دوشنبه ۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۹ - Jun 26, 2006
طي حكمي از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي اعلام شد:
انتصاب كمال خرازي به رياست شوراي
راهبردي روابط خارجي
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي  در حكمي، دكتر خرازي را به رياست شوراي راهبردي روابط خارجي منصوب كردند.
متن حكم به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاي دكتر خرازي
لازم است براي كمك به تصميم گيري هاي كلان و جست وجو از افق هاي نو در روابط خارجي جمهوري اسلامي و بهره مندي از نظرات نخبگان در اين عرصه، شوراي راهبردي روابط خارجي تشكيل گردد.
شايسته است آقايان دكتر علي اكبر ولايتي، علي شمخاني، محمد شريعتمداري و محمدحسين طارمي  براي مدت پنج سال اعضاي آن باشند و جناب عالي به رياست آن شورا منصوب مي گرديد.
اميد است موفق باشيد.
سيد علي خامنه اي

جلسه سران قواي سه گانه
گروه سياسي _ شامگاه ديشب سران قواي كشور به ميزباني قوه قضاييه گردهم آمدند.
اين اولين نشست از نوع خود در دوره رياست جمهوري محمود احمدي نژاد بوده است.
چندي پيش خبر اين ديدار منتشر شد كه در آن محور اصلي مذاكرات، افزايش تعاملات ميان قواي سه گانه در هفته قوه قضاييه اعلام شده بود.
در اين ميهماني شام، تعدادي از معاونان رييس جمهور، مديران مالي دستگاه قضايي و هيات رييسه و روساي كميسيون هاي تخصصي مجلس شوراي اسلامي حضور داشتند.
در اين جلسه كه با عنوان هماهنگي مشترك بين قواي سه گانه برگزار شد، پس از سخنان رؤساي قوا چند تن از حاضران ديدگاههاي خود را درباره راههاي افزايش تكامل قوا ابراز داشتند.
ناظران سياسي بر اين باورند كه اين ديدار با توجه به سخنان هفته پيش رهبر معظم انقلاب مي تواند فصل تازه اي را در همدلي ميان قواي سه گانه كشور بگشايد.

معاون جديد توسعه مديريت و امور مجلس وزارت رفاه
طي حكمي از سوي مهندس پرويز كاظمي، وزير رفاه و تامين اجتماعي، مهدي قدمي به سمت معاون توسعه مديريت و امور مجلس وزارت رفاه و تامين اجتماعي منصوب و مشغول به كار شد.
به گزارش ايسنا، قدمي پيش از اين سمت هايي چون مدير كل رفاه و امور اجتماعي وزارت كشاورزي سابق، معاون توسعه مديريت و پشتيباني سازمان تربيت بدني و معاون امور فدراسيونها و رئيس مركز ورزش قهرماني كشور را عهده دار بوده و در حال حاضر نيز نايب رئيس كميته ملي المپيك و مشاور عالي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان تربيت بدني است.

ديدارهاي عبدالله گل در تهران
لاريجاني: نگاه ما جدي است، مي خواهيم مسأله حل شود
003393.jpg
گروه سياسي- وزير خارجه تركيه روز گذشته پس از ديدار با نمايندگان عالي ديپلماسي كشور، تهران را ترك كرد. عبدالله گل كه پيشتر در تركيه با دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران ديدار كرده بود و به لحاظ سابقه حضور منوچهر متكي در سالهاي پيش در تركيه به عنوان سفير ايران با او آشنايي داشت، روزي گرم در ديپلماسي ايران را رقم زد. منوچهر متكي يك روز پيشتر زبان ديپلماسي را در آلمان به نمايش گذاشته و با صراحت به همتاي آلماني خود گفته بود كه ۱۱۶ كشور غيرمتعهد از ايران حمايت كرده اند و ۵۷ كشور اسلامي نيز گفته اند كه مذاكره با ايران بايد بدون پيش شرط باشد، از اين رو ايران در هيچ انزوايي نيست. عبدالله گل نيز در جريان همه اين مطالب بود و از همين رو خوشبين بود كه مذاكرات هسته اي از راه ديپلماتيك حل شود.
علي لاريجاني پس از ديدار با وزير خارجه تركيه تصريح كرد كه نگاه ايران به بسته پيشنهادي اروپا جدي است و مصمم هستيم كه پرونده هسته اي ايران به نحو مطلوب حل شود. دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين خبر داد كه مذاكرات ايران و اروپا با ديدار قريب الوقوع سولانا از ايران آغاز خواهد شد.
به گزارش ايرنا، عبدالله گل تأكيد كرد كه كشور وي سعي دارد مسأله هسته اي ايران از راه ديپلماتيك حل شود. وي اطمينان داد كه حسن نيت بر بررسي ايران حاكم است.وزير خارجه ايران نيز پس از ديدار با همتاي ترك خود خبر داد كه عبدالله گل حامل پيامي از سوي نخست وزير تركيه براي رئيس جمهوري است. وي به محتواي پيام ارسالي اشاره اي نكرد. عبدالله گل همچنين تأكيد كرد كه كشورش رايزني هاي زيادي در خصوص همكاري نزديك با ايران و حل مسائل منطقه و هسته اي داشت و از مذاكرات استقبال مي كند.
عبدالله گل روز گذشته ديداري نيز با رئيس مجلس شوراي اسلامي داشت و پس از آن راهي آنكارا شد.
ديدار وزير خارجه تركيه به اين لحاظ مهم است كه عبدالله گل به زودي عازم واشنگتن مي شود كه اين روزها خط سير ديگري غير از مذاكره را دنبال مي كند. در حالي كه هنري كيسينجر وزير خارجه پيشين آمريكا در گفتگو با واشنگتن پست خواهان تعامل جديد ايران و آمريكا شده، لس آنجلس تايمز نوشته كه مقامات كاخ سفيد نگران مسأله اي مبهم به نام صدور تروريسم از ايران به ونزوئلا هستند و با چنين پرونده هايي فضاي رسانه اي را نسبت به ايران مسموم كرده اند.

سخنگوي وزارت خارجه تاكيد كرد:
گلايه ايران از روسيه به دليل تأخير
در تكميل نيروگاه بوشهر
خاوير سولانا به تهران مي آيد
گروه سياسي- دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران و سخنگوي وزارت خارجه هردو، روز گذشته خبر دادند كه به زودي مسئول كميته سياست خارجي اتحاديه اروپا به تهران مي آيد. خاوير سولانا پس از تحويل بسته پيشنهادي ۱+۵ نيز گفته بود كه حاضر است هر چندبار كه لازم است به تهران آمده و با مقامات ايراني در خصوص آن بحث و مذاكره كند. علي لاريجاني و حميدرضا آصفي از زمان انجام اين سفر خبري ندادند و به قريب الوقوع بودن آن بسنده كردند.
003396.jpg
گروه سياسي _ سخنگوي وزارت خارجه در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران از روسيه به دليل خوب  عمل نكردن به تعهدات آنها در تكميل به موقع نيروگاه بوشهر گلايه كرد و از سوي ديگر در خصوص مذاكرات هسته اي به اروپا گفت كه قدردان ايران باشند.
حميدرضا آصفي درباره عجله اروپا براي گرفتن پاسخ از ايران گفت ايران مشغول بررسي دقيق بسته پيشنهادي آنها است و آنها بايد قدر بدانند چرا كه ايران مي خواهد با جديت به آنها پاسخ دهد.
وي تصريح كرد كه ايران براي پاسخگويي به پيشنهاد ارائه شده از سوي كشورهاي ۱+۵ به زمان نياز دارد. وي همچنين هفته گذشته را در عرصه ديپلماسي پرتحرك خواند و گفت كه بيانيه پاياني اجلاس وزراي خارجه ۵۷ كشور عضو سازمان كنفرانس اسلامي بسيار خوب بوده و نشان از حمايت جامعه بين المللي از فعاليت هاي صلح آميز هسته اي جمهوري اسلامي دارد. وي همچنين خبر داد كه به كشورهاي حاشيه خليج فارس اعلام شده كه هيچ نگراني در فعاليت هاي هسته اي ايران وجود ندارد. نيروگاه اتمي بوشهر از سطح بالايي در بحث امنيت و استانداردهاي بين المللي برخوردار است. ايران مبالغ زيادي براي امنيت اين تاسيسات هزينه كرده است. وي در خصوص مذاكرات وزير خارجه ايران در آلمان تاكيد كرد كه مذاكرات بايد بدون پيش شرط باشد و بهتر است به جاي طرح پيش شرط هاي غيرمنطقي و بي مبنا، به مذاكرات وارد شد. وي همچنين خبر داد كه خاوير سولانا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا به زودي راهي ايران مي شود تا در خصوص بسته  پيشنهادي با دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران ديدار كند. وي در ادامه خطاب به مقامات آمريكايي كه مي گويند ايران پيام هاي مبهم و گيج كننده مي فرستد، گفت كه پيام ايران بسيار شفاف و روشن است و برعكس ما فكر مي كنيم كه اين آمريكايي ها هستند كه پيام هاي متفاوت مي دهند و انسجام در ميان مسئولان آمريكايي وجود ندارد.
وي تصريح كرد كه زبان تهديد براي جمهوري اسلامي ايران كارساز نيست و توسل به ادبيات خشن نه در شأن دوطرف و نه مفيد است. آصفي در خصوص گفته هاي علي لاريجاني در مصاحبه با روزنامه  گاردين و اين كه دبير شوراي عالي امنيت ملي گفته كه مكالمه تلفني با آمريكايي ها اشكال ندارد، گفت: وي نيز از لاريجاني اين پرسش را مطرح كرده و پاسخ اين است كه مشكل ما با آمريكايي ها عاطفي نيست، بلكه منطقي است.

كوتاه از خانه ملت
پيگيري نامه نمايندگان
گروه سياسي ـ عماد افروغ رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نسبت به رد حقوقي نامه ۷۰ نماينده در مورد عزل رئيس ديوان محاسبات توسط هيأت رئيسه مجلس اعتراض و انتقاد كرد.حداد عادل در پاسخ به اين تذكر گفت: عزل رئيس ديوان محاسبات به هر دليلي در اختيار رئيس مجلس نيست.وي افزود: بنده نامه را به جريان قانوني انداخته ام و البته همان طور كه شما گفته ايد امضا الزام آور نيست و من تنها نظر اين تعداد نمايندگان را فرستادم كما اين كه ممكن است تعدادي امضا خلاف اين نظر وجود داشته باشد.
تأخير در اعلام وصول
ناصر نصيري نماينده  گرمي طي تذكري به هيأت رئيسه مجلس درخصوص تأخير در اعلام وصول طرح استيضاح وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي انتقاد كرد و افزود: درخواست استيضاح با امضاي ۵۰ نماينده دو هفته قبل تقديم هيأت رئيسه مجلس شد كه براساس آئين نامه بايد اين درخواست همان جلسه يا جلسه بعد اعلام وصول مي شد.
سازمان حسابرسي كشوربه وظيفه خود عمل نمي كند
محمود ابطحي نماينده خميني شهر گفت: در قانون تجارت ماده اي با عنوان ۱۵۱ وجود دارد كه براساس آن سازمان حسابرسي وظيفه دارد گزارش مفاسد اقتصادي زيرمجموعه دولت را به قوه قضائيه ارجاع دهد اما سازمان حسابرسي كشور به وظيفه خود عمل نمي كند.
اظهارات وزير دادگستري
وزير دادگستري در مورد آخرين وضعيت رامين جهانبگلو گفت: پرونده ايشان در مرحله بازپرسي است و تحقيقات ادامه دارد. وي همچنين در خصوص بازداشت موسوي خوئيني در تجمع اخير زنان در ميدان هفت تير گفت: تحقيقات هنوز در مورد ايشان تمام نشده و بازپرس تحقيقات را ادامه مي دهد.
ازسرگيري انتشار روزنامه ايران
اميررضا خادم عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي بر ضرورت حضور روزنامه ايران و ازسرگيري انتشار آن به عنوان نشريه دولتي تأكيد كرد.همچنين محمدنبي رودكي نماينده شيراز ابراز اميدواري كرد وزير ارشاد با درايت و مديريتي كه از ايشان انتظار مي رود وضعيت اين روزنامه را از بلاتكليفي خارج كند.

باشگاه احزاب
خاتمي :تفاهم مهم است
رئيس جمهور سابق درباره قطع حقوق برخي از وزراي دولت گذشته گفت: بخش قابل توجهي از اين مساله ناشي از مشكلات اداري است و من در آن غرض خاصي را نمي بينم، دوستاني كه در اين مساله با مشكل مواجه شده اند نيز به دستگاه هاي ذي ربط اداري مراجعه كرده اند و بخشي از مشكلات آن ها حل شده است.
سيد محمد خاتمي درباره تبيين رويكرد خود و تشكل متبوعش نسبت به انتخابات چهارمين دوره مجلس خبرگان گفت: در انتخابات شركت مي كنيم و تلاش خواهيم كرد نامزد مناسب را انتخاب كنيم اما هميشه گفته ايم بايد حداقل شرايط حضور فراهم باشد؛ زيرا اگر قرار باشد با سلايقي خاص، نامزدهايي بروند و عده اي باقي بمانند، رقابت از بين مي رود و اميدوارم مسئولان به اين حقيقت توجه داشته باشند. مجمع روحانيون مبارز نيز خواهان شركت در انتخابات خبرگان رهبري است مگر اين كه همه درها را بسته ببينيم. متأسفانه در چند سال اخير اختلافات بين گروه هايي كه بايد نزديك تر به هم باشند، بيشتر شده و تمام تلاش من در جهت كاهش اين اختلافات بود. در شرايط حاضر نيز بارها به دوستانم گفته ام نامي از ائتلاف نبريد. تفاهم مهم است. اگر در پروژه ائتلاف به تفاهم برسيم مي توانيم در انتخابات موفق باشيم.
انتخابات شوراها تخصصي است
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه به نظر مي رسد شوراهاي اسلامي شهر و روستا كارنامه قابل قبول دارند، افزود: برخي از شوراها قابل نقد هستند و مقداري كه مي بايست به كار مردم نرسيده اند و در درون خود اختلافاتي داشته اند؛ لذا فكر مي كنيم انتخابات آتي شوراهاي اسلامي شهر و روستا بيش از آنچه كه سياسي و جناحي باشد، تخصصي و با انگيزه خدمت رساني است. باهنر با بيان اين كه جنس انتخابات خبرگان با جنس انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا متفاوت است، تصريح كرد: هم وظيفه مجلس خبرگان با وظيفه شوراها متفاوت است، هم رقابت در انتخابات خبرگان مثل انتخابات شوراها جدي نيست.

ابراز نگراني مراجع تقليد نسبت به مسائل ديني و فرهنگي
مهر: آيات عظام صافي گلپايگاني و مكارم شيرازي از آيت الله فاضل لنكراني از مراجع عظام تقليد عيادت كردند.
آيات عظام صافي گلپايگاني و مكارم شيرازي در عيادت از آيت  الله فاضل لنكراني، در جريان روند بهبودي و سلامتي وي قرار گرفتند.
آنان همچنين به بحث و تبادل نظر در رابطه با مسائل مختلف جامعه، نظام و حوزه  هاي علميه پرداختند.
در اين جلسه همچنين آيات عظام، ازكم توجهي برخي مسئولان به مسائل ديني و فرهنگي از جمله مسأله حجاب و بعضي اظهارات ناآگاهانه، غير صحيح و در عين حال خلاف انتظار علما و متدينان ابراز نگراني كردند.

يادداشت
كار تيمي
الياس نادران- نماينده تهران
مقام معظم رهبري در سالروز مجلس (هفتم خرداد ۸۵) فرمودند كه امروز مجلس و دولت در يك تيم هستند و نه در دو تيم رقيب.
شايد اين سخن حكيمانه (كه به گونه اي ديگر در ديدار اخير ايشان با كارگزاران نظام درباره مجموعه مديران كشور نيزعنوان شد) نياز به توضيح زيادي نداشته باشد، لكن به اختصار در جوانب امر مطالبي عرضه مي شود:
۱- اقتضاي كار تيمي، هماهنگي، تمرين و ممارست و آشنايي با نقش هر يك از بازيكنان است. لذا مقتضي است رؤساي قوا در اين امر همت عالي داشته باشند. بسياري از نابساماني هاي تصميم گيري در تعامل دو قوه از اين ناهماهنگي ناشي مي شود.
۲- اعضاي تيم براي شناخت نواقص تيم و تحليل نقاط قوت و ضعف از مكانهاي خلوتي چون رختكن استفاده مي كنند و در حضور تماشاچيان يا تيم حريف به صورت هم چنگ نمي اندازند. نگاهي به شيطنت هاي بعضي رسانه ها در بزرگ نمايي سخنان سخنگوي دولت در تضعيف مجلس و يا بعضي مجلسيان در منكوب كردن دولت حكايت از عمق ولع رقيب براي علني كردن و بزرگ كردن اختلافات بين دولت و مجلس و تشديد شكاف بين اين دو نهاد اصولگراست؛ شايد به اين اميد كه اصل اصولگرايي را در ذهن عموم مخدوش كنند. واعتبروا يا اولي الابصار!
۳- ايفاي نقش در وظايف محوله و اجراي درست آن باعث تقويت و همدلي اعضاي تيم خواهد شد و كارآمدي كل تيم را بالا خواهد برد. به عبارت ديگر اگر خداي نكرده يكي از اعضا تخطي كرده و خلاف اقتضاي كار جمعي به تكروي بپردازد حتماً باعث شكست كل جريان خواهد شد. سوراخ كردن محل خود در كشتي همه را غرق خواهد كرد. بنابر اين گناه بعضي كاستي ها را به گردن يكديگر انداختن و آن را علني كردن گناهي نابخشودني است.
اما علاوه بر كارآمدي عناصر كه شرط لازم توفيق است، به شرط كافي نياز است و آن تنظيم روابط بين عناصر است. بر اين اساس هيچ كس نمي تواند توفيق را از آن خود بداند و هركس توفيق خود را مديون كاركرد درست ساير عناصر و همدلي همه آنهاست.
۴- در كار تيمي نبايد نقش عناصري كه در هدايت و مديريت و پشتيباني آن نقش اساسي داشته اند ناديده گرفته شود. در واقع بازيكنان در مواضع مختلف عناصري هستند كه در معرض ديد هم قرار دارند _ مثل بازيگران يك فيلم سينمايي _ وليكن اين توفيق مديون مديريت ها، ايثارگري هاي عناصر پشت پرده و سربازان گمنامي است كه هرگز نامي از آنها برده نمي شود. براي اين كه عزيزان دولت و مجلس شرايط استثنايي فعلي را در خدمتگزاري درك كنند شايد مناسب باشد كه گاهي نگاهي به چند سال گذشته اين قوا داشته باشند. اگر نبود اخلاص ها و تلاش هاي ايثارگرانه آناني كه چه در مديريت عالي جريان اصولگرا خون دل خوردند و چه آنان كه در كف ، چهره به چهره در تبليغ اين جريان فعاليت داشتند، امروز آنها اينچنين آسوده بر كرسي صدارت و وزارت تكيه نمي زدند.اين فرصت استثنايي خدمتگزاري را نبايد از دست داد. اين ملت عقد اخوت با احدي و جرياني نبسته است. بنا بر اين اگر دائم به آسيب شناسي داخلي پرداخته نشود و اعوجاجات احتمالي اصلاح نشود، خداي ناكرده كفران اين نعمت باعث خواهد شد كه زمام امور به دست ديگراني بيفتد كه افول اصولگرايي را انتظار مي كشند.
شايد به همين دليل بود كه رياست محترم مجلس در جلسه فوق الذكر به اين بيت شعر از حافظ شيرازي اشاره داشتند:
دامن يار به صد خون دل افتاد به دست به فسوسي كه كند خصم رها نتوان كرد

تصويب سياست خارجي ايران در شهريور
هر سال توسط دولت
گروه سياسي- از اين به بعد هيأت دولت سياست هاي ناظر بر روابط خارجي و امور بين الملل را در نيمه دوم شهريور ماه هر سال تصويب و ابلاغ مي كند.هيأت دولت با تصويب آيين نامه اجرايي بند (د) ماده ۱۲۷ قانون برنامه چهارم توسعه، وزارت امور خارجه را موظف كرد براي ايجاد هماهنگي در روابط خارجي و امور بين الملل كشور در نيمه دوم شهريور ماه هر سال، سياست ها و ضوابط ناظر بر روابط خارجي و امور بين الملل را براي تصويب به هيأت وزيران ارائه كند تا پس از تصويب براي اعمال به دستگاههاي مشمول ماده ۶۰ قانون فوق ابلاغ شود.
در صورت بروز هرگونه شرايط خاص در روابط با ساير كشورها، گسترش، ادامه، تعليق يا قطع همكاري دستگاههاي ذيربط با طرف هاي خارجي، تابع سياست ها و نظرات جديد اعلام شده از سوي وزارت امور خارجه، پس از تصويب هيأت وزيران خواهد بود. به موجب يكي ديگر از بندهاي اين تصويب نامه، تمام دستگاههاي مشمول ماده ۱۶۰ قانون برنامه چهارم توسعه به استثناي وزارت اطلاعات موظف هستند براساس سياستها و ضوابط ابلاغ شده، (برنامه سالانه روابط خارجي و امور بين الملل) به همراه گزارش عملكرد خود را حداكثر تا پايان آذر ماه هر سال تهيه و نسخه اي از آن را به وزارت امور خارجه ارسال كنند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |