جامع، كوچك ترين تصميم گيري مديران شهر در حوزه محيط زيست را بررسي كرده و نسبت به آن نظر دهد. حضور سازمان هاي گوناگون كه در گستره شهر به فعاليت هاي مختلف مشغولند در ميان مديران شهري و اعمال توصيه هاي ضروري و مهم به آنان درباره طرح جامع تهران، لبه تيغ انتقادات را بيش از پيش متوجه سازمان ميراث فرهنگي كرده است. غيبت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در جلسات مباحثه مربوط به تدوين طرح جامع در حالي رخ نموده است كه جاذبه هاي گردشگري تهران تاكنون نتوانسته  به نحوه مطلوبي در سطح شهر مطرح شود تا به تبع آن نقش مطلوبي در توسعه اقتصادي ايفا كند.
علاوه بر اين، كلانشهر تهران به رغم داشتن جاذبه هاي متعدد گردشي، زير سايه سنگين شهرهايي چون اصفهان، شيراز و يزد قرار گرفته و تاكنون مسئولان ميراث فرهنگي نتوانسته اند اقدامي درخور در زمينه معرفي آثار به جاي مانده از تاريخ تهران به جهانيان انجام دهند.
در حالي كه مديران ميراث فرهنگي براي ارتقاي سطح فرهنگي تهران در جهان بايد اقدامات خويش را با مديران شهري منطبق كنند، از آنان براي نظردهي در تدوين طرح جامع دعوت نمي شود و آنان در حاشيه قرار مي گيرند.
در نتيجه اين امر به نظر مي رسد طرح هايي نظير احياي بافت تاريخي ميدان توپخانه، احياي ميدان بهارستان و ساير مناطق تاريخي، با معضلات عديده اي مواجه شود.
بر همين اساس در صورتي كه مسئولان ميراث فرهنگي طي يك ماهي كه به تصويب طرح جامع در شوراي شهر مانده، اقدامي عاجل در زمينه مطالعه طرح به عمل نياورند، آنگاه ميراث فرهنگي به مدت ۲۰سال به حاشيه رانده خواهد شد و طرح هايي نظير احياي بافت تاريخي تهران نيز به احتمال زياد به حالت تعليق در خواهد آمد.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |