نگاه
پايگاه هاي تابستاني مدرسه ها
و آموزش كنترل هيجانات فردي
آريادخت قمي
همه ساله پايگاه هاي تابستاني مدارس از نيمه تيرماه، فعاليت خود را آغاز مي كنند، آنچه در اين پايگاه ها آموزش داده مي شود، شامل برخي مواد درسي مهم و فعاليت هاي فرهنگي و هنري، ورزشي و يا تفريحي است. اما به جز برخي از مدارس خاص، جاي آموزش مهارت هاي اجتماعي به خصوص كنترل هيجانات خالي است. در حالي كه اين مسأله يكي از مهم ترين عوامل تأثيرگذار در رشد و تربيت نوجوانان است و در حفظ آرامش رواني خانواده ها و فرزندان به خصوص در ايام تابستان كه ساعت فراغت و حضور در منزل بيشتر مي شود، بسيار مؤثر است. آموزش مهارت برخورد با حالات رواني از آنجا قابل اهميت است كه در حفظ تعادل فردي نقش بسزايي دارد. به اين صورت كه گاهي اوقات ما احساس مي كنيم، عملكردمان براساس ميل باطني مان نبوده، بلكه طبق عادت رفتاري از ما سرزده است كه تمايل به آن نداريم و علامت آن اين است كه بعد از آن رفتار احساس ناخوشايندي به ما دست مي دهد كه ناشي از وجود اضطراب و عدم تعادل است؛به بيان ديگر به هم خوردن تعادل دروني و بيروني.
براي مثال آنچه مي تواند در كلاس كنترل مهارت هاي زندگي آموزش داده شود، انجام تمرين هاي عملي براي كشف ديدگاه ها و نگرش هاي واقعي خود است و اين اولين گام خودشناسي است. البته در اين شناخت ديدگاه هاي واقعي (خود واقعي) بايد شناخته شود، نه صرفاً رفتارهاي ظاهري كه از فرد سر مي زند. به عبارت ديگر عملاً آموخته شود چگونه فرد به رفتارهايش نگاه كند و آنها را ببيند و سپس در مورد آنها بينديشد و برنامه ريزي كند و البته لازم است الگوي برنامه ريزي مناسب نيز در كلاس ارايه شود. در اين كلاس ها، جوان بايد بياموزد، چگونه و تدريجي رفتارهايش را شناسايي نموده و مدل رفتارهاي خود را در ذهن طراحي كند و سپس نگرش خود را از رفتارها استخراج و نسبت به اصلاح نگرش خود اقدام نمايد. خوب است در اين كلاس ها با تمرينات عملي، نشان داده شود چگونه نگرش و رفتار در تعامل با يكديگرند و دو سويه يك پيكان مي باشند كه در ارتباط متقابل با يكديگرند.
مي توان در اين كلاس ها آموزش داد كه لازم نيست فكر كنيم وقتي به مرحله اصلاح نگرش رسيديم، حتماً فردا يا لحظات بعد، آن شويم كه تصور كرده ايم، زيرا اين امر امكان پذير نيست و از آنجايي كه لازم است در اين كلاس ها آموزش تفكر منطقي و حل مسأله نيز بخشي از طرح درس مدرس باشد، كافي است آموزش بر مبناي ايجاد شناخت انجام گيرد، به اين معنا كه لازم است با تمرين و كسب آگاهي به اين شناخت برسيم كه ما در اعماق خود، چه چيزهايي را دوست داريم و دوست داريم چه باشيم و چگونه باشيم و سپس يك آجر بر بناي شخصيتي كه ايده آل ماست و در ذهن طراحي كرده ايم، بگذاريم. مسلماً تا بناي شخصيت ايده آل خود را بسازيم، نيازمند زمانيم و استمرار در زمان براي اين امر، لازم ترين مسأله است. زيرا زمان ابزار تمرين و تكرار براي ساختن و كامل كردن است. در اين مرحله است كه بايد به مسأله تغيير و پذيرفتن آن به عنوان يك اضطرار و يك انطباق توجه نمود و اعتقاد نسبت به آن را در خود ايجاد كرد. البته فرايند تصور از خود و تمرين براي كسب شخصيت ايده آل را نيز بايد در كلاس مهارت كنترل هيجانات به صورت مستمر انجام داد و تمرين كرد و سپس نتايج آن را براي خود ارزيابي نمود، چنانچه در ادامه كلاس به ايجاد آرامش در خود دست نيافتيم، مي توان با همكاري مدرس در روند ادامه كلاس، تغييراتي نيز ايجاد كرد. اين آرامش همان رضايت خاطر است كه از بر داشتن يك قدم به سمت هدف ولو كوچك و براي دستيابي به يك هدف بزرگ برداشته شده است و اين رضايت خاطر شور و اميدي در دل ايجاد مي كند كه قدرت ايجاد تصاوير دلپذير و تحقق اهداف را در ذهن مي سازد و دنبال مي كند. مرحله بالاتر آن است كه فرد تسليم شرايط موجود نشده و قدرت مقابله و مقاومت در خود ايجاد كند و اين حس در انسان شعف و قدرت و نشاط توليد مي كند و اين قدرت ابزار بعدي براي ايجاد تغييرات و كنترل هاي بعدي خود است. اين روند در كلاس مهارت كنترل هيجانات لذتي براي فرد ايجاد مي كند كه مي تواند وصف ناپذير باشد. زيرا از ابتدا تا انتها با خود واقعي، خويش در ارتباط است و نه هيچ چيز مادي ديگر. به عبارتي ديگر لذت تكامل تجربه مي شود و تجربه اي لذت بخش و وصف ناپذير براي فرد به جا مي گذارد و اما در اينجا به ذكر چند نمونه تمرين عملي پرداخته مي شود كه مدرس مي تواند به عنوان تكليف منزل در نظر بگيرد:
۱ - به خود يادآور مي شوم كه شور و اميدي كه سراسر وجودم را پركرده براي تصورات خوب من از آينده است. تصاوير دلپذيرتحقق اهدافم را در فردا و پس فردا در ذهن دنبال مي كنم و خوشحالم از اين كه تسليم شرايط نشده ام.
۲ - به ياد مي آورم كه من شخص خوبي هستم كه گاهي دچار اشتباه و خطا مي شوم و قدرت و توانايي و استعدادهاي زيادي دارم كه به سرعت و با تمرين قادر هستم اشتباهات و خطاها را جبران كنم و سرعت تحقق اهدافم را بالا ببرم.
۳ - باور دارم، رفتار بدم مانع خود آموزيم شده است، به خود يادآور مي شوم كه من خوبم، من برتر از رفتارم هستم و وجود خوبم رفتار بدم را تغيير مي دهد و اصلاح مي شوم.
به اميد آن كه مراكز آموزشي ما به سرعت بتوانند خود را براي آموزش اين گونه مهارت ها تجهيز نموده و مسئولين برنامه ريزي لازم را جهت ايجاد زمينه مساعد تدارك ببينند.
|