دوشنبه ۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۹ - Jun 26, 2006
عرضه دي وي دي بلو-ري
003342.jpg
گروه علمي فرهنگي- اولين دي وي دي هاي بلو-ري (Blu-ray) ساخت سوني، وارد بازار آمريكا شد. قرار است اولين سري دستگاههاي پخش دي وي دي بلو-ري هم ۲۵ ژوئن وارد بازار شود. آغاز فروش عمومي اين تجهيزات نشانه اي از شروع اصلي نبرد قالب هاي دي وي دي ميان اچ دي _ دي وي دي، قالب ابداعي توشيبا و بلو-ري (Blu-ray) ساخت سوني است. قالب هاي تازه مي توانند حجم بيشتري از داده ها را در خود جاي دهند.
اين مشخصه خصوصا براي پخش فيلم هاي ويدئويي وضوح بالا بسيار مهم است. هر دو فناوري براي نگارش اطلاعات از ليزر آبي استفاده مي كنند. اين نوع ليزر طول موج كوتاهتري دارد و بنابر اين مي توان داده هاي بيشتري را به وسيله آن ثبت كرد. يك لوح بلو- ري مي تواند تا ۵۰ گيگا بايت را در خود جاي دهد حال آنكه قالب اچ دي _ دي وي دي توشيبا قابليت حفظ۳۰ گيگا بايت را دارد. دي وي دي هاي فعلي تنها مي توانند كمتر از ۵ گيگا بايت را در خود جاي دهند. وجود دو قالب دي وي دي در بازار، استوديوهاي فيلمسازي در هاليوود را تحت تاثير قرار داده است.
شركت هايي نظير ديزني و فاكس قرن بيستم طرف سوني را گرفته اند اما يونيورسال از قالب اچ دي _ دي وي دي حمايت مي كند. شركت برادران وارنر و واياكوم گفته اند از هر دو سيستم پشتيباني مي كنند. بسياري از مردم رقابت بين اين دو تكنولوژي را مانند رقابت بين ويدئوهاي وي اچ اس و بتا ماكس در دهه ۸۰ مي دانند. در آن رقابت، سوني بازار را به جي وي سي واگذار كرد.

فضاپيماي ديسكاوري در راه فضا
003339.jpg
همشهري آنلاين- سازمان ملي هوانوردي و فضايي آمريكا (NASA) شنبه اين هفته اعلام كرد روز اول ژوئيه را به عنوان روز پرتاب فضاپيماي ديسكاوري در نظر گرفته است.
به گزارش آسوشيتدپرس، پرتاب ديسكاوري به هدف انجام يك پرواز آزمايشي صورت مي گيرد كه در آن كارشناسان شيوه هاي نظارتي بر كار فضاپيما و تعميراتي را كه روي آن انجام شده امتحان خواهند كرد.
ديسكاوري در اين ماموريت حامل ۷ خدمه خواهد بود و سفرش ۱۲ روز طول خواهد كشيد. در طول اين سفر قرار است دو راهپيمايي فضايي نيز انجام شود. روز پرتاب فضاپيما پس از جلسه دو روزه مديران و مهندسان ارشد ناسا در مركز فضايي كندي گرفته شد.
مهمترين بحث مطرح در اين جلسه در مورد انجام تغييرات لازم محفظه سوخت خارجي فضاپيما در ۳۴ بخشي بود كه محل اتصال اين محفظه به فضاپيما هستند و ضمن پرتاب منجمد مي شوند. در تعميرات انجام شده حدود ۱۶ كيلوگرم اسفنج  از بخشي از محفظه سوخت خارج شد كه در پرتاب سال قبل ديسكاوري يك قطعه ۵۰۰ گرمي اسفنج از آن جدا شده بود.
همين اسفنج هاي جدا شده از محفظه سوخت خارجي بودند كه در ماموريت سال ۲۰۰۳ فضاپيماي كلمبيا به بال آن صدمه زدند و هنگام بازگشت آن به زمين باعث ورود گازهاي آتشين به درون سفينه و انفجار آن شدند.

فرانسه در رقابت با گوگل ارث
003345.jpg
همشهري آنلاين- فرانسه از شروع به كار وب سايت جديد حاوي تصاوير با وضوح بالا از همه اين مناطق اين كشور خبر مي دهد كه در تلاش براي رقابت با موفقيت جهاني مشابه آمريكايي خود Google Earth تاسيس شده است.
به گزارش فرانس پرس از پاريس، ژاك شيراك، رئيس جمهور فرانسه رياست مراسم رسمي آغاز به كار پروژه Geoportail - اولين سرويس رايگاني كه در اروپا به كاربران اينترنتي امكان مي دهد تصاوير هوايي را تا ۵۰ سانتي متري سطح زمين زوم كنند- را به عهده داشت.
ژاك شيراك در اين مراسم گفت: اين پروژه براي همه شهروندان ما قدمي به جلو محسوب مي شود و فرانسه را در خط اول تكنولوژي هاي جديد قرار مي دهد.
برخلاف سرويس آمريكايي Google Earth كه تصاوير هوايي از كل كره زمين در اختيار مي گذارد اما تصاوير با وضوح بالاي آن تنها مربوط به مناطق معيني است،Geoportail از كل قلمرو فرانسه چه سرزمين اصلي و چه بخش هاي ماوراي بحار آن تصاويري با وضوح بالا ارائه مي دهد.
اين پروژه كه به وسيله موسسه دولتي جغرافياي ملي فرانسه (IGN) با صرف شش ميليون يورو اعتبار اجرا شده است اين امكان را به كاربران مي دهد كه علاوه بر تصاوير هوايي به نقشه ها، نمودارها و داده هاي جغرافيايي مشروح دسترسي پيدا كنند.
Geoportail با استفاده از ۴۰۰۰۰۰ عكس هوايي كه هر پنج سال يك بار جمع آوري و روزآمد مي شوند و نيز ۳۷۰۰ نقشه- كه تنها در بعضي نقاط حساس يا نظامي محو شده اند- تهيه شده  است.
كاربراني كه سعي كردند در ابتدا از Geopotail آن استفاده كنند دچار نااميدي شدند چرا كه اوج گيري تعداد مراجعان باعث شد كه اين سرويس اينترنتي مدت كوتاهي پس از شروع، از كار بيفتد.
Google Earth رقيب آمريكايي Geoportail از هنگام شروع به كار در يك سال پيش به وسيله ۱۰۰ ميليون نفر در جهان پياده و به كار گرفته شده است.
سرويس Geopotail در سايت www.geoportail.fr قابل دستيابي است.

ويروسي خطرناك در اوركات
گروه علمي فرهنگي- يك ويروس اينترنتي خطرناك به شبكه اوركات وارد شده است. آزمايشگاه امنيت نرم افزاري گوگل براي جلوگيري از گسترش هرچه بيشتر اين ويروس كه از طريق پيام هاي اينترنتي به صفحه اصلي رايانه كاربران نفوذ مي كند، وارد عمل شده است. نحوه عملكرد اين ويروس خطرناك به گونه اي است كه پس از ورود به شبكه، وارد بانك اطلاعات شخصي افراد شده و اطلاعات مهم را جمع آوري مي كند.
مقامات گوگل از انتشار و نفوذ اين ويروس خطرناك در سايت اوركات خبر دادند. كارشناسان امنيتي گوگل اعلام كردند كاربراني كه سيستم آنها به اين ويروس خطرناك آلوده شده، بايد نرم افزار UICROSOFT COVP.S را روي سيستم خود نصب كنند.
نرم افزار يادشده روي سيستم عامل XP نصب مي شود و براي يافتن فايل شخصي ويروسي  شده، استفاده مي شود. تحقيقات انجام شده نشان مي دهد بيش از۲۱ميليون كاربر، عضو سايت اوركات هستند. گزارش هاي اعلام شده نشان مي دهد بيشترين كاربران اوركات، برزيلي هستند. همچنين بيش از ۲۰درصد از كاربران اين سايت، آمريكايي و۱۲درصد از آنان هندي هستند.

دبير ستاد ثبت نام آموزش و پرورش شهر تهران خبر داد:
افزايش ناظران ثبت نام در مدارس تهران
فارس: دبير ستاد ثبت نام سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: تعداد ناظران ثبت نام در مدارس براي سال  جاري افزايش يافته  و نظارت ويژه اي بر امر ثبت نام صورت خواهد گرفت.
فرهاد ايثاري افزود: امسال تعداد ناظران به ۲۰۰ نفر افزايش يافته است و اميدواريم با اعتباراتي كه مجلس و دولت براي سرانه دانش آموزي در نظر گرفتند، شاهد تخلفات ثبت نامي نباشيم. وي زمان ثبت نام دانش آموزان دوره ابتدايي را از دهم تير ماه و زمان ثبت نام دانش آموزان مقاطع راهنمايي و دبيرستان را نيمه تيرماه ذكر كرد و گفت: در حال حاضر بعضي مدارس، دانش آموزان ميان  پايه  را ثبت نام مي كنند اما هنوز ثبت نام رسما آغاز نشده است.
وي اظهار داشت: مدارس موظف هستند دانش آموزاني كه منزلشان در محدوده آن مدرسه است را ثبت نام كنند و اگر مدرسه اي اين موضوع را رعايت نكند، با مراجعه خانواده ها به ستاد ثبت  نام در هر منطقه،  به اين موضوع رسيدگي مي شود.
وي با بيان اينكه هيچ مدرسه  دولتي حق ندارد از دانش آموزان براي ثبت نام آزمون بگيرد، گفت: تنها مدارس غيرانتفاعي، آن هم در  پايه اول راهنمايي و اول دبيرستان و پيش دانشگاهي هايي كه مستقل هستند، مجاز به گرفتن آزمون هستند. دبير ستاد ثبت نام سازمان آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: آموزش و پرورش، مدارس دولتي را از نظر كيفيت يا امكانات تقسيم بندي نكرده است و اينكه بعضي از مردم، مدرسه اي را با واژه خوب نام مي برند، تقسيم بندي خود آنهاست.
وي به مدارس نمونه دولتي نيز اشاره كرد و گفت: در مناطق جنوبي شهر تهران مدارسي تحت عنوان مدارس نمونه دولتي وجود دارد كه دانش آموزان مستعد اين مناطق را كه نمي توانند در مدارس غيرانتفاعي تحصيل كنند با آزمون مي پذيرند. ايثاري با بيان اينكه مدارس نمونه دولتي با اعتبارات دولتي اداره مي شوند، گفت: مدارس نمونه دولتي تنها در مناطق ۱۵ تا ۱۹ و منطقه ۹ تهران موجود هستند.

اعطاي بن سفر از شهريور ماه آغاز مي شود
ايسنا: اعطاي بن سفر پس از اعلام نهايي سازمان مديريت و برنامه ريزي و تصويب در هيأت دولت از شهريور ماه آغاز مي شود.
ملك زاده، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اعلام اين خبر افزود: كليه  مراحل اجرايي تدوين طرح اعطاي بن سفر از سوي سازمان گردشگري تنظيم و جهت بررسي نهايي به سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام شده است.
وي ادامه داد: سازمان مديريت و برنامه ريزي موظف است تا پايان مرداد ماه طرح بن سفر كارمندان رسمي  را جهت تصويب نهايي در هيأت دولت بررسي و اعلام كند. به گفته وي، در اعطاي بن سفر به كارمندان دولت، كليه  ظرفيت هاي اقامتي و پذيرايي كشور به كار گرفته خواهند شد. ملك زاده، تصريح كرد: در اين طرح ۳۵ درصد هزينه  سفر توسط بخش خصوصي و ۲۵ درصد از سوي اداره  رفاه كليه  دستگاه ها و وزارتخانه هاي دولتي تأمين مي شود. به گفته  وي ۴۰ درصد، از هزينه هاي سفر كارمندان نيز به صورت اقساطي از متقاضيان دريافت مي شود.

مجوز تخريب ۱۱۶مدرسه تاريخي در خوزستان
ايرنا: كارگروه آموزش و پرورش خوزستان تصويب كرد:۱۱۶فضاي آموزشي كه توسط سازمان ميراث فرهنگي جزو آثار تاريخي و فرهنگي قرار گرفته بود، از فهرست ميراث فرهنگي خارج و براي هرگونه اقدام تخريب يا نوسازي در اختيار آموزش و پرورش قرار گيرند. اين كارگروه به رياست استاندار خوزستان در استانداري تشكيل شد، مقرر كرد: از ۱۲۷فضاي مذكور در اين فهرست، جز ۱۱مدرسه كه به عنوان  آثار ملي به ثبت رسيده اند بقيه از فهرست ميراث فرهنگي خوزستان خارج شوند. موضوع درخواست خروج اين مدارس از فهرست ميراث فرهنگي استان از سوي آموزش و پرورش خوزستان مطرح شده بود. مدارس مورد بحث بين ۵۰ تا ۸۰ سال پيشينه تاريخي دارند كه بيشتر در شهرهاي آبادان، اهواز، دزفول و شوشتر واقع شده اند كه بنا به اعلام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان از نظر تاريخي و فرهنگي داراي ارزش هستند و حفظ و مرمت آنها براي حفاظت از هويت فرهنگي خوزستان ضروري است.

آغاز توزيع كارت كنكور ۸۵ در ۳۷۵ حوزه
ايسنا:  كارت  ورود به  جلسه  كليه  داوطلبان  آزمون  سراسري  سال  ۱۳۸۵ از  صبح امروز (دوشنبه) در ۳۷۵ حوزه در سراسر كشور توزيع مي شود.
آزمون سراسري ۱۳۸۵ دانشگاهها و موسسات آموزش عالي كشور در روزهاي جمعه، شنبه و يكشنبه ۹ الي ۱۱ تير ماه با شركت يك ميليون و ۳۴۵ هزار داوطلب در بيش از ۳۷۰ شهر در داخل و ۱۴ كشور خارجي برگزار مي شود.
كارت ورود به جلسه كليه داوطلبان گروههاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي، علوم انساني، هنر و زبانهاي خارجي كنكور بر مبناي شهرستان محل اقامت فعلي آنان توزيع مي شود. توزيع كارت ورود به جلسه داوطلبان شهرستاني - به جز داوطلبان تهران و شميرانات - بر اساس سال تولد انجام مي شود كه براساس اعلام سازمان سنجش، كارت كليه متولدين (خواهران و برادران) سال ۱۳۶۷ و بعد از آن صبح روز دوشنبه، كليه متولدين سال ۶۶ بعدازظهر روز دوشنبه، كليه متولدين سالهاي ۶۴ و ۶۵ صبح روز سه شنبه و كليه متولدين سال ۶۳ و قبل از آن بعدازظهر روز سه شنبه در شهرستان محل اقامت فعلي آنان توزيع مي شود.
مدارك لازم براي دريافت كارت
داوطلبان بايد با توجه به سال تولد خود در تاريخهاي تعيين شده، شخصا با در دست داشتن شناسنامه عكس دار يا كارت شناسايي معتبر عكس دار و اصل قبض رسيد پست سفارشي ارسال مدارك ثبت نام براي دريافت كارت ورود به جلسه آزمون مراجعه كنند. براي داوطلباني كه مدارك ثبت نام آنان با توجه به ضوابط عمومي و اختصاصي آزمون سراسري ۸۵ باطل و قبلا نيز با آنان مكاتبه شده است، كارت ورود به جلسه آزمون صادر نشده و توصيه مي شود از مراجعه به حوزه هاي توزيع كارت خودداري كنند. توزيع كارت داوطلبان در نوبت صبح از ساعت ۷ الي ۱۲ و در نوبت بعدازظهر از ساعت ۱۴ الي ۱۹ انجام مي شود.
دستگاه هاي اجرايي ، مشكلات دانشگاه ها را قبل از اقدام به وزارت علوم اطلاع دهند
ايسنا: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در پي قطع آب و برق برخي دانشگاهها به دليل بدهي، از دستگاههاي اجرايي و وزارتخانه هاي مربوطه خواست تا مشكلات دانشگاهها را قبل از اقدام با وزارت علوم در ميان بگذارند.
محمد حسيني، معاون حقوقي و پارلماني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به قطعي آب دانشگاه شاهرود به دليل مشكلات فني، اظهار كرد: گاهي اوقات دستگاه هاي مربوطه با بي توجهي باعث بروز اينگونه مشكلات مي شوند.
وي در ادامه اظهار كرد: از كليه دستگاه هاي اجرايي و وزارتخانه هاي مربوطه مي خواهيم كه در اين موارد با توجه به حساسيت دانشگاه ها دقت كافي را داشته باشند تا اينگونه مسائل مانند قطع آب يا برق مخصوصا در شرايط حساسي مانند زمان امتحانات دانشجويان در دانشگاه ها رخ ندهد.حسيني در خاتمه اظهار كرد: برخي دستگاه ها به دليل بدهي، برق يا آب دانشگاه ها را قطع مي كنند، بنابراين ما از وزارتخانه هاي مربوطه مي خواهيم تا اينگونه مسائل را در ابتدا با وزارت علوم در ميان بگذارند تا نسبت به حل مشكل اقدام شود، چرا كه اين مسائل بايد در ميان خود وزارتخانه ها حل و فصل شود و لطمه آن متوجه دانشگاه ها نشود.

دانشگاه پيام نور امسال ترم تابستاني ارائه مي كند
ايسنا: دانشگاه پيام نور در فصل تابستان حداكثر شش واحد درسي با رعايت ضوابط به دانشجويان ارائه مي كند. درس هاي قابل ارائه در ترم تابستان شامل دروس عمومي به غير از درس هاي تربيت بدني ۱ و ،۲ دروس پيش دانشگاهي و دبيري و دروس ترم هاي ۸ و ۹ هر رشته مطابق برنامه است كه به صورت خودخوان ارائه مي شود.
ثبت نام ترم تابستاني دانشگاه پيام نور از۱۰ تيرماه آغاز مي شود و تا ۱۶ تير ادامه دارد. امتحانات پايان ترم تابستان نيز طي روزهاي ۶ تا ۱۵ شهريور ماه برگزار مي شود. امتحانات پايان ترم با اخذ سئوال از بانك سئوال برگزار مي شود و تصحيح اوراق امتحاني نيز به طور متمركز به عهده هر منطقه است. منابع درسي مورد مطالعه در اين ترم بر اساس وضعيت منابع درسي در سايت دانشگاه به نشاني www.pnu.ac.ir قرار دارد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |