دوشنبه ۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۹ - Jun 26, 2006
فيلم پربيننده يا فيلم پرمحتوا؟ فيلمسازان پاسخ مي دهند
سينماي ايران مجذوب مخاطب است
003369.jpg
گروه ادب و هنر- الهام اناري: فيلم سينمايي «آتش بس» به كارگرداني تهمينه ميلاني در مدت زمان اكران خود تا به امروز توانسته در تهران و شهرستانها به فروشي بيش از يك ميليارد تومان دست پيدا كند. فروشي اين چنين حكايت، از توانايي بالاي اين فيلم در جذب مخاطب دارد و همين فروش بارز، فيلم را در دسته بندي هاي سينمايي در گروه فيلم هاي تجاري قرار مي دهد. دسته بندي كه بسياري كارگردان ها اعتقادي به آن ندارند. زيرا آنچه از فيلم تجاري به ذهن متبادر مي شود، فيلمي  است كه براي گيشه ساخته شده و فروش خوب آن بيش از محتوا و كيفيت بالاي فيلم مدنظر بوده است. اما نياز سينماي امروز ايران چيست؟ آيا اين صنعت در كشور ما به فيلم هاي پرفروش و پرمخاطبي نياز دارد يا فيلم هاي پرمحتوايي كه بعضاً تنها مخاطب خاصي دارند؟
پوران درخشنده، كارگردان سينما معتقد است: هر دو خصيصه لازمه سينماست. او مي گويد: «بسياري به سينما مي روند كه فقط بخندند آنها مي خواهند براي دو ساعت از تنش هاي روزانه دور باشند اما در مقابل عده اي هم مي خواهند ببينند فيلم مورد نظر چه حرفي براي گفتن دارد، اين دو طيف هر دو مخاطب سينماي ما را تشكيل مي دهد. فيلمي كه پرمحتوا باشد و در ضمن مخاطبي عام داشته باشد ايده آل است. كارگردان ها حتي بايد به فكر ساختن فيلم هايي باشند كه خارج از مرزهاي كشور نيز با استقبال مواجه شوند. چه اشكالي دارد فيلم ما در كشورهاي حاشيه خليج فارس كه داراي فرهنگ هاي مشابه هستند اكران شود؟»
درخشنده ادامه مي دهد: «كشور ايران از نظر توليد ساليانه فيلم مقام چهارم جهان را دارد، اما ببينيد ما از نظر مخاطب چه رتبه اي داريم. توليد بالاست اما فكري براي اكران و توزيع فيلم نداريم. در كشوري كه ۷۰ ميليون جمعيت دارد، اگر هر فيلم در زمان اكران فقط يك ميليون تماشاگر داشته باشد با فرض هر قطعه بليت هزار تومان، يعني هر فيلمي حداقل يك ميليارد تومان مي فروشد. اين اتفاق نمي افتد، چون هيچ تفكري پشت ساخت فيلم نيست. كارگرداني كه فيلمي مي سازد و به رغم ارزش هايش با استقبال مواجه نمي شود براي بقاي خود ناچار است در فيلم بعدي به گيشه فكر كند.»
درخشنده تفكيك سينما به مخاطبي خاص و گيشه را درست نمي داند و معتقد است مي توان فيلم گيشه اي ساخت كه داراي پيام و محتوا باشد: «پيشنهاد مي كنم براي سينما اتاق فكر راه اندازي شود تا فكرها و استعدادهاي تازه كشف شوند. دغدغه امروز ما جوان ها هستند. توليد فيلم هاي فرهنگي با محوريت جوانان كار سختي نيست. هنرمند اگر متأثر از شرايط اجتماعي زمانه خود باشد مطمئناً مي تواند فيلمي پرفروش بسازد و در كنار آن آرامش روحي و رواني كه حاصل ساخت فيلمي پرمحتواست را براي خودش به همراه بياورد.»
اما كاظم راست گفتار، كارگرداني كه از كارنامه سينمايي خود فيلم پرفروش «عروس خوشقدم» را دارد در مورد نياز سينماي ايران نظرات متفاوتي دارد. به اعتقاد راست گفتار فيلم سينمايي بايد پرفروش باشد و نيازهاي فرهنگي مخاطب را برآورده كند.
راست گفتار مي گويد: «من به تقسيم بندي سينماي فرهنگي و تجاري اعتقادي ندارم. رسالت كارگردان در جذب مخاطب است نه فيلمسازي صرف. حتي به نظر من فيلمي كه در جذب تماشاگر ناتوان است فيلمي غيرفرهنگي است. نفس سينما فعاليت فرهنگي است و فيلمساز، فرهنگ ساز. حال ممكن است اين فرهنگ خوب يا بد باشد. اگر سينما را با همه قواعدي كه از قبل تثبيت شده و همگان به آن اعتقاد دارند بشناسيم و برپايه آن فيلم بسازيم خوب است. سينماي ايران تعداد زيادي ژانر ساختگي دارد كه در هيچ كجاي دنيا، نشاني از آنها نيست.»
راست گفتار اعتقادي به تغيير ذائقه مخاطب و به اصطلاح تربيت مخاطب ندارد: «برآيند كلي شعور اجتماعي ملت ايران از صدسال پيش تا كنون هميشه بالاتر از برآيند شعور اجتماعي روشنفكران بوده به همين علت هميشه در حركت هاي اجتماعي مردم حركتي كردند و روشنفكران به دنبال آنها رفتند پس ما نيازي به تربيت مخاطب نداريم. بد نيست اين بيت از حافظ را در اينجا بياوريم: ميان عاشق و معشوق هيچ حايل نيست/ تو خود حجاب خودي، حافظ از ميان برخيز
فرهاد توحيدي از فيلمنامه نويسان كه در كارنامه خود از هر دو دسته فيلمنامه خاص و تجاري را دارد و البته فيلمنامه فيلم پرفروش«موميايي ۳ » نيز از شاخصه هاي كارنامه هنري اوست در پاسخ به اين سؤال كه نياز سينماي امروز را چه فيلم هاي تأمين مي كنند، پرفروش يا پرمحتوا، مي گويد:«عنوان سينما، هنر- صنعت است. اگر اين طور است پس بايد قانون عرضه و تقاضا برآن حاكم باشد. هنرمند كالايي را تهيه مي كند كه به منظور عرضه به مخاطب و متقاضي. اگر صنعتي تقاضا نداشته باشد ديگر نامش صنعت نيست. پس نياز سينما فيلم پرمخاطب است ولي در اين ميان توجه به فرهنگ نيز ضروري است.»
توحيدي مي افزايد:«سينما مي تواند مخاطب خاصي داشته باشد اما اين در شرايطي كه سينماي ما سرپا و سالم باشد محقق مي شود. بايد شرايط آن قدر خوب باشد كه تهيه كنندگان اين توانايي مالي را داشته باشند كه در ساخت فيلم هاي خاص سرمايه گذاري كنند.»
توحيدي معتقد است سينماي ايران در هر دو زمينه دچار مشكل است:«امروزه فيلم هايي كه در دسته سينماي معناگرا قرار مي گيرند از كمك هاي دولتي دريافت مي كنند حاصل آن اين شده كه فيلم هايي بي سروته فقط براي گرفتن همان كمك هاي مالي ساخته شود. »
توحيدي معتقد است:« سينماي ايران مثل فوتبال و اقتصاد آن است. مگر اقتصاد ما چقدر مولد است، چند درصد سرمايه داران ما با فعاليت هاي سالم اقتصادي متكي بر توليد كسب درآمد كرده اند؟ اما سينما مدعيان زيادي دارد، هر وقت شرايط سالم مهيا بود، سينما هم مثل بخشي از جامعه سالم در شرايط طبيعي رشد مي كند و با احترام و توجه به سليقه مخاطب پرمخاطب مي شود. متأسفانه امروزه سينماگران به جاي اين كه جذب مخاطب كنند، مجذوب مخاطب شده اند.»

جايزه بهترين فيلم دوربان به گل يا پوچ
ابوالفضل جليلي رسيد
003330.jpg
ايسنا: جايزه بهترين فيلم بيست و هفتمين جشنواره دوربان آفريقاي جنوبي به ابوالفضل جليلي براي فيلم گل با پوچ رسيد.
جايزه بهترين فيلمنامه اين جشنواره را نيز جعفر پناهي و شادمهر راستين براي فيلم آفسايد دريافت كردند. جشنواره بين المللي فيلم «دوربان» كشور آفريقاي جنوبي از روز ۲۴ خرداد ماه(۱۴ ژوئن) ميزبان چند فيلم از سينماي ايران بود. در اين رويداد سينمايي كه به مدت يازده روز برگزارشد، آثار ديگري همچون بيد مجنون (مجيد مجيدي)، كافه ترانزيت (كامبوزيا پرتوي) و شاعر زباله ها (محمد احمدي) در كنار آفسايد و گل يا پوچ به نمايش درآمدند.
در جشنواره فيلم دوربان ۳۰۰فيلم از ۵۰ كشور جهان با موضوعات سياسي، اجتماعي، محيط زيست و حقوق بشر روي پرده رفت.
در بخش ويژه اي از اين جشنواره، آثار موفق سينمايي از جمله «كودك» (برادران داردن)، مخفي (ميشائيل هانكه)، اينك بهشت (ابواسد كارگردان فلسطيني كه برنده بهترين كارگرداني در دوره قبل دوربان بوده است) به نمايش درآمد.

دستگيري عكاس پسرخوانده آنجلينا جولي
گروه ادب و هنر _ مردي كه قصد داشت از پسرخوانده كوچك آنجلينا جولي عكس بگيرد دستگير شد. اين عكاس پشت شمشادهاي مهدكودك نزديك محل زندگي اين بازيگر پنهان شده بود.
به نوشته CNN، عكاس فوق كه كلينت برور نام دارد ۲۵ سال دارد. وي قبل از اينكه بتواند از مادوكس جولي پيت ۴ ساله عكس بگيرد توسط مأموران پليس بازداشت شد. خبر دستگيري عكاس را مدير روابط عمومي براد پيت اعلام كرد. پليس اعلام كرد مسئولين مهدكودك متوجه رفتار غيرعادي مردي جوان در نزديكي محل مهدكودك شده و پليس را در جريان امر قرار دارند. آنها نمي دانستند كه منظور و مقصود وي از حضور در اين محل چيست، اما چون نگران سلامتي بچه هاي حاضر در مهدكودك بودند، بلافاصله با اداره پليس تماس مي گيرند.
كلينت برور از ساعات اوليه صبح در نزديكي مهدكودك پرسه مي زد و در ساعت يازده يعني يك ساعت قبل از تعطيلي مهدكودك دستگير شد. البته اداره پليس چند ساعت بعد وي را به قيد ضمانت آزاد كرد.
جولي همراه با پيت و دو فرزند خود دو هفته قبل از سفر آفريقايي خود به محل زندگي شان در كاليفرنيا برگشتند. جولي ۳۱ ساله ماه قبل در ناميبيا دختر خود را به دنيا آورد. وي گفت: شكايتي از عكاس ندارد، اما از رسانه هاي گروهي درخواست كرد در مسائل زندگي خصوصي و خانوادگي هنرمندان و چهره هاي سرشناس كنجكاوي و كنكاش نكنند.

نگاه روز
چرا آتش بس پرفروش شد؟
سعيد مروتي
«آتش بس» به عنوان پرفروش ترين فيلم سينماي ايران در سال جاري، با فروشي نزديك به ۷۰۰ ميليون تومان (فقط در تهران)، در آستانه خلق يك ركورد قرار دارد. در توضيح اينكه چرا اين فيلم با استقبال مخاطب روبه رو شده؛ به دلايل زيادي مي توان پرداخت.
«آتش بس» فيلمي كمدي است و در اين سال ها، تماشاگر نشان داده كه به محصولات اين ژانر، بيش از هر گونه ديگري علاقه دارد. چنانكه اغلب فيلم هاي پرفروش سال هاي اخير را كمدي ها تشكيل مي دهند. «آتش بس» هم از اين قاعده مستثني نيست؛ فيلمي با مضمون طنز آميز كه تماشاگر را در لحظاتي به قهقهه مي اندازد. به قول يك تهيه كننده با سابقه، اين روزها اگر در سالن سينمايي به صورت مداوم صداي قهقهه تماشاگر شنيده شود، مي توان اطمينان حاصل كرد كه فيلم روي پرده خوب خواهد فروخت؛ اتفاقي كه در مورد آخرين ساخته تهمينه ميلاني هم رخ داده است.
نكته ديگر سابقه تهمينه ميلاني در ساخت فيلم هاي پرفروش است. ميلاني كه در كارنامه اش فيلم هاي پرفروشي چون «ديگه چه خبر؟» ، «دوزن» ، «واكنش پنجم» و «زن زيادي» به چشم مي خورد، نشان داده كه راه ورسم برقراري ارتباط با تماشاگر را مي داند. فارغ از اينكه آثار اين فيلمساز چه كيفيتي دارند، توفيق تجاري اغلب آنها يك امتياز براي او محسوب مي شوند. بخصوص اينكه ميلاني تمامي فيلم هايش را در بخش خصوصي ساخته است.
فيلم هاي ميلاني از نوعي صراحت برخوردارند كه به مذاق تماشاگر خوش مي آيند. نكته ديگر اصرار اين فيلمساز به استفاده از ستاره هاي پولساز است؛ اتفاقي كه در «آتش بس» هم تكرار شده است. استفاده زوج موفق گلزار و مهناز افشار (كه بارها امتحانشان را در گيشه پس داده اند) قطعاً يكي از دلايل پرفروش شدن «آتش بس» است.
نكته ديگر مضمون اثر است كه بر پايه مناقشات يك زن و شوهر جوان بنا شده است. اين تم و با همين پرداخت بارها در سينماي آمريكا جواب داده و حالا نمونه ايراني آن هم با توفيق مواجه مي شود.
مجموعه آنچه در بالا آمد سهم مؤثري در پرفروش شدن «آتش بس» داشته اند ولي نكته مهم تري هم وجود دارد كه اصلاً ارتباطي با خود فيلم ندارند. «آتش بس» از پخش بسيار خوبي بهره گرفته است. در پرفروش شدن فيلم ها معمولاً سهم و تأثير پخش كننده ناديده گرفته مي شود، در صورتي كه بدون پخش حرفه اي امكان موفقيت چشمگير فيلمي كه هم قصه جذابي دارد و هم ستارگان محبوبي؛ چندان مقدور نيست.
فيلم هاي زيادي داشته ايم كه با وجود تمام جذابيت هايشان در نهايت با فروش متوسط از پرده برداشته شده اند. پخش كننده حرفه اي با در اختيار گرفتن سالن هاي پرتعداد و مناسب و تبليغات و اطلاع رساني درست، سهم قابل ملاحظه اي در توفيق تجاري يك فيلم ايفا مي كند. در اينجا بايد به نفوذ و قدرت پخش كننده هم اشاره كرد كه مي تواند فيلمش را در مدتي طولاني بر پرده سينما نگه مي  دارد.
پخش كننده اي كه از مناسبات اكران شناخت درستي دارد و البته از توانايي و نفوذ در ميان سينما دارها(كه در حال حاضر در نمايش فيلم ها سهم قابل ملاحظه اي دارند) برخوردار است، مي تواند امكان بالقوه يك فيلم تجاري را بالفعل كند؛ اتفاقي كه در مورد «آتش بس» رخ داده است.

فيلم سازي ايراني در كنار كوبريك،
گدار و كوروساوا مي نشيند
ايسنا: فيلم هاي «به آهستگي» (مازيار ميري) و «كوچه هاي باريك» (علي زماني عصمتي) به نمايندگي از سينماي ايران در جشنواره فيلم لس آنجلس به روي پرده مي روند.
اين فستيوال از يكم تا يازدهم تيرماه در جريان است و از بخش هاي قابل توجه آن نمايش سه فيلم «دكتر استرنج لاو» (استنلي كوبريك)، «مذكر و مونث» (ژان لوك گدار)، «هفت سامورايي» (آكيرا كروساوا) به انتخاب جرج لوكاس است. در بخش ويترين بين المللي جشنواره لس آنجلس بيست فيلم داستاني و مستند به روي پرده مي روند. از جمله آثار قابل اعتناي اين بخش مي توان به سه مستند «خواهر خوانده ها» (كيم لانگينوتو و فلورنس ايبسي) و «چيزي شبيه شادي» (بودان اسلاما) و «عبور از پل» (فاتح آكين) آثار تحسين شده در جشنواره هاي مستند آمستردام و كن اشاره كرد. در بخش ديگري از اين فستيوال با عنوان در پيش نمايش هاي تابستان فيلم «مرد گاريچي» ساخته رامين بحراني فيلمساز ايراني مقيم آمريكا به نمايش درمي آيد.
جشنواره فيلم لس آنجلس با نمايش فيلم «دوشيزه سان شاين» ساخته «جاناتان ديتون و والري فاريس» در دوم ژوئيه (يازدهم تيرماه) به كار خود پايان خواهد داد.

فيلم هاي احتمالي بخش مسابقه جشنواره ونيز
003333.jpg
گروه ادب و هنر- كيكاووس زياري: گمانه زني ها درباره فيلم هاي بخش مسابقه جشنواره بين المللي فيلم ونيز ادامه دارد. اين در حالي است كه دفتر جشنواره، اسامي فيلم هاي اين بخش را آخر جولاي اعلام خواهد كرد.
به نوشته سايت اينترنتي فيلم استو، تا به حال فقط نام فيلم «فلوت جادويي» كنت برانا براي نمايش در جشنواره اعلام شده و هنوز معلوم نيست اقتباس سينمايي اين فيلمساز انگليسي از قطعه موسيقايي موزار در كدام بخش جشنواره نمايش داده مي شود.
تحليلگران سينمايي مي گويند وودي آلن با تازه ترين ساخته سينمايي اش «اسكوپ» در ونيز حضور خواهد داشت. اين كمدين مدتي قبل در يك گفت وگو چنين اظهار نظر كرد كه خيلي دوست دارد اولين نمايش بين المللي كمدي جديدش در جشنواره ونيز باشد. برايان دي پالما- كه ۲ سال قبل با فيلم Femme fatale با انتقاد شديد منتقدين سينمايي روبه رو شد، قصه كتاب جيمز الروي «دالياي سياه» را تبديل به فيلمي سينمايي كرد. صنعت سينما از مدتها قبل در انتظار تماشاي اين اقتباس سينمايي است و به نظر مي رسد كه اين انتظار در ماه سپتامبر و در ونيز به پايان مي رسد.
ايروين وينكلر تهيه كننده چند فيلم مارتين اسكورسيزي و رابرت دنيرو كه چند سالي است كارگردان هم شده، درام ضد جنگ خود «خانه شجاعان» را به ونيز مي آورد تا بحث هاي ضد جنگ و مسائل مربوط به حضور نيروهاي آمريكايي در عراق را تبديل به يك بحث داغ جشنواره اي كند. فيلم او درباره سربازاني است كه بعد از حضور در جبهه جنگ عراق به خانه هاي خود برمي گردند.
اما جنجالي تر از وينكلر و فيلمش، اليور استون و فيلم يازده سپتامبري او «ساختمان تجارت جهاني» است كه هنوز به نمايش درنيامده، باعث بحث و جنجال بسيار زيادي شده است. قصه فيلم برگرفته از يك ماجراي واقعي و درباره دو مأمور نجات آتش نشاني است كه همراه گروهي از مردم عادي در داخل برج تجارت جهاني قبل از فرو ريختن كامل آن گير افتاده اند. تحليلگران سينمايي مي گويند ونيز با انتخاب اين دو فيلم، رنگ و روي ديگري به برنامه هاي جشنواره مي زند. «بچه هاي انسان» آلفونسو كارون فيلم ديگري است كه گفته مي شود در ونيز نمايش داده خواهد شد.دور جديد جشنواره بين المللي فيلم ونيز از ۳۰آگوست تا ۹سپتامبر در اين شهر اروپايي برگزار مي شود.

چهره روز
ترديد كريم مسيحي پس از ۱۵ سال
003375.jpg
گروه ادب و هنر- كارگردان «پرده آخر» پس از يك توقف
۱۵ ساله، «ترديد» را مي سازد. «واروژ كريم مسيحي» را همگان با «پرده آخر» مي شناسند؛ يك فيلم معمايي و جنايي تمام عيار كه در گونه سينمايي خود در بين فيلم هاي ايراني تقريباً بي رقيب است. كريم مسيحي اين فيلم را در سال ۱۳۶۹ كارگرداني كرد. «پرده آخر» در نهمين جشنواره فيلم فجر در ۱۴ رشته نامزد دريافت جايزه شد و در ۸ رشته سيمرغ بلورين را براي سازندگانش به همراه آورد.در «پرده آخر» بازيهاي درخشاني از فريماه فرجامي، داريوش ارجمند، نيكو خردمند، سعيدپورصميمي، جمشيد هاشم پور و ماهايا پطروسيان ديديم.كريم مسيحي كه با فيلم اول خود توانسته بود تحسين منتقدين و تماشاگران را برانگيزد بعد از اين اثر ماندگار، ديگر فيلمي نساخت.او در طول اين سالها به تدوين فيلم هاي ديگر كارگردانها اكتفا كرد.اما به تازگي خبرهايي از بازگشت او به سينما در مقام كارگردان به گوش رسيده است. اولين خبرها از نگارش فيلمنامه اي توسط خود او خبر مي داد؛ اين كه نگارش را از يك سال پيش آغاز كرده تا دومين فيلم خود را پس از ۱۵ سال جلوي دوربين ببرد، فيلمي به تهيه كنندگي محمدمهدي دادگو كه قرار بود نگارش فيلمنامه تا خرداد ماه به پايان برسد و اما خبر بعدي، انعقاد قرارداد در معاونت فرهنگي بنياد سينمايي فارابي بود و اين كه واروژ كريم مسيحي نگارش فيلمنامه «ترديد» را آغاز كرده است.
او باز هم فيلمنامه اي با حال و هواي پليسي نوشته، با مضموني نزديك به شاهكار شكسپير انگليسي؛ «هملت».
آيا فيلم تازه كريم مسيحي مي تواند موفقيت «پرده آخر» را تكرار كند؟ منتظر مي مانيم.

پژوهش هاي عرفاني نصرالله پورجوادي منتشر شد
همشهري آنلاين: كتاب پژوهش هاي عرفاني دكتر نصرالله پورجوادي كه پژوهش هاي وي، متون كهن عرفاني را شامل مي شود، از سوي نشر ني به بازار كتاب عرضه شد.
بحث درباره ملامتيان و جوانمردان خراسان، آثار ابوسعد خرگوشي نيشابوري و خواجه عبدالله انصاري، تصوف خاص شهر اروميه و اختلاف شيخ بزرگ اين شهر با مشايخ بغداد، اصطلاحات صوفيه ابن عربي و رابطه آنها با تصوف اصفهان، لطايف قرآني در مجالس صوفيه و تاريخ عرفان و اولياي شهر زنجان از جمله مطالب و مقالاتي است كه در كتاب پژوهش هاي عرفاني آمده است.دكتر نصرالله پورجوادي از بنيانگذاران مركز نشر دانشگاهي است كه بسياري از مقالات وي در دو نشريه معارف و نيز نشر دانش منتشر مي شد.

راهنما
بر ديوار نگارخانه ها
گالري افرند: اولين نمايشگاه مجموعه تابستان/ تا ۱۲ تير/ جلال آل احمد، جهان آرا، بعد از تقاطع اشك شهر، پلاك ۵۴/ تلفن:۸۸۰۱۲۳۳۴
نگارخانه آبتين: نمايشگاه افسردگي عميق تر تجربه جمعي هنر معاصر/ تا ۱۳ تير/ وليعصر، پايين تر از چهار راه پارك وي، كوچه خاكزاد، شماره ۱+۱۲/ تلفن: ۲۲۰۱۷۷۶۱.
نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه نقاشي اكبر رفيعي/ تا ۷ تير/ شهرك قدس، فاز ،۳ خيابان دوم، پلاك ۱۱۶۵/ تلفن: ۸۸۰۸۳۳۲۷
گالري آتشزاد: نمايشگاه نقاشي شهين غفاري/ ۹ تا ۱۴تير/ ميدان ونك، توانير، شماره ۴۳/ تلفن: ۸۸۸۸۴۹۰۷
نگارخانه جمشيديه: نمايشگاه آثار كالكوگرافي رنگي (حكاكي روي فلز به صورت رنگي) وكيلي و هنرجويان/ نياوران، فيضيه، بوستان جمشيديه/ ۹ تا ۱۶ تير
كارگاه نقاشي رضا يحيايي
كارگاه نقاشي (ورك شاپ) رضا يحيايي، هنرمند عرصه هنرهاي تجسمي براي نخستين بار در مدرسه تخصصي ماه مهر برگزار مي شود.اين برنامه از ساعت ۸ تا۲۰ روز دوشنبه ۱۲ تير ماه با حضور علاقه مندان و هنرجويان در محل ياد شده به نشاني خيابان ولي عصر، روبه روي پارك ملت، خيابان كاج آبادي، شماره ۱۲برقرار است.
دومين نشست نقد ادبي والس
در دومين نشست از سلسله نشست هاي نقد ادبي والس، مديا كاشيگر، حامد يوسفي و انوشيروان گنجي پور به نقد و بررسي كتاب صيد قزل آلا در آمريكا نوشته ريچارد براتيگان ترجمه هوشيار انصاري فر مي پردازند. اين نشست روز چهارشنبه هفتم تيرماه سال جاري ساعت ۱۸ در انجمن يادگار نياكان ما، به نشاني ميدان انقلاب، جنب سينما پارس، مجتمع تجاري پارس، طبقه سوم برگزار خواهد شد و حضور براي عموم علاقه مندان آزاد است.
نمايشگاه كاريكاتور در خانه كاريكاتور
نمايشگاهي از طرح ها و كاريكاتورهاي «نيما فائض» از فردا در خانه كاريكاتور ايران برپا مي شود. در اين نمايشگاه ۴۰ اثر رنگي در ابعاد A4 به نمايش درآمده و زمان بازديد، ساعت ۹ الي ۱۷ هر روز تا ۱۵تير اعلام شده است. مراسم افتتاحيه نمايشگاه نيز امروز ساعت ۱۶ در خانه كاريكاتور برگزار مي شود.
بازخواني داستان زندگي و شهادت بانوي اسلام
كشتي پهلو گرفته اثر سيدمهدي شجاعي و تنها داستان بلند ايراني درباره حضرت زهرا(س) از اين هفته در راديو خوانده مي شود. اين داستان با بازنويسي معصومه خادم نيا در اين هفته تا پنج شنبه هشتم تيرماه (مصادف با سالروز شهادت حضرت زهرا) توسط فاطمه ركني در برنامه روايت شب راديو فرهنگ از ساعت ۲۲ خوانده مي شود.

با حضور دو گرافيست مطرح خارجي
جشن هفتاد سالگي مرتضي مميز برگزار مي شود
003327.jpg
ايسنا: همزمان با چهارم شهريور، جشن سالروز تولد هفتاد سالگي مرتضي مميز در تهران برگزار مي شود.
اين جشن را خانواده زنده ياد مميز با همكاري نشريه  گرافيكي «نشان» تدارك ديده اند و «بن باس» هلندي و «آلن لوكرنك» فرانسوي، دوستان ۳۰ساله  مميز، ميهمان هاي ويژه  آن هستند.
قرار است باس و لوكرنك آثارشان را براي برپايي نمايشگاهي كه احتمالا در خانه  هنرمندان ايران برپا مي شود به ايران بفرستند. همچنين آنها قصد دارند نمونه  آثار دانشجويانشان را نيز با خود به تهران آورده تا با نمايش براي دانشجويان هنر ايراني، به بحث و گفت وگو بپردازند.
نشست هاي تخصصي، كارگاه عملي و علمي و جلسات سخنراني از جمله ديگر برنامه هاي تدارك ديده شده براي اين مراسم است.

جدول هاي اعداد (سودوكو)
حل جدول شماره ۹۹
اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك ۳ در ۳ طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود .پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.
003372.jpg

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |