سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۵ - Jul 4, 2006
ايتاليا - آلمان
خاطرات تلخ و شيرين ۲۴ سال پيش
متحدين اروپا در مقابل يكديگر
004632.jpg
004635.jpg
004542.jpg
004545.jpg
004548.jpg
004551.jpg
جهانگير كوثري - آلمان و ايتاليا كه با يكديگر متحد شده بودند تا جنوبي هاي آمريكا را از رسيدن به جام بازدارند، با حذف آرژانتين و برزيل به يكديگر رسيده اند. مقابله اروپايي ها براي رسيدن به فينال و كسب جام خود قصد جداگانه اي است. ايتاليا و آلمان هر كدام سه بار جام جهاني را به چنگ آورده اند و از اين نظر نيز اين دو متحد با يكديگر رقابت جانانه اي دارند.
خاطره انگيزترين ديدار ايتاليا با آلمان به فينال جام جهاني ۱۹۸۲ بازمي گردد. شكست سخت آلمانها در مقابل تك ستاره هاي ايتاليا. مادريد روز يازدهم جولاي سال ۱۹۸۲ را فراموش نمي كند. ورزشگاه سانتياگو برنابو نود هزار تماشاگر در خود جاي داده بود تا شاهد ديدار سخت آلمانها با ايتاليايي ها باشند. انزو بيرزوت در روي نيمكت ايتاليايي ها نشسته بود و يوپ درول آلمان ها را رهبري مي كرد. مرد تجربه هاي بزرگ دينوزوف در درون دروازه ايتاليا بود و شوماخر سركش در دروازه آلمان. برگومي، كولوواتي، كابريني، جنتيله و شيرا، در مقابل خط دفاعي كالتز، اشتليكه، برند شوستر و كارل هاينس فورستر و بريگل، خط مياني آلمان را درملر، ليت بارسكي، برايتنر، شكل داده بود و ايتاليا با اوريالي، تاردلي، كونتي و آلتو بلي. ايتاليا گرازياني و روسي را به خط حمله فرستاده بود و رومنيگه و كلاوس فيشر نيز براي آلمان حمله مي كردند. آرنالدو كوهل از برزيل اين بازي را قضاوت كرد. ايتاليا با گلهاي (روسي، تاردلي و آلتوبلي) آلمان را درهم شكست و برايتنر در دقيقه ۸۳ تك گل آلمانها را زد. اين بازي پنج اخطار داشت و در اذهان ژرمن ها به عنوان يك شكست سخت تا به امروز باقي مانده  است. شكست چهار بر يك آلمانها در ديدار دوستانه مقابل ايتاليا را ژرمن ها چندان جدي نگرفته اند.اما امشب در ورزشگاه وستفالن دورتموند آلمان و ايتاليا در قالب تازه و چهره هاي فوتبال مدرن مقابل يكديگر صف آرايي مي كنند. ايتاليا تا رسيدن به اين مرحله چهار پيروزي و يك تساوي در مقابل آمريكا و هشت گل زده، و يك گل خورده (مدافع ايتاليا به تيم خود زد) داشته است و آلمان با پنج پيروزي كه در مقابل آرژانتين روي ضربات پنالتي به آن دست يافت  و يازده گل زده و سه گل خورده به اين مصاف رسيده است.
كلينزمن طي پنج بازي كه تيمش انجام داده كمتر از ايتاليا آرايش خود را تغيير داده است. آلمانها چنين رسومي دارند، زماني كه با يك تيم نتيجه مي گيرند، آنرا ادامه مي دهند. آرايش مورد نظر كلينزمن همان تركيب پنج بازي گذشته است (ينس لمان، لام، مرتساكر، متزلدر، فريدريش، اشنايدر، شوان اشتايگر، فرينگس، بالاك، پودولسكي و كلوزه). شيوه مرسوم كلينزمن (۲-۴-۴) است. ايتاليا كه تا به امروز تركيب متفاوت و متنوعي داشته با (بوفون، گروسو، كاناوارو، ماترازي، زامبروتا، پروتا، پيرلو، گاتسو، توتي، جيلاردينو و لوكاتوني).
مقابله جيلاردينو و توني با دو مدافع مياني بلندقامت آلمان مرتساكر و متزلدر ديدني است و جنگ تن به تن گاتسو با بالاك نيز جذابيت خود را دارد، اما برخورد كلوزه و پودولسكي با ماترازي و كاناوارو نيز مي تواند حوادث زيادي را در پي داشته باشد. مسئوليت آقاي بنيتو آرخونديا از مكزيك دشوار خواهد بود. اين داور ۴۰ ساله و آماده از پس اداره اين بازي دشوار سربلند بيرون خواهد آمد؟ خشونت در اين بازي جاري خواهد بود و برخوردهاي زيادي در سه خط اصلي به وجود خواهد آمد. قدكشيده هاي گلزن ايتاليا با دو مدافع بلندقامت آلمان نيز روي ضربه هاي ايستگاهي تماشايي است و نقش دو دروازه باني كه تا به اينجا بهترين ها بوده اند، بوفون و لمان كه هر كدام قادرند تيمشان را به فينال جام جهاني راهي كنند. آيا ليپي خواهد توانست تمام شايعات و اتهامات كالچو را با رسيدن به فينال جام جهاني پاك كند؟ او اگر قهرمان جام شود، روي دوش مردم ايتاليا به تورين خواهد رفت. ايتاليا قصد دارد تا انتقام لهستان و آرژانتين را از آلمان سفيد بگيرد.
تركيب تيم ايتاليا:
بوفون، زامبروتا، ماترازي، كاناوارو، گروسو، پروتا، پيرلو، گاتسو، توتي، جيلاردينو و توتي.
تركيب تيم آلمان:
لمان، فريدريش، مرتساكر، متزلدر، لام، فرينگس، اشنايدر، شواين اشتايگر، بالاك، كلوزه و پودولسكي.

سرپرست فدراسيون ورزشهاي رزمي:
سبك هاي مختلف رزمي ساماندهي مي شوند
گروه ورزشي- محمدرضا منصوريان: عباس خزايي - سرپرست فدراسيون ورزش هاي رزمي ديروز در جمع خبرنگاران رسانه هاي گروهي در ارتباط با برگزاري مجمع اين فدراسيون اعلام كرد: براي انتخاب رئيس فدراسيون بايد مسير طبيعي طي شود و سازمان تربيت بدني به عنوان متولي امر، با شناخت كافي نسبت به اين موضوع تصميم گيري كند. وي مسير طبيعي براي انتخاب را اين گونه توصيف كرد كه رؤساي هيات ها از روي شناخت كافي و عملكرد ا فراد بايد فرد مورد نظر خود را برگزينند. خزايي با اشاره به نارضايتي خود از وضعيت سبك هاي رزمي فعال در كشور رسما اعلام كرد كه از اين پس به هيچ وجه سبكي بدون طي كردن مراحل اوليه و تاييد كميته فني مورد پذيرش نخواهد بود و تنها از سبك هايي استقبال مي شود كه منشأ و ريشه اي درست داشته باشند. او گفت: براي تولد و موجوديت يافتن سبك هاي جديد احتياط لازم را به كار خواهيم گرفت تا ايرادي متوجه كار ما نباشد.خزايي كه با حمايت سازمان تربيت بدني به دنبال اصلاح ساختار سبك هاي رزمي فعال در كشور است، همچنين اظهار داشت: سبك هايي كه با افزودن يك پسوند و يا پيشوند فعاليت مي كنند مورد پذيرش فدراسيون نخواهند بود. وي در عين حال اين نكته را هم اضافه كرد كه در حال حاضر ميزان هزينه ها و فراواني جمعيت ورزشهاي رزمي در كشور ناهماهنگ است و وضع موجود پاسخگوي كاركرد مثبت براي ما نيست. خزايي گفت: در هر صورت بايستي سبك هاي مختلف رزمي در كشور ساماندهي شوند.

روز جهاني ورزشي نويسان
گروه ورزشي - دوم ماه جولاي برابر با ۱۲ تيرماه روز جهاني ورزشي نويسان نام گرفته است. ۸۲ سال پيش و به هنگام برگزاري المپيك سال ۱۹۲۴ اتحاديه بين المللي روزنامه نگاران ورزشي (ايپس) اعلام موجوديت كرد و بلافاصله از سوي سازمان هاي بين المللي ورزشي مورد حمايت و تاييد قرار گرفت.در همين رابطه ديروز انجمن نويسندگان، خبرنگاران و عكاسان ورزشي ايران اطلاعيه اي به همين مناسبت صادر كرد.اين انجمن به عنوان عضوي فعال از اتحاديه بين المللي روزنامه نگاران ورزشي با تبريك فرارسيدن اين روز به همكاران سخت كوش خود در مطبوعات ورزشي، صدا و سيما و خبرگزاري ها تلاش آنان را در عرصه اطلاع رساني ارج نهاد.

آرخوندياي مكزيكي داور آلمان -ايتاليا
بنيتو آرخونديا از كشور مكزيك قضاوت ديدار تيم هاي آلمان و ايتاليا را كه امروز در ورزشگاه وستفالن دورتموند برگزار مي شود برعهده دارد.آرخونديا كه در مرز چهل سالگي قرار دارد به شغل وكالت مشغول است و تاكنون ۴۷ بازي مهم بين المللي را قضاوت كرده است.او به زبان انگليسي و اسپانيايي تسلط كامل دارد. او با ۱۷۰ سانتي متر قد و ۶۷ كيلوگرم وزن توانايي جسمي بالايي دارد.او در سال ۱۹۹۴ ديدار دوستانه تيم هاي يونان و آمريكا را قضاوت كرده است.

در رويارويي كياچ- گريبوف
تيم ملي بزرگسالان پيروز شد
گروه ورزشي - علي شاكري: پس از مدتها انتظار رويارويي دو تيم واليبال بزرگسالان و جوانان و در حقيقت رويارويي گريبوف و كياچ مقدور شد و اين دو تيم عصر روز يكشنبه برابر هم قرار گرفتند. در جدال تجربه و جواني تيم ملي بزرگسالان ۴ بر يك پيروز شد. قرار هم از قبل اين بود كه دو تيم پنج گيم بازي كنند. تيم ملي اين بازي را در راستاي كسب آمادگي براي حضور در تورنمنت ايتاليا انجام داد و تيم جوانان هم به زودي مقابل تيم تونس خواهد ايستاد.
تركاشوند بدون مشكل
004557.jpg
برخلاف آنچه كه گفته شد، محمد تركاشوند براي پيوستن به جمع اردونشينان واليبال هيچ مشكلي ندارد و شرط و شروطي هم برايش نگذاشته اند. تركاشوند چند روز پيش اعلام كرده بود كه با عذرخواهي از آنچه كه خود نمي داند براي چه منظور بايد انجام دهد مي تواند به جمع اردونشينان ملحق شود. وي ديروز به همشهري گفت: اين برداشت من از صحبت هاي سرپرست تيم ملي بود كه خواستار ملاقات من با رئيس فدراسيون شده بود و من هميشه آماده خدمت به تيم ملي كشورم هستم و تنها به دليل ناراحتي كمر بايد مربيان كمي مراعات حال مرا نمايند. همچنانكه كه در گذشته نيز اين كار را انجام مي دادند. در همين زمينه رئيس فدراسيون واليبال با اعلام آنكه تركاشوند هيچ مشكلي براي حضور در تيم  ملي ندارد گفت: او پس از مراجعت تيم ملي از ايتاليا مي تواند به اردونشينان بپيوندد و ما همواره از حضور او استقبال مي كنيم. وي افزود: تركاشوند كار خلافي انجام نداده است كه مستحق عذرخواهي باشد.

نصب ۱۰۰ وسيله ورزشي در بوستانهاي تهران
گروه ورزشي - مريم رضايي: بسياري از كارشناسان و پيشكسوتان ورزشي كشور بارها اعلام كردند كه براي رونق ورزش محلات ضروري است كه از امكانات محلي به ويژه بوستانها نهايت بهره را گرفت. در اين خصوص مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران اعلام كرد كه درپي از كارافتادن برخي از وسايل ورزشي بوستانهاي تهران، حدود ۵۰ درصد از اين تجهيزات از سوي پيمانكاران نصب كننده بهسازي شد.
ملاصالحي گفت: هم  اينك ۴۳ مجموعه دستگاههاي ورزشي در بوستانها وجود دارد كه در هر مجموعه يك يا دو دستگاه از كار افتاده كه نيمي از آنها تعمير شد.وي گفته است: استفاده نادرست از اين دستگاهها عامل خرابي اين دستگاههاست و با آموزشهايي كه از سوي مربيان ورزش شهرداري در بوستان ها داده مي شود، ضمن حفظ اين دستگاهها سلامت شهروندان نيز تضمين مي شود.
وي همچنين از انعقاد قرارداد نصب ۱۰۰ وسيله ورزشي در بوستان هاي تهران خبر داد.

سه شهر خارجي در هندبال خواهرخوانده هاي اصفهان
گروه ورزشي - سه شهر ايروان، كوالالامپور و كويت براي شركت در مسابقات هندبال شهرهاي خواهرخوانده اصفهان اعلام آمادگي كردند.فرامرز مي آبادي رئيس هيأت هندبال اصفهان با اعلام اين خبر گفت: همچنان منتظر ديگر شهرهاي جهان براي حضور در اين رقابتها هستيم. شهرهاي كوالالامپور، سن پترزبورگ، كويت، فلورانس، ايروان، هاوانا، فرايبورگ، بارسلون، شيان، ياش با شهر تاريخي اصفهان عقد خواهرخواندگي بسته اند. اين مسابقات در رده سني زير ۲۰ سال ۱۷ مردادماه در اصفهان برگزار خواهد شد.

جام جهاني شمشيربازي در تهران
گروه ورزشي - مسابقات جام جهاني شمشيربازي در اسلحه اپه و رقابتهاي شمشيربازي جايزه بزرگ اسلحه سابر از ۲۳ تا ۲۵ تيرماه در محل سالن ۵ مجموعه ورزشي آزادي تهران برگزار مي شود.تيم هاي تايلند، قطر، مجارستان، كره جنوبي، اسپانيا، روماني، چين، بلاروس، ژاپن، كويت، آلمان، هلند، فنلاند، روسيه، گرجستان، اسلووني، ارمنستان، قزاقستان، بلغارستان، سنگاپور و اوكراين براي شركت در اين پيكارها اعلام آمادگي كرده اند.

اردوي ملي پوشان وزنه برداري از بابلسر تا اردبيل
گروه ورزشي - رئيس فدراسيون وزنه برداري از جلسه ويژه اش با يوردان گئورگي ايوانف سرمربي بلغاري تيم هاي ملي خبر داد و گفت: با درخواست ايوانف اردوي سطح درياي بابلسر يك ماهه خواهد بود.وي افزود: پيش از اين قرار بود كه اردوي سطح درياي بابلسر براي ملي پوشان اين رشته سه هفته اي باشد كه با توجه به ابراز رضايت ايوانف از اين اردو و درخواستش براي تمديد، فدراسيون موافقت كرد كه اين اردو يك هفته ديگر نيز در بابلسر پي گرفته شود. به گفته رئيس فدراسيون وزنه برداري بعد از اردوي يك ماهه بابلسر، تمرينات سطح ارتفاع اردونشينان تيم ملي در شهرستان اردبيل دنبال خواهد شد.

اينسو و آنسوي جام جهاني۲۰۰۶
004629.jpg
پرودي براي حمايت ايتاليا مي آيد
004539.jpg
گروه ورزشي - حسن حيدري : رومانو پرودي - نخست وزير ايتاليا روز گذشته اعلام كرد بازي تيم هاي ملي ايتاليا و آلمان را از نزديك مشاهده خواهد كرد.
وي در اين باره گفت: ايتاليا اكنون نياز به حمايت دارد و به همين دليل تصميم گرفتم تا به آلمان سفر كنم و اين بازي را در ورزشگاه وست فالن مشاهده كنم.پيش از اين ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه بازي تيم هاي فرانسه و برزيل را در ورزشگاه فرانكفورت مشاهده كرده بود.مركل صدراعظم آلمان نيز از جمله شخصيت هاي برجسته سياسي است كه در تمامي بازي هاي آلمان در ورزشگاه حضور داشته است.
ركورد كارت ها شكسته شد

در رقابت هاي جام جهاني ۲۰۰۶ ركورد دريافت كارت هاي زرد و قرمز شكسته شد. در حالي كه هنوز ۴ بازي تا پايان رقابتها باقي مانده است، داوران اين دوره از بازي ها تاكنون ۲۹۳ كارت زرد، ۲۷ كارت قرمز به بازيكنان نشان داده اند.در سال ۱۹۹۸ در ۵۲ بازي ۹۸ كارت زرد و ۵ كارت قرمز به بازيكنان نشان داده شد.البته عليرغم تمام اين سخت گيري ها بيشتر تيم هاي حاضر در جام جهاني از نحوه قضاوت تيم ها راضي نيستند.رئيس اسپانيايي كميته داوران فيفا در اين باره گفت: در اين رقابتها كمترين اشتباه رخ داده و بيشتر تيم ها از نحوه داوري ها رضايت دارند.
احتمال غيبت كامورانزي برابر آلمان وجود دارد
004554.jpg
احتمال غيبت مائورو كامورانزي  هافبك مصدوم تيم ملي فوتبال ايتاليا در ديدار مرحله نيمه نهايي جام جهاني ۲۰۰۶ اين تيم مقابل آلمان وجود دارد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از دويسبورگ، كامورانزي در جريان پيروزي ۳ بر صفر ايتاليا برابر اوكراين كه جمعه گذشته برگزار شد از ناحيه زانوي راست آسيب ديد.
انريكو كاستلاچي پزشك تيم ايتاليا گفت: وي به همين علت روز يكشنبه در جلسه تمريني تيم شركت نكرد و ميزان آمادگي او مورد آزمايش قرار مي گيرد. كامورانزي آرژانتيني الاصل پيش از اين در تركيب اصلي دو مسابقه از پنج مسابقه گذشته ايتاليا در جام جهاني ۲۰۰۶ قرار داشته است.
«هيده تاشي ناكاتا» از فوتبال حرفه اي خداحافظي مي كند
«هيده تاشي ناكاتا»  هافبك تيم ملي فوتبال ژاپن اعلام كرد، از فوتبال حرفه اي خداحافظي خواهدكرد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از توكيو، وي در وب سايت رسمي خود گفت: چند ماه پيش تصميم كناره گيري از دنياي فوتبال حرفه اي را پس از مسابقات جام جهاني ۲۰۰۶آلمان گرفته بودم.
ناكاتا افزود: ديگر به عنوان يك بازيكن حرفه اي وارد زمين فوتبال نخواهم شد اما دست از بازي كردن بر نمي دارم.
اسكولاري تا سال ۲۰۰۸در سمت خود باقي مي ماند
004560.jpg
يك روزنامه چاپ پرتغال روز دوشنبه نوشت: لوئيس فيليپه اسكولاري سرمربي تيم ملي فوتبال پرتغال تا رقابت هاي فوتبال يورو ۲۰۰۸در سمت خود باقي خواهد ماند. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از ليسبون، روزنامه ورزشي اولولو نوشت: اسكولاري صرف نظر از نتايج باقي مانده رقابت هاي پرتغال در جام جهاني، در سمت خود باقي خواهد ماند.

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |