دوشنبه ۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۹ - Jun 26, 2006
معتادان ،شناسنامه دار مي شوند
گروه اجتماعي- دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر از اجراي طرح شناسنامه دار شدن معتادان خبر داد.
به گزارش خبرنگار همشهري دكتر فداحسين مالكي در نشست خبري كه همزمان با سالروز مبارزه با مواد مخدر برگزار شد،ضمن اعلام اين مطلب گفت: كميته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر تهيه شناسنامه معتادان را در دستور كار قرار داده و بر اين اساس وضعيت معتادان از زمان پذيرش در اردوگاه ها و آزاد شدن مشخص مي شود.
وي افزود: اين طرح در دو هفته آينده در دستور كار جلسه آتي مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار مي گيرد.
وي همچنين افزود: با كسب موافقت شفاهي رئيس جمهور، اردوگاه هاي جديد معتادان پرخطر راه اندازي مي شود و با تشكيل اين اردوگاه ها براي معتادان تزريقي و پرخطر ضمن حرفه آموزي، امكان كنترل بيشتر زندان ها به منظور توزيع مواد مخدر فراهم مي شود.
مالكي همچنين افزود: به دليل نبودن قانون دقيقي درمورد مصرف، حمل و نقل و خريد و فروش قرص هاي روانگردان و صنعتي، پيچيدگي هاي زيادي در نحوه برخورد با آن وجود دارد.
وي همچنين به گزينشي بودن كمك هاي پرداختي به كشورها در ارتباط با كنترل و مقابله با مواد مخدر اشاره كرد و گفت: در سال ۲۰۰۲ ميلادي به واسطه دخالت آمريكايي ها حدود ۷۰۰ميليون دلار از طريق سازمان ملل در اختيار كشورهاي آمريكاي لاتين قرار گرفت. اين درحاليست كه در همان سال ايران كمتر از ۱۰ ميليون دلار كمك دريافت كرده است.
وي افزود: برخورد گزينشي در كمك به دولت ها براي كنترل مواد مخدر غيرقابل تحمل است لذا به مجامع بين المللي به صورت طلبكارانه اعلام كرديم كه باتوجه به خسارت هاي سنگيني كه ايران به لحاظ اقتصادي اجتماعي بابت مواد مخدر متحمل شده است ،بايد كمك هاي مناسبي ارائه شود.
دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در چند ماهه گذشته در سطح بين الملل يك مؤسسه فرانسوي با حمايت كشورها و سازمان هاي بين المللي به صورت غيرمستقيم و در برخي موارد به طور مستقيم به دنبال قانوني كردن كشت خشخاش در افغانستان بود و وقوع چنين رخدادي به معناي فاجعه در سطح بين المللي است كه با مذاكرات ايران و ساير كشورها مجلس سناي افغانستان اين طرح را رد كرد.

برترين زن مسلمان سال ۲۰۰۵ تقدير مي شود
مهر- همزمان با ايام سوگواري حضرت فاطمه زهرا(س)، از طاهره صفارزاده، برترين زن مسلمان سال ۲۰۰۵ تقدير خواهد شد.
عبدالجبار كاكائي، مدير خانه شعر بنياد نويسندگان و هنرمندان گفت: به منظور ارج نهادن به مقام بلند و معنوي حضرت فاطمه(س) و تكريم ستايندگان وي، همايشي در راستاي تجليل و تقدير از بانوان شعر آئيني با عنوان ستايندگان بانوي آفتاب برگزار مي شود.
صفارزاده، سال ۲۰۰۵ به عنوان برترين زن مسلمان از سوي انجمن نويسندگان آفريقايي و آسيايي در مصر برگزيده شد.
همايش ستايندگان بانوي آفتاب، هفتم تير ماه جاري ساعت ۱۷ در بنياد نويسندگان و هنرمندان، واقع در خيابان اقدسيه- خيابان گلستان جنوبي - شماره ۲۲ برگزار خواهدشد.

گزارش تحليلي همشهري به بهانه هفته قوه قضائيه
توسعه قضايي راهي گريزناپذير براي بسط عدالت
گروه اجتماعي- توسعه قضايي يكي از شعارهاي اساسي رئيس قوه قضائيه در بدو ورود به اين قوه بود و اين مسئله با استقبال كم نظير تمامي گرايش هاي فكري جامعه روبه رو شد.اين مفهوم به اين معناست كه نظام قضايي بتواند به اهداف و آرمان هايي كه در حقيقت فلسفه وجودي نظام قضايي را در جامعه مشخص مي كند به حد مطلوبي برسد. بر اين اساس ۸ هدف عمده در اين زمينه مي توان برشمرد.
۱- گسترش عدالت در جامعه و حل و فصل منازعات براساس حق و عدل اسلامي
۲- تأمين آزادي هاي مشروع، حمايت از حقوق عمومي و خصوصي
۳- ايجاد امنيت قضايي در جامعه، تعقيب و مجازات بزهكاران، پيشگيري از وقوع جرم، جرم زدايي و پالايش جامعه از جرايم و مفاسد
۴- نظارت بر حسن اجراي قوانين و حدود الهي در جامعه
۵- تصميم گيري و تصدي امور حسبيه
۶- حفظ استقلال و اقتدار قوه قضائيه به طوري كه يك قاضي بتواند بر اساس قانون و احكام الهي و با حفظ استقلال تصميم گيري كند.
۷- توسعه و رشد دانش و فن قضاوت
۸- رشد و توسعه رويه هاي قضايي مناسب، تشريفات و آيين دادرسي و اجراي دقيق آنها با حفظ امنيت قضايي براي طرفين دعوي مخصوصاً براي متهم يا محكوم عليه كه مسئله بسيار مهمي است.
از زمان تصدي آيت الله شاهرودي، وي درباره هر كدام از اين موارد بخشنامه ها و دستورالعمل هاي مختلفي صادر كرده است؛ دستورالعمل هايي چون حفظ حقوق شهروندي و حفظ حقوق متهم از آن جمله است، همچنين سعي در حفظ استقلال قضات و تقويت توان علمي آنان.از سوي ديگر احياي دادسراها به عنوان بلندترين گام در توسعه قضايي، اقدامي قابل ستايش است.همزمان با اين دستورالعمل ها اقداماتي چون تعديل و تكميل نواقص دادگاه هاي عمومي و انقلاب، تقسيم كار بين شعب و تخصصي نمودن آنها، ايجاد وحدت و يكپارچگي در دستگاه قضايي و ادغام نهادهاي شبه قضايي در دستگاه قضا، درجه بندي قضات از حيث صلاحيت رسيدگي به انواع دعاوي، درجه بندي كردن دادرسان از نظر قدرت علمي و دانش قضايي، اعمال نظارت بر عملكرد قضات و واحدهاي قضايي، مبارزه با ارتشاء فساد و رفع علل آن، اقدام در ايجاد پليس قضايي به منظور ابلاغ صحيح و به موقع اوراق قضايي و اجراي احكام دادگاه ها، اصلاح ساختار اداري قوه قضائيه، ايجاد دادگاه هاي سيار و در خارج از وقت اداري جهت تسريع در رسيدگي به پرونده ها، حاكميت اصل احقاق حق و ختم پرونده به جاي تمام شدن پرونده يا عدم تكميل پرونده، كاستن از تشريفات اداري قوه قضائيه، اعمال صحيح سياست هاي تشويق و تنبيه در قوه قضائيه و تشويق قضات و كارمندان لايق و تنبيه نالايقان و متخلفان از ديگر راهكارهاي وي در امر توسعه قضايي بوده است.
اما به رغم تمام اين اتفاقات مثبت در قوه قضائيه بسياري از كارشناسان سرعت انجام اين اقدامات را كافي نمي دانند، اما از سويي گروهي ديگر اعتقاد دارند گسترش توسعه قضايي امري است كه در كوتاه مدت محقق نمي شود و تا زماني كه زيرساخت هاي لازم اين مسئله ايجاد نشود، هر گونه اقدامي باعث كاهش كيفيت اقدامات مي شود. اما فارغ از اين موضع گيري ها، توسعه قضايي بايد صورت گيرد و راهي گريزناپذير براي بسط عدالت است.

كل بودجه يارانه دارو به وزارت بهداشت برگشت
گروه اجتماعي - مديركل رفاه سازمان مديريت و برنامه ريزي از بازگرداندن كل بودجه يارانه دارو با تصويب دولت از وزارت رفاه به وزارت بهداشت خبر داد.
كل بودجه يارانه دارو در سال هاي گذشته تا قبل از تاسيس وزارت رفاه و تامين اجتماعي در اختيار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بود كه بعد از تاسيس وزارت رفاه، بودجه به اين وزارتخانه تعلق مي گرفت ولي با تصويب دولت، كل بودجه يارانه دارو مجددا در اختيار وزارت بهداشت قرار گرفته است. در سال گذشته دولت رقمي معادل ۲۵۷ميليارد تومان بابت يارانه دارو براي همه مردم كشور اختصاص داد كه در سال جاري با ۲۳ميليارد تومان كاهش به ۲۲۴ ميليارد تومان رسيد. مجيد يارمند در گفت وگو با فارس در اين زمينه گفت: در حال حاضر۳۰ درصد از بودجه ۲۲۴ميليارد توماني يارانه دارو به وزارت بهداشت پرداخت شده كه به مرور مابقي آن هم تعلق مي گيرد. وي در ادامه افزود: يكي از تكاليف وزارت رفاه، هدفمند كردن يارانه ها بود و به همين دليل مجلس بودجه يارانه دارو را نيز در اختيار وزارت رفاه قرار داده بود، ولي چون تا دو سال پيش اين بودجه در اختيار وزارت بهداشت بوده است، بعيد است انتقال دوباره آن به وزارت بهداشت مشكلي را به وجود  آورد و از طرفي پاسخگويي در برابر سلامت مردم نيز بر عهده وزارت بهداشت بوده كه دارو هم براي سلامت افراد جامعه است. مديركل رفاه سازمان مديريت و برنامه ريزي درباره اينكه با انتقال يارانه دارو به وزارت بهداشت، هدفمند كردن آن به فراموشي سپرده مي شود، تصريح كرد: يارانه دارو به نسبت بقيه يارانه ها در حال حاضر هدفمندتر است چون ۷۰ درصد آن به بيماران خاص اختصاص دارد. وي تصريح كرد: هدفمندكردن يارانه دارو به اين صورت است كه اين يارانه به كسي كه نيازمندتر است، تعلق بگيرد و بيماران خاص نيازمندترين افراد جامعه از نظر استفاده دارو هستند. مدير كل دفتر سلامت و رفاه اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور همچنين گفت: دولت و ساير دست اندركاران مربوطه در نظر دارند تا پايان برنامه چهارم توسعه كشور از بسياري مشكلات اقتصادي مردم در زمينه هاي مختلف به ويژه كاهش هزينه هاي دارو و درمان بكاهند.

بيمه ها توان پرداخت هزينه بيماران رواني را ندارند
گروه اجتماعي- سازمان هاي بيمه قادر به پرداخت هزينه نگهداري و بستري بيماران رواني مزمن نيستند.رئيس ستاد ساماندهي، درمان و توانبخشي بيماران رواني مزمن سازمان بهزيستي كشور گفت: افزايش نرخ داروهاي اعصاب و روان و عدم پرداخت كامل هزينه بستري و نگهداري بيماران رواني مزمن توسط سازمان هاي بيمه گر از جمله مشكلات بهزيستي در نگهداري و پرداخت هزينه درمان اين بيماران است.
دكتر فريد براتي، رئيس ستاد ساماندهي بيماران رواني مزمن با بيان اين مطلب كه ۶۰ درصد بيماران رواني مزمن شناسايي شده فاقد دفترچه بيمه خدمات درماني بودند گفت: ۵۷درصد مردان و ۶۵ درصد زنان كه مبتلا به انواع بيماري هاي رواني مزمن هستند فاقد پوشش بيمه اي بودند كه طي دو سال گذشته و با تلاش بهزيستي تحت پوشش بيمه اي قرار گرفته اند. وي افزود: در سال ۸۵ تمام مددجويان تحت پوشش بيمه اي قرار خواهند گرفت. براتي گفت: متاسفانه سازمان هاي بيمه گر تنها حق بيمه ۴ماه بستري بيمار رواني مزمن را پرداخت مي كنند كه با تلاش بهزيستي به ۶ ماه افزايش يافته است، اما بسياري از بيماران رواني مزمن نياز به درمان طولاني مدت دارند.رئيس ستاد ساماندهي بيماران رواني مزمن خاطر نشان كرد: در سال جاري داروهاي اعصاب و روان حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزايش قيمت داشته اند كه اين مسئله بيماراني را كه تحت پوشش بيمه خدمات درماني نيستند دچار مشكل مي كند.
وي افزود: يارانه دولت به مراكز درماني تحت پوشش بهزيستي براي هر بيمار ۱۲۵هزار تومان است در صورتي كه هزينه هر بيمار ۲۵۰ هزار تومان در ماه است كه مازاد آن را خانواده اين افراد و يا سازمان بهزيستي پرداخت مي كنند.دكتر براتي آمار بيماران رواني شناسايي شده را ۴۵ هزار و ۵۰۰ نفر عنوان كرد و گفت: ۲۱ هزار و ۱۰۰ نفر تحت پوشش قرار دارند و از خدمات مراكز شبانه روزي و روزانه استفاده مي كنند و تعدادي از اين بيماران با كمك بهزيستي در خانواده نگهداري مي شوند.
طرح «بهداشت رواني كشور» تصويب شد
اين در حالي است كه معاون سلامت وزارت بهداشت اعلام كرد: طرح «بهداشت رواني جامع كشور» در شوراي سياستگذاري بهداشت و درمان تصويب شد.
سيدمويد علويان- معاون سلامت وزارت بهداشت- در جلسه هم  انديشي علمي و پژوهشي حقوق بشر گفت: بحث بهداشت روان، يكي از مهم  ترين اولويت  هاي وزارت بهداشت است و در مورد اين بحث، كارهاي كارشناسي فراواني صورت گرفته است. وي افزود: بحث بهداشت روان يك فرآيند پيچيده و سخت است و نمي  توانيم در كوتاه  مدت به اهداف خود برسيم.علويان خاطرنشان كرد: اين موضوع با عدالت محوري دولت و اسلام همخواني ندارد و نبايد چنين بي  عدالتي مورد پذيرش ما باشد.

از سوي سازمان ملي جوانان
برنامه هاي اوقات فراغت جوانان اعلام شد
عكس-گلناز بهشتي
003348.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار:اوقات فراغت جوانان، امسال از طريق پنج كميته و با اعتبار ۲۵ميليارد تومان، از سوي سازمان ملي جوانان ساماندهي مي شود.
حجت الاسلام حاج علي اكبري- رئيس سازمان ملي جوانان- در دومين كنفرانس رسانه اي خود ضمن اعلام اين مطلب گفت: موضوع اوقات فراغت جواناني كه گروه سني ۲۹-۱۴ سال را در برمي گيرد، به عنوان يكي از مهمترين و جدي ترين خواسته هاي اين گروه به صورت ويژه در شوراي عالي جوانان مورد بررسي قرار گرفت و در كميسيون مربوطه و در اولويت هاي برنامه اي به تصويب رسيد.
وي افزود: بر اساس اين مصوبه، پنج كميته تشكيل شد و اين كميته ها با محوريت ۱- ايجاد حركت فراگير ورزشي ۲- توجه به كتابخواني و موج تازه در گرايش به كتاب ۳- برنامه اردوهاي جهادي ۴- اردوهاي زيارتي، سياحتي ۵- آموزش هاي فني و حرفه اي و مهارت هاي زندگي، فعاليت خود را آغاز كرد و پيش بيني لازم براي ايجاد يك كميته اطلاع رساني براي اطلاعات و آگاهي جوانان از اقدامات سازمان ملي جوانان صورت گرفته است.
حاج علي اكبري در توضيح فعاليت هر يك از اين كميته ها گفت: ورزش، يكي از محوري ترين برنامه هاي امسال است كه آموزش و پرورش، بهزيستي، وزارت علوم و سازمان تبليغات اسلامي هماهنگي آن را به عهده دارند و جشنواره اي به نام «فرزندان ايران زمين» با اولويت استان هاي مختلف و مناطق محروم به صورت يك المپيك تابستانه برگزار مي شود .
وي افزود: در ارتباط با كتابخواني، كتابخانه هاي سياري در مناطق محروم و روستاها راه اندازي مي شود و بسيج، آموزش و پرورش و كميته امداد، هماهنگ كننده اين برنامه هستند و ۳۵۶هزار نفر بر اساس اين برنامه، در طرح قرار خواهند گرفت.
حاج علي اكبري همچنين از تشكيل دوره هاي مهارت آموزي فني و حرفه اي و آموزش مهارت هاي زندگي به جوانان خبر داد و گفت: براي اين برنامه نيز همكاري جدي بين آموزش و پرورش و هنرستان هاي فني و حرفه اي و وزارت كار، بسيج و جهاد دانشگاهي و سازمان زندان ها صورت گرفته كه دوره هاي آموزشي مهارت زندگي و حرفه آموزي براي جوانان داشته باشند و بر اساس پيش بيني صورت گرفته، ۷ ميليون نفر- ساعت در اين برنامه قرار خواهند گرفت.
وي افزود: در مورد گردشگري نيز با هماهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، يك ميليون نفر به قصد سازندگي به مناطق محروم فرستاده شده و ضمن گردش، در فعاليت هاي كشاورزي و روستايي مشاركت خواهند داشت.
حاج علي اكبري همچنين در ادامه افزود: در برنامه هاي سازمان براي جوانان، تقويت هويت ديني، عدالت در توزيع امكانات به ويژه در مناطق محروم، تاكيد به استفاده از دختران جوان در برنامه ها، تقويت نقش خانواده ها، مهارت آفريني و استفاده از حداكثر امكانات دستگاه ها در نظر گرفته شده است و اميدواريم با برنامه اي كه امسال خواهيم داشت، بتوانيم در سال آينده رديف بودجه مشخصي براي اوقات فراغت جوانان به شكل اختصاصي دريافت كرده و برنامه مدون تري ارائه دهيم.
حاج علي اكبري همچنين در پاسخ به اين سؤال كه به رغم بودجه هايي كه هر ساله از سوي سازمان هاي مختلف براي اوقات فراغت جوانان دريافت مي شود، برنامه هاي چندان قابل توجهي ارائه نمي شود، گفت: در سال گذشته نيازهاي فراغتي ۲۱درصد جوانان جواب داده شده است و تلاش ما بر اين است كه تا آخر برنامه چهارم اين پوشش به ۳۳درصد برسد.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
توسعه پايدار هنر است
نكته مهم در مورد ميراث هاي فرهنگي كشور ما كه از تاريخ و تمدني بسيار طولاني برخوردار است، ارزش افزوده اقتصادي آنهاست كه متاسفانه كمتر مورد توجه واقع مي شود. به عنوان مثال يك سد عمر مفيد معيني دارد و با احتساب ارزش افزوده آن در تمامي سال هايي كه قابل بهره برداري خواهد بود، به هيچ وجه قابل مقايسه با ارزش افزوده يك سد نيست. هنر آن است كه سدسازي به عنوان يك پروژه مفيد كشاورزي و اقتصاد كشور در چارچوب توسعه پايدار انجام گيرد و باعث تخريب ميراث هاي فرهنگي نشود.
مهرورزان- تهران
بيمه شدگان و داروهاي حذف شده
به تازگي اقلام ديگري از داروها يا از فهرست بيمه حذف شده و يا تهيه آنها با توجه به شرايط مندرج در دفترچه هاي بيمه بسيار دشوار مي باشد. اگر بيمه هاي خدمات درماني از هر نوع در كشور ما طرح هاي تازه اي براي ايجاد رفاه و امنيت خاطر بيمه شدگان ارائه نمي كنند، حداقل محدوديت به وجود نياورند، به خصوص كه قيمت آزاد دارو بسيار گران است.
گوراني- تهران
بهره سنگين وام بانكي
ظاهراً بهره وام پرداختي توسط بانك ها كاهش يافته، اما بعضي از بانك ها هنوز بهره وام هايي را كه در سال قبل متقاضيان دريافت كرده اند، بر پايه نرخ ۲۵درصد محاسبه مي كنند كه بسيار كمرشكن است. جا دارد بانك مركزي موضوع كاهش نرخ بهره وام هاي پرداختي را به وام سال گذشته تسري دهد.
ابوطالب پور
درختان طبيعي را حفظ كنيم
در شهر زنجان درختان صنوبر قطور و چندين ساله را كه باعث زيبايي و تلطيف هواي شهر بود، در برخي ميدان ها قطع كرده اند و به جاي آنها درختان مصنوعي نصب كرده اند! كپي برداري از چشم اندازهاي شهري كشوري مثل دوبي كه با فقر فضاي سبز و زيبايي هاي طبيعي روبه روست و به درختان مصنوعي پناه مي برد، روا نمي باشد.
حسيني- زنجان
حقوق قضات بازنشسته
اميدوارم براي ترميم حقوق قضات بازنشسته كه مثل همه شهروندان براي تامين نيازهاي زندگي شان محتاج پول مي باشند، هم اقدام شود. ميانگين حقوق قضات بازنشسته ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار تومان است.
قاضي بازنشسته از تهران

از ميان نامه ها
در عالم همسايگي
ساختمان سازي در ارتفاع يا همان برج سازي در تهران به صورت يك الگو مورد توجه هموطنان ما در ديگر شهرها هم قرار گرفت و لاجرم تعداد پرشماري از جمعيت شهرنشين مملكت ما در حال حاضر در آپارتمان زندگي مي كنند و شهرهاي بزرگ مي روند كه با خانه هاي يك تا دو طبقه با حياط و باغچه و حوض و صفاي روزگار وداع نمايند. در چنين شرايطي با رواج زندگي آپارتمان نشيني، الزاماتي هم ايجاد مي شد كه همگان بايد آنها را رعايت كنند. از جمله اين الزامات، مراعات حقوق همسايگان است. اما به جرأت مي توانم بگويم كه در تهران به نسبتي كه ساخت و ساز در ارتفاع يا همان آپارتمان نشيني رواج يافته، فرهنگ آپارتمان نشيني جا نيفتاده است.
پرداخت مبلغي تحت عنوان حق شارژ از ضرورت هاي يك مجتمع مسكوني است و براي نگهداري و تعميرات اضطراري آن لازم است، اما بعضي ها از پرداخت حق شارژ، امتناع مي كنند. اينها، گوشه اي از مشكلات آپارتمان نشيني و مسائلي است كه ساكنان آپارتمان ها با آن روبه رو هستند و تا فرهنگ آپارتمان نشيني براي همگان به نحو مطلوب تعريف نشود و آن را مراعات نكنيم، با اين مشكلات همچنان مواجه خواهيم بود.
پ- رونقي- تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |