دوشنبه ۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۹ - Jun 26, 2006
حمله نيروهاي مقاومت فلسطين به رژيم صهيونيستي
003429.jpg
گروه بين الملل _ ديروز در يك حمله سهمگين از سوي نيروهاي مقاومت فلسطين ۴ عضو نيروهاي ارتش اسرائيلي كشته و ۶ تن ديگر مجروح شدند.
در اين عمليات كه از مسلسل، بمب هاي كوچك و گلوله هاي ضد تانك استفاده شد، اعضاي گردانهاي عزالدين قسام، شاخه نظامي جنبش حماس، گردانهاي الناصر صلاح الدين وابسته به كميته هاي شهادت مردمي فلسطين و ارتش اسلامي، كه براي اولين بار اعلام موجوديت كرده است با حمله به يك پايگاه ارتش اسرائيل خسارات سنگيني به نظاميان تل آويو وارد كردند.
اين عمليات در حالي در نزديكي گذرگاه كاريم شالوم در شرق رفح ميان نوار غزه و اراضي اشغالي سال ۱۹۴۸ انجام شد كه تدابير شديد امنيتي از سوي نظاميان اسرائيل در منطقه اعمال مي شد.
گروههاي فلسطيني اين حمله را پاسخي به اقدامات جنايتكارانه و تروريستي رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين اعلام كردند كه به تازگي با شهادت رساندن شماري از مردم فلسطين به ويژه كودكان در نوار غزه و نيز ترور ابوسمهدانه، بنيانگذار كميته شهادت مردمي فلسطين و از مقامات بلندپايه امنيتي دولت حماس، به وقوع پيوست.
در اين عمليات دو نفر از اعضاي جنبش جهاد اسلامي و كميته مقاومت مردمي فلسطين به شهادت رسيدند و ۶ عمليات كننده ديگر سالم به مناطق فلسطيني بازگشتند.
در پي اين عمليات ارتش اسرائيل به بهانه يافتن يك افسر اين رژيم كه اسير شده است براي نخستين بار پس از عقب نشيني از غزه در مهره ماه گذشته مجددا به اين منطقه يورش برد. اين يورش با پشتيباني دهها تانك و خودرو نظامي و تحت پوشش تهاجمي هواپيماها و بالگردهاي اسرائيلي صورت گرفت.
به موازات اين واكنش، بالگردهاي اسرائيل با مسلسل سنگين شمال شرق شهر رفح را به آتش بسته و تعدادي از منازل فلسطينيان را هدف رگبار گلوله قرار دادند.
تل آويو: رهبران فلسطيني را ترور مي كنيم
منابع رژيم تل آويو ديروز اعلام كردند كه به زودي عمليات براي ترور رهبران بلندپايه فلسطيني آغاز خواهد شد. اسرائيل كه در حال حاضر تمام گذرگاههاي مرزي ميان نوار غزه و مصر در اسرائيل را نيز مسدود كرده است اعلام كرد كه رهبران فلسطيني به ويژه رهبران حماس را ترور خواهد كرد.
واكنس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين
محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در پي عمليات گروههاي مقاومت عليه اسرائيل،اين اقدام را محكوم كرد.عباس در بيانيه اي با اشاره به نشستهاي متعدد با جنبش هاي فلسطيني در چارچوب گفت وگوي ملي اعلام داشت: اين عمليات خلاف گفته هاي رهبران و نقض توافقهايي است كه در نشستها حاصل شد. وي افزود: همواره درباره خطر خارج شدن برخي گروهها و جناحها از وفاق ملي دولت بر برخي عمليات كه مردم فلسطين بايد بهاي آن را بپردازند و حاصل آن شماري قرباني و تشديد محاصره بين المللي است هشدار داده بودم.

مالكي طرح آشتي ملي عراق را به پارلمان ارائه كرد
003432.jpg
گروه بين الملل- وعده نوري مالكي نخست وزير عراق محقق شد و وي طرح مفصل خود را موسوم به طرح آشتي ملي ديروز به پارلمان ارائه كرد.
در اين طرح به بسياري از موضوعات مورد مناقشه ميان گروههاي سياسي عراق اشاره شده است و وي اميد دارد با تحقق اين طرح بتواند ضمن ايجاد همبستگي بيشتر ميان گروههاي سياسي، عاملي جهت كاهش منازعات و خشونت ها در عراق شود. اين طرح كه از مواد متعددي تشكيل شده در حوزه هاي اقتصادي، سياسي و امنيتي است اما بيشترين توجه آن به مسائل امنيتي و سياسي است.
از مهمترين مواد اين طرح امكان مذاكره با گروههاي شبه نظامي و قراردادن آن در روند مذاكرات سياسي است. البته مالكي اظهار داشته كه گروههاي تكفيري، وابستگان مسلح به حزب بعث و نيز نيروهاي القاعده عراق از اين طرح مستثني بوده و با آنها مذاكره نخواهدشد.
يكي از مواد مورد توجه در اين طرح بازبيني در قانون ضدبعثي است كه طبق آن بسياري از وابستگان به حزب بعث كه در امور امنيتي و نظامي نقش موثر نداشته اند مي توانند وارد سيستم دولتي و حكومتي شوند. در اين طرح از عفو زندانيان سياسي و مخالفان حكومت جديد سخن به ميان آمده، همچنين براساس آن جدولي تعيين خواهد شد تا طي آن نيروهاي عراقي بتوانند كنترل امور امنيتي كشور را از نيروهاي ائتلاف بگيرند. پاكسازي ارتش و نيروي پليس از نيروهاي فاسد و نيز پرداخت غرامت به خانواده هايي كه يكي از اعضاي آنها توسط پليس عراق يا ارتش آمريكا كشته شده اند از ديگر مواد اين طرح است.
براساس اين طرح از شركت كنندگان در دولت خواسته شده تا موضع صريح نسبت به تروريست ها داشته باشند. همچنين براساس طرح مذكور بين مقاومت و تروريسم بايد تفكيكي صورت بگيرد. تشكيل هيأت ملي آشتي با حضور همه گروههاي سياسي موثر در عراق و نمايندگان مراجع ديني و عشاير اين كشور از ديگر بندهاي اين طرح است و در ادامه تلاش جهت مهار تورم و رفع بيكاري به عنوان مواد اقتصادي طرح مذكور آمده است.
اين طرح پس از ارائه با واكنش مثبت اهل تسنن مواجه شد؛ چرا كه مسئله تعديل در قانون بعثي زدايي مي تواند حلقه افراد بروكراتي را كه مي توانند وارد حكومت شوند و غالباً از اهل تسنن هستند بازتر كند. همچنين تفاوت قائل شدن ميان تروريسم و مقاومت موضوعي است كه اهل تسنن به آن توجه دارند. در مقابل، شيعيان تاكنون در اين خصوص سكوت كرده اند چرا كه آنها موضوع مقاومت و تعديل در بعثي زدايي از ادارات را مورد قبول نمي دانند. كردهاي عراق نيز تاكنون با اظهارات محتاطانه از اين طرح استقبال كرده اند.
صدام:
دوباره رئيس جمهور مي شوم
صدام حسين مطمئن است كه حكم نهايي براي وي به اتهام جنايت عليه بشريت، مرگ خواهد بود اما اميدوار است كه آمريكا از اين حكم به عنوان اهرم فشاري براي كمك گرفتن از او جهت كاهش خشونت ها در عراق استفاده كرده و در نهايت او را بار ديگر رئيس جمهور عراق كنند. خليل الدليمي رئيس تيم دفاع از صدام با بيان اين خبر گفت: صدام مي داند كه حكم او اعدام است اما واشنگتن در نهايت به سوي وي خواهد آمد.
آمريكا نيروهاي خود را در عراق
كاهش مي دهد
فرماندهان ارشد آمريكا در عراق، پيش نويس طرحي را آماده كرده اند كه براساس آن طيف وسيعي از نيروهاي آمريكايي مستقر در عراق از ماه سپتامبر (مهر) اين كشور را ترك مي كنند.
روزنامه «نيويورك تايمز» نوشت: برپايه طرح مزبور تا پايان سال ،۲۰۰۷ شمار ۱۴ تيپ رزمي آمريكا مستقر در عراق به پنج يا شش تيپ كاهش يافته و تعداد پايگاهها از ۶۹ به ۱۱ تقليل مي يابد.
قرار است هفته جاري، «جرج كيسي» فرمانده نيروهاي آمريكا در عراق، پنتاگون را از اين طرح آگاه سازد.
حمله نيروهاي آمريكايي و عراقي
به دفاتر مقتدا صدر
ديروز در حمله نيروهاي آمريكايي و عراقي به دفاتر و خانه هاي هواداران مقتدا صدر در نزديكي كربلا همه اسناد و مدارك مربوط به اين گروه مصادره شد. در اين حمله ناگهاني چند فروند بالگرد آمريكايي مشاركت داشتند. هنوز از دليل اين حمله گزارشي ارسال نشده است.

نگاه
جنگ قدرت ،از نوعي ديگ
ترجمه: نيلوفر قديري
گروه بين الملل _ دختر بزرگ رئيس جمهور قزاقستان امتيازاتي دارد كه هر سياستمداري به داشتن آن غبطه مي خورد. او يك حزب سياسي دارد، در پارلمان داراي كرسي است و بزرگترين گروه رسانه اي كشور را هم در اختيار دارد. در كنار همه اين ها او دختر رئيس جمهور هم هست.
اما داريگا نظربايف ديگر از حمايت سياسي پدر قدرتمندش برخوردار نيست. تحليلگران مي گويند نورسلطان نظربايف رئيس جمهور قزاقستان قصد دارد قدرت رو به رشد دختر ۴۳ ساله اش را كاهش دهد.مي گويند اين دختر اكنون به بزرگترين چالش حكومت پدرش تبديل شده و نتيجه اين رويارويي است كه مشخص مي كند آيا قزاقستان غني از نفت از سايه چندين دهه حكومت مشت آهنين به در مي آيد يا نه.
«پتر سوويك» از اعضاي ائتلاف مخالف موسوم به «براي قزاقستان عادلانه» مي گويد، دختر رئيس جمهور ضرورت و نياز آزادسازي سياسي را تشخيص مي دهد اما نظربايف ۶۵ ساله كه در انتخابات دسامبر گذشته براي يك دوره هفت ساله ديگر انتخاب شد، خواستار حفظ نظام اقتدارگرايانه فعلي در كشور است. ناظران غربي و مخالفان قزاقستان انتخابات اخير اين كشور را مخدوش خوانده اند.
«پتر سوويك» مي گويد: «داريگا جدي ترين گزينه جانشيني پدرش است كه براي نظربايف هر كسي كه تلاش كند جاي او را بگيرد دشمن است؛ حتي اگر اين فرد دخترش باشد.» دو ماه پيش وزارت ارتباطات قزاقستان اعلام كرد:«كانال خبر» كه از شبكه هاي قدرتمند گروه رسانه اي خانم نظربايف است را تحت كنترل خود درمي آورد و همچنين تهديد كرد كه مجوز شبكه KTK از ديگر شبكه هاي محبوب تلويزيوني او را هم باطل مي كند. اين نخستين نشانه هاي صريح رويارويي رئيس جمهور با دخترش بود.
پيش از آن و در پي ترور جنجالي آلتنيابيك سارسنبايف ۴۳ ساله از وزراي سابق دولتي و سفير پيشين اين كشور در روسيه كه به رهبر مخالفان تبديل شده بود، جنگ تبليغاتي گسترده اي در قزاقستان به راه افتاده بود. او دومين منتقد برجسته نظربايف بود كه طي سه ماه كشته مي شد.
بعد از مرگ اين مخالف دولت، پوشش رسانه اي رسانه هاي تحت كنترل دختر نظربايف قدرت او را در اين كشور ۱۵ ميليون نفري نشان داد و از آن مهمتر نشان داد كه منافع او لزوماً با منافع پدرش همخواني ندارد.خانم نظربايف خواستار استعفاي رئيس سنا و نزديكترين متحد رئيس جمهور شد زيرا يكي از افراد تحت امر او مظنون اصلي ترور رهبر مخالفان بود.رسانه هاي تحت كنترل خانم نظربايف پيش از اعلام رسمي اخبار اين ترور به پوشش گسترده تحولات مرتبط با آن پرداختند و اعلام كردند پنج مقام امنيتي مرتبط با اين واقعه كه «سارسنبايف» را به همراه راننده و محافظش ربوده و به قاتلان تحويل داده، دستگير شده اند. دختر نظربايف آشكارا به دنبال از ميدان به دركردن رقبايش در حلقه نزديكان و رئيس جمهور است. از جمله اين رقبا رئيس سنا كه طبق قانون در رديف اول جانشينان رئيس جمهور به شمار مي آيد و همچنين رئيس سرويس اطلاعاتي اين كشور هستند. در پي ترور اخير مخالفان دولت، رئيس سرويس اطلاعاتي قزاقستان استعفا كرد اما رئيس سنا هنوز در جايگاه خود باقي است.
خانم نظربايف همچنين شايعات و گمانه زني هاي رسانه هاي مخالف را درباره دست داشتن شوهرش رفعت علي اف در مرگ مخالفان به شدت رد كرده است. علي اف از معاونان وزارت خارجه قزاقستان است. سارسنبايف يكي از مطرح كنندگان اصلي اتهاماتي است كه پنج سال پيش به علي اف در توطئه چيني براي سرنگوني نظربايف وارد شد. علي اف هم هرگونه دخالت در مرگ اين رهبر مخالفان را رد كرده است. مخالفان دولت در قزاقستان كه نه طرف رئيس جمهور هستند و نه دخترش، خواستار بازپرسي از خانم نظربايف و شوهرش درباره اين قتل شده اند.قتل سارسنبايف از نظر بسياري به معناي از دست رفتن كنترل سياسي كشور از دست رئيس جمهور و تهديد توازن قدرت ۱۷ ساله اين كشور از سوي رسانه هاي تحت كنترل دختر اوست.نظربايف اكنون تلاش مي كند با تصاحب رسانه هاي تحت كنترل دخترش مانع از ادامه اين روند شود. دختر نظربايف در روزهاي اخير از نيروهاي سياسي طرفدار دولت خواسته است در قالب يك حزب با هم متحد شده  و از رهبر كشور يعني نورسلطان نظربايف حمايت كنند. تحليلگران سياسي اين اقدام دختر نظربايف را يك گام به عقب مي خوانند.
خانم نظربايف بعداز بيش از يك دهه كار بر روي تلويزيون دولتي قزاقستان آن را به شبكه خبر كه اكنون يكي از ثروتمندترين و محبوبترين شبكه هاي اين كشور است تبديل كرد. حزب او با نام «آثار» در سال ۲۰۰۳ شروع به كار كرد و يك سال بعد هم خود او به پارلمان راه يافت.
وزارت ارتباطات قزاقستان در توضيح دستور اخير خود براي تصاحب مالكيت شبكه خبر گفت: اين كشور كه توسط روسيه، چين و كشورهاي فقير و بي ثبات آسياي ميانه احاطه شده است بايد كنترل بيشتري بر اطلاعات و اخبار مربوط به دولت داشته باشد. نيمي از اين شبكه تلويزيوني در اختيار دولت و نيمي ديگر در اختيار دو سهامدار ناشناس است. بنابراين دقيقاً معلوم نيست خانم نظربايف و شوهرش چه ميزان كنترل بر اين شبكه دارند.
آسوشيتدپرس _ ۲۴ ژوئن

نادرستي هاي  ادعاهاي آمريكا در مورد عراق
گروه بين الملل - روزنامه آمريكايي واشنگتن پست روز يكشنبه نوشت: يك افسر سابق سيا مي گويد كه مقامات عالي رتبه اين سازمان به هشدارهاي مكرر وي در خصوص احتمال نادرستي ادعاهاي يك عراقي فراري مبني بر وجود آزمايشگاه هاي سيار تسليحات ميكروبي در عراق، توجهي نكردند. به گزارش خبرگزاري رويترز از واشنگتن، تايلر درامهلر كه تا سال گذشته فرماندهي عمليات سيا در اروپا را بر عهده داشت، گفت كه وي شخصا اشاره به آزمايشگاه هاي يادشده را كه در يك پيش نويس طبقه بندي شده مربوط به متن سخنراني كالين پاول وزير امور خارجه سابق آمريكا در سازمان ملل ذكر شده بود، پاك كرد.
درامهلر افزود كه ادعاي وجود آزمايشگاه هاي اينچنيني در عراق از سوي يك عراقي با نام مستعار كوروبال مطرح شده بود كه به اعتقاد وي، يك فراري و احتمالا دروغگو و از نظر روحي بي ثبات است. درامهلر در گفت وگو با واشنگتن پست افزود، اما سخنراني پاول در شوراي امنيت كه چند روز بعد در پنجم فوريه۲۰۰۳ميلادي صورت گرفت، موجب شگفت زدگي وي شد، زيرا پاول در اين سخنراني به وجود اطلاعات دست اول در خصوص فعاليت كارخانه هاي توليد تسليحات ميكروبي در عراق اشاره كرد. بوش نيز در سخنراني خود به وجود آزمايشگاه هاي سياري در عراق اشاره كرد كه هدف از ايجاد آنها توليد جنگ افزارهاي ميكروبي است.

جنگ اينترنتي نامزدهاي رياست جمهوري مكزيك
همشهري آنلاين: با نزديك شدن زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري در مكزيك، استفاده از اينترنت به يكي از راههاي جذب رأي مردم تبديل شده است.
انتخابات رياست جمهوري مكزيك يازدهم تيرماه امسال برگزار خواهد شد.
بيشتر استفاده كنندگان از اينترنت در مكزيك و نيز بيشتر رأي دهندگان در انتخابات از قشر جوان هستند.
بر اساس آمارهاي منتشره شده بيش از ۴۰ درصد از ۷۱ ميليون رأي دهنده كه براي شركت در اين انتخابات ثبت نام كرده اند زير۳۰ سال سن دارند.
دو نامزد رقيب اصلي اين انتخابات تاكنون حضور آنلاين گسترده اي داشته اند.
فيليپ كالدرون، نامزد محافظه كاران در اين انتخابات در يك بازي ويدئويي اينترنتي كه براي مسخره كردن رقيب خود ساخته در شكل يك سوپرقهرمان ظاهر شده كه با دايناسورها و ماهي دندان تيز مي جنگند.
آرتور ساروخان، سخنگوي او گفته است: اين اولين انتخابات در مكزيك است كه اينترنت در آن تاثير واقعي دارد، بنابراين ستاد انتخاباتي ما معتقد است كه اين يك ابزار حياتي براي جذب رأي و پيروزي در انتخابات مي باشد.
آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، نامزد جناح چپ نيز يك جنگ گسترده ارسال ايميل را آغاز كرده است. در يك پيام ايميلي با عنوان «دروغها» ، او مخالفان خود را همچون دراكولاها و تبليغاتچيان نازي به تصوير كشيده است.
كلاديا شين بائوم سخنگوي او گفته استاين نشان دهنده خلاقيت يك حركت اجتماعي است. مردم از مشاهده اين كه يك نامزد چنين مورد هجوم شديد قرار گرفته شرمنده مي شوند و مي خواهند براي او كاري بكنند.
در سوي ديگر بسياري از پيامهايي كه بارها توسط حاميان كالدرون فوروارد مي شود لوپز اوبرادور به يك فرصت طلب ورشكسته و خطري براي مكزيك تشبيه شده است. برخي از اين ايميل ها حتي شكاف هاي بزرگ طبقاتي اين كشور را آشكار كرده است.
از نخستين جنبش هاي سياسي در مكزيك كه به طور موثر از اينترنت استفاده كرده جنبش چپگراي شورشي زاپاتيستا است. اين جنبش در دهه ۱۹۹۰ توانست از طريق حملات بر ضد حزب انقلابي نهادي(پري) كه مدت ۷۰ سال قدرت را در مكزيك در دست داشت حمايت گسترده بين المللي را كسب كند.
در انتخابات رياست جمهوري هفته آينده مكزيك، روبرتو مادرازو، نامزد حزب پري در مرتبه سوم رقابت ها قرار دارد و از حاميان ايميلي و اينترنتي اندكي برخوردار است. علت اين امر هم آن است كه رأي دهندگان به نامزد پري، بسيار پير و فقير هستند و بنابراين با استفاده از اينترنت ميانه خوبي ندارند.
بررسي ها حكايت از آن دارد كه در بين نامزدهاي حاضر كالدرون در جنگ ايميلي پيروز خواهد شد. دليل آن هم اين است كه اكثر كاربران اينترنت كه افراد حرفه اي و تحصيلكرده هستند از قبل حمايت خود را از كالدرون اعلام كرده اند.
در انتخابات شش سال پيش هم نامزدهاي رياست جمهوري مكزيك سعي كردند براي رساندن پيام خود به رأي دهندگان از ايميل استفاده كنند. در آن زمان تعداد كاربران اينترنت در مكزيك ۳ ميليون نفر بود اما اكنون طبق آمارهاي انجمن اينترنت اين كشور تعداد كاربران به بيش از ۲۰ ميليون افزايش يافته است.

روسيه نيروگاه هسته اي شناور مي سازد
گروه بين الملل- روسيه در حال ساخت يك نيروگاه هسته اي شناور است تا به مناطق دورافتاده اين كشور برق و انرژي برساند. اين كشتي هسته اي جادويي فقط با اتصال چند كابل و فعال كردن راكتورها،برق را به دورافتاده ترين مناطق روسيه مي رساند.
نشريه اشپيگل با اعلام اين خبر نوشت، اين اولين نيروگاه هسته اي شناور جهان با امضاي قراردادي توسط شركت انرژي هسته اي روسيه و نيروي دريايي ارتش اين كشور به قيمت ۲۷۰ ميليون يورو ساخته خواهد شد. اين كشتي ۱۴۰ متر طول و ۳۰ متر عرض خواهد داشت و دو راكتور را حمل مي كند. اين دو راكتور با هم ۷۰ مگاوات برق توليد مي كنند كه اين يك بيستم برق توليدي نيروگاه هاي زميني است. قرار است اين كشتي هسته اي در سال ۲۰۱۰ به بهره برداري برسد.
كشورهاي چين، هند، اندونزي و چند كشور حاشيه خليج فارس براي انتقال تكنولوژي ساخت اين كشتي ابراز تمايل كرده اند.
طرح روس ها براي ساخت اين كشتي  هسته اي بهترين راه حلي است كه تاكنون براي مشكل انرژي روسيه در مناطق دوردست تعبيه شده است. اين كشتي گنجايش ۵۵ خدمه، يك مركز كنترل راكتور و ذخيره سوخت هسته اي را دارد. كارشناسان روسي مي گويند با اين كشتي مي توان نياز انرژي شهرهايي با ۲۰۰ هزار سكنه را تامين كرد. اين طرح واكنش شديد كارشناسان بين المللي هسته اي را برانگيخته است.
سازمان هاي محيط زيست بين الملل اين كشتي را تهديدي براي اقيانوس هاي جهان و همچنين پيمان عدم تكثير هسته اي موسوم به ان.پي.تي مي دانند. راكتورهاي مورد استفاده در اين كشتي از نوع KLT-40C است كه روسيه از آن براي يخ شكن هاي هسته اي خود هم استفاده مي كند. اين راكتورها با سوختي كار مي كنند كه ۴۰ درصد آن را اورانيوم ۲۳۵ تشكيل مي  دهد. اين اورانيوم در سلاح و كلاهك هسته اي هم قابل استفاده است. بنابراين احتمال حمله به اين كشتي و تصاحب اورانيوم موجود در آن وجود دارد و اين كشتي نياز به حفاظت نظامي شديدي دارد.
نگراني از آلودگي آب دريا در صورت وقوع اتفاقات غيرمنتظره بر روي كشتي از ديگر عوامل نگراني هاي بين المللي از اين پروژه هسته اي روسيه است.

نقش زنان در مبارزات انتخاباتي كويت
همشهري آنلاين: با نزديك شدن انتخابات پارلماني كويت كه در آن زنان براي اولين بار از حق انتخاب شدن و انتخاب كردن برخوردار شده اند، مبارزات انتخاباتي نامزدها به ويژه زنان شدت گرفته است.به گزارش الجزيره در انتخابات پارلماني كويت كه روز پنجشنبه برگزار مي شود ۳۳۳ نامزد از جمله ۳۲ نامزد زن حضور دارند. حضور زنان در اين انتخابات از جهت رأي دادن و نامزد  شدن به نقطه عطفي در تاريخ سياسي كويت تبديل شده است.

ژاپن، كره شمالي را تهديد به تحريم كرد
گروه بين الملل _دولت ژاپن هشدار داد، چنانچه كره شمالي از برنامه آزمايش موشك بالستيك و دوربرد خود دست نكشد توكيو همه گزينه ها را براي برخورد با اين كشور كمونيستي مدنظر قرار خواهد داد.
به گزارش آسوشيتدپرس، آمريكا، ژاپن و ساير كشورهاي جهان به ارزيابي گزينه هاي مختلف جهت ممانعت از انجام آزمايش موشكي كره شمالي پرداخته اند.به اعتقاد آنها اين موشك مي تواند به خاك ژاپن و نيز سواحل غربي آمريكا برسد.توكيو و واشنگتن صراحتا اعلام كرده اند، در صورت سرپيچي پيونگ يانگ از همكاري، بر ضد اين كشور اعمال تحريم خواهند كرد.
در همين حال،يكي از روزنامه هاي چاپ كره شمالي به مناسبت فرا رسيدن سالگرد آغاز جنگ كره در سال ۱۹۵۰ در مقاله اي نوشته است: كره شمالي بار ديگر در خصوص آنچه مبارزه عليه آمريكا براي پاسداشت صلح توصيف كرده، پايبند است.

آمريكا ۱۴ زنداني عربستاني را از گوانتانامو آزاد كرد
ايسنا: وزارت دفاع آمريكا اعلام كرد، ۱۴ زنداني عربستاني زندان گوانتانامو را آزاد كرده است. به اين ترتيب تعداد مظنوناني كه در اين زندان نگهداري مي شوند، به حدود ۴۵۰ تن مي رسد.به گزارش خبرگزاري فرانسه، در بيانيه پنتاگون آمده است يك دادگاه نظامي ويژه تشخيص داده كه يكي از اين اتباع عربستاني كه نامش فاش نشد، ديگر مبارز دشمن نيست.اين در حاليست كه ۱۳ تن ديگر بنا به تصميم يك هيأت بازبيني دولتي به كشورشان باز گردانده شده اند.
اين اقدام در پي خودكشي دو زنداني عربستاني و يك زنداني يمني در گوانتانامو صورت مي گيرد.ارتش آمريكا اعلام كرد، حدود ۱۲۰ زنداني ديگر از طريق روند بازبيني نظامي، واجد شرايط آزادي يا منتقل شدن از گوانتانامو هستند.
وزارت دفاع آمريكا اعلام كرد، در مذاكرات آتي آمريكا با كشورهاي متبوع زندانيان، درباره  زندانياني كه با انتقال يا آزادي شان موافقت شده، تصميم گيري خواهد شد.

حضور مجدد داسيلوا براي نامزدي
در انتخابات رياست جمهوري برزيل
ايسنا: لوئيزايناسيو لولا داسيلوا ضمن اعلام كانديداتوري اش براي انتخابات رياست جمهوري برزيل و به دست گيري زمام امور براي دومين دوره ي متوالي وعده داد كه در صورت پيروزي، با شدت بيشتري به ريشه كن ساختن فقر در كشورش خواهد پرداخت. لوئيزايناسيو لولا داسيلوا، نخستين رييس جمهور چپ گراي برزيل، چهار سال با وعده در خصوص بهبود سطح معيشتي ده ها ميليون فقير در كشورش قدرت را در دست گرفت.
وي هم چنين از حزب كارگر برزيل در برابر اتهامات مبني بر اين كه قانون گذاران اين حزب براي پيشبرد برنامه هاي داسيلوا به قانون گذاران اپوزيسيون رشوه مي دادند، دفاع كرد. داسيلوا كه به نام اختصاري لولا معروف است سال گذشته در پي افشاي رسوايي رشوه براي كسب راي كه اتفاقا استعفاي بسياري از مقام هاي دولتش را در پي داشت، متحمل ضرر و زيان سنگين سياسي شد.
وي گفت كه اين اتهامات هيچ گاه اثبات نشدند و در مورد اين رسوايي مبالغه شده بود. طبق نظرسنجي ها جرالد آلكمين، فرماندار سابق سائوپائولو، از حزب ميانه روي سوسيال دموكرات برزيل با برخورداري از حمايت ۱۸ درصدي مردم جدي ترين رقيب لولاست.

احداث دومين پايگاه نظامي آمريكا در تركيه
واحد مركزي خبر: آمريكا درصدد ساخت دومين پايگاه نظامي در جنوب شرق تركيه است.به گزارش خبرگزاري اخلاص، يك شركت آمريكايي از دو ماه پيش كار ساخت مركزي نظامي همانند پايگاه اينجرليك را در منطقه اي مابين شهر سيلوپي و گمرك هابور در مرز مشترك با عراق در استان شرناك آغاز كرده است، كه در آن پيست فرود بالگرد، بيمارستان و ساختمان هاي چندمنظوره طراحي شده است.وي افزود: آمريكا قصد دارد مشابه پايگاه سيلوپي در شهر زاخوي عراق نيز احداث كند و در اين زمينه اقداماتي صورت داده است.

مظنون تحت تعقيب آمريكا رئيس پارلمان سومالي شد
ايسنا: يك مسلمان سوماليايي كه آمريكا وي را مظنون به همكاري با القاعده دانسته است، به عنوان رييس پارلمان جديد شبه نظاميان اين كشور كه كنترل پايتخت را در دست دارند، معرفي شد.به گزارش آسوشيتدپرس، شبه نظاميان سومالي موسوم به اتحاديه  دادگاه هاي اسلامي، شيخ حسن ظاهر اويس را به عنوان رئيس شوراي دادگاه هاي اسلامي كه در حكم پارلمان اين شبه نظاميان است، منصوب كردند.دولت بوش معتقد است كه اويس در اوايل دهه ي ۱۹۹۰ يكي از عاملان اسامه بن لادن بوده است.
شبه نظاميان اسلام گراي سومالي اوايل ماه جاري كنترل موگاديشو (پايتخت) و بخش هاي زيادي از جنوب سومالي را از دستان اتحاديه جنگ سالاران درآوردند.
اين انتصاب احتمالا نگراني هاي ديرينه واشنگتن را مبني بر اينكه سومالي همانند افغانستان دهه ۹۰ به پناهگاهي براي شبكه تروريستي بن لادن تبديل شود، افزايش خواهد داد.
مقامات آمريكايي اسلام گرايان سوماليايي را به پناه دادن به رهبران القاعده، عامل بمب گذاري هاي خونين سال ۱۹۹۸ در سفارت خانه هاي آمريكا در كنيا و تانزانيا، متهم كرده اند.
شيخ حسن ظاهر اويس پس از حملات ۱۱ سپتامبر توسط آمريكا در فهرست متهمان مرتبط با تروريسم قرار گرفت.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |