سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۵ - Jul 4, 2006
اصلاح ماده ۹۷۶ قانون مدني
اعطاي تابعيت به فرزنداني كه پدر غيرايراني دارند
گروه اجتماعي-ليلا خاكسار: سخنگوي دولت از موافقت هيأت دولت با اعطاي تابعيت ايراني به فرزنداني كه مادر ايراني و پدر غيرايراني دارند، خبر داد.
به گزارش همشهري، غلامحسين الهام ضمن اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: هيأت دولت با طرح مجلس شوراي اسلامي براي اصلاح ماده ۹۷۶ قانون مدني موافقت كرده و اين طرح شامل كساني است كه تابعيت خارجي را بعد از ۱۸ سالگي رد كنند و از اول فروردين ۱۳۵۸ به بعد متولد شده باشند.
وي گفت: هيأت دولت نظر موافق خود را براي تصويب اين طرح به مجلس اعلام كرده است.
اين طرح در حالي مطرح شده است كه تعداد زيادي از دختران ايراني به ويژه آنهايي كه در مناطق مرزي زندگي مي كنند با مردان خارجي به خصوص آنهايي كه تابعيت افغاني دارند، ازدواج كرده و براي گرفتن شناسنامه فرزندان خود با مشكلات زيادي مواجه شده اند. كشور افغانستان با آماري نزديك به ۲ ميليون مهاجر به كشور ايران، بالاترين آمار خارجيان و يا بهتر بگوييم پناهندگان به ايران را دارد و اين آمار بالا و پيوندهاي زناشويي كه بين دختران ايراني با اين مردان شكل گرفته، مشكلات زيادي به وجود آورده كه مهم ترين آن نداشتن شناسنامه براي فرزندان و به واسطه آن احراز هويت است كه نداشتن اين موضوع اين افراد را از داشتن هرگونه حقوق قانوني منع مي كند و زمينه فعاليت هاي غيرقانوني را در كشور فراهم مي سازد. اصلاح اين قانون مي تواند نقشي مؤثر در سرنوشت اين فرزندان داشته و زمينه فعاليت هاي قانوني آنها را مهيا كند.

خبر انحلال بهزيستي، اهداف ديگري را پيگيري مي كند
گروه اجتماعي - وزير رفاه و تامين اجتماعي گفت: شوراي اجتماعي وزارت كشور جايگاه قانوني تصميم گيري براي انحلال بهزيستي را ندارد. به گزارش ايسنا كاظمي افزود: «به منظور جلوگيري از موازي كاري در برخي سازمان ها به خصوص سازمان بهزيستي، طرحي از سوي شوراي اجتماعي وزارت كشور تصويب شد كه بر اساس آن، تفكيك وظايف در اين سازمان صورت مي گيرد».
بر اساس اين گزارش، ابوالحسن فقيه- رئيس سازمان بهزيستي كشور- نيز در اين باره گفت: «بحث انحلال سازمان بهزيستي به صورت يك طرح پيشنهادي در شوراي اجتماعي وزارت كشور مطرح شد، اما همه اعضا با اين بحث مخالفت كردند».
به گزارش خبرگزاري ايلنا، فقيه با اعلام اين خبر افزود: «انتشار خبر انحلال سازمان بهزيستي اهداف ديگري را پيگيري مي كند».فقيه وعده داد كه اين اهداف را بعداً اعلام خواهد كرد. وزير رفاه همچنين با تاكيد بر عدم وجاهت قانوني شوراي اجتماعي وزارت كشور براي انحلال بهزيستي، افزود:«اين نهاد، يك نهاد مشورتي، نظارتي و هماهنگ كننده است».
اين گزارش مي افزايد: «رئيس سازمان بهزيستي كشور در اين باره به خبرگزاري فارس گفت: شوراي اجتماعي كشور صرفا يك نهاد مشورتي و هماهنگ كننده بين بخشي است [كه] بهتر است به جاي چنين پيشنهادهاي غيرقانوني، به وظيفه اصلي خود كه هماهنگي بين بخشي بين دستگاه هاي فعال در حوزه اجتماعي است بپردازد. ضمن اينكه با ايجاد وزارت رفاه و تامين اجتماعي و بر اساس مصوبه دولت در دوره گذشته، اين شورا بايد از وزارت كشور به وزارت رفاه و تامين اجتماعي منتقل شود».

نشست علمي «جام جهاني،اما بعد» برگزار مي شود
گروه اجتماعي - مركز مطالعات و پژوهش هاي رسانه اي موسسه همشهري در جلسه اول از سلسله نشست هاي علمي خود پيرامون مسائل فرهنگي- رسانه اي كه با عنوان «جستار ماه» برگزار خواهد شد، به موضوع جام جهاني مي پردازند.
اين جستار، با عنوان «... جام جهاني، اما بعد...» نگاهي موشكافانه به جنبه هاي گوناگون جام جهاني خواهد داشت. در اين نشست سخنرانان در زماني كوتاه (حداكثر پانزده دقيقه) رئوس مطالب خود را ارائه خواهند كرد و سپس طي بحثي گروهي و به صورت پرسش و پاسخ، سرفصل هاي مورد توجه حاضران بسط و توسعه خواهد يافت.
سخنرانان و موضوعات سخنراني:
دكتر بهرامي: رفتارشناسي فوتبال ايراني
دكتر دراني: نمادها و نشانه ها در جام جهاني
دكتر دادگران: پيچيدگي هاي رواني اجتماعي فوتبال رسانه اي
دكتر رحمتي: آسيب شناسي اجتماعي و فرهنگي رسانه هاي ورزشي
دكتر قاسمي: فوتبال و رسانه
دكتر گيويان: يك آيين جهاني و چندين آيين محلي
دكتر ميرعابديني: فوتبال و جهاني سازي آييني
زمان و مكان برگزاري:روز شنبه مورخ ۱۷/۴/۸۵ از ساعت ۲۰-۱۵
مكان: خيابان ايرانشهر- نرسيده به خيابان طالقاني- دست چپ- داخل باغ خانه هنرمندان ايران- سالن ناصري

قلب ايراني ها ۲۰ سال زودتر بيمار مي شود
004476.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: قلب ايرانيان۲۰ سال زودتر از استانداردهاي جهاني بيمار مي شود و ميانگين سني انجام جراحي هاي قلب در ايران، ۵۰ سالگي گزارش شده است. بر اساس آخرين آمار بهشت زهرا، شايع ترين علت مرگ شهروندان تهراني در ۳ماهه گذشته سكته قلبي بوده است.
به گزارش همشهري، بر اساس نتايج آخرين بررسي وزارت بهداشت، بيماري هاي قلبي- عروقي روزانه ۳هزار و ۱۳۶ سال عمر را با مرگ ۳۶۹ نفر گرفته كه از اين ميزان سكته قلبي با مرگ روزانه ۱۹۸ نفر، يكهزار و ۶۹۲ سال عمر مفيد و سكته مغزي هم با مرگ روزانه ۸۲ نفر، ۶۱۰ سال عمر مفيد را در كشور هدر مي دهد.
اين گزارش همچنين حاكي است،حوادث ترافيكي، بيماري هاي عضله قلب، افسردگي، استئوآرتريت، ديابت، حوادث عروقي و سكته مغزي، سقوط، تولد زودرس و كمبود وزن،اعتياد و اختلالات سايكوتيك، ۱۰ علت اصلي بيماري ها در ايران محسوب مي شود كه سهمي كه اين عوامل از بار بيماري ها به خود اختصاص داده اند شامل: حوادث ترافيكي با ۱۷ درصد و بيماري هاي قلب با ۹درصد در صدر اين عوامل قرار دارند.
رئيس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت در اين باره مي گويد: ۶۴ درصد مرگ وميرهاي ايراني ها به دليل بيماري هاي قلبي و عروقي است و علت بالابودن اين آمار، شيوع زياد عوامل خطر اين بيماري ها در ايران است كه مهم ترين آنها فشار خون بالا، چربي خون بالا، ديابت و سيگار مي باشد؛ به طوري كه يك سوم ايرانيان كلسترول خون بالا و فشار خون بالا دارند.
وي با بيان اينكه بسياري از ريسك فاكتورهاي اين بيماري قابل پيشگيري است، خاطرنشان كرد: اصلاح شيوه تغذيه و افزايش مصرف سبزيجات تازه، پرهيز از غذاهاي پرچرب و كالري، گنجاندن ورزش در برنامه زندگي، عدم استعمال دخانيات، كنترل فشار خون و ديابت، همگي از راه هاي پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي قلبي - عروقي است.
به گفته وي، با كنترل دوره اي مي توان اين بيماري مهلك را كه اولين علت مرگ و مير در كشور است، تحت كنترل درآورد.
بر اساس اين گزارش، رايج ترين بيماري قلب در ايران، بيماري گرفتگي عروق يا تصلب عروق قلبي است. ضمن آنكه، بيماري دريچه قلب كه بيماري حادي است در اروپا و آمريكا رو به كاهش است اما در ايران با افزايش اين نوع بيماري روبه رو هستيم. منشاء بيماري هاي دريچه اي به دو دسته تقسيم مي شود: دسته اول ريشه ژنتيك و مادرزادي دارد و به عملكرد نامطلوب دريچه ها مربوط مي شود و دسته دوم ناشي از مشكلاتي است كه به مرور زمان به وجود مي آيد و علت آن به صورت عمده، عفونت هايي است كه بيمار در دوران جواني با آن مواجه بوده است.
ظهور بيماري هاي قلبي به خصوص تصلب عروق و شريان هاي قلب در ايراني ها به طور متوسط ۲۰ سال زودتر از اروپايي ها و آمريكايي ها اتفاق مي افتد؛ يعني متوسط سن افرادي كه در آمريكا يا اروپا زير تيغ جراحي مي روند ۷۵ سال است ولي در ايران ۵۰ سال است كه بسيار نگران  كننده مي باشد؛ اين بيماران دچار فشار خون، چربي بالا و استرس هستند و عمدتاً به سيگار نيز اعتياد دارند.
نحوه تغذيه ما با اروپا و آمريكا كاملاً متفاوت است. در كشور ما استفاده از روغن هاي حيواني نسبت به ۳۰ سال گذشته خيلي كمتر شده اما هنوز استفاده از اين روغن در سفره ايراني ها رايج است و اين تصور غلط وجود دارد كه دليل شادابي نسل هاي پيشين مربوط به مصرف اين روغن هاست. از طرفي در كشور ما درصد ازدواج هاي درون خانواده اي بالاست و بنابراين ممكن است چربي خون به صورت مادرزادي و ژنتيك به ارث برسد و به اين ترتيب هر چقدر ازدواج هاي فاميلي رايج تر باشد مشكلات قلبي مادرزادي نيز بيشتر خواهد بود.ديگر اينكه معضلات اجتماعي نظير بيكاري كه منجر به استرس و اضطراب مي شود و نيز آلودگي هوا و... در ايران بيش از اروپا و آمريكاست و اين سبب مي شود شمار چنين بيماراني بيشتر شود.

مديركل تأمين اجتماعي تهران بزرگ خبر داد:
۵۵۰ هزار كارگر زيرزميني در پايتخت
فارس: مديركل تأمين اجتماعي تهران بزرگ گفت: بيش از ۱۳۸ هزار كارگاه زيرزميني در سطح تهران بزرگ وجود دارد كه برآورد مي شود در اين كارگاه ها بيش از ۵۵۰ هزار كارگر از مزاياي بيمه اي بي بهره باشند.
محسن شاكري افزود: اين كارگران به دليل شرايط اقتصادي نامطلوب حاكم بر خانواده هايشان و ترس از اخراج شدن، از هرگونه اعتراضي نسبت به بيمه نكردن خود توسط كارفرمايان پرهيز مي كنند، البته چنانچه كارگري درخواست بازرسي از كارگاهي را داشته باشد، شعب تأمين اجتماعي به طور شبانه روزي آمادگي بازرسي را دارند.
وي در ادامه در خصوص عملكرد بازرسان تأمين اجتماعي تهران بزرگ در بازرسي از كارگاه هاي مستقر در حوزه اين اداره كل گفت: در حال حاضر ۳۷۴ هزار كارگاه در سطح تهران بزرگ تحت پوشش تأمين اجتماعي هستند كه در سال گذشته در هر ساعت كاري ۱۸۱ بازرسي، روزانه ۱۴۴۵ و ماهانه بيش از ۳۶هزار بازرسي از اين كارگاه ها به عمل آمده است كه در مجموع بيش از ۲۲هزار بازرسي مربوط به كارگاه هاي جديد و كشفي بوده كه تعداد كارگاه هاي كشفي و جديد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۵درصد رشد داشته است.
مديركل تأمين اجتماعي تهران بزرگ در پايان درخصوص وضعيت منابع و مصارف اين اداره كل گفت: مصارف و منابع اداره كل تهران بزرگ نزديك به ۳۰ درصد از منابع و ۲۶درصد از مصارف سازمان تأمين اجتماعي را تشكيل مي دهد. همچنين مجموع پرداخت هاي اين اداره كل در قالب تعهدات بلند مدت در سال ۸۴ نزديك به ۶۰۰ ميليارد تومان بوده كه به نسبت مدت مشابه سال ۸۳ حدود ۹ درصد افزايش داشته است، ميزان تعهدات كوتاه مدت نيز در سال گذشته بيش از ۳ ميليارد تومان بوده است.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
سؤالات واقعاً دشوار بود
سؤالات رياضي و فيزيك آزمون سراسري روز جمعه ۹ تيرماه واقعاً دشوار بود و به نوعي مي توان گفت با متون كتاب هاي درسي همخواني نداشت.
در مورد فرزندان خودمان اين گونه سختگيري هاي بي دليل و بي نتيجه صحيح نمي باشد.
ميرحسيني- دبير بازنشسته رياضي از تهران
مراقب مزارع و باغها باشيم
شهرونداني كه براي استفاده از طبيعت و هواي سالم به ييلاقات اطراف تهران مي روند، بايد از لگدمال كردن مزارع و خسارت وارد نمودن به باغداران و زارعين بپرهيزند و بزرگترها بايد فرزندانشان را كنترل كنند تا خاطره  تلخي در ذهن مردم زحمتكش اين مناطق باقي نماند.
افجه اي
بيمه نيستيم
كارگراني كه توسط پيمانكاران براي تخليه كيسه هاي آرد، براي واحدهاي نانوايي به كار گرفته مي شوند، از دستمزد كمي برخوردارند و بيمه هم نمي باشند. اميد است وزارت كار و سازمان تأمين اجتماعي به اين قشر نيازمند هم عنايت داشته باشند.
يك كارگر از تهران
۵ سال در انتظار يك دستگاه ترانس
برق روستاي «آغش» از توابع هشتگرد ضعيف است. از سال ۱۳۸۰ اهالي اين روستا تقاضاي نصب يك دستگاه ترانس براي تقويت برق را داشته اند كه تاكنون عملي نشده است.
آقاجان زاده- هشتگرد
سقف حقوقي بازنشستگان تأمين اجتماعي
بسياري از بازنشستگان زير پوشش سازمان تأمين اجتماعي در عرصه هاي كار دشوار در ايجاد زيرساخت هاي مهم كشور مثل سدها، كارخانه ها، نيروگاه ها، سيلوها، جاده ها و... نقش اساسي داشته اند و روا نيست امروز در تأ مين حداقل سقف حقوقي آنها- به اين دليل كه سازمان مطالباتش را از دولت وصول نكرده است- كوتاهي شود.
سركيسيان- تكنيسين فني و بازنشسته تأمين اجتماعي
بها دادن به قوانين جزء
قوانين زماني در مرحله اجرا نهادينه مي شوند كه به قوانين جزء توجه كافي بشود.
بخشي از تخلفات رانندگي در شهر تهران شامل پارك خودرو در نزديكي تقاطع ها و پارك  خودرو در پياده روهاست كه تقريباً به صورت يك كار پيش پا افتاده درآمده و زشتي تخلف آن از ميان رفته است! 
شيرزادي- تهران
نياز به ترميم دارد
آسفالت قسمتي از بزرگراه صدر، حدفاصل پل لشكرك تا ميدان نوبنياد نياز به مرمت دارد؛ همان گونه كه از ميدان نوبنياد تا تقاطع مدرس انجام شده است.
شجاع بهروزي- تهران
اهميت تحليل فيلم هاي سينمايي
جمعه ۹ تيرماه، هنگام پخش فيلم سينمايي برجسته با نام «لانسرو» از سيما، توضيح دهنده، به رغم آن كه عنوان لاتين فيلم «لانسرو» بود، مرتب به اشتباه از آن تحت عنوان «لانسروت» نام مي برد و از صحنه هاي نمادين و نه واقعي زد و خورد در فيلم، به عنوان زد و خوردهاي بيهوده ياد مي كرد.
بهتر است براي تحليل آثار سينمايي برجسته جهان كساني دعوت به تحليل و تفسير بشوند كه با اين آثار آشنايي كافي داشته باشند.
ممتاز طاهري- تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |