طرح جديد مقابله با تخلفات رانندگي در بزرگراه ها اجرا مي شود
مأموران مخفي در تعقيب رانندگان متخلف
چشم انداز
يكي از انتقاداتي كه هميشه به پليس راهنمايي و رانندگي در ايران وارد بوده اين است كه پليس همه تمركز و توان خود را متوجه ترافيك ساكن مي كند و عملاً ترافيك متحرك در شهر از حوزه نفوذ و تأثير پليس خارج است. اگر دقت كنيد شما هم درمي يابيد كه بيش از ۹۰ درصد برگ هاي جريمه اي كه به دستتان رسيده مربوط به مواردي همچون پارك غيرمجاز، عبور از خط عابر پياده، حضور در محدوده طرح ترافيك و... است و به ندرت ممكن است مواردي همچون سرعت غيرمجاز، سبقت غيرمجاز و... را دربر بگيرد.
به نظر مي رسد كه طرح جديد پليس راهنمايي و رانندگي با هدف رفع همين نقص تدوين شده است.
|
|
|
|
گروه شهري- اسدالله افلاكي: از هفته آينده مأموران آموزش ديده پليس با خودروهاي تندروي مدل بالا به طور نامحسوس، بزرگراه ها ي شهر را كنترل و با رانندگان خاطي به شدت برخورد مي كنند.
سردار حسين ساجدي نيا- رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ- در گفت وگوي اختصاصي با همشهري افزود: ۱۴ماه پيش پليس بزرگراه در سطح تهران راه اندازي شد اما به دليل برخي مشكلات، مصمم شديم براي برخورد با رانندگان متخلف كه سلامت و امنيت تردد ساير رانندگان را به خطر مي اندازند بزرگراه هاي شهر را تحت كنترل نامحسوس درآوريم. بر اين اساس از نيمه تيرماه جاري، گروهي از نيروهاي پليس كه دوره آموزشي خاصي را گذرانده اند با خودروهاي مدل بالا رانندگان مختلف را تعقيب و متوقف مي سازند تا قانون درباره آنها اعمال شود.
به گفته وي، اين مأموران كه با خودرو و لباس شخصي در بزرگراه ها در خدمت تأمين سلامت ترافيك خواهند بود، پس از توقف- در صورت درخواست شهروندان- موظف به ارائه كارت شناسايي خواهند بود تا شائبه سوءاستفاده وجود نداشته باشد.
ساجدي نيا در خصوص چگونگي برخورد با رانندگان خاطي و ميزان جرايم گفت: با توجه به نوع تخلف، اين جرايم متفاوت خواهد بود، اما در صورت لزوم خودروي متخلف ،متوقف و به پاركينگ هاي درنظرگرفته شده حمل مي شود و راننده خاطي به مراجع قضايي معرفي مي گردد. افزون بر اين، ممكن است با توجه به نظر مراجع قضايي، راننده براي تست عقل به پزشكي قانوني معرفي و در رابطه با اختلال فكري و ذهني او آزمايشات لازم به عمل آيد و سپس قانون درباره او اعمال شود. توقف چندماهه خودرو، محروميت از رانندگي و ابطال گواهينامه، از ديگر جرايمي است كه در مورد رانندگان خاطي اعمال خواهد شد.
تشكيل پليس راهنما
سردار ساجدي نيا با اشاره به اينكه راهنمايي و ارشاد در اولويت وظايف پليس راهنمايي و رانندگي قرار دارد، از تشكيل پليس راهنما و شروع به كار آنها از اول مردادماه امسال خبر داد و افزود: اين مجموعه از مأموران پليس، طي ماه آينده با رويكرد گسترش تعامل ميان مردم و پليس فعاليت خود را آغاز خواهند كرد. اين نيروها كه عمده فعاليت آنها مبتني بر ارشاد شهروندان خواهد بود، در موارد گريزناپذير با شهروندان خاطي طبق مقررات و ضوابط قانوني برخورد خواهند كرد.
خطوط ويژه بزرگراه ها و مشكلات آن
رئيس پليس راهور تهران بزرگ با اشاره به اجراي ۲هفته كار آزمايشي خطوط ويژه در بزرگراه چمران گفت: براي اجراي اين طرح ۷دستگاه دوربين در طول محور مذكور نصب شد، ضمن آنكه نيروهاي پليس براي كنترل و مديريت آن در مسير مورد نظر مستقر شدند و در نتيجه، اجرا با موفقيت نسبي همراه بود اما مشكلاتي هم به دنبال داشت.
از جمله در هنگام تصادف، رانندگان، خودروهاي آسيب ديده را ناگزير به منتهي اليه سمت راست مسير منتقل مي كنند كه اين امر خط ويژه را با محدوديت مواجه مي سازد. اين مشكلات نشان داد كه اجراي طرح خطوط ويژه به مطالعه و كار كارشناسي بيشتري نياز دارد كه بر اين اساس، يكي از گزينه هاي در دست بررسي، انتقال خطوط ويژه در خط سرعت است كه ممكن است در آينده نزديك عملي شود.وي بحث تسهيلات براي خودروهايي با بيش از ۳سرنشين در استفاده از خطوط ويژه را در حد طرح دانست و گفت: اجراي اين طرح، مشكلات و تبعاتي دارد. از جمله تفكيك خودروهاي با بيش از ۳سرنشين از ساير خودروها با دشواري هايي همراه است. از همين رو، اين طرح هنوز اجرايي نشده و نياز به كار كارشناسي دارد و تصور مي شود در آينده نزديك به مرحله اجرا در نيايد.
روزانه ۳۵هزار شهروند جريمه مي شوند
ساجدي نيا مي گويد: توقف دوبله، استفاده از تلفن همراه در حين رانندگي، ايستادن زير تابلوي توقف ممنوع، نداشتن معاينه فني خودرو، نبستن كمربند ايمني و نداشتن كلاه ايمني، بيشترين آمار تخلفات رانندگان تهراني را به خود اختصاص مي دهد.
به گفته وي روزانه ۳۵هزار قبض جريمه در تهران صادر مي شود. با اين همه بر اساس آمار، نسبت به سال گذشته در زمان مشابه ۲۵درصد تخلفات رانندگي در تهران كاهش يافته كه اين ناشي از احترام شهروندان به قانون و رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي است.
رئيس پليس راهور تهران بزرگ معتقد است كه در حال حاضر فقط با ايجاد محدوديت مي توان از سنگيني بار ترافيك شهر كاست كه اين شيوه چندان موافق طبع پليس نيست بلكه بايد با فرهنگسازي، شهروندان را به استفاده از وسايل نقليه عمومي ترغيب كرد.
توصيه هاي پليس، ويژه تابستان
ساجدي نيا با توجه به فرارسيدن فصل تابستان از شهروندان خواست براي ايمني سفر، پيش از مسافرت از سلامت خودروي خود به ويژه لاستيك هاي آن اطمينان حاصل كنند و بدون اخذ معاينه فني از سفر با خودروي شخصي امتناع ورزند. وي تأكيد كرد: شهروندان از سپردن خودرو به افرادي كه تازه گواهينامه گرفته اند و تجربه رانندگي در مسيرهاي برون شهري را ندارند، جداً خودداري كنند و در صورت مواجه شدن با مشكل، با پليس ۱۱۰ و ساير مجموعه راهنمايي و رانندگي تماس حاصل كنند.
ممنوعيت تردد كاميون ها در سطح شهر
ساجدي نيا در بخش ديگري از سخنان خود از ممنوعيت تردد كاميون ها و خودروهاي سنگين در معابر تهران خبر داد و گفت: طي نشستي با صنف اتحاديه كاميون داران مقرر شد از اين پس كاميون ها در طول هفته فقط از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح در سطح شهر تردد كنند و در شب هاي جمعه، ساعات مجاز تردد كاميون ها از ۱۲ شب پنج شنبه تا ۸ صبح جمعه خواهد بود.
|