سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۵ - Jul 4, 2006
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
بهترين كارها در نزد خدا نماز به وقت است، آنگاه نيكي به پدر و مادر، آنگاه جنگ در راه خدا.
(كنزالعمال، ج 7، ص 285، ح 18897)
امروز با حافظ
كه سودها كني ار اين سفر تواني كرد
به عزم مرحله عشق پيش نه قدمي
كجا به كوي طريقت گذر تواني كرد
تو كز سراي طبيعت نمي روي بيرون
آب و هوا
004590.jpg

اصل مطلب
اندر فضيلت گرفتن ليسانس
004614.jpg

عكس روز
004602.jpg
عكس: epa/ عابد الحافظ
سوم جولاي 2006 - كشاورزان فلسطيني به دليل مسدود شدن مرزهاي غزه، قادر به صادر كردن محصولات خود نيستند و ميوه ها را در خيابانها پخش مي كنند.

در شهر چه خبر
سروش خسروي
يك فنجان چاي
هر چند قيمت يك فنجان چاي
قند پهلو از اول امسال با نوسان هايي همراه بوده، اما از ابتداي تابستان به اين سو مصرف كنندگان قند و شكر و چاي به ثبات رسيدن قيمت ها را به نظاره نشسته اند. طبق آخرين گزارش بانك مركزي از بازار خرده فروشي در تهران هر كيلوگرم قند در هفته گذشته به طور متوسط 838 تومان و هر كيلوگرم شكر 712 تومان به فروش رسيده، در اين مدت قيمت هر بسته
نيم كيلويي چاي خارجي هم بين سه تا
سه هزار و 100 تومان عرضه شده است.

سر سفره صبحانه
پنير و شير و تخم مرغ از ديرباز حضوري پا بر جا در سفره صبحانه خانوارهاي ايراني داشته اند. اما از ابتداي امسال با توجه به افزايش قيمت لبنيات و كاهش قيمت تخم مرغ رفته رفته تخم مرغ فضاي بيشتري را از سفره صبحانه نسبت به لبنيات از آن خود كرد. آخرين گزارش هاي دريافتي نشان مي دهد: در حال حاضر قيمت هر كيلوگرم پنير غير پاستوريزه (باز) به 650 تومان رسيده و پنيرهاي پاستوريزه در بسته بندي هاي
450 گرمي 1300 تومان به فروش مي رسند. هر كيلوگرم كره پاستوريزه هم 3300 تومان به فروش مي رسد. ضمن اين كه قيمت هر ليتر شير استرليزه به طور متوسط در سطح تهران 680 تومان است. در مقابل اين ها هر شانه تخم مرغ با وزن تقريبي دو كيلوگرم در بازار خرده فروشي تهران به قيمت 1400 تومان در حال عرضه است.

تاييد كاهش قيمت گوشت
چند روز پيش به نقل از سازمان ميادين ميوه و تره بار از كاهش قيمت گوشت خبر داديم، در تازه ترين آمار بانك مركزي اين موضوع تأييد شده است. بر اين اساس هر كيلوگرم گوشت گوسفندي با استخوان به طور متوسط در قصابي هاي تهران با قيمت 5500 تومان عرضه مي شود. ميانگين قيمت گوشت گاو و گوساله بي استخوان هم طبق روايت بانك مركزي به 5 هزار و 520 تومان رسيده، در حال حاضر هر كيلوگرم گوشت مرغ با قيمت يك هزار و 480 تومان در مرغ فروشي هاي سطح شهر فروخته مي شود.

تيرآهن ارزان شد
خبر مي رسد در پي توقف صدور تيرآهن، قيمت اين كالا در بازار تهران كاهش يافته است، آن طور كه مدير عامل ذوب آهن اصفهان گفته، قيمت هر كيلوگرم تيرآهن از 800 تومان در بهار امسال به حدود 660 تومان كاهش يافته است.

خودروهاي خارجي
اين روزها در كنار خودروهاي ساخت و مونتاژ داخل، انواع مدل هاي رنگارنگ خودروهاي خارجي را در سطح شهر در حال تردد مي بينيم. آن طور كه اتحاديه دارندگان نمايشگاه ها و فروشندگان اتومبيل تهران گزارش داده، در حال حاضر ارزان ترين خودرو وارداتي، تويوتا كرولا است، اين مدل خودرو دنده اي با قيمتي در حدود 24 ميليون تومان به فروش مي رسد مدل هاي اتوماتيك آن نيز يك تا دو ميليون تومان گرانتر فروخته مي شوند. طبق اعلام اين اتحاديه، گران ترين مدل تويوتا، پرادو تيپ دو است كه قيمت آن به 60 ميليون تومان مي رسد. گران ترين خودرو وارداتي به روايت اتحاديه نمايشگاه داران، مرسدس بنز S350 است، قيمت اين مدل خودرو 154 ميليون تومان تعيين شده است. ارزان ترين مدل مرسدس بنز موجود در بازار بنز 180c است كه با قيمتي معادل 52 ميليون تومان فروخته مي شود. ضمن اين كه ارزان ترين مدل بي ام و I318 با قيمت 36 ميليون تومان و گران ترين آن I630 به قيمت 110 ميليون تومان است.

بازار
پيشتازي نوبرانه ها
004608.jpg
خطر گسترش بيماري وبا از طريق مصرف سبزي در خبرهاي چند روز اخير روزنامه ها مطرح شد. اين موضوع در كنار تجربه سال هاي پيش موجب قوت گرفتن شايعه احتمال كاهش چشمگير قيمت سبزي در بازار ميوه و تره بار شده است.
با اينكه خبر يادشده به شدت درحال گسترش است گزارش هاي دريافتي حاكي از افزايش 5/5 درصدي قيمت سبزي نسبت به هفته پيش است. درمورد ميوه ها نيز گرماي تابستاني و احتمال فساد محصولات،  عرضه را تا حدودي اجباري كرده است. اين موضوع به همراه فراواني محصول قيمت ها را كنترل مي كند. اما باتوجه به گزارش هفتگي سازمان ميادين ميوه و تره بار درمورد نوبرانه هاي بازار موضوع كمي متفاوت مي شود. هواخواهان نوبرانه ها همچنان قيمت بالاي آن ها را مي پذيرند و با ادامه يافتن تقاضاي بالا، قيمت ها نيز خيال پايين آمدن ندارند.

سكه، طلا و ارز
004605.jpg

سينما
004599.jpg
آتش بس
كارگردان: تهمينه ميلاني
بازيگران: محمدرضا گلزار، مهناز افشار
سينماهاي نمايش دهنده: فرهنگ، آفريقا، ايران، عصر جديد، بهمن
خلاصه داستان: اين فيلم داستان زندگي زن و شوهر جواني را از مرحله  آشنايي و ازدواج و بعد رسيدن به مرحله درگيري و طلاق روايت مي كند.

انتخاب
كارگردان: تورج منصوري
بازيگران: ماهايا پطروسيان، فتحعلي اويسي، آناهيتا نعمتي
سينماهاي نمايش دهنده:  آستارا، مركزي، جمهوري، كانون
خلاصه داستان: انتخاب، داستان فريبا دختر جوان نابغه كامپيوتر را روايت مي كند كه شرايط زندگي او را در مسيري قرار داده كه مجبور مي شود دست به سنت شكني بزند.

فرهنگسرا
همايش ملي دماوند
فرهنگسراي طبيعت، با همكاري و مشاركت مؤسسه كوهستان سبز، همايش بزرگ ملي دماوند را از 13 تا 16 تير برگزار مي كند و 700 نفر كوهنورد و دوستدار محيط  زيست به قله دماوند صعود و آن را پاكسازي مي كنند. علاقمندان براي شركت در اين برنامه مي توانند با شماره 77329643 تماس بگيرند.

كانون موسيقي
فرهنگسراي تفكر، يك كانون موسيقي با هدف جذب و پرورش استعدادهاي جوان در زمينه موسيقي تشكيل داده است. آموزش و تمرين، نشست هاي پژوهشي و اجراي برنامه هاي موسيقي با حضور اساتيد از جمله برنامه هاي اين كانون است. علاقمندان به عضويت مي توانند با تلفن هاي 9-44304978 تماس بگيرند.

تلويزيون
004611.jpg

آلودگي هواي تهران
004593.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
قانون شكني
دفعه اولي كه با ماشينم دويست تا مي رفتم يادم هست. پسر، انگار تو آسمان پرواز مي كردم. خب، زده بودم به گارد ريل جاده لب پرتگاه.
استنلي بوبين / مترجم: اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
مسابقه حمل همسر
هلسينكي: همه ساله در كشور فنلاند مسابقه جهاني حمل همسر انجام مي شود. در اين مسابقه مردان با كول كردن همسران خود بايد از يك مسير 250 متري كه مملو از موانع مختلف از جمله موانع آبي است عبور كنند. امسال 40 زوج در اين رقابت شركت داشتند كه در نهايت يك زن و شوهر از كشور استوني موفق شدند مسير مسابقه را طي 9/56 ثانيه طي كنند كه يك ركورد جهاني جديد به شمار مي آيد.
جعبه عطر دردسرساز
لندن: دو روز قبل يك مرد در انگليس با مراجعه به يك فروشگاه زنجيره اي براي همسر خود عطر خريد. هنگامي كه همسر اين مرد در خانه جعبه عطر را گشود به جاي شيشه عطر با چند باتري قلمي مواجه شد كه داخل يك كاغذ قهوه اي رنگ پيچيده شده بود. به همين دليل اين زوج تصور كردند كه داخل جعبه عطر بمب كار گذاشته شده است و بلافاصله با پليس تماس گرفتند و نيروهاي ويژه براي خنثي كردن بمب احتمالي در محل حاضر شدند. اما پس از چند دقيقه مشخص شد كه بمبي در كار نبوده است. داستان از اين قرار بود كه چند روز قبل يك مشتري پس از خريد جعبه مورد نظر آن را به خانه برد و به جاي شيشه عطر، چند باتري قلمي در آن قرار داد و اين كالاي خريداري شده را به فروشگاه مرجوع كرد. كاركنان فروشگاه نيز بدون اينكه داخل جعبه را بررسي كنند، جعبه عطر را پس گرفتند و آنرا مجددأ روي قفسه قرار دادند. پليس هم اكنون به دنبال خريدار اوليه اين جعبه عطر است.
۴۱ سال نشستن
لندن: هر شهروند انگليسي به طور متوسط 41 سال از عمر خود را صرف نشستن مي كند. به عبارتي ديگر هر فرد به طور متوسط در روز 5 ساعت مي ايستد۵،‎/۱۲ ساعت مي نشيند و 5/6 ساعت مي خوابد. اين آمار نشان مي دهد كه شهروندان انگليسي تا چه اندازه كم تحرك شده اند.
دستگاه كنترل سر و صدا
منچستر: در كشور انگليس دهكده اي با 900 نفر جمعيت وجود دارد كه اين دهكده منظم ترين دهكده اين كشور به شمار مي آيد. جالب اينكه در سالن نمايش دهكده دستگاهي نصب شده كه اين دستگاه كنترل كننده سر و صدا مي باشد. به عبارتي ديگر اگر سر و صداي داخل سالن از يك اندازه مشخص بالاتر برود اين دستگاه بلافاصله برق سالن را قطع مي كند. ديروز دانش آموزان، يك تئاتر در اين سالن برگزار كردند كه تماشاگران اين تئاتر والدين آنها بودند. با توجه به اينكه در اواسط تئاتر تماشاگران بسيار محكم براي فرزندان خود دست زدند به همين دليل دستگاه مورد نظر، برق سالن را قطع كرد و اجراي تئاتر نيمه تمام باقي ماند.
۴۸ سوسيس در 12 دقيقه
كاليفرنيا: امروز قرار است رقابتهاي بين المللي سوسيس خوري در آمريكا برگزار شود كه يكي از شركت كنندگان كشور ميزبان قصد دارد طي 12 دقيقه 48 سوسيس را ببلعد. به همين دليل وي مدتها بود كه دو روز در هفته در يك فاصله زماني محدود و مشخص خوردن 40 سوسيس را تمرين مي كرد تا براي مسابقه امروز آمادگي كامل داشته باشد.
بطري در زمين بيسبال
واشنگتن: يك مسابقه بيسبال در آمريكا به دليل اعتراض تماشاگران به مدت 5 دقيقه متوقف شد. در اواخر يك بازي بسيار حساس تماشاگران تيم ميزبان كه از عملكرد تيم محبوب خود رضايت نداشتند اقدام به پرتاب بطري هاي پلاستيكي به داخل زمين كردند به گونه اي كه زمين مسابقه مملو از بطري شد و داور مجبور به توقف بازي گرديد. به هر حال كاركنان ورزشگاه براي جمع آوري بطري ها بسيج شدند و طي 5 دقيقه زمين را پاكسازي كردند.
كتك كاري در هواپيما
مونيخ: پرواز لندن_آنتاليا شركت هواپيمايي انگليس به دليل زد و خورد دو مسافر در شهر مونيخ آلمان به زمين نشست. داستان از اين قرار بود كه پس از برخاستن هواپيما از فرودگاه گتويك شهر لندن دو تن از مسافران زن هواپيما با يكديگر كتك كاري كردند و هيچ كس قادر به جدا كردن آنها از يكديگر نبود. به همين دليل خلبان مجبور شد در شهر مونيخ آلمان فرود اضطراري انجام بدهد و هر دو مسافر را پياده كند.
تازه ترين شيوه حمل بار
004596.jpg
ليدز: اين روزها با موتورسيكلت نيز مي توان كار وانت را انجام داد. اين موتور سوار بهترين
راه حل براي انتقال دو صندلي فلزي به مقصد را كشف كرده است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |