دوشنبه ۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۹ - Jun 26, 2006
پليس مخفي با خودرو مدل بالا در تعقيب قانون شكنان
طرح جديد براي مقابله با رانندگان متخلف در بزرگراهها
003390.jpg
رانندگاني كه از پانزدهم تير در بزرگراه هاي تهران اقدام به تخلفات رانندگي كنند شاهد وضعيت غيرمنتظره اي خواهند بود: فردي با لباس شخصي و يك خودرو مدل بالا به آنها دستور توقف داده و برگه جريمه سنگيني را در مقابل چشمانشان خواهد گرفت. اين رانندگان همچنين ممكن است علاوه بر محكوميت به پرداخت جريمه، به پزشكي قانوني هم معرفي شوند.
اجراي مقررات جديد كمك خواهد كرد پليس راهنمايي نظارت بيشتري بر نحوه رانندگي رانندگان در بزرگراه ها داشته باشد. مشروح اين گزارش را در صفحه ۷ بخوانيد.

مهندس چمران اعلام كرد:
شوراي شهر، بررسي طرح جامع تهران
را از هفته آينده آغاز مي كند
003459.jpg
گروه شهري- طرح جامع و تفصيلي تهران از هفته آينده در كميسيون هاي شوراي شهر بررسي و براي طرح در صحن علني شوراي شهر آماده مي شود.
به گزارش همشهري، مهندس مهدي چمران ديروز در پايان دويست و چهل و سومين جلسه علني و بدون حضور مستمع شوراي اسلامي شهر تهران با اعلام اين مطلب افزود: با توجه به زلزله خيزي تهران و خطرات احتمالي آن مقرر شد اين موضوع در طرح جامع و تفصيلي به دقت بررسي و لحاظ شود.
رئيس شوراي شهر افزود: در اين رابطه از مطالعات مركز زلزله شناسي و مشاوران طرح جامع استفاده خواهد شد.
وي همچنين با اشاره به بررسي اعتراض فرمانداري به مصوبه «چگونگي ايجاد تعادل و اعمال وحدت رويه در نحوه ارايه خدمات ورزشي شهر تهران» گفت: شهرداري موظف شد گزارش اقدامات مربوط به اعمال وحدت رويه به نحوه مديريت اماكن ورزشي مناطق مختلف را طي يك ماه آينده به شوراي شهر ارايه كند.
چمران افزود: در اين جلسه همچنين مقرر شد ۵۰ درصد تخفيف مربوط به اماكن ورزشي وابسته به شهرداري از محل بودجه در اختيار شهردار و مواد ۱۶ و ۱۷ بودجه شهرداري تأمين و پرداخت شود.
به گفته وي براين اساس قرار شد شهرداري با رويكرد محله محوري به اماكن ورزشي اقدامات لازم در اين زمينه را اعمال و گزارش آن را به شوراي شهر ارايه كند.
چمران همچنين گفت: به درخواست برخي اعضاي شوراي شهر مقرر شد رئيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري در خصوص فعاليت هاي تابستاني و برنامه هاي اوقات فراغت شهروندان گزارشي ارايه كند.
رئيس شوراي شهر در پاسخ به سؤالي درباره حسابرسي و تفريغ بودجه شهرداري نيز گفت: شوراي شهر در صدد است تا قبل از پايان مهلت قانوني خود،  در اين رابطه اقدام كند. ضمن اينكه تفريغ بودجه بايد براساس حسابرسي انجام شود در حالي كه اين اقدام چند سالي است انجام نشده است.
وي در عين حال برخي مشكلات مربوط به تأخير در حسابرسي و تفريغ بودجه شهرداري را ناشي از اعمال سيستم مالي نقدي در گذشته دانست و گفت: چون سيستم تغيير نكرده بود مشكلاتي در آن وجود داشت.
چمران در پاسخ به سؤال ديگري درباره نحوه برخورد يكي از شهرداري هاي مناطق با يكي از مراجعين گفت: از طريق روزنامه از موضوع مطلع شدم ولي به هر حال اين موضوع را با دقت پيگيري خواهم كرد.
رئيس شوراي شهر در عين حال افزود: شهرداري هاي مناطق بايد با صبر و حوصله بيشتري به شهروندان پاسخ دهند و تكريم ارباب رجوع را در برخورد با مردم رعايت كنند.

ستون نامه ها
توچال هم مثل خزر
ناصر كرمي
نام اول امروز «خزر» است. دريايي بزرگ كه فقط ۶۰۰ كيلومتر از ساحل آن سهم ماست. البته دقيق تر اين است كه سهم ما بود. چون بيش از ۹۰درصد از اين ساحل را ويلاهاي شخصي و تاسيسات غيرعمومي به تصرف خود درآورده اند. قانون مي گويد تا ۱۵۰ متر فاصله از دريا حريم ساحل بوده و هرگونه ساخت و ساز در آن مطلقا ممنوع است. قانون تاكيد كرده است مطلقا و در اين ميان هيچ كس را مستثني نكرده است. قانون مي گويد از آستارا تا بندر عباسقلي خان هرچه ويلا اين سوي جاده ساحلي است، بايد تخريب شود. نام بعدي «رودخانه» است، هر رودخانه اي، فرق نمي كند. رود كرج باشد يا رود فشم، صفارود باشد يا زاينده رود، هر رودخانه اي. قانون مي گويد رودخانه ها منابع طبيعي ملي هستند، به طور دقيق تر قانون تاكيد كرده است كه ۳۵ متر از دو طرف كرانه رود حريم عمومي بوده و تصرف شخصي آن به هر منظور كه باشد، مطلقا ممنوع است. بر مبناي اين قانون، از كرج تا چالوس هرچه ويلا در دو طرف جاده است، بايد تخريب شود و هر مسافري كه از اين راه مي گذرد، بايد از اين حق برخوردار شود كه هر جا دلش خواست از ماشين پياده شده و دست ورويي در آب زلالي كه مي گذرد، بشويد.
نام ديگر «توچال» است. كوهستاني مشرف به تهران، كه به شهر آب زلال مي نوشاند و دم به دم هواي آن را تازه مي كند. قبلا قرار بود براي حفظ كوهستان حريمي براي آن در نظر بگيرند، خط همتراز ۱۴۰۰ متر حد اين حريم تعيين شد. خيلي ها بي هيچ ابايي از قانون بالاتر از اين حد خانه و مستغلات ساختند. آنقدر كار از كار گذشته بود كه امكان تنبيه متخلفان و تخريب بناهاي غيرمجاز ميسر نشد پس،  تصميم تازه اي را گرفته و حد را بالاتر بردند: خط ۱۸۰۰ متر. بي توجه به اينكه همين ۴۰۰ متر تجاوز به حريم كوهستان، تا چه حد به زيستبوم شهر لطمه زده، خطر رانش زمين را افزوده، امكان وقوع سيل را افزايش داده و منابع حياتي شهر را فقيرتر مي كند. دلمشغولان شهر به همين حد هم قانع بودند، تا اينكه به تازگي اعلام شد ديوان عدالت اداري، شهرداران يكي از مناطق را عتاب و خطاب كرده است كه چرا در صدور مجوز ساخت براي يك بناي چهار هكتاري در بالاتر از خط ۱۸۰۰ متر تعلل مي كند. اگر اين يك نقطه آغاز باشد براي تسخير ارتفاعات توچال، بعد چه مي شود؟ لابد هر دو سه سال يك بار براي قانوني جلوه دادن حضور عمارت هاي جديد در ارتفاعات كوهستان، حد حريم را بالاتر خواهند برد تا اينكه روزي حتي خط الرأس چهارهزار متري توچال هم اشغال شود. گفت اينقدر ظلم كه در جهان است، از ابتدا تا به اين پايه نبود، هر كس قدري افزود تا شد آنچه كه اكنون ديده مي شود. نام آخر «قانون» است. گفت حتي يك قانون بد بهتر از بي قانوني است. اما بي قانوني شايد بهتر از قانوني باشد كه هرگز اجرا نمي شود و يا قرار است فقط توسط گروه مشخصي از شهروندان اجرا شود، نه همه آنها.

۳۴درصد مبتلايان به سرطان ريه در ايران قربانيان آلودگي محيط هستند
حذف لنت هاي سرطان زا از اتوبوس هاي شركت واحد
003456.jpg
گروه شهري- براساس آخرين تحقيقات به عمل آمده در دنيا در ۸۵ درصد موارد عامل ابتلا به سرطان ريه، سيگار و در ۱۵درصد موارد عوامل محيطي گزارش شده است. اين در حالي است كه در ايران ۶۶درصد مبتلايان به سرطان ريه از ميان سيگاريها بودند و ۳۴درصد باقيمانده مربوط به عوامل محيطي بوده است.
به گزارش همشهري، اين آمار به روشني بيان مي كند كه در ايران مي بايست بر روي عوامل محيطي مؤثر در بروز اين بيماري مهلك مطالعات جدي صورت پذيرد، پس از پيگيريهاي به عمل آمده به نظر مي رسد تاكنون علي رغم تأثير دوبرابري عوامل محيطي در بروز سرطان ريه نسبت به ميانگين جهاني آن هيچ گونه مطالعه اي درباره اين مهم صورت نپذيرفته است.بنابراين گزارش محققان خارجي از آزبست به عنوان يكي از تركيبات خطرناك موجود در هواي كلان شهرهاي دنيا نام مي برند كه يكي از مهم ترين راههاي ورود آن به هوا از ناحيه لنت ترمز و كلاج خودرو اعلام شده به طوري كه با هر بار ترمز مقداري از اين ماده خطرناك آزاد و در هواي داخل و اطراف اتوبوس منتشر مي شود.
دكتر مسجدي ،فوق تخصص بيماريهاي ريوي در اين باره به همشهري مي گويد: آزبست از جمله تركيبات خطرناك موجود در هواي تهران است چرا كه در ۸۰ درصد مبتلايان به سرطان پرده جنب به دليل(لايه نازك روي ريه) تماس با آزبست گزارش شده است.وي بر ضرورت استفاده از لنتهاي ترمز استاندارد فاقد آزبست تأكيد كرد و گفت: به تأييد سازمان بين المللي مبارزه با سرطان ريه، آزبست يكي از ۸۹ ماده مؤثر در بروز سرطان پرده جنب است كه البته ممكن است زمان بروز علايم اين بيماري ۲۰سال به طول انجامد لذا بر حذف آن از محيط زندگي بشري سفارش كرده اند.بر همين اساس مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه خبر مي دهد با توجه به تردد وسيع شبكه حمل و نقل اين شركت در قالب ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس مقرر شده است عليرغم ۳۰درصد افزايش هزينه بيشتر ظرف حداكثر ۲ ماه آينده در سطح كل اتوبوسهاي شركت واحد از لنتهاي ترمز بدون آزبست استفاده شود.

توسعه طرح اتوبوس هاي ريالي
گروه شهري- فعاليت اتوبوس هاي ريالي در سطح شهر ادامه خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، احمدي بافنده مدير عامل شركت اتوبوسراني با اعلام اين خبر گفت: با به رسميت شناختن فعاليت اتوبوس هاي ريالي توسط رئيس شوراي شهر تهران درصدد هستيم فعاليت هاي آزمايشي اين طرح همچنان ادامه داشته باشد.
وي تصريح كرد: طرح فعاليت اتوبوس هاي ريالي از دو سال پيش مطرح بوده است لذا شركت واحد اتوبوسراني مي بايستي جهت تأمين بخشي از هزينه هاي خود، تعدادي از اتوبوس ها را به بخش خصوصي( ترجيحاً به كاركنان و رانندگان شركت واحد) واگذار كند.اين مقام مسئول همچنين گفت: با اجراي آزمايشي اين طرح ضمن كنترل هزينه ها نسبت به ايجاد رقابت و بهبود سيستم حمل و نقل شهري نيز گام برداشته ايم.

انتصاب معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران
گروه شهري- مهندس سيد جعفر هاشمي تشكري با حكم دكتر قاليباف شهردار تهران به سمت معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران منصوب شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهرداد تقي زاده- معاون سابق حمل و نقل و ترافيك- نيز با حكم دكتر قاليباف به سمت مشاور عالي شهردار در امور حمل و نقل و ترافيك منصوب شد.
مهندس سيدجعفر هاشمي تشكري مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيك است و با حفظ سمت به عنوان معاون حمل و نقل و ترافيك منصوب شده است.

جشنواره روابط عمومي هاي برتر شهرداري تهران
گروه شهري- سومين دوره جشنواره انتخاب روابط عمومي هاي برتر شهرداري  تهران همزمان با ميلاد حضرت فاطمه(س) برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محسن حكمت- مديركل روابط عمومي شهرداري تهران- با اعلام اين خبر گفت: جشنواره انتخاب روابط عمومي هاي برتر با هدف معرفي الگوهاي برتر، شناسايي نقاط قوت و ضعف، معرفي و شناسايي استعدادها، ايجاد رقابت سالم و تبادل تجربيات روابط عمومي ها با حضور روابط عمومي هاي معاونت ها، مناطق، سازمان ها، ادارات كل و شركت هاي تابع شهرداري تهران برگزار مي شود. حكمت اظهار كرد: در اين جشنواره فعاليت هاي روابط عمومي هاي تابع شهرداري از مهرماه ۸۴ تا پايان ارديبهشت ۸۵ مورد ارزيابي هيأت داوران جشنواره قرار مي گيرد.

نخستين جشنواره فيلم محله در تابستان ۸۵
نخستين جشنواره فيلم محله در قالب يك طرح سه مرحله اي برگزار مي شود.
اين جشنواره در سه بخش آموزش، توليد فيلم و برگزاري جشنواره در قالب طرح اوقات فراغت شهرداري تهران، طراحي و اجرا مي شود.
جشنواره فيلم محله، در بخش آموزش با ثبت نام رايگان، از جوانان ۱۵ تا ۲۰ سال در مناطق بيست ودوگانه از ۱۵ تير ماه شروع به كار خواهد كرد. در اين كلاس ها رشته هاي كارگرداني، فيلمنامه نويسي و تصويربرداري به صورت فشرده آموزش داده خواهد شد.
دومين بخش نخستين جشنواره فيلم محله، به توليد فيلم هاي ۱۳۷ ثانيه اي به موضوع هويت و تاريخچه محله هاي تهران و فرهنگ شهرنشيني توسط هنرجويان اختصاص دارد، اين فيلم ها با امكانات شهرداري توليد خواهد شد.
نخستين جشنواره فيلم محله در پايان بخش آموزش و توليد فيلم، با داوري آثار توليدي هنرجويان، به كار خود پايان خواهد داد.
در سومين بخش، هيأت داوران، جوايز نقدي و تنديس هاي جشنواره را طي مراسم ويژه اي به بهترين فيلم هاي ساخته شده در بخش دوم اهدا مي كند.
معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران و اداره كل امور بانوان شهرداري تهران برگزاركنندگان نخستين جشنواره فيلم محله هستند.

نگاه
003453.jpg
جمال رحمتي

تاكيد بر تعيين تكليف ساخت وسازهاي
غيرمجاز حريم سد لتيان
ايسنا : رييس سازمان حفاظت محيط زيست در بازديد از ساخت وسازهاي بي رويه و غيرمجاز منطقه لواسانات و حوزه آبريز سد لتيان بر جلوگيري از ساخت وسازهاي جديد و پيگيري سريع براي تعيين تكليف ساخت وسازهاي انجام شده در حريم و بستر رودخانه جاجرود و سد لتيان و داخل مناطق تحت حفاظت اداره كل محيط زيست استان تهران تاكيد كرد.
دكتر فاطمه واعظ جوادي، معاون رييس جمهوري در اين بازديد با بخشدار رودبار قصران نيز ديدار كرد و مقرر شد كه جلسه اي نيز با فرماندار و بخشدار منطقه لواسانات برگزار و موضوع ساخت وسازهاي غيرمجاز و بي رويه در اين جلسه بررسي شود.
مهندس بزرگيان، مديركل محيط زيست استان تهران در حاشيه اين بازديد با اشاره به اين كه ساخت وسازهاي غيرمجاز حاشيه رودخانه جاجرود و سد لتيان موجب تهديد منابع آب شرب تهران مي شود، افزود: طي سالهاي گذشته پرونده بسياري از اين ساخت وسازها براي تعيين تكليف به دادگاه ارجاع شد كه در حال حاضر نيز پرونده اين ساخت وسازها در حال پيگيري است و نيازمند حمايت دادگستري در اين زمينه هستيم. وي با تاكيد بر اين كه ساخت وسازهاي غيرمجاز در منطقه لواسانات از زمان تشكيل شوراي حفظ بيت المال و با تلاش بخشداري منطقه به شدت كاهش يافته است گفت: اكثر ساخت وسازهاي غيرمجاز در اين منطقه توسط بخشهاي خصوصي انجام شده است.
مديركل محيط زيست استان تهران به ارزش اكولوژيكي مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محيط زيست اشاره و تاكيد كرد: هرگونه ساخت وساز ارزش اكولوژيكي مناطق ۴ گانه تحت حفاظت را به شدت كاهش مي دهد. از سوي ديگر دخل و تصرفات در زيستگاه هاي حيات وحش ضمن ايجاد ناامني براي آنها موجب ايجاد مشكل در كوچهاي زمستانه و تابستانه مي شود. حدود يك سوم آب شرب تهران از سد لتيان تامين مي شود و بر اساس قانون بايد تمامي  ساخت وسازهاي غيرمجاز كه در حريم رودخانه هاي حوزه هاي آبريز سد لتيان صورت گرفته است، تخريب شود.

بازرسي ويژه از مبلغ كرايه خطوط تاكسي تهران
گروه شهري- بازرسان ويژه سازمان تاكسيراني هر روز از نصب برچسب نرخ كرايه خطوط تاكسي و نرخ كرايه ها اطمينان حاصل مي كنند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، تمامي رانندگان تاكسي خطي، فرودگاه و پايانه هاي شهر تهران موظف به نصب برچسب نرخ كرايه تاكسي بر روي شيشه جلوي تاكسي و شيشه لچكي عقب هستند.
چنانچه بازرسان سازمان تاكسيراني در اين مورد با تخلف مواجه شوند، سريعا به موضوع رسيدگي و راننده مورد نظر را به هيات انضباطي معرفي مي كنند.
در همين راستا و به دليل تحقق اولويت هاي برنامه ريزي شده معاونت حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران، تبليغات گسترده اي هم بر روي برچسب نرخهاي خطوط تاكسي و هم تابلوهاي ايستگاه ها انجام شده كه با كمك رسانه هاي گروهي به اطلاع مردم رسيده است.
اين در حالي است كه ۱۶۰ خط مشمول كاهش قيمت شده اند كه اطلاعات بيشتر از سوي سازمان تاكسيراني تهران به محض ابلاغ نهايي از سوي شهرداري تهران در اختيار شهروندان تهراني قرار خواهد گرفت.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |